Kauanko vaikuttaa 5 mg Propralia ?
(enempää en voi ottaa Propralista aiheutuvan hengenahdistuksen takia, vaikka ei ole astmaa)
Mietin, koska voin ottaa seuraavan 5 mg, ettei tule liikaa otetuksi.
Etten tukehdu.
Propralin vaikutusaika
9
8281
Vastaukset
- Proppu567
Propralin puoliintumisaika on 4-5 tuntia. Yksilöllisiä eroja on. Eli noin neljän tunnin kuluttua veressäsi alkaa olemaan 2,5 mg Propralia, ja kahdeksan tunnin jälkeen 1,25 mg. 2,5 mg on vielä ihan vaikuttava määrä, mutta 1,25 mg:an jälkeen voi alkaa pikkuhiljaa jo tuntua kuin ei Propralia olisikaan.
Minulla pelkkä Propral ei aiheuta kyseistä vaivaa, mutta jos kofeiinia ja propralia joutuu vereen yhtäaikaa, siitä seuraa voimaks reaktio, ja mm. keuhkoputkisupistuu. Lääkäri kerto että kofeiinin ja Propraalin on todettu voivan häiritö toistensa metaboliaa, eli hajoamista, mutta se ei varsinaisesti liity tuohon mun juttuun, joka ei ole yleisesti lääketieteessä tunnetti. Kofeiini on tavallisesti keuhkoputkia laajentava aine, mutta on olemassa ilmiö (nimi oli joku paradoksaali...), jossa laajentava aine toimiikin päinvastoin. Jotenkin mulla Propral ja kofeiini tekee yhdessä keuhkoputkiensupistumisen. - tykytys.riesana
Mielenkiintoista, kiitos hyvästä vastauksestasi ! Kahvia neuvotaan välttämään joissakin sydämen häiriöissä. Minulle se kuitenkin sopii ja kohentaa hetkeksi oloa. Luultavasti koska verenpaineeni on hyvin alhainen, kahvi nostaa sitä "sopivasti".
En ole huomannut aikaisemmin, että kahvi aiheuttaisi oireita, mutta kertomasi herätti nyt ajatukseni, että voi olla, että minullakin juuri kahvin ja Propralin yhdistelmä tekee aika äkkinäisiä huonohkoja olotiloja, sydän muljahtelee, lyö epätasaisesti ja tulee hengenahdistusta. Olen syönyt Propralia vasta muutaman viikon. En ole oikein perillä vielä, mitkä oireeni johtuu mistäkin.
Myös huimausta on, mutta sitä on muutenkin usein, silti tuntuu kuin se olisi vähän lisääntynyt.
On vähän sellainen olo, ettei ole ihan "tässä maailmassa".
Taidan muuten alkaa kokeilla 0,25 mg annosta muutenkin alhaisen verenpaineeni takia, vaikkei Propral kuulemma laske verenpainetta juurikaan.
Normalisti verenpaineeni voi olla vaikka 108/62, mutta kaameimmillaan se on ollut joskus jopa 88/58, silloin on tosi kauhea olo, kun sykekin on silloin korkea, sydän yrittää kompensoida alaspudonnutta verenpainetta, että veri kiertäisi riittävästi, olen lukenut jotain tällaista.
Siksikään en uskalla ottaa suurta annosta Propralia, pelkään kuinka alas verenpaine romahtaisi.
Yhtä h****tiä, kun alkoi nämä sydänoireet pari vuotta sitten !
Pelkään niitä ja pelko taas provosoi ne tulemaan, kun autonominen hermosto ottaa vallan.
Autonominen hermosto säätelee verenkiertoa ja hengitystäkin, koska veri kuljettaa happea.
Lääkärini ehdotti jotain rauhoittavaa hermoille "tarvittaessa", mutta en haluaisi millään koukuttua niihin. Ne koukuttaa kuitenkin.- Proppu567
Se on yleisesti lääketieteessä tiedossa oleva asia, että Propral voi joillekkin aiheuttaa kehkoputken supistumista, et voi se sulle yksinkin sitä tehdä. Mut jos epäilet et sulla ois samanlainen juttu kun mulla, niin kyllä se selviää, jos vaikka otat aamulla Propraalia ja myöhemmin päivällä kahvia, niin jos sitten olo alkaa huonontua kahvin otosta seuraavan parin tunnin aikana. Mut jos edellisenä iltana on ottanut ison kupin kahvia, niin kofeiinia voi olla veressä seuraavaana aamuna viä sen verta, että se riittää aiheuttamaan reaktion kun ottaa Propraalia. Eli joutuu miettimään koska on viimeksi ottanut kahvia, ja vastaavastu koska voi ottaa kahvia, kun on Propun ottanu.
Propral voi mulle ainakin tehdä selvästi heikohkoa oloa, et kädet ja jalat tuntuu löysemmiltä ja voimattomilta , ja voi tulla vähän hitaammaks ja energittömäks. Tällästä saa aikaan jollain 15 mg:lla, joskus harvoin jo 10 mg. Sillä on.merkitystä koska sitö ottaa, et oon huomannu, et jos vaikka nukkuu huonosti ja herää aikasin aamulla kesken unien, niin tällöin Proppu voi tehdä herkästikki sellasia oireita että verenpaine olis menny turhan alas. Mitannut en oo koskaan. Lääkärikin on sanonut, et Proppu voi tehdä sellasta. Monella on sellanen asenne, et tarvitaan isoja annoksia, jotta tuollasta tulis esiin. Mut yksilöissä on eroja, ja usein ne jotka on herkkiä jonkun lääkkeen vaikutukselle, voi olla herkkiä yleisestikkin kaikille ulkopuolisille aineille alkoholista kofeiiniin ja lääkeaineisiin.
- tykytys.riesana
Olen käyttänyt Proparalia toistaiseksi "tarvittaessa". Eli vinkkiesi ansiosta kokeilen nyt "puljaamista" kahvin kanssa, ehkä jätän iltapäiväkahvin kokonaan pois, koska pelkkä Propralkin aiheuttaa sivuoireita vaikka helpottaa tykytystä. En ole kertaakaan ottanut kokonaista propralia hengenahdistuksen takia. Se tulee jo puolikkalla. Aloitin puolikkaalla Propralilla, mutta tänään huomasin, että jopa neljänneskin auttaa. Aamulla otin neljänneksen ja noin kuuden tunnin päästä iltapäivällä neljänneksen. Ei tullut niin voimaton olo kuin jo puolikkaasta mulle tulee. Kuntoni on muutenkin mennyt huonoksi/voimattomaksi, kun en uskalla liikkua tarpeeksi. Pitänee alkaa rohkaistua liikkumaan. Sitä korostetaan, että liikkuminen lievittää sydänoireita, että suurimmaksi osaksi johtuu huonosta kunnosta ?! Noinkohan on…?
Ihan jokaisena päivänä en tarvitse Propralia ollenkaan, olo on kuitenkin kiikun kaakun.
En käytä alkoholia ollenkaan, muutama tupakka (vaihtelevasti 3-10) menee päivässä, kun lopettamaankaan en pysty millään. Tuskin puolikkaan poltan joka tupakasta vain. Omatunto alkaa syyttää...
Tupakka on vihoviimeinen sydänoireiselle, tiedän oikein hyvin.
Yöksi otan usein puolikkaan Zopinoxin, se rauhoittaa myös sykettä mielestäni.
En ole varma.
Ihmettelen sitä, että joskus aamulla heti herättyäni on syke korkealla.
Luulisi, että levon jälkeen ei olisi. - Probbu
Propralilla on kyllä jännä siis hyvä vaikutus tohon paniikkiin.. Vaikka se on beetasalpaaja,niin ainaki mulla se tekee rauhallisemmaksi.En tiedä onko yksin vaan että laskee sykettä tms? ja siis muussakin tapauksessa kun paniikki kohtaus/häiriö ois jo päällä.
- tykytys.riesana
Luulenpa, että jo tietoisuus siitä, että on olemassa lääke, jota voi ottaa heti oireisiin, joka sykettä hillitsee, rauhoittaa mieltä.
Monilla lääkkeillä on "psykologinen vaikutus" sillai "mutkan kautta". - epätietoinen3
Minkälainen on tykytysoire? Kun syke on korkealla ja/tai epätasainen? Tuntuuko silloin kipua rinnassa ? Mitä muuta? Onko se samalla rytmihäiriö? Mulla on joskus outoja ja vaikeita tuntemuksia, mut en ole ollut lekurilla vielä. Kandeeko hankkia verenpainemittari?
- mittarin.omistaja
Kandee!
- koekaniini.eli.potilas
Verenpainemittarista näkee myös sykkeen. Verenpaine ei välttämättä kerro paljon, se voi heitetellä jonkun verran ja olo on silti ok. Tai olla suurinpiirtein ok, mutta olo on silti kamala.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156