Onko koulun uskonnonopetuksen malli huono?

Hesari kertoo uskonnonopetuksen professori Arto Kallioniemi sanovan, ettei maamme nykyinen malli [jossa oppilaat saavat erilaista uskonnonopetusta, tai käyvät ET:n tunneilla] palvele kenenkään etua.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005365153.html

Jutun mukaan eräässä Itä-Helsingin koulussa luokka hajaantuu uskontotunnilla seuraavasti: islaminopetus 41 %, evankelis-luterilaisuus 35 %, elämänkatsomustieto 19 % ja ortodoksiuskonto 4%.

Minua ihmetyttää, miksi kaikille oppilaille ei ole yhtenäistä uskonnonopetusta, kun sen ei edes kuulu olla tunnustuksellista.
Ilmianna
Jaa

3 Vastausta



Ilmeisen kallis ja huono on nykyinen systeemi.

Mutta eihän siihen kauan taida mennä että suvaitsevaisessa Helsingissä ei muita olekaan kuin koraanikouluja ja virallinen kieli arapia.
Ilmianna
Jaa
Oikeasti pitäisi tehdä näin:

Ala-asteilta poistetaan kokonaan uskonnonopetus.
Yläasteille yhteinen ja kaikille pakollinen kulttuuris-filosofinen oppiaine joka käsittelee myös uskontoja.
Lukiossa vastaava kulttuuris-filosofinen oppiaine voisi olla vapaaehtoisena/valinnaisena.

Kaikista kouluista poistetaan oppiaineiden ulkopuolinen uskonnollinen hömppä.

Kaikki erikoiset kristilliset koulut ja steinerkoulut lopetetaan.
Kommentoi
2
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Juu. Ei tosiaankaan ole fiksua opettaa uskontoja ja filosofiaa alaluokilla, kun lapset eivät ole niitä vielä valmiita vastaanottamaan. Kielten oppimisen herkkyys taas on parhaimmillaan silloin, joten pientä kurssien uudelleensijoitteluakin kannattaisi ehkä harkita sen lisäksi, että annetaan yhtäläinen sivistys uskonnoista kullekin oppilaalle.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Onko koulun uskonnonopetuksen malli huono?

Hesari kertoo uskonnonopetuksen professori Arto Kallioniemi sanovan, ettei maamme nykyinen malli [jossa oppilaat saavat erilaista uskonnonopetusta, tai käyvät ET:n tunneilla] palvele kenenkään etua.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005365153.html

Jutun mukaan eräässä Itä-Helsingin koulussa luokka hajaantuu uskontotunnilla seuraavasti: islaminopetus 41 %, evankelis-luterilaisuus 35 %, elämänkatsomustieto 19 % ja ortodoksiuskonto 4%.

Minua ihmetyttää, miksi kaikille oppilaille ei ole yhtenäistä uskonnonopetusta, kun sen ei edes kuulu olla tunnustuksellista.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta