Miten on mahdollista, että SAKA on parin vuoden aikana laajentanut kymmeneen liikkeeseen ja tulosta on kuitenkin samalla tehty lähes puoli miljoonaa?
Mistä saa noin hyvin velkaa?
En jaksa uskoa, että heidän autoissaan on niin hyvä kate verrattuna muihin.
SAKA kasvaa
107
8575
Vastaukset
- Vehjerikkk
No kun niillä on ne hienot kuniset merkit ostettu jokaisen auton perään josta tunnistaa että sakalta tulleita laatupelejä eikä kamuxin rikkinäisiä vehkeitä
- Anonyymi
Pitää muistaa Vakuutus Ilmsrinen Elo omidtavst ko firmaa😂
- tulosISOmiinus
Toiset ne katso osaa asiakaspalvelun ja bisneksen tekemisen.
Sitten on olemassa niitä reppanoita, joilla tulos on pelkkä ISO miinus ja osaavat vain räkyttää nettipalstoilla.- Anonyymi
Raha tulee rahan luo, vaihtoautokauppa se on mikä kannattaa näinä vaikeina aikoina, jolloin komponenttipula, Ukrainan sota ja korona on vaikeuttaneet autonvalmistusta ja myöhästyttänyt uusien autojen toimitusaikoja.
- OssiTaneliTyrel
Viitapuulta suku järjestää. Tulos ihan hyvä, kun kokoajan laajentaa, niin ei tarvii maksaa ALV:tä, mutta joskus se sitten alkaa purkautumaan ja tilanne muuttuu vahvasti. Ihan miten vaan, voi siitä hyväkin tulla.
- alvikerääntyy
Asian ytimeen osui "OssiTaneliTyrel".
Toki kun minkä tahansa liiketoiminnan saa suurella rahalla kasvatettua vaikka kuinka "pulleaksi" ja näyttäväksi... ainakin äkkiseltään ulospäin näyttää hyvältäkin bisnekseltä.
Mutta kun nopeaan rahalla tekaistuun kasvuun yhdistää kasvattamisen kiireen, kokemattomat "keltanokka" ostajat/myyjät provisiopalkkoineen, niin isolla rahalla pikakasvatettuun yritystoimintaan voi saada vielä isommat ALV- ja muut kirjanpidolliset probleemat.
Tällä alalla lisäksi riskinä unohtamatta ns. "takuu-asioita", joita väistämättä tulee kaikille autoliikkeille ja erityisesti jos ostot ja myynnit on provisiopalkan sumentamien, vilkkaaseen myyntiin piiskattujen "keltanokkien" käsissä.
Kasvu on toki aina kivaa.
Loputtomaan kasvuun perustuva pyramidi-malli ei ole koskaan toiminut, aina jää luu vetävän käteen jossain kohdin. Loputtomasti kasvattamalla ALV -ei karkuun juoksemalla katoa mihinkään vaan kyllä se ALV-seinä katkaisee pyramidi ketjun aikanaan kun rahan pumppaaminen kasvuun loppuu ja vasta silloin päästään arvioimaan miten hyvin tai huonosti, osaavasti vai osaamattomasti, liiketoiminta hoidettiin.
Hatun nostoa toki tässä vaiheessa tällekin ketjulle kasvustaan, yksittäiset yrittäjät siellä taustoilla ei välttämättä niin hyvin voikaan kuin ketjuna olotila näyttää ulospäin olevan, puhumattakaan provisiopalkatuista ja tulostavoite-piiskatuista myyjäpojista. - virmakai
Kyllä sopii kasvaa kivasti kun on hyvä firma
- Anonyymi
alvikerääntyy kirjoitti:
Asian ytimeen osui "OssiTaneliTyrel".
Toki kun minkä tahansa liiketoiminnan saa suurella rahalla kasvatettua vaikka kuinka "pulleaksi" ja näyttäväksi... ainakin äkkiseltään ulospäin näyttää hyvältäkin bisnekseltä.
Mutta kun nopeaan rahalla tekaistuun kasvuun yhdistää kasvattamisen kiireen, kokemattomat "keltanokka" ostajat/myyjät provisiopalkkoineen, niin isolla rahalla pikakasvatettuun yritystoimintaan voi saada vielä isommat ALV- ja muut kirjanpidolliset probleemat.
Tällä alalla lisäksi riskinä unohtamatta ns. "takuu-asioita", joita väistämättä tulee kaikille autoliikkeille ja erityisesti jos ostot ja myynnit on provisiopalkan sumentamien, vilkkaaseen myyntiin piiskattujen "keltanokkien" käsissä.
Kasvu on toki aina kivaa.
Loputtomaan kasvuun perustuva pyramidi-malli ei ole koskaan toiminut, aina jää luu vetävän käteen jossain kohdin. Loputtomasti kasvattamalla ALV -ei karkuun juoksemalla katoa mihinkään vaan kyllä se ALV-seinä katkaisee pyramidi ketjun aikanaan kun rahan pumppaaminen kasvuun loppuu ja vasta silloin päästään arvioimaan miten hyvin tai huonosti, osaavasti vai osaamattomasti, liiketoiminta hoidettiin.
Hatun nostoa toki tässä vaiheessa tällekin ketjulle kasvustaan, yksittäiset yrittäjät siellä taustoilla ei välttämättä niin hyvin voikaan kuin ketjuna olotila näyttää ulospäin olevan, puhumattakaan provisiopalkatuista ja tulostavoite-piiskatuista myyjäpojista.Näin juuri, täsmälleen samaa mieltä nimimerkin alvikerääntyy kanssa! Mistähän lie ovat automyyjänsäkkin haalineet Sakalle, en tiedä. Tai vaikka mistähän ovat myyntipäälliköitä saaneet Sakalle töihin, millähän meriiteillä Sakalla pääsee esimieheksi? Näin siis yleisellä tasolla, kun katsoin jonkun Sakan myyjien haastattelun, missä kertoivat työstään. Jokainen voi itse nämä Sakan haastatteluvideot hakea netistä, löytää helposti. Kuulemma jotta pääsee Sakalle vaikkapa myyntipäälliköksi, niin ei tarvitse 20 vuoden myyntikokemusta. Sakan myyjien itsensä kertomat asiat vahvistavat sen, kuinka keltanokkia Sakalaiset todella ovat. Muutenkin Sakan toimitusjohtaja on itse kertonut, kuinka he alan ulkopuolelta tulivat haastamaan. Kyllä kyllä, ehkä kannattaisi perusasiat toimialalta opetella, jotta on pohjaa sitten millä tulla haastamaan vanhoja tekijöitä ja vanhoja toimintamalleja. Saka kun tuntuu juuri toimintamalleihin autokaupan alalla muutosta haluavan.
Tähän asti Saka on tuntunut kyllä pärjäävän, mutta mitäs sitten jatkossa, kun eivät saakkaan enää lisärahaa yritystoiminnan kasvattamiseen? Jyväskylässä ainakin hakivat lisää automyyjiä Sakalle, mutta tuntuu, että ammattilaistekijöitä ei ole ainakaan tähän asti ollut tarjolla. Mikähän järki siinä on, että vaikkapa Oulun korkeudelta muuttaa Jyväskylään myymään autoja? Ihme on, etteivät ole paikallisista saaneet tänne ainakaan rekrytoitua automyyjiä. Kertookohan sitten jostakin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin juuri, täsmälleen samaa mieltä nimimerkin alvikerääntyy kanssa! Mistähän lie ovat automyyjänsäkkin haalineet Sakalle, en tiedä. Tai vaikka mistähän ovat myyntipäälliköitä saaneet Sakalle töihin, millähän meriiteillä Sakalla pääsee esimieheksi? Näin siis yleisellä tasolla, kun katsoin jonkun Sakan myyjien haastattelun, missä kertoivat työstään. Jokainen voi itse nämä Sakan haastatteluvideot hakea netistä, löytää helposti. Kuulemma jotta pääsee Sakalle vaikkapa myyntipäälliköksi, niin ei tarvitse 20 vuoden myyntikokemusta. Sakan myyjien itsensä kertomat asiat vahvistavat sen, kuinka keltanokkia Sakalaiset todella ovat. Muutenkin Sakan toimitusjohtaja on itse kertonut, kuinka he alan ulkopuolelta tulivat haastamaan. Kyllä kyllä, ehkä kannattaisi perusasiat toimialalta opetella, jotta on pohjaa sitten millä tulla haastamaan vanhoja tekijöitä ja vanhoja toimintamalleja. Saka kun tuntuu juuri toimintamalleihin autokaupan alalla muutosta haluavan.
Tähän asti Saka on tuntunut kyllä pärjäävän, mutta mitäs sitten jatkossa, kun eivät saakkaan enää lisärahaa yritystoiminnan kasvattamiseen? Jyväskylässä ainakin hakivat lisää automyyjiä Sakalle, mutta tuntuu, että ammattilaistekijöitä ei ole ainakaan tähän asti ollut tarjolla. Mikähän järki siinä on, että vaikkapa Oulun korkeudelta muuttaa Jyväskylään myymään autoja? Ihme on, etteivät ole paikallisista saaneet tänne ainakaan rekrytoitua automyyjiä. Kertookohan sitten jostakin?Täytyy sanoa näin 4 vuoden jälkeen että olipas upeaa pohdintaa! Juuri näin, olisi kannattanut samalla vanhalla rintajouppien ja delta-autojen kaavalla tulla markkinoille, eikä uudella freshillä tyylillä. Kokemattomat myyjätkään eivät ole saaneet mitään aikaan, juuri kuten ennustit. Myyntipäällikötkin ovat ihan pihalla kaikesta. Kyllä, näin on jämpti, samaa se Reijo sano ämpärijonossa tokmannillakin.
Ei jumaliste... Voin sanoa autoalalla työskentelevänä, että mitä iäkkäämpi myyjä, mitä kangistuneempi liiketoimintamalli, sitä paskempaa palvelua kyseisestä liikkeestä saat. Kaikki lähtee myyjien aktiivisuudesta sekä autojen hinnoittelutaidosta. Omat kokemukseni esim. Sakan myyjien / ostohenkilöiden hinnoittelutaidoista on erittäin ammattimainen. Siellä oikeasti lasketaan varusteille arvo, eikä tuijoteta auton mallinimikettä. Jos on kaksi identtistä autoa, toinen vaaleilla nahkapenkeillä ja ilman digimittaristoa, niin se on sitten tonnin pari halvempi kuin tummalla sisustalla ja digimittarilla varustettu yksilö. Tämä on kaiken alku ja loppu, kaupat ei jää tekemättä suurpiirteisen vaihtoajoneuvojen hinnoittelun takia.
571milj. euroa liikevaihto, 29,9 milj. euroa tulos. Siinä on historiallisen kovat lukemat. Kukaan ei voi enään väittää että tämä liike "kusettaisi" tai "nuoret myyjät ei toimi". Kusetus ei kasva tähän mittaluokkaan, raha ei lopu enään ikinä, ja hei, nuori myyjä toimii näköjään kaikista parhaiten. Argumenttisi tuota vastaan on väärä, tulos puhuu puolestaan.
- IhmejutunSelitys
Myyntikatetta korjaa ylöspäin helposti sillä, että riitauttaa kaikki virhevastuuasiat. Sama toimintamalli toimivaksi todettu parilla muullakin kovasti kasvavalla autoliikeketjulla. Selkeätkin virhevastuuasiat riitauttamalla saa pitkitettyä korvausvastuita helposti vuoden päivät ja tässä ajassa moni valittaja vetäytyy pääsärkien riidasta.
Yllä todettu ALV:n pakoon juokseminen on yksi tapa nostattaa arvoa ja väistellä verojen maksua, toki jossain vaiheessa sekin tie tulee päähänsä ja ALV:t lankeaa väkisinkin maksuun.- Anonyymi
Näin juuri. Mielenkiinnolla kyllä Sakaa tässä viimevuosina seuranneena, että kuinkahan heilläkin se toiminta siellä etenee. Jostain syystä minä en pidä Sakaa oikein minään, kun ruvetaan vertaamaan ylipäätään autoliikkeitä keskenään. Mieluummin vaikka menen Kamuxille. On paljon vakaammalla pohjalla olevia autoliikkeitä kuin Saka, tuntuu ettei siellä ole asiat ainakaan vielä tarpeeksi vakaalla pohjalla. Niin megalomaaninen ja jäätävä se heidän kasvuvauhtinsa, että mahtaako edes kestävällä pohjalla olla.
Nyttenkin Sakalla on jo 18 myymälää ympäri Suomea, Oulu lienee pohjoisin. Helsingissä pari liikettä, Herttoniemi ja Konala. Espoossa ja Vantaalla myös, mutta noh, eikös pääkaupunkiseudulla potentiaalista asiakaskuntaa olekkin.
- seurataanrauhassa
Antaa kasvaa vaan, kyllä alalle toimipisteitä mahtuu!
Faktahan on että kaikki kasvaa, mitä kasvattaa halutaan ja minkä tahansa liiketoiminnan saa isolla rahalla turvotettua liikevaihdollisesti suureksi. Kun kyseinen toiminta on ketju-muotoista, nopea kasvu on ehdoton edellytys selviytymiselle.
Missään liiketoiminnassa kuitenkaan nopea kasvu ei ole riskitöntä ja kasvattamisen tuomat murheet on pääosin vasta edessäpäin; kasvuhuumassa virheitä sattuu varmuudella kaikille kasvajille. Toisin sanoen jälkipyykin siivoaminen kun tulee väistämättä eteen, niin riippuu ihan miten hyvin tai huonosti kasvattaminen on hallittu, kuinka suuri on jälkipyykin määrä.
Kaikille tulee jälkipyykkiä (rapatessa roiskuu) ja erityisen nopeassa kasvussa, kohtuullisen nuorella henkilökunnalla sen määrän hallitseminen on varmasti hankalaa. Nopean kasvun tulokset nähdään vasta kun kasvuun rahan pumppaaminen ehtyy ja kortit on lopullisesti jaettu; mustapekka kädessä ei suurtakaan ketjua hoitele selville vesille millään kikoilla, se nyt vaan on liiketaloudellinen fakta. Toiselta alalta esimerkkinä Hesburger tässä onnistui, mutta moni on kaatunut omaan nokkeluuteensa kun rahat ja tietotaito loppuu.- EiJännitetä
"Antaa kasvaa vaan, kyllä alalle toimipisteitä mahtuu! Faktahan on että kaikki kasvaa, mitä kasvattaa halutaan..."
Just näin.
Toki kilpailijoita ja toimiaan pitää vähän seurailla, mutta muiden kasvamisista, uusista toimipisteistä tai muista hääräämisistään hädissään oleminen ei ole liikkeenharjoittajan päällimmäinen murhe. Kyllä oman liiketoiminnan päivittäinen järkevä ylläpito, asiakkuuksien hoitaminen (hyvässä ja pahassa vrt. virhevastuuväittelyt ja niiden kunnialla/liiketoiminnallisesti järkevästi hoitaminen) pitää olla ykkösjuttu yritystoiminnassa. Tulos tai ulos, osaa tai ei osaa. Ja näin se vaan on, ihan millä tahansa alalla.
Jos muiden kyttääminen olisi päänvaivaksi murheena, on sellainen yrittäjä ihan väärällä alalla (ei yrittäjäksi) ja voi suositella ihan hyvällä omalla tunnolla siirtymistä palkollisten sankkaan joukkoon jännittämään miten yrityksiä pyöritetään tai ei pyöritetä. - konanli
EiJännitetä kirjoitti:
"Antaa kasvaa vaan, kyllä alalle toimipisteitä mahtuu! Faktahan on että kaikki kasvaa, mitä kasvattaa halutaan..."
Just näin.
Toki kilpailijoita ja toimiaan pitää vähän seurailla, mutta muiden kasvamisista, uusista toimipisteistä tai muista hääräämisistään hädissään oleminen ei ole liikkeenharjoittajan päällimmäinen murhe. Kyllä oman liiketoiminnan päivittäinen järkevä ylläpito, asiakkuuksien hoitaminen (hyvässä ja pahassa vrt. virhevastuuväittelyt ja niiden kunnialla/liiketoiminnallisesti järkevästi hoitaminen) pitää olla ykkösjuttu yritystoiminnassa. Tulos tai ulos, osaa tai ei osaa. Ja näin se vaan on, ihan millä tahansa alalla.
Jos muiden kyttääminen olisi päänvaivaksi murheena, on sellainen yrittäjä ihan väärällä alalla (ei yrittäjäksi) ja voi suositella ihan hyvällä omalla tunnolla siirtymistä palkollisten sankkaan joukkoon jännittämään miten yrityksiä pyöritetään tai ei pyöritetä.Asiaa!
- Anonyymi
Jep, näin se varmasti on. Tuntuu olevan Sakalla ihan tietoisesti valittu taktiikka toi nopea kasvu. Siitä en tiedä, että kuinka tietoista on palkata myyjäklaaniin paljon nuoria poikia, yhtään vanhoja myyjäherroja en ole Sakalla nähnyt. Toki se on toisaalta hienoa, että annetaan mahdollisuus myös nuoremmalle polvelle, koska sieltähän ne tulevaisuuden myyjät ja myyntipäälliköt sitten ponnistaa, kun vanha väki eläköityy. Mutta faktahan on se, että ei ole automyynnissä helppoa, koska vähintään kauppa per päivä pitäisi myyjän saada puristettua ulos. Fakta on se, että tarjouksia saa rustailla asiakkaille sitten tätäkin enemmän, kaikki tarjouksethan eivät päädy kauppaan. Kerran minulle kertoi yksi toisen ketjun automyyjä, että hän laskee kuukaudessa noin sata tarjousta, joista noin 20 päätyy kauppaan asti.
Sitä en osaa sanoa, että kuinka hyvin Sakalla hallitaan yritystoiminnan kasvattaminen. Selvää on se, että kun Saka aloitti, olikos se 2015, niin kasvutahti on Sakalla ollut aivan hillitöntä. Sakan kasvutahtia seuratessa jopa pohtinut, että onko esimerkiksi kaikkien autoliikkeiden paikkoja millä tarkkuudella harkittu? Mutta kuten jo sanoit, niin virheitä sattuu kaikille, ja virhearviointeja voi olla Sakallakin vielä.
- vuokratmaksamatta
Toiset ne kasvattaa bisnestä ja avaa uusia toimipaikkoja, kun jotkut rypee tappiossa ja muuttaa halvempiin tiloihin.
- omattilat
Toiset ne myy itse kokonaan omistamaansa autokalustoa, kun jotkut tyytyy autojenvälittäjiksi ja kaupittelevat muiden tahojen omistamaa autokalustoa.
- Anonyymi
Ainakin Jyväskylässä Saka on muuttamassa sellaisesta paikasta sellaiseen paikkaan, että vaikea sitä on järjellä perustella, ellei kyseessä ole juurikin mainitut halvemmat tilat.
- OstanMuualta
Oletteko koskaan saaneet soittoa innokkaalta myyjältä?
Minulle soitti yksi ja tuntui kun olisin taas tarhassa ja pelaisin Arvaa kuka -peliä.
"onko siinä naarmuja", "onko siinä kojelaudassa jälkiä", "onko siinä hyvät renkaat", " onko siinä ruostetta" blaa blaa blaa, ja sitten tarjosi 2400€.
Jos myyjällä on aikaa jaaritella muutaman tonnin vaihtopaskasta noin tyhmiä kysyen, niin ei uskoisi, että kauppa käy.- Anonyymi
Se on sitä nuoruuden intoa heillä vielä.
- Anonyymi
Minullekin soitti, ei turhia tenttaillut, vaan kysyi onko vikoja ja löytyykö molemmat avaimet, 2 renkaat, huoltokirja ja lahkolämmitin.
- Anonyymi
Ompas typerää puhetta aikuiselta mieheltä?.Nuori, myyntitaitoinen ja ahkera myyjä soittaa sinulle ja kysyy erittäin relevantteja asioita vaihtoauton hinnoitteluun liittyen, ja sinä tulet julkisesti mollaamaan häntä Suomi24:een?
Muista se että tämä myyjä on todennäköisesti edelleen sakalla töissä. pitkään talossa olleena kokeneena myyjänä saa noin 6000-8000€ bruttopalkkaa. Sinä tulet ulisemaan tänne, ja kaikki tämä sen jälkeen kun olet edes kehdannut ehdottaa 2400€ autoa vaihdossa isoon laadukkaaseen autokauppaan. Tuon hintaluokan pelit menee 1kg = 1€ kaavalla suoraan kuusankosken lavalle.
- ilmankos.menestyy
En ole vielä bongannut SAKAn mainostarroja yleisistä käymälöistä.
- Mies-pasilasta
Nämähän on kamuxilta poispotkittuja tai kaltoinkohdeltuja pikkupoikia. Ylimielistä porukkaa, Liikeidea näyttää olevan laittaa pytinki kamuxin viereen. Katkeraa?
Autot oli ensinalkuun vähän parempia ja kalliimman luokan vehkeitä. Myynnin kasvettua alkoi kalusto heikkenemään. Samoin reklamaatioiden määrä kasvamaaan.
Mahtaako pisnes kantaa kovinkaan kauaa- TarraPerseessäkin
Sopiihan sitä ressukan kadehtia.
- Autoilevahemmo
Reklamaation tekeminen on SAKA:ssa (Suomen autokauppa)
on vaikeutettu maksimiin. Kukaan ei vastaa sähköposteihin eikä puheluihin. Vastuun ja asiakkaan väistely on näköjään talon tapa.
Riitti yksi auto tästä firmasta vikoineen. Älkää koskaan ikinä ostako SAKA:sta autoa! - Näinonjaolkoonvaan
Autoilevahemmo kirjoitti:
Reklamaation tekeminen on SAKA:ssa (Suomen autokauppa)
on vaikeutettu maksimiin. Kukaan ei vastaa sähköposteihin eikä puheluihin. Vastuun ja asiakkaan väistely on näköjään talon tapa.
Riitti yksi auto tästä firmasta vikoineen. Älkää koskaan ikinä ostako SAKA:sta autoa!AIVAN!
Ketään ei saa kiinni, kukaan ei ota vastuuta reklamointeihin!?!
Tämä on toki nykyaikaista autokauppaa, näin toimii muutkin tuloksekkaaseen kauppaan kykenevät autoliikkeet.
Itkupillejä, aina ja kaikesta valittajia kun on maa täynnä!
Hyvä SAKA! - Anonyymi
Jännä havainto muuten toi, että Saka ja Kamux ovat vierekkäin. Joo, näin on myös Jyväskylässä ainakin, parin kilometrin säteellä ovat toisistaan. Toisaalta ei yllätä, sillä lestadiolaisethan ovat alkujaan molemmat firmat pistäneet pystyyn, niin Sakan kuin Kamuxin. Myös Helsingissä Saka ja Kamux vierekkäin Konalassa, olikohan osoite Päiväläisentie tai jotakin.
Kuulin vähän huhua, että Jyväskylässä Saka olisi muuttamassa entisiin Gigantin tiloihin, eli kyllä kauemmas Kamuxista. En tiedä sitten mitä järkeä, asian järjettömyyttä miettineet myös muut Jyväskylää ja autokaupan alaa tuntevat ihmiset. Sakalla on nyt Jyväskylässä Plantagenin vieressä aivan loistavat tilat hyvällä sijainnilla, mistä kyseinen autoliike on myös helppo havaita. Samassa rakennuksessa on Biltema, Plantagen ja Saka, mutta silti jää hyvin parkkitilaa kaikille. Mikäli Sakaa kutsuu Gigantilta jääneet vanhat tilat Jyväskylässä, niin siellä hyvä jos edes asiakkaille on pian enää parkkipaikkoja, sillä siellä naapurissa aloittaa myös kuntosali Kuntomaailma. En tiedä yhtäkään sellaista autoliikettä, jonka kaikki autot olisivat myyntihallissa sisällä, vaan kyllä autoliikkeillä käytännössä aina on myyntiautoja myös pihassa.
Luulisi että on asiakkaille myös huono homma, jos Saka muuttaa kauemmas muista. Täällä Jyväskylässä kaikki muut autoliikkeet olisivat sitten yhdessä sumpussa, mutta Saka jotenkin kummasti erillään muista.
Ellei sitten Saka joudu maksamaan mielestään liikaa näistä tiloista, mitkä jakaa Plantagenin kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jännä havainto muuten toi, että Saka ja Kamux ovat vierekkäin. Joo, näin on myös Jyväskylässä ainakin, parin kilometrin säteellä ovat toisistaan. Toisaalta ei yllätä, sillä lestadiolaisethan ovat alkujaan molemmat firmat pistäneet pystyyn, niin Sakan kuin Kamuxin. Myös Helsingissä Saka ja Kamux vierekkäin Konalassa, olikohan osoite Päiväläisentie tai jotakin.
Kuulin vähän huhua, että Jyväskylässä Saka olisi muuttamassa entisiin Gigantin tiloihin, eli kyllä kauemmas Kamuxista. En tiedä sitten mitä järkeä, asian järjettömyyttä miettineet myös muut Jyväskylää ja autokaupan alaa tuntevat ihmiset. Sakalla on nyt Jyväskylässä Plantagenin vieressä aivan loistavat tilat hyvällä sijainnilla, mistä kyseinen autoliike on myös helppo havaita. Samassa rakennuksessa on Biltema, Plantagen ja Saka, mutta silti jää hyvin parkkitilaa kaikille. Mikäli Sakaa kutsuu Gigantilta jääneet vanhat tilat Jyväskylässä, niin siellä hyvä jos edes asiakkaille on pian enää parkkipaikkoja, sillä siellä naapurissa aloittaa myös kuntosali Kuntomaailma. En tiedä yhtäkään sellaista autoliikettä, jonka kaikki autot olisivat myyntihallissa sisällä, vaan kyllä autoliikkeillä käytännössä aina on myyntiautoja myös pihassa.
Luulisi että on asiakkaille myös huono homma, jos Saka muuttaa kauemmas muista. Täällä Jyväskylässä kaikki muut autoliikkeet olisivat sitten yhdessä sumpussa, mutta Saka jotenkin kummasti erillään muista.
Ellei sitten Saka joudu maksamaan mielestään liikaa näistä tiloista, mitkä jakaa Plantagenin kanssa.Noniin, nyt toimii Jyväskylän Saka samoissa tiloissa, missä aiemmin toimi Gigantti. Täytyypä käydä joku kerta vilkaisemassa ihan, että kuinka autokauppa toimii paikassa, missä ennen toimi elektroniikkaliike.
- Anonyymi
Ei tosiaan kantanut pitkälle :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D "Kamuxilta poispotkittuja" :D :D:D:D MUHAHAHHA
- Bulo
Heillä on ihan paskat autot ostin vuoden alusta auto vaikka oli myös sakavarma kokoajan ajan vika ja vika selitys saka varma ei maksa tou vika!!p...
- Anonyymi
Tuontiautoja ja myyntitilituotteita tuntuu olevan Sakalla. Toisaalta myös myyntitili on tavallaan autoliikkeelle järkevä vaihtoehto, ei tarvitse sitoa autoliikkeen pääomaa kiinni silloin, jos auto ei menekkään jostain syystä kaupaksi. Toisaalta asiakkaan kannalta myyntitiliautot saattaa herättää epäillyksiä, että onko sittenkin jotain vilunkia ilmassa, vaikka yritys hoitaisikin asiat laillisesti pykälien mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuontiautoja ja myyntitilituotteita tuntuu olevan Sakalla. Toisaalta myös myyntitili on tavallaan autoliikkeelle järkevä vaihtoehto, ei tarvitse sitoa autoliikkeen pääomaa kiinni silloin, jos auto ei menekkään jostain syystä kaupaksi. Toisaalta asiakkaan kannalta myyntitiliautot saattaa herättää epäillyksiä, että onko sittenkin jotain vilunkia ilmassa, vaikka yritys hoitaisikin asiat laillisesti pykälien mukaan.
Sitä en tosin tiedä, että johtuuko ne myyntitiliautot siitä, että Sakalla on ollut päällä ostokieltoja tjsp, joku tuossa useammassakin ketjussa on ostokielloistakin Sakalla kertonut. Jos auto on myyntitilissä, niin sehän kierrätetään firman nimiin vasta silloin, jos ostaja löytyy, muuten sen auton omistaa joku toinen. Vähän niinkuin kiinteistökaupassa.
- LiianMyöhäänköHerätään
Saka nyt jo vaikeuksissa, ostokielto ollut päällä muutamaan otteeseen, palkkojen kanssa ongelmia, henkilökunnan vaihtuvuus alan suurin ja suvun pojat tippuu organisaatiossa alaspäin. Kannattaisiko palkata osaajia eikä sukulaisia? Harmi sinänsä alalle kun olisi jalansijaa markkinoille.
- Siirtomies
Kateellisten jorinoita...
- Tuokateellinen
Siirtomies kirjoitti:
Kateellisten jorinoita...
Olisko hertsikasta?
- Anonyymi
Siirtomies kirjoitti:
Kateellisten jorinoita...
Sakalla henkilökunnan vaihtuvuuden olen huomannut myös minä, kun Saka yhden toimipisteensä tähänkin kaupunkiin avasi, missä minä satun asumaan. Toisaalta Sakan tapauksessa mitään yllättävää ei ole siinä, että uusia toimipisteitä tupsahtelee vähän kaikkialle kuin sieniä sateella. Eikös heillä nykyään ole Ruotsissakin jotain yritystoimintaa, siis Sakalla. Vähän toista kun mitä vaikka tämä Auto-Bil oli, joka siis tosiaan lopetti. Ja nekin Auto-Bilin liikkeet mitkä jäi, muuttui Länsiauton brändin alle.
Henkilökunnasta ainakin myyjien vaihtuvuus tuntuu olevan Sakalla melkoista luokkaa. Ainakaan printtimediassa en muista Sakalla mainontaa nähneeni, vaan minun silmääni osunut Sakan mainonta on ollut internetissä. - Anonyymi
Vai että Sakalla ongelmia palkkojen kanssa? Luulisi Sakan liikevaihdolla palkkaa maksavan, kun myyntimäärätkin ovat ainakin omien puheidensa mukaan todella huikeita. Heidän viimeisin liikevaihtonsa, minkä minä löysin, on 159,7 miljoonaa euroa. Sitä edellisen tilikauden liikevaihto oli 91,1 miljoonaa euroa. Mihin ihmeeseen se raha menee, jos menee muualle kun palkanmaksuun?
- Sikasaka
Sinne on sitten turaq mennä reklamoimaan. Myyjät otti auoton pihasta ja lakkasi vastaamasta puhelimeen. Toimarillq on kuulemma syöpä jne. Ihan koiraji koko kaskipuun vedätys ja myyjille riittää että saa boonukset ja häipyy sen siliän tien...lapsellista touhua.
- JOBBARI
ostitko uuden auton takuulla?
- Anonyymi
JOBBARI kirjoitti:
ostitko uuden auton takuulla?
Kyllä kuluttajansuoja on myös vaihtoautokaupassa, mikäli myyjänä on firma, ja ostajana yksityishenkilö. Eikös jonkinlainen virhevastuu ole ihan lakiin kirjattu, ellei sitten autoa myydä virheellisenä, ja mainitusta virheestä tehdä merkintää kauppakirjaan? Muistelisin kyllä jotakin tämmöistä. Sitten jos on firma ostajana / asiakkaana, niin se muuttaa taas vastuukysymykset toisin, koska tavallinen kuluttajansuoja ei päde.
Se on hieman eri tilanne, jos tuiote myydään rehdisti viallisena, vastaan se että myyjä myi vahingossa viallisen tuotteen. Vahinkotapauksissa korvausvastuu on, jos voidaan olettaa, että auton olisi pitänyt toimia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kuluttajansuoja on myös vaihtoautokaupassa, mikäli myyjänä on firma, ja ostajana yksityishenkilö. Eikös jonkinlainen virhevastuu ole ihan lakiin kirjattu, ellei sitten autoa myydä virheellisenä, ja mainitusta virheestä tehdä merkintää kauppakirjaan? Muistelisin kyllä jotakin tämmöistä. Sitten jos on firma ostajana / asiakkaana, niin se muuttaa taas vastuukysymykset toisin, koska tavallinen kuluttajansuoja ei päde.
Se on hieman eri tilanne, jos tuiote myydään rehdisti viallisena, vastaan se että myyjä myi vahingossa viallisen tuotteen. Vahinkotapauksissa korvausvastuu on, jos voidaan olettaa, että auton olisi pitänyt toimia.Myyjällä on 6 kk:n virhevastuu. Sakalla tätä lakiin kirjattua vastuuta yritetään pakoilla, mutta pakoilevatkaan harvemmin pakoon pääsevät.
Palkkaa lakimies, niin kyllä muuttuu ääni Sakan päässä. Sitten kyllä laitetaan auto kuntoon!
- Anonyymi
Kai se raha nykypäivän autokaupassa tehdään vaihtoautoilla. Uusien autojen myyntihän on verraten kallista, selväähän on että kulurakenne on siellä puolella vaihtoautomyyntiä suurempi. Mutta silti kuitenkin jännää se, että Saka kasvaa, siinä missä muut autoliikkeet jopa lopettaa toimintansa, tai jos ei lopeta, niin sitten irtisanoo tai lomauttaa. On toi Sakakin kyllä aika tuulisen oloinen työpaikka, mitä seuraa myyjien vaihtuvuutta. Omilla nettisivuillaan hakivat ainakin Jyväskylään lisää myyjiä, mutta eipä houkuttanut hakea. Jäänyt vähän vaikutelma, että jos kokeilla haluaa autokaupan alalla hommia, niin se on Sakalla pari kuukautta, ja sitten saa olla muualta hakemassa töitä.
Mutta se missä Sakalla on vielä parannettavaa, niin joskus ovat esimerkiksi likaisia autoja valokuvanneet nettisivuille. Likainen auto myynti-ilmoituksessahan ei koskaan ole kauhean myyvä juttu, vaan pistää aina silmään kielteisellä tavalla. Myös hintalappujen väri on ainakin ollut punainen. Punainen hintalappu tuo mieleen vaikkapa ruokakaupan alennustuotteet, tiedättehän sen, kun päiväys on jossakin ruokatuotteissa menossa vanhaksi. Vähän samaa siis. Hintalappu voisi olla heillä ihan rehdisti vaikkapa valkoinen kuten toisillakin, ja sitten punainen väri hintalapussa vain, kun auto on jo myyty, tai kysennys on alennustuotteesta. Näitä asioita voisi Saka miettiä uudelleen vielä. - Anonyymi
Taitaa olla käytettyinä tuotuja autoja paljon rivissä?
Saa hyvää valikoimaa ja halvemmalla.
Suomalaisen auto kun menee vaihdossa niin se on harmaa karvalakki mallia ja tietysti diesel vielä kaiken lisäksi, manuaali vaihteet kruunaa loput, ei kiitos.- Anonyymi
vai sotkinko mä nyt kamuxiii, voi olla..
- Anonyymi
Ymmärtääkseni Saka tuo autoja ainakin Ruotsista, ovat perustaneet Ruotsiin asti firmankin. Tästähän löytää jokainen lisätietoja jos vain viitsii googlaa. Kyllähän silloin se Ruotsissa asti oleva firma kannattaa täälläkin päässä hyödyntää, voi ostotoimintaa tehdä ja tuontiautoja sitten tänne. Kamux hakee myös tuontiautoja Ruotsista ainakin, taitaa olla myös Saksasta. Vaihtoautobisneksessä toi tuontikalusto taitaa olla yksi kannattavuutta lisäävä tekijä, onhan alkuperäiset suomiautot niitä harmaita karvalakkimalleja kuten sanoit. Tuontiautoilla voi saada paremmin varusteltuja ja vähemmän ajettuja autoja jopa edullisemmin, kaikkihan sen tietävät.
Ei mene sekaisin Saka ja Kamux, eiköhän toimintaperjaate ole sen osalta ihan sama, että yritystoimintaa myös ulkomaille, ja sieltä vaihtoautoja tänne myyntiin.
- Anonyymi
Ei se automyynnin kate ole varmaan Sakallakaan sen parempi kuin muualla kilpailijoilla. Eiköhän se homma perustu siihen määrään, että pitää vain ostaa ja myydä mahdollisimman paljon. Ja noh, Saka on taktiikkansa valinnut agressiivisella laajentumisella. Eiköhän se ketjun kasvattaminen toimi ainakin tiettyyn rajaan asti, ainakin Sakan tapauksessa näyttäisi tältä. Jossainhan se stoppi varmasti tulee yrityksen kasvulle, ettei enempään vain pysty täällä Suomessa. Sitten on kehiteltävä uusia palveluita tai laajennuttava ulkomaille. Ruotsissahan oli Sakalla jo firma, uskoisin että Ruotsissa ainakin kehittelevät toimintaa jatkossa. Jos Kamuxista mallia ottavat, niin sehän olisi aivan luonnollinen jatkumo. -> https://sakabil.se/
Ja huomioidaan myös se, että Sakahan on myös lestadiolaisten firma. Lestadiolaiset on kovia yrittämään, mitä yritystoimintaan tulee. Eikös Kamuxikin ole lestadiolaisten bisneksiä? - Anonyymi
SAKA kopioi Kamuxia, vaikuttavat olevan hyvin samantyylisiä.
Menestyä kummatkin osaa.
Ei ole mitään haaveilevia räpiköijiä.- Anonyymi
Näinpä, kopioitua liiketoimintaa Saka vs. Kamux. Kamuxihan nyt on senverran pidemmällä, että pörssiinkin listautunut, ja Saksassakin jo liiketoimintaa, firma. Saksaan asti Saka ei taida vielä olla ehtinyt ainakaan firmaa perustamaan. Aikookohan sitten Sakakin perässä mennä pörssiin? Noh, ehkä se vaikuttaisi jo turhankin kopioidulta, jos pörssiaikeita olisi Sakalla.
Mutta mitäs voi odottaa, jos autoalan ulkopuolelta tullaan haastamaan autokauppaa. Näin muistan Sakan toimitusjohtajan jossakin haastattelussa sanoneen. Sen pohjalta on myös mielenkiintoista, että millähän Saka aikoo mullistaa autokaupan? Vielä mitään autokauppaa mullistavaa ei ole Sakaltakaan nähty. Eikös auton kotiintoimitus ollut jo ennen Sakaa tyyliin Kamuxilla, autoja on myös huutokaupassa myyty, muutkin siis kuin Saka.
Mutta tässä se sanoo ainakin se Sakan toimitusjohtaja, että ovat tulleet alalle ulkopuolelta: https://yle.fi/uutiset/3-10345265
- Anonyymi
https://www.finder.fi/Autoliike/Suomen Autokauppa Oy/Oulu/yhteystiedot/3213008
Yllättävän hyvin Saka tuottaa vaikka autokauppa nyt hiukan hankalassa tilanteessa.
Kai he jotain ovat oikein tehneet.- Anonyymi
Juu näin on.
Mutta kolikolla on kääntöpuolensa myös nyt, ja siitä mikä nyt on kolikon kääntöpuoli, kertoikin nimimerkki alvikerääntyy tuossa hieman ylempänä. Jollakin ovat kummiskin kassavirtaa Sakalla saaneet, ja plussalla on viimeisin tilikausi ollut, ei pelkästään satojatuhansia vaan jopa miljoonia.
Kiinnostaakin kyllä noi Sakan palkkaongelmat, kun joku tuossa ylempänä, tosin jo viimevuoden puolella, kohta toissavuonna, kertoi Sakan palkkaongelmista. Kyllähän sitä rahaa tuntuisi Sakalla olevan ainakin näiden netistä löytyvien lukujen valossa.
- Anonyymi
Oijoi, Saka löytyy myös Wikipediasta :D.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Autokauppa - Anonyymi
Ei rahaa parane myyjille antaa. Ei se homma silloin tuota. Pojat eivät kyllä tienaa Sakalla mitään. Lähinnä harrastusta heidän automyyjilleen.
- Anonyymi
Vieläköhän Saka meinaa laajentaa bisneksiään johonkin päin Suomea? Liikkeitä on nyt muutamassa vuodessa tupsahdellut ympäri Suomea kaikkineen sen 18. Vielä tämän vuoden syksyllä taisivat avata uusia liikkeitä, sekä kuulin, että Jyväskylän liike olisi mahdollisesti muuttamassa.
Oulun yläpuolellahan, siis Oulun pohjoispuolella Sakalla ei ole mitään toimintaa. Myös esimerkiksi Joensuu, Vaasa ja Pori näyttävät tällä hetkellä Sakan nettisivujen mukaan siltä, että niistä puuttuu vielä Sakan myymälät. Kamux esimerkiksi löytyy Vaasasta, Joensuusta ja Porista, joten luulisi niissäkin markkinarakoa vaihtoautomyynnissä olevan. Kamux löytyy myös Rovaniemeltä, joten kai Rovaniemikin ja muut paikat Lapissa tarvitsee hyviä autoja.
Löytyisihän paikkakuntia vielä vaikka kuinka paljon sellaisia, missä voisi potentiaalia olla, jos vain Saka päättää vielä hieman levittää myymäläverkostoaan muutaman paikkakunnan verran. Se on ainakin karttaa katsoessa mahdollista.- Anonyymi
Se mistä Saka vielä puuttuu, niin on esimerkiksi Rauma ja Järvenpää. Jos ihan suoraan sanotaan, niin palvelu saa olla aika hyvää, ja myyjät hyvin tavoitettavissa, jotta esimerkiksi Kuusamolainen lähtee ihan paikanpäälle ostamaan auton Sakalta, koska Kuusamoa lähin Saka on Oulussa. Tai sama, jos auton ostaja on Rovaniemeltä.
Eikait siinä silloin mitään, jos Sakalaiset lähtevät itse asiakkaan luokse joko Kuusamoon tai Rovaniemelle, ja kestävät mahdollisen riskin siitä, että kauppoja ei silloin tule, jos auto ei olekkaan sitä mitä on puhelimessa tai sähköpostissa puhuttu.
On kuitenkin kyllä kätevää toi, että automyyjät tarvittaessa toimittavat auton sovitusti vaikka työpaikalle, harrastukseen tai kotia. - Anonyymi
Rovaniemellä on jo esimerkiksi Pörhö, Rinta-Jouppi, Bilmax, Ysitien auto, Wetteri, Veho.. Näistähän jo Pörhöstä alkaen Wetteriin ja Vehoon on isoja liikkeitä. On autohuoltoja jne.. Niin eikö sinne olisi Sakalaistenkin hyvä kasvaa, lähteä haastamaan vanhoja tekijöitä? Koska Rovaniemeltä löytyy myös autohuoltoja, niin ei tarvitse Sakallekkaan omaa huoltoa pykästä pystyyn. Voisi ulkoistaa huoltotoiminnan silloin muualle.
Minun mielestä myös kartaa katsoessa Rovaniemi voisi olla Sakalaisille hyvä paikka. Sinne on tasapuolisen helppo tulla, olisi sitten asuinpaikka Sodankylä tai Kemijärvi.
- Anonyymi
Soitin alkuviikosta tuusulan sakalle ja useamman numeron kokeiltuani joku nuori poika vastasi, että hän soittaa kohta takaisin. Ei sieltä kukaan takaisin soitellut, hain parin päivän päästä auton toisesta liikkeestä. Ei voi sano, että olisi ollut laadukas asiakaskokemus, nuoria poikia into piukkana.
- Anonyymi
Mietitään vaikkapa näitä pitkänmatkalaisia jostakin Rovaniemeltä, eivät he lähde Sakalle huvikseen silloin katsomaan autoja, mikäli myyjä ei vastaa yhteydenottoihin. Rovaniemeläiset menevät silloin kotipaikkakunnan Kamuxille katsomaan, että onko myyjä edes paikalla. Rovaniemeltä on Ouluun joku parisensataa kilometriä, jos on Google Mapsiin uskominen. Tai sama, mikäli asuu Rovaniemeä pohjoisempana, kyllä silloin mieluummin Kamuxille kuin Sakalle, mikäli Sakalta ei vastata puhelimeen.
Rovaniemeläisiä lähin Sakahan siis löytyy Oulusta, ja Kamuxilla ainakin on toimipiste Rovaniemellä. Rovaniemeltä löytyy myös esimerkiksi Wetteri, katsoaan koska Saka laajentaa sinne myös.
Nykyään autoja myydään aika paljon myös netin välityksellä ympäri Suomea, joten on aika tärkeätä, että myyjä vastaa kohtuullisessa ajassa puhelimeen silloin, kun asiakas ottaa yhteyttä.
- Anonyymi
Milläköhän Saka muuten mullistaa autokaupan? Autokaupan mullistamisesta on Sakalla kyllä ollut kovat puheet, mutta tekoja mullistamisesta ei ole pahemmin näkynyt.
Paremminkin vaikkapa Autoteddy tuntuu mullistavan autokauppaa, sillä enää ei ole toimipaikkana lasipalatseja missä toimia, vaan rehdisti ja rehellisesti menevät suoraan asiakkaan luokse. Lisäksi Autoteddyllä autot ovat lähestulkoon kaikki myyntivälityksessä, käytännössä siis myyntitilissä, jolloinka lasipalatsin lisäksi kuluja ei ole kasvattamassa omistuskalusto. Oli liiketoiminta sitten vuokratiloissa tai omistustiloissa, on siitä luonnollisesti aina kuluja, mitkä on siirrettävä asiakashintoihin. Asiakashan lopulta aina maksaa sen autokaupan lasipalatsinkin. Ja toisekseen se, jos auto on autoliikkeen omistuksessa, mutta sen myyminen kestää kauan, on silloin tottakai hyvityshinta pienempi, minkä autoliike voi auton edelliselle omistajalle hyvittää.
Toisaalta varsinkin uusien autojen myyminen tarvitsee uskottavat toimitilat, se on jo nähty. Vaihtoautoja saattanee osaava myyntitykki pystyä myymään hieman vaatimammissakin tiloissa. - Anonyymi
Vähän tuntuu, että nopeasti kasvamalla tuo mukanaan nopeasti myös isot ongelmat. Eli en suosittele varauksetta.
- Anonyymi
Ehkä ongelmat ovatkin konkretisoituneet jollakin tasolla, koska aiemmin toiminut Suomen Autokauppa Oy on ajettu alas, ja tilalle on perustettu uusi osakeyhtiö, SAKA Finland Oy. Saka Finland oli aiemman osakeyhtiön aputoiminimi, mutta eipä ole enää. Nykyään Sakalla on ilmeisesti myös konsernirakenne yrityksissään täällä Suomessakin, koska on olemassa myös Saka Finland Group Oy. Tätä ennen toki on ainakin Ruotsissa ollut Sakalla firma, vissin lähinnä autojen ostotoimintaa varten, näin olen käsittänyt.
Nopeasti kasvaminen on toki riski, vaikka oikein tehtynä saattaa ehkä olla joissain tapauksissa hyvä. Toi on hyvä ettet varauksetta suosittele, vaan tapauskohtaisesti aina, kun ensin tietää asioiden taustat. Vasta sen jälkeen voi miettiä että kyllä tai ei.
- Anonyymi
Nyttenkin Saka hakee sivuillaan myyjiä Kouvolaan, Lappeenrantaan ja Ideaparkiin. Äkkiseltään voisi kuvitella, että nykytilanteessa autokauppa ei vedä yhtään, koska esimerkiksi eduskunnalla on päästökysymykset esillä.
Mielenkiintoista on se, että jollain saa Saka palkattua väkeä töihin. Se on hyvä että töitä on, mutta toimiala tekee siitä veikeän. Ainakin uusien autojen myynti sakkaa ja pahasti.- Anonyymi
Sakalla taitaa vaan palkkataso olla surkea.
Edelliselle sanoisin, että uusien myyjien hakeminen usealle paikkakunnalle yhtäaikaisesti on myös merkki henkilökunnan suuresta vaihtuvuudesta.
Autonmyyjien tulot prosenttipalkalla voivat kuukaudesta toiseen merkittävästikin vaihdella, eikä sellainen sovi oikein perheelliselle, joilla valmiiksi on omat kiinteät kuukausimenonsa.- Anonyymi
Kukaan ei ole varmaan väittänytkään, etteikö Sakalla vaihtuisi porukka tiuhaan. Tämä selviää katsomalla Sakan nettisivuja riittävän pitkällä aikavälillä.
- Anonyymi
Mun kokemus Sakasta on positiivinen. Ostin auton keskiviikkona. Torstaina sähköinen takaluukku alkoi kenkkuilemaan, ja vkl aikana lopetti toiminnan kokonaan. Maanantaina laitoin reklamaation, johon vastattiin tunnin sisällä. Tänään vein auton huoltoon, ja äsken sain Sakalta vahvistuksen korjauskulujen hoitamisesta. Nopeaa toimintaa ilman mitään turhaa vääntöä, jälkimarkkinointi hoiti homman nopeasti ja asiakasystävällisesti!
- Anonyymi
Just joo. Eiköhän tän kirjotuksen takana ole joku säkä-auton myyjäpoika. Siellä kyllä mitään korvata kun takavalot on poistunut näkyvistä.
Useassa liikkeessä yritetty myydä vikoja täynnä olevaa autoa "kunnossa olevana". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just joo. Eiköhän tän kirjotuksen takana ole joku säkä-auton myyjäpoika. Siellä kyllä mitään korvata kun takavalot on poistunut näkyvistä.
Useassa liikkeessä yritetty myydä vikoja täynnä olevaa autoa "kunnossa olevana".Yksityisiltä tulleita piilovika autoja. Ei myyjä tiedä jos edellinen ei kerro piilovikoja. Liike saa syyt niskoilleen tietämättä piilovikoja mitä ei tiedä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksityisiltä tulleita piilovika autoja. Ei myyjä tiedä jos edellinen ei kerro piilovikoja. Liike saa syyt niskoilleen tietämättä piilovikoja mitä ei tiedä
En ymmärrä miksi kukaan haluaa käydä näiden kanssa kauppaa, koska heidän metodinsa ovat kuin suoraan telemarkkinoijan tai feissarin käsikirjasta. Pyritään aggressiivisesti sitouttamaan asiakas tutkimaan vaihtoehtoja vain heidän liikkeistään, pysymään erossa kilpailijoista ja solmimaan kaupat mahdollisimman hätäisesti. Ei se ole ihme, jos monelle jää kasa kakkaa käteen. Kertakaikkisen vastenmielinen myyntistrategia.
- Anonyymi
Kyllä auto valitaan nettiautosta kriteereiden mukaan.
Ihan sama kuka sitä myy, jos on haluamansa automalli.- Anonyymi
Kyllä minulla ostamiseen vaikuttaa myös myyjän luotettavuus ja maine. Jos on huonoja kokemuksia jostakin autoliikkeestä, ei sinne halua jatkossa enää rahojaan viedä.
- Anonyymi
Mikään autoliike ei ole Jumalan lahja asiakkaalle, vaan asiakkaan pitäisi edelleenkin olla kuningas ja sitä osata vaatia alusta asti. Aika harvoin sitä autoa tarvitsee hankkia juuri sillä sekunnilla, vaan touhuun voi mennä viikkoja ennen kuin kriteereihin sopiva käytetty löytyy.
- Anonyymi
Mailman paras autoliike!!!
Rehellisiä - Anonyymi
Mailman paras autoliike!!!
- Anonyymi
Voisitko hieman tarkentaa ja perustella, että mikä tekee Sakasta hyvän autoliikkeen?
Toki myös Sakan vastustajat voivat perustella näkemyksiään.
- Anonyymi
Luin tai kahlasin lävitse koko ketjun.
Olen usein sanonut täällä, että se "tili" tehdään kyllä ostaessa eikä myytäessä.
Autokauppiaan on koko ajan ostettava autonsa alle markkinahinnan. Lisäksi
myyjän on osattava aistia ostajan autokuumeen taso - siis se, että paljonko on
halua maksaa.
Vain näin toimien, rahaa jää kassaan.
Laittakaa pienet rahanne kalliimman auton osamaksuihin eikä näennäisesti halpojen autonromujen loppumattomiin korjauksiin.
Autonvaihtajan on vain varauduttava vaatimattomiin hyvityksiin, sillä ei kukaan munaa munaan vahda. Itsellä samanlaisia kokemuksia Saka takuusta. Joka asiassa ollut vääntämistä. Korjaukset pitäisi saada tehtyä jossakin ja mielellään ilmaiseksi. En Suosittele kenellekään kyseistä kauppaa!
- Anonyymi
Joo varmaan kannattaa ne pikkupräntitkin lukea myös takuuasioihin liittyen. Oli myyjänä kuka tahansa, aivan sama vaikka myyjäliike olisi Kamux, niin heidän kannaltaan rahallisesti kaikkein edullisinta on se, ettei mitään tarvitse koskaan ikinä korvata kenellekkään.
Toisaalta kolikon kääntöpuoli on se, että jos korvausasiat jättää sikseen, niin pettynyt asiakas muistaa pettymyksensä lopun ikänsä, eikä koskaan enää missään olosuhteissa palaa takaisin. Ei edes vahingossa.
- Anonyymi
Itse ostin ensimmäisen auton SAKA lta ,hyvin ainakin kaupat sujui. Nyt vaan katsotaan miten kaikki muut toimii, turvat ym,ym.. Sitten voi sanoa lopullisen mielipiteen liikkeestä.
- Anonyymi
Toivottavasti kuullaan jossain välissä lisää sinustakin, kuinka sinulla meni nämä muut asiat Sakan kanssa?
- Anonyymi
Sitä ihmettelen kun tää säkä liike myy oikeastaan dieseleita, kauanko Suomes noita saa myydä ja miks porukka ylipäätään niitä enää ostaa? Ite en tästä firmasta ostais ikinä autoa, varsinkaan Vaasan liikkeestä, ylimielisiä myyjiä ja takuuta et tule saamaan autoosi, muuta kuin ottamalla yhteyttä lakimiehiin. Ei jatkoon!
- Anonyymi
Et ole asiaasi mitenkään perustellut?!
Säästä meitä lukijoita!
- Anonyymi
Vittun katelinen suomalainen saka myyi huumeita niin sen takia on miljoonat
- Anonyymi
Tarkastamatonta paskaa myyvät. Oppirahat on maksettu. Eikä ikinä enää sakasta mitään.
- Anonyymi
Joo ei tulisi mieleenkään ostaa autoa autoliikkeestä, joka julkaisee nettisivuillaan kuvat likaisesta autosta. Likaisia autoja on Sakan sivuilla nähty, eikä ne kuvat koskaan ole kovin myyviä. Ei koskaan.
- Anonyymi
Minunkin mielestä omituista!
Auton ulkopuhdistus harjakoneessa ei kyllä paljoa vaivannäköä vaadi.
Auton puhdistus ei tietenkään kuulu minkään myyjän toimenkuvaan.
Myyntiriviin tuotavat autot kannattaisi myös imuroida ensin, sillä luotu ensivaikutelma on tässäkin ratkaisevin.
Itselleni "osui" takavuosina auto, jossa oli vaalea, likaantumiselle altis sisustus -
siis sellainen, ettei autossa voi syödä mitään. En antanut tämän häiritä, sillä päätin hankkia autoon heti mittaommellut konepestävät istuinpäälliset.
En pitänyt investointia suurena, sillä lapsiperheenä auton takapenkki olisi kuitenkin pian ollut entinen.
Oli siinä uudella omistajalla ihmettelemistä, kun yli 200T ajetun auton penkit olivat kuin pakasta otetut, kun suojat irroitettiin pesua varten.
Tähänkin sopii sananlasku:
"Sitä makaa niinkuin petaa!"- Anonyymi
Juuri näin. Juuri näitä pesuhommia varten on palkattuna joko myyntiapulainen tai automyynnin avustaja, yleensä tittelinä on joku tuon tapainen. Hänelle maksetaan palkkaa siitä, että hän pitää autot myyntikunnossa, ja ajaa autot vaikka sinne harjapesuun ennen valokuvaamista. Hänellä on myös aikaa vaihdattaa autoihin renkaat, käyttää autot huollossa, samalla kun myyjät tekee provisiohommia ja myyntineuvotteluja asiakkaiden kanssa.
- Anonyymi
Onkohan Saka vähän yrityksen nimellä pilattu? Voisi kääntyä myös halveksivasti että Saakelin Auto.
- Anonyymi
Saka on tuottavin käytettyjä autoja myyvä yritys suomessa. Hyvä se on arvostella :D vai oliko heittää jotain muuta firmaa joka tekee enemmen tulosta?
- Anonyymi
Tottakai lestadiolaispiireissä noi myyntihommat osataan. Lestadiolaisethan ovat kovia yrittämään, ja lestadiolaistaustaisia yrityksiä on paljon muitakin. On lestadiolaisten yrityksissä varmasti ihan hyviäkin ja asiallisesti toimivia tekijöitä.
- Anonyymi
Kaverini kävi työhaastattelussa Sakalle, haki automyyjän paikkaa. Kaverillani on useiden vuosien työkokemus automyynnistä. Päätti jo työhaastattelun aikana, ettei ole kyseiseen firmaan töihin menossa. Syy oli firman huono palkkaus, mitä kokeneelle automyyjälle tarjosivat.
Tottakai se tulos näkyy viivan alla, jos työntekijöille maksetaan heikommin kuin muualla :D. Toi palkkaus on yksi syy siihen, miksi pitkän linjan automyyjät eivät suostu lähtemään Sakalle töihin.
Se mikä siis viivan alla näkyy, menetetään siinä, ettei valmiiksi kokeneet myyntitulot halua töihin. Heille pitäisi maksaa enemmän. Toisaalta raha tulee kyllä rahan luo, ja kokenut myyntihenkilö on siksi provisionsa ansainnut.
- Anonyymi
Vielä menee hyvin, mutta laskua näköpiirissä.
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/suomen-autokauppa-oy/26654934/taloustiedot- Anonyymi
Sitä odotellessa, että tämän uuden Saka Finland Oy:n ensimmäinen tilikausi on pulkassa, ja Saka Finlandin tilinpäätösiedot saatavilla.
Mistäköhön muuten johtuu nämä Sakan yritysjärjestelyt?
- Anonyymi
Tulee saka Finland saka sweden saka saksa ja niin edelleen.
Ilmeisesti yrittää tulevaisuudessa pörssiin niinkuin kamux.- Anonyymi
Voihan se olla että Saka haluaa laajentaa kunnolla ulkomaille jollain aikataululla. Saka on omistajilleen rahantekoväline ja rahat kannattaa ottaa pois sieltä, mistä ne järkevästi saa. Mitään tappiollista yritystoimintaa ei kannata tehdä, vaan olla siellä missä asiakkaatkin on.
- Anonyymi
Noh katetta voi tehdä vaikka kusemalla silmää asiakkaita. Yritin kysellä Sakalta vaihtoo -95 VM. autosta saman mallin -05 versioon. Kyseli paljon haluun vaihtoo, niin sanoin et 1000 €, koska just katsastettu 1 kk sitten ja uudet kesärenkaatkin, siistikuntonen ulkoo ja sisältä sekä vastaavat pyöri nois tietämil, suunnilleen siin 750 - 1200 € välil.
Myyjä selitti et nyt ei löydy mistään vastaavaa autoo myynnist nii tarjotaa 650 € ja et autot ei jää heille vaan huutokaupataan tai jotaa et niil ei voittoo kääritä tms. mussutusta. Noh sanoin et ei kiinnosta, niin kysy sit et mil hinnal kaupat syntys nii vaadin sitä tonnia. Perinteinen "pitää kysyy päälliköltä temppu" ja 5 min puhelin sois et se ois ok. Oisin halunnu varaa auton nii 200 € pantti ois pitänyt maksaa ja sen sais takas vain, jos auton ostais tai, jos siitä löytys vikaa/puutteita mitä ei ilmoituksessa mainittu. Jos en olisi löytänyt vikaa autost mut jättänyt sen vaan syystä x ostamatta, niin en olisi saanut 200 € panttia takas. En tietenkään suostunut, niin myyjä totes et sähän et ole edes tosissas autoo ostamas lol Sanoin sit et oon ja tulos niille huudeille autoi kattelee ja saatan käydä heidän sitä -05 kattoo, jos vielä myynnis ja sitä ennen en tee kauppoi muual.
Noh ostin muualt auton ja sain mukisematta 1000 € mun vanhasta hyvistystä ja sit viikon pääst tippu Sakalla sen -05 auton hinta just jollai 650-700 € arvosta. Nauratti viel kuinka myyjä sössötti jotai et miten on suosittu ja kysytty ollut juuri tämä auto jne. mut olipa niil kiire pudottaa hintaa. Eli mun auto ois mennyt ilmaseks välissä, koska jos ne pudottaa hintaa noin vain parin vk jälkeen niin siin on ollu ilmaa jo alunperin. Noh pitäköön tunkkinsa mut ei kyl Saka ole ekana mieles ku autoi lähen ostaa xD- Anonyymi
Nuoret provisionälkäiset pojat siellä lippalakit päässä Sakalla pyörii.
- Anonyymi
Minkälainen Saka on työpaikkana? Minkälaista palkkaa maksavat verrattuna muihin autoliikkeisiin, onko provisio ja pohjapalkka parempi vai huonompi kuin muualla? Mites nämä heidän automyyntiassarit, paljonko heille maksetaan?
Ja kertokaas vielä, onko Saka palkanmaksajana ja työnantajana luotettava, onko palkat aina ajallaan ja oikein, jne? - Anonyymi
En ymmärrä keskusteluja näiden paaliromujen kanssa käytävästä autokaupasta.
Jos oma auto on 1995-mallia - 27v - ja jos se toimii ja sillä on voimassaoleva leima,
niin sillä kannattaa vain ajaa siihen saakka, kunnes se pysähtyy.
Miksi autonmyyjän pitäisi maksaa siitä, että hän toimittaa auton paalattavaksi?
Taitaa olla niin, että se "uusi" vajaa 20 vuotiaskin rakkine on tiensä päässä,
vaikka ostaja luulee sen olevan uusi ja odottaa, että myyjä laittaa sen virhevastuun perusteella hänelle kuntoon.
Ei laita.
Miten tämä voi olla niin vaikeaa ymmärtää?!
Selvemmin: Jos siis vanhempi "paskakasa" vaihdetaan uudempaan paskakasaan, ei
tällainen "kauppa" ei voi olla kannattavaa kummallekaan osapuolelle.
Tämä ei kuitenkaan ole myyjän syy.
Mitään ei voi ostaa, ellei ole sitä pätäkkää. - Anonyymi
Saa ne, eläkeläiseltä yritti vaihdossa viedä auton 10.000 € halvemmalla
- Anonyymi
Kyllä on, esim n18000€ arvoisen auton sakan myyntipäällikkö/myyjä hinnoittelivat n 10.000
Woihan widdu
MUISTAA PITÄÄ ILMARINEN JA ELO OMISTAVAT JOITAIN OSAKKEITA KO FIRMASTA- Anonyymi
Nyt en ymmärrä tätä anonyymin 31.03.23, 02:03h isoilla kirjaimilla kirjoitettua tekstiä!
Viesti on toki vanha, mutta kommentoin silti.
Omituista hikeentymistä!
Mikäli eläkevakuutusyhtiöt Ilmarinen ja Elo omistavat osakkeita vaikkapa Kamuxista,
jonka osakkeita siis on kaupan Helsingin pörssissä ja kenen tahansa ostettavissa, ei
asialla ole mitään vaikutusta yhtiön käymään päivittäiseen käytettyjen autojen
kauppaan.
Lisäksi vaikka ao. yhtiöiden omistus yhtiössä olisi niin suurta, että tämän omistuksen perusteella irtoaisi ns. hallituspaikka, hallitus ei sittenkään puutu asiaan.
Hallitus laatii toimitusjohtajalle toiminnan yleiset linjat ja seuraa toki niiden täyttymistä
usein neljännesvuosittain. Tämä kvartaaliraportti on julkista tietoa.
- Anonyymi
Its no business, like lesta business. Lestadiolaisilla on sama aate kuin arabeilla, vääräuskoista saa huijata puhtaalla omallatunnolla ja jokainen,joka uskoo erilailla kuin he itse on vääräuskoinen.
Miten tämä toimii: ostetaan huutokaupasta tai latviasta se halvin mahdollinen ruuvattu "premium" ja kiillotetaan ja puunataan viimeisen päälle ja myydään tappihinnalla ja mieluusti rahoituksella (selkosuomella kustaan asiakasta huolella silmään). Kate on näin toimien suuri. Kieltäydytään vastuusta kun paska laukeaa, hyvinkin pian kauppa-aktin jälkeen. Ja mikäpä on puhtaalla omallatunnolla kieltäytyä, jumala on antanut luvan kusta vääräuskoisia silmään.. - Anonyymi
SAKA ON LESTA OMISTEINEN KIOSKI KUTEN KAMUX SIIS HERRAN KANSALAISIA.
- Anonyymi
Yritin etsiä autoa Sakan ilmoituksesta,mutta kun löysin jonkun niin heti olisi pitänyt klikata "evästeitä"....en etsi enää!! 😖
- Anonyymi
Täysin huijarifirma, lesujen omistama. Saavat rahaa suviseurojen järjestämiseen jossa hillittömät orgiat kut2n Topu Sukari omistaan kertoili. Auto ostossa 1000€ käsittelymaksu ja yl7 15% korko. Miettikää!
- Anonyymi
Uskontohihhulit ja maailmanlopun saarnaajat ovat aina varakkaita.
Vantaan Tikkurilassakin on JW:n linnoja ja palatseja vahvan teräs-
verkkoaidan takana, vaikka en tiedä, ovatko JW:t merkittävästi
mukana tavanomaisessa kaupankäynnissä jollain alalla.
Kumma, kun se uskonto on aina sekoitettava joka paikkaan.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999