Aikuisen oikomishoito, onko hyötyä purentaan?

Ei_vielä_konsultaatioon

Hei, olen aikuinen ja minulla on sekä vinot hampaat että purentavika. Jos ottaisin oikomishoidon ja minulle asennettaisiin ne kiinteät kojeet, olisiko siitä mitään hyötyä purentani kannalta, vai olisiko lopputulos enimmäkseen vain esteettinen? Tämä on pääkysymykseni, muut ovat extrapohdintaa.

Olen lukenut, että aikuisella ei voida vaikuttaa leuan asentoon muuten kuin siirtämällä leikkauksessa. En kuitenkaan olisi kovin innokas leukaleikkaukseen. Paranisiko purentani kuitenkin "tarpeeksi" ihan silläkin, että raudoilla hampaani kohdistettaisiin paremmin toisiinsa? Vai onko mahdollista, että ne suorat hampaat eivät olisikaan enää yhteensopivat tämän virheellisen leukani kanssa?

Entä mitä jos hampaani nyt suoristettaisiin pelkillä kojeilla, mutta vanhempana leukani kipeytyisi niin, että leikkaus olisi välttämätön. Onko jo kertaalleen suoristetut hampaat taas oiottava uudelleen?

Jos joku sattuu tietämään.

2

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kisumimmi

      Purentavika korjattiin, samoin kauheen vinot hampaat. Jouduin pitämään rautoja vuoden ajan, ennen sitä poistettiin neljä hammasta edestä. Minulla oli todettu kolmoishermosärky, joten oli pakko tehdä tuo operaatio aikuisena. Vähän outoa on edelleen, kun on vihdoin suorat hampaat. Olin silloin 25, nyt jo 41.

      • kultahammas123

        Itse kävin vuosi sitten konsultoinnissa purentavirheen vuoksi yksityisellä. Minulla on yläpurenta. Hammaslääkäri ehdotti ylhäältä kulmahampaiden poistoa ja yläkaluston työntöä taaksepäin. Hinta arvio 5000€, kesto 2 vuotta. Kerroin itse että koen ongelman olevan enemmän liian takana oleva alaleuka, jolloin sain lähetteen keskussairaalaan. Hammaslääkäri painotti jotenkin omituisesti, että hän ei voi sellaiseen antaa mitään hinta-arviota tai kestosta arviota (en edes kysynyt).

        Nyt vuosi tuon konsultaation jälkeen, mulla on oikomiskojeet ylähampaissa ja kohta tulee alas. Leikkaus tulossa vuoden kuluttua. Sitä ennen noin 4-5 hammaslääkärikäyntiä. Rahaa mennyt tähän mennessä noin 500€, josta puolet sinne yksityiselle kun piti ottaa röntgenit ja tehdä muotit hampaista. Prosessin aloittaminen oli hidasta. Tässä kohtaa arvioisin että rahaa tulee menemään vielä noin kymmenen poliklinikkamaksua ja vuodepaikkamaksut parilta yöltä sitten kun leikkaus on. Ennen oikomisen aloittamista minulta leikattiin kaksi viisaudenhammasta ja poistettiin yksi muu hammas.

        Asia on juuri niin kuin kirjoititkin. Lapsella pyritään leuan kasvuun vaikuttamaan oikomisella. Minullekin aloitettiin lapsena tämä, mutta jäi kesken. Nyt aikuisena vaihtoehtona leikkaus tai sitten jo tuo kertomani erikoinen ehdotus. Minusta taas tuntuu että leikkaukseen pääsy ja kunnallisen kautta asian hoitaminen on kuin lottovoitto. Olen asennoitunut niin, että kivut ei haittaa, läääkkeet on sitä varten ja lopputulos on aivan varmasti kaiken vaivan arvoista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe