80-luvulla valmistettu Pesukarhu-pyykkikone on päällä ja pesee pyykkejäni. Edelleen vaan. Ja puhdasta tulee.
80-luvun pyykkikone pesee edellen kotona
58
2239
Vastaukset
- pyykkipäiviä
Meilläkin on pyykkikone päällä vm. 2011.
- Kestävä-on
Minullakin on pesukone huusholliin otettuna -80 luvulla.
.
Välillä otan sen vällyjen alle hauskanpitoon. Kerrankuussa se vuotaa joka katoaa siitä itsestään.
Välillä siitä kuuluu kitinää ja ompa siitä kuulunut karmeaa korvia vihlovaa ääntäkin.
Suurimmaksiosaksi siitä on ollut vain iloa eikä sitä ole tarvinnut ainakaan vielä rempata.
.
Hyvin pelaa. - Afrikasta
tulee nykysin tuontitavaraa joista on hauskanpitovehkeet rikottu, ne on ongelmallisia ja kalliita pitää.
- hgahgaggljhl
Itsellä UPO Pesukymppi S, kuivaava pesukone. 1980 luvulla ostettu, ja toimii edelleen, eikä ole edes hihnaa vaihdettu. Magneettiventtiili meni ainoana varaosana ikinä mitä on tarvittu uusiksi, kun EX naisystäväni alkoi pestä sillä koko sukunsa pyykit täällä.
- Kokemusta_pesukarhusta
Upos pesukarhu on ihme pyykkäri, se kestää, kestää, kestää.. Varaosiakin saa, vaikka ei tarvitse kuin uuden hihnan 10 vuoden välein.
- märkäpää
Meillä oli 22 vuotta Hoover, jonka rummun laakeri vaihdettiin itse pari kertaa ja se kiilaremmi. Eipä muuta.
- noniin-vai
meilläkin 19-vuotta vanha Hoover. Kyllä se pesee hyvin edelleenkin. Jostakin luin, että vanhat kotitalouskoneet toimii pitkään, mutta ne ei aina kestä siirtämistä toiseen paikkaan. Esm. muutto toiseen asuntoon saattaa hiljentää aiemmin hyvin toimineen vempaimen!
- historia.havisee
noniin-vai kirjoitti:
meilläkin 19-vuotta vanha Hoover. Kyllä se pesee hyvin edelleenkin. Jostakin luin, että vanhat kotitalouskoneet toimii pitkään, mutta ne ei aina kestä siirtämistä toiseen paikkaan. Esm. muutto toiseen asuntoon saattaa hiljentää aiemmin hyvin toimineen vempaimen!
Joo, ne on kuin lemmikkielukat, ei nekään meinaa tottuu. Jospa niillä onkin sielu? :)
- karhuupo
Onko joltain hajonnut pesukone?
- Vbko
Ruuvin kanta murtui ja hihna tippui. Hajosi kun kolisi pestessä. Uusi ruuvi tilalle ja vanha hihna paikalleen. Toimi yhä. Vasta 10-v.
- uuni.mies
40 v vanha grilli käytössä päivittäin.tulee itsetehdyt pizzat.makkarat ym. rapeaksi :p
Ei ole ikuna ollu mikroaaltouunija.
KUVA https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Acosta-grill.jpg- jos.saa.sytyttää
Tuhansia vuosia vanha nuotiokin toimii.
- dsfgsdfgdsfgdsfgffds
parempia nuo vanhat onkin. nykypesukoneet yrittää pestä pyykin käytännössä ilman vettä. vanhat koneet käytti vettä reilusti ja vettähän se pyykinpesu vaatii!
- märkäpää
Niin totta!.....se veden pihtaaminen on ihan älytöntä! Pesuainetta ehkä tulee itse annosteltua turhan paljon, koska nykypulverit ja -nesteet ovat tehokkaita.
- pelkkääsontaanykyään
Vahvoja noi pelit, meilläkin kesti UPO pesukarhu 18v sen jäkeen Whirpool joka hajos 6 vuoden kohdalla, laatu heikkenee niin kodin koneissa, autoissa kuin muussakin.
- hgahgaggljhl
Kun oli UPO Lahtiska astianpesukone, sekin 1980 luvulla ostettu, oli astiat aina puhtaita. Lahtiskassa alkoi vesipunpun laakeri päästää vettä ohi ja tuli lattialle. Ostin odotusajaksi, kunnes Lahtiskaan löytyy osat, Whirlpoolin. Whirlpool tosin on aivan täysi paska, joka ei tee ollenkaan puhtaita astioita.
- historia.havisee
V -68 pilkkikisoista voitettu Elektrolux leivänpaahdin paahtaa edelleen ainakin "pötkäleen" viikossa. Kyllä ennen oli kaikki...
- 167-176
Mulla on 23 vuotta vanha UPO jääkaappipakastin, jo muutaman vuoden olen odottanut milloin se hajoaa, turhaan. Ei nykyisin kannata valmistajan tehdä noin kestäviä kestokulutushyödykkeitä, tekevät tahallaan lyhytikäisiä siksi että bisnes pyörii.
- hölmöä-puuhaa
ja noi vanhat romut vie sähköä ja vettä aivan törkeästi!
Energiankulutus moninkertainen uusiin verrattuna
Hölmöä käyttää vanhaa tekniikkaa- peiton.jatke
Vitsi? Vesi ei ole loppumassa ja jäämät kannattaa huuhdella hyvin. Sähkönkulutus tuskin paljon vähenee, kun se vesi vaatii saman lämpömäärän uudessa siitä vastuksesta,,,,
- muualla
Uudet koneet säästävät vettä niin ettei kaikki pestävät edes kastu, täytän koneen kyllä aivan ohjeen mukaisesti. Mutta sähköä kuluttavat tuplasti, kun kone jauhaa 40 asteella pari tuntia.
Upun pesukarhu kesti 23 vuotta. - ganjaeno
Ei ne mitenkään järjettömästi syö sähköä. Egologisuutta on se että kone kestää tyyliin 20-30 vuotta (mieti mitä kuluttaa uuden koneen valmistus). Oma kone vähän uudempi mutta mekaaninen. Se mekaanisuus ilman liian hienoa elektroniikkaa on se juttu minkä ansiosta kestää. Pesukoneen tärinä kun hajottaa uudet lelukoneet viimeistään kun takuu loppuu.
Monissa muissakin vanhoissa laitteissa on se etu että ne on tehty kestämään kauan. Nykyiset vehkeet esim. telkkarit on luvattoman lyhytikäisiä kestävyydeltään. Älypuhelimet on ehkä paskimpia vehkeitä mitä kaupataan? Tekeehän ne vaikka mitä mutta käytössä ne ei näytä kestävän.
Ainoa asia mikä mulla on uusia vehkeitä vastaan on niiden järjettömän lyhyt käytön kesto. Tekniikka on kehittynyt ja tietokoneilla voidaan mallintaa mikä toimii ja mikä ei. Miksi sitten myydään niin heppoisia vehkeitä? No ihan siksi että kauppa käy enemmän kun koneet ja laitteet kestää vähemmän.
- vaan.työtä.vaatii
Pulsaattoripesukone tekee puhdasta jälkeä vaikka mökillä. Se tiedetään. Ja se vie niin vähän sähköä, että heikompikin aurinkopaneelijärjestelmä riittää. tosin vesi pitää lämmittää etukäteen.
- miespyykkäri
Itse pesen pyykit vanhalla pulsaattiripesukoneella nykyisinkin mökillä omat ja joskus myös äidin pyykkejä! Vie vähän sähköä! Aikaahan siihen on varattava kun pesee pulsaattoripesukoneella! Kyllä sillä puhdasta tulee yhtälailla kuin automaattikoneella! Olen pessyt jo reilun 10 vuotta näin! Itselläni on käytössä kolme pulsaattoripesukonetta! Pidän tälläisesta nostalkisesta pyykin pesusta pulsaattoripesukoneella nykyisinkin! Pesen yleensä kerran tai kaksi kuussa ison kasan pyykkiä varsinkin kesäisin kun saa ulos kuivumaan!
- Vanhassahyvääkin
Mullakin pulsaattori 50-luvulta,pesee pyykit niin kuin kuuluu ja koneen mankeli rutistaa vedet pois.
Olen muutenkin pyrkinyt hommaamaan kojeet ja vehkeet rautaiselta 50-luvulta traktoria myöten jotka korjaan itse,yleensä vain laakereiden vaihtoa ja sen sellaista,ei hajoa niin helposti kuin nämä nykyiset muovirillukkeet. - miespyykkäri
Kyllä minusta pulsaattoripesukone on nykyisikin yhtä hyvä ellei jopa parempi kuin automaattikone! Pesee yhtä puhtaasi! En luopuisi pyykinpesusta pulsaattoripesukoneella!Rakastan sitä pyykinpesua pulsaattoripeukoneella! Mankeli puristaa isomman veden pois jonka jälkeen voi linkoa pyykit kuiviksi! Pidän kun saa virutella ja väänellä pyykkejä virustus vedessä! Enssi viikolla taasen meinaan pestä pyykkejä jos ilma suo mökillä pulsaattorikoneella! Aika harva käytää nykyisin pulsaattoripesukonetta ainakaan miehet ! Itse en tiedä ketään muuta joka pessee pyykkit nykyisin pulsaattoripesukoneella! Ehdottomasti pulsaattoripesukone on hyvä!
- miespyykkäri
Vanhassahyvääkin kirjoitti:
Mullakin pulsaattori 50-luvulta,pesee pyykit niin kuin kuuluu ja koneen mankeli rutistaa vedet pois.
Olen muutenkin pyrkinyt hommaamaan kojeet ja vehkeet rautaiselta 50-luvulta traktoria myöten jotka korjaan itse,yleensä vain laakereiden vaihtoa ja sen sellaista,ei hajoa niin helposti kuin nämä nykyiset muovirillukkeet.Tänään tuli pestyä pyykkiä pulsaattorikoneella! Kyllä sillä puhdasta jäkeä tuli! Olen tosi tyytyväinen pesutuloksen! Päivä kului mukasti kun pesi pyykkiä
- Anonyymi
Itsekin pesen mielläni nykypäivänäkin pyykit nostalgisella pulsaatoripesukoneella.En kaipaa automaattikonetta.Tosi puhdasta pyykkiä tulee pulsaatoripesukoneella,vuosien kokemukseĺla.Päivässä pese ison kasan pyykkiä.
- puumiesrautamies
"ennen oli miehet rautaa ja laivat oli puuta hiiohoi, vaan nyt jo ovat miehet puuta ja laivat rautaa hiiohoooooi"
- ei_kannata_korjaus
Halvin Whirpool pesukone Gigantista ostettuna kesti noin 5 vuotta, pesen kerran viikossa pyykkiä.
Turhan heikkoa on laatu nykyään. - Puhutaan-verkkareista
Minulla on vuonna 1989 Hampurista tavaratalosta ostettu verryttely/ulkoilupusero housut. Joka viikko käytän, ja edelleen kestää.
Jos nää verkkarit multa joskus saumasta ratkeaa tai itse lihon niistä ulos. niin vien ne sitten kirppikselle. Joku saa pienellä korjuulla lujan ulkoiluasusteen itsellensä. - myös
Myös mulla Pesukarhu. Toimii, ei ongelmaa, kaikki hyvin.
- myös
Tarkennusta sen verran, että sain tämän koneen käytettynä n. 25vuotta sitten.
- vesipoika
Suomessa vettä riittää ja ihmisiä on vähän, mutta tuolla etelän maissa tilanne on erilainen.
- katkaise.virta
Kyllä aloittajan pyykit ovat varmaan jo puhtaita, jos kone on ollut päällä jo 80-luvulta lähtien. Voi olla, että vaatteet ovat kuluneet jo puhki.
- Turvallisuusriski
Noin vanha kone on turvallisuusriski, vaikka se toimisikin. Johdot ja liitokset voivat olla kuitenkin hapertuneita ja tulipaloriski on suuri.
- Puolijohdehulluus
Johdot ja katkaisijat helppo uusia,vanhoissa koneissa ei ole hajoavia puolijohteita,pelkkiä mekaanisia kojeita,jotka on parhaita kestävyyden kannalta.
Kaikki kotikoneet tarvittavilla toiminnoilla saa toimimaan ilman mitään tietokoneita ja mikroprosessoreita. - Suuri.riski
Aivan. Kaikki 40 vuotta vanhat laitteet ja rakenteet pitäisi hävittää, autoja ja rakennuksia myöten. Tulipaloriski, nääs.
- Transistor
Huoltovarmuuden vuoksi pitäisi kaikki vanhat koneet säästää. EMP pommin takia
- Maksaja
Vuonna -82 ostin Rosenlew Iso Passelin ja vielä toimii ja on ollut kovassa käytössä. Siihen aikaan koneita ei tehty vielä piheiksi veden suhteen, joten pesuaineet eivät jää pyykkiin.
- Mielipiteeni
Olin 23 vuotta upolla töissä,esim peltipäätyistä mankelia pyöritettiin tehtaan laprassa yötä päivää yli kymmenen vuotta sitten se lopetettiin sen pyöritys paloturvallisuusriskin vuoksi.No käyttöikä laskettiin näinollen,että se kestää käytössä250 vuotta.Tehtiin uusi malli muovikuoriset päädyt,niistä tais tulla takuuaikana tehtaalle takasin joka toinen vehje,Lasprassa pyöritetty mankelin liinat tosin välillä vaihdettiin,kun ne kului.Pesukoneet oli tosi hyviä,yleisin vika oli tyhjennyspumpun nukkasihdin tukos.
- huonoja_muistoja
Meilläkin oli joskus sellainen upo pesukarhu kunnes hajosi muutaman vuoden jälkeen. Paikallaan se ei pysynyt vaikka vatupassin kanssa sitä säätelin suoraan ja meteli oli hirveä.
- vanhaskubbe
mulla on vanha nainen ei pese enää pyykkiä ite joutuu pesemään.
- ei.elektroniikalle
Upo Pesukarhu n.1980 ja pesty kolmelapsisen perheen pyykit ja työvaatteet yms.
Hihnoja, laakereita, rummun tiivisteitä, moottorin hiiliä ja koko moottori kerran vaihdettu. Ohjelmakoneiston moottori ja kuumennusvastuksen kärjet palaneet, myöhemmin koko ohjelmakoneisto vaihdettu, yksi pintakytkin vaihdettu.
Rumpu lähti hiukan repeilemään luukun kulmista ja sitä joutui vahvistelemaan.
Sitten loppui varaosien saanti, altaan kauluksen kumi murtui ja alkoi vuotaa niin oli pakko luopua.
Kone tuli aika tutuksi 35 v. aikana, tuli purettua ja kasattua kymmeniä kertoja.
Nyt käytössä Bosch, käytettynä ostettu alle 100€ . Pikkujuttuja joutunu korjaamaan mutta muuten hyvä kone sekin. - gvghdkdkgk
80-luvulla koneet tehtiin vielä kestämään.
- Nykyään_ne_tehdään
kestämään takuuajan ja sitten hajoavat eikä korjaaminen kannata vaan pitää ostaa uus.
- madeinsweden
Ruotsalainen Elektrolux löytyy. Pari vuotta vanha ja hyvin pyykkää. Laatukone.
- hooveri
Pari vuotta? Ei siis parikymmentä vuotta?
Nothing sucks like Electrolux.
- kunnonpelittäää
Minulla on aito Rosenlew asianpesukone mallia1988, pesee astiat kuin kunnon emäntä, ei mitään joutavia ylimääräisiä ohjelmia, vaan selkeät pesuohjelmat kuivauksineen.
- kunnonpelittää
korj. Astianpesukone
- uudet.iskunvaimentimet
Suunnilleen paras viestiketju S24:ssä ikinä.
- puhtaatkädet
Nyt on pyykkituvan kone.
Meillä pestiin saunanpadassa 60 luvulla pyykit 2 päivää meni,kakaroita 6 ja koulumatka suuntaansa 14km ilman kuljetuksia kesät talvet.
Sisävessoista ja suihkuista puhumattakaan.- miespyykkäri
Meillä äiti pesi 9 henken pyykin 60 luvulla aina tuohon 69 vuoteen asti pulsaattoripesukoneella! Itse tykkäsin kun pääsin kesäsin äidin avuksi pyykkiä pesemään ! Pidin kun sai kiertää pyykit koneesta virutus saaviin ja virutella! Nyisikin pesen kaikki omat ja joskus äidin pyykkiä vanhalla pulsaattoripesukoneella! Pidän tällaisesta pyykinpesusta nykyisinkin! Ei meillälkän maallla ollut sivessoja saati suihkuja!
- secoseco
Mulla on yli 80 vuotta vanha kirves ja hyvin toimìi. Terä vaihdettu kerran ja varsi kolmasti ja yhä pelittää.
- Vettä.vuotaa.vähän
Minulla on kaksi kuukautta vanha Gigantista ostettu kone. Hyvin toimii liikkeen mielestä, vain kaksi kertaa ollut korjattavaa, a 3 vkoa/korjaus. Puhdasta tulee, ei tarvi kuin vähän pestä käsin pyykkäyksen jälkeen.
- realismi____
vihreitä ei kiinnosta pätkääkään vaikka tuotteet suunnitellaan jo valmiiksi hajoamaan ja näin kuormitetaan kohtuuttomasti luontoa pääasia vihreille on että päästöverot ym. massit kilahtaa tilille?
- miespyykkäri
Tänään pesin isonkasan pyykiä pulsaattorikoneella kun oli hieno ilmakin ! Hyvin pelasi ja puhdasta jälkeä syntyi! Kyllä pulsaattoripesukone on nykyisinkin kätevä jos vain on aikaa!
- muistelija.-.-.-
mulla kesti pyykkikone 30 vuotta. eihän se rikki mennyt, vaan ruosteet rapisi lattialle jo siihen malliin, että oli aika vaihtaa uuteen. ASE oli merkki, made in Western Germany
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1492852Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3652030- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351698Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321401Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782