Onko palstalla muita, joille Herran pyhä Sapatti on sydämen asia? Lauantai on lepopäivä ja sen alkuperäinen merkitys on unohtunut. Näistä asioista pitäisi puhua että ihmisten ymmärrys lisääntyisi ja voisivat palata oikeaan hengelliseen sapattiin.
Muita sapattikiivailijoita?
67
755
Vastaukset
- eiainoatakaan
Tällä palstalla ei ole yhtään sapattikiivailijaa.
He kaikki kuolivat erämaassa, kun kansa oli uskoton Jumalalle, eikä lähtenyt valloittamaan Jumalan lupaamaa maata.- kysyntämävaivaa
Miten Jumalalle voi olla uskoton?
- uskottomuus
kysyntämävaivaa kirjoitti:
Miten Jumalalle voi olla uskoton?
4 Moos 14:
21 Mutta niin totta kuin minä elän, ja niin totta kuin Herran kirkkaus on täyttävä kaiken maan:
22 ei kukaan niistä miehistä, jotka ovat nähneet minun kirkkauteni ja minun tunnustekoni, jotka minä olen tehnyt Egyptissä ja tässä erämaassa, mutta kuitenkin nyt jo kymmenen kertaa ovat minua kiusanneet eivätkä ole kuulleet minun ääntäni,
23 ei yksikään heistä ole näkevä sitä maata, jonka minä valalla vannoen lupasin heidän isillensä; ei yksikään minun pilkkaajistani ole sitä näkevä.
He eivät uskoneet Jumalan lupausta!
Samoin nytkin on niitä Jumalan pilkkaajia, jotka eivät usko Jumalan lupausta Kristuksesta, eivätkä ota Jeesusta vastaan pelastajana, vaan epäilevät ja hylkäävät Jumalan lupaukset ja niin Jumala hylkää heidät - he eivät pääse Jumalan lupaamaan uuteen maahan viettämään iankaikkisuutta.
He pitäytyvät kyllä lakiin, mutta eivät katso lain antamiin lupauksiin Jeesukseen Kristukseen.
- julistammeJeesusta
Me uuden liiton pyhät emme vietä sapattia.
Jeesuskaan ei sapattia vietä. Me seuraamme Jeesusta.
Me julistamme ilosanomaa Jeesuksesta arjet ja pyhät, siitä me emme koskaan lepää.- 1234567---
Te julistatte ilosanomaa arjet ja pyhät. No miksi sitten teillä on sapattisin pyhättöjenne ovet tiukasti kiinni ? Jeesus meni sapattisin synägoogaan tapansa mukaan, ovet olivat auki sapattisin.
- Jeesustekityötä
1234567--- kirjoitti:
Te julistatte ilosanomaa arjet ja pyhät. No miksi sitten teillä on sapattisin pyhättöjenne ovet tiukasti kiinni ? Jeesus meni sapattisin synägoogaan tapansa mukaan, ovet olivat auki sapattisin.
Jeesuskin julisti ilosanomaa arjet ja pyhät. Hän teki siis julistustyötä kaikki päivinä. Sapattina hän pääsi julistamaan synagoogiin, vaikka ei ollut leevin sukukuntaa - sen ovan siis avasi Jumala. Jeesushan ei kelvannut vanhan lain mukaisesti papiksi lainkaan.
Jos sanot, ettei Jeesuksen työ ollut julistaa ja parantaa sairaita, sinä väität, että Jeesus lepäsi 7 päivää viikossa. "Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan." (Lk. 4:16)
Jeesus vietti sapattia.
Synagooga ei ole temppeli. Synagoogassa sai Tooraa lukea muutkin kuin vain leeviläiset. Julistaminen, saarnaaminen ja parantaminen ei ole sapattina kielletty. Jeesus ei rikkonut sapattia. Jos Jeesus olisi rikkonut sapattikäskyä, hän ei olisi voinut olla virheetön karitse ja synnitön uhri meidän puolestamme.- Laskuntulos
Kristitty.net on kabba-uskovainen. Hän vihaa kristittyjä. Hän kivittäisi kristityt, jos Toora olisi voimassa!
- teen-töitä-sapattina
Kristitty.net kirjoitti:
"Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan." (Lk. 4:16)
Jeesus vietti sapattia.
Synagooga ei ole temppeli. Synagoogassa sai Tooraa lukea muutkin kuin vain leeviläiset. Julistaminen, saarnaaminen ja parantaminen ei ole sapattina kielletty. Jeesus ei rikkonut sapattia. Jos Jeesus olisi rikkonut sapattikäskyä, hän ei olisi voinut olla virheetön karitse ja synnitön uhri meidän puolestamme.Jeesus oli juutalainen, ja käsittääkseni uusi liitto alko vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Lue room. 7:4
- siksiovetkiinni
1234567--- kirjoitti:
Siksi kun meillä ei ainakaan lauantai ole pyhä.
teen-töitä-sapattina kirjoitti:
Jeesus oli juutalainen, ja käsittääkseni uusi liitto alko vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Lue room. 7:4
Ja missä kohtaa Raamattua sanotaan, että uudessa liitossa sapattikäsky on kumottu, missä kohtaa sanotaan, että uudessa liitossa saamme rikkoa kymmentä käskyä?
- Anonyymi
siksiovetkiinni kirjoitti:
Siksi kun meillä ei ainakaan lauantai ole pyhä.
Tämä on kyllä huomattu. Te julistattekin, että Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai. Te olette todella harhassa.
1234567---
- Jeshua.is.King
Kyllä minä haluan viettää sapattia, ja vietänkin niiltä osin kuin on ymmärrystä. Miksi en viettäisi?
Minulla ei ehkä ole vielä kaikkea ymmärrystä ja tietoa, mitä sapatista voisi saada irti.
En kuitenkaan usko, ettö niin sapatti kuin mikään muukaan juhla-aika aukenee ihmiselle, joka sitä ei edes halua ymmärtää, saatika tutkia asian alkuperää.
Sapatti ei mene ihmisille jakeluun paukuttamalla yhtään sen helpommin kuin esim. kaste, kielillä puhuminen yms.
Näissä asioissa on kyse kasvamisesta ja siitä, että ihmisellä on sisäinen halua ja tahto tehdä ja elää raamatun mukaan. Ei lakina, vaan vapaa ehtoisesti rakkaudesta Herraa kohtaan.
Mutta sille, joka haluaa vaeltaa ymmärryksensä raamatun mukaan, niin miksi ei saisi sapattia viettää, vaan pitäisi taipua sunnuntain viettoon, joka kuitenkin oli Nikean kirkolliskokouksen tulos, että KAIKKI juutalainen oppi kitkettäisiin pois.
Kuitenkin Jumala sanoo, että tietyt juhla-ajat ovat ikuisia säädöksiä, Herran ikuisia juhla-aikoja.
Jeshua on ensimmäisessä tulemuksessaan täyttänyt neljä kevät juhlaa, vielä ovat kolme syysjuhlaa täyttämättä, ja ne täytetään Herran toisessa tulemuksessa.- ikuinenpäivä
Ikuisia juhla-aikoja ei olekaan.
Uuden maan päällä ei ole enää yötäkään, joten ei siellä voida laskea päiviäkään, siellä on ikuisuus. Siellä ei aikaa enää mitata.
Ilm 22:
5 Eikä yötä ole enää oleva - Jeshua.is.King
ikuinenpäivä kirjoitti:
Ikuisia juhla-aikoja ei olekaan.
Uuden maan päällä ei ole enää yötäkään, joten ei siellä voida laskea päiviäkään, siellä on ikuisuus. Siellä ei aikaa enää mitata.
Ilm 22:
5 Eikä yötä ole enää olevaAi ei vai, miten minun ramatussani kuitenkin lukee niin:
2. Moos. 12:14
Ja tämä päivä olkoon teille muistopäivä, ja viettäkää sitä Herran juhlana; sukupolvesta sukupolveen viettäkää sitä ikuisena säädöksenä.
2. Moos. 12:17
Ja pitäkää tätä happamattoman leivän juhlaa, sillä juuri sinä päivänä minä vein teidän joukkonne pois Egyptin maasta; sentähden pitäkää tätä päivää, sukupolvesta sukupolveen, ikuisena säädöksenä. Jeshua.is.King kirjoitti:
Ai ei vai, miten minun ramatussani kuitenkin lukee niin:
2. Moos. 12:14
Ja tämä päivä olkoon teille muistopäivä, ja viettäkää sitä Herran juhlana; sukupolvesta sukupolveen viettäkää sitä ikuisena säädöksenä.
2. Moos. 12:17
Ja pitäkää tätä happamattoman leivän juhlaa, sillä juuri sinä päivänä minä vein teidän joukkonne pois Egyptin maasta; sentähden pitäkää tätä päivää, sukupolvesta sukupolveen, ikuisena säädöksenä.Mooseksen laissa sanotaan about miljoona kertaa, että tämä on ikuinen säädös, mutta kristittyjen mielestä koko Toora on kumottu. Mielenkiintoista.
- LueJesaja51
Kristitty.net kirjoitti:
Mooseksen laissa sanotaan about miljoona kertaa, että tämä on ikuinen säädös, mutta kristittyjen mielestä koko Toora on kumottu. Mielenkiintoista.
Jes 51: 1 Kuulkaa minua, te jotka vanhurskauteen pyritte, te jotka etsitte Herraa...........7 Kuulkaa minua, te jotka vanhurskauden tunnette, kansa, jonka sydämessä on minun lakini: älkää peljätkö ihmisten pilkkaa älkääkä kauhistuko heidän herjauksiansa.
Meidän pastafarien luoja oli paljon jahvea näppärämpi, kun loi maailmankaikkeuden neljässä päivässä. Senvuoksi meillä on pe, la ja su kolmipäiväinen sapatti.
Sen lisäksi lastthursdayismin kunnioittamiseksi ainakin allekirjoittanut viettää sapattia myös torstaina.- JumalanSanasta
Kun uudestisyntynyt uskova seuraa Jeesusta totuudessa ja Hengessä, hän saa levon (eli viettää sapattia) omista töistään, koska silloin Jeesus tekee Hänen työnsä uskovan kautta. Jos uskova sen sijaan ei seuraa Jeesusta vaan palvelee lihallisesti Häntä, uskova tekee omia töitään ja rikkoo samalla myös sapattikäskyä. Jeesus on sapatin Herra.
- saviseutulainen
Totisesti Amen!
Emme voi korvata Jumalan määräämää sapatin lepoa mukamas levolla joka päivä Jeesuksessa. Jumalan käsky pyhittää sapatti on edelleen voimassa uudessa liitossa. Jeesus ei kumonnut lakia, eikä laista katoa pieninkään piirto. Tämä koskee myös sapattikäskyä.
- JumalanSanasta
Kristitty.net kirjoitti:
Emme voi korvata Jumalan määräämää sapatin lepoa mukamas levolla joka päivä Jeesuksessa. Jumalan käsky pyhittää sapatti on edelleen voimassa uudessa liitossa. Jeesus ei kumonnut lakia, eikä laista katoa pieninkään piirto. Tämä koskee myös sapattikäskyä.
Juuri selitin sinulle mikä sapatti on, ja mitä sapattikäskyn tai sen rikkominen tarkoittaa. Korvat auki. Taidat rakastaa sitä että voit tuoda oman lisäsi Jeesuksen työhön, mitä et todellisuudessa voi tehdä. Joko seuraat Herrat ja annat Herran elää itsesi kautta tai seuraat lihaasi.
JumalanSanasta kirjoitti:
Juuri selitin sinulle mikä sapatti on, ja mitä sapattikäskyn tai sen rikkominen tarkoittaa. Korvat auki. Taidat rakastaa sitä että voit tuoda oman lisäsi Jeesuksen työhön, mitä et todellisuudessa voi tehdä. Joko seuraat Herrat ja annat Herran elää itsesi kautta tai seuraat lihaasi.
Se ei ole mitää oman lisäämistä Jeesuksen työhön, että viettää kymmenen käskyn mukaan sapattia. Se ei ole lihan seuraamista, että noudatamme Jumalan käskyjä.
- Jeesusantaalevon
Amen.
- Pyhitys-ok
Sapatti on Jumalan säätämä pyhä liitto, jota teennäiset Jeesus-uskovat eivät noudata. Sinun tulee kieltää tämä kauhea oppi ja laskeutua sapatin lepoon. Viettää aikaa perheen kanssa ja syödä puhdasta ruokaa. Runsaat siunaukset laskeutuvat niiden ylle, jotka ottavat tämän sapattiasian vakavasti ja noudattavat sitä Jumalan kunniaksi.
- SapatistaVoimaa
Minä kiivailen ja väittelen seurakunnassa aina sapatin puolesta ja kaikenlaisia muotiuskovia kerääntyy paikalle aina ihmettelemään. Eivät usko millään, mutta jatkan silti kiivailua. Herran laki kuluttaa minut.
Kertokaa vielä missä kohtaa Raamattua annetaan lupa rikkoa kymmentä käskyä?
- niinkuinsanotaan
Olen iloinen että Kristitty.net on myös huomannut kymmenen käskyn pysyvyyden.
Aikaisemmin hän on aina sotkenut mukaan tooran opetukset jotka olivat voimassa Israelin maassa.
Ei kai raamattu anna lupaa rikkoa kymmentä käskyä! Ei kukaan saa himoita, vihata, tai olla kunnioittamatta Jumalaa ja vanhempiaan.
Jeesus kuoli juuri siksi että kymmentä käskyä ei kumota koskaan!
Muutoin Jumala ei olisi niitä antanutkaan, eikä kukaan olisi niitä voinut rikkoa eikä tullut syntiseksi.
Ne jotka sanovat etteivät kymmenen käskyä ole sitovia, eivät ole kokeneet sitä mitä Paavali opettaa Room.6. ja 7.luvussa. niinkuinsanotaan kirjoitti:
Olen iloinen että Kristitty.net on myös huomannut kymmenen käskyn pysyvyyden.
Aikaisemmin hän on aina sotkenut mukaan tooran opetukset jotka olivat voimassa Israelin maassa.
Ei kai raamattu anna lupaa rikkoa kymmentä käskyä! Ei kukaan saa himoita, vihata, tai olla kunnioittamatta Jumalaa ja vanhempiaan.
Jeesus kuoli juuri siksi että kymmentä käskyä ei kumota koskaan!
Muutoin Jumala ei olisi niitä antanutkaan, eikä kukaan olisi niitä voinut rikkoa eikä tullut syntiseksi.
Ne jotka sanovat etteivät kymmenen käskyä ole sitovia, eivät ole kokeneet sitä mitä Paavali opettaa Room.6. ja 7.luvussa.Eli missä kohtaa Raamattua sanotaan, että kymmenen käskyä on ikuinen mutta kaikki muu Tooran opetus kumotaan?
- Toorallapyyhinpyllyä
Kristitty.net kirjoitti:
Eli missä kohtaa Raamattua sanotaan, että kymmenen käskyä on ikuinen mutta kaikki muu Tooran opetus kumotaan?
Toora on kakkaa.
Toorallapyyhinpyllyä kirjoitti:
Toora on kakkaa.
Niinhän se kristittyjen mielestä on. Saatana on onnistunut erinomaisesta saamaan kristityt vakuuttuneeksi siitä, että Toora on kakkaa, raskas taakka, kirottu ja kamala asia. Psalmissa 119 Daavid ylistää Jumalan pyhää lakia 176 jakeen verran. Meillä tulisi olla Tooraan sama asenne kuin Daavidilla.
"Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi, eikä heille kompastusta tule. Minun sieluni noudattaa sinun todistuksiasi, ja suuresti minä niitä rakastan." (Ps. 119:165,167)- Laskuntulos
Kristitty.net itse palvot s___naa kabba-uskonnossasi! Sekö on oikein!
Laskuntulos kirjoitti:
Kristitty.net itse palvot s___naa kabba-uskonnossasi! Sekö on oikein!
Kabbalassa ei palvota saatanaa. Kabbalassa etsitään Toorasta "totuuksia" ja salaisuuksia numeromystiikan ja muiden metodeiden avulla. Olen aikoja sitten luopunut kabbalasta, mutta valitettavasti kabbala puskee läpi niin kristinuskossa kuin messiaanisuudessakin.
- selitä.mikä.käsky
Eihän kymmentä käskyä tarvitse käskeä rikkomaan, sehän käy monelta automaattisesti.
Sinä joka tunnet Tooran: Kuinka voi rikkoa jotain käskyä, joka ei ole voimassa?
Eihän parkkeeraamisestakaan saa yleensä sakkoja jos ei ole kielletty!
Seuraavaksi, pitääkö noudattaa käskyjä jotka eivät ole ajankohtaisia! Ei kai nykyään tarvitse kantaa mukanaan pikku lapiota, vaikka ei vessaa ole ihan lähistöllä.
Jos ei, silloin haluaisin mielelläni listan niistä käskyistä jotka ovat yhä ajankohtaisia. Olisi kiva tietää mistä riidellään! Kaikki tietää että varastaa tai tappaa ei saa minkään lain mukaan, joten sitä ei tarvitse erikseen mainita, riittää ne säännöt jotka ovat voimassa ja joita eivät muut lait ilmaise, vaan tarvitsee lisätietoa.
Miksi riitelisimme siitä saako tapella? Tietäähän sen muutenkin! Mistä käskystä me täsmälleen keskustelemme, vai riitelemmekö muuten huviksemme? selitä.mikä.käsky kirjoitti:
Eihän kymmentä käskyä tarvitse käskeä rikkomaan, sehän käy monelta automaattisesti.
Sinä joka tunnet Tooran: Kuinka voi rikkoa jotain käskyä, joka ei ole voimassa?
Eihän parkkeeraamisestakaan saa yleensä sakkoja jos ei ole kielletty!
Seuraavaksi, pitääkö noudattaa käskyjä jotka eivät ole ajankohtaisia! Ei kai nykyään tarvitse kantaa mukanaan pikku lapiota, vaikka ei vessaa ole ihan lähistöllä.
Jos ei, silloin haluaisin mielelläni listan niistä käskyistä jotka ovat yhä ajankohtaisia. Olisi kiva tietää mistä riidellään! Kaikki tietää että varastaa tai tappaa ei saa minkään lain mukaan, joten sitä ei tarvitse erikseen mainita, riittää ne säännöt jotka ovat voimassa ja joita eivät muut lait ilmaise, vaan tarvitsee lisätietoa.
Miksi riitelisimme siitä saako tapella? Tietäähän sen muutenkin! Mistä käskystä me täsmälleen keskustelemme, vai riitelemmekö muuten huviksemme?Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Toora on kumottu? Missä kohtaa Raamattua kerrotaan mikä käsky on ajankohtainen ja mikä ei?
- selitä.mikä.käsky
Arvasinhan ettet osaa vastata, mutta kysyin kuitenkin. Yrität väistää minun kysymyksiäni.
selitä.mikä.käsky kirjoitti:
Arvasinhan ettet osaa vastata, mutta kysyin kuitenkin. Yrität väistää minun kysymyksiäni.
Etkä sinä osaa vastata, että missä kohtaa Raamattua sanotaan, että laki on kumottu?
- Laskuntulos
Kristitty.net kirjoitti:
Etkä sinä osaa vastata, että missä kohtaa Raamattua sanotaan, että laki on kumottu?
Kr.net onko oikein sinun palvella s____naa?
Laskuntulos kirjoitti:
Kr.net onko oikein sinun palvella s____naa?
En palvo saatanaa, enkä koskaan ole palvonut.
- selitä.mikä.käsky
Koska kristitty,net ei tiedä mitä vastata muuta kuin tekee toisille kysymyksiä, niin tehdään sitten toisillemme kysymyksiä:
Ensimmäinen Mooseksen kirja on osa tooraa. Onko Aabraham yhä uskovaisten esimerkki? Jos on, tuleeko meidän seurata tooraa tässä kohden? Aabraham tuli uskosta vanhurskaaksi.
Tuleeko meidän ottaa opiksemme siitä. että toora sanoo Aabrahamille Haagarista: "Aja pois orjatar poikinensa, sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa!
Toinen Mooseksen kirja (Tooran 2.osa) alkaa kertomuksella vapautumisesta Egyptistä. Onko toora täyttynyt tässä kohden vai pitääkö meidän mennä Egyptiin ja toivoa että joku tulee meitä vapauttamaan, siis tehdä niinkuin toorassa on sanottu!
Onko 2:Moos. 12:48,48 koskien ympärileikkausta toorasta vai kenties psalmeista, koska se ei kuulu tooran noudattajille joidenkin mielestä? selitä.mikä.käsky kirjoitti:
Koska kristitty,net ei tiedä mitä vastata muuta kuin tekee toisille kysymyksiä, niin tehdään sitten toisillemme kysymyksiä:
Ensimmäinen Mooseksen kirja on osa tooraa. Onko Aabraham yhä uskovaisten esimerkki? Jos on, tuleeko meidän seurata tooraa tässä kohden? Aabraham tuli uskosta vanhurskaaksi.
Tuleeko meidän ottaa opiksemme siitä. että toora sanoo Aabrahamille Haagarista: "Aja pois orjatar poikinensa, sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa!
Toinen Mooseksen kirja (Tooran 2.osa) alkaa kertomuksella vapautumisesta Egyptistä. Onko toora täyttynyt tässä kohden vai pitääkö meidän mennä Egyptiin ja toivoa että joku tulee meitä vapauttamaan, siis tehdä niinkuin toorassa on sanottu!
Onko 2:Moos. 12:48,48 koskien ympärileikkausta toorasta vai kenties psalmeista, koska se ei kuulu tooran noudattajille joidenkin mielestä?Aabraham on edelleen uskovaisten esimerkki. Aabrahamista sanotaan, että hän noudatti Jumalan käskyjä ja säädöksiä. Me tulemme uskosta vanhurskaiksi, niin kuin Aabrahamkin.
Tulee ottaa opiksi Haagarin tapauksesta. Me emme voi omin päin yhtään auttaa Jumalan suunnitelmaa. Jos Jumala on luvannut Aabrahamille jälkeläisiä, on väärin yrittää jälkeläistä orjattaren avulla.
Vapautuminen Egyptistä oli ainutkertainen historiallinen tapahtuma. Ei tietenkään meidän pidä mennä takaisin Egyptiin.
Ympärileukkaus oli täysin vapaaehtoista niille muukalaisille, jotka tahtoivat syödä pääsiäislammasta, ja se on edelleen meille muukalaisille täysin vapaaehtoista.- Laskuntulos
Aabraham uskoi aina, että hän saisi oman perillisen. Hän teki lapsen orjattaren kanssa vaimonsa painostuksesta.
Aabraham on esimerkillinen uskossaan! - selitä.mikä.käsky
Toisin sanoen Kristitty.net myöntää että osa Toorasta on täytetty, eikä sitä tarvitse koskaan täyttää. Samoin hän myöntää että meidän tulee uskoa tullaksemme vanhurskaaksi, ja että tooran mukaan Aabraham ei noudattanut myöhempää tooraa vaan niitä käskyjä joita hän tunsi.
Lisäksi meidän ei tule käyttää Haagaria esimerkkinämme ja antaa orjuuden ikeen olla päällämme., mistä myös Paavali varoittaa.
Vaikka toora oli ensimmäisestä Mooseksen kirjan sivusta alkaen tooraa, siitä ei ilmeisesti tarvinnut välittää ennen Siinaille tuloa, varsinkaan kun se puhui ympärileikkauksesta.
Siksi koko tooraa ei tarvitsekaan ottaa vakavasti.
Mistähän luvusta alkaen se on voimassa?
Osa on siis täytetty, osasta ei tarvitse välittää, osa on historiallista tietoa, osa on esimerkkejä uskovista ja uskosta. Toora ei siis ole mikään laki vaan kokoelma eri asioita. - kysytään
Toisin sanoen Kristitty.net myöntää että osa Toorasta on täytetty, eikä sitä tarvitse koskaan täyttää. Samoin hän myöntää että meidän tulee uskoa tullaksemme vanhurskaaksi, ja että tooran mukaan Aabraham ei noudattanut myöhempää tooraa vaan niitä käskyjä joita hän tunsi.
Lisäksi meidän ei tule käyttää Haagaria esimerkkinämme ja antaa orjuuden ikeen olla päällämme., mistä myös Paavali varoittaa.
Vaikka toora oli ensimmäisestä Mooseksen kirjan sivusta alkaen tooraa, siitä ei ilmeisesti tarvinnut välittää ennen Siinaille tuloa, varsinkaan kun se puhui ympärileikkauksesta.
Osa on siis täytetty, osasta ei tarvitse välittää, osa on historiallista tietoa, osa on esimerkkejä uskovista ja uskosta. Toora ei siis ole mikään laki vaan kokoelma eri asioita.600-700 vai kuinka monta niitä on voisiko Kristitty .net vastata
Osa on siis täytetty, osasta ei tarvitse välittää, osa on historiallista tietoa, osa on esimerkkejä uskovista ja uskosta. Toora ei siis ole mikään laki vaan kokoelma eri asioita.En ole sanonut, että osa Toorasta on täytetty. Toorassa on historiallisia ja ainutkertaisia tapahtumia, kuten lähtö Egyptistä, jotka eivät ole käskyjä meille. Kaikkia Tooran käskyjä on noudatettava.
Emme tiedä mitä käskyjä oli Aabrahamilla. Toorassa sanotaan että hän noudatti Jumalan käskyjä ja säädöksiä, mahdollisesti Aabraham siis tunsi ainakin osan Tooraa.
Sanot että Toorasta ei tarvinnut välittää enne Siinaita, siksi koko Tooraa ei tarvitse ottaa vakavasti. Mitä älyttömyyttä. Tietysti koko Tooraa on noudatettava siitä hetkestä alkaen kun se annettiin, se ei vaikuta asiaan millään tavalla mitä tehtiin ennen Siinaita.
Toora on laki ja meidän on noudatettava koko Tooraa. Jeesus sanoi, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa ja että Toorasta ei katoa pieninkään piirto.- Erkkipappi
Laskuntulos kirjoitti:
Aabraham uskoi aina, että hän saisi oman perillisen. Hän teki lapsen orjattaren kanssa vaimonsa painostuksesta.
Aabraham on esimerkillinen uskossaan!Ihan vitun uskovainen oli aaprahammi.
- Tooraloorakomentoora
Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Toora on kumottu? Missä kohtaa Raamattua kerrotaan mikä käsky on ajankohtainen ja mikä ei?
Raamatussa ei ole sanaa Toora. Siispä se on kumottu ellei muutenkin jo alkujaan olematon koko Toora.
Tooraloorakomentoora kirjoitti:
Raamatussa ei ole sanaa Toora. Siispä se on kumottu ellei muutenkin jo alkujaan olematon koko Toora.
Heprean sana Toora תּוֹרָה esiintyy Raamatussa 219 kertaa.
http://biblehub.com/hebrew/8451.htm
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Toora on kumottu?
- kysynpävaa
613 lakia taisi olla joidenkin mielestä 700 tai enemmän. Jokainen voi sitten miettiä kuinka monta noista laeista on voimassa tänä päivänä. Itse antaisin kuitenkin Jeesuksen ja Paavalin ratkaista mitkä on merkityksellistä ja mitkä ei. Vuorisaarnassa Jeesus vahvistaa ja tiukentaa erityisesti kymmenen käskyn lain merkityksen. Esimerkkinä voisi mainita kuinka hän nuhteli fariseuksia siitä, että he rikkoivat Jumalan käskyä ja seurasivat turhaa ihmisten säädöksiä. Syyte koski käskyä kunnioittaa isää ja äitiä, joka sekin on osa kymmentä käskyä. Matt. 15:1-9) On siis lakeja, jotka kristitynkin tulee ottaa vakavissaan. Toisaalta Apostolien teoissa päätetään, etteivät kaikki Vanhan testamentin säädökset kristittyjä koske Ap. t. luku 15)
Vuorisaarnassa Jeesus vahvistaa, että koko Toora on edelleen voimassa eikä siitä katoa piirtoakaan.
Apt. 15 ei missään kohtaa sanota, että Vanhan testamentin säädökset eivät koske kristittyjä. Vai oletko sitä mieltä, että kristittyjä koskevat ainoastaan kokouksessa annetut neljä käskyä? Silloinhan kristitty saa varastaa ja tappaa, koska näitä asioita ei kokouksessa kielletty.- Alas.tooraloora.666
Kristitty.net kirjoitti:
Vuorisaarnassa Jeesus vahvistaa, että koko Toora on edelleen voimassa eikä siitä katoa piirtoakaan.
Apt. 15 ei missään kohtaa sanota, että Vanhan testamentin säädökset eivät koske kristittyjä. Vai oletko sitä mieltä, että kristittyjä koskevat ainoastaan kokouksessa annetut neljä käskyä? Silloinhan kristitty saa varastaa ja tappaa, koska näitä asioita ei kokouksessa kielletty.Jeesus ei mainitse Vuorisaarnassa typerää Toora-sanaa missään vaiheessa. Et ole varmaan koskaan lukenut kirjaa nimeltä Raamattu?
Alas.tooraloora.666 kirjoitti:
Jeesus ei mainitse Vuorisaarnassa typerää Toora-sanaa missään vaiheessa. Et ole varmaan koskaan lukenut kirjaa nimeltä Raamattu?
Niin, Uusi testamentti on kirjoitettu kreikaksi, ei hepreaksi, joten Uusi testamentti kertoo Jeesuksen puhuvan laista, kreikaksi nomos. Jos arvelemme mitä heprean sanaa Jeesus käytti, paras arvaus on Toora. Nomos tarkoittaa lakia, erityisesti Mooseksen lakia, joten ei ole mikään mahdoton ajatus, että Jeesus vuorisaarnassa puhuu juuri Toorasta. Jeesus joka tapauksessa sanoo, että laista ei katoa pieninkään piirto. Olisi erikoista, jos Jeesus tässä lailla tarkoittaisi jotain muuta lakia kuin Jumalan pyhää lakia, Tooraa.
- Laskuntulos
Kristitty.net kirjoitti:
Niin, Uusi testamentti on kirjoitettu kreikaksi, ei hepreaksi, joten Uusi testamentti kertoo Jeesuksen puhuvan laista, kreikaksi nomos. Jos arvelemme mitä heprean sanaa Jeesus käytti, paras arvaus on Toora. Nomos tarkoittaa lakia, erityisesti Mooseksen lakia, joten ei ole mikään mahdoton ajatus, että Jeesus vuorisaarnassa puhuu juuri Toorasta. Jeesus joka tapauksessa sanoo, että laista ei katoa pieninkään piirto. Olisi erikoista, jos Jeesus tässä lailla tarkoittaisi jotain muuta lakia kuin Jumalan pyhää lakia, Tooraa.
Kr.net on Haagarin lapsi hän vainoaa meitä Aabrahamin lapsia. Hän haluaa kivittää meidät!
Laskuntulos kirjoitti:
Kr.net on Haagarin lapsi hän vainoaa meitä Aabrahamin lapsia. Hän haluaa kivittää meidät!
En ole orjattaren lapsi, koska minä turvaan yksin Kristuksen armoon. En minä ketään halua kivittää. Saatte aivan rauhassa olla niin saastaisia kuin haluatte.
- Laskuntulos
Kr.net TAAS valehtelet. Toisessa keskustelussa myönsit, että kivität kristityt.
- niinkuinsanotaan
Vaikka Kristitty.net hyvin tietää että kertomus maailman luomisesta, vedenpaisumuksesta ,patriarkoista, Egyptin orjuudesta, erämaavaelluksesta, temppelipalveluksesta ja ohjeet lain saattamisesta voimaan luvatussa maassa,Esikuvalliset uhrit, ja lupaus toisesta profeetasta, kaikki ovat osa tooraa, niin hän jostain syystä haluaa vain julistaa lakia. Toora on paljon muuta, joten on paljon parempi kääntää se vaikka Mooseksen kirjoilla, eikä lailla!
Ilmeisesti se on hauskaa kerskua laista, eikä siitä että edes tuntisi tooran kertomukset ja ennustukset!
Siksi näyttää aivan mahdottomalta saada Kristitty.net myöntämään ettei hän edes tiedä lain ja Tooran eroa!
Laki on laki. Toora on viiden Mooseksen kirjan opetus! Katsotaanko ymmärtääkö tooraspecialisti Kristitty,net tätä, vai alkaako taas sama virsi: " Missä kohden on sanottu että Toora on jo toteutunut? Missä on sanottu että Aabraham on jo elänyt? Missä on sanottu että uhrit olivat esikuvallisia ja ovat täyttyneet Jeesuksen kuollessa? Ja missä on sanottu että vedenpaisumus on jo ollut? Kaikki toorahan on aina nykyaikaista!
Älä' viitsi naurattaa enää meitä, Kristitty.net! niinkuinsanotaan kirjoitti:
Vaikka Kristitty.net hyvin tietää että kertomus maailman luomisesta, vedenpaisumuksesta ,patriarkoista, Egyptin orjuudesta, erämaavaelluksesta, temppelipalveluksesta ja ohjeet lain saattamisesta voimaan luvatussa maassa,Esikuvalliset uhrit, ja lupaus toisesta profeetasta, kaikki ovat osa tooraa, niin hän jostain syystä haluaa vain julistaa lakia. Toora on paljon muuta, joten on paljon parempi kääntää se vaikka Mooseksen kirjoilla, eikä lailla!
Ilmeisesti se on hauskaa kerskua laista, eikä siitä että edes tuntisi tooran kertomukset ja ennustukset!
Siksi näyttää aivan mahdottomalta saada Kristitty.net myöntämään ettei hän edes tiedä lain ja Tooran eroa!
Laki on laki. Toora on viiden Mooseksen kirjan opetus! Katsotaanko ymmärtääkö tooraspecialisti Kristitty,net tätä, vai alkaako taas sama virsi: " Missä kohden on sanottu että Toora on jo toteutunut? Missä on sanottu että Aabraham on jo elänyt? Missä on sanottu että uhrit olivat esikuvallisia ja ovat täyttyneet Jeesuksen kuollessa? Ja missä on sanottu että vedenpaisumus on jo ollut? Kaikki toorahan on aina nykyaikaista!
Älä' viitsi naurattaa enää meitä, Kristitty.net!Toora voi tarkoittaa viiden Mooseksen kirjan opetusta, koko Vanhaa testamenttia, opetusta, tai lakia. Joten siinä.
- Laskuntulos
Kr.net alkaa huomata, että hänen keksintönsä toora-sydämessä (viisi Mooseksen kirjaa) on valetta.
- Kristitty.NJET
Toivottavasti kaikki huomaavat että myös Kristitty.net tietää mitä toora tarkoittaa. Hän vain unohtaa usein että se tarkoittaa " viiden Mooseksen kirjan opetusta, koko Vanhaa testamenttia, opetusta, tai lakia. "
- Anonyymi
Täällä! Sapatti on PYHÄ ja sitä emme riko! Olemme täydelliset, kuten Taivaallinen Isämme on.
- Anonyymi
Jumala on sapattikiivailija ja heittää laittomuuden ihmisen helvetin tuleen.
Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu. Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
(2Mo 20:1-11)
Siis älä turhaan lausu jumalattomana- muotojumalisena Herran nimeä, koska Hän on Sapatin Herra. Jos sapattia et ymmärrä ja mantraaat pakanallisen epäjumalien alttarilla vaikka sunnuntainta, olet pakana.
Se ei sinua auta vaikka itkisisit sunnuntain pyhässäsi pitäisit ovenkahvoista kiinni ja jollottaisit pakanallisesti, että ylösnousemuspäviä., ylösnousemuspäivä, ylösnousemuspäivä, koska se on hyväntiedonpuun hapan hedelmä jossa ihminen istuu muotouskonnollisen mantransa valtajakkaralla, sekä tekee tyhjäksi Jumalan sanan.
Siksikö Jumalan pitäisi tuntea sinun nimesi- kun sinulle ei kelpaa se PYHÄ, jonka Herra on erottanut ihmistä varten. Mietihän poika sitä.
Kuningas on edessäsi, jonka Jumaluuden nimessä on sapatti.
Eikö hävetä yhtään?
Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt.
(1Mo 2:2-3) - Anonyymi
Suomessa alkoi vielä 70-luvun alussa viikko sunnuntaista, koska lauantai oli sapatti. Oi vanhoja hyviä aikoja. Nyt on kaikki pyhyys suurimmaksi osaksi unohdettu.
- Anonyymi
Tästä puhutaan aivan liian vähän nykyään opetuksessa. Sabattikäsky on edelleen voimassa.
- Anonyymi
Sapatista luomisen muistomerkistä ja sinetistä pitäisi puhua enemmän.
Sapattina myös helluntailaiset voisivat ylistää Sapatin Herraa. - Anonyymi
Sapatin Herraa voisi ylistää jos UT: antaa sen välttämättömän ohjeen pakanoille.
Ei tietenkään pidä toimia vastoin Raamatun ohjeita ja viettää juutalaisten juhlaa mistä ei ole mitään ohjeita UT:ssa pakanoille, vaan se on silkkaa olettamusta että pitäisi jotenkin tekeytyä yhtenä päivänä hurskaaksi.
Juutalaisille kaikki lait ja käskyt ovat ikuisia ohjeita, mutta heillä on ollut vähän outo tapa viettää sapattia. Se on joskus pyhitetty sotarikoksille ja kansamurhalle. Niin voi aina tehdä kun seuraa lakia ja omin päin niitä tulkitsee. Siksi lakihenkisyys on silkkaa farsealaisutta, eikä Jeesus millään tavalla suosinut sitä eikä antanut mitään ohjeita miten sitä harrastaa. - Anonyymi
Lauantai se on ainoa oikea sabatti ja piste.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463202Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232738- 442553
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
- 821199