Silloin kun vaunu lähtee heittelehtimään

Ville.Tre

Silloin kun vaunu alkaa heittelehtimään, niin mikä on oikea toimenpide?

AL-KO:lla on lisävarusteen lisälaite, mikä lyö renkaat lukkoon jos se havaitsee vaunun lähtevän heittelehtivään. Tästä ajattelin että, jos vaunu lähtee heittelehtimään, niin pitäisikö siinä jarruttaa voimakkaasti, niin että vaunun renkaat menee lukkoon ja sitten löysää jarrun.

46

3195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nastalautaan

      Kaasupohjaan 150kmh paikkeilla alkaa suoristumaan

    • järjen-ääni

      Heittelehtiminen on rytmikästä toimintaa puolelta toiselle. Tuon rytmin voi sekoittaa ja sen lisääntymisen estää vain kahdella tavalla. 1. Vetoautoa pitää jarruttaa voimakkaasti niin, että heiluminen lakkaa vauhdin hiljentyessä. 2. Voi myös kiihdyttää voimakkaasti, mutta vain harvalla on siihen tarvittavaa tehoa autossaan, joten keino 1 on kaikille pätevä. Ohjailemalla puolelta toiselle tuskin saat heittelemistä kuriin. Kokemusta on 30 vuoden ajalta.
      Heilahtelutaipumusta voi hillitä muutamilla keinoilla kuten alhaisemmalla nopeudella, kovilla rengaspaineilla ( = max paine) tai vaihtamalla tavalliset renkaat pakurenkaiksi eli esim 175-13 C .
      Jos vaihtaa renkaita, niin on hyvä valita myös matalampi profiili kuten esim 185/70-13.

    • NäinToimisin

      Kiihdyttää mahdollisimman kovaa ja ajaa jatkuvasti kaasu pohjassa....vauhti kannattaa pitää siinä 140-165km/h ettei sivullisille ole vaaraa sinusta.

    • WanhaCara

      Monenlaisia vastauksia :-) Mutta minä kyllä jarruttaisin ehdottomasti ja missään tapauksessa heittelehtimistä ei pidä yrittää saada loppumaan ohjaamalla... siitä voi olla seurauksena "Pusikko" retki, mahdollisimman suoraan eteenpäin ja hiljennettävä nopesu 50-60 km/h ja sen jälkeen selvitettävä heittelehtimisen syy... yksi on takapainoinen vaunu... kuormattu taakse jotain painavaa niin silloin kyllä lähtee lapasesta...toki voi olla jokin tekninen vikakin, mutta tuo vaunun lastaus on ainakin yksi tekijä ... mieluummin hieman liikaa etu kuin takapainoa.. se on minun kokemukseni Peräkärristä... vaunusta ei ole sellaisia havaintoja olemassa.

    • Auttaisiko

      Tuolla vajaamielisellä rumatikkitoverilla kuuluisi olla vieressään täysijärkinen huoltaja, joka valvoisi ja suodattaisi mitä kaikkea tuo vajakki saisi kirjoitella someen.

    • hurjaltatuntuu

      Oikeasti vaunu on raskaanpi kuin vetoauto siinä on syy kun alkaa heittelemään.

    • Atriatikillä

      Ilmalämmitys on nykyään suosituin, rehvakkaat pohjanmaalaiset ei sitä vaan hyväksy.

    • Muijankans

      Mulla on nykytyyliin puoli-integroitu Atriatikki Puhalluksella, ollaan muijankans tyytyväisiä. Kauniit verhot on myös.

    • Naapurista

      Melkein Venäläistä kehutaan liikaa.

    • Työkkärineks

      Ilmalämmitys ei kevennä vaunua paljonkaan

    • etosaaetosaa

      Ei vaunu ala heittelehtimään vaan kuljettaja laittaa sen heittelehtimään kun ei osaa ajaa.

      • alamäki-rullaten

        Kyllä se esim. routaheitoissa lähtee ihan itse kiemurtelemaan, mutta kokenut saa se helposti takaisin hallintaan. Myös sivuvastainen tuuli voi aiheuttaa heittelehtimistä halusit tai ei.


    • Sol-i-fer

      Siirrä vähän painoa vaunun etuosaan nii loppuu heilumiset!

      • Anonyymi

        Aisapainokin pitää olla kohtuurajoissa eli suositus on 50-75 kg minkä voi helposti mitata laittamalla vaikka henkiövaaàn aisapyörän alle .


    • Anonyymi

      Kärry ei ala heilumaan vaan se lähtee siksi kun kuski heluttaa rattia turhaa.

      • Anonyymi

        Esimerkki 25 v takaa..
        Vaunu alkoi hieman vatkata ja vaikka kuinka yritin ohjausliikkeillä sitä korjata, niin ojaan mentiin. Lunastukseen niin auto, kuin pakasta vedetty LMC.
        Ei oma kokemus, vaan ohjastajan suusta kuultua:)

        Oikaisuyrityksillä rattia vemputtamalla vain pahennetaan tilannetta. Ja huonosti käy...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkki 25 v takaa..
        Vaunu alkoi hieman vatkata ja vaikka kuinka yritin ohjausliikkeillä sitä korjata, niin ojaan mentiin. Lunastukseen niin auto, kuin pakasta vedetty LMC.
        Ei oma kokemus, vaan ohjastajan suusta kuultua:)

        Oikaisuyrityksillä rattia vemputtamalla vain pahennetaan tilannetta. Ja huonosti käy...

        Pahiten on tosiaan heilunut lainavaunu eli vanha LMC, missä jouset ja iskarit heikot.
        Oma matkaaja heiluttelee satasen vauhdissa peräänsä eli jonkinlainen lohenpyrstöilmiö, mutta se asettuu, kun vähän pudottaa nopeutta eli lähelle sallittua.
        Parani sekin kun vaihtoi vanhat kapeat renkaat pois ja laittoi pakurenkaat 175-13 C.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahiten on tosiaan heilunut lainavaunu eli vanha LMC, missä jouset ja iskarit heikot.
        Oma matkaaja heiluttelee satasen vauhdissa peräänsä eli jonkinlainen lohenpyrstöilmiö, mutta se asettuu, kun vähän pudottaa nopeutta eli lähelle sallittua.
        Parani sekin kun vaihtoi vanhat kapeat renkaat pois ja laittoi pakurenkaat 175-13 C.

        Kuljettaja ei pysty milloinkaan lopettamaan perävaunun heijaamista ohjausliikkeillä. Yleensä varmin keino on survaista jarrut pohjaan niin että vaunukin alkaa jarruttaa, kyllä se siitä rauhoittuu.

        Minulla on ollut useita Matkaajia, eri kokoisia ja eri korimalliakin. Vetoautojakin oli useita, nelivetoiset (jatkuva neliveto) pystyivät pitämään Matkaajaa jotenkin ojennuksessa. Kaikkein levottomimmat veturit oli Saab 900 Combi Coupe (pitkä takaylitys vetokoukkuun) ja sellaisella yhdistelmällä ei uskaltanut ajaa yhtään yli 80 km/h. Onneksi matkailuvaunuilla on suurin sallittu ajonopeus 80 km/h.

        Renkaat eivät autaaneet paljoakaan, yksiakselisissahan piti ollakin 8 kankaiset pakurenkaat kantavuuden takia, mutta teli tai kaksiakselinen (molempia ollut Matkaajalla käytössä) ei ollut yhtään rauhallisempi kulkemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettaja ei pysty milloinkaan lopettamaan perävaunun heijaamista ohjausliikkeillä. Yleensä varmin keino on survaista jarrut pohjaan niin että vaunukin alkaa jarruttaa, kyllä se siitä rauhoittuu.

        Minulla on ollut useita Matkaajia, eri kokoisia ja eri korimalliakin. Vetoautojakin oli useita, nelivetoiset (jatkuva neliveto) pystyivät pitämään Matkaajaa jotenkin ojennuksessa. Kaikkein levottomimmat veturit oli Saab 900 Combi Coupe (pitkä takaylitys vetokoukkuun) ja sellaisella yhdistelmällä ei uskaltanut ajaa yhtään yli 80 km/h. Onneksi matkailuvaunuilla on suurin sallittu ajonopeus 80 km/h.

        Renkaat eivät autaaneet paljoakaan, yksiakselisissahan piti ollakin 8 kankaiset pakurenkaat kantavuuden takia, mutta teli tai kaksiakselinen (molempia ollut Matkaajalla käytössä) ei ollut yhtään rauhallisempi kulkemaan.

        Juuri näin, jarrulla se lopettaa soutamisen. Soutamista ei kukaan vedättämällä eikä ohjaamalla oikaise/lopeta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahiten on tosiaan heilunut lainavaunu eli vanha LMC, missä jouset ja iskarit heikot.
        Oma matkaaja heiluttelee satasen vauhdissa peräänsä eli jonkinlainen lohenpyrstöilmiö, mutta se asettuu, kun vähän pudottaa nopeutta eli lähelle sallittua.
        Parani sekin kun vaihtoi vanhat kapeat renkaat pois ja laittoi pakurenkaat 175-13 C.

        Kaikilla on yleensä liian vähän painetta renkaissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkki 25 v takaa..
        Vaunu alkoi hieman vatkata ja vaikka kuinka yritin ohjausliikkeillä sitä korjata, niin ojaan mentiin. Lunastukseen niin auto, kuin pakasta vedetty LMC.
        Ei oma kokemus, vaan ohjastajan suusta kuultua:)

        Oikaisuyrityksillä rattia vemputtamalla vain pahennetaan tilannetta. Ja huonosti käy...

        Hyvä kun mainitsit, että ohjastajan suusta kuultu. Mistähän ohjastaja oli sen kuullut, varmaan yhdeltä kaverilta. Mutta kuitenkin, vaunu ei ala soutamaan eikä huopaamaan mitenkään jos ei tee äkkinäisiä liikkeitä ohjauspyörällä. Jos jousitus, heilahduksenvaimentimet ja renkaat on kunnossa vaunu seuraa aivan kunnolla perässä. Tietysti myös jarrut pitää olla kunnossa ja oikein käytettynä juuri niillä jarruilla se vaunun heilahteu saadaan kuriin.


    • Anonyymi

      Näistä kommenteista huomaa että monikaan ei ole vaunua vetänyt. Heittelemiseen kannattaa suhtautua vakavasti. Sitä ei oikaise pirukaan kun huono tuuri käy. Vaikka kuinka on aisapainot kohdillaan ja vetopaino sallitussa niin huonolla tuurilla kaikki on mahdollista. Sivutuuli, äkkinäinen ja siihen sopivasti tehty väärä ohjausliike, vastaan tuleva rekka ja sen aiheutama ilmanpaine, sopiva heitto tiessä, näitä riittää. Tiellä ollaan pysytty kaikesta huolimatta. Nuo oli esimerkkejä joissa itsellä on päässyt vaunu heilahtelemaan. Siihen sopivasti huonoa tuuria niin ojassa ollaan. Jos vaunu alkaa heittelehtiä niin nopeuden lisäys voi auttaa mutta siinä on se vaara että jos tilanne ei korjaannu on nopeutta entistä enemmän ja korjaaminen vaikeampaa. Itse lähtisin tosi paikassa tekemään nopeaa jarrutusta. Onneksi ei ole tarvinnut tätä vielä kokeilla, niin pahaan tilanteeseen ei ole vielä joutunut.

      • Anonyymi

        Noita huojahteluita on järkevää ja yksinkertaista korjata vain voimakkaalla jarrtuksella, sillä sen osaa jokainen, vaikka olisi vain vähän vetokokemusta. On sitäpaitsi tosi tehokas tapa torjua kiemurtelut ja saada yhdistelmä helposti hallintaan.
        Kun on kokemusta samasta vaunusta monen eri vetävän henkilöauton kanssa, niin voi lisäksi sanoia, että auton paino auttaa selkeästi asiassa. Kun veti vaunua vaan 100 kg painavammalla autolla niin tuntui välillä heilahtelua/kiemurtelua, mutta kun vaihtoi 500 kg vaunua painavampaan niin meni kuin juna suoraan vaikka molemmissa oli samanlainen sedanin pitkä peränylitys. Töpöperä auto olisi toki helpompi veturi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita huojahteluita on järkevää ja yksinkertaista korjata vain voimakkaalla jarrtuksella, sillä sen osaa jokainen, vaikka olisi vain vähän vetokokemusta. On sitäpaitsi tosi tehokas tapa torjua kiemurtelut ja saada yhdistelmä helposti hallintaan.
        Kun on kokemusta samasta vaunusta monen eri vetävän henkilöauton kanssa, niin voi lisäksi sanoia, että auton paino auttaa selkeästi asiassa. Kun veti vaunua vaan 100 kg painavammalla autolla niin tuntui välillä heilahtelua/kiemurtelua, mutta kun vaihtoi 500 kg vaunua painavampaan niin meni kuin juna suoraan vaikka molemmissa oli samanlainen sedanin pitkä peränylitys. Töpöperä auto olisi toki helpompi veturi.

        Kun pitää vetonopeuden kelin ja tienkunnon huomioiden niin ei ala heilahtelemaan, minulla ei koskaan ole vaunu alkanut heilahtelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pitää vetonopeuden kelin ja tienkunnon huomioiden niin ei ala heilahtelemaan, minulla ei koskaan ole vaunu alkanut heilahtelemaan.

        On se kumma että ei löydy sellaista ketjua jossa nämä moniasiantuntijat eivät kertoisi meille
        näitä täydellisiä ohjeita miten menetellä. Kirjoittajalla lienee täysin puhdas historia kaikessa tekemisssään. Koskaan ei ole virhettä ole tehty eikä missään liikennesääntöjä rikottu vai ?
        Miksi noita vahinkoja kuitenkin tienpäällä jatkuvasti sattuu siitäkin huolimatta ?
        Pitäisikö asenteita meidän jokaisen hieman muuttaa nöyrempään suuntaan, kaikki on mahdollista, sopivasti huonoa tuuria, muutama odottamaton muuttuja siihen päälle niin soppa on valmis. Oikealla asenteella ja ennakoinnilla, riskien välttämisellä jne. on tehtävissä paljon ettei tilanne pääse edes kehittymään sellaiseksi jossa riski joutua onnettomuuteen kasvaa.
        Kukaan ei liene niin täydellinen ettei olisi parannettavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kumma että ei löydy sellaista ketjua jossa nämä moniasiantuntijat eivät kertoisi meille
        näitä täydellisiä ohjeita miten menetellä. Kirjoittajalla lienee täysin puhdas historia kaikessa tekemisssään. Koskaan ei ole virhettä ole tehty eikä missään liikennesääntöjä rikottu vai ?
        Miksi noita vahinkoja kuitenkin tienpäällä jatkuvasti sattuu siitäkin huolimatta ?
        Pitäisikö asenteita meidän jokaisen hieman muuttaa nöyrempään suuntaan, kaikki on mahdollista, sopivasti huonoa tuuria, muutama odottamaton muuttuja siihen päälle niin soppa on valmis. Oikealla asenteella ja ennakoinnilla, riskien välttämisellä jne. on tehtävissä paljon ettei tilanne pääse edes kehittymään sellaiseksi jossa riski joutua onnettomuuteen kasvaa.
        Kukaan ei liene niin täydellinen ettei olisi parannettavaa.

        Joo joo, mut tosiasia on että ei koskaan ole vaunu lähtenyt heittelehtimään vaikka ole uraisella ja jäiselläkin tiellä vetänyt ja paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo joo, mut tosiasia on että ei koskaan ole vaunu lähtenyt heittelehtimään vaikka ole uraisella ja jäiselläkin tiellä vetänyt ja paljon.

        Sehän on hienoa ja hyvä niin.
        Itse vedellyt vuokravehkeitä muutamia viikkoja kesässä. Vähän noissa vaunuissa tuntuu eroja olevan. Tosin yksilöitä ne kaikki myös on. Viimekesäinen hobby 540 tuntui erityisen herkältä sivutuulella verrattuna saman mallin pienempään versioon. Vähän sitä ihmettelin, kun on tullut sitäkin isompia vaunuja vedettyä ja pienemmällä autolla ilman sen kummempia ongelmia. Autona neliveto katumaasturi ja sallittu vetopaino 2200 kg. Vaunu oli asian mukaisesti kuormattu, rengaspaineet ok, aisapaino 70 kg paikkeilla.
        Liekö muilla samoja kokemuksia Hobbystä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on hienoa ja hyvä niin.
        Itse vedellyt vuokravehkeitä muutamia viikkoja kesässä. Vähän noissa vaunuissa tuntuu eroja olevan. Tosin yksilöitä ne kaikki myös on. Viimekesäinen hobby 540 tuntui erityisen herkältä sivutuulella verrattuna saman mallin pienempään versioon. Vähän sitä ihmettelin, kun on tullut sitäkin isompia vaunuja vedettyä ja pienemmällä autolla ilman sen kummempia ongelmia. Autona neliveto katumaasturi ja sallittu vetopaino 2200 kg. Vaunu oli asian mukaisesti kuormattu, rengaspaineet ok, aisapaino 70 kg paikkeilla.
        Liekö muilla samoja kokemuksia Hobbystä ?

        Meillä oli ennen 720 hobby, se tuli hyvin perässä tosin kaksakselinen, vaakaa muutenkin. Tuossa kun keskustellaan heittelemisestä eteenpäin ajaessa niin tulee se mieleen, että osataanko sitä mennä taaksekkaan päin ? Joka kesä näkee
        peruutustaidottomia tuolla leirintäalueella . Kannattais opetella se taito myös .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oli ennen 720 hobby, se tuli hyvin perässä tosin kaksakselinen, vaakaa muutenkin. Tuossa kun keskustellaan heittelemisestä eteenpäin ajaessa niin tulee se mieleen, että osataanko sitä mennä taaksekkaan päin ? Joka kesä näkee
        peruutustaidottomia tuolla leirintäalueella . Kannattais opetella se taito myös .

        Ainahan sitä voi oppia lisää vaikka kuinka tuntuu että on asiantuntija joka alalla. Sinuakin parempia peruuttajia kyllä löytyy varmasti. Voit miettiä sitä, kun seuraavan kerran taiteilet vaunua paikalleen. Joku voi miettiä ihan noita samoja ajatuksia mitä sinä tuossa.
        Mitä tulee kaksiakselisiin niin ne on vakaampia, autotrailerit ainakin, joista kokemusta, ei juurikaan kiemurtele. Sama on venertailerin kanssa, hyvin vakaasti tulee vaikka on saman painoinen kuin isot vaunut ja yhdellä akselilla. Siinä onkin peräylitystä vähän verrattuna vaunuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan sitä voi oppia lisää vaikka kuinka tuntuu että on asiantuntija joka alalla. Sinuakin parempia peruuttajia kyllä löytyy varmasti. Voit miettiä sitä, kun seuraavan kerran taiteilet vaunua paikalleen. Joku voi miettiä ihan noita samoja ajatuksia mitä sinä tuossa.
        Mitä tulee kaksiakselisiin niin ne on vakaampia, autotrailerit ainakin, joista kokemusta, ei juurikaan kiemurtele. Sama on venertailerin kanssa, hyvin vakaasti tulee vaikka on saman painoinen kuin isot vaunut ja yhdellä akselilla. Siinä onkin peräylitystä vähän verrattuna vaunuun.

        Enpä ole kehunutkaan peruuttamista, mutta pärjännyt kyllä. Senkin tiedän, että kaksiakseliset on vakaita vedettäviä 20 vuotta sellaisilla vaunuilla kulkenut, myös paljon peruuttanut, siitä voit olla varma. Siksi vain Hobby vaunuista kun kyse oli esitetty sellaisesta, tosin yksiakselisesta. Mutta sinä oletkin mestari ja tiedät kaikki !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pitää vetonopeuden kelin ja tienkunnon huomioiden niin ei ala heilahtelemaan, minulla ei koskaan ole vaunu alkanut heilahtelemaan.

        Tuo neuvo on aika hyvä, Se pätee tähänkin tapahtumaan, joka satui silmieni edessä moottoritiellä:

        Jäisellä suoralla moottoritiellä (ajourat jäisiä, kova pakkanen, suolaus ei tehoa) eteni pakettiauto, jolla perässään telillä varustettu autonkuljetustraileri. Trailerissa oli päällä auto mutta en muista millainen. Mielessä on, että kyydissäkin olisi ollut paku. Eikö tuo ole ja laiton yhdistelmä. Voi olla, että muistan tämän kohdan väärin.

        Mutta tämä ei unohdu koskaan. Saavutin em. ajoneuvon. Siirryin loivasti ja varovasti vasemmale kaistalle ohittaakseni sen. Kun olin lähellä (en rinnalla) huomasin, että trailerin vasen rengas nuljahti hieman. Vaistomaisesti hipaisin jarrupoljinta ja pudotin cruiserin pois. Annoin vauhdinn pudota harkitakseni, onko ohitus turvallista. Hetkeä myöhemmin edellä mennyt traileriyhdistelmä heilasti jo selvästi, nyt toiseen suuntaan. Kuljettaja alkoi jarruttaa. Pian heilunta voimistui. Heilunta oli hyvin hidas tapahtuma. Yksi heilahdus kesti useita sekunteja. Lopulta traileri heilahti moottoritien kummankin kaistan verran laidasta laitaan muutaman kerran osuen kevyesti keskikaiteeseen. Oikeassa reunassakin oli kaide jostakin syytä. Olin jo tuossa vaiheessa hidastanut jo itsekin nopeutta ja jättäytynyt selvästi taakse.

        Aikansa (10-15s) heiluttuaan hitaasti laidasta laitaan tuossa kaiteiden välissä vetoauton ja trailerin vauhti hiljeni ja kuljettajaja sai sen pysäytettyä moottoritien pientareelle. Vetoautoon ja tarirerin kuljettamaan autoon ei tullut vaurioita, vain trailerin takakulmat ottivat osumia moottoritien kaiteista. Vetoauto pysyi koko ajan tiellä mutta ei omalla kaistallaan.

        Minä laitoin cruiserin taas päälle ja jatkoin matkaani. Mietin, mitä olisi tapahtunut, jos olisin ollut trailerin rinnalla sen heittelehtiessä. Olisin päätynyt moottoritien keskikaiteen ja trailerin väliin ulos ajoradalta. Nyt selvisin säikähdyksellä.

        En aio neuvoa, miten pakun kuljettajan olisi pitänyt toimia. Mietin kuitenkin sitä, pahensiko vetoauton jarrutus tuota heiluntaa. Olisiko sittenkin pitänyt uskaltaa vedättää ja vasta myöhemmin heilunnan mahdollisesti vähennyttyä hidastaa vauhtia. Tämä minua jäi askarruttamaan. En väitä, että olen oikeassa. Mutta jarrutus heilunnan jo alettua mielestäni pahensi tilannetta entisestään.

        Tämän jälkeen olen ollut entistä valppaampi ohittaessani kevyempiä yhdistelmiä talvikelillä. Kiinnitän myös enmmän huomiota oman peräkärryn lastauksessa kuorman painoon ja sen sijaintiiin ja kiinnitykseen. Kaikkea odottamatonta voi sattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo neuvo on aika hyvä, Se pätee tähänkin tapahtumaan, joka satui silmieni edessä moottoritiellä:

        Jäisellä suoralla moottoritiellä (ajourat jäisiä, kova pakkanen, suolaus ei tehoa) eteni pakettiauto, jolla perässään telillä varustettu autonkuljetustraileri. Trailerissa oli päällä auto mutta en muista millainen. Mielessä on, että kyydissäkin olisi ollut paku. Eikö tuo ole ja laiton yhdistelmä. Voi olla, että muistan tämän kohdan väärin.

        Mutta tämä ei unohdu koskaan. Saavutin em. ajoneuvon. Siirryin loivasti ja varovasti vasemmale kaistalle ohittaakseni sen. Kun olin lähellä (en rinnalla) huomasin, että trailerin vasen rengas nuljahti hieman. Vaistomaisesti hipaisin jarrupoljinta ja pudotin cruiserin pois. Annoin vauhdinn pudota harkitakseni, onko ohitus turvallista. Hetkeä myöhemmin edellä mennyt traileriyhdistelmä heilasti jo selvästi, nyt toiseen suuntaan. Kuljettaja alkoi jarruttaa. Pian heilunta voimistui. Heilunta oli hyvin hidas tapahtuma. Yksi heilahdus kesti useita sekunteja. Lopulta traileri heilahti moottoritien kummankin kaistan verran laidasta laitaan muutaman kerran osuen kevyesti keskikaiteeseen. Oikeassa reunassakin oli kaide jostakin syytä. Olin jo tuossa vaiheessa hidastanut jo itsekin nopeutta ja jättäytynyt selvästi taakse.

        Aikansa (10-15s) heiluttuaan hitaasti laidasta laitaan tuossa kaiteiden välissä vetoauton ja trailerin vauhti hiljeni ja kuljettajaja sai sen pysäytettyä moottoritien pientareelle. Vetoautoon ja tarirerin kuljettamaan autoon ei tullut vaurioita, vain trailerin takakulmat ottivat osumia moottoritien kaiteista. Vetoauto pysyi koko ajan tiellä mutta ei omalla kaistallaan.

        Minä laitoin cruiserin taas päälle ja jatkoin matkaani. Mietin, mitä olisi tapahtunut, jos olisin ollut trailerin rinnalla sen heittelehtiessä. Olisin päätynyt moottoritien keskikaiteen ja trailerin väliin ulos ajoradalta. Nyt selvisin säikähdyksellä.

        En aio neuvoa, miten pakun kuljettajan olisi pitänyt toimia. Mietin kuitenkin sitä, pahensiko vetoauton jarrutus tuota heiluntaa. Olisiko sittenkin pitänyt uskaltaa vedättää ja vasta myöhemmin heilunnan mahdollisesti vähennyttyä hidastaa vauhtia. Tämä minua jäi askarruttamaan. En väitä, että olen oikeassa. Mutta jarrutus heilunnan jo alettua mielestäni pahensi tilannetta entisestään.

        Tämän jälkeen olen ollut entistä valppaampi ohittaessani kevyempiä yhdistelmiä talvikelillä. Kiinnitän myös enmmän huomiota oman peräkärryn lastauksessa kuorman painoon ja sen sijaintiiin ja kiinnitykseen. Kaikkea odottamatonta voi sattua.

        Todennäköisesti kiihdyttämällä tuo heilahtelu olisi kiihtynyt ja lopulta yhdistelmä olisi mennyt linkkuun ja mahdollisesti kaatunut.
        Onneksi et mennyt sinne väliin, hyvä tuuri kun huomasit (olisikohan ollut vajaapaineiset renkaat trailerissa kun näit muljahduksen).
        Pakuautossa on yleensä suuret vetopainot, joten trailerille voi lastata aika suurenkin tyhjän auton.


    • Anonyymi

      Peruutus vaatii kohtuullista harjoittelua ja monia toistuvia suorituskertoja.
      Aloitin 1965 peruuttamalla Valmetilla heinäkuormia latoon. Kun siinä muutamia kertoja turaa, niin pikku hiljaa oppii. Kyllä se vaunun peruutuskin jo sujuu, kun sellainen on ollut perässä 80-luvulta alkaen , mm. Finn-Cabby , mikä tuli väkivahvan Ladan perässä kuin rukkanen konsanaan.

      • Anonyymi

        Kyllä peruuttamisen hyvin hallitsen, eipä tuo tuota hankaluuksia. Raskastakalustoa ajanut yli 30 vuotta . Koskaan en ole toisia haukkunut enkä arvostellut, vaikka nähnyt monenlaisia taidonnäytteitä . Pitää nyt kuunnella noiden vene - ja autotrailerien vetäjien ohjeita tässä asiassa .


    • Anonyymi

      Minusta karavaanareille pitäisi määrätä pakolliseksi tällainen mainittu AL-KO -lukko, jo SFC-liiton alueilla esiintyvän yökäytöksenkin vuoksi. Alkaa isännänkin pinnaa jo kiristää se jatkuva mölinä niissä tietyissä vaunuissa. Olenkin alkanut piileskellä aina kun vuoroja jaetaan.

      • Anonyymi

        Tuo on kyllä asiaa, rohkeeta lähtee aamusella liikenteeseen vaikka päivän ja illan myöhään pämppää märkää huiviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä asiaa, rohkeeta lähtee aamusella liikenteeseen vaikka päivän ja illan myöhään pämppää märkää huiviin.

        Kyllä vaan, käy se vaunu heittelemään kun lähtee laskukännissä aamulla ajelee


    • Anonyymi

      Tästäkin tapahtumasta on taas tehty joku painajainen vaunun vetäjille.
      kokemusta on reilut 30 vuotta vaunun vedosta ja ehkä pari kertaa on lähtenyt vanha vaunu heijaamaan, mutta voimakkaalla jarrutuksella sen on saanut kuriin.
      Ei ole mahdoton tehtävä kenellekään. Sen sijaan ohjausliikkeiden tekeminen yleensä vain pahentaa asiaa. Kyllä renkaan puhkeaminen on yleisempi vaiva .

      • Anonyymi

        Ei tästä painajaista haluta tehdä vaan että asia otetaan vakavasti. Olen vetänyt monenlaisia vaunuja eri autoilla. Olen tehnyt kaikki asiat lastauksessa yms. "oppikirjojen mukaan ". Silti jotkut yhdistelmät on levottomampia kuin toiset. Sen kun tiedostaa niin hyvin menee.


    Ketjusta on poistettu 40 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe