Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Epäonnistunut nenäleikkaus

WilliwTree

Onko täällä kokemusta epäonnistuneesta nenäleikkauksesta? Tarkoitan nyt että olisi tullut esim hengitysongelmia tai pahoja ulkonäköongelmia?

Itsellä operoitiin nenä puolisen vuotta sitten, tarkoituksena suoristaa vino väliseinä hengityksen helpottamiseksi ja poistaa kyömy. Valitettavasti nenä on enemmän tukossa kuin ennen, ja kyömy pieneni vain hieman. Bonuksena nenästä tuli vino. Ahdistaa ja masentaa niin paljon että sanat eivät riitä kuvaamaan. Korjausleikkaus olisi hyvin vaativa eikä luultavasti korjaa kaikkia ongelmia. Kirurgi tuntuu hyvin epävarmalta asian suhteen.

Miten olette pärjänneet ko ongelmien kanssa? Onko kokemusta hyvistä nenän uusintaleikkauksiin kykenevistä kirurgeista Suomessa?

104

8842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jud

      Tiedän tunteesi. Itsellä aika varattu nenäleikkaukseen ja tuo jännittää jos jokin meneekin pieleen. Kuka nenäsi leikkasi? K.S?

    • WilliwTree

      En halua alkaa nimetä ketään, koska parhaillekin kirurgeille sattuu virheitä. Paraneminen on yksilöllinen prosessi, ja esim. arpikudoksen muodostuminen on asia jota ei voi ennustaa. Se voi kuitenkin tehdä nenästä pahan näköisen. Itsellä on molemmat ongelmat.

      Mikäli nenässä ei ole pahoja ongelmia, eli ei hengitysongelmaa tai murtumaa tms. vammaa, tai jos se ei ole pahasti epämuodostunut, kehoittaisin jättämään leikkauksen väliin.

      Suomessa kirurgit eivät suostu näyttämään ennen-jälkeen-kuvia tekemistään leikkauksista, mikä on yleinen käytäntö muualla maailmassa. Siksi asiakkaan täällä on vaikea arvioida kirurgien ammattitaitoa etukäteen.

      KS on täälläkin paljon kehittu kirurgi, kuten myös Tatu Tarkka ja muutamat virolaiset kirurgit, mutta jokainen tapaus on yksilöllinen. Pienen kyömyn poisto tai nenänkärjen muokkaus varmasti onnistuu Suomen kirurgeilta hienosti, mutta mitä isompi operaatio, sitä enemmän voi mennä pieleeen.

      Kadun valtavasti opetaatiotani; nenä ei ollut kaunis ennen leikkausta ja myös tukkoinen, mutta nyt se on entistä rumempi ja hengitysongelmat eivät parantuneet, päinvastoin. Epäilen osataanko tätä Suomessa korjata.

      • Kasvot_tuhottu

        Minulle ei ole tehty nenäleikkausta, mutta aikoinaan yläluomileikkaus kylläkin. Se tuhosi kasvoni ja koko elämäni ihan täysin. En ole koko elämäni aikana katunut mitään niin paljon kuin sitä leikkausta. Ulkonäköni huononi merkittävästi. Kuka nyt esteettiseen leikkaukseen menee, jos ulkonäkö huononee? Eikö sen pitäisi parantaa sitä? Siksi kai niitä kuvia ennen ja jälkeen ei haluta näyttää, kun mahdollinen asiakas menetetään.


      • Anonyymi
        Kasvot_tuhottu kirjoitti:

        Minulle ei ole tehty nenäleikkausta, mutta aikoinaan yläluomileikkaus kylläkin. Se tuhosi kasvoni ja koko elämäni ihan täysin. En ole koko elämäni aikana katunut mitään niin paljon kuin sitä leikkausta. Ulkonäköni huononi merkittävästi. Kuka nyt esteettiseen leikkaukseen menee, jos ulkonäkö huononee? Eikö sen pitäisi parantaa sitä? Siksi kai niitä kuvia ennen ja jälkeen ei haluta näyttää, kun mahdollinen asiakas menetetään.

        Vertaistukea vailla, mulle kävi samoin nenäleikkauksen kanssa. Tuntuu että kaikki on ohi 🤒 helvetti, elämäni isoin virhe


      • Anonyymi

        Tatu Tarkka leikkasi minun nenän leikkauksesta ei ollut mitään apua nenän tukkoisuuteen, eli rahat meni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tatu Tarkka leikkasi minun nenän leikkauksesta ei ollut mitään apua nenän tukkoisuuteen, eli rahat meni.

        Sama täällä Tatu Tarkka leikkasi , rahat meni leikkauksesta ei ollut mitään apua nenän tukkoisuuteen.


    • Expl

      Mielestäni ei kannata vielä heittää pyyhettä kehään. Noin vuoden kuluttua nenäleikkauksesta lopullinen tulos alkaa näkyä. Nenän tukkoisuus voi kestää kauemminkin, kunnes leikkauksen arpireaktio limakalvoilla rauhoittuu.
      Ehdotan, että käyt vielä leikanneen lääkärin vastaanotolla kun yli vuosi on leikkauksesta kulunut. Silloin vasta voi arvioida kannattaako korjata ja mitä tulee tehdä. Itse voit sopivan ajan todeta siitä, että nenänpää on palautunut yhtä pehmeäksi ja liikkuvaksi kuin ennen leikkausta. Uusintaleikkauksen tarve nenän ulkonäkökirurgiassa kokeneella ammattilaisellakin on kymmenkunta prosenttia, jos on käytetty rustosiirteitä, tai muotoiltu nenän luista pyramidia. Tärkeää on antaa kudosten arpien parantua ja sen jälkeen analysoida asia tarkasti. Mitä pienempi tarvittava korjaus on, sitä hankalampi se on plastiikkakirurgin kannalta.

      • Anonyymi

        Hyvää Expl, lisää löylyä vain , ja ylläpitäkää kaikki keskustelut ............


    • WilliwTree

      Kiitos todella asiallisesta kommentista! Uskon että ulkonäkö tästä muuttuu, mutta on selvää että korjausta tarvitaan. Miten isoa, se selvinnee sitten.

      Mitä tarkoittaa "mitä pienempi korjaus on, sitä hankalampi se on"? Olisin kuvitellut että suurempia korjauksia vaativat operaatiot olisivat vaikeampia?

      Vaikeintahan on odotella ja pärjätä ahdistuksen kanssa. Ajatuksia on vaikea saada muualle.

      • Anonyymi

        vastatko itsellesi?


    • mnkljhf

      Pienetkin leikkaukset ovat suomalaiselle kirurgille haastava ja vaikea, koska leikkauksia tehdään ilmeisesti niin vähän täällä, ettei ammattitaitoa kerry

    • Mariamuru

      Minulla on leikattu nenä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla nenän toisen puolen rusto liikkui ja näin ollen nenä näytti epätasapainoiselta eli leveämmältä toiselta puolelta . Uskon että rusto liikkui, kun nenä oli vielä paranemassa ja puhdistin ihoani kovakuoraisemmin ja tunsin pientö kipua.

      No oli miten oli, minulle sanottiin myös että nenä kun on elävää kudosta niin voi muovautua myös itekseen "väärin" vaikka kirurgi tekis kuinka hyvää työtä.. Nyt toisen leikkauksen jälkeen kaikki kuitenkin erittäin hyvin, kirurgi sanoi että laittoi tälläkertaa vahvemmat ompeleet. Vuosi kesti nähdä lopullinen tulos.

    • WilliwTree

      Onpa ihana kuulla että toisen leikkauksen jälkeen sinulla kaikki on hyvin! Toivottavasti itsellä yhtä hyvä tuuri. Tekikö sama kirurgi sinulle molemmat leikkaukset? Se lienee viisainta, koska sama kirurgi ainakin tietää mitä ensimmäisellä kerralla on tehty. Odotitko vuoden leikkausten välissä?

    • otto_nenällinen

      Olen kärsinyt nenäkompleksia koko ikäni siitä asti kun sanottiin että se on tosi ruma. Ei ole ollut varaa leikkaukseen kun lääkärit sanovat ettei se olisi terveyden hoitoa.
      Välillä laitan asian leikiksi. Sanon että lehmän lapsella nenä on vielä isompi. Olen eläin-asenne antaa itsevarmuutta joidenkin ihmisten tuijottaessa.

      Kadulla vastaantuleva tyttö kuittasi että vetäisin itseni jojoon jos minulla olisi tuollainen tekonenä. Murehdin sitä pitkään.

    • Jasso844

      Ihmiset osaavat olla todella julmia. Minusta on hienoa että osaat suhtautua asiaan myös huumorilla. Nenä on keskellä naamaa, joten ihmekös että siitä voi tulla kompleksi kun sen näkee aina peiliin katsoessa. Mutta persoonalliset nenät tekevät meistä myös omia itsejämme. Kun nenäleikkaus epäonnistuu, niin kummasti alkaa kaivata vanhaa eriskummallista nenäänsä. Voimia kaikille nenien kanssa taisteleville täällä.

    • Nenäleikattu

      Mä oon kans käynyt yhdessä nenäleikkauksessa. Mulla oli iso kyömy nenänselässä, joka häiritsi ja huononsi itsetuntoa. Kävin nenäkompleksini vuoksi myös psykologilla 4 vuotta. Leikkauksessa tuo kyömy saatiin poistettua ja se paransi kertaheitolla itsetuntoani. Olen tosi kiitollinen lääkärille. Ennen leikkausta olin tyytyväinen nenäni etuprofiiliin. Leikkauksen jälkeen jostain kumman syystä nenä näytti/näyttää edestä leveämmältä mitä ennen leikkausta.

      Lääkäri sanoi heti tarkastuksessa, että korjattavaa jäi. Ei ollut itsekään tyytyväinen lopputulokseen. Korjaus malsaisi vain muutamia satasia, mutta en ole saanut aikaiseksi mennä. Välillä nenä häiritsee enemmän välillä vähemmän. Jos ennen leikkausta nenäni oli asteikolla 4-10 5 tai 6, niin leikkauksen jälkeen siitä tuli noin 7 tai 8. Sivuprofiilista tuli 10, viistoprofiilista 6 ja etuprofiilista 8.

      Jos päädyn uusintaleikkaukseen, käyn parissa paikasaa konsultaatiossa ja teen sitten päätöksen käynkö uusinnassa samalla vai eri lääkärillä.

      Kavereiden mielestä mun nenässä ei ole vikaa, mutta mä en pysty luottamaan kamujen ja perheenjäsenten mielipiteisiin.

      Harvoin nenää kai ekalla kerralla saadaan kuntoon, jos tosiaan pitää luista holvia muotoilla. Mulle ainakin yks hoitaja sanoi näin. Joku nenänpää varmaan onnistuukin kerrasta.

      Tsemppiä meille kaikille nenäpotilaille <3

      • Jud

        Nenäleikattu. Auttoiko tuo psykologilla käyminen oloasi? Miten psykologi voi helpottaa nenäkompleksin olemassaoloa?
        Lopetitko siellä käymisen kun menit leikkaukseen vai oletko käynyt vielä? Itse oon miettinyt myös pitäisikö mennä avautumaan johonkin. Ei mene päivääkään ettenkö tätä tönöä miettisi. Häpeän myös itseäni esim. Kaupan kassalla maksaessa kun tiedän muiden näkevän sivuprofiilini. Pelkään että tästä puhkeaa joskus vielä paniikkihäiriö...


    • åpööljgdjkl

      Miksi pitää neniä leikata? Tuntuu, että tuosta syntyy hirveä kierre. Kannattaisiko vaan hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Leikkaus ei näyttävästi tuo kuin uuden leikkauskierteen ja ongelmia. Aina jotain operoitavaa, ei se sillä kummene.

      • Valojapäälle

        Tuskinpa kukaan huvikseen nenäänsä menee leikkauttamaan. Valoja päälle. Ite harkitsin/haaveilin leikkaukseen menemisestä 12 vuotiaasta asti. Kävin leikkauksessa 30 vuotiaana, joten muut keinot oli siihen mennessä katsottu kyllä. Suomessa 90% jengistä omaa normaalin hyvän nenän. Sitten 10% tyypeistä omaa nenän, jossa on jotain silmiinpistävää poikkeavuutta, kuten todella iso kyömy. Ja en puhu mistään pienistä kyömyistä...


      • Anonyymi

        Nenä leikkauksia ei aina ulkomuodon vuoksi ,nenän tukkoisuuden vuoksi tehdään nenäleikkauksia. Minulle tehtiin nenäleikkaus sen takia kun minun yläleukaa oli siirretty eteenpäin , sen takia kun minun nenä oli painunut kasaan eli minun nenä oli leventynyt ja se oli aiheuttanut tukkoisuuden. Nenän selkään otettiin rustoa korvan takaa.


    • WilliwTree

      Jos on esim. hengitysongelmia ja tukkoisuutta, niin nenäleikkaus voi olla ainoa tapa korjata. Itsellä korjattu vino väliseinä juuri kyseisistä syistä. Samalla ulkonäköä viilattiin. Ei vaan mennyt putkeen.

      Tunnen ihmisiä, joita on kiusattu todella rankasti nenän takia. Se voi todella vaikuttaa omaan hyvinvointiin, joten voi olla myös hyvä päätös. Jos leikkaus epäonnistuu, se voi olla emotionaalisesti todella raskasta, vaikka ei epärealistisia odotuksia olisikaan.

      Nenäleikattu, kiitos tarinastasi! Jos menet korjausleikkaukseen, niin toivon vilpittömästi että menee hyvin! Tärkeintähän on että itse viihdyt nenäsi kanssa. Minäkään en luota läheisten mielipiteeseen. He sanovat joka tapauksessa että ei tuossa mitään vikaa ole. Se ei mitään auta, jos itsestä ei siltä tunnu.

      • Nenäleikattu

        Kiitos <3 Ja samoin sulle kaikkea hyvää!


    • Leikkausta_katuva

      Nenäleikattu, multakin poistettiin kyömy ja nenä on tosiaan leveämpi keskikohdaltaan kuin ennen. Kyömyä poistaessa luut pitää murtaa (osteotomia) ja ne painetaan yhteen jotta nenän "katto" ei jää ns. auki. Usein kirurgit laittaa rustoa nenän keskiseinään jotta nenä ei kapene liikaa. Joskus se tämän seurauksena vähän levenee. Itsellä oli nätti suora etuprofiili, mutta nyt nenä on enemmänkin kolmionmallinen, eli edelleen kapea ylhäältä mutta leveämpi alhaalta. Kiva tietysti että kyömynpoiston jälkeen sivuprofiili on nätimpi mutta kun itseään yleensä katsoo peilistä suoraan edestäpäin, niin tämä leikkaus oli kyllä plusmiinus nolla. Viistoprofiilikin jäi kurjan näköiseksi. Toipuminen oli niin kamalaa että en haluaisi uutta leikkausta. Kun näitä juttuja lukee, niin onko Suomessa nenäleikkausten taso tosiaan keskinkertaista?

    • Nennnari

      Mulla on hiukkasen vino nenä mut se on osa mua ja sopii mulle. Pieni kyömykin löytyy. En ajatellut lähteä leikkauksiin vaikka aikoinaan siitä kovasti haaveilin. Kuitenkin oon huomannu että väliseinä mulla on vinossa jonkun verran mutta henki kyllä kulkee. Pitääköhän se silti korjata..? Mun mielestä se ei oo ikinä ollu täysin suora ees. Septoplastiassa ei ilmeisesti nenän ulkomuoto muutu mitenkään?

      • WilliwTree

        Väliseinän suoristamisen ei pitäisi muuttaa nenän ulkonäköä, mutta olen nähnyt vinoon menneitä neniä septoplasian jälkeen. Eli riski on. Jos henki kulkee nenussa hyvin, niin tuskin tarvitsee korjata. Toki jos tiedät että väliseinä on vino, kannattaa ehkä käydä korva-nenä-kurkkulääkärillä näyttämässä ja kysymässä mielipidettä ennemmin kuin plastiikkakirurgilla (jos et siis haluu nenän ulkomuotoa muuttaa). Nenästä voi ottaa CT-kuvat lääkärissä, ja niistä näkee miten nenän luusto on rakentunut ja onko tarvetta korjata. Kuvien otto yksityisellä maksaa jotain kolmensadan luokkaa, lähetteellä tuskin paljoakaan. Mut jos ei tosiaan vaivaa, niin älä ees mieti asiaa 😊 Hengittele iloisesti persoonallisella nenälläsi!


    • aikuisten.julmuutta

      Kun olin 7 vuotias, ala-asteen opettajani otti minut esimerkiksi siitä millainen, suomalaista nenää isompi ja erilainen nenä on tiettyjen maiden kansalaisilla. Hän mainitsi minut useaan kertaa tässä yhteydessä oppitunnilla. Olin lähinnä hämilläni, sillä olin saanut hyvän kotikasvatuksen ja oli opetettu ettei muiden ulkonäköä koskaan saa ääneen kommentoida tai arvostella. Olin pikkutyttö ja tämä naisopettaja viisikymppinen. Kukaan omanikäinen ei koskaan o!lut kiinnittänyt nenääni mitään huomiota, ei myöskään opiskeluaikoina. Tuona lapsuuden päivänä koulun jälkeen katsoin itseäni peilistä ja päätin että aikuisena menen nenäleikkaukseen. No en mennyt, mutta opettaja aiheutti pitkäaikaisen ulkonäkökompleksin. Mikä mahtoi olla opettajan motiivi?
      Vaikka itse sanonkin olin varsin nätti, sosiaalinen pikkutyttö.

      • aikuisten.julmuutta

        Ja supisuomalainen, vaaleakutrinen sinisilmä.


      • Aikuisten.julmuudesta

        Minulla ihan sama kokemus! Meilläkin ala-asteella 80-luvulla opettaja puhui koulukiusaamisesta. Hän kertoi että ihmisiä voidaan kiusata ulkonöllisistä syistä, esimerkiksi hassun nenän tai paksujen huulien takia. Otti minut esimerkiksi. En ollut ymmärtänytkään että naamassani oli mitään vikaa, mutta sen jälkeen kyllä ymmärsin! Häpesin itseäni vuosia, mutta kun lapsenpyöreys naamasta katosi, niin koko asia unohtui. Muistan tosin kyllä tapauksen kirkkaasti, ja sen kuinka luokkakaverit tuijottivat minua kun opettaja tosiaan nimeltä mainitsi luokassa, vaikka asia ei mitenkään mieltäni enää tietenkään paina. Eihän sillä enää mitään väliä ole, eikä sitä kukaan muu varmaan muista. Jos muistaa, niin luultavasti paheksuu opettajan käytöstä. Aikuisena olen saanut usein kuulla olevani kaunis, mutta sitä on vaikea uskoa. Mahtaako johtua tuosta lapsuuden kokemuksesta. En tunne itseäni kauniiksi. Ymmärrän hyvin nenäleikkaukseen meneviä ja toivotan kaikille täällä voimia. On tärkeää tuntea olevansa sinut itsensä kanssa.


      • Jud

        Minua on välillä luultu ulkomaalaiseksi nenäni takia. Voi kuulkaa mitä hengenheimolaisia löysin tänä kesänä kun törmäsin puolalaiseen lauluryhmään. Suurimmalla osalla heistä oli iso ja kyömyllinen nenä. Ehkä tässä pitäisi puolaan muuttaa niin ei tarvitsisi ulkonäköä viilailla 😃


    • Jud

      Kaunis kiitos tästä ketjusta 🙂 Rakastan etuprofiiliani, mutta vihaan sivuprofiilia kyömyn kera. Nyt olen kuitenkin hyväksynyt paremmin kuviani jotka ennen piilotin näkyviltäni. En varmasti ikinä lopeta muiden nenien tuijottamista tai oman nenäni vihaamista, mutta kai se on pärjättävä näillä mitä luoja on minulle suonut. Nenäni toimii hyvin, joten miksi tai miksi en ottaisi riskiä? Olen käynyt yhdellä kirurgilla, mutta pitäisi ehkä käydä muidenkin vastaanotolla niin saisin laajempaa palautetta mitä olisi realistista tehdä, ettei olisi vain yhden kirurgin arvioinnin varassa. Minulla oli jo leikkausaika varattu, mutta peruin sen...

      • Pottunokkainen

        Hei Jud, minullakin oli kaunis etuprofiili, mutta sivuprofiili todellakaan ei. Vuosien harkinnan jälkeen päätin leikkauttaa kyömyn pois. Kirurgin mukaan se oli ihan rutiinitoimenpide ja tehtiin ennen-jälkeen-kuvatkin. No, lopputuloksena sivuprofiili parani ehkä hieman, mutta nyt nenä on edestä aika kamalan näköinen; vino ja pottunokkakin tuli entisen siron nenänpään tilalle. Olen koettanut tottua "uuteen" nenään, mutta pakko myöntää että itku pääsee toisinaan.

        Käy ihmeessä useamman kirurgin konsultaatiossa. Meneehän siihen rahaa, mutta tää on sellainen homma missä ei kannata ruveta pihiksi! Ja varaudu tosiaan siihen että lopputulos näkyy ehkä puolen vuoden-vuoden päästä. Lykkyä tykö jos päädyt leikkaukseen! Suurin osahan niistä onnistuu.


    • Hummamumma

      Miten niin suurin osa onnistuu? Ei tämän ketjun perusteella ainakaan. Mut iso kiitos ketjusta! Oma harkinnan alla ollut nenäoperaatio menee nyt kyllä tarkan seulan alle. Millaiset kustannukset tulee, jos pitää uudestaan leikata?

    • Nenukki

      Kiitos tästä ketjusta. Oma nenä jäi vuosien takaisesta leikkauksesta hirveäksi pottunokaksi. En ole uusintaan uskaltanut vaan totutellut elämään tämän kanssa. On se luonnollisen näköinen, mutta kauniiksi ei voi sanoa. Pelkään vain että menisi uudessa leikkauksessa vielä pahemmaksi. Jos tosiaan on vinkkejä hyvistä nenäkirurgeista niin minäkin kuulisin mielelläni.

    • 4787

      Kannattaa käydä näyttämässä nenää Kaarlo Ståhlberg Bulervardin klinikka. Hän varmaan oikea kirurgi arvioimaan mitä voisi tehdä.

      • Qwertyxxx

        KS on hyvä muotoilemaan nenänpäitä ym pikkujuttuja. Tunnen kaksi hänellä käynyttä joilla lopputuloksena pahoja muotovirheitä. Eli en menis isoon leikkaukseen hänelle kyllä.


    • Expl

      Sairaala Siluetissa on 40 vuoden kokemus nenäkirurgiasta. Kouluttanut plastiikkakirurgeja nenäleikkauksiin.

      • Lotta33

        Kuka Siluetissa leikkaa neniä?


      • Anonyymi

        40 vuotta kokemus? Eli hän on yli 70 vuotias:) kuka?


    • WilliwTree

      Kaunis kiitos kaikille kommentoijille. Nenä on varmaan se osa kasvoista (tai ehkä koko kropasta) joka aiheuttaa eniten ahdistusta, jos jotain on vialla. Minua harmittaa hirveästi että menin leikkaukseen. Tuntuu että olen pilannut koko elämäni. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä pahemmalta nenä näyttää. Tiedän että osa on vain omassa päässäni, mutta ei suinkaan kaikki. En voi muuta kuin toivoa että nenää saataisiin edes vähän parannettua, kaunista siitä ei enää saa. Ajatus on musertava.

      • Anonyymi

        Heippa, täällä kohtalo toveri ja voi jestas että olen katunut, ollut itsetuhoinen ja kaikkea mahdollista, minäkin sain pottunokan siron tilalle..


    • Kukasiluetissa

      Siluetissa Timo Pakkanen

    • Revisio

      Minuakin kiinnostaisi kokemukset revisio-nenäleikkauksesta. Eli jos ensimmäinen ei mene toivotulla tavalla ja jää muotovirheitä tai tulee arpeutumista tms., niin millainen kokemus uusi leikkaus on? Onko toipuminen hankalempaa, kestääkö kauemmin? Onko jotain tapauksia missä nenää ei enää voisi leikata uudelleen?

    • Tarkkaan_tyytyväinen

      Tatu Tarkka on mestari korjaamaan muiden plastiikkakirurgien, yleiskirurgien ja yleislääkäreiden epäonnistuneita leikkaustuloksia.

      Nenäleikkaukset ovat plastiikkakirurgiassa yksiÄ vaikeimmista leikkauksista leikkausalueen kolmiulotteisuuden - kudoksellisten, rustollisten ja luisten ominaisuuksiensa vuoksi.

      Tarkalla on kuitenkin vankka kokemus, vakaa käsi ja pettämätön harkinta näiden korjausleikkausten suhteen.

      Voin henkilökohtaisestikin häntä lämpimästi suositella niin esteettisten kuin toiminnallistenkin haittojen korjaajaksi!

      • Epätarkka

        Vai mainostaako tarkka nyt itseään.
        Ei suostunut auttamaan kaveriani, konka iho oli venynyt ba olisi tarvinnut vain pienet palat ihoa kasvoista pois.

        Kaveri hoisi asiansa sitten ulkomailla plastiikkakirurgilla, joka tekee paljon erilaisia kasvojen alueen leikkauksia.


    • justjoooooo

      Miten niin muiden epäonnistuneita tuloksia? Mistä sinä voit sen tietää? Eikö lääkäreillä ole vaitiolovelvollisuus. Vai näyttikö hän vastaanotollansa sinulle töitänsä? Täyttä mainostusta. Mainospalstat erikseen.

      • Roosaxx

        Mainostukselta minustakin kuulostaa. "Pettämätön harkinta"? Mitä se on? Jokaiselle plastiikkakirurgille tulee väistämättä virheitä uransa aikana. Onko Tarkka operoinut kommentoijan nenää? Voisikohan hän tarkentaa miksi luottaa Tarkkaan niin lujasti?

        Suomessa plastiikkakirurgit eivät näytä kuvia leikkaamistaan potilaista, koska tähän ei ylipäätään ammattiliittojen puitteissa kannusteta. Jos nettisivuilla olisi ennen-jälkeen-kuvia, siellä olisi luonnollisesti vain niitä onnistuneita tapauksia, ei niitä joissa korjausleikkausta on tarvittu. Tämä taas antaa virheellisen kuvan kirurgin kyvyistä. Jokaisessa leikkauksessa kun on myös kirurgista riippumaton riski että leikkaus epäonnistuu. Suurin riski toki moiseen on epäpätevä kirurgi.

        JOS näillä keskustelupalstoilla plastiikkakirurgit kävisivät mainostamassa itseään nimimerkin takana, olisin todella huolissani alan tilasta Suomessa.


    • ensuositteletarkkaa

      Minulle on tehty monta nenäleikkausta Tatu Tarkka teki siinä ei mennyt kuin rahat.
      Kaarlo Ståhberg korjasi Tarkan tekemän töppäyksen.

      • Revisio

        Millä tavoin sun alkuperäinen leikkaus epäonnistui? Toivottavasti nyt kaikki hyvin?


      • kestääaikansa

        Stålhberin tekemän leikkausen jälkeen nenä on parempi eikä ole niin tukkoinen mutta kestää 1,5-2 vuotta ennekuin lopullinen tulos saadaan nenän ulkomuotoa myös muutettiin.
        Stålhberg sanoi jos turvotus ei laske 1,5 vuodessa niin voidaan laittaa kortisooni
        pistos nenään. Nenän kärki on vielä kova , leikkauksesta on noin 8 kuukautta.


    • Kolmestileikattu

      Minulle tehty kolme nenäleikkausta. Kaikki epäonnistuivat; yksi kirurgin virheen takia ja kaksi vain siksi että nenä parani epätoivotulla tavalla (arven liikakasvua ym). Rahat ja itsetunto on mennyt. Jos saan lainaa, kokeilen vielä neljättä leikkausta koska hengitysongelmat ainakin pitäisi saada kuntoon. Harkitkaa tarkoin mihin ryhdytte. Nenäleikkauksessa tarvitaan todella kokenut kirurgi ja rutkasti onnea.

    • nensku12

      Täällä pari päivää leikkauksesta. Kovasti jännittää nähdä lopputulos. Suorastaan pelotta, että lastan alta paljastuu epäonnistunut tulos. Tiedän kyllä että lopullinen tulos näkyy vasta pitkän ajan kuluttua, mutta kai sen nyt näkee heti, jos on mennyt aivan mönkään ja on toispuoleinen....

      • Jud

        Tulethan kertomaan fiiliksiä kun saat lastan pois? Mitä sinulle tehtiin? Kenellä kävit?


      • Utelaias

        MIten siinä kävi? Oletko tyytyväinen nenääsi? Nyt varmaan pahin turvotus jo laskenut.


      • Anonyymi

        Kyllä näkee, ja itselle todella kävi näin. Luotin leikanneeseen lääkäriin ja kyllä, fiasko oli käsillä heti lastan poiston jälkeen. Nyt leikkauksesta vuosi aikaa ja uusinta leikkaus mielessä valitettavasti.


    • viisasaikuinenneuvoo1902

      Nenäleikkaus on todella vaikea operaatio niin kirurgin kuin paranemisprosessin kannalta.

      Jos suunnittelet nenäleikkausta, mieti ensin olisiko jokin kevyempi vaihtoehto tilalle parempi, esim:
      - pieni leukaimplantti jolloin nenä jää vähemmän hallitsevammaksi kasvoissa
      - täyteainepistoksilla voi muovata nenää, esim. kyömy lähtee kun sen ylä- ja alapuolelle laitetaan hieman korotusta
      - meikkivarjostuksilla voi kaventaa ja muotoilla nenää edestäpäin katsottuna
      - korosta silmiä ja huulia vahvalla meikillä jolloin huomio kiinnittyy enemmän niihin
      - kokeile erilaista kulmakarvojen mallia
      - korkea ja tuuhea kampaus pienentää kasvoja
      - opettele näkemään nenäsi toisella tavalla, arvosta persoonallisuutta

      Nenäleukkauksen riskejä ja haittoja voivat olla mm.
      - hengitysvaikeudet nenän kautta
      - niistämisvaikeudet
      - tunto-ongelmat, tunnottomuus, hermokivut
      - nenän palelu kylmässä ulkoilmassa
      - tyytymättömyys lopputulokseen
      - epäsymmetrinen tai luonnoton nenä
      - arvet
      - nukutuksen tai leikkauksen aiheuttamat komplikaatiot

      • Dorothea72

        Onkohan kenelläkään niin huonoa tuuria kuin minulla. Kävin v.2016 Jukka Kostiaisen pilattavana. Valitsin hänet koska kertoi tekevänsä suljetusti leikkauksen. Nenän kärkeä piti vain kohottaa, ei muuta. Kostiainen leikkasi alarustoni ja sitoi nenän kärjen (Dome suturing)Vasemmassa sieraimessakaan ei ollut rustoa vaan roikkui velttona vasten septumia. Puoli vuotta olin tapauksesta sairaslomalla. Mielenterveys meni. Menetin kaikki ystäväni ja lapsen kummitätikin kääntyi minua vastaan. Kävin näyttämässä Ståhlbergille nenääni ja sanoi ettei ole koskaan nähnyt noin pilattu nenää. Nyt kävin uusintaleikkauksessa Lontoossa Lucian Ionilla. Leikkaus onnistui muuten mutta pari rustonsiirrettä irtosi. En ollut sanonut hänelle myöskään erikseen että Kärki pitää vapauttaa ompeleista. Tekee minulle ilmaiseksi ensi kesänä uuden ja kolmannen leikkauksen. Hengitystä olen pelastamassa. En muuta. Suomessa tähän nenään ei riitä ammattitaito kenelläkään. Potilasvahingosta tuskin saan mitään. Haluan ison nenän jolla hengittää vapaasti niin ettei puolet nenästä ole kiinni. Sitä päivää olen katunut kun Kostiaisen puheille menin ja hänen leikattavakseen. Nenässäni ei ollut mitään vikaa. USA:aan ei riitä rahat korjaukseen. Realselfistä ja revision rhinoplasty worth it sivuilta katselin muiden kommentteja kirurgeista yli puoli vuotta.. Toriumille tai Paul Nassifille kun olisi rahaa. Lamperti kertoi veloittavansa kolmannesta leikkauksesta 20.000-25.000 dollaria. Nyt sitten rukoillaan että kauhu päättyy ensi kesänä. Juuri Lontoosta kirjoittelen ja näin Ionin tänään. Antoi kortisonipiikin arpikudoksen vähentämiseen. Työkyky ollut taas uhattuna. Työni on vaativaa henkisesti enkä tiedä pystynkö enää.. Nyt pidän huolen että Ionin kanssa ei tule enää mitään väärinkäsityksiä. Joulukuussa uudestaan kortisonipiikille Lontooseen.


      • Revisio

        Minutkin leikattiin Suomessa. Siitäpä vasta painajainen alkoi. Enää ei tarvitse hengittää nenän kautta, sieraimet eri paria, rusto vajonnut sisään ja nenän luut vinossa ja kuopalla. Korjattu on, eipä auttanut. Rahat ja elämänhalu meni, ystäviä en tällä naamalla edes kehtaa nähdä. Lucian Ionista minäkin haaveilen. Hän vain velottaa 20 000 euroa revisiosta. Potilasvakuutuksesta en usko minäkään mitään saavani. Ehkä lääkekulut? Ne ovat muutamia satasia.

        Voimia sinulle. Jaksatko kertoa lisää kokemuksistasi Ionin suhteen? Arvostaisin kovasti.


    • EläenElossa

      Äiti antoi vahingon kiertää: hänen äitinsä löi äitini nenänvarren kyömyksi,
      miksi siis tyttären nenä saisi olla suora? Löi nyrkillä mäsäksi kun olin 5,6-vuotias.
      Syy: "Minunkin äitini löi nenäni." Hän oli itseensä tyytyväinen sen jälkeen.
      Olen kärsinyt koko ikäni isosta kyömyisestä nenästäni. Varsinkin murrosiässä ;-D
      Oikaisin hamaani, mutta ystäväni eivät sitä huomioineet. Miksi jatkaa itsensä muutosta?
      Olen ollut tyytyväinen, että nenäni on karistanut väärän tyyppiset miehet pois.
      Oikeista vaikuttimista seurustelevat eivät ole ikinä maininneet nenääni!
      Minusta on kiva itää kasvoissani kauniit silmät ja suu; ruma nenä korostaa niitä :-D

    • Expl

      Kun luen edellä olevia tekstejä huomaan, että moni on mennyt nenäleikkaukseen tietämättömänä mitä tehdään. Ihan ensimmäinen asia kuitenkin leikkaavaa plastiikkakirurgia valitessa on, että hän kertoon hoitosuunnitelman niin että, asiakaskin ymmärtää miten haluttu tulos saadaan ja onko se juuri sitä mitä haluan. Toisaalta asiakkaan tulee olla varma, että hoitava lääkäri ymmärtää mitä haluan. Vasta kun nämä ehdot täyttyvät, voidaan tehdä hoitosopimus.
      Jos korkeaa kyömyä korjataan leveästä nenästä, ei riitä, että luupyramidin reunat kyömyn poiston jälkeen puristetaan lähekkäin. Tarvitaan koko seinämän siirtämistä sisään päin joko yhden lateraalisen osteotomian avulla tai kahden yhdensuuntaisen osteotomian avulla. Kaikki mitä leikkauksessa tehdään on täysin ymmärrettävää, jos ne kunnolla informoidaan. Leveää nenää voi kaventaa.
      Kun ostat leikkaustoimenpiteen, älä osta "sikaa säkissä".

      • Pottunokkax

        Minulla ainakin kirurgi sanoi että ”pitää avata nenä ja katsoa”. Mitään tarkkaa leikkaussuunnitelmaa ei ollut, mutta vakuutettiin että kyömynenäleikkaus on rutiinia ja voin olla huoleti.

        Kyömy saatiin pois mutta nenästä tuli epäsymmetrinen ja se kapeni ylhäältä, leveni alhaalta. Se ei ollut tarkoitus, ja leikannut lääkäri vain totesi että oho, no ei voi mitään. Olen elänyt vuosia tämän uuden vihaamani nenän kanssa koska ei ole varaa eikä uskallusta uuteen leikkaukseen.

        Olikohan kyseessä kirurgin virhe? Mietin tätä jatkuvasti. Hän kyllä mainosti itseään laajalla kokemuksella.


      • Anonyymi
        Pottunokkax kirjoitti:

        Minulla ainakin kirurgi sanoi että ”pitää avata nenä ja katsoa”. Mitään tarkkaa leikkaussuunnitelmaa ei ollut, mutta vakuutettiin että kyömynenäleikkaus on rutiinia ja voin olla huoleti.

        Kyömy saatiin pois mutta nenästä tuli epäsymmetrinen ja se kapeni ylhäältä, leveni alhaalta. Se ei ollut tarkoitus, ja leikannut lääkäri vain totesi että oho, no ei voi mitään. Olen elänyt vuosia tämän uuden vihaamani nenän kanssa koska ei ole varaa eikä uskallusta uuteen leikkaukseen.

        Olikohan kyseessä kirurgin virhe? Mietin tätä jatkuvasti. Hän kyllä mainosti itseään laajalla kokemuksella.

        Mulle kävi samoin... kertoi että näkee mitä tarvitsee twhdä vasta kunnes avaa nenäni. Ja voi jestas, mielenterveyteni on mennyt ja rahat. Puhutaankohan samasta kirurgista


    • Harkitseva79

      Kuinka monta kertaa nenää voi leikata? Näitä lukiessa tuntuu että jos ensimmäinen leikkaus epäonnistuu, seuraa loputon leikkauskierre ja sellaisia ongelmia joita ei aluksi ollut ollenkaan.

      • ja3-

        2..


      • Anonyymi

        Tämä!!!!!! Kierre on loputon ja lohduton. Koko ajan menee huonompaan. Jos leikkautat nenäsi ja lopputulos on hyvä tai tosi hyvä ole tyytyinen. Siitä kun haluat vielä vähän paremman ja lähdet sille tielle voin taata lopputulos huoni.


    • Korjattu

      Leikkasin nenäni siluetissa 10 vuotta sitten, kirurgi oli Matti Pakkanen. Tällöin ei ollut heillä käytössä mitään kuvan muokkaus ohjelmaa jolla olisi saanut edes jotain osviittaa siihen että millainen nenästä tulee. Nenä oli leikkauksen jälkeen hieman parempi, mutta nenä jäi silti liian isoksi. Matti oli muotoillut nenää hyvin varovaisesti ja ajan myötä mulla myös nenä vinoutui. Operaation taisi maksaa muistaakseni 12000€, joten oli kallis leikkaus! Mulle tehtiin hieman madallusta, kyömyn pienennys ja kavennus koko matkalta.

      Olen silti kärsinyt viimeiset 10 vuotta tästä nenästäni. Painisin pitkään asian kanssa että käynkö leikkaamassa uudestaan ja mitä jos uusinta leikkauskaan ei onnistu. Mitä jos nenästä tulee entistä pahempi taas?? Otin kuitenkin riskin koska asia vaivasi minua kovasti.

      Kävin konsultastiossa Margus Luhtilla sekä priit kasenõmmilla ja kumpikaan heistä ei suostunut leikkaamaan. Heidän mielestään nenä oli liian haastava ja lopputuloksesta oli liian vaikea saada hyvää.

      Kaksi viikkoa takaperin kävin korjauttamassa nenäni Aet Saartsilla Virossa. Hinta oli heidän maksimi hinta, eli jotain 5000€ paikkeilla, mutta tosiaan hän korjasi edellisen kirurgin jäljet ja nenääni tehtiin paljon muutoksia. Nenääni madallettiin, suoristettiin ja hieman kavennettiin. Tänään otin lastan pois ja olin tosi tyytyväinen jo nyt lopputulokseen!! Jännitin tooooooodella super paljon että minkälainen lopputulos mahtaa olla, mutta onneksi oli tosi hyvä! :) ainut vika mikä tässä asiassa oli, että tää uusintaleikkaus olis pitänyt tehdä jo aijemmin. Aet Saarts puhui tosi hyvää suomea ja oli tosi ihanan oloinen kirurgi. En käynyt etukäteen konsultaatiossa koska olisi pitänyt käydä virossa. Hänellä oli kännykässä kuvanmuokkaus ohjelma jolla hän otti nenästäni kuvan sivulta ja edestä ja siinä katsottiin millaista lopputulosta haluaisin. Muokattu kuva helpotti tosi paljon omaakin oloa kun tiesi että kirurgi ymmärtää että mitä haluan leikkaukselta. Aet muuten myös sanoi mulle ennen leikkausta että tulee olemaan haastava leikkaus ja ei voi taata lopputulosta että olisin täysin tyytyväinen. Haastavuutta lisäsi se että nenäni oli jo tosiaan kertaalleen leikattu. Ei siis antanut turhia lupauksia mulle. Mutta hän lupasib yrittää jos haluan. Kaikki meni hyvin ja oon tosi helpottunut ja onnellinen nyt :) Suosittelen kyllä suuresti Aet Saartsia!! Health clinicin potilaskordinaattori vastas tosi nopeasti ja ystävällisesti kaikkiin mun kysymyksiin ennen leikkausta sähköpostitse moneen otteeseen. Ainut miinus mitä tosta voi sanoa että hoitajat puhuu vähän huonoa suomea tuolla klinikalla ja olivat ehkä vähän tympeän oloisia. En tiedä onko se joku virolainen kulttuuri hoito alalla? :D mut kyl mä niiden kanssa silti siis pärjäsin. :) Mulle oli kuitenkin ehdottoman tärkeää että kirurgi on hyvä ja että hän puhui suomea. Sairaala oli muuten myös siisti ja ihan kivan oloinen. Aet Saarts leikkaa Fertilitas sairaalassa ja heidän nettisivut on https://thehealthclinic.eu/suomi/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=brand&utm_campaign=health-clinic-campaign

      Ja ei oo mikään mainos tämä, mun nenää saa vaikka tulla katsomaan kotiin :D oon vaan tosi onnellinen että haastava leikkaus onnistu ja että oon nyt tosi tyytyväinen! :)

      • WilliwTree

        Ihana kuulla että sun korjausleikkaus meni hyvin! Tehtiinkö se nukutuksessa? Tulitko pian leikkauksesta takaisin Suomeen? En tiennyt että lastan voi ottaa itse pois.

        Millainen hoitotakuu Aet Saartsilla on? Eli jos myöhemmin käy ilmi että on vielä jotain korjattavaa?

        En enää itse tiedä mitä tekisin; nenä on mennyt vuoden aikana vain yhä kauheammaksi. En luota enää leikanneeseen kirurgiin mutta ei ole hirveästi varaa enää toiseen kymppitonnin operaatioon. Aika menee nykyään kotosalla aika lailla; ystäviä en enää näe enkä muutenkaan mielelläni ole nenäni kanssa julkisesti missään. Kirurgi on luvannut tehdä jotain pieniä muutoksia ilman nukutusta (ja ilman lisäkustannuksia) mutta en usko että se riittää. Nenä on niin kauhean näköinen. Pitäisi leikata kokonaan uusiksi, laittaa luut suoraan ja tehdä jotain henngitysongelmille. Nenänpää pitäisi muotoilla uudestaan; se oli ennen siro mutta nyt yli vuosi leikkauksen jälkeen se on muodoton möykky. Sieraimet ovat eri paria ja kyömykin löytyy. Se on varmaan suurin pettymys. Minulle luvattiin että se saadaan pois kyllä.

        Mistään tällaisesta ei ollut kyllä konsultaatiossa puhe. Tuli todella yllätyksenä miten kamalaa jälkeä leikkauksesta tuli ja miten vaikeaa huonon leikkausjäljen kanssa on elää. Musta tuntuu että minut ylipuhuttiin leikkaukseen lupaamalla asioita joista ei kuitenkaan olisi voinut antaa takuuta. Mitään en ole ikinä niin paljon katunut kuin tätä. Kunpa saisin elämäni takaisin.


      • Anonyymi
        WilliwTree kirjoitti:

        Ihana kuulla että sun korjausleikkaus meni hyvin! Tehtiinkö se nukutuksessa? Tulitko pian leikkauksesta takaisin Suomeen? En tiennyt että lastan voi ottaa itse pois.

        Millainen hoitotakuu Aet Saartsilla on? Eli jos myöhemmin käy ilmi että on vielä jotain korjattavaa?

        En enää itse tiedä mitä tekisin; nenä on mennyt vuoden aikana vain yhä kauheammaksi. En luota enää leikanneeseen kirurgiin mutta ei ole hirveästi varaa enää toiseen kymppitonnin operaatioon. Aika menee nykyään kotosalla aika lailla; ystäviä en enää näe enkä muutenkaan mielelläni ole nenäni kanssa julkisesti missään. Kirurgi on luvannut tehdä jotain pieniä muutoksia ilman nukutusta (ja ilman lisäkustannuksia) mutta en usko että se riittää. Nenä on niin kauhean näköinen. Pitäisi leikata kokonaan uusiksi, laittaa luut suoraan ja tehdä jotain henngitysongelmille. Nenänpää pitäisi muotoilla uudestaan; se oli ennen siro mutta nyt yli vuosi leikkauksen jälkeen se on muodoton möykky. Sieraimet ovat eri paria ja kyömykin löytyy. Se on varmaan suurin pettymys. Minulle luvattiin että se saadaan pois kyllä.

        Mistään tällaisesta ei ollut kyllä konsultaatiossa puhe. Tuli todella yllätyksenä miten kamalaa jälkeä leikkauksesta tuli ja miten vaikeaa huonon leikkausjäljen kanssa on elää. Musta tuntuu että minut ylipuhuttiin leikkaukseen lupaamalla asioita joista ei kuitenkaan olisi voinut antaa takuuta. Mitään en ole ikinä niin paljon katunut kuin tätä. Kunpa saisin elämäni takaisin.

        Olisko vertais tuesta apua, täällä kans elämä pilalla ja kaduttaa niin paljon etten osaa edes sanoa. Miten täällä vois yhteystietoja vaihtaa. Jos siitä nyt tässä tilanteessa olis apua. Mutta vois vaikka yhdessä miettiä ratkaisua. Itse en voi ulkomaille lähteä korjaamaan, kun ei kielitaito riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko vertais tuesta apua, täällä kans elämä pilalla ja kaduttaa niin paljon etten osaa edes sanoa. Miten täällä vois yhteystietoja vaihtaa. Jos siitä nyt tässä tilanteessa olis apua. Mutta vois vaikka yhdessä miettiä ratkaisua. Itse en voi ulkomaille lähteä korjaamaan, kun ei kielitaito riitä.

        Sama homma t henna. Vois miettiä yhdessä ratkaisua tai kirurgia joka vois auttaa


    • CyberZ

      Onko kellään tähän ketjuun kommentoineella mitään päivitettävää? Täällä yksi nenäongelmainen.

    • RI78

      Jokaisessa nenäleikkauksessa on mahdollisuus että hengittäminen voi vaikeutua. Tästä pitäisi olla maininta kirurgille allekirjoittamissasi sopimuspapereissa, että leikkaukseen suostuessasi ymmärrät tällaisen olevan mahdollista.

      Hengittämisen vaikeutuminen ei yleensä ole kirurgin virheestä johtuvaa, vaan täysin luonnollinen seuraus nenän pienentymisestä.

      Sanoit että kyömy nenässäsi pieneni vain hieman. Yleensä pienet, maltilliset muutokset ovat järkevimpiä niin ulkonäköä kuin leikkauskohdan paranemista ajatellen. Yhdellä leikkauskerralla ei myöskään yleensä ole mahdollista saavuttaa välttämättä niin radikaaleja muutoksia ilman että kirurgi ottaa potilaan terveyden kannalta suuren riskin.

      En ole nähnyt nenääsi, mutta se ei varmastikaan ulkopuolisten ihmisten mielestä näytä niin pahalta kuin mitä itse kuvittelet. Ihminen katsoo peilistä herkästi turhan läheltä ja pitkään omaa nenäänsä, jolloin pienimmätkin kauneusvirheet saattavat tuntua todella suurilta. Muut ihmiset katsovat sinua kauempaa eivätkä kiinnitä katsettaan yhteen kohtaan kasvoissasi, vaan he katsovat kasvojasi kokonaisuudessaan. Ihmisten kasvot harvoin ovat täysin symmetriset ja jokaisella meistä on pieniä "kauneusvirheitä".

    • WilliwTree

      Kiitos "rohkaisusta", mutta valitettavasti olet väärässä. Ensinnäkään, minua ei pyydetty allekirjoittamaan mitään "sopimuspapereita". Leikkauksen tarkoitus oli parantaa hengitystä, ei haitata sitä. Minulle vakuutettiin että leikkauksen jälkeen hengittäisin paremmin. Ei sanottu sanallakaan että olisi edes mahdollista, että hengitys tukkiutuisi. Näin kuitenkin kävi, mutta se ei johdu siitä että nenäni olisi pienempi. Se on ehkä jopa hieman isompi kuin ennen leikkausta. Hengitysongelmat johtuvat kirurgin virheestä. Hän kavensi nenää liikaa, jolloin hengitystiet romahtivat. Tämä on nyt han virallisesti diagnosoitu. Tilanne ei ole 1.5 vuotta leikkauksen jälkeen parantunut.

      Ja mitä nenän ulkonäköön tulee, eihän tuo sievä ollut ennen leikkaustakaan, mutta kukaan ei koskaan nenästäni mitään maininnut. Leikkauksen jälkeen minulta on kyselty millaiseen onnettomuuteen olen joutunut. Leikkauksesta jäi myös näkyvät arvet, joita monet ovat kauhistelleet. Ja juurikin tuo mitä sanoit: kasvot ovat kokonaisuus, ja nyt nenäni on muuttanut koko kasvoni rumemmiksi. Tämän myös leikannut kirurgi myönsi. Se tuntui todella kurjalta, mutta tärkeää on tiedostaa tosiasiat.

      Kirurgi ei suostu tekemään korjausleikkausta, koska ei usko että pystyy nenääni korjaamaan. Hän ei myöskään aio palauttaa rahojani epäonnistuneesta leikkauksesta.

      • Anonyymi

        😧❤


    • turvallinen.kauneus
      • Aikapieleenjoo

        Siis...ihminen kuoli


    • Nenny

      Tatu Tarkalle en suosittele menemistä, hän pilaa nenän lopullisesti. Kokemusta on muutaman vuoden takaa. Todella välinpitämätön "lääkäri".

      • åååööl

        Olin samalla lääkärillä leikattavana tästä, on vaarmaan 10 vuotta tehtiin nenäleikkaus tulos oli heikko. Onhan se mahdollista että hän on kehittynyt sen jälkeen.


      • diamon

        Mitä tarkoitatte; "nenä pilattu lopullisesti", "tulos oli heikko"? Mitä tapahtui? Voitteko kuvata vähän tarkemmin?

        Suomessa ei tehdä nenäleikkauksia niin paljoa että kokemusta voisi kertyä, ja taidamme olle kansallisestikin vähän sellaista porukkaa, että jos jotain menee pieleen, niin menemme kotiin ja hyväksymme kohtalomme. Lääkärit eivät ota vastuuta, tai eivät ole tarpeeksi kokeneita korjaamaan leikkauksissa tulleita virheitä, ja potilasvahinkovakuutus suojaa lääkäreitä, ei potilaita. Aika yksin täällä taitaa jäädä jos (kosmeettinen) operaatio menee pieleen.


    • Lsjhsb

      Siluetissa nenäni leikattiin 10v sitten ja pääsin nenä kompleksista eroon. Omistin todella ison nenän joka on nyt siro.. mutta! Rustosiirteet liikkuneet ja toinen sierain on läjässä. Harkinnassa uusinta ja KS vastaan otolla olen käynyt. Pelottaa kauheasti enkä ikimaailmassa haluaisin uudestaan kokea tätä asiaa mutta...

      • Anonyymi

        Nyt puhun kpkemuskesta älä mene! Itse leikkautin neäni myös siluetissa ja hyvä tuli.. rustot vaan lähtivät liikkeelle ja nyt 10v päästä päätin korjauttaa ks. Ja pieleen meni, sain ison klyyvani takaisin ja menetin elämänhaluni.


    • 42Vuotta

      Nenä on näkyvällä paikalla, joten ymmärrän hyvin tämän kompleksin ja että toiset haluavat sen korjata. Eikös neniä leikata paljon ulkomailla hyvin lopputuloksin? Miksi se täällä Suomessa on niin hankalaa?

      Useimmilla ihmisillä on ainakin jossain vaiheessa elämässään joku ulkonäkökompleksi. Yhdellä se on nenä, toisella se on ohuet hiukset ja kolmannella liian pienet rinnat.

      Minulla on ollut nuorena monenlaisia ulkonäkökomplekseja, mutta nyt 42 vuotiaana olen enimmäkseen tyytyväinen itseeni ja pidän terveyttä ja hyvää oloa tärkeämpänä kuin täydellistä ulkonäköä. Itseensä tyytyväinen ja onnellinen ihminen on aina kaunis riippumatta ulkonäöstä .

      Rakastakaa ihmiset itseänne ja nähkää kuinka ainutlaatuisia ja upeita olette juuri sellaisina kuin olette :)

    • Anonyymi

      Itse harkitsen vakavasti leikkauksessa käyntiä. Nenäni on hillittömän kokoinen. Voin rehellisesti sanoa, ettei tähän päivään mennessä ole lähellekään samankokoista vastaan kävellyt. Kärsin myös ehkä tukkoisuudesta ja jos vähänkin nopeammin yrittää nenän kautta hengittää niin sieraimet menevät lukkoon ja sitten vaihdetaan suun kautta hengitykseen.

      Nenän kyömy on myös isohko ja väliseinä on niin vino, etten tiennyt sen olevan edes mahdollista. Kyömystä paistaa myös pieni luunpalanen mikä sormella kokeillessa tuntuu terävältä. Kaiken kaikkiaan jotain meni vikaan kun geenejä jaettiin.

      Olen tiennyt aina omaavani ison nenän, mutta asia realisoitui kun minusta otettiin sivusta kuva. Säikähdin jopa itsekin, että onpa siinä muuten kokoa. Huomaan kyllä ihmisten tuijottavan hieman pidempään kun liikun julkisella paikalla. Se on sellaista uteliasta tuijotusta ja ihmiset vähän lukittuvat katsomaan, vaikka eivät varmasti pahaa tarkoita.

      Nenäni on sen verran iso, ettei mukista juominenkaan onnistu muiden tavoin vaan joudun kallistamaan päätä taakse kun muuten mukin reuna ottaa nenään kiinni ja juomat valuu syliin. :D

      Enkä yhtään liioittele. Mietin vain kuka hullun rohkea kirurgi haluaisi nenääni sotkeutua. Onkohan näin ison kanssa millainen riski vetää vihkoon? En tiedä miten pahasti leikkauksen pitäisi epäonnistua, että nenäni ulkonäkö olisi pahempi kuin nyt.

      • Anonyymi

        Minulta leikattiin iso kyömynenä. Nenä oli isoimpia, joita ko kirurgi oli naiselta leikannut. Isoin hänen leikkaamassa nenä oli kuulemma naisella ollut 40 mm alhaalta (siis sierainen kohdalta mitattuna). Mun leikkaus onnistui koon osalta hyvin. 35 mm nenästä otettiin joka puolelta noin 6 mm pois. Käytännössä nenän koko johtui ruston liikakasvusta ja nenä oli sierainen sisältä ahdas. Kun käyt konsultaatiossa, oman nenäsi tilanne rakenteen osalta selviää siellä.


    • Anonyymi

      AP, miten nykyään menee? Täällä yks nenäkohtalo myös, ei leikattu mutta kahdesti murtunut..

    • Anonyymi

      Kyllähän se niin on että suurin osa nenäleikkauksista onnistuu. Täällä vaan se pieni osa itkee omaa kohtaloaan. Suomessakin näitä leikkauksia tehdään paljon sekä yksityisellä että julkisella. Mun nenä on leikattu ihan julkisella, suoristettu ja kyömy poistettu. Toipuminen oli inhottavaa mutta nenästä tuli todella hieno.
      Nämä ketjut on vaan pelottelua varten.

    • Anonyymi

      Olen pitkään miettinyt nenäleikkausta, mutta huonon lopputuloksen pelossa en ole vielä edennyt asiassa sen pidemmälle. Esimerkiksi erään tubettajan leikattu nenä ei kai ole epäonnistunut, mutta hänen sieraimensa pistävät nyt todella paljon silmään. Aiemmin en niihin kiinnittänyt mitään huomiota. Hän on varmaan itse tyytyväinen, mutta itse en haluaisi, että niin tapahtuu. Mitenköhän sen välttäisi?

      • Anonyymi

        Kertomalla kirurgille toiveistasi mitä haluat tai et halua ja sitten 3d kuvantamisella varmistus että olette samalla aaltopituudella?


    • Anonyymi

      Onko tietoa? Miten ikenien vetäytyminen liittyy nenän muotoon, kokoon ja "liikkuvuuteen/muotoutumiseen/kasvamiseen"?

      • Anonyymi

        Onko tietoa? Miten ikenien vetäytyminen liittyy nenän muotoon, kokoon ja "liikkuvuuteen/muotoutumiseen/kasvamiseen"?

        Ylähuuli oli mulla ainakin leikkauksen jälkeen yli 6 kk turvoksissa ja turta. SEn vuoksi hyvä oli outo ja kummallinen. Nenä oli leveässä hymyssä ihan muodoton peruna. On varmasti paljonkin vaikutusta nenään, jos suussa, purennassa tai hampaissa on jotain ongelmaa.


    • Anonyymi

      Minkä hintainen leikkaus kokonaisuudessaan kaikki maksut?

      Onko kalliimpi parempi, vaikea tietää ku ei voi vertailla ilman kuvia.

    • Anonyymi

      Mitä mieltä siitä miksi kaikille lievä hyppyrinenä , alhaalta nouseva profiili ?? Pyydättekö sitä ?

      • Anonyymi

        Ei. Rustot on kipeät leikkauksesta ja nenän pää turvoksissa. Hyppyrin pitäisi aikanaan laskeutua. Jos oma töpseli ei laske, menen uusintaleikkaukseem. Suoraa alaosaa halusin. Luotan, että hyppyri laskee, koska sitä ei ole leikattu sellaiseksi.


      • Anonyymi

        Tallinassa 4000 ja Suomessa 9000.


    • Anonyymi

      Haaveilin vuosia nenäleikkauksesta. Nenäni kärki oli perisuomalainen pottu, pilasi muutoin hyvät kasvonpiirteeni. Nyt nenä leikattu ja pelkään tehneeni virheen. Nenässä on vieläkin turvotusta älyttömästi, vaikka leikkauksesta jo aikaa. Turvotus myös vaihtelee, esim. aamulla nenä voi olla ihan kamalan näköinen. Lisäksi muodoltaan nenä ei muuttunut toivomaani/ohjeistamaani suuntaan. Kärki on edelleen pottumainen, eikä suora ja kapea. Epäsymmetrinenkin nenä on. Pahinta on se, että uusi nenä on alkuperäistä huomattavasti kookkaampi! Uusintaleikkaus mielessä, mutta saa nähdä, löytyykö enää aikaa ja rahaa käydä se hirveä toipumisprosessi läpi.

      • Anonyymi

        Tsemppiä! Onko tilanne yhä sama? Minulla olisi tarjota vertaistukea.

        Itsellä myös nenäleikkauskeissi, jonka jälkeen tyytymätön ulkonäköön. Kosmeettisten asioiden ohessa leikkauksessa helpotettiin vaikeaa nenän kautta hengittämistä ja tämä toimiikin hyvin. Olen todella tyytyväinen siihen miten helppo nyt on hengittää, ihan luksusta.

        Leikkauksen kosmeettinen ulkonäkö ei kuitenkaan vastaa toivottua. Nenä on kauttaaltaan aiempaa leveämpi ja vaikuttaa ulkonäköön negatiivisesti. Malliltaan omasta mielestä jopa hiukan kummallinen sekä epäsymmetriaa. Aiemmin sivuprofiili oli epätoivottu, nyt nenä vaikuttaa ulkonäköön rumentavasti edestä. Olen erittäin tyytyväinen, että voin piiloutua maskin taakse, peiliin katsominen on lähes vastenmielistä. Suorastaan pelottaa, että tämä jää pysyväksi.

        Mietin kosmeettisessa leikkauksessa lääkärin vastuuta. Riittääkö suusanallisesti esitettyyn lopputulokseen pettyminen nenän korjausleikkaukseen? Olisi kiinnostavaa kuulla korjausleikkauskokemuksia ja miten tyytymättömyys ja reklamaatio on vastaanotettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tsemppiä! Onko tilanne yhä sama? Minulla olisi tarjota vertaistukea.

        Itsellä myös nenäleikkauskeissi, jonka jälkeen tyytymätön ulkonäköön. Kosmeettisten asioiden ohessa leikkauksessa helpotettiin vaikeaa nenän kautta hengittämistä ja tämä toimiikin hyvin. Olen todella tyytyväinen siihen miten helppo nyt on hengittää, ihan luksusta.

        Leikkauksen kosmeettinen ulkonäkö ei kuitenkaan vastaa toivottua. Nenä on kauttaaltaan aiempaa leveämpi ja vaikuttaa ulkonäköön negatiivisesti. Malliltaan omasta mielestä jopa hiukan kummallinen sekä epäsymmetriaa. Aiemmin sivuprofiili oli epätoivottu, nyt nenä vaikuttaa ulkonäköön rumentavasti edestä. Olen erittäin tyytyväinen, että voin piiloutua maskin taakse, peiliin katsominen on lähes vastenmielistä. Suorastaan pelottaa, että tämä jää pysyväksi.

        Mietin kosmeettisessa leikkauksessa lääkärin vastuuta. Riittääkö suusanallisesti esitettyyn lopputulokseen pettyminen nenän korjausleikkaukseen? Olisi kiinnostavaa kuulla korjausleikkauskokemuksia ja miten tyytymättömyys ja reklamaatio on vastaanotettu?

        Kaksi edellistä, missä olette käyneet nenäleikkauksessa, kun on tullut noin epätyydyttävä lopputulos? Luulisi kyllä että jos ei ole tyytyväinen ja näkee kai lääkärikin jos tulos on huonompi kuin lähtötilanne oli, niin korjaus onnistuisi ilman korvauksia. Ihmettelen vaan mitä on mahdollista, että jos menee parantamaan ulkonäköään tulos muuttuu huonompaan suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tsemppiä! Onko tilanne yhä sama? Minulla olisi tarjota vertaistukea.

        Itsellä myös nenäleikkauskeissi, jonka jälkeen tyytymätön ulkonäköön. Kosmeettisten asioiden ohessa leikkauksessa helpotettiin vaikeaa nenän kautta hengittämistä ja tämä toimiikin hyvin. Olen todella tyytyväinen siihen miten helppo nyt on hengittää, ihan luksusta.

        Leikkauksen kosmeettinen ulkonäkö ei kuitenkaan vastaa toivottua. Nenä on kauttaaltaan aiempaa leveämpi ja vaikuttaa ulkonäköön negatiivisesti. Malliltaan omasta mielestä jopa hiukan kummallinen sekä epäsymmetriaa. Aiemmin sivuprofiili oli epätoivottu, nyt nenä vaikuttaa ulkonäköön rumentavasti edestä. Olen erittäin tyytyväinen, että voin piiloutua maskin taakse, peiliin katsominen on lähes vastenmielistä. Suorastaan pelottaa, että tämä jää pysyväksi.

        Mietin kosmeettisessa leikkauksessa lääkärin vastuuta. Riittääkö suusanallisesti esitettyyn lopputulokseen pettyminen nenän korjausleikkaukseen? Olisi kiinnostavaa kuulla korjausleikkauskokemuksia ja miten tyytymättömyys ja reklamaatio on vastaanotettu?

        Hei saanko kysyä kenellä kävit leikkauttamassa?


    • Anonyymi

      Minun nenä pilattiin terveystalolla kun väliseinää muka yritettiin suoristaa murtuman jäliltä. Samalla laitettiin jotain vitun rustosiirteitä ja kaikki oli päin helvettiä leikkauksen jäliltä. Itsemurha on pyörinyt mielessä siitä asti.

    • Anonyymi

      Muistakaa että tässä maassa ei sitten lääkärillä ole mitään vastuuta! Epäonnistuneet leukkaukset jäävät epäonnistuneiksi ja voit asiasta valittaa potilasvakuutuskeskukseen, mutta se ei hyödytä mitään. Lääkärin ei tarvitse kuin kertoa että kaikki meni niin kuin piti ja lähettää eri kuvakulmista pari kuvaa niin asia on taputeltu lääkärin eduksi vaikka naama näyttäisi petolinnun perseeltä leikkauksen jälkeen. Puoskareita koko maa täynnä. Itse en pysty enää leikkauksen jälkeen edes peiliin katsomaan kun vitutus nousee pintaan ja koko yhteiskuntaa kohtaan. Miettikää pari kertaa ennenkun tässä maassa menette neniä "korjaamaan" tuhoamaaan on oikea sana.

    • Anonyymi

      Ettekö voisi mainita täällä edes epäonnistuneen leikkauksen tekijän nimikirjaimia, niin tietäisi, että ei mene samalle?

      Onko esim. Kaarlo Ståhlberg epäonnistunut leikkauksissaan?

      • Anonyymi

        En tiedä epäonnistumisista, mutta minut kys. kirurgi operoi onnistuneesti. Jo konsultaatiossa hän hahmotti nenäni ongelmakohdat ja kertoi rehellisesti, mitä on tehtävissä, eikä potilasta miellyttääkseen lupaillut liikoja. Riskeistä myös mainittiin. Itse leikkaus sujui hyvin. Turvotusta oli melko paljon, koska ihoni on paksuhkoa. Nenä on nyt noin vuoden jälkeen oikein hyvä. Turvottelee kyllä edelleenkin, eikä lopullinen tulos ihan vielä nähtävillä. Voi mennä kaksikin vuotta, että turvotus poissa kokonaan. Nenän muoto muuttui huomattavan paljon (on nyt suorempi kuin aiempi pyöreän mallinen), mutta niin luonnollinen, että ihmiset eivät ole huomanneet muutosta. Sanovat kuitenkin, että jotain on muuttunut kasvoissani. Olen kuulemma jotenkin paremman näköinen nykyisin. :)


    • Anonyymi

      Suomessa nenäleikkaus on hirveän kallis operaatio (n. 10 000 e), eikä täällä tunnuta olevan perillä alan uusimmista tekniikoista, kuten esim. Turkissa, jossa monet kirurgit operoivat neniä nykyaikaisin keinoin, mm. ultrasonic rhinoplasty, joka on huomattavasti perinteistä "vasarointia" hellävaraisempi (lyhyempi toipumisaika) ja parempia lopputuloksia antava metodi. Hinnatkaan eivät siellä ole pahat, noin 4000-6000 euroa per operaatio.

      Kunpa olisin itse ollut tietoinen kaikesta tuosta silloin, kun menin nenäleikkaukseen luottaen suomalaiseen "laatuun". Nyt uusintaleikkaus mielessä (ja nimenomaan ulkomailla, ehkä Turkissa), koska nenästä tuli suoraan sanottuna aika susi.

      • Anonyymi

        Älkää menkö ainakaan T.T:lle, tekemään mitään toimenpiteitä kasvojen alueelle.


    • Anonyymi

      Minulle tehtiin nenän väliseinän korjausleikkaus ensikerran 2015. Kysyin että onko mahdollista samalla pienentää nenän päällä olevaa kyhmyä ja lääkäri sanoi että perussairaanhoidossa ei normaalisti tehdä sellaisia leikkauksia mutta onnistuu samalla. Leikkauksesta ei ollut hyötyä nenän tukkoisuuteen ollenkaan ja mielestäni kyhmyllekään ei tapahtunut juuri mitään muutosta.
      Menin uudelleen julkiselle puolelle v. 2018 ja silloin eri lääkäri sanoi että helppohan nuo molemmat on korjata. No nenän tukkoisuusongelma onnistui sillä kertaa aika hyvin mutta kyhmy ei... nyt mulla on toisella puolella nenää vielä isompi uloke, joka myös hieman kiristää ihoakin siinä ja kärsin jatkuvasti huonosta itsetunnosta tämän edellistäkin rumemman nenän kanssa. Nyt on kulunut parin syntyneen lapsen kanssa tässä muutama vuosi enkä ole oikein ehtinyt/jaksanut ajatella mitä tekisin seuraavaksi. Voiko tällaisesta leikkauksen aiheuttamasta ulkoisesta haitasta saada jotain korvauksia? Jos joskus vielä nenäni leikataan niin pitää se varmaan sitten tehdä ihan yksityisellä puolella. Tähän saakka leikkaukset ovat maksaneet minulle vain muutaman satasen per kerta, mutta yksityisellä se tietysti vaatisi tuhansia euroja.
      Minulla ainakaan ei auta se että ajattelisin että tällainen nenä minulla nyt vaan on. Nenä on ajatuksissa lähes päivittäin ja varsinkin kavahdan aina muiden ottamia sivuprofiilikuvia itsestäni.

    • Anonyymi

      Kävitkö koskaan korjausleikkauksessa itselläni edessä valitettavasti sama ?

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe