"Uuden akkutyypin uskotaan lyövän perinteiset akut laudalta – tarvitsee vain sinkkiä ja happea
Sydneyn yliopiston tutkijat ovat löytäneet ratkaisun yhteen vaikeimmista sinkki-ilma -akkujen ongelmista. Tutkijat uskovat, että nyt uusi akkutyyppi voi lyödä laudalta yleisesti käytetyt litium-ioni -akut.
TechXplore kertoo, että sinkki-ilma -akut käyttävät voimanlähteenään sinkkiä sekä ilmasta saamaansa happea. Niiden isoin ongelma on ollut uudelleenlataamisessa: sinkkiakuista uupuu elektrokatalyytteja, jotka onnistuisivat poistamaan sinkkiin sitoutunutta happea, kun akkua ladataan uudelleen.
Ongelmaa on kierretty lisäämällä akkuihin keinotekoisia katalyyttejä, kuten platina- ja iridiumoksidia. Tämä luonnollisesti nostaa akun hintaa merkittävästi. Akkutyyppiä käytetään kuitenkin pienissä määrin esimerkiksi kuulokojeissa, joissakin kameroissa sekä rautateiden signaalivaloissa.
Tutkijoiden kolmivaiheinen ratkaisu lupaa selättää hintaongelman. Jalometallien sijasta käytettävät uudet, huokeat katalyytit valmistetaan yleisten aineiden metallioksideista, kuten rauta-, koboltti- ja nikkelioksidista. Niiden rakennetta, kokoa ja kristallisuuspitoisuutta säätelemällä niistä saadaan sinkki-ilma -akkuihin sopivia katalyyttejä.
Alustavat kokeilut ovatkin lupaavia. Akkujen teho tipahtaa alle 10 prosenttia 60 lataus-purkukierron jäljiltä, kun jokainen kierros kestää 120 tuntia.
Koska sinkki on yleinen metalli ympäri maailmaa, sinkki-ilma -akkujen valmistaminen olisi merkittävästi halvempaa ja ekologisempaa. Ne myös kykenevät teoreettisesti varaamaan itseensä viisinkertaisen määrän energiaa litium-ioni -akkuihin verrattuna, mutta ovat silti turvallisempia käyttää.
Lähde: Tivi"
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/uuden-akkutyypin-uskotaan-lyovan-perinteiset-akut-laudalta-tarvitsee-vain-sinkkia-ja-happea-6669860
Nytkö saadaan halpaa ydinvoimaa talteen?
22
367
Vastaukset
Jatkuvasti kehittyviä akkuja voidaan kohta mainiosti ladata myös 'kotioloissa' vaikkapa uusiutuvien energioiden ylituotannolla.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14140636/mita-ydinvoiman-tilalle#comment-84988996- NoinhanSeOn
"Alustavat kokeilut ovatkin lupaavia. Akkujen teho tipahtaa alle 10 prosenttia 60 lataus-purkukierron jäljiltä, kun jokainen kierros kestää 120 tuntia."
Ei tuo kovin lupaavalta kuulosta, jos muutaman kymmenen latauskerran jälkeen akku on entinen. Litiumakut sentään kestävät useita tuhansia lataus-purkusyklejä. Litiumakkujen kehittely alkoi joskus 70-luvulla ja nyt ne alkavat olla kilpailukykyisiä. Joten turha odottaa sinkki-ilma-akkujen nopeaa markkinoilletuloa.- OstanUuden
Halpa akku ei tyhjennä kukkaroa ..
- Kylmä_Totuus
Näitä "mullistavia uutuuksia" on vuosien aikana nähty. Sähköautot yleistyvät kunhan latauspisteet yleistyisivät. Latauspisteitä tulisi lisää jos olisi sähköautoja ladattaviksi. Näin kuulimme aamu-tv.ssä asiantuntijaa joka kertoi ongelman ytimen. Ratkaisuksi hän esitti kertaluonteisia tukiaisia noin 20 milj. euroa, jotta latausverkosto saataisiin alulle. Kyllä Suomessa näinä tukiaisten lypsytehtaassa yksi todellinen ja kertaluonteinen kestettäsiin. Asiantuntija oli myös huolissaan sähköntuotannon riittävyydestä kun sähköautot yleistyvät. Akustot kuitenkin ladattaisiin pääosin yöllä, mutta kukaan ei oikeasti tiedä miten tuotanto riittää.
Energiavarastojen kotitarvelataus on parhaimmillaan uusiutuvien energioiden ylituotannolla toteutettuna. Energiavarastojen täyttäminen sähköverkon avulla yöllä nostaa yösähkön hintaa.
- NoinOn
Siirtyminen sähköautoihin vie vähintään 10 vuotta. Kaikkien Suomen henkilöautojen sähköntarpeeseen riittäisi yksi suuri ydinvoimalaitos. Yöllä sähkön kulutus on 1000 - 2000 MW vähemmän kuin päivällä joten yöllä lataaminen ei nostaisi sähkön huippukulutusta. Tuuliset ja tyynet säät vihtelevat muutaman päivän jaksoissa joten sähköautojen lataamista ei voi jättää pelkästään tuulivoiman varaan.
- tasaussähköäkotona
Akkutekniikka poistaa (=toteuttaa) kulutushuippujen tasaamisen - emme tarvitse voimaloita maksimissaan muuta kuin keskimääräisen kulutuksen verran.
Emmekä tarvitse em. kuormille mitoitettuja voimalinjoja. - NoinOn
Akkutekniikan käyttäminen esim tuulivoiman tuotantovaihtelujen tasaamiseksi tulee erittäin kalliksi. Onneksi Pohjoismaissa on vesivoiman varastokapasiteettia tuollaiset 100 TWh, joka riittää varsin pitkälle.
- K.Late
Akustot tulevat väistämättä myös osaksi energiavarastointia. Samoin superkondensaattorit, joiden varauspinta-alaa on on kasvatettu nanotekniilla tähtitieellsesti. Näillä molemmilla aloilla on menossa hurja kehitys, toisin kun kun ydinvoima-alalla, jossa kaikki vain höpöttävät neljännen sukupolven reaktoreista, mutta mitää ei oikeastaan tapahdu.
Litium ei kuitenkaan ole se ratkaisu, koska se ei riittäisi edes liikenteen tarpeisiin. Monta hyvää menetelmää on kehitteillä, joten niistä saamme varmaan kuulla lisää.- akuttuleevaituleeko
Ydinvoima on jo nyt toimiva ja tutkitusti turvallisin energian tuotantomuoto. Siellä voidaankin höpöttää uusista reaktoreista. Toista se on akku-alalla, jossa ollaan vielä valovuoden päässä kannattavasta toiminnasta. Helenin Suvilahden akusto maksoi kaksi miljoonaa ja pystyy varastoimaan energiaa 600kWh eli noin parinkympin sähköt. Tähtitiedettä tarvitaan vielä rutosti.
- JaSäästämme
akuttuleevaituleeko kirjoitti:
Ydinvoima on jo nyt toimiva ja tutkitusti turvallisin energian tuotantomuoto. Siellä voidaankin höpöttää uusista reaktoreista. Toista se on akku-alalla, jossa ollaan vielä valovuoden päässä kannattavasta toiminnasta. Helenin Suvilahden akusto maksoi kaksi miljoonaa ja pystyy varastoimaan energiaa 600kWh eli noin parinkympin sähköt. Tähtitiedettä tarvitaan vielä rutosti.
Säästöä syntyy siitä, että energian tuotannon max.kapasiteetti laskee reilusti (kahdeksas osaan tavallisella kuluttajalla) keskimääräiselle tasolle - sijoittamalla akusto kulutuskohteeseen voidaan varata akkuja sitten vaikka verkosta 24/7 pikkuvirralla ja ottaa akusta tarpeeseen.
Sähköverkon ylläpito osittuu radikaalisti. - Anonyymi
akuttuleevaituleeko kirjoitti:
Ydinvoima on jo nyt toimiva ja tutkitusti turvallisin energian tuotantomuoto. Siellä voidaankin höpöttää uusista reaktoreista. Toista se on akku-alalla, jossa ollaan vielä valovuoden päässä kannattavasta toiminnasta. Helenin Suvilahden akusto maksoi kaksi miljoonaa ja pystyy varastoimaan energiaa 600kWh eli noin parinkympin sähköt. Tähtitiedettä tarvitaan vielä rutosti.
Suurin ongelma akkujen tuotannossa on raaka-aineiden saanti, eli kaivoksia pitäisi avata. Ympäristöväki haluaa mediassa julkisesti lisää sähköautoja akkuineen ja latauspisteineen, mutta ääntä pitäisi olla myös raaka-aineiden saannin puolesta. Toisihan se lisää töitä ja työpaikkoja joita nykyinen hallitus innokkaasti haluaa.
- Anonyymi
Teslan Australiaan rakentamalla 125 MWh akustolla on hintaa 50 miljoonaa euroa. Se jaksaa puskea verkkoon noin 100 MW tehon yhden tunnin ajan.
Jotta sähkön varastoinnilla voisi tasata esimerkiksi tuulivoiman tuotantoa niin pitäisi pystyä varastoimaan sähköä niin, että saataisiin sitä akuistoista ulos teholla 1000 MW esimerkiksi vuorokauden ajan eli tarvittaisiin 200 kpl tuollaista Teslan akustoa. Hintaa näillä olisi yhteensä 10 miljardia euroa.
Tämä siis muistutuksena suuruusluokista.- Anonyymi
paas laittaen linkki lähdetietoosi, niin voimme tarkistaa käyttötarkoituksen (älä kysy mitä se tarkoittaa, kerron sen sitten kun annat sen linkin)
- Anonyymi
Kyllä nuo tiedot pitävät suunnilleen paikkansa (129 MWh, 65 M$). Varastokapasiteetti on todella pieni tuuli- ja aurinkosähkön tuotantoon nähden, ja siksi akustoa käytetään pääasiassa verkon taajuussäätöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
paas laittaen linkki lähdetietoosi, niin voimme tarkistaa käyttötarkoituksen (älä kysy mitä se tarkoittaa, kerron sen sitten kun annat sen linkin)
https://en.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve
Tuolla siis speksit tällä hetkellä maailman suurimmalle akkuihin perustuvalle sähkövarastolle. Uutiset aiheesta löytyvät googlettamalla esimerkiksi hakusanoilla
tesla 129 MWh Anonyymi kirjoitti:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve
Tuolla siis speksit tällä hetkellä maailman suurimmalle akkuihin perustuvalle sähkövarastolle. Uutiset aiheesta löytyvät googlettamalla esimerkiksi hakusanoilla
tesla 129 MWhKetjun otsikko ainakin on harhaanjohtava. Ei ydinvoimaa tarvitse ottaa talteen. Kulutukseen verrattuna ydinvoimaa on liian vähän, joten ydinvoimalat tuottavat aina maksimimäärän sähköä kulutuksesta riippumatta. Tilanne ehkä muuttuu tulevaisuudessa, kun sähkö kallistuu tuntuvasti. Silloin aletaan säätää ydinvoimaloiden tehoa.
- Anonyymi
Ydinvoiman talteenotto akuilla ei ole järkevää, mutta sen sijaan uusiutuvien energianmuotojen etenkin tuulen ja aurinkoenergian talteenottoon ne sopisivat erinomaisesti. Itseasiassa jos olisi olemassa akkuja joilla olisi riittävän hyvä varauskapasitetti, jotka olisivat riittävän keveitä ja ennenkaikkea halpoja valmistaa ja vielä ympäristöystävällisiä, niin uusiutuvat energiamuodot eivät välttämättä tarvitsisi lainkaan säätövoimaa. Jopa Suomessa kaikki sähkö voitaisiin tuottaa vesi. tuuli- ja aurinkoenergialla. Tietenkin myös sähköautojen yleistyminen vaatisi nykyistä parempia akkuja.
- Anonyymi
Ainoa ongelma on tuo " jos olisi olemassa akkuja ". Kuten toisessa keskustelussa todettiin niin 1000 MW tehon saaminen akustosta yhden vuorokauden ajan vaatisi noita Teslan ennätysakustoja 200 kpl ja hintaa laitoksilla olisi yhteensä 10 miljardia euroa. Kun samalla hinnalla saa suuremman tehon jatkuvasti tuottavan ydinvoimalan niin eipä olisi suurta järkeä sijoittaa rahaa akustoon. Ydinvoimala on siis primäärinen tehonlähde kun taas akkujen lisäksi tarvittaisiin joku muu tapa tuottaa akkuihin varattava energia.
- Anonyymi
Missä kohdin yleistä sähköverkkoa ne akustot eli varastot ovat? Jos yleistä sähköverkkoa niin talteen tulisi sekasähköä, koska järjestelmä ei erottele tuotantoa. Se on fakta. Pientuottajien aurinkosähköä ainakin teoriassa pystyttäneen varastoimaan pienkäyttäjän omaan käyttöön, muutoin on siirtoverkot ja kantaverkot välissä. Kertokaa asiasta sähkötekniikan perusteet huomoiden akustoivien varastojen sijainnista. Yleisesti näistä puhutaan ihan satujuttuja ymmärtämättä tosiasioita. Odotan tosiperäisiä akustojen sijaintikohteita Suomen sähkönsiirron verkostoon.
- Anonyymi
Jos, jos, jos ....... Oliko sulla muut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä kohdin yleistä sähköverkkoa ne akustot eli varastot ovat? Jos yleistä sähköverkkoa niin talteen tulisi sekasähköä, koska järjestelmä ei erottele tuotantoa. Se on fakta. Pientuottajien aurinkosähköä ainakin teoriassa pystyttäneen varastoimaan pienkäyttäjän omaan käyttöön, muutoin on siirtoverkot ja kantaverkot välissä. Kertokaa asiasta sähkötekniikan perusteet huomoiden akustoivien varastojen sijainnista. Yleisesti näistä puhutaan ihan satujuttuja ymmärtämättä tosiasioita. Odotan tosiperäisiä akustojen sijaintikohteita Suomen sähkönsiirron verkostoon.
Akustot olisivat tietenkin sijoitettuna ympäri sähköverkkoa sen solmukohtiin, jotta ne toimisivat mahdollisimman tehokkaasti kuormituksen tasaajina. Kun ei ole olemassa mitään ydinsähkön erotinta niin akut tietenkin varaisivat sekasähköä mutta niiden varautumista olisi mahdollista reaaliaikaisesti ohjata lähellä olevien sattumasähkön tuottajien kulloisenkin tuotantotason mukaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72528- 1211801
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1241513Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391497Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741327Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1611302- 1481275
- 521208
- 591148
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.651091