Joensuu: Ei jumalanpalveluksia päiväkotiin

22

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selkeä

      Hyvä että varhaiskasvatuslakia aletaan noudattaa.

    • Heh, ja uusi ketju tästä tietenkin. Eikö entinen kelvannut?

      • eivaparienvaleketjuja

        Jori, aihe on toinen. Otsikkohan ei pidä yhtä todellisuuden kanssa. Olisi valheellista jatkaa tässä ketjussa.

        Sitä paitsi, Jori, sinunko kannattaisi naureskella uusista ketjuista? Sinähän itse teet niitä silloinkin, kun aihe ei vaihdu.

        Jatketaan keskustelua siinä ketjussa, jonka otsikko vastaa todellisuutta. Kiitos.


      • eivaparienvaleketjuja kirjoitti:

        Jori, aihe on toinen. Otsikkohan ei pidä yhtä todellisuuden kanssa. Olisi valheellista jatkaa tässä ketjussa.

        Sitä paitsi, Jori, sinunko kannattaisi naureskella uusista ketjuista? Sinähän itse teet niitä silloinkin, kun aihe ei vaihdu.

        Jatketaan keskustelua siinä ketjussa, jonka otsikko vastaa todellisuutta. Kiitos.

        Kummallista, miten sinä luot uuden ketjun täsmälleen silloin, kun entisen otsikko ja aloitusviesti eivät hauku va-liittoa.


    • PeräästKuuluu
    • Olen kysynyt Joensuun kaupungilta tuota ohjeistusta. Voidaan sitten keskustella ihan tarkan tiedon eikä vain lehtijuttujen perusteella.

    • Vielä tuosta "imperiumin vastaisku" -kirjoituksesta. Siinä todetaan "Suomessa on ollut tähän asti maailman suurin uskonnon- ja sananvapaus, koska sitä ei ole pyritty rajoittamaan".

      Uskonnonvapauden rajoittamista olisi kieltää vanhempia viemästä lapsia kirkkoon. Rajoittamista olisi myös kieltää perustamasta yksityistä päiväkotia, joka veisi lapsia kirkkoon.

      Uskonnonvapautta on lupa rakentaa kirkko, ei se, että valtio maksaa tiilet.

    • Onko Kauhavalla samanlainen tilanne? Näin kertoi tiistain hallituksen kokouksessa eräs.

    • Et-opelta

      On syytä olettaa, että OPH:n tulevat uskononvapautta koskevat tulkintaohjeet ovat paremmat kuin aikaisemmat, jotka on laadittu ennen nykyisiä varahaiskasvatus- ja perusopetuslakeja sekä nykyisiä valtakunnallisia opetussuunnitelmien sekä varhaiskasvatussuunnitelmien perusteita.

      • Mutta onko tiedossa, että sellaiset ohjeet tulevat? Joensuun pyörtävässä päätöksessä viitattiin "mahdollisesti tuleviin" ohjeisiin.


      • Jännä ajatus, että julkisen vallan järjestämän varhaiskasvatuksen pitäisikään "taata" minkään uskonnollisen kulttuuriperinnön jatkumista. Eiköhän kulttuuriperinnön jatkuminen kuitenkin ole enemmänkin sitä, mitä ihmiset tekevät tai ovat tekemättä omasta halustaan.
        Joskus oli perinteenä ja tapana, että Nuuttipukki kiersi taloissa pari viikko joulun jälkeen, mutta nykyisin tapa on aikalailla hiipunut. Olisi aika hassua, jos julkista valtaa vaadittaisiin vaalimaan Nuuttipukkiperinnettä osana kulttuuriperintöä, vaikka tapa on laajasti jäänyt unholaan.


      • 8693

        On kirkon harhautusta nimetä kristillinen uskonto kristilliseksi kulttuuriksi, jotta päästäisiin eroon uskonnonvapauden tuomasta haitasta. Uskonnonvapaus kun takaa kaikille mahdollisuuden kieltäytyä kristillisistä valheista. Kulttuuritittelin suojista helpompi yrittää pakkotyrkyttää kristillistä valhemaailmaa kansalle.


    • Meingott

      Mikäli yhteistyö seurakuntien kanssa päättyy, niin jatkuuko kuitenkin uskonnonopetus päiväkodeissa? Eikö sekin tulisi samalla yhtälailla päättää ja jättää uskonnonopetus kokonaan uskontokuntien omaksi tehtäväksi?

      Toisaalta, ongelmaksi tulee kotien uskontokasvatus. Se ei ole yhteiskunnan linjan katsomusneutraalin linjan mukaista. Miten siihen tulisi puuttua? Sillä kun uskonto on yksityisasia, niin se on jokaiselle henkilökohtainen oma asia. Se ei kuulu julkisille paikoille siinä tapauksessa. Sen seurauksena juuri kodeissa rikotaan räikeästi tätä yksityisyyden periaatetta lasten kohdalla, kun lapsille kerrotaan uskonnoista tai vanhempien omasta uskonnosta. Näin lapsen omaa katsomuksen yksityisyyttä loukataan ja rikotaan, sekä vanhemmat paljastavat samalla oman katsomuksensa, joka on yhtälailla yksityisyyden suojan piiriin kuuluva.

      • Varsinaista uskonnonopetusta päiväkodeissa ei ole, kun ei niissä ole oppiaineita ylipäänsä samalla tavalla. (Ja hyvä niin.)

        Toisen kappaleen trollausyritys on vähän kuivahko.


    • Olen pyytänyt tuota varhaiskasvatusjohtajan lähettämää sähköpostia nähdäkseni, mutta ilmeisesti en saa. Kai tästä julkisuuslain nojalla voisi lähteä vaatimaan kovempaankin ääneen, vaan enpä taida jaksaa.

      Täytyy seurailla josko OPH antaa tästä lisäohjeita.

      • EsaYlikoskelta

        HS:n juttu päivähoidosta ja kirkon aktiivisuudesta päiväkodeissa unohtaa kokonaan uskonnottomat perheet, joista kuitenkin tulee erittäin suuri osuus päivähoitolapsistaHelsingissä ja Vantaalla. Helsingissä kastetaan evk-kirkkoon alle 43 prosenttia lapsista. Suurin osa jätetään liittämättä mihinkään uskonnolliseen lafkaan. Katsomuksissa ei ole kysymys vain uskonnoista.

        Jutun reportaasiosassa vantaalaisesta päiväkodista paljastuu, mistä kirkon työntekijöiden mukautumisessa hartaushetkistä kasvatustuokioihin on kysymys: maastoutumisesta, kun seurakunnan edustaja toimittajan havainnon mukaan esim. omii kultaisen säännönkin kirkolle nostamalla siinä kohtaa esiin vain Raamatun. Kultainen sääntöhän on tyypillisesti eettinen ohje, joka hyväksytään monissa uskonnoissa ja katsomuksissa, ja se kuuluu vahvasti juuri humanistiseen, ei-uskonnolliseen etiikkaan.

        Kultaisen säännön omiminen kuvastaa esimerkinomaisesti mitä tapahtuu, jos päiväkotihenkilöstö luovuttaa uskontokasvatuksen itseltään pois kirkolle – sekä samalla myös, millainen vaara uskonnottomien näkökulmasta on koulun elämänkatsomustiedon aineen ja saavutukset hävittävällä koulun ns. yhteisellä uskontotiedolla, jota jotkut ajavat. Asioita katsottaisiin vain yhden tai useamman uskonnon vinkkelistä, ei laajemmin humanistisen etiiikan ja kriittisen ajattelun ja tiedepohjaisuuden mukaan eikä avoimesti asioita tarkastellen.


      • EsaYlikoskelta kirjoitti:

        HS:n juttu päivähoidosta ja kirkon aktiivisuudesta päiväkodeissa unohtaa kokonaan uskonnottomat perheet, joista kuitenkin tulee erittäin suuri osuus päivähoitolapsistaHelsingissä ja Vantaalla. Helsingissä kastetaan evk-kirkkoon alle 43 prosenttia lapsista. Suurin osa jätetään liittämättä mihinkään uskonnolliseen lafkaan. Katsomuksissa ei ole kysymys vain uskonnoista.

        Jutun reportaasiosassa vantaalaisesta päiväkodista paljastuu, mistä kirkon työntekijöiden mukautumisessa hartaushetkistä kasvatustuokioihin on kysymys: maastoutumisesta, kun seurakunnan edustaja toimittajan havainnon mukaan esim. omii kultaisen säännönkin kirkolle nostamalla siinä kohtaa esiin vain Raamatun. Kultainen sääntöhän on tyypillisesti eettinen ohje, joka hyväksytään monissa uskonnoissa ja katsomuksissa, ja se kuuluu vahvasti juuri humanistiseen, ei-uskonnolliseen etiikkaan.

        Kultaisen säännön omiminen kuvastaa esimerkinomaisesti mitä tapahtuu, jos päiväkotihenkilöstö luovuttaa uskontokasvatuksen itseltään pois kirkolle – sekä samalla myös, millainen vaara uskonnottomien näkökulmasta on koulun elämänkatsomustiedon aineen ja saavutukset hävittävällä koulun ns. yhteisellä uskontotiedolla, jota jotkut ajavat. Asioita katsottaisiin vain yhden tai useamman uskonnon vinkkelistä, ei laajemmin humanistisen etiiikan ja kriittisen ajattelun ja tiedepohjaisuuden mukaan eikä avoimesti asioita tarkastellen.

        Olemme ainakin osittain epäonnistuneet viestinnässämme.

        On kyllä totta, että uskonnollinen kenttä hieman moninaistuu. Paljon isompi asia on maallistuminen, ja tätä emme ole saaneet tarpeeksi esille.


    • Kuulija.huom

      Täällä jatkuu debattina: Keskiviikko 15.11.2017 -kohdasta

      http://www.radiot.fi/#!/ohjelma/radio-dei/viikon-debatti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe