Navtex hyödyllisyys

sailor1

Onko mielestänne Navtex-vastaanottimen hankkiminen purjeveneeseen nykyään perusteltua Itämeren alueella, kun ollaan:

a) Suomen rannikolla?
b) avomerellä?
c) toisen valtion rannikolla?

15

400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkäköli

      Tämän kesän kokemuksella ei varmaan itämeren alueella ole tarvetta. Mulla oli viisi viikkoa päällä kierroksella Suomi, Viro, Liettua, Puola, Ruotsi, Viro, Suomi.
      Nettiyhteys toimi yllättävän kauas rannasta ja sieltä saa selkeimmät ennusteet. Pidemmillä ylityksillä (esim Gzansk-Gotlanti) ei tullut katsottua tuliko varoituksia ko. alueelle. Muutenkin Navtexista tulee aika paljon turhia sanomia vaikka olisi rajannut lähetysasemat.

      • Matkaatekevä

        "Nettiyhteys toimi yllättävän kauas rannasta ja sieltä saa selkeimmät ennusteet."

        Oli tuossa alkusyksystä muutamia kertoja noin 5-8 mpk:n päässä Porkkalaiemestä mutta vielä Suomen aluevesirajan sisällä. Ei toimiut netti kun ei ollutriittävän hyvä kenttä. Ei Telialla eikä Elisalla. Saman kokeut myös useina kesinä SaaristomerelläjaTammisaaren ulkosaarilla. Ihmettelen tätä nykyistä suuntausta jossa väitetään että kännykän nettiyhteys riittää.

        Kokeilkaa vaikka Björkössä ottaa sisälahdessa(suojainen yöpymispaikka) säätiedot kännykällä. Ei onnistu.


    • Tyrnäväntörpedo

      Tekisi mieli sanoa että ei ole hyötyä.
      Navtexilla tulee tietoja säästä ja varoituksia. Osa niistä on tarpeellisia. Jos tarvittavat tiedot saa muualta, niin Navtex on turha.

    • Pilssirotta

      Samaa mieltä, että Navtex on Itämeren piirissä melko tarpeeton. Itselläni tosin ei ole laitteesta käyttökokemuksia, mutta säätiedot on Itämerellä helppo saada muitakin reittejä. Netti kuuluu melko hyvin ja välimatkat on lyhyitä. Lisäksi eri maiden VHF- säätiedotukset kuuluvat ympäri Itämerta.

      Esimerkiksi reitin Suomesta Saksaan voi tehdä niin, että 1-2 päivän välein on kännykän kuuluvuusalueella. Tällöin voi ladata uusimmat säätiedot ja ilmoittaa kotiin missä menee. Lisäksi tosiaan VHF- säätiedot onnistuu hyvällä tuurilla kuulemaan noin kerran päivässä. Tuolla reitillä on paljon laivaliikennettä, joten teoriassa niiltäkin voisi radiolla kysellä säätietoja.

      Aihe tosin kiinnostaa itseäni ja olenkin suunnitellut hankkivani jonkun edullisen radiovastaanottimen. Esimerkiksi tällaisen: https://www.amazon.com/dp/B004H9C4JK/ref=psdc_172653_t2_B00006IS4X

      Sen voisin kytkeä joko kännykkään/tablettiin tai läppäriin. Näin pystyisin vastaanottamaan Navtex lähetykset ja sääkartat.

      Lisäksi kiinnostaisi rakentaa Rasberry pi- tietokoneen, kosketusnäytön, muutaman radiovastaanottimen ja OpenCPN-ohjelman ympärille navigointitietokone. Tämä toimisi siis plotterin lisäksi AIS-, Navtex- ja sääfaksien vastaanottimena.

      • ainaNavtex

        Pilssirotan linkissä näkyi olevan kuva juuri sellaisesta radiosta, joka nykyisin on keittiöni pöydällä aamuradion kuuntelua varten. Meriradiona se oli osoittautunut huonoksi, koska ei sietänyt merellistä kosteutta. Se lakkasi toimimasta, vaikka ei kertaakaan saanut suoranaisia merivesiroiskeita. Yllättäen se alkoi taas toimia pitkän kuivatuksen ja lämmityksen jälkeen. Kyllähän kaikilla "maailmaradioilla" sääfaksejakin voi ladata läppäriin, kunhan läppäriin on ladannut sääfax-ohjelman ja on selvittänyt oikeat taajuudet ja lähetysajat. Jos kuitenkin suunnittelette pitkä purjehdusmatkoja, sääfaksien lataamista ei kannata jättää pelkästään tuollaisen matkaradion varaan. Iridium tai SSB (tai molemmat) on parempi ratkaisu.


      • Sunwindisti

        Openplotter on yksi vaihtoehto Raspi-pohjaiseksi navigointivehkeeksi. Aikalailla työn alla vielä, mutta mielenkiintoinen.


    • sailor1

      Hyviä vastauksia. Vaikuttaa siltä, että Navtex on melko turha ostos, jos pysyttelee Itämeren alueella.

      • Ssppss

        Kauempana hyöty on vielä vähäisempi kuin Itämerellä tai Välimerellä


      • ainaNavtex

        Siksikö vastaukset olivat hyviä, että niissä pidettiin navtexia turhana? Itse näen asian toisin ja siksi nykyisessä kuten kahdessa edellisessäkin veneessäni on ollut navtex. Pidän navtexin aina päällä myös Itämerellä, mutta olen rajannut vastaanoton pelkkiin säätietoihin. Minusta on etu se, ettei tarvitse vahtia radiolähetysten aikoja ja etsiä oikeita asemia (nettiyhteyteni toimii vain rantojen lähellä eikä FM-radiokaan kuulu kaikkialla Itämerellä). Mahdolliset säävaroitukset päivittyvät navtexiin tiheästi. Navtexin vastaanoton rajaaminen pelkkiin säätietoihin ei rajaa pois hätäviestejä. Niitäkin joskus on tullut, vaikkakaaan ei viime kesänä.

        Navtex on ollut hyödyllinen myös pitkillä purjehduksilla, vaikkakaan sen kantomatka ei ole kuin parisataa mailia. Pohjanmeren purjehduksilla pidän sitä erikoisen hyödyllisenä. Ei kai mikään GMDSS-järjestelmään kuuluva merenkulun viestiväline ole hyödytön?


      • ainaNavtex kirjoitti:

        Siksikö vastaukset olivat hyviä, että niissä pidettiin navtexia turhana? Itse näen asian toisin ja siksi nykyisessä kuten kahdessa edellisessäkin veneessäni on ollut navtex. Pidän navtexin aina päällä myös Itämerellä, mutta olen rajannut vastaanoton pelkkiin säätietoihin. Minusta on etu se, ettei tarvitse vahtia radiolähetysten aikoja ja etsiä oikeita asemia (nettiyhteyteni toimii vain rantojen lähellä eikä FM-radiokaan kuulu kaikkialla Itämerellä). Mahdolliset säävaroitukset päivittyvät navtexiin tiheästi. Navtexin vastaanoton rajaaminen pelkkiin säätietoihin ei rajaa pois hätäviestejä. Niitäkin joskus on tullut, vaikkakaaan ei viime kesänä.

        Navtex on ollut hyödyllinen myös pitkillä purjehduksilla, vaikkakaan sen kantomatka ei ole kuin parisataa mailia. Pohjanmeren purjehduksilla pidän sitä erikoisen hyödyllisenä. Ei kai mikään GMDSS-järjestelmään kuuluva merenkulun viestiväline ole hyödytön?

        Ei se, että ko. väline kuuluu johonkin kansainväliseen järjestelmään, tee siitä automaattisesti hyödyllistä jokaiselle.


      • GMDSS
        10-14 kirjoitti:

        Ei se, että ko. väline kuuluu johonkin kansainväliseen järjestelmään, tee siitä automaattisesti hyödyllistä jokaiselle.

        Niinkuin rannikkolaivurin (tai LRC?) radiotutkinnon suorittaneena tiedät GMDSS on jakanut merialueet A1, A2, A3 ja A4-alueisiin. Kullekin alueelle on laitevaatimuksia katomatkan mukaan.
        Tarkoittanet kommentillasi kenties sitä, ettei sisäisillä kulkukuvesillä liikkuva tarvitse avo- tai valtamerille tarkoitettua radiovarustusta. Tässä keskustelussa oli kai kysymys rannikkoalueiden merenkulusta, jossa navtex on hyödyllinen varuste! Tietysti ilmankin pärjää.... Eihän DSC-VHF:kään ole huviveneilyssä välttämätön, vaikka sekin kuuluu GMDSS-laitteisiin.


      • GMDSS kirjoitti:

        Niinkuin rannikkolaivurin (tai LRC?) radiotutkinnon suorittaneena tiedät GMDSS on jakanut merialueet A1, A2, A3 ja A4-alueisiin. Kullekin alueelle on laitevaatimuksia katomatkan mukaan.
        Tarkoittanet kommentillasi kenties sitä, ettei sisäisillä kulkukuvesillä liikkuva tarvitse avo- tai valtamerille tarkoitettua radiovarustusta. Tässä keskustelussa oli kai kysymys rannikkoalueiden merenkulusta, jossa navtex on hyödyllinen varuste! Tietysti ilmankin pärjää.... Eihän DSC-VHF:kään ole huviveneilyssä välttämätön, vaikka sekin kuuluu GMDSS-laitteisiin.

        GMDSS ei sanele huviveneille mitään velvoitteita, joten jokainen kippari (tai oikeammin veneenomistaja/-haltija) arvioi itse, mikä on hyödyllistä juuri hänen mielestään. Itse väittäisin, ettei rannikkopurjehduksessa NAVTEX anna lisäarvoa. Avomerellä nettiyhteyksien, matkapuhelinverkkojen ja yleisradioverkon ulottumattomissa asia voi olla hieman toinen, joskin uskallan kyllä väittää, että Itämeren puitteissa sekin tilanne on harvinainen ja lyhytkestoinen.


    • navtexkokemuksia

      Aloittajan kysymykseen vastaan, että navtexin kantomatka on käytännössä n. 200 mpk. Sitä kauempana avomerellä sitä laitetta ei kannata pitää päällä, vaikka virran kulutus on vähäinen. Muualla se on hyödyllinen ja vaivaton. Voit lukea säätiedot lcd-näytöstä silloin, kun haluat. Merenkulun varoituksia tulee niin paljon, että itse olen kytkenyt laitteen vastaanottamaan vain säätietoja. Niitähän tarvitaan kaikkialla ja varsinkin ulkolaisilla rannikoilla (kaikkialla tietotteet on englanniksi). Itämerellä on toisinaan hankala löytää sitä FM-asemaa, joka lähettää merisään. FM:n kuuluvuuskin on aika rajallinen, kun navtex toimii kaikkialla Itämeren alueella ja muilla rannikoilla.
      Jos hankit navtexin, älä ota halvinta versiota (sellaista läppäriin liitettävää). Itsellä eka navtex oli NASA-merkkinen, mutta sen antenni ei ollut vesitiivis ja elektroniikka syöpyi muutamassa vuodessa käyttökelvottomaksi. Myös lcd-näyttö oli siiinä jo vaiheessa tummentunut hankalasti luettavaksi. Seuraava navtexini oli paperille printtaava malli. Se oli virheinvestointi. Paperia kului metrikaupalla eikä esim. yöllä käynnistyvä printtaus ollut kivaa äänihaitan takia. Nykyinen Furunon navtex on toiminut moitteettomasti n. 15 vuotta, joten uskalla suositella sellaista pitkillekin retkille.

    • seppomartti

      Historian hämärässä kuunneltiin määräaikoina AM- jaksoilta säätä. piti tietää jakso ja kellonaika ja viritellä. Kun lyhyt- ja keskiaaltojenlähetykse loppuivat ja siirryttiin nettiaikaan jäi ainakin minulta säätietojen kuuntelu radiosta. FM ei kuulu mihinkään rannikon ulkopuolelle. Jotenkin Navtex tuntuu menneen ajan jäänteeltä, radion säätiedon kirjalliselta esitykseltä- Lyhyen omistuksen jälkeen Välimeren Navtax joutui roskikseen.
      Nykyaikaa on katsella synoptista karttaa ja grib filet silloin kun haluaa sateliitin kautta. Niistä oppii maallikkokin hiljalleen sääilmiöitä paremmin kuin muutamien sanojen tulkinnasta. Rannion läheisuudessä pärjää netin säätiedoilla.

      • navtexkokemuksia

        Historian hämärästä voi kyllä palata nykyaikaan jopa AM-jaksoilla! Tanskan metereologinen instituutti eli DMI aloitti muutaman vuosi sitten uudelleen AM-lähetyksensä pitkillä aalloilla (245 kHz) pelkästään merisäätä varten. Lähetysajat ovat 0645, 1145, 1745 ja 2245 paikallista aikaa. Tiedotukset luetaan niin hitaasti, että tanskankielestä ehtii saada selvää. Myös havaintoasemien tiedot ja 5 vrk:n merisää luetaan. Kattavuusalue on Eteläinen Itämeri ja Pohjanmeren alue Tyska Buktenilta Syd Utsiraan. BBC:n shipping forecast toimii edelleenkin 200kHz:lla ja sitä kannattaa seurata Pohjanmerellä liikkuessa.
        Tietenkin synoptisia karttoja on aina hyvä seurata. Itse teen sen SSB:n Pactor-modeemin avulla. Grib-filet ovat meterologista "raakadataa" ja mukava lisä. Nämä lähteet eivät tietenkään ole yhtä vaivattomia saavuttaa kuin yksinkertaisen ja melko halvan navtex-vastaanottimen näyttöruudun teksti.
        Varmaankin rannikon läheisyydessä "pärjää netin säätiedoilla", mutta se edellyttää todellisia lähietäisyyksiä. Oman kokemukseni mukaan esim. iPadin nettiyhteys toimii vain satamissa, joskus vain esim. marinan, kahvilan tai kirjaston wifi-yhteyden avulla. Tietenkin netin sääverkkoja seurataan, mutta navtex on hyvä lisä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe