Loppuuko nopeusrajoitus risteykseen?

20092017klo1350

Miten risteys edes määritellään?

Nopeusrajoitus on voimassa kunnes se vaihtuu tai seuraavaan risteykseen saakka. Mutta mikä on risteys? Lasketaanko sellaiseksi niin sanotun yksityistien liittymä eli siis esimerkiksi kylätie, joka on yleisessä käytössä?


Risteyksen käsitettä ei ole määritelty nykyisessä laissa. Uudessa tieliikennelakiehdotuksessa on määritelty, mutta ilman konkreettisia selvennyksiä määritelmästä ei ole hyötyä.

Onneksi lukijan kysymässä asiassa tällä ei ole merkitystä, koska pelkällä liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus ei monien luulemalla tavalla päätykään risteykseen. Se on voimassa kyseisellä tiellä, eli niin kauan jos ei poistuta sieltä, kunnes eteen tulee toinen nopeusrajoitusmerkki (361), nopeusrajoituksen päättymismerkki (362), nopeusrajoitusalueen alkamismerkki (363), taajaman päättymismerkki (572) tai pihakatu alkaa -merkki (573).

Näiden lisäksi nopeusrajoitus päättyy myös taajaman alkamisesta kertovaan liikennemerkkiin (571), jollei välittömästi sen jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

108

2994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olipas sekavasti kirjoitettu.

      Kaksi korjausta, joista toisen olit huomannut itsekin:

      > Nopeusrajoitus on voimassa kunnes se vaihtuu tai seuraavaan risteykseen saakka.
      Ei, vaan nopeusrajoitus on voimassa kyseisellä tiellä, kunnes se vaihtuu.

      > nopeusrajoitus päättyy myös taajaman alkamisesta kertovaan liikennemerkkiin (571),
      > jollei välittömästi sen jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

      Nopeusrajoitus päättyy taajaman alkamisesta kertovaan liikennemerkkiin. Jos sen jälkeen on välittömästi liikennemerkillä osoitettu *sama* nopeusrajoitus, ei nopeusrajoitus muutu.

      • väärin_meni

        "Ei, vaan nopeusrajoitus on voimassa kyseisellä tiellä, kunnes se vaihtuu."

        Ei, Rotta, vaan kyseisellä kaistalla, kunnes se vaihtuu. Kuten hyvin tiedät, eri suuntiin menevillä kaistoilla (ja välillä jopa samaan suuntiin menevillä) voi olla eri nopeusrajoitus.


      • väärin_meni kirjoitti:

        "Ei, vaan nopeusrajoitus on voimassa kyseisellä tiellä, kunnes se vaihtuu."

        Ei, Rotta, vaan kyseisellä kaistalla, kunnes se vaihtuu. Kuten hyvin tiedät, eri suuntiin menevillä kaistoilla (ja välillä jopa samaan suuntiin menevillä) voi olla eri nopeusrajoitus.

        Finlex:

        Kielto- tai rajoitusmerkin tarkoittama kielto tai rajoitus alkaa merkin kohdalta, jollei lisäkilvellä ole toisin osoitettu. Kielto- ja rajoitusmerkkejä voidaan käyttää myös ennakkomerkkeinä merkeissä 611–616 ja 631–633.

        Kielto- tai rajoitusmerkin vaikutusalue ulottuu, jollei jäljempänä toisin säädetä tai lisäkilvellä muuta vaikutusaluetta osoiteta, merkissä osoitetun kiellon tai rajoituksen päättymistä osoittavaan taikka vastakkaista suuntaa varten asetettuun merkkiin.


        Rajoitus on voimassa kaikilla kaistoilla. Noin teoriassa. Jännäksi menisi, jos tekisi U-käännöksen ja oikeasti olisi vaikka matalampi rajoitus toiseen suuntaan...


      • every.....day
        TheRat kirjoitti:

        Finlex:

        Kielto- tai rajoitusmerkin tarkoittama kielto tai rajoitus alkaa merkin kohdalta, jollei lisäkilvellä ole toisin osoitettu. Kielto- ja rajoitusmerkkejä voidaan käyttää myös ennakkomerkkeinä merkeissä 611–616 ja 631–633.

        Kielto- tai rajoitusmerkin vaikutusalue ulottuu, jollei jäljempänä toisin säädetä tai lisäkilvellä muuta vaikutusaluetta osoiteta, merkissä osoitetun kiellon tai rajoituksen päättymistä osoittavaan taikka vastakkaista suuntaa varten asetettuun merkkiin.


        Rajoitus on voimassa kaikilla kaistoilla. Noin teoriassa. Jännäksi menisi, jos tekisi U-käännöksen ja oikeasti olisi vaikka matalampi rajoitus toiseen suuntaan...

        Useassa paikkaa olen nähnyt eri nopeusrajoituksen toiseen suuntaan menevällä kaistalla. Ei siis mitään jännää vaan ihan arkipäivää


      • every.....day kirjoitti:

        Useassa paikkaa olen nähnyt eri nopeusrajoituksen toiseen suuntaan menevällä kaistalla. Ei siis mitään jännää vaan ihan arkipäivää

        Jeps. Mutta teoriassa sinua koskisi se ohittamasi nopeusrajoitus, jos tekisit uukkarin tuossa. Ja se on jännää.


      • ihan.tylsää
        TheRat kirjoitti:

        Jeps. Mutta teoriassa sinua koskisi se ohittamasi nopeusrajoitus, jos tekisit uukkarin tuossa. Ja se on jännää.

        "Jeps. Mutta teoriassa sinua koskisi se ohittamasi nopeusrajoitus, jos tekisit uukkarin tuossa."
        Eipä kaikissa tapauksissa koskisikaan. Eli ei mitään jännää vaan ihan arkipäivää.


      • ihan.tylsää kirjoitti:

        "Jeps. Mutta teoriassa sinua koskisi se ohittamasi nopeusrajoitus, jos tekisit uukkarin tuossa."
        Eipä kaikissa tapauksissa koskisikaan. Eli ei mitään jännää vaan ihan arkipäivää.

        No sittenhän se vasta jännäksi menee, jos joskus koskee ja joskus ei.


      • piste.asialle
        TheRat kirjoitti:

        Jeps. Mutta teoriassa sinua koskisi se ohittamasi nopeusrajoitus, jos tekisit uukkarin tuossa. Ja se on jännää.

        Tämä lakiblogikirjoitus kiteyttää asian hyvin.

        "Ajoneuvon kuljettajalle on tavallisesti asetettu melko pitkälle ulottuva selvitysvelvollisuus, mutta käytännössä todennäköisesti joissain tapauksissa ylinopeussakkoja ei jaeltaisi, mikäli valittu tilannenopeus vain ylipäätään olisi järkevä. Oli miten oli, tämä "epäkohta" ei itsessään kuitenkaan vaikuta nopeusrajoituksen voimassaoloon."

        http://www.heikniemi.fi/lakiblogi/archives/000125.html


      • ihan.tylsää
        TheRat kirjoitti:

        No sittenhän se vasta jännäksi menee, jos joskus koskee ja joskus ei.

        Ei joskus vaan aina. On riippuvainen paikasta ei ajankohdasta. Joten ei mitään jännää.


      • ihan.tylsää kirjoitti:

        Ei joskus vaan aina. On riippuvainen paikasta ei ajankohdasta. Joten ei mitään jännää.

        No kerro, missä paikoissa se merkki ei koske ja missä koskee? "Aina" sanana ei viittaa pelkästään aikaan.


      • dfgdfggdfgdfdfgdfg
        TheRat kirjoitti:

        No kerro, missä paikoissa se merkki ei koske ja missä koskee? "Aina" sanana ei viittaa pelkästään aikaan.

        "Aina" sanana ei viittaa pelkästään aikaan."

        Milloin? "Aina".
        Missä? "Aina".
        Minkä takia? "Aina".

        Joten kyllä, Rotta, "aina" sanana viittaa pelkästään aikaan.


      • dfgdfggdfgdfdfgdfg kirjoitti:

        "Aina" sanana ei viittaa pelkästään aikaan."

        Milloin? "Aina".
        Missä? "Aina".
        Minkä takia? "Aina".

        Joten kyllä, Rotta, "aina" sanana viittaa pelkästään aikaan.

        Adverbi
        aina (ei vertailuasteita)
        ikuisesti; jatkuvasti

        Tässä yhteydessä siis jatkuvasti. Tosin jos itse olisi pitänyt määritellä, olisin käyttänyt ehkä vaihtoehtoa "joka kerta".


      • ihan.tylsää
        TheRat kirjoitti:

        No kerro, missä paikoissa se merkki ei koske ja missä koskee? "Aina" sanana ei viittaa pelkästään aikaan.

        Ok. Ei joskus vaan joka kerta. Onko nyt ymmärrettävämpi?
        Siis, "On riippuvainen paikasta ei ajankohdasta."
        Ja edelleen jännä puuttuu.


      • ihan.tylsää kirjoitti:

        Ok. Ei joskus vaan joka kerta. Onko nyt ymmärrettävämpi?
        Siis, "On riippuvainen paikasta ei ajankohdasta."
        Ja edelleen jännä puuttuu.

        Eli joka kerta, mutta silti paikasta riippuen?
        Oikeasti, nyt on jo tosi jännää.


      • Mikä_vaikeaa
        TheRat kirjoitti:

        Finlex:

        Kielto- tai rajoitusmerkin tarkoittama kielto tai rajoitus alkaa merkin kohdalta, jollei lisäkilvellä ole toisin osoitettu. Kielto- ja rajoitusmerkkejä voidaan käyttää myös ennakkomerkkeinä merkeissä 611–616 ja 631–633.

        Kielto- tai rajoitusmerkin vaikutusalue ulottuu, jollei jäljempänä toisin säädetä tai lisäkilvellä muuta vaikutusaluetta osoiteta, merkissä osoitetun kiellon tai rajoituksen päättymistä osoittavaan taikka vastakkaista suuntaa varten asetettuun merkkiin.


        Rajoitus on voimassa kaikilla kaistoilla. Noin teoriassa. Jännäksi menisi, jos tekisi U-käännöksen ja oikeasti olisi vaikka matalampi rajoitus toiseen suuntaan...

        Kun lainaat Finlexiä, ota lainaus mielellään oikeasta kohdasta.

        Kielto- ja rajoitusmerkkien yleinen kuvaus ei riitä nopeusrajoituksista puhuttaessa, koska niillä on ihan oma voimassaolopykälänsä (18§, merkit 361...364. Lue ja ihmettele.

        Sisältö lyhyesti tässä: Nopeusrajoitus päättyy toiseen nopeusrajoitusta osoittavaan merkkiin (joita on useita) tai nopeusrajoitus päättyy -merkkiin, jonka jälkeen voimaan tulee yleisrajoitus (ollaanko taajamassa vai sen ulkopuolella?). Aluenopeusrajoitus päättyy sen päättävään merkkiin tai uuteen aluenopeusrajoitukseen. Aluenopeusrajoituksen sisällä voi olla muita nopeusrajoituksia osoitettuna nopeusrajoitusmerkeillä tai pihakatu/kävelykatu-liikennemerkeillä.


      • Mikä_vaikeaa kirjoitti:

        Kun lainaat Finlexiä, ota lainaus mielellään oikeasta kohdasta.

        Kielto- ja rajoitusmerkkien yleinen kuvaus ei riitä nopeusrajoituksista puhuttaessa, koska niillä on ihan oma voimassaolopykälänsä (18§, merkit 361...364. Lue ja ihmettele.

        Sisältö lyhyesti tässä: Nopeusrajoitus päättyy toiseen nopeusrajoitusta osoittavaan merkkiin (joita on useita) tai nopeusrajoitus päättyy -merkkiin, jonka jälkeen voimaan tulee yleisrajoitus (ollaanko taajamassa vai sen ulkopuolella?). Aluenopeusrajoitus päättyy sen päättävään merkkiin tai uuteen aluenopeusrajoitukseen. Aluenopeusrajoituksen sisällä voi olla muita nopeusrajoituksia osoitettuna nopeusrajoitusmerkeillä tai pihakatu/kävelykatu-liikennemerkeillä.

        No jos nyt välttämättä haluat...
        > Merkki 361
        > Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa.
        > Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361―363, 572, 573 tai 575
        > saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571
        > jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

        Eli rajotius on merkissä tiellä. Kaista on tien osa, joten rajoitus on voimassa kaikilla kaistoilla. Myös vastaantulijoiden kaistoilla. Mikä on jännää, koska toisesta suunnasta tultaessa voi olla toinen nopeusrajoitus.

        Erikseen on olemassa:
        > 365. Ajokaistakohtainen kielto tai rajoitus

        En ole tosin koskaan nähnyt tuollaisella kerrottavan vastaantulijoiden rajoitusta, vaikka siitä toki hyötyä olisikin esimerkiksi vasemmalle kääntymistä mietittäessä.

        Tai tosi jännää, kun huomioidaan muuttuvat rajoitusmerkit, jolloin esimerkiksi moottoritielle tulevalla voi olla 120 km/h rajoitus ja moottoritiellä jo olevalla 80 km/h (yleensä tosin toisin päin). Tosin tässä ei ole vastaavaa logiikkaongelmaa, kuskin vain pitää tietää, mikä rajoitus esimerkiksi 10 kilometriä aikaisemmin olevassa taulussa sattuu olemaan. :)


    • tättärääpippijuuko

      > nopeusrajoitus päättyy myös taajaman alkamisesta kertovaan liikennemerkkiin (571),
      > jollei välittömästi sen jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

      Nopeusrajoitus päättyy taajaman alkamisesta kertovaan liikennemerkkiin. Jos sen jälkeen on välittömästi liikennemerkillä osoitettu *sama* nopeusrajoitus, ei nopeusrajoitus muutu.

      Rotalla on nerokkaita oivalluksia, mitähän lisäarvoa tuokin toi aloittajan kirjoitukseen?
      Aloittaja ei ainakaan käyttänyt sanaa "muuttuu".

    • ylinopeussankari

      "Näiden lisäksi nopeusrajoitus päättyy myös taajaman alkamisesta kertovaan liikennemerkkiin (571), jollei välittömästi sen jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

      Ellei ole sama rajoitus, jos on muu rajoitus on silloin se, mutta jos ei ole nopeusrajoitusta toisin merkitty on rajoitus 50 KM/H

    • RASKAS-j

      Nopeusrajoitus päättyy risteykseen ja sillä selvä. Taajama ja aluenopeusrajoitus voi muuttaa asiaa.

      • Tuosta on turha kinastella, sillä TLA sanoo asian yksiselitteisesti ja sillä selvä.


      • Älä viitsi vitsailla. Joku vielä uskoo...


      • Mitä tuossa on kinasteltavissa? Risteyksestä ei puhuta mitään.
        Merkki 361
        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361,362,363, 572, 573 tai 575 saakka.


      • ich-bin kirjoitti:

        Mitä tuossa on kinasteltavissa? Risteyksestä ei puhuta mitään.
        Merkki 361
        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361,362,363, 572, 573 tai 575 saakka.

        Vastasin raskas-j:lle. Foorumi ei osaa näyttää oikein tuossa tapauksessa kelle vastattiin.


    • RistiriitaaRisteyksessä

      Nopeusrajoitus ei siis pääty risteykseen, vaikka jotkut niin luulevatkin. Tämähän sanotaan selvästi tieliikennelaissa, rajoitus on voimassa kyseisellä tiellä kunnes tulee vastaan jotain muuta nopeutta osoittava merkki, tai rajoitus päättyy -merkki, jolloin palataan taajamassa 50 ja taajaman ulkopuolella 80 nopeuteen. Taajama alkaa -merkki on myös siinä sivussa 50 rajoitusmerkki, taajama päättyy taasen 80 -merkki.

      Se, mikä on minulle jossain määrin epäselvää, on "kyseisellä tiellä". Milloin tie vaihtuu? Mielestäni ainoa järkevä tulkinta on se, että rajoitus ylimalkaan jatkuu siihen asti, kunnes vastaan tulee jotain muuta nopeutta osoittava merkki, vaikka olisi kääntynytkin risteyksessä pois "kyseiseltä tieltä". Olisihan vallan outoa, jos pitäisi osata aavistaa mikä on uuden tien nopeusrajoitus ennen kuin on nähnyt yhtään sillä tiellä olevaa rajoitusmerkkiä.

      Tämä järkevä tulkinta kyllä aiheuttaa tilanteita, joissa samalla tienpätkällä on eri rajoituksia yhtä aikaa riippuen siitä, mistä kautta tielle on tullut. Muuten sillä ei olisi suuremmin merkitystä, mutta jos bussipysäkin kohdalla on sivukadulta tulleelle 80 rajoitus ja pääkatua ajaville 60, niin mistä bussi voi tietää, pitääkö sen väistää takaa tulevaa pysäkiltä lähtiessä vai ei. Olisi kiintoisaa nähdä tästä oikeuden päätös, jos bussi tunkee eteen ja 80 rajoituksen mukaan ajava tulee kylkeen.

      Tuommoinen tilanne on vaikkapa Helsingissä Vihdintien ja Kaupintien risteys, jossa Kaupintiellä on ennen risteystä "taajama päättyy" merkki, ja Vihditiellä 60 rajoitusmerkit vasta bussipysäkkien takana. Vihditietä ajavilla on yksikäsitteisesti 60 rajoitus, mutta minun käsittääkseni Kaupintieltä tuleville 60 astuu voimaan vasta pysäkin jälkeen, koska he ovat juuri ohittaneet "taajama päättyy" merkin.

      • eri-tie-eri-rajoitus

        Tieliikenneasetuksessa lukee että: "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä...

        Siis kyseisellä tiellä, ei toisella tiellä. Jos käännyt eri tielle, on asia sitten eri.


      • RistiriitaaRisteyksessä
        eri-tie-eri-rajoitus kirjoitti:

        Tieliikenneasetuksessa lukee että: "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä...

        Siis kyseisellä tiellä, ei toisella tiellä. Jos käännyt eri tielle, on asia sitten eri.

        Miten ihmeessä voitaisiin edellyttää, että kuski voisi tietää sen toisen tien nopeusrajoituksen ennen kuin on ohittanut ensimmäisen nopeusrajoituskyltin?


      • YleinenRajoitus
        RistiriitaaRisteyksessä kirjoitti:

        Miten ihmeessä voitaisiin edellyttää, että kuski voisi tietää sen toisen tien nopeusrajoituksen ennen kuin on ohittanut ensimmäisen nopeusrajoituskyltin?

        Jos suurinta sallittua nopeutta ei ole liikennemerkillä osoitettu on voimassa nk. yleisnopeusrajoitus joka on 80 km/h.


      • se.tilannenopeus
        RistiriitaaRisteyksessä kirjoitti:

        Miten ihmeessä voitaisiin edellyttää, että kuski voisi tietää sen toisen tien nopeusrajoituksen ennen kuin on ohittanut ensimmäisen nopeusrajoituskyltin?

        Noin se vain lain mukaan on. Tässä on yksi hyvä kirjoitus aiheesta.

        "Keskustelun kuluessa tavanomaisesti esitetään kysymys siitä, miten sivutieltä tulijoiden pitäisi tietää nopeusrajoitus, ellei sitä tarvitse risteyksessä erikseen osoittaa. Tähän asiaan ei lainsäädännössä ole vastausta, mutta vastaava ongelma on olemassa muutenkin; esimerkiksi autovuokraamosta ajamaan lähtevä ei tyypillisesti voi ennen seuraavaa rajoitusta tietää, mikä sallittu nopeus on. Ajoneuvon kuljettajalle on tavallisesti asetettu melko pitkälle ulottuva selvitysvelvollisuus, mutta käytännössä todennäköisesti joissain tapauksissa ylinopeussakkoja ei jaeltaisi, mikäli valittu tilannenopeus vain ylipäätään olisi järkevä. Oli miten oli, tämä "epäkohta" ei itsessään kuitenkaan vaikuta nopeusrajoituksen voimassaoloon."

        Lähde: http://www.heikniemi.fi/lakiblogi/archives/000125.html

        Sanon kaksi sanaa: Tilannenopeus ;-)


      • Tuskin_on_vastausta
        eri-tie-eri-rajoitus kirjoitti:

        Tieliikenneasetuksessa lukee että: "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä...

        Siis kyseisellä tiellä, ei toisella tiellä. Jos käännyt eri tielle, on asia sitten eri.

        Mutta kun on tilanteita, joissa käännytään ja silti pysytään samalla tiellä. Esimerkiksi kun tullaan numeroitua maantietä xxx pohjoisesta ja käännytään risteyksessä vasemmalle eli itäänpäin, jonne jatkuu sama maantie xxx. Suoraan etelään jatkuu toinen maantie yyyy. Idästä tulevilla on väistämisvelvollisuus. Tilanne voi olla nähtävissä suunnistustaulustakin ennen risteystä.

        Tällaisia paikkoja on lähistöllä useita, jopa valtatietasolla. Kysymykseksi tulee siis, tarkoittaako "kyseisellä tiellä" pysyminen samaa tienumeroa vai sitä, että risteyksessä ajetaan suoraan?


      • Tuskin_on_vastausta kirjoitti:

        Mutta kun on tilanteita, joissa käännytään ja silti pysytään samalla tiellä. Esimerkiksi kun tullaan numeroitua maantietä xxx pohjoisesta ja käännytään risteyksessä vasemmalle eli itäänpäin, jonne jatkuu sama maantie xxx. Suoraan etelään jatkuu toinen maantie yyyy. Idästä tulevilla on väistämisvelvollisuus. Tilanne voi olla nähtävissä suunnistustaulustakin ennen risteystä.

        Tällaisia paikkoja on lähistöllä useita, jopa valtatietasolla. Kysymykseksi tulee siis, tarkoittaako "kyseisellä tiellä" pysyminen samaa tienumeroa vai sitä, että risteyksessä ajetaan suoraan?

        Tietähän ei ole laissa kunnolla määritelty, mutta perustuen siihen, että suunnistustauluilla ei ole yleisesti hirveän paljoa merkitystä (p.l. ohittaminen oikealta moottoritiellä. Tuleeko jotain muuta mieleen?), sanoisin että risteyksestä kääntyminen on merkittävää.

        Ja seuraavaksi voidaan miettiä, mitä tarkoittaa risteyksestä kääntyminen. T-risteys, Y-risteys, muut eksoottiset kirjaimet, jne.


      • Tuskin_on_vastausta

        Eräässä tuollaisessa paikassa on joka suunnalta pätkä viidenkympin rajoitusta muuten korvessa (sinänsä ihan hyvästä syystä, ruumiita on tullut) ja päättymismerkit tietysti aloitusmerkin taustassa eli melko kaukana. Jos siellä jään suoraan ajaen ylinopeudesta kiinni, vetoan tienumeron vaihtumiseen. Tai kääntymisen jälkeen siihen kääntymiseen, joka silloin sattuu olemaan itselleni edullisempi. Ennakkotapausta ei taida löytyä.

        Suunnistustaululla kyllä on merkitystä yleisemminkin. Ohittaminen vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen on kielletty taajaman ulkopuolella risteyksessä, josta ilmoitetaan liikennemerkillä, ja suunnistustaulu on yksi sellaisista. Näitä tapauksiahan on pääteillä muutaman kilometrin välein.


    • hosukaaenemmän

      Kertokaa mikä on teidän mielestä nopeusrajoitus kun tulen taajaman ulkopuolella risteykseen jossa on kolmio. Käännyn oikealle ja mitään nopeusrajoitusmerkkiä ei ole sillä tiellä jonne käännyin. Rajoitusmerkki 60 km/h merkki on 1km siitä risteyksestä vasemmalle josta käännyin. Seuraava merkki on 1km päässä risteyksestä oleva taajama-alkaa merkki jossa alkaa tietenkin 50 km/h. Siis mikä on nopeusrajoitus kun käännyin ennen taajamamerkkiä? Väitän, että 80 km/h.

      • dippadaadappadii

        Seuraavaksi kerrot, missä tuollainen paikka on, jotta olisit uskottava.


      • RistiriitaaRisteyksessä

        Sinulle jatkuu se rajoitus joka oli sivutiellä jota tulit.


      • hosukaaenemmän
        dippadaadappadii kirjoitti:

        Seuraavaksi kerrot, missä tuollainen paikka on, jotta olisit uskottava.

        Esim. Kempele, Liminka, ja niitä on muuallakin.


      • hosukaaenemmän
        RistiriitaaRisteyksessä kirjoitti:

        Sinulle jatkuu se rajoitus joka oli sivutiellä jota tulit.

        Aivan oikein siis 80 km/h.


      • panlinkki
        hosukaaenemmän kirjoitti:

        Esim. Kempele, Liminka, ja niitä on muuallakin.

        Siinä on silloin selkeä merkkivirhe tienpitäjän puolelta. Tänä päivänä on helppo naputella sähköpostilla kysely aiheesta jos ei soittaa uskalla.

        Siellä täällä näitä näkee. Useammin taitaa olla taajaman 60km/h pätkällä jossa sivultatulijan 50km/h kulkevalle ei kerrota että muut ajaa sen kympin vauhdikkaammin. Onko siinä sitten säästösyyt vai mikä takana, paha sanoa.

        Saatko laitettua jonkun karttapalvelun linkin paikasta niin ihmetellään porukalla.


    • pakumies671

      8-tiellä vähän Raumantien motellilta Turkuun päin oli ennen risteys, jossa oli ennen risteystä 60 km/h nopeusrajoitusmerkki.
      Ehkä n. 200 m risteyksen jälkeen oli peltipoliisi ja vähän peltipoliisin jälkeen 80 km/h rajoitus.
      Sakkoja tuli jos ajoi peltipoliisin mukaan 80 km/h , mutta jos valitti sakko mitätöitiin koska taajaman ulkopuolella on aina 80 km/ h rajoitus ellei liikennemerkit muuta osoita.

      Myöhemmin myös heti risteyksen jälkeen laitettiin 60 kyltti.

      Kyllä ainakin minulle on opetettu että taajamassa on 50 ja muualla 80 rajoitus ellei muuta osoiteta ja että aluerajoitusmerkki on ainut joka jatkuu risteyksien ja kääntymisen jälkeenkin.

      Maantiellä risteys johon edellisen merkin vaikutusalue päättyy on sellainen jossa on sinivalkoiset opasteet. Näin sanoi autokoulun ukko.

      • Ei kannata uskoa autokoulun ukkoja. Rajoitus on voimassa myös risteyksen jälkeen.


      • Vähän_vanhempi_kuski

        Miten vanha lienee ajokorttisi? Ennen vuoden 1982 uutta lakia nopeusrajoitus todellakin loppui yleisen liikenneväylän risteyksessä ja silloin varmasti opetettiin sillä tavalla. Minulla on edessäni Tieliikennekirjan 21. painos vuodelta 1977 ja siellä kerrotaan sivulla 37 juuri näin. Ja miksi tämä vanha kirja minulla on? Koska ajoin henkilöautokortin vuonna 1979 silloisten sääntöjen mukaan, jotka luin tästä samasta kirjasta.

        Mutta lait muuttuvat ja nykyisin rajoitus jatkuu samalla tiellä risteyksen ylikin.


      • RatThePro
        TheRat kirjoitti:

        Ei kannata uskoa autokoulun ukkoja. Rajoitus on voimassa myös risteyksen jälkeen.

        Kannattaa aina uskoa mitä Rotta sanoo ja ajaa kuten Rotta haluaa. Rotta tietää ja Rotta osaa.


      • Mikä_vaikeaa
        Vähän_vanhempi_kuski kirjoitti:

        Miten vanha lienee ajokorttisi? Ennen vuoden 1982 uutta lakia nopeusrajoitus todellakin loppui yleisen liikenneväylän risteyksessä ja silloin varmasti opetettiin sillä tavalla. Minulla on edessäni Tieliikennekirjan 21. painos vuodelta 1977 ja siellä kerrotaan sivulla 37 juuri näin. Ja miksi tämä vanha kirja minulla on? Koska ajoin henkilöautokortin vuonna 1979 silloisten sääntöjen mukaan, jotka luin tästä samasta kirjasta.

        Mutta lait muuttuvat ja nykyisin rajoitus jatkuu samalla tiellä risteyksen ylikin.

        Palautetaanpas taas mieleen ajokortin voimassaolon yleiset ehdot: Pitää olla terveydeltään ajamiseen kykenevä ja pitänyt tietonsa tieliikenteen säännöistä ajan tasalla. (Lakeja muutellaan joka torstai)

        Jos jompikumpi näistä ei täyty, kortti pitää palauttaa sen myöntäneelle viranomaiselle.


    • täydellinenvastaus

      Otsikon kysymykseen vastaus on että, ei lopu.

      "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361, 363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

    • tättärääpippijuu

      Näyttää tuo rajoitus olevan epäselvää tienpitäjällekin:
      Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä
      Merkillä 361 osoitettu nopeusrajoitus koskee vain sitä tietä, jolle se on merkitty. Merkin vaikutus loppuu kyseisellä tiellä vasta muuta nopeusrajoitusta osoittavaan merkkiin.
      Käännyttäessä muulle tielle tulee voimaan ilman eri merkkiä yleinen nopeusrajoitus (taajamassa 50 km/h, taajaman ulkopuolella 80 km/h)

      • kyseisellä...tiellä

        Ainakin saivat sen asian oikein että on voimassa kyseisellä tiellä.


    • Käytännössä siis poliisi voi sakottaa jos ajat yleisrajoitusta risteyksen jälkeen, oikeudessa sakko menee kuitenkin kumoon jos väittää että kääntyi risteyksestä tielle.

      Samaten poliisi voi sakottaa jo 2 metriä ennen "taajama päättyy merkkiä" on 60km/h rajoitus ja ajat merkin jälkeen 80km/h tutkaan, oikeudessa sekin menee kumoon

      • dippadaadappadii

        "Samaten poliisi voi sakottaa jo 2 metriä ennen "taajama päättyy merkkiä" on 60km/h rajoitus ja ajat merkin jälkeen 80km/h tutkaan, oikeudessa sekin menee kumoon"

        Vähän "liikuttuneessa" tilassa 1516 kirjoittaa, ei tuota oikein muuten voi ymmärtää.


      • On.SeVaanTyhmäOnSe
        dippadaadappadii kirjoitti:

        "Samaten poliisi voi sakottaa jo 2 metriä ennen "taajama päättyy merkkiä" on 60km/h rajoitus ja ajat merkin jälkeen 80km/h tutkaan, oikeudessa sekin menee kumoon"

        Vähän "liikuttuneessa" tilassa 1516 kirjoittaa, ei tuota oikein muuten voi ymmärtää.

        1516/Bussissa-nimimerkki on hyvin hyvin tyhmä kaveri. Jopa edesmennyt Auto-Antero ei pärjäisi tälle turkulaiselle kääpiöhomoseksuaalille valheellisine kirjoituksineen.
        Antero valehteli tietoisesti, Bussissa/1516 kirjoittelee muuten vaan mitä tyhjään päähänsä kulloinkin sattuu ajatuksia ilmestymään. Tyhmä se on. Hyvin tyhmä.


      • dippadaadappadii kirjoitti:

        "Samaten poliisi voi sakottaa jo 2 metriä ennen "taajama päättyy merkkiä" on 60km/h rajoitus ja ajat merkin jälkeen 80km/h tutkaan, oikeudessa sekin menee kumoon"

        Vähän "liikuttuneessa" tilassa 1516 kirjoittaa, ei tuota oikein muuten voi ymmärtää.

        En tiedä hänen kirjoituksista, hänhän etsiin vain kuvista hassuja merkkejä.

        Oikeudessa kun ei käyteä maalaisjärkeä vaan tutkitaan lakia piklkun tarkkaan, taajama päättyy merkin jälkeen on 80km/h rajoitus, riippumatta siitä mitä merkkejä ENNEN sitä on ollut.

        Samaten Turun satamassa merkki "pysäköinti kielletty" ja lisäkipi "sallittu vain poliisiautoille" jos jätät auton parkkiin "invaluvalla" risteilyn ajaksi niin parkkipirkko voi sakottaa, oikeudessa sakko kumotaan


      • Virka_ja_Tehtävä
        Bussissa kirjoitti:

        En tiedä hänen kirjoituksista, hänhän etsiin vain kuvista hassuja merkkejä.

        Oikeudessa kun ei käyteä maalaisjärkeä vaan tutkitaan lakia piklkun tarkkaan, taajama päättyy merkin jälkeen on 80km/h rajoitus, riippumatta siitä mitä merkkejä ENNEN sitä on ollut.

        Samaten Turun satamassa merkki "pysäköinti kielletty" ja lisäkipi "sallittu vain poliisiautoille" jos jätät auton parkkiin "invaluvalla" risteilyn ajaksi niin parkkipirkko voi sakottaa, oikeudessa sakko kumotaan

        Poliisihan saa virkatehtävän niin vaatiessa pysäköidä mihin haluaa. Myöskään ajokiellot ei niitä koske.


      • Virka_ja_Tehtävä kirjoitti:

        Poliisihan saa virkatehtävän niin vaatiessa pysäköidä mihin haluaa. Myöskään ajokiellot ei niitä koske.

        Nimenomaan!

        Samaten "invaluvalla" voi pysäköidä "pysäköinti kielletty" merkin vaikutusalueelle.

        Ja lisäkilvillähän ei voi kiellosta tehdä ankarampaa.

        Eli lyhyesti sanottuna "Vaikka jättisit kaikki lisäkilvet huomioimatta ja katsot pelkän liikennemerkin, et voi syyllistyä rikkeeseen"

        Eli vaikka kaikki tajuaa että paikka on oikeasti vain poliiseja varten, niin silti LAIN silmissä on OK pysäköidä siihen "invaluvalla"


      • Samaten poliisi voi sakottaa jo 2 metriä ennen "taajama päättyy merkkiä" on 60km/h rajoitus ja ajat merkin jälkeen 80km/h tutkaan, oikeudessa sekin menee kumoon"

        Onko tuossa virkkeessä oikeasti jotakin mieltä?


      • fjdksllalksskkdjdj
        ich-bin kirjoitti:

        Samaten poliisi voi sakottaa jo 2 metriä ennen "taajama päättyy merkkiä" on 60km/h rajoitus ja ajat merkin jälkeen 80km/h tutkaan, oikeudessa sekin menee kumoon"

        Onko tuossa virkkeessä oikeasti jotakin mieltä?

        Virkeessä on yhtä paljon mieltä kuin Bussissa nimimerkillä. Eli ei yhtään.


      • ich-bin kirjoitti:

        Samaten poliisi voi sakottaa jo 2 metriä ennen "taajama päättyy merkkiä" on 60km/h rajoitus ja ajat merkin jälkeen 80km/h tutkaan, oikeudessa sekin menee kumoon"

        Onko tuossa virkkeessä oikeasti jotakin mieltä?

        On, "mieli" on se että oikeudessa pätee LAKI pilkulleen, ei maalaisjärki.

        Taajama päätyyy merkin jälkene on voimassa 80km/h rajoitus. Asiaa ei LAIN silmissä muuta se vaikka olisi 2cm ennen sitä merkkiä 60km/h rajoitus


      • Bussissa kirjoitti:

        On, "mieli" on se että oikeudessa pätee LAKI pilkulleen, ei maalaisjärki.

        Taajama päätyyy merkin jälkene on voimassa 80km/h rajoitus. Asiaa ei LAIN silmissä muuta se vaikka olisi 2cm ennen sitä merkkiä 60km/h rajoitus

        Mutta kerroit itse poliisin sakottavan ennen taajama päättyy merkkiä. Siis lain mukaan ansaitset sakkosi.


      • TheRat kirjoitti:

        Mutta kerroit itse poliisin sakottavan ennen taajama päättyy merkkiä. Siis lain mukaan ansaitset sakkosi.

        Niin poliisit voi siitä sakottaa, oikeus kumoaa sakot :)

        Poliisit pelaa maalaisjärjellä, oikeus lakien mukaan pilkulleen


      • dippadaadapadii
        Bussissa kirjoitti:

        Niin poliisit voi siitä sakottaa, oikeus kumoaa sakot :)

        Poliisit pelaa maalaisjärjellä, oikeus lakien mukaan pilkulleen

        Ei nyt oikein aukea tuo järjen juoksusi. Alkakoon tuo 60 km/h rajoitus vaikka kilometrin ennen taajama päättyy-merkkiä saat sakon jos ajat 80 km/h ennen tuota merkkiä, vaikka 1 cm:ä ennen. Eikä se missään kaadu.


      • Mutta jos se rajoitusmerkki onkin vaikkapa 2 metriä ennen "taajama päättyy" merkkiä niin poliisi voi sakottaa jos ajat sen "taajama päättyy" merkin jälkeen vaikkapa 80km/h...

        Oikeudessa sekin menee kumoon. Oikeus kun ei käytä maalaisjärkeä


      • Bussissa kirjoitti:

        Mutta jos se rajoitusmerkki onkin vaikkapa 2 metriä ennen "taajama päättyy" merkkiä niin poliisi voi sakottaa jos ajat sen "taajama päättyy" merkin jälkeen vaikkapa 80km/h...

        Oikeudessa sekin menee kumoon. Oikeus kun ei käytä maalaisjärkeä

        On sinulla ongelmat. Ensin ajat taajamassa 80 km/h ja itket kun poliisi sakottaa. Nyt ajat taajaman ulkopuolella 80 km/h ja itket kun poliisi sakottaa. Päätä jo.


      • Niin, koska poliisi käyttää maalaisjärkeä

        Jos merkki 60km/h on vaikkapa metri-kaksi ennen taajama päätyy merkkiä niin jokainen tajuaa mitä sillä tarkoitetaan. Jos poliisi sakottaa niin kyllä ne oikeudessa kumoon menee, laki on laki, maalaisjärki siellä EI päde


      • ei_aukea
        Bussissa kirjoitti:

        En tiedä hänen kirjoituksista, hänhän etsiin vain kuvista hassuja merkkejä.

        Oikeudessa kun ei käyteä maalaisjärkeä vaan tutkitaan lakia piklkun tarkkaan, taajama päättyy merkin jälkeen on 80km/h rajoitus, riippumatta siitä mitä merkkejä ENNEN sitä on ollut.

        Samaten Turun satamassa merkki "pysäköinti kielletty" ja lisäkipi "sallittu vain poliisiautoille" jos jätät auton parkkiin "invaluvalla" risteilyn ajaksi niin parkkipirkko voi sakottaa, oikeudessa sakko kumotaan

        Kirjoitat että >> "taajama päättyy merkin jälkeen on 80km/h rajoitus, riippumatta siitä mitä merkkejä ENNEN sitä on ollut."

        Näinhän se juurikin on. Mitä ihmeellistä tuossa muka on? Jos taajama päättyy merkin jälkeen ei ole mitään uutta nopeusrajoitusta, on käytössä yleisrajoitus.


      • Juu_ei
        Bussissa kirjoitti:

        Nimenomaan!

        Samaten "invaluvalla" voi pysäköidä "pysäköinti kielletty" merkin vaikutusalueelle.

        Ja lisäkilvillähän ei voi kiellosta tehdä ankarampaa.

        Eli lyhyesti sanottuna "Vaikka jättisit kaikki lisäkilvet huomioimatta ja katsot pelkän liikennemerkin, et voi syyllistyä rikkeeseen"

        Eli vaikka kaikki tajuaa että paikka on oikeasti vain poliiseja varten, niin silti LAIN silmissä on OK pysäköidä siihen "invaluvalla"

        Tarkista varsin tietosi invaluvasta.

        Sillä saa pysäköidä aika laajasti, mutta EI esim. liikennemerkeillä vain tietyille ajoneuvoille osoitetuille pysäköintipaikoille. Jos se tietty ajoneuvo on muuta kuin lisäkilpi 836 kertoo.


      • Nimenomaan. Se on käräjäoikeudessa viimeistään yksi hailee mikä merkki on ollut ENNEN sitä. vaikka se olisi metrin ennen sitä.

        Invaluvalla saa pysäköidä niin ikään pysäköinti kielletty merkin alle, lisäkilvillä kun ei voi tehdä kiellosta ANKARAMPAA. Eli jos on "pysäköinti kielletty lisäkilpi "vain poliisiautoille" niin on ihan OK jättää auto invaluvalla siihen vaikka viikoksi.


      • Juu_ei
        Bussissa kirjoitti:

        Nimenomaan. Se on käräjäoikeudessa viimeistään yksi hailee mikä merkki on ollut ENNEN sitä. vaikka se olisi metrin ennen sitä.

        Invaluvalla saa pysäköidä niin ikään pysäköinti kielletty merkin alle, lisäkilvillä kun ei voi tehdä kiellosta ANKARAMPAA. Eli jos on "pysäköinti kielletty lisäkilpi "vain poliisiautoille" niin on ihan OK jättää auto invaluvalla siihen vaikka viikoksi.

        Kun ei ymmärrä, ei vain ymmärrä. Turha enempää selittää.


      • Laki on laki! Oikeus tulkitsee sitä pilkulleen

        http://www.laatukilpi.fi/shop/284-large_default/taajama-paattyy.jpg tällaisen merkin jälkeen on 80km/h rajoitus vaikka metriä sitä ennen olisi 60km/h liikennemerkki. Poliisi voi sakottaa, oikeus kumoaa

        https://citycarclub.fi/sites/citycarclub.fi/files/pysahtyminen_kielletty.png

        Tällaisen merkin vaikutusalueella saa pysäköidä invaluvalla, lisäkivlillä voidaan vain lieventään merkin vaikutusta. Jos kyseessä olisi tämä merkki https://citycarclub.fi/sites/citycarclub.fi/files/pysakointi_kielletty.png ja lisäkilpi "sallittu vain poliisiautoille" niin et saisi jättää autoa parkkiin siihen edes invaluvalla


      • qwerty98765
        Bussissa kirjoitti:

        Laki on laki! Oikeus tulkitsee sitä pilkulleen

        http://www.laatukilpi.fi/shop/284-large_default/taajama-paattyy.jpg tällaisen merkin jälkeen on 80km/h rajoitus vaikka metriä sitä ennen olisi 60km/h liikennemerkki. Poliisi voi sakottaa, oikeus kumoaa

        https://citycarclub.fi/sites/citycarclub.fi/files/pysahtyminen_kielletty.png

        Tällaisen merkin vaikutusalueella saa pysäköidä invaluvalla, lisäkivlillä voidaan vain lieventään merkin vaikutusta. Jos kyseessä olisi tämä merkki https://citycarclub.fi/sites/citycarclub.fi/files/pysakointi_kielletty.png ja lisäkilpi "sallittu vain poliisiautoille" niin et saisi jättää autoa parkkiin siihen edes invaluvalla

        Entä, jos 60 km/h merkki onkin 0,5 m ennen tuota taajama päättyy merkkiä, ja poliisi sakottaa? Kaatuuko tuokin oikeudessa? Entä170 metriä ennen, ehkä 2 km ennen? Hakeutuisit jo hoitoon.


      • qwerty98765 kirjoitti:

        Entä, jos 60 km/h merkki onkin 0,5 m ennen tuota taajama päättyy merkkiä, ja poliisi sakottaa? Kaatuuko tuokin oikeudessa? Entä170 metriä ennen, ehkä 2 km ennen? Hakeutuisit jo hoitoon.

        Älä kiusaa heikompia. Bussissa on keksinyt ihan uuden (hänelle) asian liikennemerkkien voimassaolosta ja esittelee nyt osaamistaan ylpeänä.


      • qwerty98765 kirjoitti:

        Entä, jos 60 km/h merkki onkin 0,5 m ennen tuota taajama päättyy merkkiä, ja poliisi sakottaa? Kaatuuko tuokin oikeudessa? Entä170 metriä ennen, ehkä 2 km ennen? Hakeutuisit jo hoitoon.

        Edelleen taajama päätyy merkin jälkeen on rajoitus 80km/h...

        se mitä merkkejä ennen sitä ei muuta asiaa vaikka se "maalaisjärjellä" pitäisikin tajuta

        Toisin sanoen, poliisi voi sakottaa, oikeus kumoaa.

        Sama jos ajat risteyksen jälkeen 60km/h alueella kameraan (ei siis uutta merkkiä risteyksen jälkeen) 70km/h niin poliisi sakottaa, oikeudessa menee kumoon kun valehtele että kääntyi tielle


    • niin.se.vaan.loppuu

      Näin voidaan yleisesti sanoa että rajoitus loppuu seuraavaan risteykseen, risteyksen jälkeen se päivittyy, olkoonkin sitten sama tai jotain muuta niin kuitenkin.

      • ei.sen.niin.vain.lopu

        Ei tarvitse yleisesti yrittää soveltaa yhtään mitään kun kerta lakiin on kirjattu miten asia on.

        "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361, 363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."


      • niin.se.vaan.loppuu
        ei.sen.niin.vain.lopu kirjoitti:

        Ei tarvitse yleisesti yrittää soveltaa yhtään mitään kun kerta lakiin on kirjattu miten asia on.

        "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361, 363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

        Eli voidaan yleisesti sanoa kuitenkin että rajoitus loppuu seuraavaan risteykseen, että ei mitään jollei tai sitten.


      • Sanotaan näin että poliisi voi sakottaa jos ajaa risteilyn jälkeen 80km/h, oikeudessa se menee kumoon jos väittää että kääntyi sivutieltä päätielle


      • silja_vai_viikkari
        Bussissa kirjoitti:

        Sanotaan näin että poliisi voi sakottaa jos ajaa risteilyn jälkeen 80km/h, oikeudessa se menee kumoon jos väittää että kääntyi sivutieltä päätielle

        Miltä risteilyltä tulit? Useimmat riteilyt päättyvät tajaamiin ja siellä ei ole 80 km/h rajoituksia.


      • dippadaadappadii
        Bussissa kirjoitti:

        Sanotaan näin että poliisi voi sakottaa jos ajaa risteilyn jälkeen 80km/h, oikeudessa se menee kumoon jos väittää että kääntyi sivutieltä päätielle

        Luulenpa, että kahden poliisimiehen sana sinun väitettäsi vastaan painaa enemmän.
        Eikä siellä oikeudessa kysytä tulitko risteilyltä.


      • Oikeudessa voidaan kertoa että kännyttiin päätielle ja ei ollut rajoitusmerkkiä... Kun napsit muutaman kuvan tai videon niin saat normi todistelukustannusten (noin 60€) päälle helposti vaikkapa 100€ vaivanpalkkaa.

        Oikeudessa ei päde maalaisjärki vaan laki pilkulleen


      • qwerty98765
        Bussissa kirjoitti:

        Oikeudessa voidaan kertoa että kännyttiin päätielle ja ei ollut rajoitusmerkkiä... Kun napsit muutaman kuvan tai videon niin saat normi todistelukustannusten (noin 60€) päälle helposti vaikkapa 100€ vaivanpalkkaa.

        Oikeudessa ei päde maalaisjärki vaan laki pilkulleen

        Voi lapsi hyvä. Odottele, että kasvat aikuiseksi ja alat elää aikuisten elämää.


      • Ei, en kasva :)

        Jos tulen saamaan sakkoa joka on "maalaisjärjellä 100% perustelu" mutta "lain silmissä aiheeton" niin oikeuskeikak tulee, se valitus ja oikeuskäsittely kun ei maksa mitään vaikka tulisikin takkkiin


      • Jatka_valitsemaasi_tietä
        Bussissa kirjoitti:

        Ei, en kasva :)

        Jos tulen saamaan sakkoa joka on "maalaisjärjellä 100% perustelu" mutta "lain silmissä aiheeton" niin oikeuskeikak tulee, se valitus ja oikeuskäsittely kun ei maksa mitään vaikka tulisikin takkkiin

        Juu, huomattu on. Et kasva. Etkä muuta mielipiteitäsi vaikka ne todistettaisiin kuinka monta kertaa virheellisiksi.


      • Eilen tuli käytyä ajeltua Naantalissa päin pitkästä aikaa, siinä kaivohuoneelle laskeutuvalla kadulla oli liikennemerkki "pysäköinti kielletty" ja lisäkilpi jossa luki tyyliin "vain linja-autoille"

        Eli lain silmissä on ok jättää 8 metriä pitkä asuntoauto tuhon vaikkapa viikoksi invaluvalla...

        Taas on tilanne että parkkipirkko/poliisi sakottaa, oikeus kumoaa


      • tättärääpippijuu
        Bussissa kirjoitti:

        Eilen tuli käytyä ajeltua Naantalissa päin pitkästä aikaa, siinä kaivohuoneelle laskeutuvalla kadulla oli liikennemerkki "pysäköinti kielletty" ja lisäkilpi jossa luki tyyliin "vain linja-autoille"

        Eli lain silmissä on ok jättää 8 metriä pitkä asuntoauto tuhon vaikkapa viikoksi invaluvalla...

        Taas on tilanne että parkkipirkko/poliisi sakottaa, oikeus kumoaa

        Taisi 1516:lta mennä pari vuotta etsiessä väärin asennettuja pysäköinti kielletty-liikennemerkkejä. Nyt on menossa uusi kierros, eri teemalla.


      • Bussissa kirjoitti:

        Eilen tuli käytyä ajeltua Naantalissa päin pitkästä aikaa, siinä kaivohuoneelle laskeutuvalla kadulla oli liikennemerkki "pysäköinti kielletty" ja lisäkilpi jossa luki tyyliin "vain linja-autoille"

        Eli lain silmissä on ok jättää 8 metriä pitkä asuntoauto tuhon vaikkapa viikoksi invaluvalla...

        Taas on tilanne että parkkipirkko/poliisi sakottaa, oikeus kumoaa

        Taitaa käydä nii, ettei kumoakaan, tuo on hallinto-oikeudessa ratkaistu:
        http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/240466-koukeroinen-lakiteksti-toi-miehelle-parkkisakon


      • tättärääpippijuu kirjoitti:

        Taisi 1516:lta mennä pari vuotta etsiessä väärin asennettuja pysäköinti kielletty-liikennemerkkejä. Nyt on menossa uusi kierros, eri teemalla.

        En tiedä hänestä, ei ole tullut vähään aikaan UUSIA ALOITUKSIA jossa listattu hassuja merkkejä :)


    • qwerty98765

      Voi lapsi hyvä. Ei sakosta tarvitse mihinkään valittaa, vaan kiistät syyllisyytesi. Siitä se lähtee etenemään.

      • Paitsi ettei nykyisin enää tarvitse kiistää mitään, vaan ei anna suostumusta sakkomenettelyyn eli ei tunnusta tekoa.
        Tällöin jos epäilty ei anna suostumustaan, hänelle annetaan silti tiedoksi sakkoa tai rikesakkoa koskeva rangaistusvaatimus. Siitä se lähtee.


    • Anonyymi

      Nopeus risteyksen jälkeen kun tulen sivutieltä ,??

      • Kommentti vuosia vanhaan keskusteluun kun en osaa oikein sanoa mitään ,??


      • Anonyymi

        "Nopeus risteyksen jälkeen kun tulen sivutieltä ,??"

        Ei tuo ole ongelma. Ei poliisi ole kiinnostunut noita "hiljaisista" kyläteistä.
        Kotikylän tiellä on nopeusrajoitus 40 km/h,ja sille pääsee kahdelta tieltä, joilla rajoitus 80 km/h.
        Ei ole koskaan näkynyt virkavaltaa.


      • Anonyymi

        Taajamassa enintään 50, muualla enintään 80 km/h jos muuta ei ole liikennemerkillä osoitettu.

        Vaikeaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taajamassa enintään 50, muualla enintään 80 km/h jos muuta ei ole liikennemerkillä osoitettu.

        Vaikeaa?

        On se vähän, kun se liikennemerkki voi olla ennen risteystä...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        On se vähän, kun se liikennemerkki voi olla ennen risteystä...

        Useimmiten se liikennemerkki on kuitenkin risteyksen jälkeen, jotta tielle kääntyvätkin saavat tiedon nopeusrajoituksesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Useimmiten se liikennemerkki on kuitenkin risteyksen jälkeen, jotta tielle kääntyvätkin saavat tiedon nopeusrajoituksesta.

        Useimmiten, mutta ei suinkaan aina.


    • Anonyymi

      Entä kun taajamaalueella on vähän pidemmällä kadunpätkällä tavalliset pyöreät 30-40 rajoitusmerkit kadun molemmissa päissä? Risteäviä katuja on niin että voi muille jakaa. Niillä kaduilla normaali taajamanopeus tai aluerajoitus. Mihin tuo 30-40 km rajoitus loppuu. Ensiimäisessä risteyksessä vai ko kadun toisessa päässä? Kääntyessähän on asia selvä kun taajamaalueella. Löytyykö tietoviisaita tai oppineita?

      • Rajoitus on voimassa kyseisellä tiellä, sen lopettavaan merkkiin asti. Myös käännyttäessä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Rajoitus on voimassa kyseisellä tiellä, sen lopettavaan merkkiin asti. Myös käännyttäessä.

        Mitähän tuokin tarkoittaa, myös käännyttäessä?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Rajoitus on voimassa kyseisellä tiellä, sen lopettavaan merkkiin asti. Myös käännyttäessä.

        Käännyttäessä? U-käännöksellä todennäköisesti kyllä mutta ei ainakaan käännyttäessä risteyksessä toiselle kadulle. Jos olisi ollut aluerajoitusmerkki (neliskanttinen) voimassa niin rajoitus seuraa sinua mutta tuossapa oli kyse pyöreästä ”tavallisesta” rajoitusmerkistä. Suuri ero.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuokin tarkoittaa, myös käännyttäessä?

        Rajoitus on voimassa kyseisellä tiellä. Sitä se tarkoittaa. Siihen ei vaikuta se, kääntyykö kuski vai ei.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Rajoitus on voimassa kyseisellä tiellä. Sitä se tarkoittaa. Siihen ei vaikuta se, kääntyykö kuski vai ei.

        "Rajoitus on voimassa kyseisellä tiellä. Sitä se tarkoittaa. Siihen ei vaikuta se, kääntyykö kuski vai ei."
        78 §
        Kielto- ja rajoitusmerkki
        Kielto- ja rajoitusmerkeillä kielletään tai rajoitetaan tienkäyttäjän toimintaa.
        Kielto- ja rajoitusmerkit on sijoitettava ajoradan tai sen osan oikealle puolelle.

        Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, ei vasemmalla puolella näkyvä liikennemerkin tausta kiellä tai rajoita yhtään mitään taustan suunnasta tulevalta.


      • Anonyymi

        Pyöreä nopeusrajoitusmerkki C32:

        Nopeusrajoitusmerkin (C32) vaikutusalueesta kerrotaan voimassa olevan tieliikennelain (729/2018) liitteessä 3.3 seuraavaa:

        ”Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.”

        Mainitut merkit ovat nopeusrajoitus, nopeusrajoitus päättyy, nopeusrajoitusalue, taajama päättyy, pihakatu, kävelykatu ja taajama (mainitulla ehdolla). Nopeusrajoituksen päättymismerkistä (C33) kerrotaan seuraavaa:

        ”Merkillä osoitetaan, että merkillä C32 osoitettu nopeusrajoitus päättyy ja siirrytään yleisen nopeusrajoituksen piiriin.”

        Eli rajoitus jatkuu tämän kadun tai tien loppuun jollei mainituilla merkeillä erikseen kerrota.


        Taajamaalueiden monimutkaisemmasta rakenteesta johtuen sen suunnittelu on ohjeistettu ja tässä ote josta voi tulkita nopeurajoituksen vaikutusalueesta lähemmin:

        ”Nopeusrajoitus päättyy -merkintää ei tarvita, kun merkki sijoittuisi välittö- mästi ennen nopeusrajoitusalueen tai taajaman päättymisestä ilmoit- tavaa merkkiä, joka ilmoittaa joka tapauksessa uudesta rajoituksesta (yleisrajoitus alkaa). Merkkiä ei myöskään tarvita tien päättyessä esim. T-liittymään (nopeusrajoitus -merkin vaikutus ei ulotu toiselle tielle).”

        Eli kääntymisessä toiselle tielle siirrytään edellisen C32:n vaikutusalueelta pois ja siellä on voimassa tielle tai kadulle asennettu nopeusrajoitusmerkki tms yllämainitun mukaan tai sen puuttuessa astuu voimaan alueen yleinen nopeusrajoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöreä nopeusrajoitusmerkki C32:

        Nopeusrajoitusmerkin (C32) vaikutusalueesta kerrotaan voimassa olevan tieliikennelain (729/2018) liitteessä 3.3 seuraavaa:

        ”Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.”

        Mainitut merkit ovat nopeusrajoitus, nopeusrajoitus päättyy, nopeusrajoitusalue, taajama päättyy, pihakatu, kävelykatu ja taajama (mainitulla ehdolla). Nopeusrajoituksen päättymismerkistä (C33) kerrotaan seuraavaa:

        ”Merkillä osoitetaan, että merkillä C32 osoitettu nopeusrajoitus päättyy ja siirrytään yleisen nopeusrajoituksen piiriin.”

        Eli rajoitus jatkuu tämän kadun tai tien loppuun jollei mainituilla merkeillä erikseen kerrota.


        Taajamaalueiden monimutkaisemmasta rakenteesta johtuen sen suunnittelu on ohjeistettu ja tässä ote josta voi tulkita nopeurajoituksen vaikutusalueesta lähemmin:

        ”Nopeusrajoitus päättyy -merkintää ei tarvita, kun merkki sijoittuisi välittö- mästi ennen nopeusrajoitusalueen tai taajaman päättymisestä ilmoit- tavaa merkkiä, joka ilmoittaa joka tapauksessa uudesta rajoituksesta (yleisrajoitus alkaa). Merkkiä ei myöskään tarvita tien päättyessä esim. T-liittymään (nopeusrajoitus -merkin vaikutus ei ulotu toiselle tielle).”

        Eli kääntymisessä toiselle tielle siirrytään edellisen C32:n vaikutusalueelta pois ja siellä on voimassa tielle tai kadulle asennettu nopeusrajoitusmerkki tms yllämainitun mukaan tai sen puuttuessa astuu voimaan alueen yleinen nopeusrajoitus.

        Harmittavan selkeä ja tyhjentävä vastaus. Nyt ei päästy kuukausitolkulla vänkäämään siitä, mitä kääntyminen tarkoittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Rajoitus on voimassa kyseisellä tiellä. Sitä se tarkoittaa. Siihen ei vaikuta se, kääntyykö kuski vai ei."
        78 §
        Kielto- ja rajoitusmerkki
        Kielto- ja rajoitusmerkeillä kielletään tai rajoitetaan tienkäyttäjän toimintaa.
        Kielto- ja rajoitusmerkit on sijoitettava ajoradan tai sen osan oikealle puolelle.

        Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, ei vasemmalla puolella näkyvä liikennemerkin tausta kiellä tai rajoita yhtään mitään taustan suunnasta tulevalta.

        Kiva, mutta mihinkäs tuo nyt liittyi? Kyse oli nopeusrajoituksen voimassaolosta, eikä siihen todellakaan liity se, mistä sinä sen voimassaoloalueelle tulet.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kiva, mutta mihinkäs tuo nyt liittyi? Kyse oli nopeusrajoituksen voimassaolosta, eikä siihen todellakaan liity se, mistä sinä sen voimassaoloalueelle tulet.

        Persetti.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kiva, mutta mihinkäs tuo nyt liittyi? Kyse oli nopeusrajoituksen voimassaolosta, eikä siihen todellakaan liity se, mistä sinä sen voimassaoloalueelle tulet.

        Eipä niin. Tuossa kun käännytään Seinäjoen suuntaan on aivan varmasti nopeusrajoitus 60 km/h, kun käännytään Alavus-Peräseinäjoki-tieltä.
        https://goo.gl/maps/VwieDqug4oZTN94Y8


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä niin. Tuossa kun käännytään Seinäjoen suuntaan on aivan varmasti nopeusrajoitus 60 km/h, kun käännytään Alavus-Peräseinäjoki-tieltä.
        https://goo.gl/maps/VwieDqug4oZTN94Y8

        Nopeana arvauksena heittäisin 100 km/h, mutta sinun pitää itse se selvittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä niin. Tuossa kun käännytään Seinäjoen suuntaan on aivan varmasti nopeusrajoitus 60 km/h, kun käännytään Alavus-Peräseinäjoki-tieltä.
        https://goo.gl/maps/VwieDqug4oZTN94Y8

        Miten se 60km/h olisi? Sekä Alavuden että Peräseinäjoen suunnasta tultaessa rajoitus on risteyksessä 80km/h, ja Seinäjoen suuntaan rajoitus ilmoitetaan liikennemerkillä 80km/h. Ja se olisi 80 ilman pippeli merkkiäkin, eli yleisrajoitus taajaman ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se 60km/h olisi? Sekä Alavuden että Peräseinäjoen suunnasta tultaessa rajoitus on risteyksessä 80km/h, ja Seinäjoen suuntaan rajoitus ilmoitetaan liikennemerkillä 80km/h. Ja se olisi 80 ilman pippeli merkkiäkin, eli yleisrajoitus taajaman ulkopuolella.

        Jep. Tässä https://goo.gl/maps/VwieDqug4oZTN94Y8 kuvassa nopeusrajoituksesta kertova liikennemerkki pilkottaa tuolla edempänä ja sehän on juurikin tuo 80 km/h. Ehkä olisi saanut olla hivenen lähempänä risteystä mutta ainakin liikennemerkki löytyy.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Nopeana arvauksena heittäisin 100 km/h, mutta sinun pitää itse se selvittää.

        "TheRat
        10.12.2021 14:01

        Anonyymi kirjoitti:
        Mitähän tuokin tarkoittaa, myös käännyttäessä?

        Rajoitus on voimassa kyseisellä tiellä. Sitä se tarkoittaa. Siihen ei vaikuta se, kääntyykö kuski vai ei."

        Silloinhan tuossa alkupäässä Seinäjoelle lähdettäessä onkin rajoitus 60 km/h, koska Seinäjoelta tultaessa on kaukana tien oikealla puolella rajoitus 60 km/h ,joka on voimassa kyseisellä tiellä, kääntyy kuski vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "TheRat
        10.12.2021 14:01

        Anonyymi kirjoitti:
        Mitähän tuokin tarkoittaa, myös käännyttäessä?

        Rajoitus on voimassa kyseisellä tiellä. Sitä se tarkoittaa. Siihen ei vaikuta se, kääntyykö kuski vai ei."

        Silloinhan tuossa alkupäässä Seinäjoelle lähdettäessä onkin rajoitus 60 km/h, koska Seinäjoelta tultaessa on kaukana tien oikealla puolella rajoitus 60 km/h ,joka on voimassa kyseisellä tiellä, kääntyy kuski vai ei.

        Juu, olennaista on se pysytäänkö samalla tiellä vai käännytäänkö.

        Maantiet ovat myös täynnä "pikkuristeyksiä", eikä jokaisen jälkeen ole aina uutta nopeusrajoituksesta kertovaa liikennemerkkiä. Risteyksiä ovat myös nekin.


    • Anonyymi

      No, rotan ote alkaa herppaantua, lieneekö ikä syyllinen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe