Hampaiden narskuttelu öisin

knsfoafjioa

Hei!
Minulla on ollut tällainen sosiaalisesti nolo ongelma jo vuosia... ja hampaitakin se kai kuluttaa. Narskuttelen siis öisin hampaita, ja toisinaan TODELLA kovaäänisesti. Poikaystävänikin huomauttelee usein asiasta... on kuulema heräillyt sen takia... :p

Mistä ihmeestä tuo johtuu?? Miten saisi pois? Hammaslääkäriltä kysyin, ei osannu sanoa. Sain sitten sellaset hammaskiskot, sellasen mötikän suussa pidettäväksi yön ajaksi. Mutta kun nenä on ollut paljon tukossa ei pysty sitä aina pitämään...ja jotenki se sattuukin suussa (painaa?). Eikö tosiaan mitään muuta keinoa ole..

10

1339

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • narsku-mies

Samoin teen minä. Riippuu millainen päivä on takana, jos on kova stressi niin narskutus on kova.
      Ja aamulla aivan heiluu.
      Minua on auttanut meditaatio.
      Eli se rauhoittaa mieltä ja poistaa stressiä.

• meikpiis75

Narskuttelu todellakin kuluttaa hampaasi pilalle, joten käytä ihmeessä sitä purentakiskoa. Käy hammaslääkärillä hiotuttamassa sitä hiukan löysemmäksi, jos se tuntuu ikävältä. Mieluummin kisko, kuin ikeniä myöden kuluneet hampaat muutaman vuoden päästä, vai mitä?

Narskuttelu voi johtua monesta syystä. Yleisin niistä on stressi. Sitä saattavat aiheuttaa erilaiset huolet ja elämänmuutokset, sellaisetkin asiat, joiden ei tiedosta olevan stressaavia. Alitajunta kuitenkin käsittelee niitä nukkuessa. Päiväsaikaan ei välttämättä tule "purtua hammasta", mutta yöllä ihminen ei tiedosta narskutustaan. Joillakin narskutus tulee ja menee; kun elämäntilanne rauhoittuu, saattaa narskutuskin loppua. Toisilla bruksaaminen on addiktio, siihen jää helposti koukkuun. Nämä harrastavat monesti narskuttelua myös päiväsaikaan.

Narskuttelu saattaa johtua myös esim.viallisesta purennasta tai vaikkapa korottavasta paikasta. Kroppaa yrittää korjata asiaa hiomalla itse purentaa yölliseen aikaan.

Muita keinoja kuin kiskon käyttö ei tosiaankaan oikein ole. Ei auta, vaikka kuinka tolkuttaisi itselleen nukkumaan mennessä, ettei saa narskuttaa. Sitkeyttä vain, opit kyllä käyttämään kiskoa. Siihenkin täytyy paneutua ja todellakin sisäistää, mitkä ovat seuraukset, jos ei kiskoa käytä.

• narsku-mies

Ei hampaat siitä pois kulu. Naurettavaa.
        Olen ollut narsku koko ikäni.40v
        Ainoa haitta on tuo ääni.

• meikpiis75
        narsku-mies kirjoitti:

Olen työkseni viikottain tekemisissä narskuttajien hampaiden kanssa; minä mm. valmistan niitä purentakiskoja. Ja valitettavasti tosiasia on se, että pahimmilla narskuttajilla, joilla asiaan ei ole puututtu ajoissa, on hampaistaan jäljellä pelkät tyngät. Usko tai älä, tämä on totuus.

• paikkaansa
        meikpiis75 kirjoitti:

Olen työkseni viikottain tekemisissä narskuttajien hampaiden kanssa; minä mm. valmistan niitä purentakiskoja. Ja valitettavasti tosiasia on se, että pahimmilla narskuttajilla, joilla asiaan ei ole puututtu ajoissa, on hampaistaan jäljellä pelkät tyngät. Usko tai älä, tämä on totuus.

Olen itsekkin narskuttelija ja vieläpä huomaan purevani hampaita tiukasti yhteen stressaavissa tilanteissa päiväsaikaakin. Tuntuu, että hampaat ovat pian ikenien sisällä, kun alkavat olemaan niinm lyhyet. Ja ikää on vasta 27v.

• meikpiis75
        paikkaansa kirjoitti:

Olen itsekkin narskuttelija ja vieläpä huomaan purevani hampaita tiukasti yhteen stressaavissa tilanteissa päiväsaikaakin. Tuntuu, että hampaat ovat pian ikenien sisällä, kun alkavat olemaan niinm lyhyet. Ja ikää on vasta 27v.

Juuri näin. Toivottavasti sinullakin on purentakisko suojaamassa hampaita yöllä. Kisko saattaa aluksi tuntua hankalalta, mutta parempi opetella elämään sen kenssa, kuin joutua hankkimaan kalliit sillat tai vaikkapa kokoproteesit loppuunnarskuteltujen hampaiden vuoksi.

• hoitaja
        narsku-mies kirjoitti:

Kyllä ne hampaat todellakin kuluu ja paljon jos ei asiaan puutu ajoissa! Näitä näen minäkin ihan päivittäin ammatissani. Usein ihminen itse ei näe sitä asiaa niin kuin ammatti-ihminen.
        Toinen vaihtoehto on se, että sinulla on hyvin lievää ja vähäistä tuo narskuttelu jos ei jälkiä näy.

• meikpiis75
        hoitaja kirjoitti:

Kyllä ne hampaat todellakin kuluu ja paljon jos ei asiaan puutu ajoissa! Näitä näen minäkin ihan päivittäin ammatissani. Usein ihminen itse ei näe sitä asiaa niin kuin ammatti-ihminen.
        Toinen vaihtoehto on se, että sinulla on hyvin lievää ja vähäistä tuo narskuttelu jos ei jälkiä näy.

Kyllä "lievemmilläkin" narskuttajilla näkyy jäljet -ainakin jos noin kauan on narskuttanut. Mutta niitä ei tosiaan maallikko osaa katsoa ja osalla tulevat vain takahampaisiin, joista niitä ei juuri näe ilman apuvälineitä.

• Kohta jo hampaaton

Olen 28-v. Narskuttanut hampaita koko ikäni, mutta nyt pahentunut huomattavasti. Pelkään suunnattomasti hammaslääkäriä, enkä siis ole siellä käynyt.
      Hampaistani on jo lähtenyt paloja, jonka ulkopuoliset jo huomaavat. Ja on ne jo melkoisen tyngätkin. Alkaapa tuo jo vähän surettamaan.
      Koko ajan kauhea kipu kulunnan vuoksi ja yöllä vuotavat ikenet verta...niin kovan purennan takia.
      Leuat loksuvat ja hartiat on jumissa.

• meikpiis75

Nyt sinun on kyllä syytä ottaa itseäsi niskasta kiinni ja hoitaa asia. Sitten se vasta kamalaa on, kun menetät kaikki hampaasi ihan turhan takia, kun asia olisi voitu hoitaa. Ei ne proteesitkaan autuaaksi tee.. Rikkoutunutta leukaniveltä on huomattavasti hankalampi hoitaa kuin hampaita, se vaatii jo leikkausta -jos se auttaa.

Yritä rohkaistua ja varaa aika pelkopotilaisiin erikoistuneelle hammaslääkärille. Niitä löydät kaupunkisi puhelinluettelosta tai puskaradion kautta. Jos asut pääkaupunkiseudulla, voin sähköpostitse suositella. Ilokaasua ja nukutushoitoakin kannattaa harkita. Jos et itse uskalla varata aikaa, pyydä ystää tekemään se ja ota vaikka samainen ihminen tueksi vastaanotolle. Hammaslääkäripelko on hyvin yleistä, eikä sitä tarvitse hävetä. Harva sinne lääkäriin koivin innoissaan menee.

Jo aikaa varatessa kannattaa kertoa, että pelottaa. Osaavat kyllä suhtautua ja nykyään hammaslääkärit saavat koulutuksen pelkopotilaiden kohtaamiseen. Voit saada ensimmäisen ajan vaikkapa niin, ettei tarvitse edes istua siihen hammaslääkärin tuoliin, vaan käyt katsomassa paikkaa ja juttelemassa hoitajan tai lääkärin kanssa pelosta. Sovitte miten haluat menetellä; haluatko rauhoittavia ennen hoitoa, haluatko että sinulle kerotaan mitä seuraavaksi suussasi tapahtuu vai etkö halua, haluatko mieluummin kuunnella musiikkia korvaläpillä hoidon ajan jne jne.. Seuraavalla kerralla voit istua tuoliin ja vaikka antaa hiukan kurkistaakin suuhun, mutta mitään ei välttämättä vielä tehdä. Hoito etenee sen mukaan, mihin sinun rahkeesi riittävät, mutta nyt alkaa olla viimeiset hetket tehdä hampaidesi hyväksi jotain, jos tilanne alkaa olla noin huono. Tsemppiä, pärjäät kyllä! :o)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe