Dilema: Kenen lakia kristittyjen tulee noudattaa?

MontaOnLakia

Kenen lakia kristittyjen siis tulee noudattaa?

Jumalan lakia?

Aadamin laki?

Aabrahamin laki?

Nooan lakia?

Mooseksen lakia?

Jeesuksen lakia?

Paavalin lakia?

Suomen lakia?

138

1158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta Suomen lakia ja J.Nasaretilaisen eettisiä opetuksia. Myös Aristoteleella, Kungfutsella ja B.Russelilla mm. on hyveitä joita pitäisi noudattaa.

      • Anonyymi

        Jeesuksem lakia. Ja se laki on tämä:

        Joh. 13:34 "Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne."

        Joh. 15:12 "Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä."

        Joh. 15:17 "Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne."

        1. Joh. 3:11 Tämä on se sanoma, jonka te alusta alkaen olette kuulleet: meidän tulee rakastaa toisiamme.

        1. Joh. 2:7 Rakkaat ystävät! Käsky, jonka teille kirjoitan, ei ole uusi. Se on se vanha käsky, joka teillä on ollut alusta alkaen, se sana, jonka te olette kuulleet.
        8 Ja kuitenkin käsky, jonka teille kirjoitan, on uusi: nyt se on toteutunut hänessä ja teissä, sillä pimeys hälvenee ja tosi valo loistaa jo.
        9 Joka väittää olevansa valossa mutta vihaa veljeään, on yhä pimeydessä.
        10 Joka rakastaa veljeään, pysyy valossa, eikä hänessä ole mitään, mikä veisi lankeemukseen.
        11 Mutta se, joka vihaa veljeään, on pimeydessä. Hän vaeltaa pimeässä eikä tiedä, minne on menossa, sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.

        1. Joh. 4:19 Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä.
        20 Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee. Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt.
        21 Tämän käskyn me olemmekin häneltä saaneet: joka rakastaa Jumalaa, rakastakoon myös veljeään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksem lakia. Ja se laki on tämä:

        Joh. 13:34 "Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne."

        Joh. 15:12 "Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä."

        Joh. 15:17 "Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne."

        1. Joh. 3:11 Tämä on se sanoma, jonka te alusta alkaen olette kuulleet: meidän tulee rakastaa toisiamme.

        1. Joh. 2:7 Rakkaat ystävät! Käsky, jonka teille kirjoitan, ei ole uusi. Se on se vanha käsky, joka teillä on ollut alusta alkaen, se sana, jonka te olette kuulleet.
        8 Ja kuitenkin käsky, jonka teille kirjoitan, on uusi: nyt se on toteutunut hänessä ja teissä, sillä pimeys hälvenee ja tosi valo loistaa jo.
        9 Joka väittää olevansa valossa mutta vihaa veljeään, on yhä pimeydessä.
        10 Joka rakastaa veljeään, pysyy valossa, eikä hänessä ole mitään, mikä veisi lankeemukseen.
        11 Mutta se, joka vihaa veljeään, on pimeydessä. Hän vaeltaa pimeässä eikä tiedä, minne on menossa, sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.

        1. Joh. 4:19 Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä.
        20 Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee. Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt.
        21 Tämän käskyn me olemmekin häneltä saaneet: joka rakastaa Jumalaa, rakastakoon myös veljeään.

        Kokeile jotakin muuta kuin Johanneksen evankeliumia, koska tutkijat ovat todenneet, että se sisältää tasan nolla (0) Jeesuksen aitoa puhetta - tosin ei muissakaan ole kuin noin 20 prosenttia.

        Lähinnä on Matteus 7.:

        <<7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

        Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.

        Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

        Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'

        Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.<<

        Ne 'rakkaudenhöpinät' tulee vasta sen jälkeen, kun on tullut tuntemaan ensin edes itsensä, mennyt siitä ahtaasta portista ja ymmärtänyt miksi Jeesus korostaa, että persoonausko (hänen nimeensä tekeminen) ei ole jutun pointti, vaan itse toiminta.


    • jalakapuu

      Kristityn pitäisi leikata luterilaisuudesta.

      • Anonyymi

        Mitä se auttaisi ja ketä ja miten?


    • Suomen lakia koska siitä ei vapautuksia jaeta uskovaisillekkaan.

      Raamatun ja Jumalanlaista puhuttaessa mennään myöskin heti tulkinnan puolelle . Joka muuta väittää, valehtelee. Kukaan ei taatusti elä kaikkien Raamatun sanojen mukaan .

      • Niinpä. Mielenkiintoista seurata, millaisia lakeja kukin katsoo noudatettavan.


      • Ei.tolkkua
        mummomuori kirjoitti:

        Niinpä. Mielenkiintoista seurata, millaisia lakeja kukin katsoo noudatettavan.

        Kirkko ei seuraa Suomen lakia kun kyse on maahanmuuttajista mutta seuraa Suomen lakia kun puhutaa samaa sukupuolta olevien avioliitoista.

        Ei mitään tolkkua! Ev.lut.kirkko on hakoteillä. Sen pitäisi seurata Raamatun lakeja, koska koko kristinusko perustuu siihen.


      • Anonyymi

        Minusta siinä ei edes mennä tulkinnan puolelle, koska se mitä Jeesus opettaa on täysin yksiselitteistä, ja se mitä Paavali opetuksillaan tarjoaa, on myös täyttä faktaa siellä puolella, ja menee Mooseksen lakiin ja Vanhaan testamenttiin ja Jumala Jahven uhrikultiin. Ei sekään ole tulkintaa.

        Kyllä kun Jumalan lain noudattamisesta puhutaan, on ensin määriteltävä edes, että kenestä Jumalasta puhutaan.

        Luojajumala korosti tiedon merkitystä, joka ihmisen pitäisi erottaa hyvänä tietona ja pahana tienona, johon liittyy myös omatunnon ohjaus, eikä puhunut synnistä mitään.

        Mooseksen Jumala Jahve, se vihainen Jumala ja narsisti, luetteli mitä omitusimpia lastenuhrausmääräyksiäkin ja kaikenlaisia syntiasioita, joita rankaisee ihmistä. Tätä Jeesus vastusti.

        Ei asiassa ole mitään tulkintaan - pitää vain valita joko Jeesus opetuksineen tai Paavali uhrikultilla, eikä tässä edes ole muuta vaihtoehtoa. Jos joku koittaa ratsastaa samaan aikaan kahdella hevosella, ei onnistu muuta kuin pettämään itseään.


    • Armon lakia !!

      • Käsittääkseni armoa voi anoa vain tasavallan presidentiltä.


      • Hekoh
        he-ma kirjoitti:

        Käsittääkseni armoa voi anoa vain tasavallan presidentiltä.

        Pääministeri ei anna armoa.


      • Hekoh kirjoitti:

        Pääministeri ei anna armoa.

        Mutta valehtelee sujuvasti, kuten kaikki kristinuskonharhaiset.


      • rouvaTappinen
        he-ma kirjoitti:

        Käsittääkseni armoa voi anoa vain tasavallan presidentiltä.

        Ja tasavallan presidentiltäkin voi anoa armoa vain sellaiset henkilöt jotka ovat saaneet vankeustuomion.


      • rouvaTappinen kirjoitti:

        Ja tasavallan presidentiltäkin voi anoa armoa vain sellaiset henkilöt jotka ovat saaneet vankeustuomion.

        Armoahan ei mihinkään muuhun tarvitakaan. Vain rikolliset anovat armoa.


      • SenSiitäSaa
        he-ma kirjoitti:

        Armoahan ei mihinkään muuhun tarvitakaan. Vain rikolliset anovat armoa.

        "Vain rikolliset anovat armoa."

        Rikolliset, köyhä, työttömät ja muu roskaväki.


      • he-malle.kysymys
        he-ma kirjoitti:

        Mutta valehtelee sujuvasti, kuten kaikki kristinuskonharhaiset.

        Mitä pääministeri on valehdellut?
        Teologian puoleltako vai politiikassa?


      • Thyyt
        he-malle.kysymys kirjoitti:

        Mitä pääministeri on valehdellut?
        Teologian puoleltako vai politiikassa?

        Pääministeri on kiero kuin korkkituuvi ja sotkenut uskonnon politiikkaan vaikka uskonto ja politiikka tulee pitää erillään kaukana toisistaan.


      • rouvaTappinen
        Thyyt kirjoitti:

        Pääministeri on kiero kuin korkkituuvi ja sotkenut uskonnon politiikkaan vaikka uskonto ja politiikka tulee pitää erillään kaukana toisistaan.

        No tuo on tuollasta yleistä höpinää. Edelleen he -malle jäi auki kysymys: mitä pääministeri on valehdellut?


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Käsittääkseni armoa voi anoa vain tasavallan presidentiltä.

        Näin on, ja uskonnossa se sitten on salaisen Jumalan salainen päästös, jos sellaisen armahduksen saisi Paavalin opetuksen seuraamisen lopun tulenliekeistä.

        Jeesuksen opetuksessa ei ole mitään armon anelua edes, kun ei ole tuomiotakaan, siinä pitää muuttaa itseään kelpo ihmiseksi ja mennä ahtaasta portista.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Käsittääkseni armoa voi anoa vain tasavallan presidentiltä.

        Hyvä oivallus !


    • Kristittyjen tulee noudattaa Jumalan lakia. Ei ole mitään Mooseksen lakia, Jumala antoi lain Moosekselle, se on siis Jumalan laki. Käytännössä kristityn on noudatettava kaikkia säädöksiä koko Raamatussa, niin vanhassa kuin uudessakin testamentissa.

      • Mitä Jeesus itse sanoo laista?

        ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)


      • NeNooanLait

        Nooan seitsemän lakia:

        1.meidät on luotu Jumalan kuvaksi; kunnioita Jumalaa äläkä palvele epäjumalia

        2. ole varovainen sanoissasi: älä kiroa Jumalan nimeä

        3. elämä on lahja, jota pitää kunnioittaa: älä tapa

        4. kunnioita avioliittoa ja perhettä yhteiskunnan perustana; älä tee aviorikosta

        5. kunnioita toisten omaisuutta: älä varasta

        6. jokaisella luodulla on sielu, ole hyväntahtoinen kaikkea elävää kohtaan; älä syö elävän eläimen jäsentä

        7. valvo näiden lakien toteutumista; perusta oikeusjärjestelmä jakamaan oikeutta


      • Olen.oikeassa

        Paavali nuhtelee Pietaria "Jos sinä juutalaisena voit luopua juutalaisten tavoista ja elää pakanoiden lailla, miksi pakotat pakanoita elämään niin kuin juutalaiset?"
        Miksi kristitty.net ,sinä pakotat pakanat elämään niin kuin juutalaiset?


      • NeNooanLait kirjoitti:

        Nooan seitsemän lakia:

        1.meidät on luotu Jumalan kuvaksi; kunnioita Jumalaa äläkä palvele epäjumalia

        2. ole varovainen sanoissasi: älä kiroa Jumalan nimeä

        3. elämä on lahja, jota pitää kunnioittaa: älä tapa

        4. kunnioita avioliittoa ja perhettä yhteiskunnan perustana; älä tee aviorikosta

        5. kunnioita toisten omaisuutta: älä varasta

        6. jokaisella luodulla on sielu, ole hyväntahtoinen kaikkea elävää kohtaan; älä syö elävän eläimen jäsentä

        7. valvo näiden lakien toteutumista; perusta oikeusjärjestelmä jakamaan oikeutta

        Noita Nooan seitsemää lakia ei ole listattu missään kohtaa Raamattua, laitas luku ja jae jossa Raamatussa Nooan lait määritellään. Nuo Nooan lait ovat juutalaisten harhaoppia, niitä ei löydy Raamatusta.

        Minä en pakota pakanoita elämään kuin juutalaiset. Siinä ei ole mitään juutalaista, että noudattaa Jumalan lakia. Se ei tee meistä juutalaisia, että noudattaa niinkutsuttua Mooseksen lakia. Minä olen moneen kertaan sanonut, että meidän ei tule noudattaa mitään rabbiinisen juutalaisuuden fariseuksilta perimiä perinnäissääntöjä, taruja ja legendoja.


      • Epäjumalienkieltäjä

        <<Käytännössä kristityn on noudatettava kaikkia säädöksiä koko Raamatussa, niin vanhassa kuin uudessakin testamentissa.>>

        Se vain ei ole mahdollista koska ensinnäkin osa laeista on sairaita ja kehittyneen moraalin vastaisia ja toisaalta koska Raamattu on hajanainen ja ristiriitainen kokoelma tekstejä.

        Raamatun tarinassa Jumala sanoo Moosekselle: "Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin, sillä ne ovat saastaisia. Saatte syödä kaikkia merien, järvien ja jokien eläimiä, joilla on evät ja suomut. Mutta teidän tulee inhota ja karttaa kaikkia evättömiä ja suomuttomia pikkueläimiä ..."

        Jeesus sanoi Raamatun mukaan: "Kuulkaa ja ymmärtäkää. Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos."

        Ja tietenkin Jeesus sanoi myös: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan ... Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman"

        Kiihkokristityt eivät ymmärrä, että he eivät missään noudata Raamatun ohjeita, vaan he noudattavat OMAA TULKINTAA Raamatun ohjeista. Mikä on sinun TULKINTASI? Saako kristitty syödä rapuja ja simpukoita?


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<Käytännössä kristityn on noudatettava kaikkia säädöksiä koko Raamatussa, niin vanhassa kuin uudessakin testamentissa.>>

        Se vain ei ole mahdollista koska ensinnäkin osa laeista on sairaita ja kehittyneen moraalin vastaisia ja toisaalta koska Raamattu on hajanainen ja ristiriitainen kokoelma tekstejä.

        Raamatun tarinassa Jumala sanoo Moosekselle: "Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin, sillä ne ovat saastaisia. Saatte syödä kaikkia merien, järvien ja jokien eläimiä, joilla on evät ja suomut. Mutta teidän tulee inhota ja karttaa kaikkia evättömiä ja suomuttomia pikkueläimiä ..."

        Jeesus sanoi Raamatun mukaan: "Kuulkaa ja ymmärtäkää. Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos."

        Ja tietenkin Jeesus sanoi myös: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan ... Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman"

        Kiihkokristityt eivät ymmärrä, että he eivät missään noudata Raamatun ohjeita, vaan he noudattavat OMAA TULKINTAA Raamatun ohjeista. Mikä on sinun TULKINTASI? Saako kristitty syödä rapuja ja simpukoita?

        Kristitty ei tietenkään saa syödä rapuja ja simpukoita, koska Jeesus sanoo että laista ei katoa pieninkään piirto.

        Konteksti on tärkeä, kun tulkitsee Raamattua. Fariseukset eivät syyttäneet opetuslapsia saastaisten eläinten syömisestä, vaan pesemättömin käsin syömisestä. Jeesuksen opetus oli, että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä. Jeesus ei alkukielen mukaan sanonut kaikkia ruokia puhtaiksi, eikä Jeesus antanut mitään lupaa syödä saastaisia eläimiä.


      • SkeptineSuhteen
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kristitty ei tietenkään saa syödä rapuja ja simpukoita, koska Jeesus sanoo että laista ei katoa pieninkään piirto.

        Konteksti on tärkeä, kun tulkitsee Raamattua. Fariseukset eivät syyttäneet opetuslapsia saastaisten eläinten syömisestä, vaan pesemättömin käsin syömisestä. Jeesuksen opetus oli, että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä. Jeesus ei alkukielen mukaan sanonut kaikkia ruokia puhtaiksi, eikä Jeesus antanut mitään lupaa syödä saastaisia eläimiä.

        Vaikka lainopettajat tulivat moittimaan Jeesusta, joka pesemättömin käsin, Jeesus irrotti itse keskustelun kontekstistaan moittimalla lain oppineita lain rikkomisesta ja ulkokultaisuudesta kuten vanhain avustuksen sivuuttamiseseta lupaamalla sen temppelilahjaksi. Sitten Jeesus vie keskustelun kysymykseen siitä, mikä todella saastuttaa ihmisen, karaten yhä kauemmaksi siitä mistä lain oppineet tulivat Jeesusta moittimaan. Mutta, kun niin viisas muka olet, kerrohan miten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana tuleva siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli liittyvät käsien pesuun?


      • SkeptineSuhteen kirjoitti:

        Vaikka lainopettajat tulivat moittimaan Jeesusta, joka pesemättömin käsin, Jeesus irrotti itse keskustelun kontekstistaan moittimalla lain oppineita lain rikkomisesta ja ulkokultaisuudesta kuten vanhain avustuksen sivuuttamiseseta lupaamalla sen temppelilahjaksi. Sitten Jeesus vie keskustelun kysymykseen siitä, mikä todella saastuttaa ihmisen, karaten yhä kauemmaksi siitä mistä lain oppineet tulivat Jeesusta moittimaan. Mutta, kun niin viisas muka olet, kerrohan miten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana tuleva siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli liittyvät käsien pesuun?

        Jeesus käyttää tilaisuuden hyväkseen opettamalla siinä samalla mikä todella saastuttaa ihmisen. Mutta Jeesuksen opetuksen pääpointti on, että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä, näin kumoten fariseusten käsienpesurituaalin turhana. Siitä ei ollut mitään keskustelua, saako saastaisia eläimiä syödä. Ja Mooseksen laissa ei ole mitään mainintaa siitä, että saastaisten eläinten syöminen saastuttaisi ihmisen. Ei ole ainuttakaan lakia siitä, miten tulee puhdistua, jos on vahingossa syönyt saastaista. Joten Jeesuksen sanat, että mikä menee suusta sisään, ei saastuta, pitää täysin paikkansa. Saastaisten eläinten syöminen on silti syntiä ja lain rikkomista. Jeesus ei anna mitään lupaa syödä saastaisia eläimiä.


      • SkeptineSuhteen
        Kristitty.net kirjoitti:

        Jeesus käyttää tilaisuuden hyväkseen opettamalla siinä samalla mikä todella saastuttaa ihmisen. Mutta Jeesuksen opetuksen pääpointti on, että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä, näin kumoten fariseusten käsienpesurituaalin turhana. Siitä ei ollut mitään keskustelua, saako saastaisia eläimiä syödä. Ja Mooseksen laissa ei ole mitään mainintaa siitä, että saastaisten eläinten syöminen saastuttaisi ihmisen. Ei ole ainuttakaan lakia siitä, miten tulee puhdistua, jos on vahingossa syönyt saastaista. Joten Jeesuksen sanat, että mikä menee suusta sisään, ei saastuta, pitää täysin paikkansa. Saastaisten eläinten syöminen on silti syntiä ja lain rikkomista. Jeesus ei anna mitään lupaa syödä saastaisia eläimiä.

        Jos saastaisen eläimen syöminen ei saastuta ihmistä, niin miksi se on syntiä? Niin miksi siis?


      • SkeptineSuhteen kirjoitti:

        Jos saastaisen eläimen syöminen ei saastuta ihmistä, niin miksi se on syntiä? Niin miksi siis?

        Se on syntiä, koska Jumalan on antanut lain puhtaista ja saastaisista eläimistä ja tuon lain rikkominen on syntiä. Emme tiedä varmuudella miksi Jumala ei luonut kaikkia eläimiä meille ravinnoksi, mutta oma veikkaukseni on, että Raamatun mukaan saastaiset eläimet ovat terveydelle haitallisempia kuin puhtaat. Nooa otti arkkiin puhtaita eläimiä seitsemän paria, mutta saastaisia vain yhden. Tästä syystä Raamatun mukaan puhtaat eläimet ovat geneettisesti puhtaampia kuin saastaiset, ja täten terveellisempiä.


      • Ns. Mooseksen laki on kyllä täsmälleen Israelin laki. Ja nimenomaan Israelin, ei pelkästään juutalaisten. Jos et ole tuota Aabrahamin sukuhaaraa, eivät ne ole sinun lakejasi. Aivan absurdia väittää muuta. Sinun maailmassasi ei ole ainoatakaan oikeaa kristittyä, koska kukaan ei lakia noudattaen uhraa enää eläimiä Jerusalemin päätemppelillä? Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Jumala on Yksi kaikkialla ja aina, mutta sitä ei pidä sekoittaa siihen, että Israelille ilmoitetut lait koskettaisivat kaikkia ja aina.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Noita Nooan seitsemää lakia ei ole listattu missään kohtaa Raamattua, laitas luku ja jae jossa Raamatussa Nooan lait määritellään. Nuo Nooan lait ovat juutalaisten harhaoppia, niitä ei löydy Raamatusta.

        Minä en pakota pakanoita elämään kuin juutalaiset. Siinä ei ole mitään juutalaista, että noudattaa Jumalan lakia. Se ei tee meistä juutalaisia, että noudattaa niinkutsuttua Mooseksen lakia. Minä olen moneen kertaan sanonut, että meidän ei tule noudattaa mitään rabbiinisen juutalaisuuden fariseuksilta perimiä perinnäissääntöjä, taruja ja legendoja.

        "...ei tule noudattaa mitään rabbiinisen juutalaisuuden fariseuksilta perimiä perinnäissääntöjä, taruja ja legendoja. "

        Vaaditko siis kaikkien noiden liittojen "lakia'" noudatettavan? Vai noukitko Mooseken yli 600 laista kohtia, joita sovellat elämässäsi?

        Ja noilla perinnäissäännöillä muistelen tarkoitettavan juuri niitä käytäntöjä siitä, miten Tooraa pitää milloinkin selittää ja käytännössä noudattaa.


      • pyhätön.mies kirjoitti:

        Ns. Mooseksen laki on kyllä täsmälleen Israelin laki. Ja nimenomaan Israelin, ei pelkästään juutalaisten. Jos et ole tuota Aabrahamin sukuhaaraa, eivät ne ole sinun lakejasi. Aivan absurdia väittää muuta. Sinun maailmassasi ei ole ainoatakaan oikeaa kristittyä, koska kukaan ei lakia noudattaen uhraa enää eläimiä Jerusalemin päätemppelillä? Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Jumala on Yksi kaikkialla ja aina, mutta sitä ei pidä sekoittaa siihen, että Israelille ilmoitetut lait koskettaisivat kaikkia ja aina.

        Ns Mooseksen laki ei ole pelkästään Israelille. Onko kymmenen käskyä vain Israelille? Jumalako sallisi tappamisen, varastamisen ja huorinteon Israelin ulkopuolella? Mooseksen lain mukaan laki on sama niin muukalaiselle kuin juutalaisellekin: "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22) Laki on siis tismalleen sama myös meille pakanakristityille.


      • mummomuori kirjoitti:

        "...ei tule noudattaa mitään rabbiinisen juutalaisuuden fariseuksilta perimiä perinnäissääntöjä, taruja ja legendoja. "

        Vaaditko siis kaikkien noiden liittojen "lakia'" noudatettavan? Vai noukitko Mooseken yli 600 laista kohtia, joita sovellat elämässäsi?

        Ja noilla perinnäissäännöillä muistelen tarkoitettavan juuri niitä käytäntöjä siitä, miten Tooraa pitää milloinkin selittää ja käytännössä noudattaa.

        En nouki Mooseksen laista mitään, vaan se on kokonaisuudessaan voimassa. Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto.

        Juutalaiset kumoavat Tooran käskyt perinnäisäännöillään. Näin oli jo Jeesuksen aikana. "Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne." Mk. 7:9 Juutalaisten perinnäissäännöt ovat ihmisten omasta päästään keksimiä käskyjä, jotka eivät perustu Tooraan. Esimerkiksi kipan käyttämisestä ei ole Raamatussa mitään käskyä, eikä käsien pesusta ennen ruokailua, sapattikynttilöiden sytyttämisestä tai sähkölaitteiden käytöstä sapattina.


      • MitäJeesusTarkoitti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ns Mooseksen laki ei ole pelkästään Israelille. Onko kymmenen käskyä vain Israelille? Jumalako sallisi tappamisen, varastamisen ja huorinteon Israelin ulkopuolella? Mooseksen lain mukaan laki on sama niin muukalaiselle kuin juutalaisellekin: "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22) Laki on siis tismalleen sama myös meille pakanakristityille.

        Martti Lutther hyvänä Raamattu asiantuntijana ja paljon Raamattuun perehtyneenä, otti selvää ja kertoi, että uudessa liitossa on siis enään voimassa universaali moraalilaki* (luonnonoikeus**). Tämä uusi liitto korvaa siis vanhan liiton, jonka Jumala teki Siinailla Mooseksen kanssa, sillä Juutalaiset kapinoivat ja rikkoivat liiton. Luttherin näkemys perustui siihen mitä Jeesus itse tarkoittaa lailla***.


        * Moraalilaki on kaikkien järjellisten olentojen päteväksi tunnustama intersubjektiivinen moraalia koskeva periaate.
        ** Luonnonoikeus on nimitys sellaisille moraali- ja oikeusteorioille, joiden mukaan on olemassa yleisesti päteviä, kulttuurista, uskonnoista ja ihmisestä riippumattomia normeja.
        *** Kultainensääntö - Niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille - on vieläkin luterilaisuuden kaikkein keskeisin oppi.


      • MitäJeesusTarkoitti kirjoitti:

        Martti Lutther hyvänä Raamattu asiantuntijana ja paljon Raamattuun perehtyneenä, otti selvää ja kertoi, että uudessa liitossa on siis enään voimassa universaali moraalilaki* (luonnonoikeus**). Tämä uusi liitto korvaa siis vanhan liiton, jonka Jumala teki Siinailla Mooseksen kanssa, sillä Juutalaiset kapinoivat ja rikkoivat liiton. Luttherin näkemys perustui siihen mitä Jeesus itse tarkoittaa lailla***.


        * Moraalilaki on kaikkien järjellisten olentojen päteväksi tunnustama intersubjektiivinen moraalia koskeva periaate.
        ** Luonnonoikeus on nimitys sellaisille moraali- ja oikeusteorioille, joiden mukaan on olemassa yleisesti päteviä, kulttuurista, uskonnoista ja ihmisestä riippumattomia normeja.
        *** Kultainensääntö - Niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille - on vieläkin luterilaisuuden kaikkein keskeisin oppi.

        Ja missä kohtaa Raamattua sanotaan, että uudessa liitossa on enää voimassa universaali moraalilaki? Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto ja Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Ns Mooseksen laki ei ole pelkästään Israelille. Onko kymmenen käskyä vain Israelille? Jumalako sallisi tappamisen, varastamisen ja huorinteon Israelin ulkopuolella? Mooseksen lain mukaan laki on sama niin muukalaiselle kuin juutalaisellekin: "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22) Laki on siis tismalleen sama myös meille pakanakristityille.

        "Mooseksen lain mukaan laki on sama niin muukalaiselle kuin juutalaisellekin: "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22)"


        Tuo on ihan hyvä sitaatti tähän kohtaan -- nimenomaan todistamaan, että niin sanottu Mooseksen laki on nimenomaan laki Israelille ja nimenomaan Israelissa. "Teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin". Me emme ole tuossa maassa, emmekä ole siitä maasta. Me emme ole israelilaisia, eivätkä heille annetut säädökset kosketa meitä. Kansamme ovat eriytyneet kauan sitten ja on järjetöntä, että jälkikäteen kerrottaisiin, miten koko ihmiskunnan tulisi toimia.

        Polynesialaiset, Australian aboriginaalit, kaikki afrikkalaiset kansat, etelä- ja pohjoisamerikkalaiset kansat, Siperian perukoita myöden aivan kaikki ja sitten vielä kaikki itämerensuomalaiset kansat unohtamatta lukemattomia muita -- kaikki ovat kulkeneet tiensä vain ja ainoastaan odottaakseen, että Vanha Testamentti tuodaan heille -- väkistenkin vieraalla kielellä -- jotta he sitten voisivat elää hyvin? Ei se voi olla niin. Yksi Jumala on totta ja ihmiskunta on monimuotoinen, Luojalle kiitos.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        En nouki Mooseksen laista mitään, vaan se on kokonaisuudessaan voimassa. Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto.

        Juutalaiset kumoavat Tooran käskyt perinnäisäännöillään. Näin oli jo Jeesuksen aikana. "Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne." Mk. 7:9 Juutalaisten perinnäissäännöt ovat ihmisten omasta päästään keksimiä käskyjä, jotka eivät perustu Tooraan. Esimerkiksi kipan käyttämisestä ei ole Raamatussa mitään käskyä, eikä käsien pesusta ennen ruokailua, sapattikynttilöiden sytyttämisestä tai sähkölaitteiden käytöstä sapattina.

        "Juutalaisten perinnäissäännöt ovat ihmisten omasta päästään keksimiä käskyjä..."

        Mikä siis Mooseksen (tai Aatamin ja Nooan) käskyistä on näitä perinnäissääntöjä mielestäsi?


      • pyhätön.mies kirjoitti:

        "Mooseksen lain mukaan laki on sama niin muukalaiselle kuin juutalaisellekin: "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22)"


        Tuo on ihan hyvä sitaatti tähän kohtaan -- nimenomaan todistamaan, että niin sanottu Mooseksen laki on nimenomaan laki Israelille ja nimenomaan Israelissa. "Teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin". Me emme ole tuossa maassa, emmekä ole siitä maasta. Me emme ole israelilaisia, eivätkä heille annetut säädökset kosketa meitä. Kansamme ovat eriytyneet kauan sitten ja on järjetöntä, että jälkikäteen kerrottaisiin, miten koko ihmiskunnan tulisi toimia.

        Polynesialaiset, Australian aboriginaalit, kaikki afrikkalaiset kansat, etelä- ja pohjoisamerikkalaiset kansat, Siperian perukoita myöden aivan kaikki ja sitten vielä kaikki itämerensuomalaiset kansat unohtamatta lukemattomia muita -- kaikki ovat kulkeneet tiensä vain ja ainoastaan odottaakseen, että Vanha Testamentti tuodaan heille -- väkistenkin vieraalla kielellä -- jotta he sitten voisivat elää hyvin? Ei se voi olla niin. Yksi Jumala on totta ja ihmiskunta on monimuotoinen, Luojalle kiitos.

        Eli sinun mielestäsi kristityt muualla kuin Israelin valtion alueella saavat vapaasti tappaa, varastaa ja tehdä huorin?


      • mummomuori kirjoitti:

        "Juutalaisten perinnäissäännöt ovat ihmisten omasta päästään keksimiä käskyjä..."

        Mikä siis Mooseksen (tai Aatamin ja Nooan) käskyistä on näitä perinnäissääntöjä mielestäsi?

        Mooseksen laissa ei ole perinnäissääntöjä. Farseusten perinnäissääntöjä ovat käsien pesu, sapattikynttilöiden sytyttäminen ja monet sapattisäädökset, jotka eivät perustu millään tavalla Raamatun sanaan.


      • Ei, en sanonut niin, Kristitty.net, paljon tulkitsit vaikka vähään suostuit vastaamaan. Kristittyä sitoo ne säädökset, joita Kristus antoi yleisesti kaikille. Israelin osana on se laki joka heille annettiin jo aiemmin. Vaikka Jumala on yksi, ei se tarkoita että Hänen suunnitelmansa koko ihmiskunnalle olisi yksi ja sama kaikkialla ja aina.

        Jos minä jatkan samankaltaista laveaa tulkintaa kuin sinä, niin oletko oikeasti sitä mieltä, että ollaksemme kristittyjä, meidän on matkattava Jerusalemiin tuodaksemme Herran eteen eläinuhreja? Itse en ajattele niin, ajatteletko sinä? Se on Israelin osa ja he tekevät sen suhteen minkä parhaakseen näkevät.


      • pyhätön.mies kirjoitti:

        Ei, en sanonut niin, Kristitty.net, paljon tulkitsit vaikka vähään suostuit vastaamaan. Kristittyä sitoo ne säädökset, joita Kristus antoi yleisesti kaikille. Israelin osana on se laki joka heille annettiin jo aiemmin. Vaikka Jumala on yksi, ei se tarkoita että Hänen suunnitelmansa koko ihmiskunnalle olisi yksi ja sama kaikkialla ja aina.

        Jos minä jatkan samankaltaista laveaa tulkintaa kuin sinä, niin oletko oikeasti sitä mieltä, että ollaksemme kristittyjä, meidän on matkattava Jerusalemiin tuodaksemme Herran eteen eläinuhreja? Itse en ajattele niin, ajatteletko sinä? Se on Israelin osa ja he tekevät sen suhteen minkä parhaakseen näkevät.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että vain Kristuksen vahvistamat käskyt koskevat meitä? Ja selvästi et ymmärrä tuota Mooseksen lain kohtaa, että laki on sama niin muukalaiselle kuin juutalaisellekin. Tietysti Jumalan tahto on koko ihmiskuntaa kohtaan sama, miksi hän antaisi lain pelkästään juutalaisille? Ja tietysti tämä tarkoittaa sitä, että jos laki annettiin vain juutalaisille, silloin ulkomaalaiset saavat vapaasti tappaa ja varastaa ja tehdä huorin.

        Raamatun mukaan meidät pakanat on oksastettu Israeliin. Room. 11. Siksi Israelille annettu laki koskee myös meitä, jos tahdomme seurata Israelin Jumalaa. Missä kohtaa Raamattua käskyt jaotellaan juutalaisille ja pakanoille kuuluviksi? Ei missään, laki on yksi jakamaton kokonaisuus. Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto, mutta taitavasti kristityt hylkäävät tämän sanan.

        Temppeliä ei ole, joten emme voi uhrata uhreja vaikka haluaisimmekin.


      • Se laki joka Mooseksen kirjoissa on, on mitä ilmeisemmin tarkoitettu Israelille. En tiedä miten voisin tämän kirjoittaa tuota selkeämmin. Suomalaiset eivät tuota lakia saaneet -- esi-isämme toki olivat jo tuolloin olemassa, olkoonkin että seikkailivat Uralin liepeillä. Mitä Jumala tarkoitti esi-isiemme kohtaloksi, heiden, jotka eivät koskaan kuulleetkaan moisesta laista, koska elivät tuhat vuotta ennen kuin kristinusko tuli tänne pohjan perukoille? Israelin laki on Israelin laki. Ei joukossamme ole leeviläisiäkään.

        On ihan päivän selvää, että Kristus puhui paljolti __omalle kansalleen__. Se ei tarkoita, etteikö sanomassa olisi ollut myös paljon yleismaailmallista. Mooseksen laissa nimenomaan sanotaan, että nämä lait ovat Israelille ja muukalaisille (eli pakanoille) heidän keskuudessaan -- ei laiksi pakanoille kaukomailla.

        Israel valittiin, jotta monoteismi leviäisi. Jumala käsitteli Aatamia ja Eevaa tietyllä tavalla, Israelia Aabrahamin kautta tietyllä tavalla ja nyt, kristittyjä tietyllä tavalla. On aivan käsittämätöntä olettaa ja jopa väittää, että Jumala jämähtäisi paikoilleen.

        Ei jankata tästä tämän enempää, sillä ymmärryksemme on aivan eri tasoilla emmekä saa tästä muuta kuin riitaa aikaiseksi.


      • pyhätön.mies kirjoitti:

        Se laki joka Mooseksen kirjoissa on, on mitä ilmeisemmin tarkoitettu Israelille. En tiedä miten voisin tämän kirjoittaa tuota selkeämmin. Suomalaiset eivät tuota lakia saaneet -- esi-isämme toki olivat jo tuolloin olemassa, olkoonkin että seikkailivat Uralin liepeillä. Mitä Jumala tarkoitti esi-isiemme kohtaloksi, heiden, jotka eivät koskaan kuulleetkaan moisesta laista, koska elivät tuhat vuotta ennen kuin kristinusko tuli tänne pohjan perukoille? Israelin laki on Israelin laki. Ei joukossamme ole leeviläisiäkään.

        On ihan päivän selvää, että Kristus puhui paljolti __omalle kansalleen__. Se ei tarkoita, etteikö sanomassa olisi ollut myös paljon yleismaailmallista. Mooseksen laissa nimenomaan sanotaan, että nämä lait ovat Israelille ja muukalaisille (eli pakanoille) heidän keskuudessaan -- ei laiksi pakanoille kaukomailla.

        Israel valittiin, jotta monoteismi leviäisi. Jumala käsitteli Aatamia ja Eevaa tietyllä tavalla, Israelia Aabrahamin kautta tietyllä tavalla ja nyt, kristittyjä tietyllä tavalla. On aivan käsittämätöntä olettaa ja jopa väittää, että Jumala jämähtäisi paikoilleen.

        Ei jankata tästä tämän enempää, sillä ymmärryksemme on aivan eri tasoilla emmekä saa tästä muuta kuin riitaa aikaiseksi.

        Sanon vain lyhyesti, että Siinailla oli paitsi juutalaisia, myös sekakansaa joka oli tullut Egyptistä israelilaisten mukana. Lakia ei siis annettu pelkästään Israelille. "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22) Tässä ei sanota, että laki olkoon sama kaikille jotka asuvat Israelin valtion alueella, vaan että se on sama myös muukalaiselle. Miksi ihmeessä Jumala ilmaisisi pyhän tahtona ainoastaan Israelille, eikä välittäisi yhtään siitä miten pakanat muualla maailmassa elävät?

        Miten päätät mitkä Jeesuksen sanomat ovat vain omalle kansalle ja mitkä yleismaailmallisia?


      • Ja tuossa sitaatissa on koko jutun juoni: "niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin". Siinä viitataan muukalaisiin, jotka ovat __maassa__ (johon Jumala Israelin johdatti). Me emme ole siellä, emmekä ole sieltä.

        Jos luet vielä koko asiayhteyden, eli aloitat 24. luvun jakeen kymmenen paikkeilta, tämä käy selväksi. Tuo sana on ilmoitettu Israelin leirissä säädökseksi israelilaisille, sen suhteen miten he suhtautuisivat muukalaisiin keskuudessaan. Miksi israelilaisten leirissä tapahtunut koskettaisi meitä, ei pelkästään nyt vaan myös kauan ennen kuin tuo laki olisi täällä luettu? (Kaiken lisäksi tuo kohta on perustelu kuolemantuomiolle ja itse olen taipuvainen ajattelemaan, ettei se ole kenties se kaikkein paras ratkaisu rikoksista tuomituille.)

        Tuossa samassa kohdassa jota jälleen siteeraat, sanotaan, että rikoksista otetaan hammas hampaasta, silmä silmästä. Silti Kristus opetti vuorisaarnassa:

        "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta."

        Jumala nimenomaan on osoittanut välittävänsä koko ihmiskunnasta, tulemalla lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa. Israelin Hän valitsi tuohon tarkoitukseen, siksi heille on erikseen annettu laki, joka tunnetaan Mooseksen lakina. Meitä suomalaisia ei valittu tuohon tehtävään, synnyttämään Pelastaja.

        Ei siinä mielestäni mitään päättämistä ole, lue Raamattua ja se on selvä.



      • pyhätön.mies kirjoitti:

        Ja tuossa sitaatissa on koko jutun juoni: "niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin". Siinä viitataan muukalaisiin, jotka ovat __maassa__ (johon Jumala Israelin johdatti). Me emme ole siellä, emmekä ole sieltä.

        Jos luet vielä koko asiayhteyden, eli aloitat 24. luvun jakeen kymmenen paikkeilta, tämä käy selväksi. Tuo sana on ilmoitettu Israelin leirissä säädökseksi israelilaisille, sen suhteen miten he suhtautuisivat muukalaisiin keskuudessaan. Miksi israelilaisten leirissä tapahtunut koskettaisi meitä, ei pelkästään nyt vaan myös kauan ennen kuin tuo laki olisi täällä luettu? (Kaiken lisäksi tuo kohta on perustelu kuolemantuomiolle ja itse olen taipuvainen ajattelemaan, ettei se ole kenties se kaikkein paras ratkaisu rikoksista tuomituille.)

        Tuossa samassa kohdassa jota jälleen siteeraat, sanotaan, että rikoksista otetaan hammas hampaasta, silmä silmästä. Silti Kristus opetti vuorisaarnassa:

        "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta."

        Jumala nimenomaan on osoittanut välittävänsä koko ihmiskunnasta, tulemalla lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa. Israelin Hän valitsi tuohon tarkoitukseen, siksi heille on erikseen annettu laki, joka tunnetaan Mooseksen lakina. Meitä suomalaisia ei valittu tuohon tehtävään, synnyttämään Pelastaja.

        Ei siinä mielestäni mitään päättämistä ole, lue Raamattua ja se on selvä.

        Tuo oli selkeästi sanottu!


      • raamatun_omituisuuksia

        "Käytännössä kristityn on noudatettava kaikkia säädöksiä koko Raamatussa, niin vanhassa kuin uudessakin testamentissa. "

        Yleisperiaatteena aivan oikein.

        MUTTA tästä seuraa muutamia omituisuuksia:

        1. Raamattu sanoo sianlihaa (ja eräitä muitakin ruoka-aineita) saastaiseksi.
        Myös eläinten vereen Raamattu suhtautuu tietyllä tavalla. Onko siis myös nykykristityn kiellettyä syödä sianlihaa tai vaikkapa veriohukaisia ? Jos niiden syönti on luvallista, missä kohtaa Raamattu kumoaa nuo pääosin vanhassa testamentissa olleet määräykset ?

        2. Miten (varsinkaan köyhempi ihminen) voi pukeutua ?
        Suurin osa nykyajan tehdasvalmisteisista vaatteista on useamman kuin yhden materiaalin seosta. Mutta Raamattu taas ei hyväksy useamman kuin yhden materiaalin seosta vaatteissa.

        Rikas kristitty tietysti voisi teettää tilaustyönä itselleen vaatteet, joissa kukin vaatekappale on tehty yhdestä ja samasta materiaalista. Tosin, housujen tekeminen voisi osoittautua hankalaksi. Housuissahan on usein sekä vetoketju (joko muovia tai metallia) sekä nappi (yleensä muovia). Jos muu osa housuista on kangasta, niin muovi tai metalli heti rikkoo tuon yhden materiaalin säännön.

        Mutta köyhemmällä kristityllä ei ole varaa mittatilaustyönä tehtyihin vaatteisiin!
        Vaikkapa lyhyet alushousut saat tehdastekoisena kaupasta ostettua 5,95 €. Mutta riittääkö edes 100€ jos ne pitäisi tehdä käsin erikseen, ja tilattaessa mainittaisiin, ettei niissä saa olla useampaa kuin yhtä materiaalia ?

        Tarkoittiko Jumala, että vain rikas kristitty saa pukeutua?
        Entä köyhä: Jos ei ole varaa mittatilaustyönä tehtyihin vaatteisiin, niin tehdastekoisista on käytännössä mahdotonta löytää vaatekappaleita, jotka olisi 100% samasta materiaalista tehtyjä !


      • raamatun_omituisuuksia kirjoitti:

        "Käytännössä kristityn on noudatettava kaikkia säädöksiä koko Raamatussa, niin vanhassa kuin uudessakin testamentissa. "

        Yleisperiaatteena aivan oikein.

        MUTTA tästä seuraa muutamia omituisuuksia:

        1. Raamattu sanoo sianlihaa (ja eräitä muitakin ruoka-aineita) saastaiseksi.
        Myös eläinten vereen Raamattu suhtautuu tietyllä tavalla. Onko siis myös nykykristityn kiellettyä syödä sianlihaa tai vaikkapa veriohukaisia ? Jos niiden syönti on luvallista, missä kohtaa Raamattu kumoaa nuo pääosin vanhassa testamentissa olleet määräykset ?

        2. Miten (varsinkaan köyhempi ihminen) voi pukeutua ?
        Suurin osa nykyajan tehdasvalmisteisista vaatteista on useamman kuin yhden materiaalin seosta. Mutta Raamattu taas ei hyväksy useamman kuin yhden materiaalin seosta vaatteissa.

        Rikas kristitty tietysti voisi teettää tilaustyönä itselleen vaatteet, joissa kukin vaatekappale on tehty yhdestä ja samasta materiaalista. Tosin, housujen tekeminen voisi osoittautua hankalaksi. Housuissahan on usein sekä vetoketju (joko muovia tai metallia) sekä nappi (yleensä muovia). Jos muu osa housuista on kangasta, niin muovi tai metalli heti rikkoo tuon yhden materiaalin säännön.

        Mutta köyhemmällä kristityllä ei ole varaa mittatilaustyönä tehtyihin vaatteisiin!
        Vaikkapa lyhyet alushousut saat tehdastekoisena kaupasta ostettua 5,95 €. Mutta riittääkö edes 100€ jos ne pitäisi tehdä käsin erikseen, ja tilattaessa mainittaisiin, ettei niissä saa olla useampaa kuin yhtä materiaalia ?

        Tarkoittiko Jumala, että vain rikas kristitty saa pukeutua?
        Entä köyhä: Jos ei ole varaa mittatilaustyönä tehtyihin vaatteisiin, niin tehdastekoisista on käytännössä mahdotonta löytää vaatekappaleita, jotka olisi 100% samasta materiaalista tehtyjä !

        Ei tietenkään kristitty saa syödä sianlihaa. Missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa syödä saastaisia eläimiä? Veren syönti kielletään myös apostolien kokouksessa apt. 15. Tietenkään kristitty ei saa syödä verta. Missä kohtaa Raamattua muka annetaan lupa syödä verta?

        "Noudattakaa minun käskyjäni. Älä anna karjassasi kahden erilaisen eläimen pariutua, älä kylvä peltoosi kahdenlaista siementä, älköönkä kahdenlaisista langoista kudottua vaatetta tulko yllesi." (3. Moos. 19:19)

        "Älä pue yllesi vaatetta, joka on kudottu kahdenlaisista langoista, villaisista ja pellavaisista sekaisin." (5. Moos. 22:11)

        "Kultalevyt taottiin ohuiksi ja leikattiin säikeiksi, taidokkaasti kudottaviksi punasinisten, purppuranpunaisten ja helakanpunaisten lankojen ja valkoisten pellavalankojen sekaan." (2. Moos. 39:3)

        Viidennen Mooseksen kirjan käsky tarkentaa kolmannessa annettua käskyä. Näin ainoastaan villan ja pellavansekoitus on kielletty, ei kaikki sekoitukset. Ylipapin kasukka kudottiin kullan ja pellavan sekoituksesta, mikä selvästi osoittaa, että kaikki sekoitekankaat eivät ole kiellettyjä. Näin myös juutalaiset tulkitsevat tuota lakia, että ainoastaan villan ja pellavan sekoitus on kielletty.


      • lomalehmä
        Kristitty.net kirjoitti:

        Noita Nooan seitsemää lakia ei ole listattu missään kohtaa Raamattua, laitas luku ja jae jossa Raamatussa Nooan lait määritellään. Nuo Nooan lait ovat juutalaisten harhaoppia, niitä ei löydy Raamatusta.

        Minä en pakota pakanoita elämään kuin juutalaiset. Siinä ei ole mitään juutalaista, että noudattaa Jumalan lakia. Se ei tee meistä juutalaisia, että noudattaa niinkutsuttua Mooseksen lakia. Minä olen moneen kertaan sanonut, että meidän ei tule noudattaa mitään rabbiinisen juutalaisuuden fariseuksilta perimiä perinnäissääntöjä, taruja ja legendoja.

        "Kristitty.net" >>.... Minä olen moneen kertaan sanonut, että meidän ei tule noudattaa mitään rabbiinisen juutalaisuuden fariseuksilta perimiä perinnäissääntöjä, taruja ja legendoja. >>

        Jumalan lain antaminen Siinailla on taru ja legenda, ei mikään tapahtuneitten tosiasiain kuvaus.


      • lomalehmä kirjoitti:

        "Kristitty.net" >>.... Minä olen moneen kertaan sanonut, että meidän ei tule noudattaa mitään rabbiinisen juutalaisuuden fariseuksilta perimiä perinnäissääntöjä, taruja ja legendoja. >>

        Jumalan lain antaminen Siinailla on taru ja legenda, ei mikään tapahtuneitten tosiasiain kuvaus.

        Lain antaminen Siinailla on historiallinen tapahtuma ja tosiasia.


      • Anonyymi
        pyhätön.mies kirjoitti:

        Se laki joka Mooseksen kirjoissa on, on mitä ilmeisemmin tarkoitettu Israelille. En tiedä miten voisin tämän kirjoittaa tuota selkeämmin. Suomalaiset eivät tuota lakia saaneet -- esi-isämme toki olivat jo tuolloin olemassa, olkoonkin että seikkailivat Uralin liepeillä. Mitä Jumala tarkoitti esi-isiemme kohtaloksi, heiden, jotka eivät koskaan kuulleetkaan moisesta laista, koska elivät tuhat vuotta ennen kuin kristinusko tuli tänne pohjan perukoille? Israelin laki on Israelin laki. Ei joukossamme ole leeviläisiäkään.

        On ihan päivän selvää, että Kristus puhui paljolti __omalle kansalleen__. Se ei tarkoita, etteikö sanomassa olisi ollut myös paljon yleismaailmallista. Mooseksen laissa nimenomaan sanotaan, että nämä lait ovat Israelille ja muukalaisille (eli pakanoille) heidän keskuudessaan -- ei laiksi pakanoille kaukomailla.

        Israel valittiin, jotta monoteismi leviäisi. Jumala käsitteli Aatamia ja Eevaa tietyllä tavalla, Israelia Aabrahamin kautta tietyllä tavalla ja nyt, kristittyjä tietyllä tavalla. On aivan käsittämätöntä olettaa ja jopa väittää, että Jumala jämähtäisi paikoilleen.

        Ei jankata tästä tämän enempää, sillä ymmärryksemme on aivan eri tasoilla emmekä saa tästä muuta kuin riitaa aikaiseksi.

        Oman mielipiteen sanon yksikertaisesti et voi noudattaa mooseksen lakia käytännössä mitenkään, koska raamatussa käsketään noudattaa koko lakia josta häviä yksikään käsky muuten kadotus tuomio, eli missä uhraat ne eläimet sinne temppeliin kun sitä ei ole enään olemassa, pystytkö tekemään tappamista uskonnon perusteella en minä ainakaan, tupsut viittaan käsky ei ole viittoja kellään täällä, monia käskyjä et pysty noudattamaan ja osan kyllä pystyy mutta tässä tulee se ongelma koska et täytä lakia mitenkään niin tulee kadotus tuomio koska vain osan pystyt noudattamaan niin et pääse taivaaseen, siksi en itse noudata sitä koska se ei ole mahdollista, 10 käskyä riittää


      • Anonyymi

        <<Käytännössä kristityn on noudatettava kaikkia säädöksiä koko Raamatussa, niin vanhassa kuin uudessakin testamentissa.<<

        Uhrattava pääsiäisenä kaikki esikoispojat? Tapettava kaikki ihmeidentekijät?

        Teet mahdottoman yhtälön, jos pidät Jumalan lakina Mooseksen lakia, jota Jeesus vastusti ja opetti ihan toisella tavalla evankeliumeiden mukaan (viittaus myös Stefanoksen pulustuspuheeseen). Toisaalta tuon lain mukaan Jeesus kyllä määrättiin ihmeidentekijänä kuolemaan teurastettuna lampaana ja uhrilahjana Jahvelle, siinä mielessä olet oikeassa, mutta sitten pitää jättää Jeeuksesta kertovat evanenkeliumit lukematta.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Mitä Jeesus itse sanoo laista?

        ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)

        <<Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut., ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.<<

        Niin, katsos, kun Jeesus opetti meidän tämän päivän tiedettä, jolla tämä meidän maailmamme pyörii ja niitä kutsutaan luonnonlaeiksi. Ne toiset lait - kun katsot Raamatusta - olivat vain Johannekseen asti, ja sen jälkeen julistetaan taivasten valtakuntaa, joka on meissä ja meidän ympärillämme. Sen uhrikultin piti jäädä sinne menneisyyteen silloin.

        <<Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.<<

        Nyt meidän tiedemaailma tietää mitä tämä tarkoittaa, ja Jeesus kertoi tuovansa tietoa pelastukseksi, ja se tieto liittyi paluuseen paratiisiin, josta ihminen, jonka Jumala teki ensin omaksi kuvakseen ja sitten tämä tuli jumalien kaltaiseksi tietämällä hyvän ja pahan, mutta ei erota niitä (vielä tänä päivänäkään!), niin olisi pikku hiljaa aika alkaa opettelemaan tämän hyvän ja pahan erottamista, kun SIITÄ LAISTA MILLÄ TÄMÄ PALLO PYÖRII ei katoa pienintäkään kirjainta niin kauan kun on taivas ja maapallo!


      • Anonyymi
        MitäJeesusTarkoitti kirjoitti:

        Martti Lutther hyvänä Raamattu asiantuntijana ja paljon Raamattuun perehtyneenä, otti selvää ja kertoi, että uudessa liitossa on siis enään voimassa universaali moraalilaki* (luonnonoikeus**). Tämä uusi liitto korvaa siis vanhan liiton, jonka Jumala teki Siinailla Mooseksen kanssa, sillä Juutalaiset kapinoivat ja rikkoivat liiton. Luttherin näkemys perustui siihen mitä Jeesus itse tarkoittaa lailla***.


        * Moraalilaki on kaikkien järjellisten olentojen päteväksi tunnustama intersubjektiivinen moraalia koskeva periaate.
        ** Luonnonoikeus on nimitys sellaisille moraali- ja oikeusteorioille, joiden mukaan on olemassa yleisesti päteviä, kulttuurista, uskonnoista ja ihmisestä riippumattomia normeja.
        *** Kultainensääntö - Niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille - on vieläkin luterilaisuuden kaikkein keskeisin oppi.

        No mihinkä sitten se teurastetun tosi Jumalan uhrilahjaveri tarvittiin Jeesuksen muodossa, kun nimenomaan sanotaan, että se veri (toisin sanoen kuolema) oli tämä uusi liitto?! Onko Luther tosiaan sanonut noin?! (Tässä näette - kysymys ei koske nyt viekoittelevasti omenan syömistä, vaan hämmästystä.)


    • Aaaaammeeennn

      Jumalan lakia (=Jeesuksen käskyt) - Mooseksen laki sisältyy Jumalan antamaan tahtoon ja käskyihin.

      Jaak. 2:10
      Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.


      Room. 3:31
      Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

      • ihan.kyssäri.vaan

        Mitenkäs toteutat käytännössä. Raiskattujen, avionrikkojien , kurittomien kakaroitten , orjien, jne.....tappamiset ?


      • ihan.kyssäri.vaan kirjoitti:

        Mitenkäs toteutat käytännössä. Raiskattujen, avionrikkojien , kurittomien kakaroitten , orjien, jne.....tappamiset ?

        Pitäisi jumalan lakien mukaan elävän olla sen verran fiksu, ettei jää kiinni listiessään oikeutetusti syntisiä.

        Valitettavasti tuolla älynjakopuolella jumala ei ole oikein onnistunut näiden uskonharhaisten kanssa. Taas saa jumalan cv surkuhupaisan merkinnän.


    • Epäjumalienkieltäjä

      Listasta jäi pois kiihkokristittyjen suosituin vaihtoehto:

      "Omaa mutu-käsitystä, joita perustellaan sopivasti poimituilla Raamatunlauseilla"

      Mitään "Raamatullista lakia" kun ei oikeasti voi noudataa, vaan kyse on aina tulkinnasta.

      • Tekopyhät kristityt poimivat kirsikoita kakusta lukiessaan Mooseksen lakia, he poimivat itselleen mukavia käskyjä, joita he nimittävät moraalisäädöksiksi ja hylkäävät epämiellyttävät käskyt seremonialakina. Todellisuudessa Raamatussa ei ole Mooseksen laissa mitään jaottelua moraali- ja seremonilakeihin. Laki on yksi, eikä sitä voi jakaa palasiin ja väittää että osa laista on kumottu. Raamatussa ei ole mitään listaa kumotuista käskyistä. Niinpä kristityt tekevät tämän jaottelun täysin mielivaltaisesti. Jeesuksen selvän opetuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto, mutta näitä Jeesuksen sanoja kristityt eivät usko.


      • lainsuojatonko
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tekopyhät kristityt poimivat kirsikoita kakusta lukiessaan Mooseksen lakia, he poimivat itselleen mukavia käskyjä, joita he nimittävät moraalisäädöksiksi ja hylkäävät epämiellyttävät käskyt seremonialakina. Todellisuudessa Raamatussa ei ole Mooseksen laissa mitään jaottelua moraali- ja seremonilakeihin. Laki on yksi, eikä sitä voi jakaa palasiin ja väittää että osa laista on kumottu. Raamatussa ei ole mitään listaa kumotuista käskyistä. Niinpä kristityt tekevät tämän jaottelun täysin mielivaltaisesti. Jeesuksen selvän opetuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto, mutta näitä Jeesuksen sanoja kristityt eivät usko.

        Kerro miten käytännössä toteutat kaikkia niin ettet jää kiiinni.


      • lainsuojatonko kirjoitti:

        Kerro miten käytännössä toteutat kaikkia niin ettet jää kiiinni.

        Ei ole mitään kiinnijäämisen vaaraa kun noudattaa koko lakia.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Ei ole mitään kiinnijäämisen vaaraa kun noudattaa koko lakia.

        Koko lakia no itse olen miettinyt että miten voisi tappaa kurittomat kersat, vääräuskoiset, avionrikkojat ja homostelijat ?

        Vai onko tarkoitus et jää kiinni ?


      • nähty.on kirjoitti:

        Koko lakia no itse olen miettinyt että miten voisi tappaa kurittomat kersat, vääräuskoiset, avionrikkojat ja homostelijat ?

        Vai onko tarkoitus et jää kiinni ?

        Kukaan ei noudata tuota eksanttia Raamatun laki johan se on ajatuksesena aivan bisaari.

        Kuka edes ajattelee tuollaisia kuin sinä.

        Ilmeisesti kuitenkin jotkut kuten olen sanonnut konservaativi kristityt voi paremmin rinnastaa sinne islamilaisten fundamenttalistin kanssa samaan. Ja turha natista.

        Samaan laariin kuuluttu, Yhtä sokeita olette , ympäröivälle maailmalle.

        Te olette kuin vitsaus joka kulkee olevinaan uskovaisten keskuudessa mutta "väärissä vaatteissa"


      • lainsuojatonko
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ei ole mitään kiinnijäämisen vaaraa kun noudattaa koko lakia.

        Nyt en ymmärtänyt. Miten kiinnijäämisen voi estää?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Ei ole mitään kiinnijäämisen vaaraa kun noudattaa koko lakia.

        Ja mikä se on se, "koko" laki?


      • KrisNet.Eikirj
        lainsuojatonko kirjoitti:

        Nyt en ymmärtänyt. Miten kiinnijäämisen voi estää?

        Jos noudattaa tarkoin kaikkia Jumalan antamia käskyjä kaikkina aikoina, ei jää kiinni.


      • KrisNet.Eikirj kirjoitti:

        Jos noudattaa tarkoin kaikkia Jumalan antamia käskyjä kaikkina aikoina, ei jää kiinni.

        Säälittävä yritys varastaa minun nikki. Minä en kirjoittele tänne muuta kuin kirjautuneena.


      • mummomuori kirjoitti:

        Ja mikä se on se, "koko" laki?

        Mikä on koko laki? Koko laki on koko Jumalan laki, kaikki mitä Raamatussa on säädetty. Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto. Kaikki käskyt ovat siis voimassa.


      • nähty.on kirjoitti:

        Koko lakia no itse olen miettinyt että miten voisi tappaa kurittomat kersat, vääräuskoiset, avionrikkojat ja homostelijat ?

        Vai onko tarkoitus et jää kiinni ?

        Meillä ei ole mitään lupaa ottaa lakia omiin käsiin ja verekseltään surmata kaikki sapatin ja avionrikkojat. Raamatun mukaan kuolemantuomion langettaminen on oikeuslaitoksen tehtävä. Tuomioon tarvitaan reilu oikeudenkäynti. Elämme kuitenkin diasporassa muukalaisina vieraalla maalla, jossa on pakanallinen esivalta, joka ei jakele kuolemantuomioita. Meidän tulee siis kunnioittaa maallista esivaltaa, joka ei hyväksy kuolemantuomiota.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Mikä on koko laki? Koko laki on koko Jumalan laki, kaikki mitä Raamatussa on säädetty. Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto. Kaikki käskyt ovat siis voimassa.

        Niin, eli mitä kaikkia lakeja siinä on? Osaatko luetella ne kaikki?


      • mummomuori kirjoitti:

        Niin, eli mitä kaikkia lakeja siinä on? Osaatko luetella ne kaikki?

        En osaa luetella niitä kaikkia. Ne löytyvät kaikki Raamatusta kyllä. Juutalaiset laskevat 613 käskyä Raamatusta, tuo luku lienee lähellä oikeaa.


      • nöps

        miten pystyt noudattamaan kaikkia lakia jos et edes pysty luettelemaan kaikkia lakia eli siis et muista kaikkea ulkoa ? noudatat kuitenkin?


      • pien.korjaus
        Kristitty.net kirjoitti:

        En osaa luetella niitä kaikkia. Ne löytyvät kaikki Raamatusta kyllä. Juutalaiset laskevat 613 käskyä Raamatusta, tuo luku lienee lähellä oikeaa.

        Ne ovat perinnäissääntöjä ei lakeja!


      • Syytä muistaa, että Jeesus useimmissa yhteyksissä puhui israelilaisille. Tälle yleisölle "koko laki" oli täysin selvä, heidän osansa on pitää siitä kiinni. Pääsääntöisesti maailman kansat eivät kuitenkaan ole israelilaisia.


      • Elämän.opiskelija
        Kristitty.net kirjoitti:

        En osaa luetella niitä kaikkia. Ne löytyvät kaikki Raamatusta kyllä. Juutalaiset laskevat 613 käskyä Raamatusta, tuo luku lienee lähellä oikeaa.

        Et siis elä, noudatat vain lakeja. Niitähän lienee koko VT pullollaan, määräyksiä, kieltoja ja ohjeita.
        Kokopäivätyö. Mitä teet elämälläsi, joka kuitenkin on ainutkertainen ja vain sinulle tarkoitettu?
        Katolilaisena olisit varmasti luostarissa.


      • pyhätön.mies kirjoitti:

        Syytä muistaa, että Jeesus useimmissa yhteyksissä puhui israelilaisille. Tälle yleisölle "koko laki" oli täysin selvä, heidän osansa on pitää siitä kiinni. Pääsääntöisesti maailman kansat eivät kuitenkaan ole israelilaisia.

        Eli muut kuin israelilaiset saavat tappaa, varastaa ja tehdä huorin?


      • Vuorisaarnassa (Matteus 5) käydään hyvinkin täsmällisesti noita asioita läpi ja nähdäkseni ne ovat yleispäteviä koko ihmiskunnalle. Eli ei, muut kuin israelilaiset eivät saa tappaa, varastaa ja tehdä huorin.


      • ^Huonosti muotoiltu tuo viimeinen lause, mutta ymmärtänette.


      • raamatun_omituisuuksia
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ei ole mitään kiinnijäämisen vaaraa kun noudattaa koko lakia.

        "Ei ole mitään kiinnijäämisen vaaraa kun noudattaa koko lakia."

        Entä, kun Raamatun laki antaa 2 keskenään ristiriitaista määräystä:

        Oletetaan, että tunnet jonkun wiccanaisen.

        Käsittääkseni wicca = noita.

        Jos tapat tuon naisen, rikot lakia, joka sanoo "Älä tapa" (jotkut tosin väittävät, että tuon lain oikea suomennos olisi "Älä murhaa" - tämä ei tosin vaikuta tähän ristiriitaan mitenkään. Eihän yksityinen kansalainen voi laillisesti tappaa ketään, vaan kuolemantuomion jakaminen olisi oikeuslaitoksen tehtävä).

        Ja jos ET tapa tuota wiccanaista, rikot lakia:

        Raamattu sanoo myös "noitanaisen älä anna elää".

        Jos iis tunnet yhden tai useamman wiccanaisen, koko Raamatun lain noudattaminen on sinulle mahdotonta !


      • raamatun_omituisuuksia kirjoitti:

        "Ei ole mitään kiinnijäämisen vaaraa kun noudattaa koko lakia."

        Entä, kun Raamatun laki antaa 2 keskenään ristiriitaista määräystä:

        Oletetaan, että tunnet jonkun wiccanaisen.

        Käsittääkseni wicca = noita.

        Jos tapat tuon naisen, rikot lakia, joka sanoo "Älä tapa" (jotkut tosin väittävät, että tuon lain oikea suomennos olisi "Älä murhaa" - tämä ei tosin vaikuta tähän ristiriitaan mitenkään. Eihän yksityinen kansalainen voi laillisesti tappaa ketään, vaan kuolemantuomion jakaminen olisi oikeuslaitoksen tehtävä).

        Ja jos ET tapa tuota wiccanaista, rikot lakia:

        Raamattu sanoo myös "noitanaisen älä anna elää".

        Jos iis tunnet yhden tai useamman wiccanaisen, koko Raamatun lain noudattaminen on sinulle mahdotonta !

        Kuolemantuomion langettaminen on oikeuslaitoksen tehtävä. Meillä ei ole mitään lupaa ottaa lakia omiin käsiimme. Elämme diasporassa maallisen ja pakanallisen esivallan alla. Olemme siis samassa tilanteessa kuin juutalaiset Jeesuksen aikaan, meillä ei ole lupa tappaa ketään. Joten jos tapaat noitanaisen, ei sinulla ole lupa verekseltään tappaa häntä.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Kuolemantuomion langettaminen on oikeuslaitoksen tehtävä. Meillä ei ole mitään lupaa ottaa lakia omiin käsiimme. Elämme diasporassa maallisen ja pakanallisen esivallan alla. Olemme siis samassa tilanteessa kuin juutalaiset Jeesuksen aikaan, meillä ei ole lupa tappaa ketään. Joten jos tapaat noitanaisen, ei sinulla ole lupa verekseltään tappaa häntä.

        "Elämme diasporassa maallisen ja pakanallisen esivallan alla. "

        :D No, just...


      • mummomuori kirjoitti:

        "Elämme diasporassa maallisen ja pakanallisen esivallan alla. "

        :D No, just...

        Väitätkö että elämme teokratiassa? Väitätkö että maallinen esivaltamme muka ei ole pakanallinen?


      • mummomuori kirjoitti:

        Ja mikä se on se, "koko" laki?

        Koko lain voit lukea viidestä ensimmäisestä Mooseksen kirjasta.


    • Pitää pyrkiä noudattamaan aina sen valtion lakia missä sattuu asumaan.

    • evita-ei.kirj

      Jumalan lakia.
      "Minä panen lakini heidän mieleensä ja kirjoitan sen heidän sydämeensä."
      Se on omantunnon laki, jonka itse Jumala on kirjoittanut uskovien sydämiin.

      • Kuten varmaan tiedät, tuo omatuntokin voidaan muokata halutun kaltaiseksi, sillä se on osa ihmisen minuutta.


      • evita-ei.kirj
        mummomuori kirjoitti:

        Kuten varmaan tiedät, tuo omatuntokin voidaan muokata halutun kaltaiseksi, sillä se on osa ihmisen minuutta.

        Jumalan laki on Hänen kymmenen käskyään, jonka Jeesus laittoi toiseen muotoon. "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi kuin itseäsi". Tähän sisältyy kaikki laki ja profeetat.
        Niin, omantuntonsa voi paaduttaa, voi olla myös liian väljä omatunto, jolloin selitetään kaikki sallituiksi, tai liian tiukka, joka noudattaa lakia pilkun tarkasti, ja tekee siihen vielä lisäksi omia tiuennuksia, mitkä millä orjuuttaa itseään niin, että elämä hankaloituu.


      • evita-ei.kirj kirjoitti:

        Jumalan laki on Hänen kymmenen käskyään, jonka Jeesus laittoi toiseen muotoon. "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi kuin itseäsi". Tähän sisältyy kaikki laki ja profeetat.
        Niin, omantuntonsa voi paaduttaa, voi olla myös liian väljä omatunto, jolloin selitetään kaikki sallituiksi, tai liian tiukka, joka noudattaa lakia pilkun tarkasti, ja tekee siihen vielä lisäksi omia tiuennuksia, mitkä millä orjuuttaa itseään niin, että elämä hankaloituu.

        Niin, omatunto on kovin erilainen eri ihmisillä. Mutta jotain meillä kaikilla ihmisillä on, että perus moraalin taju meillä on.

        Olen usein pohtinut tuota omantunnon paaduttamista. Vähän hankalaa koska uskonnollinen kieli käsittää sen toisin kuin esim. psykologia.


    • valinnan-varaa

      Irakilaisen kristityn osaks suomen osaks irakin lakii suomessa ollessaan?
      Suomalaisen kristityn irakissa ollessaan osaks irakin osaks suomen lakii
      (liikenne sääntöjen osalta kannattaa varmuuden vuoksi noudattaa sen maan lakii täysin missä sattuu kulloinkin olemaan

    • Laki on, että tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseä, näissä kahdessa riippuu laki ja profeetat sanoin Jeesus. Ja kukaan muu kuin Jeesus ei ole tätä lakia täyttänyt kuin itse Jeesus, ja täten jokainen ihminen on lainrikkoja, ja tarvitsee täten Jeesusta syntiensä sovittajaksi.

      • sadisti1

        "ja lähimmäistä niinkuin itseä"
        Mitä suurempi kipu sen parempi olo


    • En mä noudata noita älyttömiä Paavo Lipposen ja Matti Vanhasen lakeja, niinkuin seksinostolakia:" Seksin osto on kielletty julkisella paikalla, ihmiskaupan uhrilta tai parituksen uhrilta. ".

    • Elämän.opiskelija

      Riviluterilaisena en ole ikinä edes kuullut Adamin laista, puhumattakaan noista muista luetelluista. Rippikoulussa opetettiin Mooseksen laintaulut ja 10 käskyä, ja elävässä elämässä olen yrittänyt parhaani mukaan noudattaa Suomen lakia.

      Näillä palstoilla huomaa, että tavallinen uskovainen tai kristillisen kasvatuksen saanut ihminen ei ole kelvollinen yhtään mihinkään. Pitää suorittaa eri tavoin rituaaleja, jotta voi osoittaa olevansa aidossa uskossa.
      Se ei ole minun järkeeni mennyt, koska ikuinen Jumala on nähnyt ihmisen kaikki eri kehitysvaiheet ja tutustunut monenmoisiin palvontamenoihin. En voi ymmärtää, miksi oletetaan, että jotkut sananmuodot nimet ja kastetavat merkitsisivät Hänelle enemmän kuin toiset.

      Vilpittömyys on aitoa palvomista.

      • Niinpä, joillekin ei riitä mikään vaan pitää noudataa koukeroisia "lakeja" ja tehdä kaikenlaisia rituaaleja.


      • Anonyymi

        Peukutus sulle! Jeesus opetti, että Luojajumala tietää jokaisen hiuksemme ja ajatuksemme, tuntee koko meidän henkilökohtaisen elämämme historian ja aidon yrittämisemme ja tekemisemme, ja nämä veivaavat fariseusten tapaan jotakin ulkoista lakia!


    • RealiteetitOvatTotta

      Jos jollekin on epäselvää, että Suomessa noudatetaan Suomen lakeja, kannattaa muuttaa muualle. Puheet siitä, että jokin epämääräinen Jumalan Laki mene ohi maallisesta lainsäädännöstä, ovat joutavaa sässötystä. Jokainen haluava voi kokeilla käyttää perusteluna lain rikkomiselle uskoaan ja katsoa miten käy!

      • todentotta33

        Olen samaa mieltä ja ihmettelen sitä, että jotkut voivat jopa sanoa, että ei tarvite seuarata muuta kuin Jumalan lakia. Mielestäni Suomen Laki on kirjoitettu melkein täsmälleen kymmenen käskyn pohjalta. Todetaanhan sitä myös Raamatun puitteissa, että pitää kunnioittaa esivaltaa.
        Meidän kristittyjen olisi myös hyvä miettiä tätä; Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa.


      • Suoraan sanottu ja oivaltavasti perusteltu. Jumalan laki on monelle uskovaisellekin vain tulkinnan laki eli jos meinaa hävitä rahaa tai joutua vankilaan niin silloin tulkitaan se pikimmiten omaksi eduksi vaikka se olisi miten präntätty kirjaimellisesti Raamattuun toisin.


    • Tähän ei tainnut selkokielistä vastausta tulla? :D

      • Tuli hyvin selvä vastaus, kristityn on noudatettava Jumalan lakia.


      • omaalakii
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tuli hyvin selvä vastaus, kristityn on noudatettava Jumalan lakia.

        Mun mielest kenenkään lakeja ei tarvi noudattaa jos ei haluu?
        Pitää vaan aina olla valmis maksaan hinta jos jää kiinni.
        Eli ... ei mitään lakeja ja jokainen voi elää vapaasti niinkuin haluu?


      • pitäkääLakinne
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tuli hyvin selvä vastaus, kristityn on noudatettava Jumalan lakia.

        Tästä linkistä voi käydä tulostamassa itelleen lunttilapun, jossa on kaikki 613 käskyä: https://en.wikipedia.org/wiki/613_commandments

        Muistakaa kylpyammeet ! Kunnioittakaa Tooran opettajia ! Polttakaa epäjumalankuvia palvovat kaupungit ! Ei tatuointeja ! Ei hiivalla tai muullakaan nostettuja taikinoita Yom Kippurina ! Ei taajama-alueen ulkopuolelle menemistä sapattina !

        Älkääkä varsinkaan menkö naimisiin ei-juutalaisten kanssa !


      • Asiat.asiana
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tuli hyvin selvä vastaus, kristityn on noudatettava Jumalan lakia.

        Kuritatko lastasi Raamatun ohjeen mukaan?

        Jos sinulla ei ole lasta, et ole noudattanut Jumalan käskyä lisääntyä.

        Miten on?


      • pitäkääLakinne kirjoitti:

        Tästä linkistä voi käydä tulostamassa itelleen lunttilapun, jossa on kaikki 613 käskyä: https://en.wikipedia.org/wiki/613_commandments

        Muistakaa kylpyammeet ! Kunnioittakaa Tooran opettajia ! Polttakaa epäjumalankuvia palvovat kaupungit ! Ei tatuointeja ! Ei hiivalla tai muullakaan nostettuja taikinoita Yom Kippurina ! Ei taajama-alueen ulkopuolelle menemistä sapattina !

        Älkääkä varsinkaan menkö naimisiin ei-juutalaisten kanssa !

        Yom Kippurina ei ole mitään käskyä hiivalla nostetusta taikinasta, tuo koskee happamattoman leivän juhlaa eli pääsiäistä. Raamatussa ei ole mitään käskyä sapattina kuljettavasta matkasta.


      • pitäkääLakinne

        Aijjajjaii, nyt oon taas lakia rikkonut. Jos ei muuten niin venyttelemällä sitä omiin tarpeisiis.

        2. Mooseksen kirja 16: 29: Muistakaa, että Herra itse on asettanut teille sapatin, ja siksi hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän ruoan. Pysykää siellä missä olettekin; kenenkään ei pidä seitsemäntenä päivänä lähteä asuinpaikastaan." 30 Niin kansa vietti seitsemäntenä päivänä lepopäivää.

        KENENKÄÄN EI PIDÄ SEITSEMÄNTENÄ PÄIVÄNÄ LÄHTEÄ ASUINPAIKASTAAN.

        Mihin vedät asuinpaikkas rajat sitten, stratosfääriin? Ns. digiavaruuteen ainakin matkasit eilen.

        Ja ei tietenkään Yom Kippurina mitään hiivalla nostettuja tai happamattomiakaan syödä -- koska silloin ei syödä yhtään mitään! Lankesit taas viisastelemaan Tooratietoudellas tai sen puutteella siis.


      • Asiat.asiana
        Kristitty.net kirjoitti:

        Yom Kippurina ei ole mitään käskyä hiivalla nostetusta taikinasta, tuo koskee happamattoman leivän juhlaa eli pääsiäistä. Raamatussa ei ole mitään käskyä sapattina kuljettavasta matkasta.

        Kuritatko lastasi Raamatun ohjeen mukaan?

        Jos sinulla ei ole lasta, et ole noudattanut Jumalan käskyä lisääntyä.

        Miten on?

        Toistetaan, koska et saanut vastattua.


      • pitäkääLakinne kirjoitti:

        Aijjajjaii, nyt oon taas lakia rikkonut. Jos ei muuten niin venyttelemällä sitä omiin tarpeisiis.

        2. Mooseksen kirja 16: 29: Muistakaa, että Herra itse on asettanut teille sapatin, ja siksi hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän ruoan. Pysykää siellä missä olettekin; kenenkään ei pidä seitsemäntenä päivänä lähteä asuinpaikastaan." 30 Niin kansa vietti seitsemäntenä päivänä lepopäivää.

        KENENKÄÄN EI PIDÄ SEITSEMÄNTENÄ PÄIVÄNÄ LÄHTEÄ ASUINPAIKASTAAN.

        Mihin vedät asuinpaikkas rajat sitten, stratosfääriin? Ns. digiavaruuteen ainakin matkasit eilen.

        Ja ei tietenkään Yom Kippurina mitään hiivalla nostettuja tai happamattomiakaan syödä -- koska silloin ei syödä yhtään mitään! Lankesit taas viisastelemaan Tooratietoudellas tai sen puutteella siis.

        Nimenomaan, mihin vedät asuinpaikkasi rajat? Raamatussa ei ole missään kohtaa määritelty sapatinmatkaa.

        Olen pahoillani, jos en jokaikiseen kysymykseen kerkeä vastaamaan. Minulle ei ole siunaantunut vielä lapsia. Se ei ole minun syytäni, että niitä ei vielä ole tullut.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Tuli hyvin selvä vastaus, kristityn on noudatettava Jumalan lakia.

        Ja niitä ovat noiden yli kuudensadan käskyn lisäksi mitkä?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Nimenomaan, mihin vedät asuinpaikkasi rajat? Raamatussa ei ole missään kohtaa määritelty sapatinmatkaa.

        Olen pahoillani, jos en jokaikiseen kysymykseen kerkeä vastaamaan. Minulle ei ole siunaantunut vielä lapsia. Se ei ole minun syytäni, että niitä ei vielä ole tullut.

        "Nimenomaan, mihin vedät asuinpaikkasi rajat? Raamatussa ei ole missään kohtaa määritelty sapatinmatkaa."


        Mihin sinä vedät ne rajat? Minkä tulkitset olevan asuinpaikkasi Raamatun lauseen pohjalta?

        Vai onko niin että Raamattu onkin moniselitteinen ja epämääräinen kirjanen eikä anna vastausta tuohon(kaan) kysymykseen selvästi?


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Nimenomaan, mihin vedät asuinpaikkasi rajat? Raamatussa ei ole missään kohtaa määritelty sapatinmatkaa."


        Mihin sinä vedät ne rajat? Minkä tulkitset olevan asuinpaikkasi Raamatun lauseen pohjalta?

        Vai onko niin että Raamattu onkin moniselitteinen ja epämääräinen kirjanen eikä anna vastausta tuohon(kaan) kysymykseen selvästi?

        Tai sen vuoksi niitä selittäjiä tarvitaan, koska tulkinnan mahdollisuuksia on useita.


      • Asiat.asiana kirjoitti:

        Kuritatko lastasi Raamatun ohjeen mukaan?

        Jos sinulla ei ole lasta, et ole noudattanut Jumalan käskyä lisääntyä.

        Miten on?

        Toistetaan, koska et saanut vastattua.

        Kenen syytä se sitten on, jos et ole vastoin Raamatun ohjeita hankkinut itsellesi puolisoa?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Kenen syytä se sitten on, jos et ole vastoin Raamatun ohjeita hankkinut itsellesi puolisoa?

        Kysytkö minulta? Se ei todellakaan ole minun vikani, jos minulle ja puolisolleni ei vielä ole ilmaantunut lapsia.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Kysytkö minulta? Se ei todellakaan ole minun vikani, jos minulle ja puolisolleni ei vielä ole ilmaantunut lapsia.

        Noudattaako puolisosikin VT:n ohjeistusta?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Noudattaako puolisosikin VT:n ohjeistusta?

        Tietysti.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Tietysti.

        Mielenkiintoista. Varmaankin kaikin puolin ihanaa.


    • KirjoitettuOn

      Olen Jeesukseen uskovana Kristuksen laissa. 1. Kor 9:21 Ilman lakia oleville olen ollut kuin olisin ilman lakia voittaakseni ilman lakia olevia, vaikka en olekaan ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa.

    • Anonyymi

      Ihan mahdotonta noudattaa mooseksen lakia, et käytännössä pysty noudattaa sitä mitenkään missään maassa, miten pukeudut kuin 2000 vuotta sitten miten vedät aasilta pään irti, miten voi käydä kirkossa kun kirkossa pitää olla materiaali säännökset jos on väärät polta se maan tasalle, vietä sabattia jos joku ei vietä kivitä hänet kuoliaaksi, samoin väärä uskoset ynnä muuta mahdottomia on tähän päälle käskyjä on 613 ja niistä on vielä mukavasti hukassa monia. Ei muuten onnistu yhdeltäkään täyttää nämä kaikki lait. Raamattuakin on muunneltu jälkeen Kristuksen tähän päivään asti ja tehty vääriä käännöksiä yms virheitä ja sensuroitu minä en ala mooseksen lakeja noudattaa ihan mahdotonta. Tyydyn perus kristilliseen elämään 10 käskyä ja Raamatun ohjeisiin uskon Jeesuksen ja Jumalaan ja rakastan heitä joten jos se riitä niin kadotukseen vaan, miksi Jumala joka meitä rakastaa nakkais meidät tuleen kidutettavaksi. Yritin noudattaa mooseksen lakia ilman tuloksia ja mielen terveys ongelmat iski siihen päälle joten ei pysty

      • Anonyymi

        Suurin osa mooseksen kirjojen määräyksistä koskee ko. lain mukaan ainoastaan israelilaisia. Säännön rikkomisesta yleensä seuraa että karkoitetaan Israelin alueen ulkopuolelle asumaan.

        Suomalaiset noudattavat Mooseksen lakia kaikessa mitä tekevät, koska Israelin alueelle muuttaminen ei kiinnosta. Tällöin kaikki tekemiset ovat yhteensopivia Mooseksen lain kanssa. Sianlihan syönti ym. on sallittua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa mooseksen kirjojen määräyksistä koskee ko. lain mukaan ainoastaan israelilaisia. Säännön rikkomisesta yleensä seuraa että karkoitetaan Israelin alueen ulkopuolelle asumaan.

        Suomalaiset noudattavat Mooseksen lakia kaikessa mitä tekevät, koska Israelin alueelle muuttaminen ei kiinnosta. Tällöin kaikki tekemiset ovat yhteensopivia Mooseksen lain kanssa. Sianlihan syönti ym. on sallittua.

        Siuanlihaa voi syödä kun se kypsennetään kunnolla. Paimentolaisten muinainen kypsennystekniikka oli usein perseestä ja siksi haitallisimmat lihat kiellettiin.


      • Anonyymi
        KTS kirjoitti:

        Siuanlihaa voi syödä kun se kypsennetään kunnolla. Paimentolaisten muinainen kypsennystekniikka oli usein perseestä ja siksi haitallisimmat lihat kiellettiin.

        Samoin rottaa, käärmettä, koiraa, kissaa voi syödä kun kypsennetään kunnolla.


    • Anonyymi

      Henkilö joka asettaa jotkut "pyhät kirjoitukset" Suomen lain yläpuolelle on vaarallinen kiihkoilija ja fundamentalisti. Sellaiset pitäisi olla Supon seurannassa ja virkakiellossa.

    • Anonyymi

      Kristityt noudattavat kirkon sääntökokoelmaa josta päättää kirkkohallitus. Se korvaa Augsburgin tunnustuksen, Paavin määräykset ja Paavalin ohjeet. Kirkon sääntökokoelmaa noudattamalla noudattaa Jumalan lakia.

    • Anonyymi

      Jumalan lakia.

    • Usein sanotaan sloganina että "Jeesus täytti lain".

      Siinä jää kuitenkin lause kesken. Se kuuluu kokonaisuudessaan, että "Jeesus täytti lain puuttuvat kohdat" eli lisäsi Vanhan Testamentin maksimirangaistusten rinnalle lieventävät asianhaarat ja armon.

      Rangaistusasteikko lieventävine asianhaaroineen otettiin käyttöön myös Talmudissa kun huomattiin, että eihän Mooseksen lakia noudattamalla riittäisi aikaa mestata jonossa kaikkia kansalaisia.

      • Anonyymi

        Islamiin jäivät vanhan läjhi-idän julmat rangaistukset, mutta ei kaikkia sentään ole ehditty kivittää tai kaikilta kaulaa katkaista- vai onko sinusta?
        Oppineet jo Jeesuksen aikaan olivat tehneet kuolemanrangaistukset lähes mahdottomiksi antaa ja muitakin lakeja alettiin tulkita tavoilla joita ilman koko kristinuskoa ei olisi voinut syntyä, ei myöskään islamia joka tarvitsi paitsi juutalaisuutta myös kristinuskon syntyäkseen. Myös Jeesus-liike oli mahdollinen oppineiden työn ansiosta monimuotoisessa 2. temppelin ajan juutalaisuudessa, ei sitä ennen. Äiti elää ja voi hyvin vaikka lapset muuta luulevat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Islamiin jäivät vanhan läjhi-idän julmat rangaistukset, mutta ei kaikkia sentään ole ehditty kivittää tai kaikilta kaulaa katkaista- vai onko sinusta?
        Oppineet jo Jeesuksen aikaan olivat tehneet kuolemanrangaistukset lähes mahdottomiksi antaa ja muitakin lakeja alettiin tulkita tavoilla joita ilman koko kristinuskoa ei olisi voinut syntyä, ei myöskään islamia joka tarvitsi paitsi juutalaisuutta myös kristinuskon syntyäkseen. Myös Jeesus-liike oli mahdollinen oppineiden työn ansiosta monimuotoisessa 2. temppelin ajan juutalaisuudessa, ei sitä ennen. Äiti elää ja voi hyvin vaikka lapset muuta luulevat.

        Unohdin kirjautua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Islamiin jäivät vanhan läjhi-idän julmat rangaistukset, mutta ei kaikkia sentään ole ehditty kivittää tai kaikilta kaulaa katkaista- vai onko sinusta?
        Oppineet jo Jeesuksen aikaan olivat tehneet kuolemanrangaistukset lähes mahdottomiksi antaa ja muitakin lakeja alettiin tulkita tavoilla joita ilman koko kristinuskoa ei olisi voinut syntyä, ei myöskään islamia joka tarvitsi paitsi juutalaisuutta myös kristinuskon syntyäkseen. Myös Jeesus-liike oli mahdollinen oppineiden työn ansiosta monimuotoisessa 2. temppelin ajan juutalaisuudessa, ei sitä ennen. Äiti elää ja voi hyvin vaikka lapset muuta luulevat.

        Tämä hauska sarjakuva osuu asian ytimeen:
        :D
        Leviticus 20 sivu 1
        https://1.bp.blogspot.com/-JqX9FE1Y5FM/XhiA9RISq1I/AAAAAAAAIow/bKyql9fumUEzDOkWac6bHX_T7IF0XT7GgCNcBGAsYHQ/s1600/YC3 p02.png

        Leviticus 20 sivu 2
        https://1.bp.blogspot.com/-JFurEj2mxEA/XhiA9Pjxb5I/AAAAAAAAIoo/ybYdbJPuHXcSrcykyYiGm5-BrAxfRyyHQCNcBGAsYHQ/s1600/YC3 p03.png

        Leviticus 20 sivu 3
        https://1.bp.blogspot.com/-wyx_fZjqvW8/XhiA9Cj7jOI/AAAAAAAAIos/09WsUfy1Apki86cVWAjJpbllH1qZrLIqACNcBGAsYHQ/s1600/YC3 p04.png

        Leviticus 20 sivu 4
        https://1.bp.blogspot.com/-te9HlZbJcAA/XhiA95DWN3I/AAAAAAAAIo0/T_4S9bmQYfofsFQvJ6om-jgppRfZeO14wCNcBGAsYHQ/s1600/YC3 p05.png

        Leviticus 20 sivu 5
        https://1.bp.blogspot.com/-9WoHLpnF1Iw/XhiA-LyR-VI/AAAAAAAAIo4/pfW2rk4PvS84f7gQOkzEtxkIq3dK9DAPwCNcBGAsYHQ/s1600/YC3 p06.png

        Leviticus 20 sivu 6
        https://1.bp.blogspot.com/-lkYVZrHHm3c/XhiA-pjtqcI/AAAAAAAAIo8/Q-tfzFoXCtMs8EybQHfIR_hQWP8G6-KlwCNcBGAsYHQ/s1600/YC3 p07.png


      • Anonyymi

        <<Siinä jää kuitenkin lause kesken. Se kuuluu kokonaisuudessaan, että "Jeesus täytti lain puuttuvat kohdat" eli lisäsi Vanhan Testamentin maksimirangaistusten rinnalle lieventävät asianhaarat ja armon.<<

        Ei pidä paikkaansa Paavalin syntiopissa - johon ajatus perustuu - ei ole armoa ollenkaan. Jeesushan oli verellään uusi liitto Jahven kanssa (Jahve määräsi ihmeidentekijän tapettavaksi, joka houkutteli toisen Jumalan luokse), uusi liitto, että Jeesuksen seuraajat palaavat Jahve-jumalan uhrikultin helmaan oltuaan hetken hakoteillä Jeesuksen opilla.


    • Anonyymi

      Maallista lakia. Ellei noudata voidaan tuomita rikoksesta.

    • Anonyymi

      Jumalan tahtoa tulee noudattaa!!

    • Päivänselvää että maallista lakia. Muutenhan homma olisi hyvin kirjavaa.

    • Anonyymi

      Anteeksi jos keskeytän, mutta mihin te olette tarvinneet Jeesuksen tosi Jumalana teurastettuna lampaana, jonka Paavali kirosi ristille?

    • Jumalan Lakia sun tulis täyttää kirjoitta Gal 5: 14 muistakseen . Rakastamalla Lähimmäinen.. Ja se on myöskin Kristinuskon koko idea,, miten me muuttumme Hänen kaltaiseksi.

    • Anonyymi

      Noudata Kung Futsen kultaisen säännön lakia niin varmasti saat eturivin paikan tuonpuoleisesta.

    • Anonyymi

      Jotenkin sillä tavoin tuo meni että ihmisen lakia pitäisi noudattaa mutta jos ihmisen laki on ristiriidassa Jumalan lakien kanssa niin silloin Jumalan lakia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe