YLE uutiset:
"Poliisihallitus tiukentaa rahankeräykselle asetettuja sääntöjä.Rekisteröityneet uskonnolliset yhdyskunnat, kuten evankelisluterilainen kirkko, saavat rahankeräyslain mukaan kerätä kolehtia. Kirkkokuntien ulkopuolella toimivia yhdistysmuotoisia seurakuntia poikkeus ei koske. Tällaisia uskontoa harjoittavia yhdistyksiä Suomessa on noin kuusisataa.
Yhdistysmuotoisina toimivat seurakunnat ovat tottuneet pitämään jumalanpalveluksiaan niin sanottuina yleisinä kokouksina, joissa rahankeruu on sallittua ilman lupaa. Seurakuntien mukaan poliisihallitus on kuitenkin viime aikoina alkanut jakaa ohjeistuksia, joiden mukaan jumalanpalvelukset ovat yleisötilaisuuksia, joissa tapahtuvaan rahankeräykseen tarvitaan lupa."<
Helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko matikainen: "Kolehti on osa uskonnonharjoitusta, se ei ole vain taloutta. Sitä ei haluta korvata pelkillä teknisillä pankkisiirroilla, koska silloin meiltä putoaa yksi osa uskonnonharjoituksesta eli Jumalalle antaminen pois jumalanpalveluksesta."
Justiinsa joo! On helppo arvata mihin päätyivät P.Jalovaaran tilaisuuksissa "Jumalalle annetut" rahat! Olen aika varma, että juuri tuo keissi on syy sääntöjen tarkennuksiin. Hellarit huutelee, että miksi nyt, kun vuosikymmeniä on kerätty? Menkää kiittämään Jalovaaraa kädestä pitäen, ja vähän päästä silittäen!
Onhan se hyvä, että tuohonkin asiaan saadaan jonkinlaista tolkkua. Ehkä.
Vapaiden seurakuntien kolehdeille haettava lupa
17
219
Vastaukset
Ihan tervetullut muutos noissa piireissä kun tahtoo herkästi mennä ne Jumalan rahat ja omat sekaisin.
- mukanähty
et sinä mitään ole nähnyt eli älä höpötä joutavia joutessas!
Tietysti aina kaikki perustuu ihmisten rehellisyyteen, oli kyse kolehdista tai verojen maksusta tai muusta vastaavasta.
Oman seurakuntani osalta tiedä kuinka kolehtien ja muiden rahojen kanssa menetellään. Jokainen penni lasketaan kahden ihmisen voimin. Käsittääkseni tapa on myös hellareissa. Joka penni merkitään ylös ja se omenee kirjanpitoon. Ihan samoin toimitaan kuin toimivat kaikki kirjanpitovelvolliset.Nyt halutaan sääntöjen tiukennuksella saada koko rahavirta valvonnan piiriin. Kolehdein kerättyjä varojahan ei saa käyttää esim. palkka- ja kiinteistökuluihin. Nyt ilmeisesti halutaan saada kolehtirahojen suunniteltu käyttötarkoitus tietoon etukäteen, ja raportista voidaan tarkistaa menivätkö rahat sinne mihin piti.
Nykyisinhän poliisi ei voi tehdä mitään vaikka kolehtirahat katoaisivat, ellei seurakunta itse tee tutkintapyyntöä tai rikosilmoitusta. Mutta tutkintapyyntö voi vähän viivästyä, jos nämä "Jumalan rahat" onkin vienyt talouspäällikkö tai muu talousvastaava. Pirkanmaallahan taannoin kahden ev.lut.seurakunnan talouspäälliköt tekivät mittavat ja pitkään jatkuneet kavallukset.Kavalluksia toki tapahtuu ja se kertoo siitä, että taitavaa kavaltajaa on vaikea havaita. Varsinkin kun kavaltaja on rahakirstun valvoja. Tietenkin tilintarkastajan pitäisi huomata asia, mutta sekään ei näytä aina toimivan, jos asiaa osataan piilotella.
- mikäratkaisualoittajalla
Minä aion kavaltaa itseltäni kunhan sopiva tilanne tulee!
olen jos siirtänyt kakskymppiä pyhähousujen taskuista arkihousujen vastaavaan, sitten ne muka menevät pesukoneeseen ihan vahingossa, eli kys onkin jo rahanpesusta!
mitähän aloittaja siihen on mieltä, mikälaki auttaisi sellaiseen tilanteeseen Hyvinkin tuo juttu on voinut saada alkusysäyksensä tapaus Jalovaarasta.
Ei välttämättä huono asia, mutta mitähän se mahtaa käytännössä tarkoittaa. Jos kolehdin keräämiseen tarvitaan lupa, niin varmasti sen saa. Toisaalta jos jokaiseen kerättävään kolehtiin tarvitaan lupa, niin voi olla että poliisin toiminta tukkeutuu niihin hakemuksiin. Kavalluksiahan varmaan tapahtuu luvista huolimatta, on ihminen niin kekseliäs.
Eiköhän se lupa ole yleinen, ettei jokaista kolehtia varten tarvita lupaa?
Mutta suomessa verottaja on tarkka, ettei rahaa liiku pimeästi.
Tiukennuksen jälkeen vapaat seurakunnat joutuvat ainakin miettimään tarkemmin tuota "yleishyödyllisyys" aspektia. Etenkin kun toteutuneen rahankäytön on oltava synkassa keräyslupahakemuksessa ilmoitetun kanssa, jotta eivät seurakunnissa tee tarkoituksella "jalovaaroja"!
Tärkein muutos tässä on, siis jos käytäntö muuttuu, että tulevaisuudessa keräysluvan perusteella kerättyjen rahojen joutuminen väärään paikkaan on rikos tai rikkomus tapauksen vakavuudesta riippuen.Tarkoitin, että tulevaisuudessa kolehtirahojen joutuminen väärään paikkaan on rikos tai rikkomus. Rahankeräysluvan perusteella kerättyjen rahojen joutuminen väärään paikkaan on rikos jo nyt.
Itse olen näillä palstoilla ihmetellyt säännöllisesti jo ainakin 10 vuotta luvatonta rahankeruuta.
Nyt vasta viranomaisetkin alkaa sen huomaamaan.Sääntöjen tiukennus koskee valtavaa määrää seurakuntia. Aloituksen lainauksessa mainitaan YLE:n arviona, että näiden määrä olisi 600. Nykyisellään rahankeräyslupahakemuksen käsittely Poliisihallituksessa kestää keskimäärin 5-6 kuukautta. Saattaa monessa seurakunnassa kolehtihaavi joutaa kaappiin joksikin aikaa!
- himps
- sikaovelia on ainakin ne juopponarkkiröhnäkkeet, jotka tunkeilee ihmisten koteihin -lähinnä vanhusten - milloin kauppamiehinä, milloin keräyslistojensa kanssa taimuuten vaan "lainaamassa"
- vuoskymmeninen kokemus niistäkin silleen ällö -varsinkin yöaikaan nyysijät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2181871Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101738Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse541166Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.16966TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15930Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki75926- 46815
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään84791- 69772
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42754