Frekvenssit

Maenummarra

Moro,
Mä lähin nyt kysymään, että miten suhteellinen summafrekvenssi lasketaan?
Tätä ei ole yksinkertaisesti ole minulle kerrottu ja koulun materiaalissa vaan mainitaan tästä, mutta ei ole mainintaa, miten se oikein lasketaan (niin tyhmältä, kuin se voikin kuulostaa).

Annetaan vaikka esim.

4/82 * 100% (Merkki "/" -viittaa murtoluku viivaan).
Joten miten tämmöisen luvun suhteellinen summafrekvenssi lasketaan?
Kun laskun frekvenssihän on (en ole varma, saa korjata mikäli olen väärässä) 0,05%,
suhteellinen frekvenssi on 4.

Näistä en ole varma, kuten mainitsin aikaisemmin.

Joten miten suhteellinen summafrekvenssi lasketaan? Ja onko nuo minun laskut edes jotenkuten oikein.

Arvostan jos joku vastaa järkevästi ja jättää ilmanaikoset haukkumiset sun muut nälvimiset sivuun!

2

1620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kanootti3

Täältä löytyy tietoa:

http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/mab/mab11/9_tilastot_ja_todennakoisyys/9.2frekvenssit_ja_luokittelu?C:D=1846622

Siis summafrekvenssi lasketaan muuttujan arvolle laskemalla yhteen kaikkien sitä arvoa pienempien tai yhtäsuurien arvojen frekvenssit. Suhteellinen summafrekvenssi saadaan jakamalla tämä aineiston koolla (tai vaihtoehtoisesti lasketaan edellä yhteen _suhteelliset_ frekvenssit eikä frekvenssejä).

En tiedä mitä tuossa esimerkissäsi yrität laskea. Mikä on aineisto? Onko muuttujan arvo 4 ja aineiston koko 82? Silloinhan tuo luku 4/82 * 100% on nelosen suhteellinen frekvenssi. Summafrekvenssi olisi summa kaikista nelosta pienempien tai yhtäsuurien arvojen suhteellisista frekvensseistä.

• Kanootti3

Sori, nyt tuli itselleni virhe, se muuttujan arvo ei liity tuohon neloseen mitenkään, jos 4 siis on jonkun tietyn muuttujan arvon frekvenssi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pitkään kestänyt ihastuminen

Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      129
      1988
    2. Torniolainen Tiiliä lukemaan

Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1626
    3. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      265
      1385
    4. Kumpa kaikkeen vois palata

Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      28
      1239
    5. Sen uskon että et

Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      58
      946
    6. Yrittäjien ahdinko

Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes
      Oulainen
      18
      867
    7. Mies nähdäänkö?

Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      57
      853
    8. Koska me sitten tavattaisiin?

Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?
      Ikävä
      44
      718
    9. Huvittaa tää

Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅
      Ikävä
      39
      703
    10. Suomen hyvä alkaa rakentaa rauhaa Venäjän kanssa

Vai oletko toista mieltä?
      Maailman menoa
      233
      697
    Aihe