Työllistymissuunnitelma & karenssilla uhkailu

TietokoneSanooEi

Terve!

Kävinpä tässä pitkästä aikaa TE-toimistolla. Mulle lyötiin eteen valmiiksi kirjoitettu työllistysmisuunnitelma, johon oli sisällytetty "hakeudun työkokeiluun" -kohta. Sanoin, etten voi allekirjoittaa tällaista valmiiksi saneltua paperia ja, että ymmärtääkseni lain mukaan nämä pitää sopia yhdessä. Virkailija otti välittömästii uhmakkaan asenteen ja sanoi kieltäytymiseni johtavan jonkin lautakunnan käsittelyyn - joka totta kai johtaa epämääräisen pitkään karenssiin, kun "käsittelyajalta" ei makseta mitään. Omaa suunnitelmaehdotustani ei ottanut kuuleviin korviinsa. Olisin sitoutunut aktiiviseen, omatoimiseen työnhakuun. Se ei kelvannut. Olen tietoinen lakipykälistä ja omista oikeuksistani, mutta virkailija tosiaan uhkaili suoraan välittömällä karenssilla ellen allekirjoita valmiiksi saneltua suunnitelmaa.

Kovasti virkalija kyllä vakuutteli perään, ettei mulle varmasti tarjota mitään työkokeilua ja vaikken sellaista hankkisi itsekään paperiin kirjattuun päivämäärään mennessä, en saa kuulemma karenssia, koska TE-toimiston tietokoneille riittää, että suoritan muut vaaditut asiat ajoissa (omatoiminen työnhaku & CV nettiin). Ihmettelin, että miksi se sitten ylipäänsä kirjataan paperiin, jos sillä ei ole lopulta mitään merkitystä. Koska tietokone valitsi sen, kuului virkailijan vastaus. Virkailija itse ei voi kuulemma vaikuttaa siihen mitenkään. Tietokone käskee ja virkailija tottelee.

Nyt seuraava tapaaminen/työllistysmissuunnitelman laatiminen on edessä 3 kuukauden päästä. Saas nähdä antavatko jatkaa työnhakua normaalisti (eli jatkuuko työmarkkinatukeni), kun en ole hankkinut itselleni jotain palkatonta työkokeilupaikkaa... Ja kuinkahan helppoa uudesta suunnitelmasta on saada pois toi työkokeilu-kohta..? En kuitenkaan ole missään tapauksessa lähdössä palkattomiin töihin. Mielestäni työstä kuuluu aina maksaa palkka. Muu on työttömän hyväksikäyttöä.

38

1704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykovirkailijat

      Tuollaisesta psykopaattivirkailijasta kannattaa ilmoittaa heti poliisille, ja ELY-keskukselle, sekä oikeusasiamiehelle. Kyse on laittomasta uhkailusta, virkavirheestä ja kiristyksestä, sekä yleisestä syrjinnästä, josta on syytä ilmoittaa myös ihmisoikeusjärjestöihin.

      • TietokoneSanooEi

        Joo, olen tässä miettinytkin jonkinlaisen valituksen tekemistä oikeusasiamiehelle. Kiinnostaisi tietää kuinka työttömän oikeusturva ja lain kirjain voi toteutua tilanteessa, jossa suoralla uhkailulla pakotetaan allekirjoittamaan valmiiksi kirjoitettu suunnitelma. Olen joskus ennenkin tehnyt työllistymissuunnitelman ja silloin se sovittiin aidosti yhdessä. Nyt käynnistä ja allekirjoittamisesta jäi aika huijattu olo. Virkailijalla lisäksi pitkä ura talossa, joten ei varmasti toiminut tietämättömyyttään.


      • asjamies

        Oikeusasiamies ei ota kantaa mihinkään asiaan, joka on jonkin viraston omassa harkinnassa. Kaikki mitä noihin suunnitelmiin sisällytetään on TE-toimistojen harkinnassa. Kaiken lisäksi lakiin on kirjattu, ettei tästä voi edes valittaa. Jos sinulla on eri mielipide kuin työntekijällä, sinä häviät joka ikinen kerta, etkä voi asiasta valittaa kenellekään.

        Tämä on sellainen mylly, joka aiheuttaa pahaa mieltä, mutta ei siihen kannata jumiutua.


      • TietokoneSanooEi

        Joo, tiedän, että se olisi päätösten osalta ihan turhaa. Oon joskus oikeusasiamiehelle valittanut laittomasta työmarkkinatuen katkaisemisesta (oli päivänselvä asia ja jopa virkailija itse sen lopulta myönsi). Ainoa asia mihin oikeusasiamies otti kantaa oli, ettei työkkäri voi katkaista tukea, vaan sen tekee Kela. Eli sivuutti koko valituksen tarttumalla täysin sivuseikkaan. En kuitenkaan koe, että valituksen tekemisestä ois mulle mitään vaivaa. En siis ole jumiutumassa tai katkeroitumassa asian suhteen - kunhan ajattelin, että näistä on aina silti hyvä kirjelmöidä eteenpäin.

        Ikävä tosiasia työttömän kannalta on tosiaan se, ettei meillä ole mitään aitoa oikeusturvaa. Ei kukaan uskalla laittaa ensi kuun vuokraansa ja ruokarahoja pantiksi ja jäädä odottelemaan jotain lautakuntien päätöksiä - jotka tosiaan varmasti poikkeuksetta TE-toimiston työntekijöiden puolella.


      • TehkääAinaValitus
        asjamies kirjoitti:

        Oikeusasiamies ei ota kantaa mihinkään asiaan, joka on jonkin viraston omassa harkinnassa. Kaikki mitä noihin suunnitelmiin sisällytetään on TE-toimistojen harkinnassa. Kaiken lisäksi lakiin on kirjattu, ettei tästä voi edes valittaa. Jos sinulla on eri mielipide kuin työntekijällä, sinä häviät joka ikinen kerta, etkä voi asiasta valittaa kenellekään.

        Tämä on sellainen mylly, joka aiheuttaa pahaa mieltä, mutta ei siihen kannata jumiutua.

        Oikeusasiamies nimenomaan ottaa kantaa viranomaisten toimintaan.
        https://www.oikeusasiamies.fi/web/guest/kantelu-eduskunnan-oikeusasiamiehelle


      • KanteleMyösTänne
        TietokoneSanooEi kirjoitti:

        Joo, olen tässä miettinytkin jonkinlaisen valituksen tekemistä oikeusasiamiehelle. Kiinnostaisi tietää kuinka työttömän oikeusturva ja lain kirjain voi toteutua tilanteessa, jossa suoralla uhkailulla pakotetaan allekirjoittamaan valmiiksi kirjoitettu suunnitelma. Olen joskus ennenkin tehnyt työllistymissuunnitelman ja silloin se sovittiin aidosti yhdessä. Nyt käynnistä ja allekirjoittamisesta jäi aika huijattu olo. Virkailijalla lisäksi pitkä ura talossa, joten ei varmasti toiminut tietämättömyyttään.

        Aluehallintovirastoon voi tehdä kantelun silloin, kun katsoo kantelun kohteena olevan organisaation tai henkilön menettelyn tai toiminnan olevan lainvastaista, virheellistä tai epäasianmukaista. Kantelun voi tehdä myös tehtävien laiminlyönnin perusteella.
        https://www.avi.fi/web/avi/kantelu1#.WcPucdGU-hA


      • TietokoneSanooEi

        Kiitos vinkistä! Laitanpa kantelua myös tonne.


      • asjamies
        TehkääAinaValitus kirjoitti:

        Oikeusasiamies nimenomaan ottaa kantaa viranomaisten toimintaan.
        https://www.oikeusasiamies.fi/web/guest/kantelu-eduskunnan-oikeusasiamiehelle

        Ottaa kyllä kantaa, mutta ei niissä tapauksissa, jossa virasto tekee oman toimivaltansa piiriin kuuluvaa harkintaa. Esimerkiksi siis tässä tapauksessa, jossa on kyse suunnitelman sisällöstä.

        Sen sijaan jos hallitus tosiaan on määrännyt toimistot tekemään kolmen kuukauden välein suunnitelmia kaikille ja sitä ei tehdä, siihen saattaisi saada kannanoton. Tai jos suunnitelman tekemiselle on jokin määräaika eikä sitä tehdä määräajassa.

        Karenssilla uhkailun suunnitelman allekirjoittamisen yhteydessä voi myös nähdä oikeusturvan toteutumisen kannalta. Mitä kävisi jos työtön kieltäytyisikin allekirjoittamasta eikä saa ikinä tietää, että sillä voi olla seurauksia toimeentulolle? Kyllä minä haluan tietää, jos jostain toimesta voi seurata kohtuuttomia seurauksia. Koska en ole tilanteessa ollut henkilökohtaisesti, en ehkä ota tätä niin henkilökohtaisesti, mutta mielestäni tästä uhkailusta on vastuussa lain säätänyt taho eli ministeriön lakimiehet ja ekonomistit, jotka ovat lain tosiasiassa suunnitelleet enemmistöhallituksen hyväksynnällä.

        Hesarin mielipidepalstalla on ollut viime aikoina hyviä kirjoituksia näistä aiheista. Mielestäni sellainen kirjoitus saa paljon enemmän aikaan kuin virallinen valitus, johon ei saa kannanottoa tai joka jää pyörimään jonkin organisaation sähköiseen arkistoon. Ellei tietysti virasto ole todellakin toiminut laittomasti, mikä on epätodennäköistä, koska työllisyyslait on sellaisiksi suunniteltu.


      • olerobottimäen
        asjamies kirjoitti:

        Ottaa kyllä kantaa, mutta ei niissä tapauksissa, jossa virasto tekee oman toimivaltansa piiriin kuuluvaa harkintaa. Esimerkiksi siis tässä tapauksessa, jossa on kyse suunnitelman sisällöstä.

        Sen sijaan jos hallitus tosiaan on määrännyt toimistot tekemään kolmen kuukauden välein suunnitelmia kaikille ja sitä ei tehdä, siihen saattaisi saada kannanoton. Tai jos suunnitelman tekemiselle on jokin määräaika eikä sitä tehdä määräajassa.

        Karenssilla uhkailun suunnitelman allekirjoittamisen yhteydessä voi myös nähdä oikeusturvan toteutumisen kannalta. Mitä kävisi jos työtön kieltäytyisikin allekirjoittamasta eikä saa ikinä tietää, että sillä voi olla seurauksia toimeentulolle? Kyllä minä haluan tietää, jos jostain toimesta voi seurata kohtuuttomia seurauksia. Koska en ole tilanteessa ollut henkilökohtaisesti, en ehkä ota tätä niin henkilökohtaisesti, mutta mielestäni tästä uhkailusta on vastuussa lain säätänyt taho eli ministeriön lakimiehet ja ekonomistit, jotka ovat lain tosiasiassa suunnitelleet enemmistöhallituksen hyväksynnällä.

        Hesarin mielipidepalstalla on ollut viime aikoina hyviä kirjoituksia näistä aiheista. Mielestäni sellainen kirjoitus saa paljon enemmän aikaan kuin virallinen valitus, johon ei saa kannanottoa tai joka jää pyörimään jonkin organisaation sähköiseen arkistoon. Ellei tietysti virasto ole todellakin toiminut laittomasti, mikä on epätodennäköistä, koska työllisyyslait on sellaisiksi suunniteltu.

        karenssilla ja sen taloudellisilla seuraamuksilla uhkailu on rikoslain mukaan rangaistavaan jos se voidaan katsoa sopimukseen pakottamisena. Sopimukseen pakottaminen voi olla ankaraa tai lievää. Ankaran sopimuksenen pakottamisen tunnusmerkit ovat väkivallalla uhkaaminen olkoon kyseessä sopimukseen pakotettava tai joku muu henkilö. Lievän sopimukseen pakottamisen tunnusmerkiksi ovat mm. taloudellisilla seuraumuksilla uhkaaminen tai välillinen uhkaaminen <--( esim- työelämässä jos et suostu niin et luultavasti koskaa saa tässä yrityksessä ylennystä tai muita rahan arvoisia etuja tai toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta jne.)


    • onneksi.kävi.näin

      Minuakin te-virkailija yritti patistaa palkattomaan työkokeiluun viimeksi soittaessaan elokuussa. Vielä ei karenssia tullut kun kieltäydyin. Onneksi nyt yllättäen sain kokopäivätyön puoleksi vuodeksi niin eivät te-virkailijat soittele ja vähän sain lykättyä työkokeiluun pakottamista, mutta huhtikuussa ensi vuonna se taas alkaa kun sijaisuus päättyy. Mutta vähän aikaa saa olla rauhassa te-asiantuntijoiden (?) häiriköinniltä ( näin minä sen miellän!)

    • Kolmas_vuosi_menossa

      Onpa outo juttu. Minun piti pari viikkoa sitten tehdä suunnitelma alusta loppuun itse enkä saanut pohjaksi mitään ehdotusta. No, muuttelin hieman entistä ja pidin tarkkaan huolta, ettei sinne tullut mitään tuollaisia velvoitteita.

      • TietokoneSanooEi

        Joo, vähän outoa kyllä. Lukenut itsekin tosta, että nykyään moni saa kirjoittaa ton suunnitelman itse. Mulle sitä mahdollisuutta ei todellakaan haluttu antaa. En saanut vaikuttaa suunnitelman sisältöön milläänlailla. Olen itsekin ollut aina tarkka siitä, etten allekirjoita mitään mistä en ole samaa mieltä, koska karenssia lyödään juuri näiden "suunnitelmarikkomusten" vuoksi. Pahoin pelkään, että 3 kuukauden päästä uhkaillaan vähän lisää enkä saa ikinä tota työkokeilu-kohtaa suunnitelmasta pois...


    • KuriaElukoille

      Olisit lyönyt päin taulua sitä.

      • TietokoneSanooEi

        En ole väkivaltainen ihminen, mutta myönnän, että jouduin todella pidättelemään sanomisteni kanssa vaikka monet jutut ihan suoraan sanoinkin. Eipä ole aikoihin vituttanut yhtä rankasti.


      • vbnbvnvn

        Mikä sitten takana jos samantien ohjataan yksityiselle vaikkei työkkärissä asioinut sitten pariin vuoteen? Koko ajan vain taittaa vain kiristyä kun nuoriso ja häriköt sitten pistävät kaiken läskiksi piittaamattomuudellaan mistään toimenpiteistä,


      • NäinSanooLaki
        TietokoneSanooEi kirjoitti:

        En ole väkivaltainen ihminen, mutta myönnän, että jouduin todella pidättelemään sanomisteni kanssa vaikka monet jutut ihan suoraan sanoinkin. Eipä ole aikoihin vituttanut yhtä rankasti.

        On syytä tehdä virkailijoille selväksi heidän asemansa. He ovat asiakaspalvelijoita ja heidän tehtävä on neuvoa, opastaa ja tehdä ASIAKKAAN HALUAMAT TOIMET.
        Kannattaa tehdä selväksi, että virkailija on palveluammatissa ja asiakkaan käskyvallassa.


    • ÄläHyväksySekopäitä

      Jos syrjintää on tapahtunut julkisen tai yksityisen palvelun yhteydessä, tulee ottaa yhteyttä yhdenvertaisuusvaltuutettuun tai yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakuntaan. Jos on joutunut rikoksen, johon liittyy syrjiviä motiiveja, kohteeksi, pitää siitä tehdä rikosilmoitus poliisille.
      Tee ilmoitus yhdenvertaisuusvaltuutetulle, jos sinua syrjitään työttömyyden vuoksi.
      https://www.syrjinta.fi/kantelulomake

    • Työtäonjaopaljon

      Jos mätkäistään karenssi niin menkää ns.harmaisiin töihin tienamaan pimeitä tuloja. On kulkaa eri ansiot eikä verottaja eikä te-keskuksen höhlät pysty mitään. Niin mä ainakin olen tehnyt. Monet työnantajat on valmiita maksamaan nurkatakana satasia kun ei ole kirjoilla eikä tarvi eläke ym.kuluja maksella. Te keskuksen 9e ilmaistöihin ei kannate mennä eikä työantajatkaan pidä siitä että tullaan tuhoon hänen yritystään maineella "orjatyön" tekijät. Suomi on täynnä hämäräätaloutta siis älkää jurnuttako. Nökymätöntä työtä on ja sitä riittää tulevaisuudessakin yhä enenevissä määrin.

    • Tyhmättyöttömät

      Onnea vaan persuja äänestäneille.

    • Virkapalvelijat

      Virkanilkille on heti sanottava, että haen VAIN JA AINOASTAAN PALKKATYÖTÄ, mitä aiot tehdä asian hyväksi?

      • vähähuumoriasekaan

        Ja vastaus on että laitan sinut työnhakukurssille tieteskii.


    • työnhakueivoimassa
      • PiiloHallintoa

        - miksi pitäisi pelleillä koneiden välityksellä ja hoitaa asioita etänä ,
        kun voi hoitaa asiat oikeasti, ihmismäisesti, aivan reaali ajassa tapaamalla te hallinto virkailjoita,,,,,,, silloin asiat on todellisia.. Ja edes niillä virkaliljoilla on töitä !
        - miksi pitäisi elää koneen kautta, kun enemmänkin tarvitaan ihmismäistä otetta ja luontevaa kanssa käymistä.....
        - Olen mennyt politikkojenkin kanssa juttelemaan, ja ne pyrkii aina karkuun, tai ei ehdi jutella,, vaikka todellisuudessa niiden tulisi olla yhteydessä kansaan.. Olenpa käynyt myös eri puolueiden keskustelu tilaisuuksissakin, mutta siellä ei montaa puheeń vuoroa saa, jos nostaa esiin ne todelliset tulonjako ongelmat.. ( asiallisesti... haluaa keskustella ongelmista.. ). Ja näin asiat jää hoitamatta kun ei edes kansalainen saa puheenvuoroa.. Valta siis pakenee vastuuta...

        Hallinto karkaa tekniikan avulla piilooon,, ja siksi maailma vaan huononee.. Kasvoton hallinto kyykyttää ja ja tuhoaa..


      • älkäätännesoittako
        PiiloHallintoa kirjoitti:

        - miksi pitäisi pelleillä koneiden välityksellä ja hoitaa asioita etänä ,
        kun voi hoitaa asiat oikeasti, ihmismäisesti, aivan reaali ajassa tapaamalla te hallinto virkailjoita,,,,,,, silloin asiat on todellisia.. Ja edes niillä virkaliljoilla on töitä !
        - miksi pitäisi elää koneen kautta, kun enemmänkin tarvitaan ihmismäistä otetta ja luontevaa kanssa käymistä.....
        - Olen mennyt politikkojenkin kanssa juttelemaan, ja ne pyrkii aina karkuun, tai ei ehdi jutella,, vaikka todellisuudessa niiden tulisi olla yhteydessä kansaan.. Olenpa käynyt myös eri puolueiden keskustelu tilaisuuksissakin, mutta siellä ei montaa puheeń vuoroa saa, jos nostaa esiin ne todelliset tulonjako ongelmat.. ( asiallisesti... haluaa keskustella ongelmista.. ). Ja näin asiat jää hoitamatta kun ei edes kansalainen saa puheenvuoroa.. Valta siis pakenee vastuuta...

        Hallinto karkaa tekniikan avulla piilooon,, ja siksi maailma vaan huononee.. Kasvoton hallinto kyykyttää ja ja tuhoaa..

        Yritäpä päästä työkkärissä asioimaan naamatusten. Ei onnistu.

        Oikein on kielletty menemästä sinne. Ei edes soittaa saa.


      • työttömyydenHallintoa

        siellä on nykyään ns. vastaanotto virkailijoita,,,, voi käydä siinä. ja niille toimistossa istuville pitää varata aika. käyminen te toimistossa on usein turhaa, mutta saa siellä käydä edelleen.....


      • TietokoneSanooEi

        "Et vaan osaa!
        Olisit asioinut netissä."

        Alunperin mulle tulikin toi valmiiksi kirjoitettu suunnitelma netin kautta. Kieltäydyin allekirjoittamasta, jolloin tuli ilmoitus lautakunnan käsittelystä ja käsittelyn aikaisesta työmarkkinatuen maksamisen katkaisemisesta. Valitin lisää, muutamiin lakipykäliin tukeutuen. Seuraavaksi tuli kutsu saapua TE-toimistoon, jonne menin kuuntelemaan uhkauksia karenssista.


    • Orjaperehdyttää

      Jokainen työtön joka suostuu palkattomaan työhön, sahaa omaa oksaansa. Niinkauan kun on tarjolla ilmaista työvoimaa, ei kukaan palkkaa ihmistä palkalla töihin.

      Jos työnantajalla on oikeasti tarve työntekijälle, on palkattava ihminen töihin palkalla.

      Moni työnantaja kierrättää surutta ilmaistyövoimaa. Aina on saatavilla uusi ilmainen työntekijä te-toimistosta. Parhaimillaan edellinen orja saa perehdyttää ja kouluttaa seuraajansa tehtävään, kun kukaan muu ei osaa työtä.

      • Näinsemonestimenee

        Tositapaus

        Henkilö A
        Akateeminen koulutus. Oman alan töitä vuosia. Pitkäaikaistyötön.

        Henkilö B
        Ylioppilas. Ammattikoulutus. Ravitsemusala. Suurtalouskokki. Alan työkokemusta vuosia. Pitkäaikaistyötön.

        Rekryfirma yrittää väkisin mitätöidä A:n osaamisen, kolutuksen, työhistorian.
        Tarjotaan harjoittelua ravintolan keittiössä. 6kk.
        Henkilö B:n ravitsemusalan osaaminen ja pätevyys mitätöidään. Katsotaan vanhentuneeksi. Ei tarjota työmahdollisuutta työllistyä ravintolan keittiöön.

        Takana lienee ajatus, että henkilö A ei tulisi harjoittelun - ilmaistyöjakson - jälkeen työllistymään yrityksessä. Hänen tilalleen voitaisiin ottaa uusi ilmainen työnteijä. Henkilö B:n työsuhteen jatkamatta jättämistä olisi vaikeampi perustella.


      • TietokoneSanooEi

        Joo, näin on. Mielestäni työttömien orjatyöläisten tulisi järjestää jokin lakko, vaikka viikon mittainen. Sinä aikana jokainen orjatyöllistetty jättäisi menemättä "töihinsä". Nähtäisiin nopeasti kuinka paljon tämä maa pyörii jo nyt laillistetun orjatyön varassa. En itse tule missään tapauksessa suostumaan palkattomiin töihin. Ilmoitin sen myös työkkärin virkailijalle hyvin selvästi. En tue porvarihallituksen kurjistamispolitiikkaa ja työläisten toimeentulon polkemista, enkä siis tule omilla toimillani tukemaan tätä kehitystä. Työstä kuuluu aina maksaa oikea palkka. Niin yksinkertaista se on.


      • Näinsemonestimenee kirjoitti:

        Tositapaus

        Henkilö A
        Akateeminen koulutus. Oman alan töitä vuosia. Pitkäaikaistyötön.

        Henkilö B
        Ylioppilas. Ammattikoulutus. Ravitsemusala. Suurtalouskokki. Alan työkokemusta vuosia. Pitkäaikaistyötön.

        Rekryfirma yrittää väkisin mitätöidä A:n osaamisen, kolutuksen, työhistorian.
        Tarjotaan harjoittelua ravintolan keittiössä. 6kk.
        Henkilö B:n ravitsemusalan osaaminen ja pätevyys mitätöidään. Katsotaan vanhentuneeksi. Ei tarjota työmahdollisuutta työllistyä ravintolan keittiöön.

        Takana lienee ajatus, että henkilö A ei tulisi harjoittelun - ilmaistyöjakson - jälkeen työllistymään yrityksessä. Hänen tilalleen voitaisiin ottaa uusi ilmainen työnteijä. Henkilö B:n työsuhteen jatkamatta jättämistä olisi vaikeampi perustella.

        Tai sitten vaan haistattaa paskat rekryfirmoille ja hakee itse jos ne ovat surkeita.


      • TietokoneSanooEi kirjoitti:

        Joo, näin on. Mielestäni työttömien orjatyöläisten tulisi järjestää jokin lakko, vaikka viikon mittainen. Sinä aikana jokainen orjatyöllistetty jättäisi menemättä "töihinsä". Nähtäisiin nopeasti kuinka paljon tämä maa pyörii jo nyt laillistetun orjatyön varassa. En itse tule missään tapauksessa suostumaan palkattomiin töihin. Ilmoitin sen myös työkkärin virkailijalle hyvin selvästi. En tue porvarihallituksen kurjistamispolitiikkaa ja työläisten toimeentulon polkemista, enkä siis tule omilla toimillani tukemaan tätä kehitystä. Työstä kuuluu aina maksaa oikea palkka. Niin yksinkertaista se on.

        Työstä joo maksetaan palkkaa mutta se onkin vähän jännempää jos on uusi tyyppi joka ei osaa ja työnantaja joutuisi maksamaan siitä että joku opettelee tekemään töitä.

        Sehän on vähän sama kuin saisi huoralta halauksen vaikka on maksanut jostain muusta.

        Harjoittelussa ei kyllä mitään väärää ole mutta se asia pitääkin hoitaa silleen, että sen harjoittelun jälkeen aletaan maksamaan liksaa, ja tuo on ihan käypää jos ei osaa.

        Tietysti jos nyt ollut muutaman kuukauden työttömänä ja pitäis palata samaan hommaan minkä nyt ihan varmasti osaa niin ei mitään harjoittelua tarvita, että palkkaa vaan. Työstä maksettava palkka nyt ei välttämättä tarvitse olla mikään TES-palkka koska aina ei työntekijät ole sen palkan arvoisia. Sitä voi vaikka sopia, että tekee alle TES palkan ja sitten palkkatasoa nostetaan kun tuottavuus noussut.


    • shaisseee
      • Tuonkin varmasti voi hoitaa niin, että itse valitsee ja hakee sen vapaaehtoistyön niin, että siitä on itselle hyötyä.

        Ja jos on työtön ja tuollaisessa kunnassa niin varmaan kannattaisi pedata jo tilanne valmiiksi niin, että alkaa oma-aloitteisesti tekemään vapaaehtoistyötä eikä kerro siitä mitään mihinkään TE-toimistoon tai Kelaan.

        Sitten jos aletaan tyrkyttämään jotain jonninjoutavaa niin voi todeta että "sori, mulla nyt on jo tämmöinen vapaaehtoistyö joka tukee minun työllistymistä ja urakehitystä" ja jos siitä alkaa jotain mussuttamaan niin voi todeta että missään lakipykälässä ei ole ilmoitusvelvollisuutta että tekee vapaaehtoistyötä ja että on edelleen valmis vastaanottamaan palkkatyötä.


      • littlefinland
        M-Kar kirjoitti:

        Tuonkin varmasti voi hoitaa niin, että itse valitsee ja hakee sen vapaaehtoistyön niin, että siitä on itselle hyötyä.

        Ja jos on työtön ja tuollaisessa kunnassa niin varmaan kannattaisi pedata jo tilanne valmiiksi niin, että alkaa oma-aloitteisesti tekemään vapaaehtoistyötä eikä kerro siitä mitään mihinkään TE-toimistoon tai Kelaan.

        Sitten jos aletaan tyrkyttämään jotain jonninjoutavaa niin voi todeta että "sori, mulla nyt on jo tämmöinen vapaaehtoistyö joka tukee minun työllistymistä ja urakehitystä" ja jos siitä alkaa jotain mussuttamaan niin voi todeta että missään lakipykälässä ei ole ilmoitusvelvollisuutta että tekee vapaaehtoistyötä ja että on edelleen valmis vastaanottamaan palkkatyötä.

        Niinhän sitä luulisi, mutta Suomi ei olekaan reaalitodellisuudessa elävä normaali valtio. Yritin tuota alkuvuodesta. Kerroin tekeväni yhtä vapaaehtoista työtä jo toista vuotta ja olin valmis tekemään myös toista ilmaistyötä, jos työkkäri takaisi ettei lue sitä yrittämiseksi. Kumpaakin puuhaa oltiin arvostavinaan, mutta "kun me nyt oikein voida tällaista hyväksyä 'kuntouttavaksi työtoiminnaksi'". Sen kun pitää olla pakollista, jossain muualla kuin kotona tehtävää, jotain muuta kuin oma-aloitteista, sen pitää nöyryyttää, saada työtön näyttämään oudolta tavistyöläisten silmissä ja siinä pitää jonkun puljun saada veronmaksajilta rahaa sinun orjatyöstäsi.

        Ajatelkaapa, jos korjaisimmekin huonoa hallintoa niin, että työttömät työnhakijat voisivat etsiä itselleen järkevää tekemistä ja kysyttäessä kertoa työkkäriin, mitä tekevät: roskien keruuta teiden varsilta, pullojen keruuta, naapurin mummun käyttämistä autolla ostoksilla samalla kun itsekin käy, keskustelua yksinäisten kanssa, bloginpitoa, ja muuta sellaista.


      • littlefinland kirjoitti:

        Niinhän sitä luulisi, mutta Suomi ei olekaan reaalitodellisuudessa elävä normaali valtio. Yritin tuota alkuvuodesta. Kerroin tekeväni yhtä vapaaehtoista työtä jo toista vuotta ja olin valmis tekemään myös toista ilmaistyötä, jos työkkäri takaisi ettei lue sitä yrittämiseksi. Kumpaakin puuhaa oltiin arvostavinaan, mutta "kun me nyt oikein voida tällaista hyväksyä 'kuntouttavaksi työtoiminnaksi'". Sen kun pitää olla pakollista, jossain muualla kuin kotona tehtävää, jotain muuta kuin oma-aloitteista, sen pitää nöyryyttää, saada työtön näyttämään oudolta tavistyöläisten silmissä ja siinä pitää jonkun puljun saada veronmaksajilta rahaa sinun orjatyöstäsi.

        Ajatelkaapa, jos korjaisimmekin huonoa hallintoa niin, että työttömät työnhakijat voisivat etsiä itselleen järkevää tekemistä ja kysyttäessä kertoa työkkäriin, mitä tekevät: roskien keruuta teiden varsilta, pullojen keruuta, naapurin mummun käyttämistä autolla ostoksilla samalla kun itsekin käy, keskustelua yksinäisten kanssa, bloginpitoa, ja muuta sellaista.

        Se muuten ei ole salakuuntelua jos menee kasvotusten hoitamaan asian työkkäriin ja laittaa kännykän pöydälle nauhoittamaan keskustelun, koska se ei ole salainen jos se on siinä pöydällä eikä siitä tarvitse edes mitään sanoa.

        Lisäksi sitä voi itse tarkistaa Finlexistä että miten se lakipykälä menee ja jos viranomainen sanoo "ei voi hyväksyä kuntouttavaksi työtoiminnaksi" niin vaihtoehdot menee riippuen omasta työllistymissuunnistelmasta riippuen (mikä on sopimus!)

        1. Ei ole tarkoituskaan olla kuntouttavaa työtoimintaa vaan on sitä osallistavaa, yhteiskuntaa hyödyttävää toimintaa. Silloin TE-toimistolla ei ole perustetta muutella etuuksia.

        2. Jos tätä pitää kuntouttavana työtoimintana niin itse työnhakijana päättää mikä on omalle työuralleen eduksi. Jos TE-toimisto väittää että tehty vapaaehtoistyö ei käy niin sen pitää tietysti voida perustella se asia ja osoittaa se asia että heidän tarjoamalla kuntouttavalla työtoiminnalla työllistyy. Voit pyytää esim. tilastoa koska heillähän on tilastoa kuinka monta työllistyy sinun alasi työhön esim. 2kk kuntouttavan toiminnan toiminnan päättymisestä, että voidaan osoitaa että niillä olisi jotain yhteyttä. Silloin yhteyttä ei ole jos työllistyminen ei ole tapahtunut oman alan työhön

        Omaan työttömyysaikaan pitää suhtautua kuin osa-aikaiseen työhön, että joka kuukaudessa on noin viikon verran töitä. Luonnollisesti omasta vapaaehtoistyöstä pidetään tuntikirjanpitoa, mahdollisesti voit itsekin löytää sopivia tilastoja tilastokeskuksesta ja osoitetaan se, että oma vapaaehtoistyö ei ole estänyt työllistymistä tai on hyödyllisempää ja osoitat myös tuntikirjanpidossa omat työhakemuksesi, että joka viikolla on haettu johonkin työtä.

        Jos TE-toimisto väittää omaa vapaaehtoistyötä yritystoiminnaksi niin silloin pitää pyytää heitä esittämään kaupparekisteristä mikä mahtaa olla kyseinen yritys, kysyä sieltä yrityksestä sinun työsopimuksesi ja väittää että on vaikka tuloa siitä vapaaehtoistyöstä niin voi todeta, että se on verottajan asia että ilmoittelee sinne jos on jotain epäselvää.

        Kaikki keskustelut toki pitää nauhoittaa ja viranomaisen pitää voida perustella päätöksensä ja lukea huolella mihin nimensä pistää. Koska et ole tehnyt salassapitosopimusta ja kyse on sinun asioista niin erimielisyydet voidaan ratkoa tuomioistuimessa.

        Jotta asian ymmärtää niin asian voi ajatella niin, että sakkojakaan ei tarvitse maksaa jos poliisi ei kykene perustelemaan asiaa. Tosin kuin TE-toimistossa, poliisit oikeasti ymmärtääkseni saa ihan koulutusta tuohon että osaavat perustella sakkonsa koska se on aika merkittävä osa heidän työtä.

        Tietysti jos perustelut ovat heikot on osoittaa oma tuntikirjanpito ja oikein kovasti sinut halutaan johonkin jonninjoutavaan niin pitää pyytää kirjallisesti työsopimus että voit mennä sinne "kuntouttavaan toimintaa" esim. luennoimaan tai konsultoimaan ja saada siitä korvausta että tulee lisää rahaa. Eli sinne voi siis mennä rahan takia. Voit myös pyytää laskutusosoitetta ja sopia että kyseessä on toimeksianto jos aikasi on niin tärkeätä, ja laskuttaa oman aikasi jonkun ukko.fi kautta. Sitten sinusta kylläkin tulee yrittäjä.

        Jos tässä on jokin ongelma niin ehkä se oma läsnäolo ei sitten olekkaan kovin tärkeätä siellä kun sitä ei rahalla palkita, ja TE-toimistolla ei kuitenkaan ole mitään juridista syytä ronkkia etuuksia ja lainvastaisuuksista ne saa kyllä tarvittaessa vedettyä kölin alitse.


    • PieniPiruVasempaan

      Mitä pienemmäksi työttömyysaste laskee, sitä hankalampia ja vaikeampia tapauksia joutuu työelämään vasten tahtoaan.
      Terve asenne olisi ottaa vastaan kaikki apu, mitä on saatavissa eikä harata jokaisessa asiassa vastaan.

      Jos ei halua , ei kenenkään ole pakko tehdä yhtään mitään. Silloin ei kuitenkaan kuulu työvoimaan eikä ole oikeutta syödä niiden pöydässä, jotka oikeasti haluavat töitä.

    • nauhoittakaaValheet

      Hei

      Ottakaa aina nauhoittava puhelin mukaan. Vaikka rikos tapahtuu, lindsröm suojelee tuttavaansa!

      NAUHOITTAKAA; tehkää rikosilmoitus, ja seuratkaa tilanne loppuun asti siten että virkailija saa rangaistuksen jonka voi lukea lehdistöstä(ennakoiva rikoksenehkäisy).

      Älkää ikinä hyväksykö työnhakusuunnitelmaa jos siinä on asioita mitkä ei ole totta.

      Keskustelun nauhoittaminen on lain mukaan sallittua, jos virkailija valehtelee jotain muuta on rikosilmoitus tehtävä nopeasti.

      Tarja Halonen hyväksyi työlain, joka mahdollistaa ihmisten asettamisen orjan tilaan. Ei tarvita muuta kuin työnhakusuunnitelmaan yksi sana, mm työkokeilu, niin voidaan pakottaa 9eur/vkr tekemään ilmaistyö siten että työpaikkoja ei synny!

    • ÄLÄalistu

      Jos suomi olisi oikeusvaltio, ei viranomaiset saisi valehdella..

      Siksi nauhoite, ja nauhoite eu-tuomioistuimeen!

      Lindsröm on lääkityksen alainen, sipilä omistaa oikeuslaitoksen ja yle:n, siksi oikeutta voi hakea vain ulkomailta.

      ÄLÄ ALISTU rikoksen uhriksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe