Mikä auto 25000 e näillä kriteereillä ?

Neuvoavalintaan

Sanotaan, että köyhän ei kannata ostaa halpaa ja huonoa. Sama pätee varmaan autoissakin, mutta köyhähkönä en kuitenkaan ole ajatellut laittaa kuin 25000 euroa autoon. Ja koska köyhähkönä minulla ei ole varaa ostaa käytettyä Premiumia(koska rahaa ei jää korjaamisiin ja kalliisiin huoltoihin), niin minun pitää tyytyä uuteen tavisautoon.

Minulla on tarkkana ja mukavuudenhaluisena sekä liikkuvana henkilönä kuitenkin aika paljon kriteereitä autoa valitessa ja niihin apuna haluaisin kuulla palstan autoasiantuntijoilta mielipiteitä, että mikä/mitkä automallit täyttäisivät parhaiten seuraavia kriteereitä;

Eli ensinnäkin suoran kaupan käteishinta saisi olla 25000 euroa talvirenkailla(lämmittimiä ei tarvi, koska talli), Meitä on 2 henkeä ja koira ja käymme reissussa jonkin verran(esim. Norjassa), joten auto saisi olla mukavan kokoinen farkku, joka olisi myös hyvännäköinen ja metallivärillä. Hyvät ajo-ominaisuudet ovat myös ehdoton vaatimus. Ehdottomasti pitää olla automaattivaihteet ja 2-alueinen automaatti-ilmastointi ja tyylikkäät lediajovalot. Myös kunnollinen tehdasnavi on ehdoton varuste, sillä kännykkänavi ei toimi ulkomailla ja on paljon hankalampi käyttää. Toki älypuhelimen peilauskin autossa saa olla, jos budjettiin mahtuu. Mitään täysin turhia varusteita kuten avaimeton käynnistys tai sähkötoiminen takaluukku ei tarvita. Yksi tärkeä kriteeri on myös pieni bensankulutus eli mielellään max 5 l/100km todellinen keskikulutus. Myös edulliset huollot, verot vakuutusmaksut sekä mahdollisimman pitkä takuu ja sitä myöten hyvä jälleenmyyntiarvo ovat tärkeitä juttuja. Ajatuksena olis, että itse joutuisi tekemään vain sen ensimmäisen edullisen huollon ja sitten 2-3 vuotiaana kun takuuta on vielä voimassa, niin vaihtaisi pienellä välirahalla taas uuteen vastaavan hintaiseen autoon. Näin välttyisi kaikilta kalliilta korjauksilta ja huolloilta kokonaan eikä köyhähkö köyhtyisi lisää.

Eli palstan asiantuntijat; löytyykö noilla kriteereillä mitä uusia automalleja markkinoilta vai löytyykö mitään ?

28

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvoavalintaan

      Niin ja mieluiten pienliikkeestä vantaalta

    • haaveile.edelleen

      Mikähän se taas tänäänkin olisi sellainen Turkissa tehty hybridi sinun tarpeisiisi?

    • Neuvoavalintaan

      Kiitos mielenkiinnosta kysmystäni kohtaan, mutta toivoisin oikeasti asiantuntijoilta vastauksia enkä mitään turhanpäiväistä höpötystä. Kiitos :)

      • oikea.tuli.jo

        Edellinen kertoi sen, minkä haluat taas kerran kuullakin.


    • Neuvoavalintaan

      Siis tarkoitetaanko Turkin hybridillä Toyotan Auris farkku hybridiä ? Joo se on kyllä farkku ja aina automaatti ja menee kohtuullisella kulutuksella, mutta se ei ole minun makuuni ulkonäöltään eikä ajo-ominaisuudetkaan ainakaan sen yhden koeajokokemuksen perusteella miellyttäneet minua. Lisäksi siinä on kantavuus naurettavan pieni eli vain 400 kg. Lisäksi se ei millään mahdu tuohon minun 25000 euron budjettiin haluamillani varusteilla. Eli uusia ehdotuksia kiitos :)

    • Aasit.kohtaa

      No kato sieltä palstajopparin puljun sivuilta. Vaikutat just sopivalta asiakkaalta sinne.

    • Neuvoavalintaan

      No voi vittu mitä aaseja tällä palstalla on. Onko oikeesti niin ettei täällä ole ketään joka haluaisi keskustella asiallisesta asiasta asiallisesti ?

      • KaikkiSekasin

        Ei ole, ei täällä ole ketään tuohon sopivaa henkilöä.


    • Teroeituro

      Katso autojen hinnastoja. Speksisi ovat yli mainitun rajahinnan.

      Irtonavin saa satasella, siitä ei kannata maksaa.

    • SeatLeon

      Jos et VW-konsernin autoja pelkää, niin Seat Leon ST Style business 1,0 DSG on varusteltu hyvin toiveidesi mukaan ja maksaa tarjoushintaisena toimituskuluin aika tasan 25ke. Itse uskalsin sellaisen tilata juuri tällä hetkellä voimassa olevan 5v ja 100000km takuun vuoksi, niin ei tule ainakaan yllätyskuluja oman omistukseni aikana. Hinta business mallissa on melko tiukka, mutta itse sain siihen tingattua tasarahaan 25ke kaupan päälle talvirenkaat ja vielä mirrol-link älypuhelimen peilauksen ja vakiona olevaan naviin kolmen vuoden karttapäivitykset veloituksetta.

      Kannattaa käydä koeajaan. Itse ainakin yllätyin ajo-ominaisuuksista positiivisesti ja melutasokin on keskivertoa parempi. Ainakin toinen potentiaalinen vaihtoehtoni Kia Ceed oli melukkaampi ja huonompi ajaa.

      • 2w2qw2

        Seat Leon ST on kyllä todella vanhahtavan näköinen, samanlaista muotoilu kuin skodat..


    • y56465654456

      Mazdakaan ei mahdu oikein tuohon budjettiin, kalliita on autot.
      Pikkuautoista voi suositella honda jazz, toyota yarista jotka saa helposti menemään tuolle budjetille. Molemmissa riittää koirille tilaa koska viimekädessä takapenkit voi kaataa jolloin takana on tilaa jo yhtä paljon farmari autossa, kun teitä on kaksi niin takatilaa ei tarvitse kuin koiralle ja jonkinlaiselle tavara määrälle.

      Halvin?
      Kia picanto, saa automaatilla, ilmastointia en muista onko automaattista..
      Kia rio automaatilla, värillä, renkain ja toimituskuluin niin alkaa se siihen jo hinta
      nousta pitkästi yli 20 000 euron.

      Ajo-ominaisuudet selviää kuin käy koeajamassa.

      Kaikki nämä pikkuautot tuppaa olemaan kompromisseja jos kuljettaja on iso kokoinen niin
      onko sopiva vai, selviää vain kokeilemalla. MUTTA jotkut ns isommat auton on vain ulkomitoiltaan isompi ja sisältä niin pirun ahtaita että meinaa sisään edes päästä. Olen koeajanut mazda 2 niin isokin kuski mahtuu hyvin, ei ongelmaa.. en tiedä mahtuuko budjettiin kun mazda hinnoittelee aika korkeelle autonsa lisävarusteilla.

    • Oliskohanse

      Astra farkkuna?

    • Neuvoavalintaan

      Hienoa, että tänne on eksynyt fiksujakin ihmisiä ja siten jokunen ehdostuskin. Nuo pikkuautot eivät tosiaan tule kymykseen, sillä josku on kyydissä muitakin ja matkalla ollessa on hyvä olla tilaa. Mutta tutustuin vinkistä tuohon Seat Leon kampanjamalliin netistä tarkemmin ja se tosiaan näyttäisi täyttävän aika täydellisesti kriteerini. Joku kommentoi heti perään ulkonäön todella vanhahtavaksi ja samanlaiseksi kuin Skodan. Nämä ovat varmasti makuasioita, mutta mielestäni Skoda ja Seat eivät kyllä näytä noin yleisesti ottaen yhtään samanlaiselta. Minusta tuo Leon näyttää enemmänkin nuorekkaalta kuin vanhahtavalta ja Skoda on enemmän konservatiivinen, mutta ei sekään vanhahtavalta näytä. Tosin ainakin Octavioita on jo aivan liikaa liikenteessä, joten siihen on moni varmaan kyllästynyt. Octaviaa olen hiukan harkinnut, mutta hintaa ei ihan saa budjettiin haluamillani varusteilla ja Fabia taas on vähän pieni, mutta toi Leonhan näyttäisi siihen menevän ja tuo takuujuttu on siinä loistava. Täytyy mennä ensi viikolla koeajamaan ehdottomasti se. Kiitos vielä vinkistä.

      • MitesAstra

        Itse suosittelen lämpimästi sinua kokeilemaan autotesteissäkin hyvin menestynyttä:

        Opel Astra Enjoy 1.4 Turbo Start/Stop (150hv), Automaatti 6-vaihdetta, keskikulutus
        5.6l/100km, € 26 170,46. Tämän hinta kyllä menee niukasti yli budjettisi mutta kannattaa kysellä jäleenmyyjiltä tarjouksia tai harkita esimerkiksi esittelyauton hankintaa.

        tai sitten

        Opel Astra Enjoy (parempi varustetaso)1.0 Turbo ecoFLEX Start/Stop (105hv), ECT-automaatti 5-vaihdetta, keskikulutus 4.3l/100km, € 24 086,03


      • E220_CDI
        MitesAstra kirjoitti:

        Itse suosittelen lämpimästi sinua kokeilemaan autotesteissäkin hyvin menestynyttä:

        Opel Astra Enjoy 1.4 Turbo Start/Stop (150hv), Automaatti 6-vaihdetta, keskikulutus
        5.6l/100km, € 26 170,46. Tämän hinta kyllä menee niukasti yli budjettisi mutta kannattaa kysellä jäleenmyyjiltä tarjouksia tai harkita esimerkiksi esittelyauton hankintaa.

        tai sitten

        Opel Astra Enjoy (parempi varustetaso)1.0 Turbo ecoFLEX Start/Stop (105hv), ECT-automaatti 5-vaihdetta, keskikulutus 4.3l/100km, € 24 086,03

        Astrassa luulisi ainakin hinnan, tilojen ja kulutuksen osuvan vaatimusspeksiin hyvin ja LED matrix valotkin on saatavilla, jos ostajalle valojen toteutustapa on tosiaan valotehoa tärkeämpää.


    • KomiaMenestyjä

      Eihän tuollaista aasiakasta kukaan edes päästä sisälle liikkeeseen, jos väkisin tunkee niin niskaperse-otteella ulos heitetään.

    • Neuvoavalintaan

      Nyt taisi taas joku hörhö eksyä höpöttään omiaan :)

    • E220_CDI

      Ajettavuuden vaatimus karsii pois etuvetoiset luisupulkat, eikä kohtuullisen mukava Lexus IS ole valitettavasti saatavana farkkuna, joten valinta on tehtävä BMW 300 ja Mercedes C sarjan farkun välillä. Kumpaakin on hyvin tarjolla nelosdieselin ja hyvän automaatin yhdistelmänä, jossa ei tarvitse maksaa preemiota, vaan vain perusautosta.

      Ellei muita vaatimuksia ole, niin valinnan voi tehdä vaikka istuinmukavuuden perusteella.

      • ei.riiseliä

        Riiselissä saa ylimääräisen 700 euron laskun joka vuosi, pitää olla ajoa yli 20tkm vuodessa ennen kuin kannattaa riisseli koneista ostaa.


      • MiksiTyytyäVanhaan

        Tuossa kyllä menet metsään, että takaveto jotenkin erityisemmin korreloisi erinomaisen ajettavuuden paremmuuden kanssa mikäli tässä ei nyt rata-ajoon soveltuvista autoista puhuta.

        Autojen kehitys on nykyisin varsin nopeata niin ajettavuuden, mukavuuden kuin vakiovarustelunkin osalta. Jos alat tekemään valintaa esimerkiksi jo reilusti ajetun ja yli 5-vuotiaan pikkupremiumin ja uuden alemman keskiluokan parhaimpien ehdokkaiden välillä huomaat nopeasti ettei niitä oikeita eroja (ainakaan premiumin hyväksi statusta lukuunottamatta) ehkä löydykään,

        Tietysti jos vaatimuslistallasi on hankkia auto erityisen isolla ja tehokkaalla sekä paljon kuluttuvalla ja päästävällä bensa koneella ja takavetoisena, voit joutua päätymään premiumiin.

        Uuden auton etuna tietysti myös aina takuu sekä alempi keskiluokka/premium tapauksessa myös tilat, kulutus, ylläpitokulut huoltoineen, varaosahinnoitteluineen ja vakuutuksineen puhuvat uuden alemman keskiluokan auton puolesta.


      • E220_CDI
        MiksiTyytyäVanhaan kirjoitti:

        Tuossa kyllä menet metsään, että takaveto jotenkin erityisemmin korreloisi erinomaisen ajettavuuden paremmuuden kanssa mikäli tässä ei nyt rata-ajoon soveltuvista autoista puhuta.

        Autojen kehitys on nykyisin varsin nopeata niin ajettavuuden, mukavuuden kuin vakiovarustelunkin osalta. Jos alat tekemään valintaa esimerkiksi jo reilusti ajetun ja yli 5-vuotiaan pikkupremiumin ja uuden alemman keskiluokan parhaimpien ehdokkaiden välillä huomaat nopeasti ettei niitä oikeita eroja (ainakaan premiumin hyväksi statusta lukuunottamatta) ehkä löydykään,

        Tietysti jos vaatimuslistallasi on hankkia auto erityisen isolla ja tehokkaalla sekä paljon kuluttuvalla ja päästävällä bensa koneella ja takavetoisena, voit joutua päätymään premiumiin.

        Uuden auton etuna tietysti myös aina takuu sekä alempi keskiluokka/premium tapauksessa myös tilat, kulutus, ylläpitokulut huoltoineen, varaosahinnoitteluineen ja vakuutuksineen puhuvat uuden alemman keskiluokan auton puolesta.

        Ehei, en minä ENÄÄ mene metsään, koska V70 on myyty jo :-)

        Ei jäädä väittelemään tästä. Minulle oikeasti muuten miellyttävä auto lähti kiertoon, koska etuvetoisen ajaminen talvella on karmea yllätys. En vain osaa, joten minulle vanhanaikainen tasapainonen takavetoinen todella on ainoa hermoja säästävä vaihtoehto nelivedolle takapainoisella voimanjaolla (joka tarkoituksella sulkee pois etuvetoiseen listätyt haldexit). Mutta tiedän, että myös muita mielipiteitä on, joten voidaanko pitää tätä keskustelun pätkää näyttönä siitä, että koska hyvä ajettavuus merkitsee eri kuskeille eri asioita, aloittaja joutuu miettimään tarkemmin sitä, mitä hän ajettavuudelta odottaa?

        Mitään statusta en löydä uuden Corollan, Avensiksen ja Mondeon hintaisista autoista. Olipa nokalla mikä logo tahansa, se on kaikkien saatavilla.

        Etenkin BMW ja Mersun lisävarusteet ovat uutena kalliita, mutta näihin uutena kalliimpiin on saanut jo muutama vuosi sitten varusteita, jotka ovat nyt tulossa uusiin halvemman luokan autoihin. Siksi aivan kuten sanotkin, ne ovat todella vertailukelpoisia keskenään siinä hintaluokassa, missä uutena kalliimman varusteiden hinta on jo nollautunut. Nimittäin näillä hyvillä valoilla, kunnon istuimilla ja navilla varustettuna ei ihan hinnat-alkaen Bemu tai Mersu riitä, vaan pitää valita vähän paremmin varusteltu, jonka lisävarustelun saa tässä iässä lähes ilmaiseksi.

        Uuden vs. käytetyn arvioinnissakin olen kanssasi samaa mieltä, tämä on aina takuun ja arvon aleneman ja huoltojen jne. yhteisvaikutus, johon on vaikea antaa toisen puolesta selkeää vastausta. Paitsi että jos omalla ostoslistalla on jokin niin harvinainen tai uusi "must have" varuste, ettei sitä voi käytetystä löytää, niin sittenhän se yksi vaatimus pakottaa ostamaan uuden.

        Takuun suhteen on omaakin hyvää kokemusta tehtaan vaihtoautotakuusta. Mielestäni hintaluokkaa mahdollistaa 2 vuoden kansainvälisellä Junge Sterne takuulla olevan takuuvaihdokin (juuri ja juuri)? Kyse ei ole vain takuusta, vaan JS auton historia pitää olla täydellisesti dokumentoituna tehtaan huoltotietokannassa, josta mittarinruuvaaja ei saa tehtyä historiaa pois vaikka tekisi autolle mitä taikoja. Viimeisin huolto ja viimeisin katsastus pitää myös olla tuoreita, ja alla pitää pyöriä hyvät renkaat. Koko idea on, että vaihtotähti lähtee toisen omistajansa mukaan uuden tavoin, ilman lähitulevaisuuteen aikataulutettuja teknisiä välipysäkkejä. Ja jos jotain sattuu, Veho hoitaa Suomessa ja laskuttaa suoraan Daimler-rahoitusta.

        Kun otit minut aivan aiheesta kiinni tuosta ajettavuudesta, joka on mielipidekysymys, joudun sen verran peruuttamaan positiostani, että pitäisin edelleen myös uutena kalliimman hyvin valitun vaihtoauton vain yhtenä vaihtoehtona. Jos pää kestää ajaa etuvetoistakin, niin sitten en osaa kertoa mitään ylivoimaista ominaisuutta, joka tekisi näistä vaihtoehdoista uutta saman hintaista paremman.

        Jos pää kestää ajaa etuvetoista ja takuulla on merkitystä, suuntaisin seuraavaksi Kia ja Hyundai-liikkeeseen. i40 pitäisi olla jo melko hyvä esitys, jos tuoreen esittelyauton saa mahtumaan hintahaitariin? Ellei, en silti ylenkatsoisi i30 farkkuakaan?


      • E220_CDI
        MiksiTyytyäVanhaan kirjoitti:

        Tuossa kyllä menet metsään, että takaveto jotenkin erityisemmin korreloisi erinomaisen ajettavuuden paremmuuden kanssa mikäli tässä ei nyt rata-ajoon soveltuvista autoista puhuta.

        Autojen kehitys on nykyisin varsin nopeata niin ajettavuuden, mukavuuden kuin vakiovarustelunkin osalta. Jos alat tekemään valintaa esimerkiksi jo reilusti ajetun ja yli 5-vuotiaan pikkupremiumin ja uuden alemman keskiluokan parhaimpien ehdokkaiden välillä huomaat nopeasti ettei niitä oikeita eroja (ainakaan premiumin hyväksi statusta lukuunottamatta) ehkä löydykään,

        Tietysti jos vaatimuslistallasi on hankkia auto erityisen isolla ja tehokkaalla sekä paljon kuluttuvalla ja päästävällä bensa koneella ja takavetoisena, voit joutua päätymään premiumiin.

        Uuden auton etuna tietysti myös aina takuu sekä alempi keskiluokka/premium tapauksessa myös tilat, kulutus, ylläpitokulut huoltoineen, varaosahinnoitteluineen ja vakuutuksineen puhuvat uuden alemman keskiluokan auton puolesta.

        Ai niin, en pelkästään teoretisoi, vaan todella tein tuon yllä kerrotun valinnan, tosin hieman kalliimmassa hintaluokassa. Itse pidin referenssinä hyvin varustellun automaattivaihteisen Mondeo tai Avensis kokoluokan dieselin hintaa ja päädyin yli kolme vuotta sitten ostamaan silloin toissavuoden mallisen kymmeniä tuhansia ajetun Mersun tehdastakuulla.

        Nykyisellä kokemuksellani en huolisi tällä hetkellä kolmivuotiasta Mondeota tai Avensista tilalle. Ajattelin ajaa nykyisellä vielä seuraavat 4 - 5 vuotta ja sitten pitää arvioida tarjolla olevat tekniikat ja mallit uudelleen.


      • E220_CDI
        E220_CDI kirjoitti:

        Ai niin, en pelkästään teoretisoi, vaan todella tein tuon yllä kerrotun valinnan, tosin hieman kalliimmassa hintaluokassa. Itse pidin referenssinä hyvin varustellun automaattivaihteisen Mondeo tai Avensis kokoluokan dieselin hintaa ja päädyin yli kolme vuotta sitten ostamaan silloin toissavuoden mallisen kymmeniä tuhansia ajetun Mersun tehdastakuulla.

        Nykyisellä kokemuksellani en huolisi tällä hetkellä kolmivuotiasta Mondeota tai Avensista tilalle. Ajattelin ajaa nykyisellä vielä seuraavat 4 - 5 vuotta ja sitten pitää arvioida tarjolla olevat tekniikat ja mallit uudelleen.

        P.P.S. en osta teoriaa alemman keskiluokan autojen väistämättä alemmasta kulutuksesta ilman parempia näyttöjä. Eemelin kuluneen kesän kuuden tankkauksen eli yli 9000 km keskikulutus oli 4.6 sadalle tankkauksista mitattuna. Lupaan ajaa C-sarjalaisen tai etenkin 300 Bemarin hieman vähemmälläkin, jos sellaisen joku minulle haluaa ensi kesäksi lainata. Pienempi otsapinta ja 100 kiloa pois painosta ja etenkin BMW Efficient Dynamics ja ZF-8 pitäisi kaiken järjen mukaan vetää keskikulutukseni alle 4.5 sadalle?

        Tätä ei pidä yleistää kaikkiin Bemareihin ja Mersuihin, koska poimin esimerkkini juuri tämä automaattivaihteisen auton kulutuspuoli edellä, koska aloittajan valintakriteerinä oli automaatti. Juuri näihin malleihin on tarjolla BMW:n käyttämä mainio ZF-8, joka vaihtaa silkinpehmeästi ja osaa silti ajaa erittäin taloudellisesti. Mersun 7G-Tronic ei ole yhtä elegantti, eikä pärjää Mersun kalliimpien mallien uudelle 9G-Tronicille, mutta jo 7G on ohjelmoitu varsin taloudelliseksi, kunhan kuski antaa siihen mahdollisuuden. Nämä voimalinjat eivät tässä kokoluokassa ja sitä seuraavassa 500 / E-sarjassa heikennä kulkua eikä kulutusta ollenkaan, ei teoriassa eikä käytännössä.

        Teoriassa taloudellisia tomaatteja on paljon, käytännössä yhtä taloudelliset kuin manuaali ovat harvassa. Oma referenssini on Spritmonitor, josta saattaa tosin löytyä minulle yllätyksiäkin, koska yllä mainitusta etuvetorajoitteisuudestani johtuen en ole seurannut läheskään kaikkia malleja?


    • E220_CDI

      Täsmentävä kysymys LED-valoista: miksi pitää olla nimenomaan LEDit, eikö tehokkaat valot riitä toteutustavasta riippumatta?

      (Siis mikäli yleensä minkään auton vakiovaloja voidaan pitää tehokkaana)

      • tarviipullistella

        No kun naapurillakin on.


    • Ledsgo

      Juu kyllä ledit ovat seksikkäämmän näköiset ja ovat ns. tätä päivää. Eihän niitä kyllä järkisyin voi perustella kovin hyvin, mutta kuinka sitten voi kömpelöä jalalla heiluteltavaa takaluukun avausta tai avaimetonta käynnistystä ? Nehän ovat hienoa tekniikkaa, mutta kyllä omasta mielestäni takaluukku on nopeampi , käytännöllisempi ja turvallisempi aukaista ihan käsin. Kiva sitten jossain matalassa parkkitalossa kolauttaa sähköluukku betonikattoa vasten naarmuille. Invalideille kyllä varmasti hyvä juttu, mutta terveille vain lelu. Samaten tuo avaimeton käynnistys hömppä. Kiva kun vaikka vaimo heitttää asemalla ja sinä ajat tietysti menomatkan näppärästi avain taskussa kun ei sitä kauheeta hommaa tartte tehdä ja laittaa avainta virtalukkoon ja sitten hyppäät junaan ja vaimo lähtee samantien ajelemaan kauppareissulle ja sitten kun vaimo lähtee kaupasta, niin kappas auto ei lähdekään käyntiin kun ne on siellä sinun farkun taskussa menossa kohti Tamperetta. Avaimettomasta käynnistyksestä tulikin yhtäkkiä käynnistymätön käynnistys :)
      No kukin arvostaa mitä arvostaa.

      • E220_CDI

        Valoja valitessa kannattaa muistaa, että samasta valovirrasta voidaan tehdä kovin erilaisia valoja valaisimen laadusta ja tavoitteista riippuen.

        Autojen vakiovaloja en ole mittaillut, mutta perheeni kahden auton lisävalot ovat hyvä esimerkki valaisimen "hyötysuhteesta" siis siitä kuinka hyvin valaisimen suunnittelija saa käytettävissä olevan valovirran valotehoksi auton eteen. Vanhan auton halogeenivalojen (2 x 1000 lm) rinnalle lisättiin melko järeät LED kaukovalot (2 x 8000 lm), eli valovirta on yhteensä lähellä 20.000 lumenia. Toisen auton bi-xenonien (2 x 3200 lm) rinnalla on xenonkaukovalopari (2 x 3200 lm), eli yhteensä valotehossa uusi häviää selvästi, vaikkei vanhan auton himmentyneitä halogeeneja laskisi mukaan ollenkaan.

        Silti vanhan auton edessä 200 metrin mittauspisteessä on 10 - 11 luksia ja uudella 15. Hyvät xenonvalot siis kääntävät -25% tehoalivoimansa yli 40% kirkkaammaksi valoksi auton edessä. Syyn näkee puiden latvoista ja mittauspisteeltä takaisin kävellessä: LED valon valokuvio hukkaa paljon suuremman osan valotehostaan vastaantulevien ja oravien häikäisyyn.

        Alle 2000 lumenin valot on vapautettu pesuripakosta, joten pesuriton LED-valo on lähtökohtaisesti takamatkalla normaaliin vakiotehoiseen xenoniin verrattuna. Osram ilmoittaa vakio Xenarc polttimolleen 3200 lm. Siksi LED valo tarvitsisi paljon xenonvaloa laadukkaamman valaisimen päästäkseen valotehossa edes tasoihin.

        LEDin etuna on vapaammin valittava (aerodynaaminen) muoto ja LED matriisin säädettävyys sektoreina. LED tekniikka mahdollistaisi erittäin tehokkaat valot, minkä näkee lisävalopattereiden tehosta. Toistaiseksi on vähän näyttöjä autoista, joissa valmistaja olisi käyttänyt tuon option muuhunkin kuin muotoiluun ja (vähäisen) valon ohjailuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe