Ferritiini koholla

S-Ferrit arvo oli minulla alkukesästä 264. Pitäisi kai olla alle 150. Hemakromatoosi suljettiin jo pois. Lääkäri ei osannut asiasta enempää sanoa...enkä myöskään päässyt selvyyteen, onko tuon verran koholla oleva arvo vahingollista elimistölle? Tai mistä muusta se voi johtua?
Ilmoita

Mulla on kerran ollut 800. Olen hengissä.
Käy kontrollikokeessa syksyllä !
Ilmoita
Näin tarkoitus tehdä. Selvisikös sinulla,mistä johtui?
Ilmoita
Ei selvinnyt. Ihmettelen asiaa vieläkin. Kova stressi sekoitti aika paljon elämää monella tavalla.
1 VASTAUS:
Tuntuu,ettei tietämystä lekureilla tuosta olisi...tai sitten ei vaan ole sattunut sellaista kohdalle. Kovassa stressissä itsekin ollut jo vuosia...ja terveyteen sitä mukaa ilmennyt ongelmia... Joten kylläpä sille tarttis tehdä jotain.
+Lisää kommentti
Ensinnäkin nuo aloittajan viitearvot on päin prinkkalaa, toisekseen tuossa ei ole mitään muutakaan ihmeellistä http://www.terve.fi/70876-ferritiini-s-ferrit
5 VASTAUSTA:
Verikoepaperissa oli naisilla viitearvoina S-Ferritiin 10-150. Ja muuallakin näin mainitaan.
Ajanpatina kirjoitti:
Verikoepaperissa oli naisilla viitearvoina S-Ferritiin 10-150. Ja muuallakin näin mainitaan.
Ja miehillä 28-400, aloittaja ei kerro onko nainen vai mies. Lisäksi kuukautiset vaikuttaa tuohon...
weasrdtfyguhvjikl kirjoitti:
Ja miehillä 28-400, aloittaja ei kerro onko nainen vai mies. Lisäksi kuukautiset vaikuttaa tuohon...
No niinpä jäi mainitsematta... Sen lääkäri minulle sanoi, että kuukautisilla ei olisi mitään merkitystä asiaan...liekö sekään pitää paikkaansa....
weasrdtfyguhvjikl kirjoitti:
Viitearvot riippuvat tutkimusmenetelmästä. Hus tapa. Miesten 30-300.
Anonyymi kirjoitti:
Viitearvot riippuvat tutkimusmenetelmästä. Hus tapa. Miesten 30-300.
Korjaan 30-195
+Lisää kommentti
Korkeat Ferritiini-arvot:

Tulehdukset, kasvaimet, leukemiat, lymfoomat, sideroblastinen anemia
Maksan parenkyymivaurio
Idiopaattinen hemokromatoosi
Dialyysipotilaat
1 VASTAUS:
Ok. Täytyy käydä uusissa kontrollikokeissa ja sitten asiaa eteenpäin,jos tarve...
+Lisää kommentti
Minulla ko. arvo ollut ollut 6/2017 1.500 ja 12/2017 750. Viikko sitten olin uudessa kokeessa, huomenna yliopistollisessa sairaalassa sisätautilääkärin pakeille meno.
Ilmoita
Jos ferritiini on miehellä tai naisella 700 tai yli, on kyse jo jostain verisairaudesta. Joudutteko työssänne altistumaan metallipölylle? Se voi aiheuttaa epänormaalia ferritiinin nousua, ja tila on hoidettava.
Ferritiini nousee myös tulehduksessa, jota et ehkä edes tiedä, että on. Siksi samana pv.ferritiini labrojen kanssa olisi järkevä pyytää tulehduslabrat CRP/ tai Lasko .
Sillä tulehdus voi nostaa Ferritiinin 3-5x normaalista.
Tämä varastorauta-asia ei ole mitään pilailua. Pelkkä hemoglobiini EI KERRO kuinka paljon elimistössäsi on rautaa = > kuinka elimistösi saa happea.
Kun varastoraudat (ferritiini) ovat loppu, hb voi jopa nousta.
Eli hemoglobiini ei kerro totuutta siitä, mikä on tärkeintä. Paljonko elimistössäsi on rautaa.
Jos ferritiini-labrat ovat poikkeavat. Syy siihen on selvitettävä, sillä se johtuu jostain.
- Verenvuodosta suolistossa
- Imeytymishäiriöstä

Jos hb:si on alhainen tai Ferritiini. Älä aloita syömään ominpäin rautaa. Syy on selvitettävä ensin. Sen tekee hematologi.

Myös jos ferritiinisi on 0-40 kärsit varastoraudanpuutteesta !
Lääkärisi kyllä toteaa vielä tänään, ennenkuin tietoisuus kasvaa, oireistasi, jos ferritiinisi on 10-30 että se on hyvä!
EI OLE. LUUYDIN ON RAUDASTA TYHJÄ!
Ja kärsit vakavasta raudanpuutteesta.

Oireet ovat - kuten ymmärtää saattaa jos keho ei saa happea - moninaiset:
Rytmihäiriöitä
Lihaskipuja-eivät lihakset palaudu rasituksesta normaalisti.
Uupumus joka ei poistu levolla
Hiusten lähtö
Ongelmia kilpirauhasen toiminnassa.
jne jne

Ei ole leikinasia.
Suomessa ei lääkärikunta tahdo tunnustaa varastoraudan puutetta ongelmaksi.
Oireita ja potilaita vähätellään.
=Jätetään heitteille.
Jos ferritiinitasosi on 0-15 -20 tarvitset infuusion, eli lääkärin lähetteen suonensisäiseen rautaan. Hematologi on lääkäri, jonka tarvitset.
1 VASTAUS:
Korkea rauta-arvo voi kertoa hemokromatoosista. Geenisairaus. Perinnöllinen.
+Lisää kommentti
Sairastin Espanjassa lyhyen kuumetaudin. Suomeen tultua olli huono olo. Otettiin labrapaketti. Ferritiini ensimmäistä kertaa elämässäni. Se oli 228. Muut tulokset olivat viitearvoissa, Sokeri ja kolestoroli vähän koholla. Sokeria olen mittaillut ja se ollut hyvä. Mitään lääkitystä ei minulla ole. Helmikuussa mitattiin taas ferritiini, mikä oli 288. Crp oli 7 ja la 7. Olo ei ole normaali. Terveyskeskuslääkäri ei ota miitään kantaa ferritiiniin. Seuraavaksi kysyn mahdollisuutta venesektioon. Josko se auttaisi, että tuntisin itseni jälleen terveeksi.
1 VASTAUS:
Minulla on ollut ferritiiniarvo reippaasti yli tuhat. Epäiltiin myeloomaa (kantasolusyöpää) ja hemakromatoosia.
(Vai onko se hemokromatoosi ?)
Ei ollut eikä syytä ei löytynyt. Siis elimistössä oli liikaa rautaa ja se on väärässä paikassa, sanoi lääkäri,
mutta ei vastannut lisäkysymyksiini, mistä on kysymys.

Samaan aikaan HB oli 102. Anemialukemissa.
Lääkäri kielsi ehdottomasti syömästä rautaa ja rautapitoisia ruokia.

Noin vuodessa arvot palasivat ennalleen.

Älä ala tehdä itse korjauksia (syödä lisäravinteita tms.) vaan keskustele ehdottomasti lääkärisi kanssa
(vaikka saisit täältä mitä ohjeita, täällä ei vastaa lääkärit, vaan maallikot, jotka eivät ole päivääkään lukeneet lääketiedettä)
+Lisää kommentti
Ferritiini on 280 naisella - katsotaan mitä sanovat.
1 VASTAUS:
Mitä sanoivat?
+Lisää kommentti
Myös jatkuva alkoholinkäyttö kohottaa ferritiiniarvoja. Lääkärin pitäisi sulkea sekin vaihtoehto pois.
Ilmoita
Minulla arvot toukokuussa 548 ja kesäkuussa yli 600. Lääkäri määräsi ultraääni tutkimukseen. Epäiltiin rasva maksaa, ja sehän sieltä löytyi. Tästä johtuen arvo koholla. Keskustelin toisen sisätauti lääkärin kanssa arvoista ja hän sanoi, että monella terveellä ihmisellä arvo voi olla 500-1000. Nyt laihduttamaan. Pituus minulla 176 ja paino 92kg.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ferritiini koholla

S-Ferrit arvo oli minulla alkukesästä 264. Pitäisi kai olla alle 150. Hemakromatoosi suljettiin jo pois. Lääkäri ei osannut asiasta enempää sanoa...enkä myöskään päässyt selvyyteen, onko tuon verran koholla oleva arvo vahingollista elimistölle? Tai mistä muusta se voi johtua?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta