Kuka minä olen?

Jossain keskustelussa joku esitti jotain siihen suuntaan, että emme me täällä kirjoita omana itsenämme. Jäin pohtimaan sitä. Toki ymmärrän, ettei tänne kannata omaa nimeään kertoa, koska siitä voi koitua suuria ongelmia. Mutta enkö minä silti kirjoita omana itsenäni?

Jos en kirjoita omana itsenäni, niin kenenä minä kirjoitan? Sinä ihmisenä, joka haluaisin olla? Kumpi niistä persoonistani on aidompi, jos ne kovasti poikkeavat toisistaan, se joka olen ns. livenä vai se joka olen täällä?

Vaikka minä yrittäisin erehdyttää lukijoita, niin enhän minä Jumalaa pysty huijaamaan.

39

379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä.ja.sivupersoonat

Sanotaan, että ihmisellä on monenlaisia rooleja, joita hän käyttää kaiken aikaa. Perheen parissa ollaan aivan erilaisia kuin työn touhussa tai ruuhkabusseissa.
      Kirjoituspalstalla yritämme tuoda esiin ajatuksemme luettavassa muodossa. Sanoja on mietittävä ja muistettava pisteet ja pilkut.
      Kun tarkallee ajattelee, on tämä kirjoittajaminäkin oma roolinsa. Emme me normaalielämässämme mieti sanajärjestyksiä tai ota kantaa moniin asioihin, mutta palstaa lueskellessaan ihminen herää huomaamaan oman mielipiteensä kirjoituksen aiheesta.
      Oikeinhan on, että käytetään aivoja myös kirjalliseen ilmaisuun.

• Tuo on totta. Miten ajattelet sen, että jos nämä eri roolit kovasti poikkeavat toisistaan, niin mistä se kertoo? Vai kertooko mistään?

• Juu, kaikki täällä kirjoittelee omalla nimellään ja vastuullaan, vaikka sitten nimimerkin takaa tai puskasta.

Joillakin äärilaidan trolleilla olen huomannut sellasia käsityksiä, että ei ole vastuussa kirjoituksestaan, kun ei nimellä tai nimimerkillä kirjoita.
      Tarvittaessa viranomainen kuitenkin pystyy kaikki jäljittämään lähes samalla onnistumisprosentilla.

• Voiko siinä tulla sellainen valheellinen vapauden tunne, että voin kirjoittaa vaikka mitä (niin hyvässä kuin pahassakin) ja ajatella, ettei kukaan saa koskaan tietää? Kyllähän nämä meidän kirjoitukset tarvittaessa varmaan tosiaan pystyy jäljittämään viranomaisten toimesta.

• Olet hyvä esimerkki noista yhden asian äärilaidan trolleista😂

• usko.vainen kirjoitti:

Olet hyvä esimerkki noista yhden asian äärilaidan trolleista😂

Vai niin.

• Kuusenjuuret kirjoitti:

Vai niin.

Kyllä, olet varmaan huomannut, että Pe.kun vihan kohde ja ainoa aihe mistä avaa on Aito Avioliitto ry 😉

• ps. vaikka puhuukin Anonyymeitä Alkoholisteista 😂

• usko.vainen kirjoitti:

Kyllä, olet varmaan huomannut, että Pe.kun vihan kohde ja ainoa aihe mistä avaa on Aito Avioliitto ry 😉

Luulin, että tarkoitit minua.

Luulin, että tarkoitit minua.

En suinkaan 😘 vastaukseni oli Pe.kulle joka taas yritti piikittää "kohderyhmäänsä".

• Tottakai kirjoitamme omana itsenämme. Mutta joskus kyllä ihmetyttää minkälaisia "omia itsejä" jotkut ihmiset ovat ....
      Jos heidän elämänsä on sitä mitä kirjoittavat täällä niin eipä käy ainakaan kateeksi 😩

• Jospa se on jokin purkukeino pahalle ololle, silloin jos teksti on kovin negatiivista tai ilkeää? Haluaa haavoittaa toista, ettei omat haavat tunnu niin pahalta?

Jospa se on jokin purkukeino pahalle ololle, silloin jos teksti on kovin negatiivista tai ilkeää? Haluaa haavoittaa toista, ettei omat haavat tunnu niin pahalta?

Niin minä ajattelen. Jos on itseensä ja elämäänsä tyytymätön eikä uskalla läheisilleen kiukutella niin täällähän se käy helposti.

• Minä olen minä, eri rooleissakin. Arvoni ovat samat, olipa rooli mikä tahansa. Rooli on enemmänkin sen toisen tunnelmiin virittäytymistä kuin rooli. Roolihahmo esim.näytelmässä on sellainen, joka riisutan pois näytöksen päätyttyä, minä en voi minua riisua pois.
      Kotona, harastuksissa, töissä, kaupassa, junassa, kylässä, keskustelupalstalla...olen minä., ehkä erilaisena eri ihmisten kanssa, mutta aina minä olen minä. En voi koskaan siirtää vastuuta teoistani tai sanoistani rooliminälleni ja sanoa, että se oli tuo, minä olen ihan viaton. Minä vastaan ihan jokaisesta asiasta, joita tässä kehossani teen.
      Joskus kuulee sanottavan, ettei esim.kännissä olisi vastuussa teoistaan, humala saa tekemään jotain. Saa kyllä, mutta ei mitään sellaista, jota ei minussa olisi jo ennen humalaa.
      Jos puran paineitani täällä ja kohtelen huonosti muita, ei sille ole mitään puolustusta. Tietenkin voin ajatella, ettei vaikka kotiväkeni tiedä, jos törkeilen täällä, mutta kuten nim. Kuusenjuuret sanoi, Jumalalta mikään ei ole salassa. Hänen edessään joka tapauksessa olen paljastettuna, vaikka kuinka yrittäisin lymytä piilossa ja sanoa, että vika on tuon toisen, hän aloitti, hän oli ärsyttävä, saanhan minä hänelle, kun hän on tuollainen.....huono omatunto tekee nukkumisestakin aika surkeaa.Selvittämättömät asiat Jumalan kanssa ja tietenkin sen lähimmäisen kanssa ovat kuin kivi kengässä.
      Vastuu on minun, yksin minun. Se ei ole siirrettävissä. Anteeksi voi saada, mutta se vaatii tunnustamisen ja nöyrtymisen...

• hömpsönpömpsön

Eihän sinula ole muita rooleja kun olet kaiken valveilla olo aikasi täällä...

• Olen samaa mieltä, että olen silti aina itse vastuussa siitä, miten missäkin roolissa toimin. Joskus sen vastuun ottaminen on vaan vaikeaa. Ja on vaikea tunnustaa omat pimeät puolensa.

Olen samaa mieltä, että olen silti aina itse vastuussa siitä, miten missäkin roolissa toimin. Joskus sen vastuun ottaminen on vaan vaikeaa. Ja on vaikea tunnustaa omat pimeät puolensa.

Eihän se helppoa ole myöntää niitä pimeitä sopukoita.

• pieni.toivo
        Eerikatässämoi kirjoitti:

Eihän se helppoa ole myöntää niitä pimeitä sopukoita.

Yritä edes niin saatat kehittyä.

• ihansairasta

"Minä olen minä, eri rooleissakin. "
        Olet kyllä huvittava. Itsehän sinä tuon keskustelun aloitit, ja nyt juttelet täällä "monienpersooniesi" kanssa pekua ja uskovaista lukuunottamatta.Eikö sulla todellakaan ole muuta elämää kuin trollata täällä? Mene ulos vaikka marjaan nauttimaan syksyn alusta.

• ihansairasta kirjoitti:

Olet kyllä huvittava. Itsehän sinä tuon keskustelun aloitit, ja nyt juttelet täällä "monienpersooniesi" kanssa pekua ja uskovaista lukuunottamatta.Eikö sulla todellakaan ole muuta elämää kuin trollata täällä? Mene ulos vaikka marjaan nauttimaan syksyn alusta.

Vastaan nyt vain omasta puolestani, koska muiden puolesta en pysty ja vaikka taisit osoittaa tekstisi Eerikalle.

Olen tullut tänne keskustelemaan Luterilaisuuteen liittyvistä asioista ja muistakin mielenkiintoisista aiheista. Täällä on paljon hienoja ihmisiä, joiden kanssa voi jakaa ajatuksia ja jotka suhtautuvat toisiin kunnioittaen. Oletko huomannut? Ikävää, jos pidät minua trollina.

Aion kyllä mennä tänään nauttimaan myös ulkoilmasta, ellei ala sataa. Marjaan en ehkä tässä kunnossa ihan jaksa mennä, mutta muuten olisi ihana ajatus kyllä sekin. Jos sinulla on siihen mahdollisuus, niin mene ihmeessä. Nauti niistä asioista, joihin nyt pystyt. Huomisesta emme voi tietää.

Siunausta päivääsi.

• ihansairasta kirjoitti:

Vielä pakko vastata sinulle. Tuo kehoituksesi marjaan menosta nosti mieleeni lapsuuden syksyjä, kun perheemme kanssa kävimme marjassa tai sienessä. En muista, tuliko minun siellä mitään poimittua sen kummemmin, mutta muistan, kun sen jälkeen isä aina sytytti nuotion ja sitten sen lämmössä ja ritinässä nautimme äidin laittamat herkulliset eväät syksyn tuoksuja haistellen. Ei ollut edes hirvikärpäsiä silloin vielä niillä seuduilla. Kiitos, että toit tuon mieleeni.

Vielä pakko vastata sinulle. Tuo kehoituksesi marjaan menosta nosti mieleeni lapsuuden syksyjä, kun perheemme kanssa kävimme marjassa tai sienessä. En muista, tuliko minun siellä mitään poimittua sen kummemmin, mutta muistan, kun sen jälkeen isä aina sytytti nuotion ja sitten sen lämmössä ja ritinässä nautimme äidin laittamat herkulliset eväät syksyn tuoksuja haistellen. Ei ollut edes hirvikärpäsiä silloin vielä niillä seuduilla. Kiitos, että toit tuon mieleeni.

Sepä onkin jännä asia miten muistoja nousee mieleen mitä erikoisemmista lausahduksista tai yhteyksistä. Itsellenikin ne eväät hyvässä seurassa ovat yksi kohokohta metsäreissuilla.

• tiedetään

"Vaikka minä yrittäisin erehdyttää lukijoita, niin enhän minä Jumalaa pysty huijaamaan."

Jumalaa ei ole palstalla näkynyt eikä luterilaisessa kirkossakaan, joten hän ei taida kuulu apalstan keskustelunaiheisiin ensinkään. Mitä sinuun tulee eerika alias kuusenjalkan alias rytiputki, olet trolli joka AINA vedat keskustelun itsesi ympärille.

• mielipiteeni.nyt

Minusta on parempi, että keskustelee itsestään kuin herjaavasti ja pahasuopaisesti muista kirjoittajista.

• tiedetään
        18.8.2017 8:25
        "Jumalaa ei ole palstalla näkynyt eikä luterilaisessa kirkossakaan, joten hän ei taida kuulu apalstan keskustelunaiheisiin ensinkään. Mitä sinuun tulee eerika alias kuusenjalkan alias rytiputki, olet trolli joka AINA vedat keskustelun itsesi ympärille."

Olen hieman eri mieltä. Jumala on kaikkialla, myös tällä palstalla. Hänestä kirjoitetaan täällä paljon. Hän myös näkee, mitä sinä kirjoitat ja Hän näkee, mitä minä kirjoitan. Hän näkee meidän sydämemme tilan. Sanotaanhan Häntä Kaikkivaltiaaksi. Raamatussa sanotaan, että: Olenko minä Jumala vain lyhyeltä matkalta, sanoo Herra; enkö ole Jumala myöskin kaukaa? Saattaako joku niin piiloon piiloutua, etten minä häntä näe? sanoo Herra. Enkö minä täytä taivasta ja maata? sanoo Herra."

Jos sinua kovasti kiusaa "minä" sanan käyttö tuossa aloituksen tekstissäni, voithan vaihtaa sen tilalle "sinä".

Siunausta päivääsi.

• mielipiteeni.nyt kirjoitti:

Minusta on parempi, että keskustelee itsestään kuin herjaavasti ja pahasuopaisesti muista kirjoittajista.

Olen samaa mieltä.

• Ehkä minä olen alussa ollut tyhjä kirja, jota kaiken aikaa täytän, eli teen itseäni sanoilla ja teoilla, jotka tallentuvat ikuisuuden lehdille.

Täyttykää, täyttykää, lopussa voitte sanoa "se on täytetty. " minä/sinä on tullut valmiiksi.
      Jokainen itse päättää millainen kirja siitä tuli.

• "fari.g
        18.8.2017 11:01
        Ehkä minä olen alussa ollut tyhjä kirja, jota kaiken aikaa täytän, eli teen itseäni sanoilla ja teoilla, jotka tallentuvat ikuisuuden lehdille.

Täyttykää, täyttykää, lopussa voitte sanoa "se on täytetty. " minä/sinä on tullut valmiiksi.
        Jokainen itse päättää millainen kirja siitä tuli."

Hienosti kirjoitettu. Kiitos.

"fari.g
        18.8.2017 11:01
        Ehkä minä olen alussa ollut tyhjä kirja, jota kaiken aikaa täytän, eli teen itseäni sanoilla ja teoilla, jotka tallentuvat ikuisuuden lehdille.

Jokainen itse päättää millainen kirja siitä tuli."

Hienosti kirjoitettu. Kiitos.

Kiitos sinulle kiitämisestä.

• >> Kuka minä olen? <<

Ottamatta aloittajaan kantaa väitän, että oma mielikuvamme itsestämme on jotain, joka ei välttämättä natsaa todellisuuden kanssa.
      Esimerkkinä, 80% ihmisitä kokee olevansa keskivertoa parempia autolla ajajia ja 90% vähintään keskiarvoisia eli ihmisillä on omista taidoistaan aika optimistinen oletus.

Noista rooleista, osalla on netissä ja ratissa eri rooli kuin muualla. Aloittajan rauhallisesta ja tasaisen asiallisesta tyylistä päätellen hän käyttäytynee täällä kuten muuallakin.

• "Ottamatta aloittajaan kantaa väitän, että oma mielikuvamme itsestämme on jotain, joka ei välttämättä natsaa todellisuuden kanssa.
        Esimerkkinä, 80% ihmisitä kokee olevansa keskivertoa parempia autolla ajajia ja 90% vähintään keskiarvoisia eli ihmisillä on omista taidoistaan aika optimistinen oletus. "

Totta muuten tuokin. En ajatellutkaan tuota puolta. Meillä oli joskus töissä sellainen kehitystehtävä, jossa meidän piti tehdä arvioita toisistamme, muistaakseni kyllä vain hyvistä puolista. Oli aika mielenkiintoista huomata, miten muut minut näkevät.

"Ottamatta aloittajaan kantaa väitän, että oma mielikuvamme itsestämme on jotain, joka ei välttämättä natsaa todellisuuden kanssa.
        Esimerkkinä, 80% ihmisitä kokee olevansa keskivertoa parempia autolla ajajia ja 90% vähintään keskiarvoisia eli ihmisillä on omista taidoistaan aika optimistinen oletus. "

Totta muuten tuokin. En ajatellutkaan tuota puolta. Meillä oli joskus töissä sellainen kehitystehtävä, jossa meidän piti tehdä arvioita toisistamme, muistaakseni kyllä vain hyvistä puolista. Oli aika mielenkiintoista huomata, miten muut minut näkevät.

Minä olisin harkinnut saikkupäivää.

• qwertyilija kirjoitti:

Minä olisin harkinnut saikkupäivää.

No juu, olihan ne välillä vähän hassuja juttuja, mutta ehkä niillä oli oma paikkansa silloin.

• Mielenkiintoisin asia tässä on se, että pystyykö pitämään mielensä vakaana, kirjoitti sitten omalla nimellä, tai nimimerkillä. Eli, olla sama, vaikka asiat vaihtuvat ja joskus tekisi mieli vinkasta ja nimimerkillä se olisi näkymättömämpää.

Kysymys on itsensä voittamisesta myös silloin, jos pystyy olemaan vihastumatta jos toinen vihastuu, tai herjaamatta, jos toinen herjaa. Vaikka useimmiten ajatellaan, että antaa samalla mitalla takaisin on voittamista, tai ainakin tasapeli.

Mika Waltari sanoo, jossakin romaanissa; " Kun mies ei tiennyt mitä sanoa, hän löi " Paha sana on vähän sama asia, kuin halu lyödä, mitätöidä. Lyödäkkö takaisin, vai voittaakko itsensä, ajatuksella, se valui kuin vesi hanhen selästä, jälkeäkään jättämättä.

• fari.g
        18.8.2017 11:41

Noinhan se on. Välillä itsensä hillitseminen on vaikeampaa, välillä helpompaa. On tullut tässä jokunen kerta aloitettua joku vastaus ja sitten kun on sen lukenut, on täytynyt poistaa ennen lähetys-nappulan painamista. Vielä minulla on opettelemista tuossa itsensä voittamisessa, mutta se on hyvä päämäärä.

Toisaalta uskon siihenkin, että potkittuja pitää puolustaa, mutta senkin tietysti voi tehdä monella tapaa.

• Arkisessa kielen käytössä tulee esiin usein se ajatus, että annetaan samalla mitalla takaisin. Ajatellaan, että on oikeus vastata samalla mitalla tai kostaa saamansa loukkaus. Puhumme ansaitsemisesta. Toinen on ansainnut kohtalonsa olemalla sellainen kuin on.
        Jos toinen ei käyttäydy odotusten mukaan, on oikeus palauttaa hänet ruotuun.

Voisi kysyä onko oikeasti oikeus antaa samalla mitalla tai jopa hiukan sullotummalla mitalla takaisin? Onko oikeus kostaa kaikilla osaamillaan keinoilla saamansa loukkaus tai vääräksi kokemansa kohtelu?

Ja jälleen olemme niiden arvojen äärellä.

• Tommy Taberman on kirjoittanut runon
      Pieni laulu ihmisestä

Ihminen tarvitsee ihmistä

ollakseen ihminen ihmiselle,

ollakseen itse ihminen.

Lämpimin peitto on toisen iho,

toisen ilo on parasta ruokaa.

Emme ole tähtiä, taivaan lintuja,

olemme ihmisiä, osa pitkää haavaa.

Ihminen tarvitsee ihmistä.

Ihminen ilman ihmistä

on vähemmän ihminen ihmisille,

vähemmän kuin ihminen voi olla.

Ihminen tarvitsee ihmistä.

--Aika puhutteleva ja ajatuksia nostattava runo, kun miettii itseään , sitä kuka minä olen. Olenko jotain vain suhteessa muihin ihmisiin? Kuinka paljon minussa on toisia ihmisiä, kohtaamiani?

• Lukijalla-vastuu

Kirjoittelijoilla ei mun mielest mitään vastuuta?
      Jos mää meen ostaan jonkun kirjan ja siellä lukee näin ja näin niin tuskin kirjan kirjottajaa vastuuseen pannaan vaikka ois kyseessä paksu kirja jossa satoja sivuja.
      Jos joku nyt netin keskustelupaltalla heittää läpällä menkää ja tuhotkaa "****"
      Niin ???

• Lukijalla-vastuu
        18.8.2017 18:14

Kyllä kirjan kirjoittajalla ja kustantajalla on vastuu sisällöstä. Mielenkiintoinen näkökanta, ettei kirjoittajalla ole mitään vastuuta. Minä ajattelen, että minulla on vastuu ainakin itselleni ja Jumalalle siitä, mitä kirjoitan. Yksi ongelmahan on se, ettei näistä nettikeskusteluista voi tietää, ovatko ne heitetty läpällä vai ihan tosissaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      98
      3407
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      307
      1860
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1687
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      96
      1557
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      411
      1516
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      430
      1417
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1380
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1157
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      348
      997
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      277
      992
    Aihe