Eräs helluntailainen ystäväni

dogmatikos.ei.rek

Oma kokemukEräs helluntailainen ystäväni joutui luopumaan koko helluntailaisesta uskonlaadustansa, koska hän näki sen ristiriitaisena. Hän ei saanut ajatuksiaan pois näistä ristiriidoista. Ne pyörivät hänen mielessään edelleenkin jo useita vuosia myöhemmin.

Hän itsekin huomasi tämän ja sanoi, että kerran helluntailainen on aina helluntailainen.seni helluntaiherätyksestä on hiukan toinen. Olin kasvanut luterilaisessa piirissä, ollut tekemisissä myös ylen lukuisien pappien ja piispojen kanssa. Olin kuitenkin ajautunut täysin uskon ulkopuolelle, mutta pyrin uskon tielle. Kuljin lukuisissa eri suuntien uskonnollisissa kokouksissa etsimässä uskoa. Välillä tunsin jotakin löytäneeni, mutta jo seuraava päivä palautti arkeen.

Uskon etsintä pakotti minut opiskelemaan teologiaa, siis ratkomaan omaa ongelmaani. Samalla perimäni alkoholismi syveni juodessani ja lopulta olin aivan pohjalla. Join kymmenen vuoden aikana niin paljon, etteivät edes useimmat lääkärit usko, että niin paljon voi juoda. Olin lopussa ja täysin ilman toivoa pääsystäni eroon alkoholista. Pitkäaikainen kuivillepääsy on niin harvinainen, ettei järkevä ihminen voi siihen panna toivoansa.

Mutta sitten kaikki yllättäen muuttui. Tulin tuntemaan Kristuksen voiman helluntaipiirissä, pääsin vapaaksi alkoholista ja löysin oman Vapahtajani. Kun kerroin äskenkääntyneiden ryhmää johtavalle sisarelle yltiökirkollisista taustoistani, hän totesi, että olin suorastaan määräytynyt uskonasioihin.

Helluntaisaarnaajat olivat kovin evankelisia, mutta monet heidän ohjaamistansa uskovista lakihenkisiä. Tietysti jouduin enemmän tekemisiin maallikoiden kuin saarnaajien kanssa, ja heidän lakihenkisyytensä pisti minulle todella länget kaulaan. Lopulta huomasin, että taisteluni oli vain aivojen toisen osan taistelua toisen osan kanssa, mutta teot olivat yhtä kehnoja kuin ennen.

Oltuani viisi vuotta tässä puristuksessa jouduin ankaraan uskonkriisiin ja miettimään, mitä voisin tehdä. Mietittyäni useita kuukausia ulkopuoleltani tuli Herran sana. Oli kuin olisin kuullut sen, mutta en kuitenkaan kuullut korvillani. "Sinun pitää ruveta julistamaan puhdasta armonevankeliumia, mitä Kristus on tehnyt, sen asemesta, että julistaisit, mitä ihminen voi tehdä."

Mietin vielä muutamia kuukausia, mitä tämä tarkoitti. Lopulta minulle tuli oikea Jumalan kutsu: minun tuli jatkaa alkoholismin takia keskeytyneitä opintojani ja ryhtya kirkon papiksi. Herra opasti tien.

En siis kokenut helluntaiherätystä vääräksi, mutta eräiden maallikkojen lakihenkisyys oli minulle liian ahdistava ympäristö. Saarnaajat kyllä opettivat, että Mooseksen laki oli annettu vain israelilaisille valmistukseksi tulevaan. "Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra Siinain vuorella antoi Moosekselle israelilaisia varten." 3Moos 27:34. Lakihenkiset eivät tätä uskoneet, vaikka se on Raamatun sanaa. Näytti, että se valui pois kuin vesi hanhen selästä.

x x x

Eräs helluntailainen sisar, joka eli avoliitossa ja oli jättänyt kokouksissakin käynnin, sanoi olevansa menossa helvettiin, koska hän tietoisesti rikkoo Jumalan lakia. Kauheaa kuultavaa.

On ihmisiä, jotka pyrkivät pyristelemään taustastaan, mutta yritys valuu hiekkaan. Uskonasiat askarruttavat edelleen mieltä ja juuri se on kysymyksenasettelu, joka on ollut varhain. Niin sekä mainitsemillani sisarella ja veljellä kuin myös minulla itselläni. Kerran helluntailainen, aina helluntailainen.

x x x

Näkee, että monet tällä palstalla käyvät ovat pakotettuja ajattelemaan uskonasioita. Jumala on pakottanut. Näitä ovat ne, jotka ovat vielä lain alla. Näitä ovat ne, jotka epätoivoisesti pyristelevät kristilisyyttä vastaan ja näitä ovat ne, jotka pyrkivät vähentämään taakkoja muutenkin raskautetuilta. Kaikki he saavat tulla Jeesuksen ristin juureen, langeta siihen heikkona ja kaiken menettäneenä ja jäädä siihen lepäämään. Jeesuksen pyhä ja kallis sovintoveri peittää kaiken heidän syntinsä.

10

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edellinen aloitus on minun kirjoittamani, mutta ohjelma jo väitti, että en ollut rekisteröitynyt, vaikka olinkin. En voinut kopioida tektiä uutta rekisteröitymistä varten, koska kopioidessa teksti ei rulannut normaalisti.

      • Näkyy tulleen toinenkin virhe. Alun lause "Oma kokemuk..." on siitynyt pois oikelta paikaltaan toisen kappalleen toiselta riviltä, jonka oli tarkoitus kuulua: "Oma kokemukseni helluntaiherätyksestä on hiukan toinen." Anteeksi!


      • khbv
        dogmatikos- kirjoitti:

        Näkyy tulleen toinenkin virhe. Alun lause "Oma kokemuk..." on siitynyt pois oikelta paikaltaan toisen kappalleen toiselta riviltä, jonka oli tarkoitus kuulua: "Oma kokemukseni helluntaiherätyksestä on hiukan toinen." Anteeksi!

        Olet pelkkä liberaalihomottaja-pelle!


    • Olen tässä vuosien varrella seurannut monien tuttavieni uskon teitä. Olen aina iloinnut kun henkilö saa voimia jostain muuttaakseen joskus hyvinkin vaikeaa elämäänsä.
      Heidän kohdallaan, jotka löytävät uskon vaikka helluntailaisuuden parissa, tiet ovat kulkeneet jotakuinkin näin. Nopea ja voimakas uskoontulo, siitä koituva iloinen ja osittain hurmosta muistuttava tila. He alkavat tehdä ihan hyviä juttuja elämänsä suhteen ja ovat hyvin kiintyneitä siihen uskonpiiriinsä.

      Sitten tulee tasannevaihe, jolloin aletaan pohtia tarkemmin uskon asioita. Tässä tulee se yhteisön vaikutus hyvin esiin, joka vaihtelee yhteisöstä toiseen. Kuten tuolla ilmaisit, on lakihenkisiä. He alkavat kysellä ja vaatia aina lisää ja lisää, johon tämä henkilö yrittää kaikin tavoin vastata ja sopeutua. Onhan se merkki siitä ”oikeasta” uskosta.

      Osaa alkaa ahdistamaan vaatimukset, sekä se ettei saakaan kysyä mitään sellaista, mitä ei sallita. Raamatun tutkiminen saattaa olla aika ylimalkaista tai yksipuolista. Toiset tyytyvät siihen, että ulkopäin kerrotaan, miten hänen tulee ymmärtää niin Raamattu kuin se, miten hän uskosta saa puhua. Osalle tässä kohtaa tulee kriisi.

      Tuota kriisiä yritetään selvittää joko uppoutumalla enemmän opillisiin kysymyksiin tai alkamalla katsella muidenkin yhteisöjen näkemyksiä. Osa saattaa jo tässä vaiheessa irtaantua koko yhteisöstä.

      Koskaan näissä liikkeissä ei kerrota sitä, miten moni sieltä on muutaman vuoden päästä lähtenyt toiseen suuntaan. Tuttavieni tietä katsoessa olen havainnut, että lähdetäänkin perinteisten kirkkojen huomaan – joko luterilaiseen tai ortodoksiseen tai jättäydytään yksin kaikkien ulkopuolelle. Onpa tapauksia joissa uskosta on luovuttu kokonaan.

      • Itse en usko hotoon muussa mielessä kuin tilapäisenä kunnon kohentajana tai mieltä tasapainottavan pysyvän lääkityksen antamisena, sillä kuivillapysymistä hoito ei tuo, ja sitä alkoholisti ja alkoholistin läheiset eniten juuri etsivät. Tuottamatonkin hoito ja sen ohella sosiaaliturva ovat välttämättömiä inhimillisen kärsimyksen lievittämiseksi.

        Myös ylivoimaisesti suurin osa uskoontulleista repsahtaa uudelleen juomaan ja jää pois herätyskristillisten ryhmien kokouksista. Jotkut tulevat kuiville AA:ssa, jotkut spontaanisti ilman ulkonaista apua.

        Kuitenkin pitkäaikaisesti kuivilla olevien määrä on kokonaisuudessaankin vain vaivaiset pari prosenttia alkoholistien määrästä. Puolet (!) alkoholisteista lopettaa kärsimyksensä lopettamalla itsensä. Itsemurhafrekvenssi on 30-kertainen normaaliväestöön verrattuna. Melkein kaikki muut kuolevat ennenaikaisesti sairauteensa. Hengellisissä kokouksissa uskoontulleet ja kuiville päässeet repsahtavat miltei kaikkinopeasti ja joutuvat takaisin "kentälle".

        Kun tapaamme kadulla alkoholisteja, eivät he suinkaan ole mitään raakamateria, joita sitten saadaan kuiville hoitamalla. He ovat monet hoidot läpikäyneitä ja uskoontulleita, jotka ovat repsahtaneet takaisin. He ovat sitä alkoholistien ylivomaista enemmistöä, joiden kohdalla kaikki hoidot ovat epäonnistuneet.

        Me, jotka olemme helluntaiherätyksessä päässeet pitkäaikaisesti kuiville, lienemme suurin ryhmä kuiville päässeistä, mutta kaikkiaan meitä on ylen vähän.

        Miksi pieni osa kuiville päässeistä pysyy, miksi suurin osa ei? Eroa on kyllä pyritty tutkimuksin selvittämään, mutta syytä ei ole saatu selville. Huumevieroituksessa havaittu ero viittaa geneettiseen suuntaan. Ehkä alkoholistakin erossa pysyminen selittyy geneettisellä pohjalla.

        Kiitän Jumalaa kuivillepääsystäni syvästi kärsien niiden puolesta, jotka ovat kentällä. Joka tapauksessa helluntaiherätyksessä pääsin pitkäaikaisesti kuiville, enkä halua sitä peitellä.


    • Täsmennysta

      "Kuten tuolla ilmaisit, on lakihenkisiä."

      Täytyy aina muistaa, että lakihenkiseksi syytös tulee lähes aina, jos alkaa vaatimaan, että esim. liiallisesta alkoholin käytöstä tulee luopua tai tulee luopua rikollisesta elämäntavasta tai tulee luopua huumausaineista tai tulee luopua seksuaalisista perverssioista tai tulee luopua narsismista tai ...

      Ihminen, jos on vahvasti jonkun addiktion vanki (ja jokaisella on jokin helmasynti), josta ei kertakaikkiaan voi missään olosuhteissa luopua ja jos hänelle tämä vaatimus esitetään Kristuksen nimissä, niin hän ahdistuu, alkaa syyttämään lakihenkiseksi ja hänestä tulee Uskonnon Uhrit ry:n asiakas.

    • Täsmennysta

      "Tuttavieni tietä katsoessa olen havainnut, että lähdetäänkin perinteisten kirkkojen huomaan – joko luterilaiseen tai ortodoksiseen tai jättäydytään yksin kaikkien ulkopuolelle. Onpa tapauksia joissa uskosta on luovuttu kokonaan."

      Tuo on totta, että kaikista vahvojen addiktioiden vangeista ei tule Uskontojen Uhrien asiakasta, vaan osa luopuu uskostaan tai menee luterilaiseen kirkkoon, jossa addiktiot sallitaan (ei ainakaan pahemmin kysellä) että voi jatkaa itseään ja usein myös lähimmäisiään tuhoavaa toimintaa.

      • Tuttavissani ei taida olla niin traumatisoituneita henkilöitä, mutta tiedän heitä olevan. Etenkin juuri näistä yhteisöistä, jotka ovat kovia ja lakihenkisiä. Uskonkriisi voi siis johtaa siihen, että ensin niistä pitää kuntoutua ja samalla antaa vertaistukea muille.

        Mutta adiktiot eivät kuulu minkään uskonyhteisön "hoitoon", kyllä siinä pitää myös osaavia ammattilaisia olla, mutta hyvä yhteisö toimii vertaistukena.


      • Täsmennysta
        mummomuori kirjoitti:

        Tuttavissani ei taida olla niin traumatisoituneita henkilöitä, mutta tiedän heitä olevan. Etenkin juuri näistä yhteisöistä, jotka ovat kovia ja lakihenkisiä. Uskonkriisi voi siis johtaa siihen, että ensin niistä pitää kuntoutua ja samalla antaa vertaistukea muille.

        Mutta adiktiot eivät kuulu minkään uskonyhteisön "hoitoon", kyllä siinä pitää myös osaavia ammattilaisia olla, mutta hyvä yhteisö toimii vertaistukena.

        "Etenkin juuri näistä yhteisöistä, jotka ovat kovia ja lakihenkisiä. "

        Täytyy aina tiedostaa, että lakihenkisyys syytös tulee vain ja ainoastaan, kun kosketaan ihmisen helmasyntiin eli addiktioon. Ihminen ei nyt vaan kertakaikkiaan halua eikä edes voi luopua omista addioktioistaan, koska niiden side niin tuhoava ja vedenpitävä. Vain Kristuksen voima voi vapauttaa ihmiset näistä ja silloinkin täytyy olla oma halu vapautua kahleista. Systeemi on sama kuin alkoholistien ja huumeorjien paranemisesssa. AA-kerhot voi auttaa ihmistä vapautumaan viinasta, mutta vain silloin jos hän tunnustaa ongelmansa ja on halu siitä vapautua.

        Ja kun ihminen ei halua vapautua addiktiostaan, niin hän alkaa syyttää lakihenkisyydestä, katkeroituu, lähtee pois ovet paukkuen ja alkaa keksimään lisää syytöksiä uskovia kohtaan ja toisinaan menee Uskontojen uhrien pakeille kertomaan lisää keksimiään syytöksiä. Ja näissä paikoissa tämän ihmisparan tarinat otetaan vastaan kritiikittä ja näin tehdään mahdollisesti parantumaton vahinko tälle ihmisparalle, kun annetaan tuhoavan katkeruuden jyllätä tässä ihmisparassa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Tuttavissani ei taida olla niin traumatisoituneita henkilöitä, mutta tiedän heitä olevan. Etenkin juuri näistä yhteisöistä, jotka ovat kovia ja lakihenkisiä. Uskonkriisi voi siis johtaa siihen, että ensin niistä pitää kuntoutua ja samalla antaa vertaistukea muille.

        Mutta adiktiot eivät kuulu minkään uskonyhteisön "hoitoon", kyllä siinä pitää myös osaavia ammattilaisia olla, mutta hyvä yhteisö toimii vertaistukena.

        Kerro toki teidän kirkon nimikristittyjen ja liberaalien ongelmista ja ristiriidoista joihin törmäätte kun yritätte kumota Raamatun sanaa humanismillanne ja suvaitsevaisuudellanne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3402
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      2011
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1919
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      17
      1476
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1401
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1328
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1306
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1247
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1025
    Aihe