Voisiko joku valaista että mitä moottoreita jenkki-autoissa on...olen kuullut 225cid,305cid,350cid..jne???Onko kaikki 8-koneita.Millä numeroilla on 6-koneet?Voiko letukassa olla oldsin masiina esim.capricessa?Mikä kone on paras/kestävin/tehokkain.(letukan vai jonkun muun?)Isolohko/pikkulohko????Kiitoksia jo etukäteen!
USA-koneet
30
5032
Vastaukset
- AOL rauno
noi numerot on kuutiotuumia, esim. 305=n5L.
yks kuutiotuuma on n.16.4cm3. tehokkain kone on mielestäni 426 hemi moparilta
454 LS6 gm:ltä
427 cobra jet fordilta- Jaska
Voin olla väärässäkin, mutta nämä on minun tietääkeseni eri valmistajien tehokkaimmat:
Ford = 429Boss (kansissa lukee 425hp ja cobra jetissähän on 360)
GM = LS-88 (tehokkaimmissa corveteissa) - Iso lohko friikki
Jaska kirjoitti:
Voin olla väärässäkin, mutta nämä on minun tietääkeseni eri valmistajien tehokkaimmat:
Ford = 429Boss (kansissa lukee 425hp ja cobra jetissähän on 360)
GM = LS-88 (tehokkaimmissa corveteissa)Tehoista on turha puhua näin numeroiden muodossa. Koska tuon ajan moottori valmistajat huijasivat tehot ala kanttiin, notta saisivat autonsa edes joskus ratalle. Esim. huijjari kunkkumme ford ilmoitti vuonna `69 mussen 302:selle jotain 260 hp mutta tehot olikin todellisuudessa lähempänä 400 hp, joten 429 BOSS:n tehoa tuskin uskallettiin arvaillakkaan ja muuten GM:n 454 L88:lle ilmoitettiin 450 hp, mutta todellisuudessa se oli lähemmäks 550 hp
- impala67
cid on vain jenkkien tapa ilmoittaa moottorin koko helpommin tajuttavassa mitassa. eli tuumasidonnaisena. Vertailun vuoksi Saabissa on 2L=130 cid nelonen, mazda 2.2=135cid nelonen, darteissa ja valianteissa oli 170 cid ja 225cid koneita, pikku chevy II:ssa 153cid nelosia ym.
SYLINTERIEN MÄÄRÄ EI NÄY MISTÄÄN.
joihinkin malleihin (esim. 55-57chevy) merkittiin konepellin etureunaan sijoitetulla "V" koristeella, että malli on varustettu v8 moottorilla. Kuutosella varustetuissa 55-57 malleissa oli keulilla dekaali, joka tosin on "hienomman"näköinen vaakuna kuin yksinkertainen "V".
SYLINTERIEN MÄÄRÄN VOIT PÄÄTELLÄ SIITÄ että moottorin koko on suuri; eli yleensä vähintään 265(chevy), 262(ford),273(mopar), mutta on olemassa myös 292cid letukan trukkikuutonen...
edellä luetellut ovat eri merkkien pikkulohkoja, ISOLOHKOT ovatkin sitten merkistä riippuen yleensä vähintään n.kuusi litraa (n.370cid)
ja tehty lähtökohtana valmistajan suurin moottorilohko.
nyrkkisääntö; alle 250cid=kutonen, 265-360cid=pikkulohko8, 365-500cid =isolohko8
mitä lähempänä vuosimalli on vuotta 1975, sitä suurempia moottorit ovat.-tosin jo vuonna 1959 sai lincolniin 430cid isolohkoa...
poikkeuksia toki löytyy; rajatapauksia ovat siis esim. siis 292cid kuutonen,262cid pikkulohko(50-l. ford), 400cid pikkulohko (70-l.chevy), 318cid isolohko (50-l.mopar)- impala67
mitä tulee siihen mikä moottori on kestävin tai paras, niin kysymys on sama kuin mikä on "paras auto"
eli matalapuristeiset moottorit ovat pitkäikäisiä, ja lähestulkoon jokaista kasia on tehty sekä matalapuristeisempena (ns. vakiona) ja sitten hiukan kiristetympinä versioina.
paras moottori autoosi on sellainen jonka siihen on saanut uutenakin tehtaan linjalta. silloin ei tule ongelmia koneen mahtumisen, korvakkeiden sopimisen, vaihdelaatikkoon liittymisen, kardaanin pituuden tai perän kestävyyden kanssa.
ehkä ns. suurin ongelma moottoriswapeissa on se, että esim. vanha väsynyt uutenakin vain 150 bhp kone vaihdetaan yli 200bhp kasiin, ja sitten radalle sudittelemaan; paikathan siinä hajoaa...
perä kun jätetään usein koskematta alustan parantamisesta puhumattakaan. - Z-28
lisäisin tohon listaan vielä FORD 352 cid koneen jonka kokonsa puolesta 5.77L luulisi olevan pikkulohko,mutta se onkin todellisuudessa sama lohko joka on myös 427cid koneessa isolohko siis!!
- impala1968
Jotta koneasiat ei olisi liian helppoja on Fordilla 300cid suora kutonen ja sitten taas 221 V8. Heh.
Chevyllä kutoset siis 194-292, pikkulohkot 262-400 ja isolohkot 396-454 (tai 502).
Pontiacit on samassa lohkossa 301-455, Oldsit 330(?)-425, 455 on vain hiukan korkeampi eli iso- ja pikkulohkoon jakoa ei oikeastaan voi tehdä.
Mitenkäs hemit? 241-426? ovatko isolohkoja vai mitä? - öööhhh....
impala1968 kirjoitti:
Jotta koneasiat ei olisi liian helppoja on Fordilla 300cid suora kutonen ja sitten taas 221 V8. Heh.
Chevyllä kutoset siis 194-292, pikkulohkot 262-400 ja isolohkot 396-454 (tai 502).
Pontiacit on samassa lohkossa 301-455, Oldsit 330(?)-425, 455 on vain hiukan korkeampi eli iso- ja pikkulohkoon jakoa ei oikeastaan voi tehdä.
Mitenkäs hemit? 241-426? ovatko isolohkoja vai mitä?Ovatko hemit iso- vai pikkulohkoja?
En ole varma, mutta tietääkseni isolohkoja, ainakin 426 Hemi. Siinähän on sama lohko kuin 426 Wedgessä. Kannet vain laitettiin uusiksi. - impala1968
öööhhh.... kirjoitti:
Ovatko hemit iso- vai pikkulohkoja?
En ole varma, mutta tietääkseni isolohkoja, ainakin 426 Hemi. Siinähän on sama lohko kuin 426 Wedgessä. Kannet vain laitettiin uusiksi....early hemit? 241-392 on sama lohko mutta onko se siis sama kuin 426? Jos on niin 241 lienee pienin "isolohko"?
- impala67
impala1968 kirjoitti:
...early hemit? 241-392 on sama lohko mutta onko se siis sama kuin 426? Jos on niin 241 lienee pienin "isolohko"?
aikaiset hemit ovat tottakai tuonaikaisen valmistajan suurinta moottorilohkotyyppiä,
eli periaatteessa isolohkoja.
homma on vain niin, että tuolloin ei tehty ns. pienempää moottorilohkotyyppiä.
eli sanoisen että kyllä, 241 cid on isolohko siinä missä kaikki muutkin ennen 54 valmistetut muiden merkkien moottorit... impala1968 kirjoitti:
Jotta koneasiat ei olisi liian helppoja on Fordilla 300cid suora kutonen ja sitten taas 221 V8. Heh.
Chevyllä kutoset siis 194-292, pikkulohkot 262-400 ja isolohkot 396-454 (tai 502).
Pontiacit on samassa lohkossa 301-455, Oldsit 330(?)-425, 455 on vain hiukan korkeampi eli iso- ja pikkulohkoon jakoa ei oikeastaan voi tehdä.
Mitenkäs hemit? 241-426? ovatko isolohkoja vai mitä?Ja Cadillacilla myös 250cid V8(4,1L) ;D
- Oldsilla
impala1968 kirjoitti:
Jotta koneasiat ei olisi liian helppoja on Fordilla 300cid suora kutonen ja sitten taas 221 V8. Heh.
Chevyllä kutoset siis 194-292, pikkulohkot 262-400 ja isolohkot 396-454 (tai 502).
Pontiacit on samassa lohkossa 301-455, Oldsit 330(?)-425, 455 on vain hiukan korkeampi eli iso- ja pikkulohkoon jakoa ei oikeastaan voi tehdä.
Mitenkäs hemit? 241-426? ovatko isolohkoja vai mitä?Oldsin pikkulohkokasin viimeinen sukupolvi oli kokohaitarissa 260 - 403 cid, noissa kaikissa oli "sama" lohko ja iskunpituus, eli poraus määritteli koneen tilavuuden.
425 ja 455 olivat isolohkoja, muistaakseni keskenään samalla porauksella, joten ero tuli iskupituudesta,
mutta kuten sanoitkin lähinnä lohkossa suurempien runkolaakerien lisäksi vain dekki oli korkeampi jotta iskunpituutta saatiin kasvatettua helposti, mm. kannet sopivat kaikissa oldsin koneissa keskenään.
- V-8
"Voiko letukassa olla oldsin masiina esim.capricessa? " tosta en tiedä , mutta mulla ainakin on letukan kone Pontiacissa, ja se on alkuperäinen. näissä ponu STW malleissa on myös oldsin ja buicin koneita ihan tehdastekoisina.
- impala67
kyllä voi olla 80-luvun capricessa tehtaalta
ns. oldsin 307cid pikkulohkokasi.
en muista saiko 250cid kuutosta enää 80-luvulla edes halvimpaan fullsize farkkuun,
muut tehtaalta saatavat moottorit ovat olleet ainakin
267 cid pikkupikkukasi(chevy 77-80)
305cid, 350cid pikkulohkot (chevy)
olds 307cid pikkulohko
diesel 5.7dx ja vuonna -80 ilman "dx"... - impala67
impala67 kirjoitti:
kyllä voi olla 80-luvun capricessa tehtaalta
ns. oldsin 307cid pikkulohkokasi.
en muista saiko 250cid kuutosta enää 80-luvulla edes halvimpaan fullsize farkkuun,
muut tehtaalta saatavat moottorit ovat olleet ainakin
267 cid pikkupikkukasi(chevy 77-80)
305cid, 350cid pikkulohkot (chevy)
olds 307cid pikkulohko
diesel 5.7dx ja vuonna -80 ilman "dx"...unohtus kokonaan että 4.3 litrasta
veekutosta sai kanssa capriceen, ainakin viimeisiin kanttimallivuosikertoihin (87-90)
korihan on ovia myöten sama vuosina 80-90 chevy,p,olds,b. stw vain lokasuojissa keulapelleissä eroja.
77-79 on eri kylkilinjalla ja painavampaa materiaa (sisälokkarit rautaa ym.)
EIKÄ ovet ole VAIHTOKELPOISia chevystä buikkeihin- toisin kuin 80-luvulla... - Ziba
vuoteen 86 asti todellakin enemmistö Suomeen tulleista Buick & Olds 307 koneella, ja Letukka ja Poncho 305. Itsellä on Pontiac ja kaverilla Letukka ,Oldsin koneella. Molemmat hyviä jokapaikan, ai ahtaan paikan, höyliä!
Vuodesta 87- kaikissa farkuissa 307 TH200, Caprice sedaneissa V6 tai 305.
Näkeehän noita myynti-ilmoituksia, joissa on vaikka mitä kone/laatikko - yhdistelmiä. Yleensä swappeja tai myyjän luulopuheita.. - tietämätön
Ziba kirjoitti:
vuoteen 86 asti todellakin enemmistö Suomeen tulleista Buick & Olds 307 koneella, ja Letukka ja Poncho 305. Itsellä on Pontiac ja kaverilla Letukka ,Oldsin koneella. Molemmat hyviä jokapaikan, ai ahtaan paikan, höyliä!
Vuodesta 87- kaikissa farkuissa 307 TH200, Caprice sedaneissa V6 tai 305.
Näkeehän noita myynti-ilmoituksia, joissa on vaikka mitä kone/laatikko - yhdistelmiä. Yleensä swappeja tai myyjän luulopuheita..kiitokset valaisevista vastauksista.Täällähän tuntuu olevan asiantuntijoita kaikki.Nyt meikäläinenkin on näistä asioista perillä...KIITOS
- wroom
tietämätön kirjoitti:
kiitokset valaisevista vastauksista.Täällähän tuntuu olevan asiantuntijoita kaikki.Nyt meikäläinenkin on näistä asioista perillä...KIITOS
Tuskinpa olet perillä ameauto-asioista, mutta sait pikkuriikkisen nippelitietoa, jota kaikki alan kirjallisuus ja nettisivut suorastaan pursuavat.. tieto odottaa vain ottajaansa. Onko nykyporukka (nuoriso?) laiskaa vai mikä on kun itse ei kiinnosta kaivaa tietoa asioista, jotka kuitenkin tuntuu kiinnostavan? Itse olen viettänyt satoja tunteja naama kirjoissa ja postiluukusta on tipahtanut kaikki V8-Magazinet 1979 helmikuusta lähtien. Siinä sivussa olen omistanut, entisöinyt ja rakennellut toista kymmentä jenkkiautoa. Wroom..!
- tietämätön
wroom kirjoitti:
Tuskinpa olet perillä ameauto-asioista, mutta sait pikkuriikkisen nippelitietoa, jota kaikki alan kirjallisuus ja nettisivut suorastaan pursuavat.. tieto odottaa vain ottajaansa. Onko nykyporukka (nuoriso?) laiskaa vai mikä on kun itse ei kiinnosta kaivaa tietoa asioista, jotka kuitenkin tuntuu kiinnostavan? Itse olen viettänyt satoja tunteja naama kirjoissa ja postiluukusta on tipahtanut kaikki V8-Magazinet 1979 helmikuusta lähtien. Siinä sivussa olen omistanut, entisöinyt ja rakennellut toista kymmentä jenkkiautoa. Wroom..!
se on että minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa...mutta nyt on kyseessä jo aikamies jota alkoi kiinnostaa jostain kummansyystä jenkit ;)
Joten kaikki tieto mitä saa ilman suurempia ponnisteluja on tervetullutta...oisko laiskuutta vai mitä??Mutta tänä kesänä jenkki murisee pihassa,se on varma se! - impala67
tietämätön kirjoitti:
kiitokset valaisevista vastauksista.Täällähän tuntuu olevan asiantuntijoita kaikki.Nyt meikäläinenkin on näistä asioista perillä...KIITOS
---eivät surffaile netissä ja pilkuttele tämmöisisitä asioista. nyt on vaan niin että kirjaviisaus on tällainen hauska harrastus, jossa ei kädet eikä maine kauheasti likaannu.-varsinkaan näin anonyyminä!
mutta minä todella arvostan niitä intiaaneja jotka suurinpiirtein "korvakuulolla" näkevät moottorin läpi ja tietävät mistä mahdollinen säröääni johtuu, mikä on vika ja mikä korjaustoimenpide... ne parhaat ovat yleensä perustaneet hyvissä ajoin jonkin sortin nyrkkipajan jonnekin teollisuusalueen perälle ja ymmärtävät rahastaa hommasta... - .
tietämätön kirjoitti:
se on että minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa...mutta nyt on kyseessä jo aikamies jota alkoi kiinnostaa jostain kummansyystä jenkit ;)
Joten kaikki tieto mitä saa ilman suurempia ponnisteluja on tervetullutta...oisko laiskuutta vai mitä??Mutta tänä kesänä jenkki murisee pihassa,se on varma se!.
- Mr. HorsePoweR
Cid on lyhenne sanoista Cubic Inch Displacement, joka taas tarkoittaa suomeksi moottorin kokoa kuutiotuumina. Joten jos haluat tietää Esim. 225 cid kuutosen koon, niin näppäilet laskimellasi 225 x 16.387 niin saat tuloksen 3687 kuutiosenttiä eli 3.7 litraa. tehokkain moottori taitaa olla
MoPar: 426 HEMI
FoMoCo: ???428 CobraJet (Semi HEMI)??? tai 427 Side oiler- Fordiumia
Fordin 427 SOHC taisi olla kaikkein tehokkain ja edistyksellisin aikanaan, oli 616hv.
- velmuveikko
Fordiumia kirjoitti:
Fordin 427 SOHC taisi olla kaikkein tehokkain ja edistyksellisin aikanaan, oli 616hv.
Onnea, vastasit juuri 10-vuotta vanhaan viestiin
- Chevy L-88 BB
Chevyllä 305,327,350 ja 400 pikkulohkona.
Isolohkoina 396,409,427 ja 454.
427 L-88 oli täysalumiinikone Corvette 67-69,tehot ilmoitettu 430hp vakuutusmaksujen takia.Todellisuudessa näistä koneista mitatut tehot liikkuivat 585-650hv luokassa.- ZL1
Näistä 409 oli "vanha isolohko" kuten myös 348
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Big-Block_engine - -SS-
Täsmennystä:
ZL-1 427 on täys alumiini mosa.
L-88 427 alukantinen kattila.
LS 6 454 alukansilla -71 Vetessä.
Dealerit laittoivat näitä myös muihin koppiin.
- markku
ei kukaan puhu cadilacin 472 tai 500 koneesta.paras kone joka pojan mekattavaksi hyvin yksinkertainen
- markku
missä koneessa on helpompi vaihtaa öljypumpun kalut kuin caddyn 472 tai 500,puoli tuntia ja homma kypsä tai starttimooittorin vaihto
- bensapumppu
Harvoin on öljypumppua tarvinnut vaihtaa, yleensä muissa merkeissä kestää moottorin iän. Sitävastoin vesipumppuja olen kyllä vaihtanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po383289Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162595Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242564Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441816- 251536
- 1211301
Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2791258Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.901229Kosulan Keisari karviossa
Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo241146Arvasin että sen profiilin takana on sinä
Ja nyt suutuit. Pidähän tuo äläkä enää haikaile sitten, rakas 😉131110