Tykkään olla työttömänä

tepsi21

Heippa. Olen ollut 9-vuotta työttömänä. Pidän itseäni eläkeläisenä. Olen toki joskus hakenut töitä mutta meikäläinen on ongelmajätettä työmarkkinoilla. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Pärjään ihan hyvin. Saan laskut ja vuokran maksettua ja jotakin ruokarahaakin jää.
Päivät ja illat makoilen sohvalla, käyn kaupassa ja kirjastossa ja lenkillä. Kattelen tv:tä ja surffailen netissä. Helppoa elämää. Joskin rahaa jää käytettäväksi n.200 euroa/kk.

77

4161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • josseilöydyyyy

      Niin jossei löydy hommia niin sitten täytyy tyytyä siihen tilanteeseen mikä on.

    • kasvakaa.tähän.ihmiset

      Kerrankin valoisa ja positiivinen aloitus. Jatka samaan malliin, näköjään saat aikasi kulumaan ilman turhanpäiväistä juoksemista jonkun elintason perässä.
      Kiva että joku on tyytyväinen elämäänsä, muidenkin pitäisi ottaa oppia, työttömyys nimittäin tulee taatusti lisääntymään.

    • 123d123d13d

      Ite en tykkää tästä.. samat 9 vuotta ollu työttömänä.. Lopetin yliopiston kesken armeijan jälkeen, jotenki ajattelin ettei koulutus takaa työtä nyky-suomessa.. En tiedä mitä tehdä kaikki parhaat työpaikat on varattuja.. Ja tarjolla vaan matalapalkkaisia hanttihommia jos niitäkään.. EI ole enää maailmankirjat kunnossa.. Tietyt piirit suomessa on suhmuroinu kaikki asiat pilalle ja omineet kaiken

      • Ex-työnantaja

        Entisenä pienyrittäjänä, en ymmärrä, enkä voi kun ihmetellä miksi pienemmän palkan työt ei kelpaa. Eihän se sitä tarkoita, etteikö samalla voisi hakea paremmin palkattua ja muutenkin itselle mukavammin sopivaa hommaa. Mulla oli parhaimmillaan kaksi työntekijää, jotka molemmat tulivat suoraan toisesta työpaikasta. Kumpikin heistä oli ottanut sitä työtä vastaan, mitä oli tarjolla. Tämä oli myös ratkaiseva syy miksi minä palkkasin heidät. Oletin siis heidän olevan työhön tarttuvia kavereita. Enkä pettynyt.
        Toivoisin sinun ja kaikkien muidenkin ymmärtävän, että jokainen työnantaja haluaa nimenomaan työnsuorittajan, työntekijän ei vain palkan nauttijaa.


      • lisäätyötä
        Ex-työnantaja kirjoitti:

        Entisenä pienyrittäjänä, en ymmärrä, enkä voi kun ihmetellä miksi pienemmän palkan työt ei kelpaa. Eihän se sitä tarkoita, etteikö samalla voisi hakea paremmin palkattua ja muutenkin itselle mukavammin sopivaa hommaa. Mulla oli parhaimmillaan kaksi työntekijää, jotka molemmat tulivat suoraan toisesta työpaikasta. Kumpikin heistä oli ottanut sitä työtä vastaan, mitä oli tarjolla. Tämä oli myös ratkaiseva syy miksi minä palkkasin heidät. Oletin siis heidän olevan työhön tarttuvia kavereita. Enkä pettynyt.
        Toivoisin sinun ja kaikkien muidenkin ymmärtävän, että jokainen työnantaja haluaa nimenomaan työnsuorittajan, työntekijän ei vain palkan nauttijaa.

        Itse olen ottanut pienemmän palkan työn ja tehnyt jo 15v työt vähenee koko ajan eikä kukaan ota töihin muualle koska en ole pitkäaikais työntekijä niin työnantajat ei saa mitään tukia lisäksi ikäni kun yli 50v niin enpä kelpaa


      • sesama
        lisäätyötä kirjoitti:

        Itse olen ottanut pienemmän palkan työn ja tehnyt jo 15v työt vähenee koko ajan eikä kukaan ota töihin muualle koska en ole pitkäaikais työntekijä niin työnantajat ei saa mitään tukia lisäksi ikäni kun yli 50v niin enpä kelpaa

        Piti kirjoittaa pitkäaikaistyötön eikä pitkäaikais työntekijä


      • EntinenTyötönNytVanki
        Ex-työnantaja kirjoitti:

        Entisenä pienyrittäjänä, en ymmärrä, enkä voi kun ihmetellä miksi pienemmän palkan työt ei kelpaa. Eihän se sitä tarkoita, etteikö samalla voisi hakea paremmin palkattua ja muutenkin itselle mukavammin sopivaa hommaa. Mulla oli parhaimmillaan kaksi työntekijää, jotka molemmat tulivat suoraan toisesta työpaikasta. Kumpikin heistä oli ottanut sitä työtä vastaan, mitä oli tarjolla. Tämä oli myös ratkaiseva syy miksi minä palkkasin heidät. Oletin siis heidän olevan työhön tarttuvia kavereita. Enkä pettynyt.
        Toivoisin sinun ja kaikkien muidenkin ymmärtävän, että jokainen työnantaja haluaa nimenomaan työnsuorittajan, työntekijän ei vain palkan nauttijaa.

        Mutta kun sillä pienellä palkalla jää vähemmän käteen kuin työttömänä kotona ollessa, tuet putoo jne. varsinkin iso ongelma pääkaupunkiseudulla ja isoissa kaupungeissa.


      • raataja1

        Tän "Ex-työnantaja":n kommentti vahvisti vain omalla kohdallani sitä ajatusta, että en todellakaan tule jatkossakaan hakemaan yhtään matalapalkkatyötä. Se, että haluaa että työstä maksetaan kunnon korvaus, ei tarkoita sitä, että olisi pelkästään palkan perässä. Useimmat kun haluavat tulla toimeen saamallaan palkalla ja jopa säästää siitä jonkin verran. Nuo asiat lienevät sinulle mahdottomia ajatuksia, taidat pitää työntekijöitä orjina eli puristaa heistä maksimaalisen hyödyn irti muillakin kehnoilla työehdoilla kuin huonolla palkalla ja sen jälkeen potkia pellolle, kun eivät enää jaksa. Muutenkin tulee mieleen lähinnä huonosti työntekijöitään kohteleva työnantaja tuollaisesta. Ja niinkuin edellinen kommentoijakin sanoi, niin pk-seudulla et todellakaan pärjää millään pienellä palkalla.

        Elikkäs: ei jatkoon, toivottavasti kukaan työnhakija ei ole (enää) niin epätoivoinen, että hakeutuisi kaltaisellesi riistäjälle töihin. Aina löytyy vaihtoehtoja, kaikki on itsestä kiinni.


      • Kaulusköyhälistöläinen
        Ex-työnantaja kirjoitti:

        Entisenä pienyrittäjänä, en ymmärrä, enkä voi kun ihmetellä miksi pienemmän palkan työt ei kelpaa. Eihän se sitä tarkoita, etteikö samalla voisi hakea paremmin palkattua ja muutenkin itselle mukavammin sopivaa hommaa. Mulla oli parhaimmillaan kaksi työntekijää, jotka molemmat tulivat suoraan toisesta työpaikasta. Kumpikin heistä oli ottanut sitä työtä vastaan, mitä oli tarjolla. Tämä oli myös ratkaiseva syy miksi minä palkkasin heidät. Oletin siis heidän olevan työhön tarttuvia kavereita. Enkä pettynyt.
        Toivoisin sinun ja kaikkien muidenkin ymmärtävän, että jokainen työnantaja haluaa nimenomaan työnsuorittajan, työntekijän ei vain palkan nauttijaa.

        Minä tein juuri, kuten "Ex-työnantaja" neuvoo. Opintojen tultua päätökseen otin vastaan sen suunnilleen ainoan työn, joka silloin oli tarjolla. Oli pakko, kun oli perhettä jo vaimo ja kaksi lasta. Vaimolla huono terveys, joten hänelle ei ollut helppoa löytää töitä.
        Haeskelin koko ajan uutta työtä, mutta kun työkokemus oli koulutukseen suhteutettuna vaatimatonta, niin kunnollista työpaikkaa ei ottanut löytyäkseen. En toisaalta halunnut myöskään ottaa vastaan uutta työtä samalla palkalla, jota mitä minulle jo maksettiin silloisessa tutussa työympäristössä.
        No, neljäkymmentä vuotta vierähti, koko ajan oli kyllä töitä, usein liikaakin, mutta koskaan ei ollut kunnollisesti palkattua työtä. Toimeen kyllä tullaan, mutta mitään ei omisteta sellaistakaan, jota nuoremmilla saman koulutuksen omaavilla on ollut heti nuoresta lähtien.
        Minun neuvoni nuorille ihmisille on se, että älkää hyvät ihmiset menkö siihen retkuun, että otatte vastaan huonosti palkatun työn, joka vastaa huonosti koulutustanne. Siitä ei seuraa mitään muuta kuin pahaa mieltä ja katkeruutta. Mieluummin tukien varassa parempaa etsien kuin sieluttoman työnantajan riiston kohteena.


    • dgsgdrfsf

      Jos ei löyvvy niin hakee toimeentulotukea myös...Karman laki. Sieltä menee sähkölaskutkin mukavasti myös. Kiitti.

    • esko_tuulosmaa_2k

      Eikös se carman ole joku autoliike?

      sähköä saa kun ostaa dynamon ja pyörittää, säästää sillä

    • JuntunenAsko

      Noin 752 euroa kuukaudessa miinus vero 150 euroa käteen saan 602 euroa. Yhtiövastike omasta velattamasta asunnostani on 244 euroa, joten 358 euroa jää syömiseen, juomiseen ,laskuihin.
      Ruokakulut n. 60 euroa kuukaudessa, sähkö n. 50 euroa kuukaudessa jää vielä 248 euroa josta puhelinlasku n 8 euroa, nettiyhteys 14,90 euroa jää vieläkin 225 egee jolla ostan tarpeen mukaan pesuaineet, wc paprut, partakoneen terät, vaatteet, parturi yms. Autoa tai muuta polkupyörää parempaa kulkupeliä ei voi harkita. Mutta olen tyytyväinen elämääni silti. Minulla ei ole koskaan kiire mihinkään, voin katsella maailman menoa kaikessa rauhassa. Ennen, kun olin työelämässä sain mielestäni mieletöntä palkkaa n. 8000 euroa kk miinus verot, mutta se tuli 6 päivän työviikoilla ja vähintään kaksitoista tuntisilla työpäivillä sekä aivan järjettömällä stressillä. Valintaani pidän oikeana, olen saanut elää rikkaan elämän ennen ja vielä rikkaampaa elän tulevaisuudessa. Mielestäni raha ei tuo onnea eikä rauhoita. Suunnaton ahneus tappaa.

      • mukamas_yli_8000_ennen

        hahhaa, ollut muka kovan palkan hommissa eikä osaa edes yksinkertaista matikkaa. jos käteen jää noin vähän niin kela maksaa loput toimeentulotukena. käteen pitää jäädä 480 euroa yhtiövastikkeen, sähkön jne. jälkeen. kuinka vaikeeta se oikein voi olla ymmärtää toi????


      • työttömänäollut

        On täällä meitä muitakin, joilla on ollut suuret tulot joskus. Minullakin oli vielä markka-aikana tulot yli 500000mk vuodessa, mutta vaihdoin aikaa sitten elämänlaatuun. En toki ole työttömänä nykyään, mutta kokeilin senkin. Ihan hyvä homma oli olla työttömänäkin, kun olin ollut vuosia sellaisessa oravanpyörässä, ettei enään pahemmasta väliä. Työttömänä oleminen oli aika rentouttavaa, kun ei ollut stressiä töistä. Rakensin talon omaan tahtiin työttömänä ollessani.
        Olen nyt tehnyt töitä juuri sen verran, kuin huvittaa ja otan elämän elämisen kannalta. Tulot ovat vaatimattomat, mutta niin on menotkin. On mukava viettää aikaa perheen kanssa, matkustella yhdessä ja muutenkin tehdä sitä mitä itse haluaa.


      • pois.oravanpyörästä
        työttömänäollut kirjoitti:

        On täällä meitä muitakin, joilla on ollut suuret tulot joskus. Minullakin oli vielä markka-aikana tulot yli 500000mk vuodessa, mutta vaihdoin aikaa sitten elämänlaatuun. En toki ole työttömänä nykyään, mutta kokeilin senkin. Ihan hyvä homma oli olla työttömänäkin, kun olin ollut vuosia sellaisessa oravanpyörässä, ettei enään pahemmasta väliä. Työttömänä oleminen oli aika rentouttavaa, kun ei ollut stressiä töistä. Rakensin talon omaan tahtiin työttömänä ollessani.
        Olen nyt tehnyt töitä juuri sen verran, kuin huvittaa ja otan elämän elämisen kannalta. Tulot ovat vaatimattomat, mutta niin on menotkin. On mukava viettää aikaa perheen kanssa, matkustella yhdessä ja muutenkin tehdä sitä mitä itse haluaa.

        Millaista työtä nykyään teet ja mikä oli ammattisi silloin joskus kun tienasit hyvin?


      • Pitkäaikatyötön
        mukamas_yli_8000_ennen kirjoitti:

        hahhaa, ollut muka kovan palkan hommissa eikä osaa edes yksinkertaista matikkaa. jos käteen jää noin vähän niin kela maksaa loput toimeentulotukena. käteen pitää jäädä 480 euroa yhtiövastikkeen, sähkön jne. jälkeen. kuinka vaikeeta se oikein voi olla ymmärtää toi????

        "...niin kela maksaa loput toimeentulotukena. käteen pitää jäädä 480 euroa yhtiövastikkeen, sähkön jne. jälkeen. kuinka vaikeeta se oikein voi olla ymmärtää toi????"

        Sinulle näyttää olevan vaikeaa ymmärtää, ettei kenelläkään ole velvollisuutta hakea mitään yhteiskunnan tukia. Jos saa esimerkiksi työttömyyspäivärahaa 697 e /kk ja päälle 55 euroa tuottoa sijoituspääomasta, voi verojen jälkeen pärjätä 600 eurolla pienien menojen kanssa. Ei tarvitse edes asumistukea hakea - toimeentulotukea ei tietysti saisikaan helposti rahaksi muutettavista sijoituksista.

        Nimim. JuntunenAsko voi luettelemistaan menoista vielä todennäköisesti säästää esim. sähköstä 10-20 euroa/kk, jotain ehkä parturistakin. Liikkumiskuluja ja vakuutusmaksuja hän ei tosin maininnut. Kokonaisuutena katsoen on tuolla rahalla niukasti eläen mahdollista pysyä hengissä, välillä ehkä nauttiakin elämästä.


      • työttömänäollut
        pois.oravanpyörästä kirjoitti:

        Millaista työtä nykyään teet ja mikä oli ammattisi silloin joskus kun tienasit hyvin?

        Olen nykyään ammatinharjoittaja, voi tehdä juuri sen verran kun minua huvittaa tehdä. Olin liikeenharjoittajana, minulla oli oma kauppa, lisäksi oli muutakin liiketoimintaa, työntekijöitäkin oli, sekä työllistin alihankkijoita melkoisen määrän. Muutama alihankkijoistani jatkaa edelleen itsenäisinä yrittäjinä samalla alalla. Ratkaisuni lopettaa kerrasta tuossa oravapyörässä oli aika raju, muutamille yhteistyöyrityksille se oli kova isku. Kyllästyin jatkuvaan yritystoiminnan kiristämiseen yhteiskunnan taholta, maksoin valtavasti veroja ja erilaisia maksuja, silti aina vaadittiin lisää korotuksia. Lopullinen niitti oli silloin vielä Suomen pankin toimenpiteet rahamarkkinoiden suhteen, joka vaikeutti suunnattomasti liiketoimintaani. EU:in myötä liiketoiminta vaikeutui entisestään, kun toiminta-alueitani olivat EU:in ulkopuoliset maat.
        Päätös lopettaa oli kyllä vaikea, mutta en ole sitä katunut. Elämän laatuni parani huomattavasti.


      • pois.oravanpyörästä
        työttömänäollut kirjoitti:

        Olen nykyään ammatinharjoittaja, voi tehdä juuri sen verran kun minua huvittaa tehdä. Olin liikeenharjoittajana, minulla oli oma kauppa, lisäksi oli muutakin liiketoimintaa, työntekijöitäkin oli, sekä työllistin alihankkijoita melkoisen määrän. Muutama alihankkijoistani jatkaa edelleen itsenäisinä yrittäjinä samalla alalla. Ratkaisuni lopettaa kerrasta tuossa oravapyörässä oli aika raju, muutamille yhteistyöyrityksille se oli kova isku. Kyllästyin jatkuvaan yritystoiminnan kiristämiseen yhteiskunnan taholta, maksoin valtavasti veroja ja erilaisia maksuja, silti aina vaadittiin lisää korotuksia. Lopullinen niitti oli silloin vielä Suomen pankin toimenpiteet rahamarkkinoiden suhteen, joka vaikeutti suunnattomasti liiketoimintaani. EU:in myötä liiketoiminta vaikeutui entisestään, kun toiminta-alueitani olivat EU:in ulkopuoliset maat.
        Päätös lopettaa oli kyllä vaikea, mutta en ole sitä katunut. Elämän laatuni parani huomattavasti.

        Oliko sinulla rakennusfirma ja urakoita EU: n ulkopuolella? Miten 90-luvun lama vaikutti /N-liiton romahdus liiketoimintaasi? Toivottavasti sulla jäi sievoinen summa kuitenkin sukanvarteen noista vuosista menestyksen ajoilta, sijoitettavaksi. Minkälaisia ovat nykyiset työsi, rakentamistako?


      • Anonyymi

        Elämykset on rahaa tärkeämpiä. Matkustaa voi kotimaassa edullisesti esim busseissa. Ja kun katsoo kaupassakin tarkoin mitä välttämättä tarvitsee niin rahat riittää. Ei tarvitse kellekkään esittää olevansa muka parempi. Mikään kallis parfyymi ei tee ihmisestä hienompaa.


    • Pitkäaikatyötön

      Minäkin olen ollut 9 vuotta työttömänä. Haluan kuitenkin takaisin töihin, jota varten opiskelen työttömyyskorvauksella. Työeläke jäisi kovin pieneksi tällä työhistorialla.

      Työmarkkinat ovat vetäneet lisää väkeä töihin, joten suhtaudun toiveikkaasti työllistymiseeni. Paljon tietysti riippuu työnantajista ja heidän asenteistaan.

      En siis tykkää olla työttömänä.

      • työtä-sekin

        "En siis tykkää olla työttömänä"

        Suomessa ei ole yhtään työtöntä. Todennäköisestti olet ilmoittautunut TE-keskukseen? Ja ne on määrännyt sut tekeen töitä? (eli etsiin töitä?)
        Ja niin kauan kun teet mitä työnantaja (TE-keskus) määrää niin palkkajuoksee? ja kela (palkkakonttori) maksaa.
        Jos ei ole tyytyväinen saamaansa palkkaan niin mikään ei estä ottamasta lisätöitä vaikkapa yksityiseltä puolelta 300 euron edestä kuussa taikka menemästä kokonaan yksityiselle puolelle töihin.
        Suomen suurin yksittäinen "ammattikunta" töiden etsijät? Eikö ne vois kesäisin etsii mustikoita taikka puolukoita, syksyisin sienii
        Luulen et marjoja ja sienii löytyis helpommin kun työpaikkoja...


      • Pitkäaikatyötön
        työtä-sekin kirjoitti:

        "En siis tykkää olla työttömänä"

        Suomessa ei ole yhtään työtöntä. Todennäköisestti olet ilmoittautunut TE-keskukseen? Ja ne on määrännyt sut tekeen töitä? (eli etsiin töitä?)
        Ja niin kauan kun teet mitä työnantaja (TE-keskus) määrää niin palkkajuoksee? ja kela (palkkakonttori) maksaa.
        Jos ei ole tyytyväinen saamaansa palkkaan niin mikään ei estä ottamasta lisätöitä vaikkapa yksityiseltä puolelta 300 euron edestä kuussa taikka menemästä kokonaan yksityiselle puolelle töihin.
        Suomen suurin yksittäinen "ammattikunta" töiden etsijät? Eikö ne vois kesäisin etsii mustikoita taikka puolukoita, syksyisin sienii
        Luulen et marjoja ja sienii löytyis helpommin kun työpaikkoja...

        "Suomessa ei ole yhtään työtöntä."

        Kyllä meitä on iso liuta vääntelyistäsi riippumatta. Emme saa palkkaa, vaan jonkin lajin työttömyyskorvausta. Tällä alimmalla päivärahalla ei tule toimeen, vaan on lisäksi haettava muitakin tukia. Siitä ei kerry lomaa tai eläkettä. Ei saa kulttuuri-, liikunta- tai lounasseteleitä. Ei ole työterveyshuoltoa eikä työnantajan vakuuttamana. Ei saa kilometrikorvauksia auton ylläpitämiseen.


      • työtönhyödyntää
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "Suomessa ei ole yhtään työtöntä."

        Kyllä meitä on iso liuta vääntelyistäsi riippumatta. Emme saa palkkaa, vaan jonkin lajin työttömyyskorvausta. Tällä alimmalla päivärahalla ei tule toimeen, vaan on lisäksi haettava muitakin tukia. Siitä ei kerry lomaa tai eläkettä. Ei saa kulttuuri-, liikunta- tai lounasseteleitä. Ei ole työterveyshuoltoa eikä työnantajan vakuuttamana. Ei saa kilometrikorvauksia auton ylläpitämiseen.

        Onhan työttömällä monenlaista etuutta tai mahdollisuutta käyttää hyödyksi työssä käyviä paremmin monenlaista. Nuo kulttuuri ja muut setelit, joita työnantajat jakaa, on tietty palkkaa. Työtön voi taasen hyödyntää paljon paremmin erilaiset ilmaiset tai hyvin edulliset kulttuuri-
        ym. tarjonnat. Tämän tästä joku porukka tekee päiväretken teatteriin, ei sinne työssä käyvä pääse, ellei ota vapaata töistä. Olen itsekin ollut monet reissut erilaisten yhdistysten, yhtiöiden ym. järjestämillä retkillä, kun aikaa on ollut. Jos joku yhtiö järjestää reissun, on monasti tarjoilutkin viimeisen päälle ja riittää, että hoitaa ajoissa itsensä paikan päälle. Monet konsertti, messu ja teatterireissut olen tehnyt jonkun yhtiön kustantamana. Joku iso yhtiö ostaa koko näytöksen tai hankkii paljon lippuja tiettyyn tilaisuuteen, niitä paikkoja aina jää täyttämättä viime hetkeen.
        Yhdistyksien mukana pääseemm. kylpylöihin, harva työssä käyvä pääsee viikolla minnekään, kun pitää olla töissä. Kylpylät järjestää juuri tarjouksia näille viikolla oleville ryhmille, koska viikonloppuisin ja lasten loma-aikoina niille kyllä riittää asiakkaita. Käymme monta kertaa koko perheen kanssa erään yhdistyksen mukana kylpylässä, yksi yritys sponssaa tuon matkan sille yhdistykselle.
        Meilläkin jää perheessä paljon käyttämättä näitä erilaisia vapaalippuja, kun ei ehditä kaikkeen.

        Nuo auton kilometrikorvaukset... kyllä työtönkin on niihin oikeutettu aivan yhtälailla, kuin muutkin kansalaiset, jos edellytykset täyttyvät. Työttömällä voi olla muitakin tuloja ja tulonhankkimiseen liittyvät menot saa vähentää verotuksessa, siihen liittyy muitakin menoja, kuin pelkästään auton kilometrikorvaukset. Itsekin vähennän joka vuosi verotuksessani mm. polkupyörän 80€ käytön, on myös muita vähennyksiä, jotka saan vähentää, vaikka olisin nyt työtön.


      • Pitkäaikatyötön
        työtönhyödyntää kirjoitti:

        Onhan työttömällä monenlaista etuutta tai mahdollisuutta käyttää hyödyksi työssä käyviä paremmin monenlaista. Nuo kulttuuri ja muut setelit, joita työnantajat jakaa, on tietty palkkaa. Työtön voi taasen hyödyntää paljon paremmin erilaiset ilmaiset tai hyvin edulliset kulttuuri-
        ym. tarjonnat. Tämän tästä joku porukka tekee päiväretken teatteriin, ei sinne työssä käyvä pääse, ellei ota vapaata töistä. Olen itsekin ollut monet reissut erilaisten yhdistysten, yhtiöiden ym. järjestämillä retkillä, kun aikaa on ollut. Jos joku yhtiö järjestää reissun, on monasti tarjoilutkin viimeisen päälle ja riittää, että hoitaa ajoissa itsensä paikan päälle. Monet konsertti, messu ja teatterireissut olen tehnyt jonkun yhtiön kustantamana. Joku iso yhtiö ostaa koko näytöksen tai hankkii paljon lippuja tiettyyn tilaisuuteen, niitä paikkoja aina jää täyttämättä viime hetkeen.
        Yhdistyksien mukana pääseemm. kylpylöihin, harva työssä käyvä pääsee viikolla minnekään, kun pitää olla töissä. Kylpylät järjestää juuri tarjouksia näille viikolla oleville ryhmille, koska viikonloppuisin ja lasten loma-aikoina niille kyllä riittää asiakkaita. Käymme monta kertaa koko perheen kanssa erään yhdistyksen mukana kylpylässä, yksi yritys sponssaa tuon matkan sille yhdistykselle.
        Meilläkin jää perheessä paljon käyttämättä näitä erilaisia vapaalippuja, kun ei ehditä kaikkeen.

        Nuo auton kilometrikorvaukset... kyllä työtönkin on niihin oikeutettu aivan yhtälailla, kuin muutkin kansalaiset, jos edellytykset täyttyvät. Työttömällä voi olla muitakin tuloja ja tulonhankkimiseen liittyvät menot saa vähentää verotuksessa, siihen liittyy muitakin menoja, kuin pelkästään auton kilometrikorvaukset. Itsekin vähennän joka vuosi verotuksessani mm. polkupyörän 80€ käytön, on myös muita vähennyksiä, jotka saan vähentää, vaikka olisin nyt työtön.

        Yhdistykset vaativat yleensä jäsenmaksun maksamista ennen kuin tarjoavat etuisuuksia.

        Jos on kokonaan työtön, ei vähennyksiä saa. Auton arvo alenee silti koko ajan, ajoneuvovero on maksettava ja katsastuksiin vietävä.


      • työtönhyödyntää
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Yhdistykset vaativat yleensä jäsenmaksun maksamista ennen kuin tarjoavat etuisuuksia.

        Jos on kokonaan työtön, ei vähennyksiä saa. Auton arvo alenee silti koko ajan, ajoneuvovero on maksettava ja katsastuksiin vietävä.

        Toki yhdistykset vaativat jäsenmaksuja, mutta monella yhdistyksellä jäsenmaksu on varsin muodollinen ja retkille pääsevät mukaan myös ei jäsenetkin. Olen ollut myös puolueen (KD) retkellä, vaikka en ole ollut edes ko, puolueen jäsen. Monet pankit myös tarjoavat asiakkailleen monenlaisia viihdykkeitä, on lippuja konsertteihin, teatteriin, tivoliin ym. Tiedän, koska ollaan oltu monessa tapahtumassa ja tilaisuudessa, vaikka en ole ollut kyseisen pankin asiakas.

        Jos on kokonaan työtön, niin taatusti saa vähentää auton kilometrit tulonhankintaan liittyen! Työttömyys ei todellakaan tarkoita, etteikö olisi tuloja ja niiden hankinnasta aiheutuu kuluja. Työttömällä voi olla myös edunvalvonnasta aiheutuvia kuluja ja niitä voi vähentää tai saada niistä verottomana kilometrikorvauksen ja päivärahankin. Monta kertaa edunvalvonnasta aiheutuneet kulut voivat olla varsin huomattaviakin, ei niitä kannata alkaa makselemaan omasta pussista!

        Auton arvo ei vanhalla halpiaisella juuri alene, mutta sillä saa kuitenkin verottajan määrittelemän kilometrikorvauksen, joko suoraan tilille 0,43€/km tai vähentään verotuksessaan. Kilometrikorvaus on laskettu uudelle autolle ja siihen sisältyvät myös ajoneuvoverot ja katsastukset ym. kulut. Joten halpiaisella jopa tienaakin tietyissä tapauksissa!

        Olen itse Vkl:n jäsen (maksaa n. 20€ vuodessa) ja saan sieltä hyvät neuvot verotustani koskeviin kysymyksiin. https://www.veronmaksajat.fi/
        Köyhänkin kannattaa suunnitella verotustaan!


      • onsitävähennyksiä
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Yhdistykset vaativat yleensä jäsenmaksun maksamista ennen kuin tarjoavat etuisuuksia.

        Jos on kokonaan työtön, ei vähennyksiä saa. Auton arvo alenee silti koko ajan, ajoneuvovero on maksettava ja katsastuksiin vietävä.

        Työtön saa vähentää matkakuluja ja muitakin nvähennyksiä on,
        https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-ja-vahennykset/matkakulut/tyottoman_tai_opiskelijan_matkakulu/
        Ja kyllä työtön saa kotialousvähennyksen, ei siihen edellytetä työssä käyntiä. Muitakin vähennyksiä työtön saa. Ohessa listaa.
        http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001170848.html


      • Pitkäaikatyötön
        työtönhyödyntää kirjoitti:

        Toki yhdistykset vaativat jäsenmaksuja, mutta monella yhdistyksellä jäsenmaksu on varsin muodollinen ja retkille pääsevät mukaan myös ei jäsenetkin. Olen ollut myös puolueen (KD) retkellä, vaikka en ole ollut edes ko, puolueen jäsen. Monet pankit myös tarjoavat asiakkailleen monenlaisia viihdykkeitä, on lippuja konsertteihin, teatteriin, tivoliin ym. Tiedän, koska ollaan oltu monessa tapahtumassa ja tilaisuudessa, vaikka en ole ollut kyseisen pankin asiakas.

        Jos on kokonaan työtön, niin taatusti saa vähentää auton kilometrit tulonhankintaan liittyen! Työttömyys ei todellakaan tarkoita, etteikö olisi tuloja ja niiden hankinnasta aiheutuu kuluja. Työttömällä voi olla myös edunvalvonnasta aiheutuvia kuluja ja niitä voi vähentää tai saada niistä verottomana kilometrikorvauksen ja päivärahankin. Monta kertaa edunvalvonnasta aiheutuneet kulut voivat olla varsin huomattaviakin, ei niitä kannata alkaa makselemaan omasta pussista!

        Auton arvo ei vanhalla halpiaisella juuri alene, mutta sillä saa kuitenkin verottajan määrittelemän kilometrikorvauksen, joko suoraan tilille 0,43€/km tai vähentään verotuksessaan. Kilometrikorvaus on laskettu uudelle autolle ja siihen sisältyvät myös ajoneuvoverot ja katsastukset ym. kulut. Joten halpiaisella jopa tienaakin tietyissä tapauksissa!

        Olen itse Vkl:n jäsen (maksaa n. 20€ vuodessa) ja saan sieltä hyvät neuvot verotustani koskeviin kysymyksiin. https://www.veronmaksajat.fi/
        Köyhänkin kannattaa suunnitella verotustaan!

        "Työttömällä voi olla myös edunvalvonnasta aiheutuvia kuluja"

        Voi tietysti olla. Se vain vaatii sen, että on maistraatin tai tuomioistuimen määräämä edunvalvoja. En ole koskaan ollut. Liekö tuo kovin yleistä?

        Tarjoamasi linkin takaa löytyy seuraava lause verovähennyksistä, jota tarkoitin aiemmin:
        'Huomaathan, että työttömyyskorvauksiin ja työnhakuun liittyviä matkakuluja ei voi vähentää. Matkakulut saa vähentää vain, jos ne liittyvät työssä käymiseen.'
        Työvoimapoliittiseen koulutukseen osallistuva saa vähentää matkakulut, mikä oli minulle uusi tieto. Kiitos siitä, ties vaikka saisin vuoden päästä enemmän palautuksia!

        Kotitalousvähennyksen voi saada, mutta se ensinnäkin edellyttää, että on varaa teettää jollakin toisella työtä eli maksaa palkkaa. Sitten voi tuosta työn osuudesta saada vähennystä 100 euron omavastuun ylittävältä osalta. Tämä vähennys on käytännössä ainakin tällaisen pitkäaikaistyöttömän ulottumattomissa, kun sosiaaliturva nipin napin riittää elämiseen.


      • työtönhyödyntää
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "Työttömällä voi olla myös edunvalvonnasta aiheutuvia kuluja"

        Voi tietysti olla. Se vain vaatii sen, että on maistraatin tai tuomioistuimen määräämä edunvalvoja. En ole koskaan ollut. Liekö tuo kovin yleistä?

        Tarjoamasi linkin takaa löytyy seuraava lause verovähennyksistä, jota tarkoitin aiemmin:
        'Huomaathan, että työttömyyskorvauksiin ja työnhakuun liittyviä matkakuluja ei voi vähentää. Matkakulut saa vähentää vain, jos ne liittyvät työssä käymiseen.'
        Työvoimapoliittiseen koulutukseen osallistuva saa vähentää matkakulut, mikä oli minulle uusi tieto. Kiitos siitä, ties vaikka saisin vuoden päästä enemmän palautuksia!

        Kotitalousvähennyksen voi saada, mutta se ensinnäkin edellyttää, että on varaa teettää jollakin toisella työtä eli maksaa palkkaa. Sitten voi tuosta työn osuudesta saada vähennystä 100 euron omavastuun ylittävältä osalta. Tämä vähennys on käytännössä ainakin tällaisen pitkäaikaistyöttömän ulottumattomissa, kun sosiaaliturva nipin napin riittää elämiseen.

        Olet nyt aivan skutsissa tuon edunvalvontajutun kanssa. Ei siinä mitään maistraatin juttuja ole, vaan kun valvot ITSE OMIA etujasi, voit vaatia korvattavaksi edunvalvontakulut.

        Ja muutenkin kannattaa suunnitella verotustaan huolellisesti. Eli jos tuo tieto oli uutta, että voit vähentään työvoimapoliittisen koulutuksen matkakulut, kannattaa perehtyä muutenkin verotukseen ja vähennyksiin.

        Suosittelen edelleen tuota jäsenyyttä, koska voit kysyä jäsenenä neuvoja verotustasi koskeviin asioihin. https://www.veronmaksajat.fi/ Minulle ainakin on ollut paljon apua verotuksen suunnittelussa.


      • Pitkäaikatyötön
        työtönhyödyntää kirjoitti:

        Olet nyt aivan skutsissa tuon edunvalvontajutun kanssa. Ei siinä mitään maistraatin juttuja ole, vaan kun valvot ITSE OMIA etujasi, voit vaatia korvattavaksi edunvalvontakulut.

        Ja muutenkin kannattaa suunnitella verotustaan huolellisesti. Eli jos tuo tieto oli uutta, että voit vähentään työvoimapoliittisen koulutuksen matkakulut, kannattaa perehtyä muutenkin verotukseen ja vähennyksiin.

        Suosittelen edelleen tuota jäsenyyttä, koska voit kysyä jäsenenä neuvoja verotustasi koskeviin asioihin. https://www.veronmaksajat.fi/ Minulle ainakin on ollut paljon apua verotuksen suunnittelussa.

        Mikä kumma on skutsi? Kuulostaa joltain slangimongerrukselta.

        Edunvalvonnasta en tiedä juuri muuta kuin mitä netistä löydän:
        "Edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu voi olla tarpeen, kun esimerkiksi vaikea sairaus tai korkea ikä ovat heikentäneet asianomaisen henkisiä kykyjä niin, että hän ei itse kykene valvomaan etujaan tai hoitamaan asioitaan." https://oikeus.fi/edunvalvonta/fi/
        Toisentyyppinen valvojan tarvitsija voi olla alaikäinen turvapaikanhakija, joka ei itse pysty hoitamaan asioitaan viranomaisissa.

        Verovähennys omien etujen valvomisesta on jo ihan absurdia: Valvoisin omia etujani, koska kykyni valvoa etujani olisi heikentynyt :-)
        Eli vaadinko korvattavaksi oman auton käytöstä aiheutuvat kulut, koska olen sadepäivänä ajanut sillä käyttämään kirjaston tietokonetta, kun olen selvittänyt Kelan asumistukilaskurilla, että tukeni on laskettu oikein? Jos ei toimi, anna jokin muu esimerkki.


      • työtönhyödyntää
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Mikä kumma on skutsi? Kuulostaa joltain slangimongerrukselta.

        Edunvalvonnasta en tiedä juuri muuta kuin mitä netistä löydän:
        "Edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu voi olla tarpeen, kun esimerkiksi vaikea sairaus tai korkea ikä ovat heikentäneet asianomaisen henkisiä kykyjä niin, että hän ei itse kykene valvomaan etujaan tai hoitamaan asioitaan." https://oikeus.fi/edunvalvonta/fi/
        Toisentyyppinen valvojan tarvitsija voi olla alaikäinen turvapaikanhakija, joka ei itse pysty hoitamaan asioitaan viranomaisissa.

        Verovähennys omien etujen valvomisesta on jo ihan absurdia: Valvoisin omia etujani, koska kykyni valvoa etujani olisi heikentynyt :-)
        Eli vaadinko korvattavaksi oman auton käytöstä aiheutuvat kulut, koska olen sadepäivänä ajanut sillä käyttämään kirjaston tietokonetta, kun olen selvittänyt Kelan asumistukilaskurilla, että tukeni on laskettu oikein? Jos ei toimi, anna jokin muu esimerkki.

        Skutsi = metsä
        Ja totta kai voit vaatia omien etujesi valvonnasta korvauksen ja pitääkin vaatia, tai verottajalta vähennyksen edunvalvonnasta.
        Tilanteitahan tulee, jossa joudut valvomaan etujasi. Ei ilmeisesti lainkaan tuttu juttu, vai pelleiletkö?

        Tämän olen minäkin huomannut monta kertaa, kun on ollut tilanteita, joissa olen ollut ainut, joka on vaatinut edunvalvontakulut korvattavaksi. Joskus oikein käy sääliksi, kun henkilö ei osaa vaatia niitä, vaikka olen jo neuvonut.


      • entiedäenempää
        työtönhyödyntää kirjoitti:

        Skutsi = metsä
        Ja totta kai voit vaatia omien etujesi valvonnasta korvauksen ja pitääkin vaatia, tai verottajalta vähennyksen edunvalvonnasta.
        Tilanteitahan tulee, jossa joudut valvomaan etujasi. Ei ilmeisesti lainkaan tuttu juttu, vai pelleiletkö?

        Tämän olen minäkin huomannut monta kertaa, kun on ollut tilanteita, joissa olen ollut ainut, joka on vaatinut edunvalvontakulut korvattavaksi. Joskus oikein käy sääliksi, kun henkilö ei osaa vaatia niitä, vaikka olen jo neuvonut.

        Et sitten viitsi kertoo sitä esimerkkiä edunvalvonnasta, mistä saa korvauksen? Siis meille säälimillesi ymmärtämättömille..


      • työtönhyödyntää
        entiedäenempää kirjoitti:

        Et sitten viitsi kertoo sitä esimerkkiä edunvalvonnasta, mistä saa korvauksen? Siis meille säälimillesi ymmärtämättömille..

        En ala enempiä selittämään asiasta. Kehoitan kuitenkin miettimään asiaa ja ottamaan selvää. Ja tämä edunvalvonta on sellainen, että siinä ei tosiaan kysellä, että onkö töissä vaiko työtön, kun valvoo itse omia etujaan. Raha tulee joko suoraan tilille tai verottajan kautta verovähennyksenä. Tietyissä tapauksissa edunvalvontakulut saa jopa suoraan tilille. Minulle ainakin kelpaa, kun tilille tulee rahaa, vaikka pienempikin summa ja verottomana!!


      • Pitkäaikatyötön
        työtönhyödyntää kirjoitti:

        Skutsi = metsä
        Ja totta kai voit vaatia omien etujesi valvonnasta korvauksen ja pitääkin vaatia, tai verottajalta vähennyksen edunvalvonnasta.
        Tilanteitahan tulee, jossa joudut valvomaan etujasi. Ei ilmeisesti lainkaan tuttu juttu, vai pelleiletkö?

        Tämän olen minäkin huomannut monta kertaa, kun on ollut tilanteita, joissa olen ollut ainut, joka on vaatinut edunvalvontakulut korvattavaksi. Joskus oikein käy sääliksi, kun henkilö ei osaa vaatia niitä, vaikka olen jo neuvonut.

        "Tilanteitahan tulee, jossa joudut valvomaan etujasi. Ei ilmeisesti lainkaan tuttu juttu, vai pelleiletkö?"

        Ei ole tuttu juttu. Siksi kirjoitin mm. 'Edunvalvonnasta en tiedä juuri muuta kuin mitä netistä löydän'.
        Olisiko se sitten jokin perheellisten juttu? Itse kun olen ollut koko ikäni lapseton ja puolisoton, en niistä aina tiedä.


      • työtönhyödyntää
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "Tilanteitahan tulee, jossa joudut valvomaan etujasi. Ei ilmeisesti lainkaan tuttu juttu, vai pelleiletkö?"

        Ei ole tuttu juttu. Siksi kirjoitin mm. 'Edunvalvonnasta en tiedä juuri muuta kuin mitä netistä löydän'.
        Olisiko se sitten jokin perheellisten juttu? Itse kun olen ollut koko ikäni lapseton ja puolisoton, en niistä aina tiedä.

        Ei todellakaan ole mikää perheellisten juttu, perheellä ei ole siinä mitään tekemistä tai vaikutusta.


      • Pitkäaikatyötön
        työtönhyödyntää kirjoitti:

        Ei todellakaan ole mikää perheellisten juttu, perheellä ei ole siinä mitään tekemistä tai vaikutusta.

        Jaha. Lopetan sitten arvuuttelemisen tähän, kun se on olevinaan noin salaista :-(


      • työtönhyödyntää
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Jaha. Lopetan sitten arvuuttelemisen tähän, kun se on olevinaan noin salaista :-(

        Mitä salaista tämä on! Ei kait täällä pidä mitään alkaa rautalangasta vääntämään ihan selkeitä asioita. Eikö ole ihan luonnollinen juttu, että saat korvauksen tai vähennät verotuksessa, jos joudut valvomaan etujasi. Ihan sama juttu, jos joudut valvomaan toisen etuja, olet siinäkin oikeutettu korvaukseen. Näihin löytyy ihan taksatkin, minkä mukaan saa korvauksen tai vähennykset. Eikä todellakaan ole eroteltu perheellisiä tai työttömiä!
        Se on vain työttömillä ja monella muullakin sellainen käsitys, että ei saa mitään vähennyksiä jne. Ei edes viitsitä ottaa asioista selvää.
        Muutenkin kannattaa ottaa selvää oikeuksistaan, että mihin kaikkeen on oikeutettu.


      • Pitkäaikatyötön
        työtönhyödyntää kirjoitti:

        Mitä salaista tämä on! Ei kait täällä pidä mitään alkaa rautalangasta vääntämään ihan selkeitä asioita. Eikö ole ihan luonnollinen juttu, että saat korvauksen tai vähennät verotuksessa, jos joudut valvomaan etujasi. Ihan sama juttu, jos joudut valvomaan toisen etuja, olet siinäkin oikeutettu korvaukseen. Näihin löytyy ihan taksatkin, minkä mukaan saa korvauksen tai vähennykset. Eikä todellakaan ole eroteltu perheellisiä tai työttömiä!
        Se on vain työttömillä ja monella muullakin sellainen käsitys, että ei saa mitään vähennyksiä jne. Ei edes viitsitä ottaa asioista selvää.
        Muutenkin kannattaa ottaa selvää oikeuksistaan, että mihin kaikkeen on oikeutettu.

        Sinulta on kysytty, mistä omasta etunsa valvonnasta työtön saa verovähennyksen, kuten väitit saavan. Yksi esimerkki riittäisi väitteesi tueksi. Et ole vastannut parinkin keskustelijan pyyntöön, joten väistelysi on syytä tulkita siten, että väitteellesi ei ole perusteita.


    • lucky.one_

      Mulla tulee 1.10 täyteen tasan neljä vuotta työttömänä. Sain kuitenkin puolen vuoden sijaisuuden koulutustani vastaavaa työtä. Olen jo 59-v joten oon enemmän kuin tyytyväinen. Olin aivan varma, etten enää työllisty normaaleihin palkkatöihin tällä iällä/työttömyyshistorialla.

    • työtönmies41

      Työn haku on perseestä. Jos ollut 2 vuotta työtön niin ei työnantajat kutsu edes haastatteluun. Mulle sanottiin suoraan että en minä jaksaisi edes töitä tehdä koska olen ollut 2 vuotta työtön. Käyn kuitenkin salilla ja liikun muutenkin ja olen työkuntoinen mutta kai ne työnantajat tietää paremmin joten en sitten edes jaksa hakea töitä.

    • shsdh

      Mitäpä sitä valehtelemaan...jos kukaan ei palkkaa niin vittuuks siit. Kun itse päätyy samaan tiskiin tajuaa varmasti nämä nuivat työmarkkinat.

      • ainaontöitälöytynyt

        Ainahan sitä on tekevälle töitä löytynyt. En käsitä, että miten joku voi olla työtön! Maailmassahan on työtä tarjolla vaikka kuinka. Paljon on vapaita työpaikkoja jatkuvasti ja monella alalla valitetaan jatkuvasti työvoimapulaa.


      • Pitkäaikatyötön
        ainaontöitälöytynyt kirjoitti:

        Ainahan sitä on tekevälle töitä löytynyt. En käsitä, että miten joku voi olla työtön! Maailmassahan on työtä tarjolla vaikka kuinka. Paljon on vapaita työpaikkoja jatkuvasti ja monella alalla valitetaan jatkuvasti työvoimapulaa.

        Työtähän on aina, mutta palkanmaksajista on yleensä pulaa. Ja silloin kun heitä on, he vaativat käytännössä aina työhön sopivaa koulutusta ja usein työkokemustakin. Erityisesti on pulaa monista erikoisasiantuntijoista, joilla on korkeakoulutus, erikoistuminen jollekin tietylle kapealle sektorille ja 5 vuoden työkokemus vaativista projekteista mieluiten kansainvälisessä ympäristössä. Ja kun ei Suomesta löydy, kaveri haetaan muualta.
        Toiseksi on autotehtaan kaltaisia työpaikkoja, jotka hakevat sellaisia työntekijöitä, joita ei ole koulutettuna odottamassa. Tehdas kyllä järjestää koulutuksen ja työtä, mutta pikkukaupungissa, jonka kaikki vapaat asunnot menivät jo viime vuonna. Hakijoita silti löytyi tuhansittain, mutta heistä satojen ihmisten rekrytointi vie oman aikansa.
        Kolmanneksi on työnantajia, joilla on sellainen asenne, että työtön ei kelpaa. Tai jos kelpaa, niin palkattomaan työkokeiluun vain.
        Neljänneksi, jotkut työttömät ovat niin lähellä eläkeikää, että uusi työura ei enää kiinnosta.
        Viidenneksi, jotkut ovat virallisesti työttöminä, mutta tosiasiassa odottelevat työkyvyttöminä eläkepäätöstä.
        Tuossa oli siis vain esimerkkejä ymmärryksen laajentamiseksi; Se ei ole kokonaisesitys työmarkkinoista.

        Työpaikkoja on vapaina jatkuvasti, koska työmarkkinat ovat koko ajan toiminnassa. Vuosittain jää kymmeniä tuhansia ihmisiä eläkkeelle, ja kymmeniä tuhansia uusia ihmisiä valmistuu ammatteihin.


    • Työtönmutteitoimeton

      Näin työttömänä on aikaa harrastaa, en edes kaipaa työtä kun tiedän ettei tarjolla ole kuin niitä töitä joilla ei yksinkertaisesti elä. Parempi siis olla suotta stressaamasta ja heitäytyä täysillä vain työttömäksi. Vaikka olenkin työtön en ole toimeton, tekemistä kyllä riittää ja mikä parasta ei ole niin kiire ettei itselle mieleisiä asioita kerkeisi harrastamaan. Olen ihan tyytyväinen näin.

      • Classicalsymphony

        Nimenomaan työttömyys ei tarkoita toimettomuutta. Tuttuni sanoi että teen enemmän hommia kuin hän töissä, vaikka itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä.


      • duunarielääomillaan

        Kokopäivätyöstä maksetaan teollisuudessa 1700-2700€/kk riippuen tehtävistä ja niitä tehtäviä ja osaamista voi itsekukin lisätä ihan itse! Tehtävät yleensä yleishelppoa teollista työtä ja töitä ei tarvitse tuoda kotiin eli relax kun portti kiinni.
        Lomaa kertyy sekä työajanlyhennysvapaata eli työssä tarve olla on n.10kk/v. palkalliset vapaat ja jos ylityötä vkl saa viikon palkan...

        Työtön saa tiliä 697€/kk eli elät kuitenkin pienemmällä kuin työstä voisi saada? No aikuiset lapset kotonaan isin ja äidin helmoissa on erikseen, mutta koko elämä almuilla eläen on tyhjiö!

        Kokopäiväharrastaminen vie harasteesta ilon, koska se on arkea ei virkiste! Esim. kalastus on kiva harraste, mutta sitä jokapäivä aamusta iltaan ei ole kivaa, joitain tunteja sillointällöin ja lapin maisemissa tunturipuroilla on ok.
        Pistooliamuntaa, jousiammuntaa, laskuvarjohyppyjä, uimista, lukemista jne. kun kokoajan voi tehdä ilman työntekemistä, ne eivät ole harrasteita vaan arkea jota ei enään himoitse rentoutumiseen ja irttiottoon arjeta joka asian ydin!


    • massi.mies

      Minulla on ollut 27 työpaikkaa,Kävin pelkän peruskoulun,joka loppui 1983.
      Peruskoulusta menin seuraavana päivänä suoraan töihin ja kokeilinkin erilaisia rentoja työpaikkoja ihan vaan huvikseni.
      Rahaa oli niin pirusti että selkä on vieläkin mutkalla niiden kantamisesta.

      Näytin eräänä iltana tuttavalleni kuvia 80 luvusta rahoineni,autoineni,taloineni,veneineni,naisineni,ulkomaanmatkoineni,jolloin hän purskahti itkemään..

    • wernerskaliini

      Ei se työttömänä kovin herkkua ole, jos joutuu muiden tavoin kuntouttavaan luusereiden tavoin, siellä sitten arvotaan kuka jaksaa tai viitsii tehdä töitä näiden työkykyrajoitteisten kanssa, terveet työttömät sitten saa tehdä puolipäivää yhden kokonaisen päivän edestä.

    • luumujen.poimija

      TE.toimistot lakkautetaan tuota pikaa.Yritykset alkavat pommittaa luumuja ylös sängystä ja tietokonetta hiplaamasta.
      Se on sitten leikin loppu!Ei auta jeesuskaan kun lapiot heiluu!
      ........................................................................................................................................................................................................
      Hallitus aikoo yhtiöittää osan nykyisten työ- ja elinkeinotoimistojen palveluista sen jälkeen, kun uudet maakunnat aloittavat vuonna 2019, kertoo Helsingin Sanomat.

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/20161113200026895_uu.shtml

    • Fts3

      Kysymys kuuluu enemmänkin, voiko töistä nauttia? Opiskelet itsellesi unelma-ammatin ja sen jälkeen töitä alalta ei löydykään ja työkkäri pakottaa tekemään töitä mitkä eivät kiinnosta.. MIELUUMMIN TYÖTTÖMÄNÄ KUIN VÄÄRÄSSÄ TYÖPAIKASSA. Työttömänä on aikaa sivistää itseään ja huolehtia kunnosta.

      • työttömänäollut

        Toisaalta asian voi myös kääntää ja mennä sinne "väärään" paikkaan töihin, koska sieltä käsin voi nähdä jotain muuta kiinnostavaa. Aikoinaan opiskellessani yksi vanha maisteri luennoillaan jaksoi painottaa tätä seikkaa, että: "Menkää vaikka teurastamolle suolia kärräämään, voitte sieltä käsin keksiä aivan jotain muuta!"
        Yksi opiskelukaverini teki juuri niin, kun muuta ei löytynyt hänelle valmistumisemme jälkeen ja kaveri keksi sitä kautta todellakin muuta, tosin vaati hieman lisää opiskeluja. Ja sen jälkeen on ollut työelämässä mieleisesään työssä.
        Olen itse ollut työttömänä, kun jäin työttömäksi, en siis joutunut. Olihan se melkoisen vapauttava kokemus, kun ei ollut mitään stressiä työelämästä. Pystyi todella kehittämään ja sivistämään itseään, matkustelinkin ja lopulta rakensin oman talonkin työttömänä ollessani. Elämäni parasta aikaa!


    • komppaaelämistä

      Monelle työttömyys ei aukea vaikka itsensä kehittämiseen ja kunnon ylläpitoon sekä voi jotain myös harrastaakkin, musiikinsoittamisesta, maalaamiseen ja retkeilyyn, kalasteluun , pilkille, hiihtelyyn ja luontokuvaamiseen, kirjastot tehokäyttöö jos työtö....jne.

      No uskomattomin itku mitä olen kuullut "karkeasti kerrottuna": kun on työtön tai lomautettuna, niin ei voi tehdä reilusti velkaa ja muuttaa velka-asuntoon ja ajaa autoliikeeen puunatulla velka-autolla? Eikä saa velkaa vaikka haluaisi esim. ylihintaisen roinan hankintaan?

      Itse olin joitain vuosia sitten lomautettuna 2v. muutamassa jaksossa (välillä hieman työtä) ja nautin tilanteesta! "Puolella palkalla" eli ihan hyvin kun ei ole sitä kaikkien haluamaa herkkua eli velkaa maksettavanaan!

      Vuorotteluvapaalla myös olin aikoinaan ja siitä sai "tiliä" alle työttömyyskorvauksen verran, mutta kyllä kelpasi ja velattomana pärjäsi ihan ok! Edes yhtä kertaa ei tarvinnut ottaa jemmatililtä yhtään seteliä! Mistään en silloinkaan tarvinnut tinkiä, koska peruskulut on lopulta yllättävän pienet VELATTOMANA!

      No varkaat tosin veivät juuri silloin maastopyöräni joka oli tarkoitettu kunnonkohotukseen joten tuli lisäinvestointi heti alkuun, mutta muutoin vapaa meni mukavasti maailmaa aistien kerrankin vapaasti ilman kellokorttia ja pakkoherätystä!

      Valjastakaa työttömyysvapaa itseenne ja lopettakaa kyykyssä oleminen ettei ole työtä!
      Uimahallit aukeaa aamulla ja sieltä vaikka kirjastoon lukemaan päivän lehdet, muutama kirja mukaan tai elokuvakin, miksikäs ei äänikirja...sitä se päivä alkaa mukavasti!
      Nykyisin on monessa kaupungissa työttömien ruokapaikkoja joissa kannattaa käydä vaikka olisi ihan ok kokki itse ja varsinkin jos ei ole kummoinen ruon laittaja!

    • MinäEnTykkääOllaTyötön

      Onhan työttömänä ollessa se hyvä puoli ettei tartte herää aikaisin aamulla ja onhan sillon sitä omaa aikaa. Huono puoli taas on se että ei ole hyvin varaa matkustaa etelän lämpöön. Itse jäin työttömäksi 2vuotta sitten YT-neuvottelun seurauksena. Sen jälkeen olen saanut kahdesta paikasta määrä-aikaisen työsopimuksen. On myös ollut hyväpuoli kun oon saanut 500päivää liitolta työttömyys korvauksia. Olen ollut erittäin säästäväinen, kun on ollut tärkeetä myös työttömänä matkustaa pari kertaa vuodessa etelän lämpöön. Nyt on liiton korvaus rahoissa jäljellä 100 päivää ja nyt pitäis pikaisesti saada töitä edes määrä ajaksi, että olis paremmin varaa matkustaa etelään. Yks mun ikäinen 35v vanha koulukaveri ei ole huhujen mukaan ollut koskaan missään töissä ja sillä ei ole koskaan tietääkseni ollut varaa matkustaa ja hyvin harvoin on ollut risteilylläkään ja lisäksi se polttaa ja käyttää paljon alkoholia. Itse en ole koskaan polttanut ja alkoholia otan myös työttömänä vain viikonloppuisin. Mun yks kaveri on myös ollut jotain saman verran työttömänä, kun tämän keskustelun aloittaja ja se on ollut tosi säästäväinen, kun ei polta, ei käytä paljoo alkoholii ja säästäväisenä on matkustellutkin. Nykyään tätä pitkä-aikais työtöntä kaveria on alkanut kaduttaa, kun ei aikaisemmin ole hakenut töitä, kun alkaa sen säästöt olla loppumaisillaan ja tällähetkellä sillä ei ole varaa matkustaa. Lisäksi tämä pitkä-aikais työtön kaveri on jo 54v ja nykyään on sillä vaikeaa saada töitä, kun on liian pitkään viihtynyt työttömänä. Kysymys aloittajalle että eikö joskus olis kiva matkustaa etelän lämpöön? Jos vastaus on "Kyllä", niin silloinhan kannattais hakee töitä, paitsi ei ehkä silloin jos tulee lottovoitto.

      • mertaedemmäskö

        Miksi pitäis matkustella? Jos haluu tutustuu eri kulttuureihin niin sen kun katsoo ikkunasta ulos? ainakin jos asuu pääkaupunki seudulla.


      • köyhämatkustaa
        mertaedemmäskö kirjoitti:

        Miksi pitäis matkustella? Jos haluu tutustuu eri kulttuureihin niin sen kun katsoo ikkunasta ulos? ainakin jos asuu pääkaupunki seudulla.

        Minä nyt tykkään matkustella ja eläminen on halvempaa muualla, joten halvempaakin on, kuin katselisi vain Suomessa ikkunasta ulos. Samalla kuntokin pysyy hyvänä ja kielitaito kehittyy, kun on ulkomailla reissaamassa. Ja voihan sitä kotimaassakin matkata vaikka mopolla tai polkupyörällä.


      • MinäEnTykkääOllaTyötön
        mertaedemmäskö kirjoitti:

        Miksi pitäis matkustella? Jos haluu tutustuu eri kulttuureihin niin sen kun katsoo ikkunasta ulos? ainakin jos asuu pääkaupunki seudulla.

        No kyllähän se on kivempi käydä esim etelän matkoilla rentoutumassa ja katselemassa nähtävyyksiä työ-ahkeroinnin jälkeen ja työllä tienatuilla ja säästetyillä rahoilla, toisin kuin varattomana työttömänä himassa nyhjäilyllä. Asun kyllä pk-seudulla, mutta tykkään myös ulkomaille matkustelusta. Jos ei edes viitsi hakee töitä, niin on vaan pelkkää typerää laiskuutta. Mutta omapahan on niiden asia, jos ei tykkää hakee töitä ja saa syyttää vain itseään, jos rahat loppuu ja turha käydä kerjäämässä töissäkäyviltä kavereilta rahaa. Minä en ainakaan koskaan ole suostunut lainaa senttiäkään rahaa laiskoille työttömille, kun ne mitä olen työnteolla tienannut ja säästänyt, niin ne on VAIN mun rahoja.


      • MinäEnTykkääOllaTyötön
        MinäEnTykkääOllaTyötön kirjoitti:

        No kyllähän se on kivempi käydä esim etelän matkoilla rentoutumassa ja katselemassa nähtävyyksiä työ-ahkeroinnin jälkeen ja työllä tienatuilla ja säästetyillä rahoilla, toisin kuin varattomana työttömänä himassa nyhjäilyllä. Asun kyllä pk-seudulla, mutta tykkään myös ulkomaille matkustelusta. Jos ei edes viitsi hakee töitä, niin on vaan pelkkää typerää laiskuutta. Mutta omapahan on niiden asia, jos ei tykkää hakee töitä ja saa syyttää vain itseään, jos rahat loppuu ja turha käydä kerjäämässä töissäkäyviltä kavereilta rahaa. Minä en ainakaan koskaan ole suostunut lainaa senttiäkään rahaa laiskoille työttömille, kun ne mitä olen työnteolla tienannut ja säästänyt, niin ne on VAIN mun rahoja.

        Muistan myös huonon lapsuuden liian hyvin, kun kaverit lähti etelään ja meidän perheessä vanhemmilla oli liian pieni palkka ja lapsena ei päässyt edes risteilylle. Sanottiin vain ärsyttävällä äänensävyllä että Korkeintaan Korkeasaareen voidaan matkustaa. Vanhemmat ei muutenkaan tykännyt matkustelusta.


      • MinäEnTykkääOllaTyötön
        MinäEnTykkääOllaTyötön kirjoitti:

        Muistan myös huonon lapsuuden liian hyvin, kun kaverit lähti etelään ja meidän perheessä vanhemmilla oli liian pieni palkka ja lapsena ei päässyt edes risteilylle. Sanottiin vain ärsyttävällä äänensävyllä että Korkeintaan Korkeasaareen voidaan matkustaa. Vanhemmat ei muutenkaan tykännyt matkustelusta.

        Lisäksi oli niin huonoa lapsuus muistoa, kun esim pizzeriaan tai burgerille pääsi VAIN noin kerran vuodessa tai joskus tuurilla pari kertaa vuodessa. Silloin kun harvoin pääsi syömään niinsanottua roskaruoka herkkua, niin silloin oli niitä harvoja huonon lapsuuden herkutteluhetkiä.


      • roletaari
        MinäEnTykkääOllaTyötön kirjoitti:

        No kyllähän se on kivempi käydä esim etelän matkoilla rentoutumassa ja katselemassa nähtävyyksiä työ-ahkeroinnin jälkeen ja työllä tienatuilla ja säästetyillä rahoilla, toisin kuin varattomana työttömänä himassa nyhjäilyllä. Asun kyllä pk-seudulla, mutta tykkään myös ulkomaille matkustelusta. Jos ei edes viitsi hakee töitä, niin on vaan pelkkää typerää laiskuutta. Mutta omapahan on niiden asia, jos ei tykkää hakee töitä ja saa syyttää vain itseään, jos rahat loppuu ja turha käydä kerjäämässä töissäkäyviltä kavereilta rahaa. Minä en ainakaan koskaan ole suostunut lainaa senttiäkään rahaa laiskoille työttömille, kun ne mitä olen työnteolla tienannut ja säästänyt, niin ne on VAIN mun rahoja.

        Yhdistelmä. Olen suositellut työnhakua EU alueella osana matkustelua em. alueella.
        Tosin halutessaan voi häipyä vaikka Kauko-Itään koska kukaan ei kysele perään.
        3kk:n ajan voi nostaa meikäläisen kassakorvauksen ollessaan työnhaussa jossakin EU maassa.

        Olin 47v kun työnantajani teki konkan 1989v.
        Lyhyt työttömyysjakso ja seurava työnantaja teki konkan muutaman viikon kuluttua.
        Pari kuukautta työnhakua ja seuraava työsuhde kesti 6 vuotta kunnes työsopimukseni purettiin.
        Pari viikkoa työttömänä ja 7kk:n pätkä.
        Vielä kerran kokeilin vakituista työtä mutta vuosi riitti ja ajattelin, ettei se perkele sovi minulle.
        Työ- ja työttömyysjaksot olivat hyvää valmentautumista täysjoutilaisuuten.
        Mikään noista ei ollut kotipaikkakunnallani.

        Työkkäri on ollut minun kannaltani TÄYSIN HYÖDYTÖN laitos!


      • leske
        MinäEnTykkääOllaTyötön kirjoitti:

        No kyllähän se on kivempi käydä esim etelän matkoilla rentoutumassa ja katselemassa nähtävyyksiä työ-ahkeroinnin jälkeen ja työllä tienatuilla ja säästetyillä rahoilla, toisin kuin varattomana työttömänä himassa nyhjäilyllä. Asun kyllä pk-seudulla, mutta tykkään myös ulkomaille matkustelusta. Jos ei edes viitsi hakee töitä, niin on vaan pelkkää typerää laiskuutta. Mutta omapahan on niiden asia, jos ei tykkää hakee töitä ja saa syyttää vain itseään, jos rahat loppuu ja turha käydä kerjäämässä töissäkäyviltä kavereilta rahaa. Minä en ainakaan koskaan ole suostunut lainaa senttiäkään rahaa laiskoille työttömille, kun ne mitä olen työnteolla tienannut ja säästänyt, niin ne on VAIN mun rahoja.

        "Minä en ainakaan koskaan ole suostunut lainaa senttiäkään rahaa laiskoille työttömille"
        En myöskään lainaa rahaa laiskoille työttömille en myöskään laiskoille työntekijöille.
        Ahkerat työttömät ovat taas asia erikseen ja laiskat yrittäjät.


      • roletaari
        leske kirjoitti:

        "Minä en ainakaan koskaan ole suostunut lainaa senttiäkään rahaa laiskoille työttömille"
        En myöskään lainaa rahaa laiskoille työttömille en myöskään laiskoille työntekijöille.
        Ahkerat työttömät ovat taas asia erikseen ja laiskat yrittäjät.

        Onkohan sinulta kukaan koskaa lainaa pyytänytkään? Eppäilen!


      • MinäEnTykkääOllaTyötön
        roletaari kirjoitti:

        Onkohan sinulta kukaan koskaa lainaa pyytänytkään? Eppäilen!

        Kyllä on. Yks vanha koulukaveri, joka jopa käy töissä, tuhlaa palkkansa jo alle kuukaudessa. Kun me tavattiin yli 10:n vuoden jälkeen uudestaan Facebookin avulla. Aluksi vaihdettiin kuulumisia ja tavattiin hänen synttäribileissä. Sitten noin pari kuukautta bileiden jälkeen hän soitteli että tarvitsee 20€:n lainaa. Kieltäydyin lainaamasta. Myöhemmin pyysi taas 20€ tai edes 10€ lainaa ruokaan, kun ei oo senttiäkään rahaa ja ei muruakaan ruokaa. Kieltäydyin taas lainaamasta. Sitten viimeinen pisara sen rahan ruinaamiselle oli kun kännissä lähetti viestin "Leikkasin kokkiveitsellä sormeen pahan haavan. Käytätkö myös Nordea pankkia? Tartten 50€ taxiin, kun pitää päästä älliä sairaalaan". Mä sanoin sitten suoraan että oli tilanne mikä hyvänsä, mutta mä en koskaan lainaa kellekkään senttiikään rahaa ja hän tuntuu olevan kavereistani ainoa, joka sitä rahaa kerjää. Sitten myöhemmin se poisti mut Facebookista kavereista ja en mä sitä sure, kun kerta jos se laittaa mulle viestiä, niin asia koskee aina rahaa. Tämä vanha koulukaveri oli jopa lapsenakin sellainen että kävi kavereilla kylässä hirveen nälkäisenä ja pyysi ruokaa, kun ei saanut kotona ruokaa. Kerran se lapsena meni yhdelle toiselle koulukaverille kylään jo klo 5.00, vaikka olivat sopineet että näkevät jo puolenpäivän aikoihin. Tämä kyseinen kaveri sanoi "voinko mä saada teillä jotain aamupalaa, kun mä en saanut unta, kun mun on hirvee nälkä ja kotona ei oo yhtään ruokaa?" He olivat sitten liian kilttejä, vaikka toinen meni herättelee aikaisin aamulla ja liian kilttinä lupasivat laittaa aamiaista. Edellisellä viikolla tää kerjääjä oli syönyt heillä broilerii. Kun he kysyivät riittäiskö voileipä. Kerjääjä sitten kysyi "Olisko vielä sitä viimeviikkoista broilerii? Mä ottaisin sitä." Kun sitä ei ollut, niin kerjääjä alkoi itkee. He sitten liian kilttinä paistoi tälle kerjääjälle munaa ja pekonii. Tämä kerjääjä oli lapsena kerran tältä samalta kaverilta varastanut 50markkaa, jonka tämä oli saanut mummoltaan synttärilahjaks. Kerran se tuli lapsena meille. Mä olin hyvää hyvyyttä tarjonnut sipsejä ja sitten se alkoi syömään niitä hullunlailla nälkään. Kun vein sipsipussin pois että mullekin jää jotain, niin se etsi sen salaa ja söi niitä taas salaa nälkään. Tuon kokemuksen mukaan en edes luottais tähän kerjääjään ja en lainais sille, vaikka sanois maksavansa korkoineen takas, kun sais vaan varautua että pitääkö edes lupausta. No ei nämä työttömät kaverit oo pyytänyt lainaa, mutta tää työssäkäyvä kerjääjä koulukaveri on.


      • joskuslainannut
        MinäEnTykkääOllaTyötön kirjoitti:

        Kyllä on. Yks vanha koulukaveri, joka jopa käy töissä, tuhlaa palkkansa jo alle kuukaudessa. Kun me tavattiin yli 10:n vuoden jälkeen uudestaan Facebookin avulla. Aluksi vaihdettiin kuulumisia ja tavattiin hänen synttäribileissä. Sitten noin pari kuukautta bileiden jälkeen hän soitteli että tarvitsee 20€:n lainaa. Kieltäydyin lainaamasta. Myöhemmin pyysi taas 20€ tai edes 10€ lainaa ruokaan, kun ei oo senttiäkään rahaa ja ei muruakaan ruokaa. Kieltäydyin taas lainaamasta. Sitten viimeinen pisara sen rahan ruinaamiselle oli kun kännissä lähetti viestin "Leikkasin kokkiveitsellä sormeen pahan haavan. Käytätkö myös Nordea pankkia? Tartten 50€ taxiin, kun pitää päästä älliä sairaalaan". Mä sanoin sitten suoraan että oli tilanne mikä hyvänsä, mutta mä en koskaan lainaa kellekkään senttiikään rahaa ja hän tuntuu olevan kavereistani ainoa, joka sitä rahaa kerjää. Sitten myöhemmin se poisti mut Facebookista kavereista ja en mä sitä sure, kun kerta jos se laittaa mulle viestiä, niin asia koskee aina rahaa. Tämä vanha koulukaveri oli jopa lapsenakin sellainen että kävi kavereilla kylässä hirveen nälkäisenä ja pyysi ruokaa, kun ei saanut kotona ruokaa. Kerran se lapsena meni yhdelle toiselle koulukaverille kylään jo klo 5.00, vaikka olivat sopineet että näkevät jo puolenpäivän aikoihin. Tämä kyseinen kaveri sanoi "voinko mä saada teillä jotain aamupalaa, kun mä en saanut unta, kun mun on hirvee nälkä ja kotona ei oo yhtään ruokaa?" He olivat sitten liian kilttejä, vaikka toinen meni herättelee aikaisin aamulla ja liian kilttinä lupasivat laittaa aamiaista. Edellisellä viikolla tää kerjääjä oli syönyt heillä broilerii. Kun he kysyivät riittäiskö voileipä. Kerjääjä sitten kysyi "Olisko vielä sitä viimeviikkoista broilerii? Mä ottaisin sitä." Kun sitä ei ollut, niin kerjääjä alkoi itkee. He sitten liian kilttinä paistoi tälle kerjääjälle munaa ja pekonii. Tämä kerjääjä oli lapsena kerran tältä samalta kaverilta varastanut 50markkaa, jonka tämä oli saanut mummoltaan synttärilahjaks. Kerran se tuli lapsena meille. Mä olin hyvää hyvyyttä tarjonnut sipsejä ja sitten se alkoi syömään niitä hullunlailla nälkään. Kun vein sipsipussin pois että mullekin jää jotain, niin se etsi sen salaa ja söi niitä taas salaa nälkään. Tuon kokemuksen mukaan en edes luottais tähän kerjääjään ja en lainais sille, vaikka sanois maksavansa korkoineen takas, kun sais vaan varautua että pitääkö edes lupausta. No ei nämä työttömät kaverit oo pyytänyt lainaa, mutta tää työssäkäyvä kerjääjä koulukaveri on.

        Tuttua tarinaa... Joillakin ei vaan raha pysy käsissä ja ollaan lainailemassa toisilta. Näiden vemmien kanssa pitää olla tosi tiukkana, jos niille lainaa rahaa tai jotain muuta, että saa lainat takaisin.
        Olen saannut itse kyllä lainaamani rahat takaisin, mutta luonnetta pitää olla! Ilman pyssyjä, pesäpallomailaa ja haarukoita on selvitty.


      • MinäEnTykkääOllaTyötön
        joskuslainannut kirjoitti:

        Tuttua tarinaa... Joillakin ei vaan raha pysy käsissä ja ollaan lainailemassa toisilta. Näiden vemmien kanssa pitää olla tosi tiukkana, jos niille lainaa rahaa tai jotain muuta, että saa lainat takaisin.
        Olen saannut itse kyllä lainaamani rahat takaisin, mutta luonnetta pitää olla! Ilman pyssyjä, pesäpallomailaa ja haarukoita on selvitty.

        Joo, en mä sitä riskiä ottais että joutuisin tälle kerjääjälle maksaa korvauksia pahoinpitelystä, vaikka ne rahan kerjäämiset todella ärsytti. Voihan sekin olla mahdollista että kerjääjä saattaa joitain kavereitaan tahallaan ärsyttää että sais turpaan ja sillä tavalla yrittää saada itselleen isoja korvauksia. No mutta ei se oo ottanut muhun yhteyttä sen jälkeen, kun poisti mut kavereista ja en mä sitä ikävöi yhtään. Kun kerjääjä ei ole yhtään aikuistunut 35vuotiaaksi ja ei ole edes pituudesta kasvanut edes aikuisen kokoiseks, niin kuka nyt semmosta edes kaipaa. Muistan myös kun tää kerjääjä oli tällä toisella koulukaverilla kylässä, niin sillä aikaa, kun toinen koulukaveri oli suihkussa, niin sillä aikaa tää kerjääjä avas ilman lupaa täysinäisen karkkipussin, jonka näki pöydällä ja söi kaikki karkit ilman lupaa, kun toinen oli suihkussa. Sitten kun tämä toinen kaveri oli erittäin kiukkuinen ilman lupaa karkkipussin avaamisesta ja syömisestä ihan kaikki karkit, niin tämä kerjääjä sanoi "Mun oli pakko ottaa karkkii, kun en oo saanut karkkii pitkään aikaan ja muutenkin oli pakko syödä jotain, kun en oo tänään oikein syönyt ja rupes hiukoo." Muistan myös kun se meni tän saman koulukaverin kanssa lapsena Puuhamaahan. Sitten kun tämä toinen koulukaveri sanoi että vois käydä jotain syömässä ja vois myös ostaa jotain herkkua kotiinvietäväks, niin tämä kerjääjä sanoi "Hyvä idea. Saat myös mulle kustantaa ruokaa ja vaikka samoihin herkkuihin, mitä itsellesikin ostat, kun mulla ei oo enempää rahaa mukana, kun sen verran että pääsin Puuhamaahan sisään." Tää toinen koulukaveri vastas "Ei mulla oo sen enempää rahaa mitä itselleni käytän. Ei olla sovittu mitään että sulle mitään ostaisin." Kerjääjä vastas "Mulle tulee sit paha mieli, kun itselles ostat kaikkee ja mulla ei oo rahaa." Toinen kaveri sanoi sitten "No en mä sitten osta mitään. Syönkin sit vaan evästä." Kerjääjä sanoi "Anna sit mullekkin evästä, kun mulla ei oo evästä mukana." Siinä sitten meni heidän Puuhamaa retki pilalle. Kerran lapsena talvella satuttiin samaan aikaan tän kerjääjän kanssa tekojääradalle luistelee. Kun lähettiin luistelemasta samaan aikaan, niin sanoin "Meen nyt kahvioon limulle." Kerjääjä sanoi "Voi hitsi, kun mulla ei oo yhtään rahaa. Pitää kai sit juoda vettä." Kun olin kahviossa limulla, niin kerjääjä tuli istuu samaan pöytään mua vastapäätä ja vähäks mua alkoi hävettää, kun tuijotti mua koko limun juonnin ajan surullisen näköisenä. Selkeesti yritti vinkkaa että hänenkin tekee limuu mieli, mutta liian kiltti en ollut ja en antanut pisaraakaan limusta. Sen ymmärrän ettei kaikilla ollut siihen aikaan lapsena rahaa, mutta en sitä ymmärrä, kun ei osaa aikuistua ja ei ole aikuisenakaan paljoo rahaa, vaikka töissä käy. Mutta se on selvä että aikuisena ainakin viinaan törsää koko palkan ja ei osaa säästää.


      • MinäEnTykkääOllaTyötön
        MinäEnTykkääOllaTyötön kirjoitti:

        Joo, en mä sitä riskiä ottais että joutuisin tälle kerjääjälle maksaa korvauksia pahoinpitelystä, vaikka ne rahan kerjäämiset todella ärsytti. Voihan sekin olla mahdollista että kerjääjä saattaa joitain kavereitaan tahallaan ärsyttää että sais turpaan ja sillä tavalla yrittää saada itselleen isoja korvauksia. No mutta ei se oo ottanut muhun yhteyttä sen jälkeen, kun poisti mut kavereista ja en mä sitä ikävöi yhtään. Kun kerjääjä ei ole yhtään aikuistunut 35vuotiaaksi ja ei ole edes pituudesta kasvanut edes aikuisen kokoiseks, niin kuka nyt semmosta edes kaipaa. Muistan myös kun tää kerjääjä oli tällä toisella koulukaverilla kylässä, niin sillä aikaa, kun toinen koulukaveri oli suihkussa, niin sillä aikaa tää kerjääjä avas ilman lupaa täysinäisen karkkipussin, jonka näki pöydällä ja söi kaikki karkit ilman lupaa, kun toinen oli suihkussa. Sitten kun tämä toinen kaveri oli erittäin kiukkuinen ilman lupaa karkkipussin avaamisesta ja syömisestä ihan kaikki karkit, niin tämä kerjääjä sanoi "Mun oli pakko ottaa karkkii, kun en oo saanut karkkii pitkään aikaan ja muutenkin oli pakko syödä jotain, kun en oo tänään oikein syönyt ja rupes hiukoo." Muistan myös kun se meni tän saman koulukaverin kanssa lapsena Puuhamaahan. Sitten kun tämä toinen koulukaveri sanoi että vois käydä jotain syömässä ja vois myös ostaa jotain herkkua kotiinvietäväks, niin tämä kerjääjä sanoi "Hyvä idea. Saat myös mulle kustantaa ruokaa ja vaikka samoihin herkkuihin, mitä itsellesikin ostat, kun mulla ei oo enempää rahaa mukana, kun sen verran että pääsin Puuhamaahan sisään." Tää toinen koulukaveri vastas "Ei mulla oo sen enempää rahaa mitä itselleni käytän. Ei olla sovittu mitään että sulle mitään ostaisin." Kerjääjä vastas "Mulle tulee sit paha mieli, kun itselles ostat kaikkee ja mulla ei oo rahaa." Toinen kaveri sanoi sitten "No en mä sitten osta mitään. Syönkin sit vaan evästä." Kerjääjä sanoi "Anna sit mullekkin evästä, kun mulla ei oo evästä mukana." Siinä sitten meni heidän Puuhamaa retki pilalle. Kerran lapsena talvella satuttiin samaan aikaan tän kerjääjän kanssa tekojääradalle luistelee. Kun lähettiin luistelemasta samaan aikaan, niin sanoin "Meen nyt kahvioon limulle." Kerjääjä sanoi "Voi hitsi, kun mulla ei oo yhtään rahaa. Pitää kai sit juoda vettä." Kun olin kahviossa limulla, niin kerjääjä tuli istuu samaan pöytään mua vastapäätä ja vähäks mua alkoi hävettää, kun tuijotti mua koko limun juonnin ajan surullisen näköisenä. Selkeesti yritti vinkkaa että hänenkin tekee limuu mieli, mutta liian kiltti en ollut ja en antanut pisaraakaan limusta. Sen ymmärrän ettei kaikilla ollut siihen aikaan lapsena rahaa, mutta en sitä ymmärrä, kun ei osaa aikuistua ja ei ole aikuisenakaan paljoo rahaa, vaikka töissä käy. Mutta se on selvä että aikuisena ainakin viinaan törsää koko palkan ja ei osaa säästää.

        Lisäksi kun tämä kerjääjä lapsena oli toisella koulukaverilla kylässä, niin sille oli tarjottu Jaffaa. Kun se kerjääjä lähti noin klo 22.00 aikoihin kävelee kotiinsa noin muutaman kilsan verran. Heti kotiin päästyä sille iski uudestaan Jaffahimo ja käveli takas toiselle koulukaverille. Koulukaveri ja vanhempansa oli jo menossa nukkumaan, kunnes ovikello soi. Ovella seisoi kerjääjä ja kysyi "Saisinko mä vielä sitä Jaffaa, kun meillä kotona ei oo limuu ja mun rupes heti kotiin päästyä tekee taas hirvee mieli sitä Jaffaa?"


    • Minä olen siinä onnellisessa asemassa, että ikäni puolesta olen päässyt ns. eläkeputkeen ja saan päivärahaa 1750 euroa / brutto eli noin 1335 euro netto/kk. Se riittää mainiosti, kun teen jatkuvasti lisähommia: muuraan, maalaan, tapetoin, laatoitan ja timpurin hommat päälle kaikki verottomana. Siitä saan toisen mokoman, joten saan säästöön kokonaan päivärahani tulevaisuuden varalle. Kukaan ei perään huutele, kun teen töitä ympäri maakuntaa lähinnä kesämökkiläisille ja muihin syrjäisissä paikoilla oleville taloille ym... Eli olen huomannut, että töitä on vaikka kuinka paljon, mutta paremminkin ammattimiehistä on pula. Minä pystyn tekemään töitä 15 euroa tunti puhtaana ja silti jää pitkästi yli satanen päivässä käteen km- rahat. Jotain mätää on Suomen työllisyyspolitikassa, kun ihmisillä ei ole varaa palkata virallisesti eli laillisesti tekijöitä, vaikka töitä olisi kuinka paljon! Totta kai siinä jokainen joutuu venyttämään omaatuntoaan, kun saa työn puolta halvemmalla yhtä hyvin tehtynä. Takuuta tosin ei ole, mutta yleensä sanon, että toivon, että valvotte töitäni, vaikka rehellinen olenkin. Siis: töitä on vaikka kuinka paljon ja se kasaantuu tulevaisuuteen enemmän ja enemmän ellei yhteiskunta tee jotain , että saataisiin oikeat työttömät töihin. Tosin: ammattimies saa aina töitä ja työttömillä on usein heikompi ammattitaito ja ehkä työmoraalikin, mutta ei tietenkään sovi yleistää... Meitä ns. "harmaan työn tekijöitä " on Suomessa tuhansittain ja siitä tuleva veroraha saataisin valtiolle, jos työllisyyspolitiikka hidettaisiin toisin. Vaikkapa esim. parantamalla kotitalousvähennystä jne... Vai onko niin, että pimeä työ hiljaisuudessa hyväksytään kuten piilotyöttömyyskin?

      • roletaari

        Upeaa yritteliäisyyttä!

        70-luvun puolivälin tietämissä maksoi pahimmillaan tuloveroa 47,5% ja käytännössä olin perheen yksinelättäjä.
        Silloin vittuunnuin niin pahasti ja lopullisesti, että tähän päivään saakka olen yritänyt hankkia kaiken kuitittoman talouden piiristä.
        Eikä omatunto soimaa vieläkään!


    • jokusentään

      hyvä et tykkäät.

    • Ahneutta

      Mikä sen ihanampaa, painakoon he töitä.Jotka luulevata saavans akaiken täätltä mukaansa kuten ahneet optio herrat, eläkekikkailijat herrat,joilla suuret eläkekrtymät ja kulataiset kädenpuristukset. Ällöttäviä kiipijöitä ja ahneita itsekeskeisiä paskiaiasia, kuten nykyajan pennutminä minä periaatteella ja kasvatuksella. Jotka eivät tule koskaan saamaan eläkkeitä, se on totuus.

      Itse nautin voin laitella taloani, tehdä mitä huvittaa eikä tarvitse olla kenenkään pelinappulana.

      Työelämä nykyään vedetty niin kireälle, että kuka sinne haluaa.Eikö Lindströmkin sairastunut heti kun veti ahneuttaan kahdn ministerin salkkua. Siinä näette miten ihminne on arvotonja laskekaapa kuinka paljon pinestä palkasta kertyy eläkettä n 20-30€ vuodessa eli pääsette samalale tasolle kuin työttömät, kun herrat vievät kymmenien tuhansien eläkkeet ahneuksissa itselleen,minä-minäperiaatteella.

      Nautin nyt tästä ja työsarkaa on tullut tehtyä kesät vapaat, luonto, ulkoilu, matkailu jne on mannaa
      minulle, kun Te ahneet vedätte itsenne loppuun ja sairaseläkkeelle. Ahnehtiassanne vielä lisäeläkertymiä. Ja potkaisette tyhjää ennen eläkkeen saantianne ja jos sen saatte verottaja vie sen ahneudella ansaitseman lisäpalkkion, kun lisävuosia olette tehneet.

      Mitä Teille ja käteen tuskin mitään arvokasta, sillä materialla ei pitkälle pötkitä.

      Tehkää, ahnehtikaa ja syökää tovereitanne,niin se suomalainen tallaa toisen suomalaisen työelämässä ja muuallakin.

    • Tällaista

      Hei! Olen kaksi vuotta työttömänä. Työ piti minut jotenkin kasassa, kun oli paikka minne mennä ja ihmisiä ympärillä. Nyt en saa lähdettyä minnekään. Paino nousee ja masentaa.
      Joka aamu ajattelen , että tänä päivänä olen ahkera ja teen kotitöitä, liikun ja harrastan jotain. Ilta tulee ja en taaskaan saanut aikaiseksi mitään! Masentaa ja ahdistaa!
      Toisaalta voisi mennä huonomminkin! Minulla on kuitenkin koti ja rahaa laskuihin vaikkakin niukasti.

      • Pitkäaikatyötön

        Kannattaa pyrkiä ulkoilemaan säännöllisesti. Ulkona on hapekkaampi eli laadukkaampi hengitysilma. Päivällä valoisuus on sisätiloja runsaampaa, ja se auttaa säätämään elimistön sisäistä kelloa helpottaen unirytmin ylläpitoa. Vireystila valveilla nousee.
        Kasvillisuuden vihreä väri vaikuttaa myönteisesti ainakin vielä täällä Etelä-Suomessa nostaen mielialaa. Luonnon aistiminen ympärillä myös alentaa verenpainetta.
        Kehon isojen lihasten käyttäminen parantaa aineenvaihduntaa ja kuona-aineiden poistumista. Ei tarvitse lähteä maratonille tai muutenkaan huippusuorittaa; Puolen tunnin kävely riittää :-)


      • ulos.reippailemaan
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Kannattaa pyrkiä ulkoilemaan säännöllisesti. Ulkona on hapekkaampi eli laadukkaampi hengitysilma. Päivällä valoisuus on sisätiloja runsaampaa, ja se auttaa säätämään elimistön sisäistä kelloa helpottaen unirytmin ylläpitoa. Vireystila valveilla nousee.
        Kasvillisuuden vihreä väri vaikuttaa myönteisesti ainakin vielä täällä Etelä-Suomessa nostaen mielialaa. Luonnon aistiminen ympärillä myös alentaa verenpainetta.
        Kehon isojen lihasten käyttäminen parantaa aineenvaihduntaa ja kuona-aineiden poistumista. Ei tarvitse lähteä maratonille tai muutenkaan huippusuorittaa; Puolen tunnin kävely riittää :-)

        Minäpä äsken kävin noin tunnin juoksulenkillä, pieni tihkusade ei haitannut.


    • Pitkäaikaistyötön

      Yötä ! Jep jep itse olen ollut viimeeksi töissä 1991 joten aikaa vierähtänyt kystä kyllin , 90" luku meni kursseilla ja niin edelleen , nykyisin ikää on jo päälle viidenkympin . Ei tämän ikäistä pitkäaikaistyötöntä kukaan töihin ota enään kun jaksaisi vielä kymmenisen vuotta olla työtön pääsisi eläkkeelle sitten kasvaisi nämä tulot jonkin verran mutta kyllä näilläkin toimeen tulee.

      • näköjääntaitolaji

        Siis miten työ voi olla noin kiertänyt, ettet muka ole joutunut töihin v. 1991 jälkeen. Siinä on jo kysytty taitoa vältellä töitä!


      • eitarvitaitoakaan

        Ei oo tässäkään ollut sitten 2011 päivääkään.


    • Anonyymi

      Minä kans tykkään olla työtön. Lenkkeilen ja muuta kivaa. Ehtii levätä ,tehdä käsitöitä ja kaikenlaista. 👍🌞

    • Anonyymi

      Ainut mihin menisin ois 9€-4t hommat. Silloin ulosotto ei voi viedä mitään ja saan tt tukea,koska 9€ ei lasketa tuloksi. Pärjään kyllä ilmankin nuita pajajuttuja.

    • Anonyymi

      Oon kans työtön, 10 vuotta paitti että välillä pimeet hommat ko niistä saa 14 euroo tunti. Kalastan usein, kohta kevät ja sitten kalastan lähes joka päivä. myyn kalaa ja saaan niistä rahaa, toivottavasti tulee siikaa ja ahventa paljon ku ihmiset ostaa kyllä kalaa kun se kaupassa maksaa siikakin 20 euroo kilo niin myyn 10 euroa kilo. Kaikki menee mitä tulee suunnilleen ja itselle otan ruoka kalat myös. Tutut ostaa myös kalaa hyvin ja maksaa ahvenesta 12 euroa kilo fileenä kun se kaupassa 28 euroo kilo. Mulla on aikaa käydä kalas ja perata kalaa sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe