Neljä antibioottikuuria reilun puolen vuoden sisällä ovat saaneet vatsani toiminnan epäkuntoon.
Vatsa ja suolisto tuntuu tulehdukselliselta ja on turvoksissa. Ruoka ei ikäänkuin oikein sula.
Syön Precosaa ja maitohappobakteereita, kaurapuuroa ja joitain terveysvaikutteisia ruoansulatusjugurtteja. Ei ole auttanut.
Noin vuosi kuulemma menee ennenkuin bakteerikanta palaa normaaliksi.
Onko vinkkejä miten asiaa voisi jouduttaa ja helpottaa ?
Millä antibiottikuurien jälkeen vatsa kuntoon?
7
998
Vastaukset
- Pallomaha2
Kannattaisi ehkä kokeilla palkokasvien jättämistä pois, jos turvottaa. Entä gluteeni ja laktoosi?
Herkut tietty kannattaisi jättää kokonaan pois (sokeri ja vehnäjauho etenkin). - koettu_on
Antibioottien välttäminen... Vaikeaa tietysti pitää vastustuskyky hyvänä, kun suolistolla on vastustuskyvyllä iso rooli. Ainakin sokerit ja valkoisen vehnän karsisin parhaani mukaan ruokavaliosta pois. Kuituja (monipuolisesti kasviskunnan tuotteet) kannattaa syödä, vaikka pelkäisit niiden aiheuttavan lisää vatsaoireita. Nimittäin monipuolisesti kasvikuituja sisältävä ruokavalio myös takaa monipuolisen suoliston bakteerikannan. Nyt antibiootit ovat yksinkertaistaneet sen minimiin. Myös sokeri ja puhdistettu jauho tuhoaa suoliston mikrobeja.
Suolistolle on siis hyväksi sama ruokavalio kuin mikä ehkäisee diabetestä ja painonnousua. Kannattaa varmaan myös syödä usein ja pieniä annoksia sen sijaan, että söisi harvoin ja paljon kerralla. Ruuansulatusentsyymivalmisteita (esim. luontaistuotekaupat) kannattaa myös kokeilla. Kävelylenkit ja jaloittelu istumisen lomassa saattaa helpottaa ilman poistumista. Toki apteekeista saa myös ilmaa pilkkovia lääkkeitä. Niiden vaikutusta suoliston mikrobeihin en tiedä (moni lääke tuhoaa suoliston mikrobikantaa, kuten närästys- ja diabeteslääkkeet).
Itse aikanaan ripuloin varmaan pari vuotta rankkojen antibioottien jälkeen. Hiivatulehduskierteen katkaiseminen kesti vieläkin kauemmin. Nyt kumpikin osio tuntuisi olevan varsin hyvässä kunnossa. - MahaKuntoon
Jos oikeen pahaks on päässy, niin kannattais varmaan ottaa lääkäriin yhteyttä?
Eikös ne tee jopa ulosteensiirtoja (joo tiedän että kuulostaa inhottavalta) mutta sillä kyllä saa sit varmaan suolen bakteerikannan taas normikutoon?
Itelleni ei kyllä o tehty, ja mulla oli just kans tollai antibioottikuuri, ku pisti pariinkin kertaan parin päivän ripulia yllä, mut mulla taas toi kuitu, puuro ja maitohappobakteerit taas sai sen loppumaan. - pallomaha3
Kiitos kaikista ystävällisistä vinkeistä, jotka huomioin.
Monta noista asioista on aina kuulunut ruokavaliooni.
En esimerkiksi ole juuri koskaan syönyt sokeria tai mitään makeita.
Syön aika terveellisesti mielestäni, ja siinäpä se juuri onkin, en tiedä miten parantaisin ruokavaliolla vatsaani entiseen kuntoon, kun vatsani sietää yhä vähemmän esimerkiksi kuitupitoista ruokaa. Vihanneksia voin syödä soseutettuna ja syönkin lähes joka päivä, vähän kalaa 3-4 kertaa viikossa keitettynä tai uunissa kypsytettynä. Mikään paistettu ei sovi, tulee vatsavaivoja.
Lihaa en voi enää ollenkaan syödä. Ei "sula". On kuin kiviä olisi syönyt.
Joku ohuen ohut kalkkunaleikkelesiivu menee joskus kauraleivän päällä. Ainoa leipä, josta ei tule vaivoja. Siinäkin tosin on vähän muita jauhoja, mutta ei haittaa, alkaa olla tosi yksipuolista muutenkin. On päivä jolloin vatsani vastaanottaa vain perunamuusia lähinnä.
Terveyskeskuksessa pyysin päästä ravitsemusterapeutille, en pääse. Ei ole tarpeeksi vakavaa.
Kerroin, että olen tahattomasti olen laihtunut puolessa vuodessa kymmenisen kiloa vatsaongelmien takia, olen jonkun kilon alipainoinen nyt ja ongelmaksi uhkaa tulla "puutokset".
Ruokavalioni ei ole ravinto-opillisesti oikein kattava.
Proteiinia lisään Nutridrink-juomien avulla, kun en muutakaan keksi ja tärkeimpiä vitamiineja varovasti purkista, esim. B12, kun en lihaa syödyksi.
Ehkä aika hoitaa asian…jospa bakteerikanta palautuu ajan kanssa ja ainaiset vatsavaivat loppuvat.
Lääkärin mielestä minun pitää syödä vaivoihini Somac'ia ! Minusta se vie viimeisetkin entsyymit, jotka ruokaa sulattaa.
Mitä olette mieltä näistä "somaceista" ja muista happoja tasaavista aineista ? - nimimerkki.erkki
Onko sun maha siis koko ajan turvoksissa? Meinaan, että ihan aamusta asti? Mulla on ollut jonkinasteisia vatsa-/suolistovaivoja jo monta vuotta, mutta tuossa vuoden 2015 lopulla homma paheni. Eräänä aamuna heräsin ja huomasin/tunsin, että maha oli turvoksissa, ihan kuin olisin raskaana jollain 25 viikolla (vaikka olenkin mies). Mun maha oli turpoillut jo vuosien ajan mutta turvotus hävisi AINA viimeistään muutaman tunnin aterioimisen jälkeen, tai viimeistään aamulla se oli hävinnyt.
Lääkärillä olen käynyt ja tähystys on tehty molemmista päistä mutta mitään vikaa ei ole löytynyt. Tosin veriarvot hiukan viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta lääkäri ei ole suostunut myöntämään lääkitystä edes kokeeksi. Olen kokeillut vaikka minkälaisia ruokavalioita tuloksetta. Turvotus ei hävinnyt silloinkaan kun valmistauduin tähystyksiin vaikka join vain nesteitä enkä syönyt mitään kiinteää kahteen tai kolmeen päivään.
Olen onneksi(?) kuitenkin saanut lähetteen ravitsemusterapeutille ja aika onkin nyt tulevalla viikolla. Toivottavasti sitä kautta löytyisi jokin helpotus tähän kirjaimellisesti jatkuvaan turvotukseen. - pallomaha3
Tämmöstä tämä on ollut jo itse asiassa jo noin 20 vuotta. Silloin häädettiin helico-bakteeri ja tilanne helpottui paljon. Helico tahtoo vain tehdä "tuhojaan" vatsan limakalvoille jotenkin heikentäen niitä.
Sen jälkeen sitten "pamahti täysillä" vaikea olo ja oireet, kun jouduin antibiootteja syömään neljä kuuria. Kahden eri kuurin välillä oli vain viikko.
Suolisto ja mahalaukku on nyt tulehtuneen tuntuiset, kipuilee ja pullottaa ym!
En kohta voi syödä enää mitään, silloin on vähän parempi olo, kun vatsa on tyhjä !
Minutkin on tähystelty vuosia sitten. Suolisto ok. Vatsalaukussa oli vähän helicon "jälkiä", lievää tulehduksellisuutta. Luulisi sen jo rauhoittuneen. Ja rauhoittuikin vuosiksi, mutta lääkekuurit romuttivat nyt koko vatsani.
Tulepa kertoilemaan, minkälaisia ohjeita sait !
Olisiko jotain uutta ?
Kaikki on kokeiltu.- pallomaha3
Kirjoitin epäjohdonmukaisesti. Helico siis häädettiin 20 vuotta sitten. Sen jälkeen oli paljon helpompaa. Nyt pamahti koko maha.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial131703Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1391697Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2891286Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221088Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101066- 285965
- 130962
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3905Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49878- 10875