Kamuttaja muistelee Pyhää Urhoa!

Tätä voi sanoa, ettei kuulu tänne, mutta mielestäni kuuluu sittenkin.
Muistelo koskettaa kaikkia suomalaisia, koska meille kuuluu myös Pyhän Urhon päivä.

Aikoinaan ollessani Valloissa törmäsin sellaiseen kuin Pyhän Urhon päivään.
Tätä viettivät suomalaiset, mutta juhlassa oli paljon aivan kanta amerikkalaisia.
Tämä juhla oli minulle jotain aivan uutta.

Olin siinä juhlassa pienen ryhmän kanssa esittämässä suomalaista näyttämöviihdettä.
Lopuksi lauloimme suomeksi Lännenlokarin.
Minä olin siinnä kuvaelmassa lokarina jota muut esitteli, lauloin kyllä mukana.
Asuna oli pohjalainen kansallispuku, puukkoineen kaikkineen.
Esityksemme oli etusivun juttu alueen suurimmassa lehdessä, kuvien kanssa.

Esiinnyimme juuri tuolla Minneapoliksessa jossa Saulikin nyt oli, jossain hyvin suuressa juhlahallissa, tarkemmin en muista missä.

Seuraavana päivänä olinkin ryhmän kanssa Chicagossa, juhlimassa irlantilaisten Pyhän Patrickin päivää, ja siellä oli eri esitys.

Kerroin vain esimerkkinä, ettei sitä lapsena Pielisjärvellä tiennyt, minne se elämä isona heittelee.
Silloin oli suuri juttu päästä käymään Joensuussa.
Olin 14 v kun ensi kerran pääsin sinne, ja voi sitä tunnetta..

47

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No se tuli sitten kahdesti.
      Ensin ilmoitti, että lähetys epäonnistui, puuttui muka kenttä, joka on pakollinen.
      Sitten kun laitoin kentän, ja lähetin, niin näin siinä kävi, tuplana tuli.

    • Enpä uskonut minäkään pienenä poikana Pielisjärvellä että tulee käytyä "lännellä" kaukaisissa sukulaisissa joskus. Minneapolisin kautta Calumetiin ja takaisin.

      • Suapi nähä miten tässä vielä äijän käy, kun tuo elämä heittelee, sanoi savolaispoika kun viisi vuotta täytti.


    • Sen juhlan voisi ottaa käyttöön Halloweenin tilalle, olisi paljon iloisempi, ja ilman kauhutekijöitä oleva juhla.

      • urkin.poika

        Empä ole ikään kuullu koko urkin päivästä miksi sitä siellä vietetään.


      • Perinnettä

        Eikö meijän kotoperäinen kekri kävisi? Se on ilon juhla!


      • nootta.tootta
        Perinnettä kirjoitti:

        Eikö meijän kotoperäinen kekri kävisi? Se on ilon juhla!

        Eikös nuo päivät ole aivan eri aikaan jotta niinkun sopisi kumpikin meille.


    • Aloituksesi kuuluu erittäin hyvin Lieksan kunnan keskustelun aihealueisiin. Juuri omat kokemukset ja muistot matkoista ulkomaille lieksalaisena tai pielisjärveläisenä ovat palstan rikastuttavaa antia. Niitä on mukava muistella ja kun hallitsee sujuvan kirjoittamisen taidon, miksipä ei muistojaan voi jakaa muillekin luettaviksi.

      Matkailu avartaa – sanotaan. Se on totta kun seurailee ihmisten touhuja ja tapoja meille entuudestaan vieraissa ympäristöissä ja kulttuureissa. Jo vähäisten keskustelutuokioiden jälkeen on helppo huomata, että ihmiset ovat kanssamme samankaltaisia kansalaisia iloineen, suruineen ja huolineen.

      Perheen kanssa ulkomailla matkaillessani olen havainnut, että lapset ovat ennakkoluulottomampia ystävystymään paikallisten lasten kanssa, kuin aikuiset paikallisten aikuisten kanssa. Vaikka lapsilla ei ole yhteistä puhuttua kieltä, touhut ovat hyvin samanlaisia kaikkialla. Yhteisenä kielenä voi olla vaikkapa jalkapallopeli. Joukkueet saadaan helposti muodostettua ja lasten iloisuus on näkyy ja kuuluu kauas.

      Aikuisten rasitteina alkuun ulkomailla ovat usein erilaiset ennakkoluulot ja pelot vieraita ihmisiä kohtaan. Ennakkoluulot johtuvat enimmäkseen oikean tiedon puutteesta. Joillakin ihmisillä ennakkoluulot ja pelot ovat niin vahvoja, että ne estävät matkailun, vaikka siihen olisi varaakin.

      Suomalaiselle voi olla jopa opettelemista jo siinä, että joku ulkomaalainen haluaa aidosti ja vipittömästi olla ystäväsi. Matkailu poistaa kuitenkin laput silmiltä, kun huomaa samankaltaiset ihmiset ja tutunoloisen elämänmenon kaikkialla.

    • Huomasin tuon Calumetissa käydessäni. Tapasin siellä yhden Leon jonka isovanhemmat olivat muuttaneet Itä Suomesta Amerikkaan yli sata vuotta sitten. Minä haluun puhua suomia sanoi hän kun kuuli suomalaisen tulleen kylille.

    • hissanmaikk

      Ei huuuklllu tännnnwe vaaaa amereriiklan pssatoopn

      • Azerin kielestä suomennettuna nimimerkin hissanmaikk viesti kuuluu seuraavasti:

        "Se on psykiatrinen ja ihmisoikeuksiin perustuva lääke".

        Voiko tuota enää selvemmin todeta kuivankaan kauden aikana!

        Kyllä hissa on perillä erilaisista rohdoista ja niiden käytöstä sekä vaikutuksista. Sen olemme saaneet jo monin tavoin todeta palstallamme.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Azerin kielestä suomennettuna nimimerkin hissanmaikk viesti kuuluu seuraavasti:

        "Se on psykiatrinen ja ihmisoikeuksiin perustuva lääke".

        Voiko tuota enää selvemmin todeta kuivankaan kauden aikana!

        Kyllä hissa on perillä erilaisista rohdoista ja niiden käytöstä sekä vaikutuksista. Sen olemme saaneet jo monin tavoin todeta palstallamme.

        Ai se olikin azeria, minä kun yritin seminolien sanakirjan avulla ratkoa sitä.
        Kyllä hissa on omaa luokkaansa rohdoissa ja kielissä, ei meidän kannata kilpailla.


    • pettymys.siitä

      Virkaheitto opettaja, kuten uuninpäällinenkin. Nuorena rusoposkisena ollessaan heistäkin toki vanhemmat toivoi tulevan kunnon kansalaisia.

      • täysi.sekoboltsi

        Käyttää varmaan jotain kovia psyykenlääkkeitä ja sitten heti näppikselle.


    • Itse en ole käynyt kertaakaan Valloissa, mutta jos luoja ja viskaalit sen sallivat, on se kyllä täysin mahdollista, että sielläkin käyn. Kamun muistelut tavallaan ovat sellaista lukemista, että ne antavat miltei neljänneksen kokemuksesta ja suuntaavat odotuksen tilaa.

      Menneisyys muistuttaa itsestään aina kun haluaa. Koskaan ei tiedä, minne se vie. Voi vain toivoa joutuvansa kivaan paikkaan. Matkustellessa myös nuo eri kielet tulevat likemmin ja paremmin sisäistetyksi kuin täällä koti Lieksassa. Menee varmaan vielä vuosia monta, ennen kuin olen tiettyjen kielellisten lahjakkuuksien tasolla, vaikka olenkin tyydyttävän välttävähkösti yrittänyt tulkita niitä;)

      Kyllä. Ajattelin vielä matkustella.

      • Jos tulee tilaisuus, niin käy ihmeessä.
        Kannattaa etukäteen tutkiskella, mitä odottaa matkalta, sillä sieltä löytyy kyllä joka lähtöön, ja makuun.

        Itse harrastin metsästystä, työn ja opiskelun lomassa.
        Aseen saanti oli helppoa ulkomaalaisellekin, kun oli paperit kunnossa.


    • Kai on. Ei mennyttä, mutta tässäkö on palstalla mitä voimme hankkia, saada ymmärtää. Sana hankkia, on suomen kieltä. Minä toivon, että olette oman ajatuksiemme hankkijoita. Hoksasin jonkun tuolla lainaavan epäkorrektisti jossakin toisaalla asiallisia.

      Miettikää milloin tarvitsee edes epätyydyttävään ja ala-arvoiseen mitään vastata.
      No, toivon, että on lysti elon meillä kaikilla.

      https://www.youtube.com/watch?v=lFD_l_Qt47U

      Voi olla, että en ole kukkaan. Olen ja elän, kuitenkin.

      https://www.youtube.com/watch?v=bvwaXfsdmRY

      Rakastaminen ei ole helppo laji elossa. Helppoa on vain olla. Minä en ole vielä aidosti kenkään, kenenkään. Paitsi vaimoni.

      • Kävelen, silloin kun tahdon.


    • Joku tuolla ylempänä kysyi, miksi Pyhän Urhon päivää vietetään.
      Siihen on keksitty sellainen tarina, että tämä Urho karkotti heinäsirkat Suomesta.

      Siitä miten karkotti, on useita eri versioit, siinä juhlassa jossa olin, kerrottiin hänen soittaneen huilua ja heinäsirkat seurasivat häntä.
      Suomen viinisato oli kuulemma pelastettu sadoiksi vuosiksi.

      Juhla itse oli täysin viinitön, mutta iloa ja hauskaa riitti silti.
      Amerikkalaiset tulivat meiltä kyselemään, kuinka paljon Suomi tuottaa viinejä, ja mistä niitä saa?

    • Tämä seuraava ei ole pahansuopainen kysymys kamutajalle, mutta jos huomaat monimuotoisen elon yhteyden, mitä mieltä olet, entisenä pielisjärveläisenä ymmärryksen ja historian käytävistä, joita on toki käytettävissä? Miten?

      Anteeksi kysetulva. Olkaamme... Kerro jos tahdot. Arvostus tietoon olevaan, jopa tulevan tulevaan ei kanssani koskaan katoa. Kaikki mennyt, myös ei mitään muuta tee, kuin kiinnostaa. Unholaan en toivoa voi hyvän ajatuksen menevän, ja rohkea se, joka täällä ryhdisti kirjoittaa.

      Tiedän, että olen hankala. Mutta en ole liian utelias.
      Paitsi että. Huomioikaa potentiaali, joka on olemassa jännitteessä. Voimakkaassa. Virta tulee vasta sen jälkeen, jos käännetään oikeaa kytkintä;)
      Ajakaa autojannekin varoen, kaasuanne ja vaihteitanne kytkinten kera käyttäen. Katsokaa toki nykyistä sumua. Älkää ohittako hitaassa sumussa, jos ette nopeuttanne näe. Ja, liukkaat ne ovat vasta tulossa;)

      PS. Urhot ovat, ja tulevat olemaan.

      • Ei mitään anteeksipyytämistä, kysy vapaasti vaan, asiakirjoittajille koetan aina vastata.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Ei mitään anteeksipyytämistä, kysy vapaasti vaan, asiakirjoittajille koetan aina vastata.

        Kuitti. Roger. Ja mitä sitten muuta. Ennen lentoa ja radio liikennettäkin olevan aurinkomyrskyn ilmeisen selkeästi olet huomioinut aidon.

        On hyvä olla läsnä. Hyvä on ymmärtäen asioita kaikenmoisia käsitellä;), myös mennä nukkumaan. Sitä sanotaan myös mahtisanaksi. Ei jumalaa kirjoiteta koskaan mahtisanana. Ei millään kielellä. Millä kielellä jotain kirjoitetaan mahdilla isosti isoavaksi? (Toki aina isolla, isottelen vain;)

        Joskus kansakoulussa luin Teuvo Pakkalaa. Neljä vuotta sitten, kun tutustuin tähän palstaan, mietin monia asioita. Nimimerkkini ovat, vaihdelleet. Entä sitten. Aikoinaan olisin halunnut ottaa nimimerkiksi sen stiiknafuulian! Se oli tietenkin, varattu;)

        No se olkoon siitä, ja varattu. Olkoon mitä kieltä tahansa.
        Hyvä kun on kuitenkin joku kieli ja yhteys, ennen kaikkea hyvä, ja hyväntahtoinen ymmärrys. Joku ummi;)

        Kaikki hyvin, kunhan syvimmät kolmannen pirulliset portit ensinkään eivät meitä manaa. Ihmisen pojan on oltava vahva;) Valtaa ja valtakuntia on, ja olaan joskus häkellyttävän sopivan muuttujia sanojemme kera.


    • Tuominen.isosetä

      Olet tosi erikoinen persoona Kamu. Olit Walloissa opiskelemassa ja töissä ja näytelmäseurueessa. Mikä oli päätarkoitus ja montako vuotta olit. Minun sukulaisia elää Lantanassa kävitkö siellä? Tapasitko Tuomisia.

      • En muista Lantanasta, vaikka olin sielläkin pari päivää, mutta Lake Worthista muistan Tuomisen omistaman rakennusliikkeen.
        Mies oli tullut sinne joskus 60- luvun alkupuolella, ja oli kotoisin jostain Pohjois-Karjalasta, en muista tarkemmin, mutta ei kuitenkaan Pielisjärveltä, tai Lieksasta, se olisi jäänyt mieleen.
        Asuin hänen luonaan melkoisen ajan.

        Päätarkoitus oli opiskelu.


      • Tuominen.isosetä
        kamuttaja kirjoitti:

        En muista Lantanasta, vaikka olin sielläkin pari päivää, mutta Lake Worthista muistan Tuomisen omistaman rakennusliikkeen.
        Mies oli tullut sinne joskus 60- luvun alkupuolella, ja oli kotoisin jostain Pohjois-Karjalasta, en muista tarkemmin, mutta ei kuitenkaan Pielisjärveltä, tai Lieksasta, se olisi jäänyt mieleen.
        Asuin hänen luonaan melkoisen ajan.

        Päätarkoitus oli opiskelu.

        Joensuusta olivat lähtöisin ja nyt asuvat Lantanassa. Olen edelleen sitä mieltä ja nyt vielä vahvemmin, että olet tosi erikoinen persoona Kamu. Halusin kokeilla sinua ja siksi puhuin vain Lantanasta. Tietosi siitä että olivat silloin Lake Worthissa vakuutti minut.


    • mikä.on.oikea.nimi

      Millainen mies löytyy nimimerkin Kamuttaja takaa. Hänhän kirjoitteli aikoinaan rekkamattomana merkillä Kamuttaja-Setä. Sittenkun jotkut ääliöt keksi alkaa laittaa roskaa samalla nikillä hän rekkasi itsensä. Joskus näkyy kirjoitelevan Espoon sivuille olen huomannut.

      • Aivan tavallinen suomalainen mies.


    • Ymmärtämättömien väärinkäsitysten välttämiseksi otan esille kuvitteellisen tilanteen. Istahdamme kamuttajan kanssa saluunan tiskille. Minä tilaan tupla viskin jäillä ja kyytipojaksi kolpakon kylmää olutta.
      Kamuttajan janojuoma on mitä ilmeisimmin, kaikesta päätellen, pitkä lasillinen kylmää raikasta valkeaa valion tuotetta. Nämä ovat asioita joita kannattaa arvostaa. Olipahan sitten evoluutiota tai ei;)

      Kuvittelijat ja uteliaat eivät voisi olla enempää väärässä, jos kuvittelevat eräiden tiettyjen olevan samoja täällä palstalla. Tämän kirjoitin selventääkseni asiaa, sillä aika ajoin täällä esiintyy typeriä väittämiä. Kuten jo sanottu, kamuttaja ja wanha_lieksalainen ovat tämän palstan herrasmiehiä. Itse itseni luokittelen vielä tämän palstan persekärpäseksi;) Kaipaan vielä harjoitusta.

      https://www.google.fi/search?q=aina kun mä maitoo juon&oq=aina kun mä maitoo juon&aqs=chrome..69i57j0l5.6239j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    • Mielestäni Katuvankan kuvaus on todella kuvitteellinen. Kamuttajalla uskon olevan hyvin vähän jos ollenkaan asiaa kyseiseen saluunaan. Kuvaelmassa kyse lienee kyläpahasen ainoasta kuppilasta, jonne minäkin saavun helteisen päivän jälkeen tapaamaan vanhoja tuttaviani Kamuttajaa ja Katuvankkaa. Maito ei kuulu minun juomavalikoimiini, vaan tilaisin lasillisen vettä jäillä.

      Minun käyntini Lieksan anniskelusaluunoissa ovat jääneet hyvin vähiin. Puustellissa kävin tänä vuonna heinäkuussa kerran syömässä. Rajanpirtissä, Osulassa, Reppubaarissa, Asemaravintolassa ja Kulmalla kävin joitakin kertoja 60- ja 70-luvuilla. Nykyiset saluunat ovat jääneet käymättä.

      Kulma, Kaatrahovi ja Aigabriha olivat tanssipaikkoja, joissa tuli 70-luvulla pitäydyttyä.

      • Sarkalaaaan

        Nehän ne ainoat huvipaikat oli ja aikoinaan Sarkala lisäksi.


      • Sarkalaaaan kirjoitti:

        Nehän ne ainoat huvipaikat oli ja aikoinaan Sarkala lisäksi.

        Kyllähän sitä oltiin 70-luvulla sellaisia ”Urhoja”, siis en ainoastaan minä, moni ikäluokkaani kuuluva myös, että kaikissa edellä mainituissa tuli pistäydyttyä. Se oli sitä nuoruuden aikaa minulle. Lisäisin kyllä Simo Hurtan, ”Simpan” tuohon. Se oli aikoinaan katutasossa, ja myöhemmin osuuskaupan remontissa kaivettiin monttuun tuo” ristorantte”. Eräs Pekka oli siihen aikaan yksi suosituimmista ”sisäänheittäjistä”.

        Ravintolakulttuuri on nykyisin aika lailla erilainen. En sitä sen tarkemmin ole nykyisin testaillut, mutta tiedän olevan Icellaa ja jatkoaikaa. Jatkoaikaa kyllä tarvitsee moni, joku ei saa yhtään, jos yrityksistä Lieksassa puhutaan. Nyt en viitsi kovin edes keventää millään, koska vakavista säryistä on kyse. Ei minulla, mutta Lieksalla. Vadelmaan vielä ehti, puolukkaa riittää, pieni muu on pelkkää ironiaa, itse kunkin, suuren mielen harmonian syrjällä.

        PS. Hyvä aloitus kuuluu aina Lieksa palstalle. Olen sitä mieltä. Säännöt eivät mene lain etupuolelle. Perustuslaissa on tiettyjä asioita, jotka kumoavat tämän palstan epäkelvot säännöt. Jos sääntöjä ryhdytään keskenämme särpimään, niin se on loputon väittely, pureskelu ja hammasten kiristely. Lieksaan tarvittaisiin silloin pari hammaslääkäriä lisää;) Että sellaista urhoollisuutta.


    • Calumetistä löytyy Tahtinen Tattoo eli Tähtisen tatuointiliike. Naapurikaupungissa
      Nashwaukissa näin säiliöauton jossa luki Latvala Oil.

      • en.ole.suposta.kuullut

        Mielenkiintoista. Miltei uskottavan yhdistettävää. Mutta. Minä en tapanani pidä, tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä.


      • erkki.ei.ymmärrä
        en.ole.suposta.kuullut kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Miltei uskottavan yhdistettävää. Mutta. Minä en tapanani pidä, tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä.

        Mikä pöhelö sinä oletsekoiluinesi ei ymmärrä tuota jorinaa Erkkikään.


      • Turha kommentti. Rotesti jo totesi ketjun alussa, että on käynyt merten takana. Mielestäni, he ovat letkein rantein, keskenään vielä huumorilla höystänet asiayhteyttä, näin jälkeenpäin ajatellen. Ei ole syytä olla hankala. Myötähäpeän.

        https://www.youtube.com/watch?v=l5Me9bhVc2Q


      • Oliko tuo Calumet Minnesotassa, vai jossain muussa osavaltiossa?
        Minnesotan Calumet on pieni kiva kaupunki.
        En tiennytkään siellä olevan suomalaisasutusta.

        Onhan Minnesotassa jopa Heinola niminen kaupunkikin.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Oliko tuo Calumet Minnesotassa, vai jossain muussa osavaltiossa?
        Minnesotan Calumet on pieni kiva kaupunki.
        En tiennytkään siellä olevan suomalaisasutusta.

        Onhan Minnesotassa jopa Heinola niminen kaupunkikin.

        Jaa nyt vastaan itselleni, että on Minnesotassa. Tajusin vasta nyt, että mainitsit Nashwaukin olevan naapurikaupunki, ja se on Minnesotassa.


    • Voi teitä. Tunnistaisiko kukaan teistä todellisen elon, paikan ja ajan sanoiksi pukien. Olipa sitten menneisyyttä, tai tulevaa ajan ennustamisen tuloa. Voitte toki leikitellä kaikella tieteenne ymmärryksellä.

      En, minä en ole mikään. Olen vain läsnä. Keskustelen silloin tällöin kansanne. Palstalla on ajassamme muistelevia, jopa menneitä muistelevia. Tuntuu hyvältä. Jos ei hyvältä tuntuisi, olisin poissa. Kolmen asian kanssa olen leikkinyt. Ne ovat eri, ja erikoisen muuttuvia ilmeisen tahtotilan tilanneriippuvuudesta suhteutettuna kolminaisuuden määrään. Kolmen voitte potenssilaskulla pohtia vaikka heti hetkessä ajatuksissanne. Syntyykö siitä edes kahdeksaa todellista ajan ajatusta?
      Toki. Voisin kysyä teiltä kaikilta lieksalaisilta, onko teillä kahdeksaa viisasta tai viihdyttävää ajatusta, ajassanne?

    • Katuvankka

      Toki. Voisin kysyä teiltä kaikilta lieksalaisilta, onko teillä kahdeksaa viisasta tai viihdyttävää ajatusta, ajassanne?
      1. Syntymä.
      2. Ensi kokemus on ilman hengittämisestä.
      3. Lapsuus. Se kaikki on hyvää kokemusta. Mahtavaa. Sain kohdistaa käpykeppini.
      4. Koulu. Opin lukemaan. Jo aikaisemmin, kuin ammuin rastaita ritsoilla.
      5. Ymmärsin ensikerran asioiden yhteen liittyvyyttä ajan kanssa.
      6. Olin sitten, en kerro. Koska paljas ei pidä olla, edes auringolle.
      7. Olen osittain primääri.
      8. Voitte tahkojenne kanssa jatkaa kohteliaasti. Osaan joskus jotain teroittaa.

      PS. Parasta on ymmärrys monipuolinen ja lähestyä todellista aihetta.

    • Calumet nimisiä paikkoja on myös muissa osavaltioissa. Serkun mies joka on suomalaista
      sukujuurta ja omistaa suomalaisen sukunimen on Mayor eli kyläpäällikkö tässä käymässäni
      kaupungissa. Kuukkelilla tuon voi tarkistaa.

      • äääjjjäää

        kamuttaja keskustelee itsensä kanssa kuten tavallista vaihtaa vain nikkeitä


      • äääjjjäää kirjoitti:

        kamuttaja keskustelee itsensä kanssa kuten tavallista vaihtaa vain nikkeitä

        Voi hitto soikoon tuota sinun ”pitsin” nypläystä. Minä en ole kamuttaja. Rotestikin on eri asia. Muistelen minä hänen tietäneen metsästyksestä eri asioita kuin kamuttaja. Usko jo typerys. Nyt on anteeksipyynnön paikka minulla. Itse itseäni komentaen annan hyvän esimerkin. Katsoin kirjoittamaani ylempänä! Ei oikein toisille, ei ainakaan lapsille kerrottavaa.

        Olisi kannattanut siinä saluunassa tilata lasillinen vettä jäillä;)
        Sorry. Hyviä artisteja kannattaa aina kuunnella. Sateenkaaren värejä ja myrskyjä kannattaa käsitellä elämän taitein.

        Musiikki rauhoittaa. Niin on moni todennut;)

        https://www.youtube.com/watch?v=e-OSEw22T4o
        https://www.youtube.com/watch?v=r1tjCaE94RE

        PS. Tutkimus väittää, että poliitikot ovat rehellisempiä kuin kansa uskookaan. Mikä tutkimus? Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta rehellisyys on asia, joka sivuaa aina kaikella tavalla kaikkea!


      • Lisään kommentin vielä.

        Minä ja wanha_lieksalainen varsinkin olemme täysin eri sorttia. Mietiskelen asioita tietenkin subjektiivisella omalla tavallani. Arvostan asioita, kunnioitus on vielä suurempi asia. Mutta tuon Wanhan edesottamukset lähentelevät palstan ja someen osallistumisen tyylitajua ja kaikin puolin rauhallista asennetta siten, että se on jo lähellä arvostuksen sijasta kunnioitusta. Harvoin ja ytimekkäästi on parempi kuin jatkuva selostus ajattelematta, kokematta tai toteen näyttämättä.


      • Minulle toi dna-testi paljon uusia sukulaisia, joista kyllä osasta oli tietoa, mutta osasta ei.


    • Lipolipo

      Sinä se aina ilmestyt wanhan ja kamuttajan pyllyä nuolemaan.Heillä tietoa,sinulla puutaheinää.

      • Hei. En heidän tietoaan ja tasoaan ole kieltänyt. Pyllyn nuoleminen ei ole tapani. En oikein edes tunnista termiä, koska voin sanoa sen suoraan perseen nuolemiseksi. Hienostelu taholtasi on ymmärrettävää, koska ilmeisen selkeästi haluat olla sanankäytössäsi kohteliaan korrekti ja muutenkin nuolematon siveä.

        Monimutkaiset ovat väittämäsi tiet, jos jotain todella tahdot edes ilmentää. Ymmärrys ei synny tuossa tuokiossa. Salamanleimahduksina ehkä jotain ymmärrät. Tai, näet unta, joka antaa sinulle säteilevän kasvun iloa.


    • Kyllähän jokainen "täysipäinen" näkee meidät eri ihmisiksi.
      Antaa häirikön aivan rauhassa yrittää provosoida.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe