Kuka puhui Kainille?

Kuka puhui Kainille?

EGW kirjoittaa: ”Ja Herra sanoi Kainille: ”Miksi olet vihastunut ja miksi hahmosi synkistyy?” Enkeli välitti jumalallisen varoituksen: ”Jos teet hyvin voit kohottaa katseesi” (Patriarkat ja profeetat s.55) Edelleen EGW kirjoittaa samassa kirjassaan: ”Murhamies Kain kutsuttiin pian vastaamaan rikoksestaan; ”Herra sanoi Kainille: Missä on veljesi Aabel?” --Jälleen Herra sanoi Kainille: ”Mitä olet tehnyt? Kuule veljesi veri huutaa minulle maasta.” (s.57)

Kriitikkojen mielestä EGW on ristiriidassa seuraavan Raamatuntekstin kanssa: ”Herra kysyi Kainilta: ”Miksi Sinä suutuit ja katselet synkkänä maahan?” jne. (1 Moos 4:6,7,10,13,15,16) Saadakseen näyttämään siltä että EGW on ristiriidassa Raamatun kanssa, kriitikot ovat ottaneet EGW tekstistä vain sen lauseen, jossa enkeli sanoo välittäneen jumalallisen varoituksen, ja jättäneet esittämättä ne kohdat, joissa EGW välittää Raamatun sanaa siitä miten Herra puhui Kainille. Näin kriitikot saavat EGW:n vastaamaan otsikon kysymykseen ”enkeli, ” ja Raamatun vastaukseksi ”Herra.” Tällä tavoin typistämällä kriitikon tekstiä kriitikot pyrkivät todistamaan että EGW ja Raamattu on ristiriidassa. Samalla kriitikot osoittavat paitsi epärehellisyytensä myös ilmeisen tietämättömyytensä siitä, että Raamatussa Herra ja enkeli usein samaistetaan: ”Siellä hänelle ilmestyi Herran enkeli tulenliekissä, joka nousi orjantappurapensaasta. --Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta: ”Mooses, Mooses!” Mooses vastasi: ”Tässä olen.” Herra sanoi: ”älä tule lähemmäksi! Minä olen Sinun isiesi Jumala, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala.” Silloin Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.” (2 Moos 3:2-6) kts. Lisäksi 1 Moos 16:7-16, 31:11-13, 28:13, jne.

(Lähde:Olavi Rouhe)

t. jarinhotelli

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jobinpostia

      1Moos.4:9 Biblia (1776). Niin Herra sanoi Kainille: kusa on Habel sinun veljesi? hän vastasi; en minä tiedä; olenko minä veljeni vartia? 1Sam.2:3. Job.37:16. "kaikkitietävä Jumala".

    • kukapuhui

      Onko tässä kyse vain puheesta, että näkyvää Jumalan ilmestymistä ei ollut.
      Tuskin Jumalaa kukaan siinä näki, mutta ilmeisesti Henki puhui Kainille, että tunsi puhujan, tai sanahan siitä kertoo. Miten lie juutalaisissa lähteissä alkukielillä asia. Mehän puhumme käännöksistä ja sillä kielellä-

      Samahan se on vaikka Pyhä Henki puhui, sehän on Jumala - joka puhuu. Vai mitä tässä halutaa hakea? Kuitenkin asia tulee esiin. Miten se tulee, sillä ei ole väliä. Jumala puhui ja se on siinä se. Lähde on selvä.

    • Tarkkaväännös

      2Moos.19:19. Ja pasuunan ääni koveni kovenemistaan. Mooses puhui, ja Jumala vastasi hänelle jylinällä. Biblia (1776). Ja sen basunan helinä enemmin ja enemmin eneni, Moses puhui ja Jumala vastasi häntä kuultavasti.

    • Exap

      Ellun päiväunissa koskien jo aikoja ennen kuin Kain oli syntynytkään, on jo minulle ihan riittävästi ristiriitoja Raamatun kanssa. Joku Enkeli tai ei on sitten sellainen pikku detalji, josta ei nyt kannata isoa asiaa tehdä. Joskin, Ellu oli toki tässäkin väärässä ja puhui Raamatun vastaisesti, ei siitäkään nyt mihinkään pääse.

      Kyllä ne Ellun harhat on oikeasti paljon paljon vakavampia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe