Kaksi tapaa tulkita kristinuskoa

a) Ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä suhtautuu uskonasioihin rauhallisesti. Osoittaa suurta luottamusta siihen, että Jumala johtaa tapahtumia hyvin. Ihmisen ei tarvitse huolehtia omista valinnoistaan, koska Taivaan Isä valitsee puolestamme paremmin kuin me osaisimme.

Tavallinen ihminen kastattaa lapsensa, antaa hänen olla uskonnonopetuksessa ja rippikoulussa, pyytää avioliitolle Jumalan siunausta ja järjestää vainajalle kristillisen hautauksen, jos tämä ei ole jo edeltä toisin päättänyt. Pappi pyrkii suorittamaan hyvin ja kauniisti, mitä häneltä pyydetään.

b) Pieni äänekäs vähemmistö suhtautuu uskonasioihin toisin. He eivät luota Jumalaan, vaan omiin valintoihinsa, uskoontulemisiinsa, tekemisiinsä ja raamatuntulkintoihinsa. Koko elämä muuttuu pingoitteluksi ja hyödyttömäksi taisteluksi, koska heiltä puuttuu lapsen luottamus Jumalan hyvyyteen.

Näin ajattelevat pelkäävät koko ajan, että jos he eivät kulje hyvin määrättyä polkua, he joutuvat kadotukseen, jonka he vieläpä uskovat paikaksi, jossa säälimättä kidutetaan ihmistä. Pelossaan he yrittävät tarjota uskomuksiaan muillekin, jotta nämä eivät vain joutuisi kadotukseen.

Elämä muodostuu jo maan päällä helvetilliseksi veitsenterällä tasapainoiluksi.

x x x

Jeesus haluaa antaa rauhan ja levon maailmassa, jossa muutenkin on yllin kyllin kamalia asioita. Hän sanoo:

"Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö." Joh.14:27

1.
Kun on turva Jumalassa,
turvassa on paremmassa
kuin on tähti taivahalla,
lintu emon siiven alla.

2.
Herra seurakunnassansa
aina hoitaa lapsiansa.
Armonsa hän heille antaa,
käsillänsä heitä kantaa.

3.
Käsistä ei väkevistä
mikään heitä irti riistä.
Omakseen hän heidät osti,
kuolemasta eloon nosti.

4.
Milloin murheet heitä kohtaa,
niiden alla Herra johtaa,
ilon, lohdun antaa heille,
uuden voiman uupuneille.

5.
Iloitse siis auttajasta,
Herran kansa, Jumalasta!
Maahan lyö hän vainoojamme,
sanansa on voimanamme.

6.
Käyköön myöten taikka vastaan,
eipä Isä hylkää lastaan.
Herra ohjaa parhaaksemme
kaikki vaiheet päiviemme.

x x x

Kaikki huolensa voi antaa Kristuksen kannettaviksi. Myös ne, jotka ovat pyrkineet luottamaan omiin valintoihinsa, tasapainoilleet veitsen terällä, voivat jättää kaiken Herran huomaan ja käydä todella vapaiksi.

31

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoitukseni oli välillä poissa, koska S24:n mukaan tekoäly oli virheellisesti sen poistanut ja nyt se on siis palautettu.

      Lähetin saman kirjoituksen muutaman kerran uudelleen, jolloin siihen tuli ystävällisiä kommenttejakin, mutta kone poisti uudelleen, eikä kommentteja ole palautettu. Kiitos kommentoijille!

      • kshbv

        Olet pelkkä liberaalihomottaja-pelle!


    • Kolmasosa odottaa yhä todisteita jumalista, joita uskonharhaiset eivät kuitenkaan pysty toimittamaan.

      Ilmeisesti uskonharhaisia eivät koske perättömien puhumisessa samat säänöt kuin muita ihmisiä. Tämän vuoksi uskonharhaisiin ei tule luottaa lainkaan.

      • SelväLuku

        He-ma, ei Ju-ma-laa o-le, jo-ten ve-dä yl-le-si ha-me.


      • Olen ollut kirjoituksiesi pohjalta huomaavinani, että pyrit vapauttamaan ihmisiä pelosta kertomalla, että koko kristinusko on väärää tietoa, eikä siis ole syytä pelätä kuolemanjälkeistä elämää.

        Minä puolestani olen kirkon opin mukaisesti pyrkinyt vapauttamaan ihmisiä pelosta kertomalla, että Kristus on ristinkuolemallaan maksanut koko maailman synnin ja ylösnousemuksellaan murtanut helvetin kahleet.

        Päämäärämme on siis yhteinen, vaikka ajatelumme eriää. Todisteita kristinuskon puolesta ei ole. Meillä on vain usko ja sekin on heikko. Katsonet lisää kirjoituksestani "Usko ja todisteet" tällä palstalla.

        Siunausta sinulle!


      • dogmatikos- kirjoitti:

        Olen ollut kirjoituksiesi pohjalta huomaavinani, että pyrit vapauttamaan ihmisiä pelosta kertomalla, että koko kristinusko on väärää tietoa, eikä siis ole syytä pelätä kuolemanjälkeistä elämää.

        Minä puolestani olen kirkon opin mukaisesti pyrkinyt vapauttamaan ihmisiä pelosta kertomalla, että Kristus on ristinkuolemallaan maksanut koko maailman synnin ja ylösnousemuksellaan murtanut helvetin kahleet.

        Päämäärämme on siis yhteinen, vaikka ajatelumme eriää. Todisteita kristinuskon puolesta ei ole. Meillä on vain usko ja sekin on heikko. Katsonet lisää kirjoituksestani "Usko ja todisteet" tällä palstalla.

        Siunausta sinulle!

        Oli taas kerinnyt joku väliin. Tämä oli siis nimimerkille he-ma.


      • dogmatikos- kirjoitti:

        Olen ollut kirjoituksiesi pohjalta huomaavinani, että pyrit vapauttamaan ihmisiä pelosta kertomalla, että koko kristinusko on väärää tietoa, eikä siis ole syytä pelätä kuolemanjälkeistä elämää.

        Minä puolestani olen kirkon opin mukaisesti pyrkinyt vapauttamaan ihmisiä pelosta kertomalla, että Kristus on ristinkuolemallaan maksanut koko maailman synnin ja ylösnousemuksellaan murtanut helvetin kahleet.

        Päämäärämme on siis yhteinen, vaikka ajatelumme eriää. Todisteita kristinuskon puolesta ei ole. Meillä on vain usko ja sekin on heikko. Katsonet lisää kirjoituksestani "Usko ja todisteet" tällä palstalla.

        Siunausta sinulle!

        Siunausta ei kannata toivotella sellaiselle, joka sitä ei arvosta tai tarvitse. Se on samaa luokkaa toisen aamupuuroon kusemisen kanssa.

        Uskonoppineena myönnät todisteiden olemattomuuden ja se on hyvä esimerkki änkyröillekin.

        Kristinusko, kuten muutkin uskonnot, on selvästi ihmisen luomus ja siten epäjumalanpalvontaa. Oletko koskaan harkinnut sitä epätodennäköistä mahdollisuutta, että ihan oikea jumala onkin olemassa ja jakaa tuomioita mm. epäjumalanpalvonnasta?


      • SelväLuku kirjoitti:

        He-ma, ei Ju-ma-laa o-le, jo-ten ve-dä yl-le-si ha-me.

        To-den-nä-köi-ses-ti o-let oi-ke-as-sa. Var-mak-si mah-do-ton väit-tää.


    • "Elämä muodostuu jo maan päällä helvetilliseksi veitsenterällä tasapainoiluksi."

      Siltä se kyllä kuulostaa. Lienee sitä pelon ja uhkan evankeliumia eli keljumia.

      • sjkvb

        Sinun elämäsi kuulostaa juuri tuolta. On varmaan tuskallista esittää kristittyä ;(


      • sjkvb kirjoitti:

        Sinun elämäsi kuulostaa juuri tuolta. On varmaan tuskallista esittää kristittyä ;(

        Vai kuulostaa... Olet trolli, mutta sanompa vain että kristittynä minulla on toivo, usko ja rakkaus.


      • mummomuori kirjoitti:

        Vai kuulostaa... Olet trolli, mutta sanompa vain että kristittynä minulla on toivo, usko ja rakkaus.

        Joko sinulle on selvinnyt, keitä Raamatun Jumala ja Koraanin Allah ovat?


    • TotuusSattuuQ

      "a) Ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä suhtautuu uskonasioihin rauhallisesti. Osoittaa suurta luottamusta siihen, että Jumala johtaa tapahtumia hyvin. Ihmisen ei tarvitse huolehtia omista valinnoistaan, koska Taivaan Isä valitsee puolestamme paremmin kuin me osaisimme."

      En kyllä usko että mikään suuri enemmistö suhtautuisi ihan näin luottavaisesti. Kyllä normaali käytäntö on se että vaikka onkin jonkinlainen luotto Jumalaan, tajutaan hyvin myös se että elämässä voi tapahtua kelle vain myös hyvin ikäviä ja kamalia asioita eikä niiden takana ole mikään erityinen Jumalan suunnitelma. Ne vain tapahtuvat. Rukoilu ja usko voi antaa voimia selvitä näistä tilanteista mutta ne ovat silti tapahtuneet.

    • Joo en minäkään nyt tuota ihan allekirjoita vaikkakin olihan tuossa aloituksessa tietenkin ihan asiaakin. Kyllä tavalliset luterilaiset näkevät niin, että ihmisen täytyy nimenomaan omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen elämäänsä, muutoinhan täällä vaan odotettaisiin kädet pystyssä kaiken päättymistä. Kaikkihan ei tietenkään aina mene kuten Strömsössä vaikka kuinka parhaansa yrittäisi ja sitten on vielä ulkopuoliset tekijät . Jos tuota mitä dogmatikos kirjoitti ajattelisi niin sitten karkeasti voitaisiin väittää, että joku ihminen joutuu esimerkiksi rikoksenuhriksi tai rikoksentekijäksi Jumalan tahdosta.

      Enemmänkin liittäisin tuon "kädet pystyssä odottelun" tuohon b- ryhmään. Oma valintaa kyllä korostetaan tuossa uskoontulossa mutta toisaalta olla hyvin nihkeitä ottamaan henkilökohtaista vastuuta jo tehdyistä asioista tai tehtävissä olevista. Tuo ryhmä näkee pelkästään jo globaalin ilmastonmuutoksen niin, ettei sillä ole mitään tekemistä ihmisen toimien kanssa ja näin ollen sitä ei tarvitse, edes ihmisen yrittää ratkaista.

    • Luottamus Jumalaan ei tarkoita sitä, että emme olisi vastuussa tai voisimme vain odottaa kuin Manu illallistaan. Luottamus Jumalaan on sitä, ainakin minulle, että Jumalan on kaiken yläpuolella ja Hän näkee ja tietää. Jumala ei varjele kaikelta pahalta , mitä maailmassa voi tapahtua, mutta Hän on mukana kaikessa kuten Danielin kanssa leijonien luolassa.
      Myös oman elämän valintojen edessä voi pyytää viisautta ja luottaa saavansa sitä. Tehdä valintansa ja elää valintojensa kanssa. Ja jos valinta on ollut "väärä" voi sekin kääntyä voitoksi, kun antaa Jumalalle mahdollisuuden käyttää mitä tahansa elämämme tapahtumaa.
      Minun elämässäni asiat asettuivat kohdalleen, kun ymmärsin, ettei ole sattumia. Kaikella on jokin tarkoitus tavalla tai toisella.
      Olen kuitenkin aina vastuussa itse tekemisistäni ja valinnoistani, mutta voin pyytää Jumalaa kulkemaan tien kanssani. Usko ja luottamus Jumalaan ei tarkoita todellakaan laakereilla lepäämistä ja ikuisuuden odottamista. Se tarkoittaa levosta käsin elämistä ja tekemistä, palvelemista siellä minne Jumala johdattaa ihan joka päivä.

      • TotuusSattuuQ

        "Minun elämässäni asiat asettuivat kohdalleen, kun ymmärsin, ettei ole sattumia. Kaikella on jokin tarkoitus tavalla tai toisella. "

        Tuohon voi uskoa niin kauan kuin vaikeistakin elämäntilanteista lopulta selviää ja ehkäpä jopa vähän viisaampana tai vehvempana. Mutta kun on näyhnyt myös ihmisiä jotka kohtuuttomat vaikeudet ovat myös lopulta murtaneet ja ajaneet ennenaikaiseen kurjaan kuolemaan niin ei aina jaksa uskoa siihenkään että kaikella olisi jokin (hyvä) tarkoitus.
        Kun esim. katsoin voimattomana vierestä miten oma setäni sortui alkoholiin ja menetti sen kautta ensin avioliittonsa, sitten omaisuutensa, hyvän työnsä ja lopulta terveytensä ja henkensä, ei oikein enää jaksa uskoa kaiken tarkoituksellisuuteen. Paljon hienompaa ja ystävällisempää ihmistä kun en ole koskaan tiennyt ja hänelle olisi suonut kaikkea hyvää. Ei kuitenkaan mennyt niin vaan kärsimystä niin hänelle ja hänen läheisilleen. En tiedä jäikö tuosta mitään hyvää kenellekään käteen, vain ajatus elämän epäreiluudesta ja mielettömyydestä.


      • TotuusSattuuQ kirjoitti:

        "Minun elämässäni asiat asettuivat kohdalleen, kun ymmärsin, ettei ole sattumia. Kaikella on jokin tarkoitus tavalla tai toisella. "

        Tuohon voi uskoa niin kauan kuin vaikeistakin elämäntilanteista lopulta selviää ja ehkäpä jopa vähän viisaampana tai vehvempana. Mutta kun on näyhnyt myös ihmisiä jotka kohtuuttomat vaikeudet ovat myös lopulta murtaneet ja ajaneet ennenaikaiseen kurjaan kuolemaan niin ei aina jaksa uskoa siihenkään että kaikella olisi jokin (hyvä) tarkoitus.
        Kun esim. katsoin voimattomana vierestä miten oma setäni sortui alkoholiin ja menetti sen kautta ensin avioliittonsa, sitten omaisuutensa, hyvän työnsä ja lopulta terveytensä ja henkensä, ei oikein enää jaksa uskoa kaiken tarkoituksellisuuteen. Paljon hienompaa ja ystävällisempää ihmistä kun en ole koskaan tiennyt ja hänelle olisi suonut kaikkea hyvää. Ei kuitenkaan mennyt niin vaan kärsimystä niin hänelle ja hänen läheisilleen. En tiedä jäikö tuosta mitään hyvää kenellekään käteen, vain ajatus elämän epäreiluudesta ja mielettömyydestä.

        Vaikeahan se on katsoa toisen luhistumista kun ei sille voi mitään. Voimaton on hyvä sana sitä kuvaamaan.

        En itse tarkoittanut tuota, jonka olen lukevinani kommentistasi. Elämän tarkoitus ja se, että ei ole sattumia eivät ole sama asia tai että elämän asioiden tarkoitus olisi vain hyvä. Niinhän se ei ole, niin paljon pahaa tapahtuu hyville ihmisille ja se on aina raskasta ja vaikeaa ajatella ja katsella. Toisalta hyvätkin ihmiset tekevät pahaa toisilleen ja itselleen.
        En ajattele, että elämä on ennalta määrättyä, jolloin sattumia ei myöskään olisi. On aika vaikea sanoittaa sitä, miten asia minulle tuli todeksi. Joskus joku asia vain loksahtaa paikoilleen ja niin kävi minulle tämän asian kanssa.
        En tiedä voisiko sitä kuvata jotenkin niin, että mitään ei tapahdu Jumalan tietämättä?
        Kyselen toki edelleen myös miksi kysymyksiä, mutta jokin siinä asiassa muuttui enkä kysele niitä enää samoin kuin ennen.
        Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja varmasti minulta katosi se lastu laineilla ajatus. Vaikea pukea sanoiksi...


      • TotuusSattuuQ
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Vaikeahan se on katsoa toisen luhistumista kun ei sille voi mitään. Voimaton on hyvä sana sitä kuvaamaan.

        En itse tarkoittanut tuota, jonka olen lukevinani kommentistasi. Elämän tarkoitus ja se, että ei ole sattumia eivät ole sama asia tai että elämän asioiden tarkoitus olisi vain hyvä. Niinhän se ei ole, niin paljon pahaa tapahtuu hyville ihmisille ja se on aina raskasta ja vaikeaa ajatella ja katsella. Toisalta hyvätkin ihmiset tekevät pahaa toisilleen ja itselleen.
        En ajattele, että elämä on ennalta määrättyä, jolloin sattumia ei myöskään olisi. On aika vaikea sanoittaa sitä, miten asia minulle tuli todeksi. Joskus joku asia vain loksahtaa paikoilleen ja niin kävi minulle tämän asian kanssa.
        En tiedä voisiko sitä kuvata jotenkin niin, että mitään ei tapahdu Jumalan tietämättä?
        Kyselen toki edelleen myös miksi kysymyksiä, mutta jokin siinä asiassa muuttui enkä kysele niitä enää samoin kuin ennen.
        Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja varmasti minulta katosi se lastu laineilla ajatus. Vaikea pukea sanoiksi...

        Ehkä on ihmiselle jotenkin luontaista että näemme meille sattuneet hyvät asiat tarkoituksellisempina ja enemmän "ylhäätä annettuina" kuin meille tai läheisille tapahtuneet pahat asiat? Haluamme siis uskoa hyvään ja torjumme sen ajatuksen että paha olisi myös jotenkin tarkoituksellista. Ehkä juuri tuo usko hyvään pitää meidät pystyssä ja kulkemassa eteenpäin?

        En tiedä mitä itse asiasta lopulta ajttelen mutta jotenkin ehkä näen itse lohdullisimpana ajatuksen että elämä on lopulta melko lailla sattumaa ja jossa sitten meidän on vain yritettävä luovia parhaan kykymme mukaan. Saamme siis sekä onnistua tai epäonnistua eikä se tarkoita että joku olisi sen meillä jotenkin "säätänyt" kohtaloksemme.


      • TotuusSattuuQ kirjoitti:

        Ehkä on ihmiselle jotenkin luontaista että näemme meille sattuneet hyvät asiat tarkoituksellisempina ja enemmän "ylhäätä annettuina" kuin meille tai läheisille tapahtuneet pahat asiat? Haluamme siis uskoa hyvään ja torjumme sen ajatuksen että paha olisi myös jotenkin tarkoituksellista. Ehkä juuri tuo usko hyvään pitää meidät pystyssä ja kulkemassa eteenpäin?

        En tiedä mitä itse asiasta lopulta ajttelen mutta jotenkin ehkä näen itse lohdullisimpana ajatuksen että elämä on lopulta melko lailla sattumaa ja jossa sitten meidän on vain yritettävä luovia parhaan kykymme mukaan. Saamme siis sekä onnistua tai epäonnistua eikä se tarkoita että joku olisi sen meillä jotenkin "säätänyt" kohtaloksemme.

        En myöskään usko "säätämykseen" . En usko, että ketään määrätään kärsimään.
        Pahan on maailmassa ja paha tapahtuu jos on tapahtuakseen, eikä pahaa tapahdu vain pahoille ihmisille.
        Kärsimys on vaikea sovitettava ihmisen elämään, kun vastapainona on rakastava Jumala.


      • TotuusSattuuQ
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        En myöskään usko "säätämykseen" . En usko, että ketään määrätään kärsimään.
        Pahan on maailmassa ja paha tapahtuu jos on tapahtuakseen, eikä pahaa tapahdu vain pahoille ihmisille.
        Kärsimys on vaikea sovitettava ihmisen elämään, kun vastapainona on rakastava Jumala.

        "Kärsimys on vaikea sovitettava ihmisen elämään, kun vastapainona on rakastava Jumala."

        Tuo on se syy joka on saanut minut monesti epäilemään persoonallisen jumalan olemassaoloa. Olisi jotenkin helpommin sovitettavissa yhteen jumalan rakkaus ja kaiken satunnaisuus jos emme ajattelekaan jumalaa jotenkin ihmismäisenä henkilönä jolla olisi jotain tarkoitusperiä tai jonka pitäisi hyväksyä kaikki maailman kärsimys. Ehkäpä tämä uskontojen tarjoama jumalan ihmismäisyys ja aktiivisuus toimijana on vain sitä ihmisen yritystä jäsentää käsittämätöntä projisoimalla oma toimintatapamme jumalaan? Ja tätä on jatkettu vaikka se aiheuttaakin erittäin vaikeita kysymyksiä juuri kärsimyksestä ja vapaasta tahdosta jne.


      • TotuusSattuuQ kirjoitti:

        "Kärsimys on vaikea sovitettava ihmisen elämään, kun vastapainona on rakastava Jumala."

        Tuo on se syy joka on saanut minut monesti epäilemään persoonallisen jumalan olemassaoloa. Olisi jotenkin helpommin sovitettavissa yhteen jumalan rakkaus ja kaiken satunnaisuus jos emme ajattelekaan jumalaa jotenkin ihmismäisenä henkilönä jolla olisi jotain tarkoitusperiä tai jonka pitäisi hyväksyä kaikki maailman kärsimys. Ehkäpä tämä uskontojen tarjoama jumalan ihmismäisyys ja aktiivisuus toimijana on vain sitä ihmisen yritystä jäsentää käsittämätöntä projisoimalla oma toimintatapamme jumalaan? Ja tätä on jatkettu vaikka se aiheuttaakin erittäin vaikeita kysymyksiä juuri kärsimyksestä ja vapaasta tahdosta jne.

        Tietenkin jos Jumala olisi joku/jokin, jossa ei ole valtaa eikä voimaa, en oikein tiedä mikä Hänen roolinsa sitten olisi ?


      • TotuusSattuuQ
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tietenkin jos Jumala olisi joku/jokin, jossa ei ole valtaa eikä voimaa, en oikein tiedä mikä Hänen roolinsa sitten olisi ?

        "Tietenkin jos Jumala olisi joku/jokin, jossa ei ole valtaa eikä voimaa, en oikein tiedä mikä Hänen roolinsa sitten olisi ?"

        No ensinnäkin voidaan kysyä että miksi hänellä pitäisi edes olla jokun erityinen rooli? Tarvitseeko sitä ihminen tai edes jumala?
        Tai sitten voidaan ajatella että rooli olisikin vain olla "kaiken takana" siis se jonka pelkkä olemassaolo antaa tukea ja voimaa vaikka hän ei aktiivisesti silti koskaan mitään tekisikään. Ikäänkuin sama kuin vaikka kaukana kotoa ollessa se ajatus omasta rakkaasta joka lämmitää vaikka hän ei olekaan läsnä.
        Voidaan myös ajatella että jumalla ehkä olisi valtaa tai voimaa mutta hän on päättänyt olla käyttämättä sitä koska se aiheuttaisi lopulta enemmän ongelmia kuin hyötyä (vapaan tahdon ongelma).

        Nämä nyt ovat tällaisia filosofisia heittoja mutta joskus on minusta hyvä pohtia sitä että mikä se oma kuva jumalasta oikein on ja mistä se kumpuaa. Onko se enemmänkin toive siitä mitä haluaisia vai perustuuko se siihen mitä näyttää tapahtuvan tai olevan tapahtumatta?


      • TotuusSattuuQ kirjoitti:

        "Tietenkin jos Jumala olisi joku/jokin, jossa ei ole valtaa eikä voimaa, en oikein tiedä mikä Hänen roolinsa sitten olisi ?"

        No ensinnäkin voidaan kysyä että miksi hänellä pitäisi edes olla jokun erityinen rooli? Tarvitseeko sitä ihminen tai edes jumala?
        Tai sitten voidaan ajatella että rooli olisikin vain olla "kaiken takana" siis se jonka pelkkä olemassaolo antaa tukea ja voimaa vaikka hän ei aktiivisesti silti koskaan mitään tekisikään. Ikäänkuin sama kuin vaikka kaukana kotoa ollessa se ajatus omasta rakkaasta joka lämmitää vaikka hän ei olekaan läsnä.
        Voidaan myös ajatella että jumalla ehkä olisi valtaa tai voimaa mutta hän on päättänyt olla käyttämättä sitä koska se aiheuttaisi lopulta enemmän ongelmia kuin hyötyä (vapaan tahdon ongelma).

        Nämä nyt ovat tällaisia filosofisia heittoja mutta joskus on minusta hyvä pohtia sitä että mikä se oma kuva jumalasta oikein on ja mistä se kumpuaa. Onko se enemmänkin toive siitä mitä haluaisia vai perustuuko se siihen mitä näyttää tapahtuvan tai olevan tapahtumatta?

        Varmastihan se on kiinni juuri siitä, mikä on oma käsitys ja kuva Jumalasta. Ja sanoisin vielä, että mikä on se oma kokemus Jumalasta. Onko Jumala olemassa itselle? Onko Raamatun teksteillä jokin todellinen merkitys, vai onko se vain tarinaa.


    • Jäin miettimään Dogmatikos sitä, mistä johtuu, että sinut ilmeisesti ymmärretään väärin kovin helposti? Siis mikäli itse ymmärän sinun sanojasi. Näytän ymmärtävän ne eri tavoin kuin muutama muu. Olen kyllä törmännyt samaan muuallakin ja miettinyt johtuuko se siitä, että käsitteemme tarkoittavat eri sisältöjä?
      Kun esim.sinä sanot jotain, joku sisällyttää siihen jotain sellaista, jota sinä et siihen ole sisällyttänyt, onko se sitä? Silloinhan puhutaan jo ihan eri asioista ja silloin on helppo ymmärtää, että ei olla samassa asiassa. Puhutaan aidasta ja aidan seipäästä , mikä kuvaa hyvin sitä tilannetta, kun puhutaan näennäisesti samasta asiasta, eikä kuitenkaan puhuta :)

      • "...johtuuko se siitä, että käsitteemme tarkoittavat eri sisältöjä?"

        Juuri tuo on yleisin vuorovaikutuksen ongelma.


      • mummomuori kirjoitti:

        "...johtuuko se siitä, että käsitteemme tarkoittavat eri sisältöjä?"

        Juuri tuo on yleisin vuorovaikutuksen ongelma.

        Vuorovaikutus on vaikea taitolaji. Niin helposti ajattelee, että kaikkien sanasto tarkoittaa samaa kuin oma sanasto ja kaikki toimivat tai heidän tulisi toimia samoilla säännöillä kuin itse toimii.


      • kdfjvb
        mummomuori kirjoitti:

        "...johtuuko se siitä, että käsitteemme tarkoittavat eri sisältöjä?"

        Juuri tuo on yleisin vuorovaikutuksen ongelma.

        Teillä krislamisteilla on aivan eri käsitteet kuin meillä kristityillä.
        Esim. sana Jumala tarkoittaa teille ja meille täysin eri persoonaa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Vuorovaikutus on vaikea taitolaji. Niin helposti ajattelee, että kaikkien sanasto tarkoittaa samaa kuin oma sanasto ja kaikki toimivat tai heidän tulisi toimia samoilla säännöillä kuin itse toimii.

        Kun saa keskustella ihan naamakkain, on helpompaa pysähtyä ja tarkentaa määritelmiä. Ainakin hyvä keskustelu sisältää näitä. Sitten toinen voi paremmin vastata, kun käsitteet ovat yhteisiä.


      • mummomuori kirjoitti:

        Kun saa keskustella ihan naamakkain, on helpompaa pysähtyä ja tarkentaa määritelmiä. Ainakin hyvä keskustelu sisältää näitä. Sitten toinen voi paremmin vastata, kun käsitteet ovat yhteisiä.

        Aika merkityksellistä se tarkentaminen onkin ja viestin palauttaminen,- näinkö tarkoitit?-


      • mummomuori kirjoitti:

        Kun saa keskustella ihan naamakkain, on helpompaa pysähtyä ja tarkentaa määritelmiä. Ainakin hyvä keskustelu sisältää näitä. Sitten toinen voi paremmin vastata, kun käsitteet ovat yhteisiä.

        No selvitä omia käsitteitäsi niin pystymme keskustelemaan kanssasi.

        Kerro ensin onko Raamatun Jahve ja Koraanin Allah sama persoona.


    • Kristinuskoa voi ja pitää tulkita nimenomaan Jeesus Nasaretilaisesta käsin. Mikä hänen maallisessa elämässään aiheutti sen, että hänestä parin sukupolven päästä kirjoitettiin uusintoja juutalaisuuden pyhinä pitämiä tarinoita hyödyntäen? Nykyaikana tärkein kysymys kuuluu, tai sen kuuluisi kuulua, miksi tuon Jeesuksen opetus ei kristityille kelpaa, vaan mieluummin kysellään nollakysymyksiä ja nolla-ajatelmia, joista esimerkkinä tämäkin aloitus, jolla ei ole mitään tai korkeintaan hyvin vähän tekemistä Jeesus Nasaretilaisen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe