USA-koneet

tietämätön

Voisiko joku valaista että mitä moottoreita jenkki-autoissa on...olen kuullut 225cid,305cid,350cid..jne???Onko kaikki 8-koneita.Millä numeroilla on 6-koneet?Voiko letukassa olla oldsin masiina esim.capricessa?Mikä kone on paras/kestävin/tehokkain.(letukan vai jonkun muun?)Isolohko/pikkulohko????Kiitoksia jo etukäteen!

30

5032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AOL rauno

      noi numerot on kuutiotuumia, esim. 305=n5L.
      yks kuutiotuuma on n.16.4cm3. tehokkain kone on mielestäni 426 hemi moparilta
      454 LS6 gm:ltä
      427 cobra jet fordilta

      • Jaska

        Voin olla väärässäkin, mutta nämä on minun tietääkeseni eri valmistajien tehokkaimmat:
        Ford = 429Boss (kansissa lukee 425hp ja cobra jetissähän on 360)
        GM = LS-88 (tehokkaimmissa corveteissa)


      • Iso lohko friikki
        Jaska kirjoitti:

        Voin olla väärässäkin, mutta nämä on minun tietääkeseni eri valmistajien tehokkaimmat:
        Ford = 429Boss (kansissa lukee 425hp ja cobra jetissähän on 360)
        GM = LS-88 (tehokkaimmissa corveteissa)

        Tehoista on turha puhua näin numeroiden muodossa. Koska tuon ajan moottori valmistajat huijasivat tehot ala kanttiin, notta saisivat autonsa edes joskus ratalle. Esim. huijjari kunkkumme ford ilmoitti vuonna `69 mussen 302:selle jotain 260 hp mutta tehot olikin todellisuudessa lähempänä 400 hp, joten 429 BOSS:n tehoa tuskin uskallettiin arvaillakkaan ja muuten GM:n 454 L88:lle ilmoitettiin 450 hp, mutta todellisuudessa se oli lähemmäks 550 hp


    • impala67

      cid on vain jenkkien tapa ilmoittaa moottorin koko helpommin tajuttavassa mitassa. eli tuumasidonnaisena. Vertailun vuoksi Saabissa on 2L=130 cid nelonen, mazda 2.2=135cid nelonen, darteissa ja valianteissa oli 170 cid ja 225cid koneita, pikku chevy II:ssa 153cid nelosia ym.

      SYLINTERIEN MÄÄRÄ EI NÄY MISTÄÄN.
      joihinkin malleihin (esim. 55-57chevy) merkittiin konepellin etureunaan sijoitetulla "V" koristeella, että malli on varustettu v8 moottorilla. Kuutosella varustetuissa 55-57 malleissa oli keulilla dekaali, joka tosin on "hienomman"näköinen vaakuna kuin yksinkertainen "V".

      SYLINTERIEN MÄÄRÄN VOIT PÄÄTELLÄ SIITÄ että moottorin koko on suuri; eli yleensä vähintään 265(chevy), 262(ford),273(mopar), mutta on olemassa myös 292cid letukan trukkikuutonen...
      edellä luetellut ovat eri merkkien pikkulohkoja, ISOLOHKOT ovatkin sitten merkistä riippuen yleensä vähintään n.kuusi litraa (n.370cid)
      ja tehty lähtökohtana valmistajan suurin moottorilohko.

      nyrkkisääntö; alle 250cid=kutonen, 265-360cid=pikkulohko8, 365-500cid =isolohko8
      mitä lähempänä vuosimalli on vuotta 1975, sitä suurempia moottorit ovat.-tosin jo vuonna 1959 sai lincolniin 430cid isolohkoa...

      poikkeuksia toki löytyy; rajatapauksia ovat siis esim. siis 292cid kuutonen,262cid pikkulohko(50-l. ford), 400cid pikkulohko (70-l.chevy), 318cid isolohko (50-l.mopar)

      • impala67

        mitä tulee siihen mikä moottori on kestävin tai paras, niin kysymys on sama kuin mikä on "paras auto"
        eli matalapuristeiset moottorit ovat pitkäikäisiä, ja lähestulkoon jokaista kasia on tehty sekä matalapuristeisempena (ns. vakiona) ja sitten hiukan kiristetympinä versioina.

        paras moottori autoosi on sellainen jonka siihen on saanut uutenakin tehtaan linjalta. silloin ei tule ongelmia koneen mahtumisen, korvakkeiden sopimisen, vaihdelaatikkoon liittymisen, kardaanin pituuden tai perän kestävyyden kanssa.

        ehkä ns. suurin ongelma moottoriswapeissa on se, että esim. vanha väsynyt uutenakin vain 150 bhp kone vaihdetaan yli 200bhp kasiin, ja sitten radalle sudittelemaan; paikathan siinä hajoaa...
        perä kun jätetään usein koskematta alustan parantamisesta puhumattakaan.


      • Z-28

        lisäisin tohon listaan vielä FORD 352 cid koneen jonka kokonsa puolesta 5.77L luulisi olevan pikkulohko,mutta se onkin todellisuudessa sama lohko joka on myös 427cid koneessa isolohko siis!!


      • impala1968

        Jotta koneasiat ei olisi liian helppoja on Fordilla 300cid suora kutonen ja sitten taas 221 V8. Heh.
        Chevyllä kutoset siis 194-292, pikkulohkot 262-400 ja isolohkot 396-454 (tai 502).
        Pontiacit on samassa lohkossa 301-455, Oldsit 330(?)-425, 455 on vain hiukan korkeampi eli iso- ja pikkulohkoon jakoa ei oikeastaan voi tehdä.
        Mitenkäs hemit? 241-426? ovatko isolohkoja vai mitä?


      • öööhhh....
        impala1968 kirjoitti:

        Jotta koneasiat ei olisi liian helppoja on Fordilla 300cid suora kutonen ja sitten taas 221 V8. Heh.
        Chevyllä kutoset siis 194-292, pikkulohkot 262-400 ja isolohkot 396-454 (tai 502).
        Pontiacit on samassa lohkossa 301-455, Oldsit 330(?)-425, 455 on vain hiukan korkeampi eli iso- ja pikkulohkoon jakoa ei oikeastaan voi tehdä.
        Mitenkäs hemit? 241-426? ovatko isolohkoja vai mitä?

        Ovatko hemit iso- vai pikkulohkoja?
        En ole varma, mutta tietääkseni isolohkoja, ainakin 426 Hemi. Siinähän on sama lohko kuin 426 Wedgessä. Kannet vain laitettiin uusiksi.


      • impala1968
        öööhhh.... kirjoitti:

        Ovatko hemit iso- vai pikkulohkoja?
        En ole varma, mutta tietääkseni isolohkoja, ainakin 426 Hemi. Siinähän on sama lohko kuin 426 Wedgessä. Kannet vain laitettiin uusiksi.

        ...early hemit? 241-392 on sama lohko mutta onko se siis sama kuin 426? Jos on niin 241 lienee pienin "isolohko"?


      • impala67
        impala1968 kirjoitti:

        ...early hemit? 241-392 on sama lohko mutta onko se siis sama kuin 426? Jos on niin 241 lienee pienin "isolohko"?

        aikaiset hemit ovat tottakai tuonaikaisen valmistajan suurinta moottorilohkotyyppiä,
        eli periaatteessa isolohkoja.
        homma on vain niin, että tuolloin ei tehty ns. pienempää moottorilohkotyyppiä.
        eli sanoisen että kyllä, 241 cid on isolohko siinä missä kaikki muutkin ennen 54 valmistetut muiden merkkien moottorit...


      • impala1968 kirjoitti:

        Jotta koneasiat ei olisi liian helppoja on Fordilla 300cid suora kutonen ja sitten taas 221 V8. Heh.
        Chevyllä kutoset siis 194-292, pikkulohkot 262-400 ja isolohkot 396-454 (tai 502).
        Pontiacit on samassa lohkossa 301-455, Oldsit 330(?)-425, 455 on vain hiukan korkeampi eli iso- ja pikkulohkoon jakoa ei oikeastaan voi tehdä.
        Mitenkäs hemit? 241-426? ovatko isolohkoja vai mitä?

        Ja Cadillacilla myös 250cid V8(4,1L) ;D


      • Oldsilla
        impala1968 kirjoitti:

        Jotta koneasiat ei olisi liian helppoja on Fordilla 300cid suora kutonen ja sitten taas 221 V8. Heh.
        Chevyllä kutoset siis 194-292, pikkulohkot 262-400 ja isolohkot 396-454 (tai 502).
        Pontiacit on samassa lohkossa 301-455, Oldsit 330(?)-425, 455 on vain hiukan korkeampi eli iso- ja pikkulohkoon jakoa ei oikeastaan voi tehdä.
        Mitenkäs hemit? 241-426? ovatko isolohkoja vai mitä?

        Oldsin pikkulohkokasin viimeinen sukupolvi oli kokohaitarissa 260 - 403 cid, noissa kaikissa oli "sama" lohko ja iskunpituus, eli poraus määritteli koneen tilavuuden.
        425 ja 455 olivat isolohkoja, muistaakseni keskenään samalla porauksella, joten ero tuli iskupituudesta,
        mutta kuten sanoitkin lähinnä lohkossa suurempien runkolaakerien lisäksi vain dekki oli korkeampi jotta iskunpituutta saatiin kasvatettua helposti, mm. kannet sopivat kaikissa oldsin koneissa keskenään.


    • V-8

      "Voiko letukassa olla oldsin masiina esim.capricessa? " tosta en tiedä , mutta mulla ainakin on letukan kone Pontiacissa, ja se on alkuperäinen. näissä ponu STW malleissa on myös oldsin ja buicin koneita ihan tehdastekoisina.

      • impala67

        kyllä voi olla 80-luvun capricessa tehtaalta
        ns. oldsin 307cid pikkulohkokasi.

        en muista saiko 250cid kuutosta enää 80-luvulla edes halvimpaan fullsize farkkuun,
        muut tehtaalta saatavat moottorit ovat olleet ainakin
        267 cid pikkupikkukasi(chevy 77-80)
        305cid, 350cid pikkulohkot (chevy)
        olds 307cid pikkulohko

        diesel 5.7dx ja vuonna -80 ilman "dx"...


      • impala67
        impala67 kirjoitti:

        kyllä voi olla 80-luvun capricessa tehtaalta
        ns. oldsin 307cid pikkulohkokasi.

        en muista saiko 250cid kuutosta enää 80-luvulla edes halvimpaan fullsize farkkuun,
        muut tehtaalta saatavat moottorit ovat olleet ainakin
        267 cid pikkupikkukasi(chevy 77-80)
        305cid, 350cid pikkulohkot (chevy)
        olds 307cid pikkulohko

        diesel 5.7dx ja vuonna -80 ilman "dx"...

        unohtus kokonaan että 4.3 litrasta
        veekutosta sai kanssa capriceen, ainakin viimeisiin kanttimallivuosikertoihin (87-90)

        korihan on ovia myöten sama vuosina 80-90 chevy,p,olds,b. stw vain lokasuojissa keulapelleissä eroja.

        77-79 on eri kylkilinjalla ja painavampaa materiaa (sisälokkarit rautaa ym.)
        EIKÄ ovet ole VAIHTOKELPOISia chevystä buikkeihin- toisin kuin 80-luvulla...


      • Ziba

        vuoteen 86 asti todellakin enemmistö Suomeen tulleista Buick & Olds 307 koneella, ja Letukka ja Poncho 305. Itsellä on Pontiac ja kaverilla Letukka ,Oldsin koneella. Molemmat hyviä jokapaikan, ai ahtaan paikan, höyliä!

        Vuodesta 87- kaikissa farkuissa 307 TH200, Caprice sedaneissa V6 tai 305.

        Näkeehän noita myynti-ilmoituksia, joissa on vaikka mitä kone/laatikko - yhdistelmiä. Yleensä swappeja tai myyjän luulopuheita..


      • tietämätön
        Ziba kirjoitti:

        vuoteen 86 asti todellakin enemmistö Suomeen tulleista Buick & Olds 307 koneella, ja Letukka ja Poncho 305. Itsellä on Pontiac ja kaverilla Letukka ,Oldsin koneella. Molemmat hyviä jokapaikan, ai ahtaan paikan, höyliä!

        Vuodesta 87- kaikissa farkuissa 307 TH200, Caprice sedaneissa V6 tai 305.

        Näkeehän noita myynti-ilmoituksia, joissa on vaikka mitä kone/laatikko - yhdistelmiä. Yleensä swappeja tai myyjän luulopuheita..

        kiitokset valaisevista vastauksista.Täällähän tuntuu olevan asiantuntijoita kaikki.Nyt meikäläinenkin on näistä asioista perillä...KIITOS


      • wroom
        tietämätön kirjoitti:

        kiitokset valaisevista vastauksista.Täällähän tuntuu olevan asiantuntijoita kaikki.Nyt meikäläinenkin on näistä asioista perillä...KIITOS

        Tuskinpa olet perillä ameauto-asioista, mutta sait pikkuriikkisen nippelitietoa, jota kaikki alan kirjallisuus ja nettisivut suorastaan pursuavat.. tieto odottaa vain ottajaansa. Onko nykyporukka (nuoriso?) laiskaa vai mikä on kun itse ei kiinnosta kaivaa tietoa asioista, jotka kuitenkin tuntuu kiinnostavan? Itse olen viettänyt satoja tunteja naama kirjoissa ja postiluukusta on tipahtanut kaikki V8-Magazinet 1979 helmikuusta lähtien. Siinä sivussa olen omistanut, entisöinyt ja rakennellut toista kymmentä jenkkiautoa. Wroom..!


      • tietämätön
        wroom kirjoitti:

        Tuskinpa olet perillä ameauto-asioista, mutta sait pikkuriikkisen nippelitietoa, jota kaikki alan kirjallisuus ja nettisivut suorastaan pursuavat.. tieto odottaa vain ottajaansa. Onko nykyporukka (nuoriso?) laiskaa vai mikä on kun itse ei kiinnosta kaivaa tietoa asioista, jotka kuitenkin tuntuu kiinnostavan? Itse olen viettänyt satoja tunteja naama kirjoissa ja postiluukusta on tipahtanut kaikki V8-Magazinet 1979 helmikuusta lähtien. Siinä sivussa olen omistanut, entisöinyt ja rakennellut toista kymmentä jenkkiautoa. Wroom..!

        se on että minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa...mutta nyt on kyseessä jo aikamies jota alkoi kiinnostaa jostain kummansyystä jenkit ;)
        Joten kaikki tieto mitä saa ilman suurempia ponnisteluja on tervetullutta...oisko laiskuutta vai mitä??Mutta tänä kesänä jenkki murisee pihassa,se on varma se!


      • impala67
        tietämätön kirjoitti:

        kiitokset valaisevista vastauksista.Täällähän tuntuu olevan asiantuntijoita kaikki.Nyt meikäläinenkin on näistä asioista perillä...KIITOS

        ---eivät surffaile netissä ja pilkuttele tämmöisisitä asioista. nyt on vaan niin että kirjaviisaus on tällainen hauska harrastus, jossa ei kädet eikä maine kauheasti likaannu.-varsinkaan näin anonyyminä!

        mutta minä todella arvostan niitä intiaaneja jotka suurinpiirtein "korvakuulolla" näkevät moottorin läpi ja tietävät mistä mahdollinen säröääni johtuu, mikä on vika ja mikä korjaustoimenpide... ne parhaat ovat yleensä perustaneet hyvissä ajoin jonkin sortin nyrkkipajan jonnekin teollisuusalueen perälle ja ymmärtävät rahastaa hommasta...


      • .
        tietämätön kirjoitti:

        se on että minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa...mutta nyt on kyseessä jo aikamies jota alkoi kiinnostaa jostain kummansyystä jenkit ;)
        Joten kaikki tieto mitä saa ilman suurempia ponnisteluja on tervetullutta...oisko laiskuutta vai mitä??Mutta tänä kesänä jenkki murisee pihassa,se on varma se!

        .


    • Mr. HorsePoweR

      Cid on lyhenne sanoista Cubic Inch Displacement, joka taas tarkoittaa suomeksi moottorin kokoa kuutiotuumina. Joten jos haluat tietää Esim. 225 cid kuutosen koon, niin näppäilet laskimellasi 225 x 16.387 niin saat tuloksen 3687 kuutiosenttiä eli 3.7 litraa. tehokkain moottori taitaa olla
      MoPar: 426 HEMI
      FoMoCo: ???428 CobraJet (Semi HEMI)??? tai 427 Side oiler

      • Fordiumia

        Fordin 427 SOHC taisi olla kaikkein tehokkain ja edistyksellisin aikanaan, oli 616hv.


      • velmuveikko
        Fordiumia kirjoitti:

        Fordin 427 SOHC taisi olla kaikkein tehokkain ja edistyksellisin aikanaan, oli 616hv.

        Onnea, vastasit juuri 10-vuotta vanhaan viestiin


    • Chevy L-88 BB

      Chevyllä 305,327,350 ja 400 pikkulohkona.
      Isolohkoina 396,409,427 ja 454.
      427 L-88 oli täysalumiinikone Corvette 67-69,tehot ilmoitettu 430hp vakuutusmaksujen takia.Todellisuudessa näistä koneista mitatut tehot liikkuivat 585-650hv luokassa.

      • ZL1

      • -SS-

        Täsmennystä:
        ZL-1 427 on täys alumiini mosa.
        L-88 427 alukantinen kattila.
        LS 6 454 alukansilla -71 Vetessä.
        Dealerit laittoivat näitä myös muihin koppiin.


    • markku

      ei kukaan puhu cadilacin 472 tai 500 koneesta.paras kone joka pojan mekattavaksi hyvin yksinkertainen

    • markku

      missä koneessa on helpompi vaihtaa öljypumpun kalut kuin caddyn 472 tai 500,puoli tuntia ja homma kypsä tai starttimooittorin vaihto

    • bensapumppu

      Harvoin on öljypumppua tarvinnut vaihtaa, yleensä muissa merkeissä kestää moottorin iän. Sitävastoin vesipumppuja olen kyllä vaihtanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      38
      3289
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2595
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2564
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1816
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1536
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      121
      1301
    7. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      279
      1258
    8. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1229
    9. Kosulan Keisari karviossa

      Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo
      Tuusniemi
      24
      1146
    10. Arvasin että sen profiilin takana on sinä

      Ja nyt suutuit. Pidähän tuo äläkä enää haikaile sitten, rakas 😉
      Tunteet
      13
      1110
    Aihe