Kertokaa vinkkejä ! Jospa saisin jotain uutta tapaa laitella. Tein taas sosetta porkkanoista. Mitä kaikkea Mustakaalista voisi laitella ? Kurkkuja en enää säilö, syön tuoreena.
Kasvimaan antimet, mitä valmistat, miten säilöt ?
35
542
Vastaukset
- vfim
Maustekasveja kerään ja kuivaan - myös siemeniä.
Puhtaita vatun ja viinimarjanlehtiä kerään teeaineiksi
myös ruusunmarjoja ja lehtiä - nokkosiakin - niistä saa hyviä chipsejäkin. Telkkarissa menee hyvä resepti kasvis-pyöryköistä.
Uskoisin reseptin toimivan vaikka et kylväisi ja niittäisikään.
H.- narsk
Joko aloittaja on korkannut viinipullon. Sunhan piti ryypätä tänään!
- hmpff
Porkkanat pilkon-ryöppään-pakastan. En muuta. Keitetyt omat porkkanat ovat herkullisia.
Mustakaalit voi pakastaa sellaisenaan, eikö tuo joku lehtikaalimalli ole? On muuten smoothieissakin ihan loistava, vaikkapa kurkun, omenan ja ananaksen kanssa. Vähän inkivääriä.
Olen kuullut että jotkut tekee lehtikaalisipsejäkin, en ole ite kokeillut. Netti ah netti, se on pullollaan loistavia reseptejä. Laita vaan hakukenttään mitä haluat säilöä, kirjoita perään säilöntä tai resepti.
Mulla on maailman paras vihreiden tomaattien säilöntäohjekin, vaan on nyt lainassa.
Meillä näyttää rypäleet sittenkin valmistuvan, mitähän niistä talloisi... jos lahjoitan Korppikselle niin hää ei ole niin vihainen enää mulle :)) uhrilahja. Pihlajat ovat meilläpäin vaaltavat, niin mehukkaan näköisiä! Pitäisikö niistä yrittää jotain..
Yrttejä löytyy vielä, nekin pitäisi kuivattaa. Uskotko jos sanon, että olin niin tyhmä, että äidillä oli iso kuivaaja, sellainen missä oli neljä tai viisi hyllyä, ja arvaa minkä tein. Myin pois! Että saa olla pahvi.- hmpff
Niin, ja siis mustakaali, paista voissa valkosipulin tai sipulin kanssa kun teet soppaa tai pataa. Se tarvii aika pitkän muhimisajan, mutta on niin maukas.
- tunnustetaan
Tein tänään taas sosetta porkkanoista. Muistelen, että kuutioina ryöpätyt ja pakastetut eivät oikein hyviä olleet aiemmin. Mustakaalia söin eilen siten, että silputtuna muhitin pannussa ja lisäsin nestettä ja vähän UB-riisiä.
Viini ei vienyt minua pahemmin hunningolle. Käyn kohta nukkumaan, ehkä se siten vaikutti. - hmpff
tunnustetaan kirjoitti:
Tein tänään taas sosetta porkkanoista. Muistelen, että kuutioina ryöpätyt ja pakastetut eivät oikein hyviä olleet aiemmin. Mustakaalia söin eilen siten, että silputtuna muhitin pannussa ja lisäsin nestettä ja vähän UB-riisiä.
Viini ei vienyt minua pahemmin hunningolle. Käyn kohta nukkumaan, ehkä se siten vaikutti.Mitä sä soseesta valmistat? Voisin minäkin harkita, jos siitä saa jotain hyvää :)
Kun keität kuutiot, laita loppuvaiheessa vähän voita ja rakuunaa, anna maustua hetken. Toinen resepti, kuullota sipulirenkaita ja porkkanakuutioita voissa, ja keitä sen jälkeen pehmeäksi appelsiinimehussa, suolaa ja valkopippuria. Sopii tosi hyvin uunilohen kanssa jonka päälle on levitetty pestoa. Muita mausteita se lohi ei tarvi.
Saahan sitä silloin tällöin rentoutua :) - tunnustetaan
hmpff kirjoitti:
Mitä sä soseesta valmistat? Voisin minäkin harkita, jos siitä saa jotain hyvää :)
Kun keität kuutiot, laita loppuvaiheessa vähän voita ja rakuunaa, anna maustua hetken. Toinen resepti, kuullota sipulirenkaita ja porkkanakuutioita voissa, ja keitä sen jälkeen pehmeäksi appelsiinimehussa, suolaa ja valkopippuria. Sopii tosi hyvin uunilohen kanssa jonka päälle on levitetty pestoa. Muita mausteita se lohi ei tarvi.
Saahan sitä silloin tällöin rentoutua :)Appelsiinimehussa ? Enpä ole tuota koskaan koettanut. Porkkanasoseesta teen velliä, laatikkoa, lettuja. Tein viimeksi laatikkoa rikotun ohraryynin kanssa. Pistän joskus raakaa porkkanaa muruna joukkoon. Pinaattiakin on jonkin verran ryöpättynä pakasteessa.
Kuinkahan tuo Mustakaalisilppu pakastettuna mahtaa toimia ?
On niin pimeä ja sateinen sää ettei sienimetsä nyt kutsu. - hmpff
tunnustetaan kirjoitti:
Appelsiinimehussa ? Enpä ole tuota koskaan koettanut. Porkkanasoseesta teen velliä, laatikkoa, lettuja. Tein viimeksi laatikkoa rikotun ohraryynin kanssa. Pistän joskus raakaa porkkanaa muruna joukkoon. Pinaattiakin on jonkin verran ryöpättynä pakasteessa.
Kuinkahan tuo Mustakaalisilppu pakastettuna mahtaa toimia ?
On niin pimeä ja sateinen sää ettei sienimetsä nyt kutsu.Ohraa en olekaan kokeillut, pitäisi ottaa "haltuun". Kiitos vinkistä.
Lehtikaalit voi ihan hyvin raakana pakastaa, pehmenee hiukan, mutta ei mene mössöksi.
Mulla oli ihan olematon kasvimaa tänä vuonna, pitää koettaa laajentaa. Sadonkorjuu on ihanaa aikaa, saa hääriä ja täyttää kellarin purkit ja olla olevinaan tehokas pieni orava :) - hmpff
yksilesken kirjoitti:
hmpf
Kuulutko sinäkin noitakerhoon?Häh? Mihin?
Joskus miettinyt kyllä, että jos entisaikaan olisi pitänyt elää, olisin halunnut olla Keräilijä ja Parantaja. Elellä kissani ja suteni kanssa jossain metsän reunalla, keitellyt rohtoja. Roihunut roviolla, kaiketi.
Valmistamisesta mitään vinkkejä osaa antaa mutta porkkanoiden ja punajuurien säilömisestä sellaisenaan. No, sekin voi olla useimmille jo itsestään selvää mutta kirjoitan kuitenkin omista kokemuksistani kantapään kautta.
Muutamana ensimmäisenä syksynä (2008 lähtien) vein juurekset kellariin puulaatikoissa. Perunat säilyi aika hyvinä niin kauan kuin niitä riitti, seuraavalle vuodelle asti. Porkkanat ja varsinkin punajuuret pehmenivät jo paljon ennen joulua.
Sitten laitoin punajuuret ja porkkanat hiekan sekaan. Säilyivät pidempään, jopa yli vuodenvaihteen. No, keväällä piti kantaa ylös ja ulos se raskas hiekan ja mädäntyneiden juuresten seos.
Viime syksynä laitoin puna- ja oranssijuuret luonnonturpeen (kalkitsematon ja lannoittamaton)
sisään. Säilyivät mokomat hyvinä kevättalvelle asti, ennen kuin loppuivat. Turve voisi olla vielä käyttökelpoista tämänvuotisten juurestenkin säilömiseen mutta on kevyt kantaa maanparannusaineeksi saviselle kasvimaalle ja tuoda tuoretta turvetta tilalle.Mitä valmistat punajuurista? Keität kypsiksi ja purkitat etikkaliemeen?
Ostin eilen purkillisen kotimaisia viipaloituja punajuuria, riittänee jouluun saakka. Maksoi pari euroa.
Taitaa tulla tänään hyvä perunannostosää, säilyvät kellarissa hyvinkin kevääseen.- hmpff
Ancelina kirjoitti:
Mitä valmistat punajuurista? Keität kypsiksi ja purkitat etikkaliemeen?
Ostin eilen purkillisen kotimaisia viipaloituja punajuuria, riittänee jouluun saakka. Maksoi pari euroa.
Taitaa tulla tänään hyvä perunannostosää, säilyvät kellarissa hyvinkin kevääseen.Et minulta kysynyt, mutta vastaan silti :) Punajuuret ovat hyviä ihan vaan keitettyinä suolavedessä. Sitä voita tietysti... timjamia. Tai uunissa muiden juuresten kanssa lohkoina. Vähän oliiviöljyä, suolaa, rosmariinia.
hmpff kirjoitti:
Et minulta kysynyt, mutta vastaan silti :) Punajuuret ovat hyviä ihan vaan keitettyinä suolavedessä. Sitä voita tietysti... timjamia. Tai uunissa muiden juuresten kanssa lohkoina. Vähän oliiviöljyä, suolaa, rosmariinia.
Hyviä vinkkejä, kiitos.
Ostin minä eilen myös kokonaisen pikkulantun, johonkin ruokaan sitäkin voi piilotella.- hmpff
hmpff kirjoitti:
Et minulta kysynyt, mutta vastaan silti :) Punajuuret ovat hyviä ihan vaan keitettyinä suolavedessä. Sitä voita tietysti... timjamia. Tai uunissa muiden juuresten kanssa lohkoina. Vähän oliiviöljyä, suolaa, rosmariinia.
Pitää kokeilla sitä turvetta, hiekka joskus osoittautunut huonoksi. Ihan samat kokemukset mulla.
Ancelina kirjoitti:
Mitä valmistat punajuurista? Keität kypsiksi ja purkitat etikkaliemeen?
Taitaa tulla tänään hyvä perunannostosää, säilyvät kellarissa hyvinkin kevääseen.En säilö purkiin. Kuten hmpff, sellaisenaan keitettynä ja uunissakin. Grillatessa folion sisään porkkanan, lantun ja sipulin kaveriksi, lisäksi oliiviöljyä, mustapippurirouhetta ja vaikka rosmariinia. Usein myös raastan punajuurta ja porkkanaa sekaisin.
entinenmiäs kirjoitti:
En säilö purkiin. Kuten hmpff, sellaisenaan keitettynä ja uunissakin. Grillatessa folion sisään porkkanan, lantun ja sipulin kaveriksi, lisäksi oliiviöljyä, mustapippurirouhetta ja vaikka rosmariinia. Usein myös raastan punajuurta ja porkkanaa sekaisin.
Kuulostaa hyvältä, takuulla myös maistuu.
Vaikuttaa siltä, että joudun laajentamaan ruokalistaani.
- tunnustetaan
En enää säilö kurkkuja enkä punajuuria. On hankalaa mennä kellariin jyrkkiä rappusia eikä se kovin hyvä kellari ole. Perunat eivät säilyisi kuin Jouluun korkeintaan.
Ostetuista raaoista punajuurista teen joskus laatikkoa ohraryynien kanssa. Rosollia teen pitkin vuotta kun se on hyvää lisuketta. "Yksin-kertaisesti sitten:
Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
Viikon eväs.
Maksaa mitä maksaa"
-
Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
-
Satunnaisesti Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
H.- yksinkertaisesti
On se kauheeta miten sua häiritsee kun toiset osaa keskustella eikä toista samaa pashaa sadatta kertaa.
yksinkertaisesti kirjoitti:
On se kauheeta miten sua häiritsee kun toiset osaa keskustella eikä toista samaa pashaa sadatta kertaa.
"yksinkertaisesti"
Totta.
Kasvis-aloituksia tulee vähän-väliä.
Eikä niissä koskaan muutu mikään.
Miksi siis minäkään muuttuisin?
H.hunksz
Miksi laitat valkosipulijauhetta. Purista nyt hyvä mies tuoreita valkosipulinkynsiä. On paljon makoisampaa.- tunnustetaan
hunksz kirjoitti:
"yksinkertaisesti"
Totta.
Kasvis-aloituksia tulee vähän-väliä.
Eikä niissä koskaan muutu mikään.
Miksi siis minäkään muuttuisin?
H.Siis juoppudestako täällä saa vain keskustella ? Tai sitten renkutuksista. Eikö vuodenajat saa vaikuttaa mitenkään ? Jotkut ihmiset puuhaavat muutakin kuin istuvat lepotuolissa ja vahtivat muita päästäkseen haukkumaan.
Jutelkaa kyllästyneet omissanne mitä lystäätte, ei se ainakaan minua häiritse.
Vastaa kerrankin ihan selventävästi ! tunnustetaan kirjoitti:
Siis juoppudestako täällä saa vain keskustella ? Tai sitten renkutuksista. Eikö vuodenajat saa vaikuttaa mitenkään ? Jotkut ihmiset puuhaavat muutakin kuin istuvat lepotuolissa ja vahtivat muita päästäkseen haukkumaan.
Jutelkaa kyllästyneet omissanne mitä lystäätte, ei se ainakaan minua häiritse.
Vastaa kerrankin ihan selventävästi !"tunnustetaan"
Jankuti.
EOC
H.- tunnustetaan
hunksz kirjoitti:
"tunnustetaan"
Jankuti.
EOC
H.Valitettavasti minä tyhmä maalainen en ymmärrä vastaustasi.
Kunhan yöpakkaset tulevat, ehkä sinä ja lesken pääsette irti tästä aiheesta. Onko leskenillä ja sinulla jokin erityinen ärsytyskynnys oman pienen aihepiirinne ulkopuolisista jutuista ?
- exrek
Kun ei enää ole ryytimaata, ei ole enää paljon pakastettavaakaan. Tänään kuitenkin kävin autiotilallamme ja keräsin vanhoista puista monta ämpärillistä omenaa. Nyt keitän omenahilloa pakastettavaksi. Per satsi 2 kg omenoita, 1 kg hillosokeria, 1 dl vettä ja mausteeksi 1 dl konjakkia.
Viime syksynä tein 12 litraa hilloa, ja nytkin taitaa tulla niin paljon, ettei konjakkipullosta muuhun jää. - Seeioleteetä
Mustamarja- aroniaa tulee taas pari täyttä ämpärillistä, niitä pakastan sen minkä saan entisten lisäksi pakastimiin mahtumaan. Pakkasessa taitaa olla vielä joitakin litroja edellisvuoden mustikkaakin, pitäisi vaan tehdä päätös ja alkaa näitä syödä pois lähes päivittäin. Yhdenlaista rankkiakin olen ainakin kerran aronioista tehnyt viininvalmistusmielessä, homma on kuitenkin jonkun tekosyyn varjolla jäänyt vaiheeseen. Kun viininlitkua saa kaupasta kympillä litran, ei itse tekemällä enää paljoa pysty säästämäänkään.
Joku tällä sivulla mainitsi tekevänsä teetä jostakin luonnosta saatavista lehdistä, tätä tahtoisin oikaista. Teetä kun ei voi tehdä kuin teepensaan lehdistä, esim. koivunlehdistä ei voi tehdä teetä!- Seeioleteetä
hunksz kirjoitti:
Oikein.
Koivun-lehdistä voi tehdä uuttamalla juomaa.
Uutetta.
H.Joo, ja nokkosista olen jopa valmistanut uutejuomaa. Olivat nokkoset aivan navetan kulmilta ja juoma oli lievästi ilmaistuna "tukevaa"!
- tööttt
Ruusunlehtiä ja kiulukoita voi purkkiin pakattuna ensteks fermentoida ja sitten uunissa kuivata ja murustaa tölkkiin -ihan hyvänmakuista ja kauniinväristä juotavaa -vaikkei i han oikeaa teetä olekaan
-sama viinimarjan ja vatun lehdille. Hauduttaa kuin teet. Kasvimaan antimet jäivät laihoiksi. Tälle paikalle on tiensä löytänyt vissiin jokainen sade, mikä Suomeen on yleensä yltänyt.
Sipulitkin jäi aika pieneksi.
Aroniat viime vuonna jo keräsin elokuun puolessa välissä, nyt eivät ole kypsät vieläkään.
Puolukkamehua on tullut tehtyä.
Joskus vuosia sitten olen tehnyt pihlajanmarjoista hyytelöä.- pylykerö
Hidasta on kasvu ollut täälläkin. Aroniat kumman epätasaisesti kypsyvät. Samassa tertussakin kypsiä ja raakoja.
Sienimetsä oli muuttunut varsinaiseksi ryteiköksi. Tuli pitkä lenkki kun en meinannut löytää tietä ulos. En ole ko metsässä käynyt vuosiin, joten olipa muuttunut. Vähän sieniä tuli , mutta ristiselkä kipeytyi. Tulipahan kuntoilua, se hyvä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t3311047Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r357467V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!803812Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1053780- 423248
Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.6113217Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳433080- 913078
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul322023Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul241749