Isä Meidän on juutalainen rukous Kuninkaalta

Juutalaisuus_hyvää

Juutalaisten Kuningas on Raamatussa opettanut meille Isä Meidän rukouksen. Myös kaikki muut Jeesuksen opetukset ovat juutalaisuutta ja Isän Jumalan antamia Pojan kautta meille ihmisille, oli lähtökohtamme sitten juutalaisuudesta tai muusta. Jeesus myös tahtoo juutalaisuutensa leviävän kaikkialle maailmaan ja Paavali myös opettaa Jaloon Öljypuuhun liitetyistä oksista ja juutalaiset olivat niitä luonnollisia oksia ja pakanakansoista syntyneet villistä metsäöljypuusta.

43

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTS--

      Ei, vaan Jeesus haluaa farisealaisen juutalaisuuden ja kaikkien muidenkin uskontojen katoavan Kristus-uskon tieltä.

      • Faris on arabi-soturi, hevosmies, miekkamies.

        Faris on kylä Lounais-Jemenissä ja kunta Kreikassa.

        Furusiyya oli osa Länsi-Eurasian suurempaa ilmiötä, johon kuului aikoinaan myös eurooppalainen ritaruus. Ratsumies tai ritari on faris.

        Faras = hevonen ( johdannainen)

        Faras-naama......... ei ole hevosnaama, vaan hevoseläimiin liittyvien asioiden tietosanakirja.

        (Älkää asettako liian raskaita taakkoja juutalaisille, kun ette itse niitä noudata. )


        Farise-alainen tarkoittaisi näin ollen, tässä ajassa, Islamin alaisuutta. Islamin ikuisen pyrkimyksen jatkuvaa etiikkaa.


      • oipoi

        Kyllä tällä vuosisadalla tulisi jo päästä uskonnonvapauteen, vapauteen kaikista uskonnoista.


      • KTS_n_Jeesus

        KTS:n Jeesus on islamistien Jeesus ja myös monilla kristityillä Jeesus on ihan eri Jeesus kuin Raamatussa oleva Jeesus Juutalaisten Kuninkaana, joka ristinsä kantaa ja tähän seuraajiaan kehottaa myös, ja esimerkkinä Paavali ja valitut 12 apostolia ja elämästään voimme lukea Raamatusta vähän, mutta Jeesuksen sanat hyvin tallennetut, sillä Isä Jumala sen näin on säätänyt, ettemme olisi kaikenlaisten Jeesus-oppien heiteltävissä tässä maailmassa.

        Hyvin erilainen on Raamatun Jeesus Juutalaisten Kuninkaana kuin islamistien Jeesus Koraanissaan, ja samoin kristittyjen Jeesus esimerkiksi Lutherin kirjoituksista juutalaisista selvästi paljastuu ihan eri Jeesukseksi kuin Raamatun Jeesus. Erilaiset lahkot tässä maailmassa muodostaa sen näkemyksensä Jeesuksesta sen oman hengellisen isänsä mukaan, mutta tärkeää on Jeesuksen Isä ja Jumala ja Pyhä Henki ja elävä vesi, ettei eksy toisenlaisiin Jeesuksiin ja toisenlaiseen evankeliumiin, kuin mitä Raamatussa esitetään.


    • " Jeesus haluaa farisealaisen juutalaisuuden ja kaikkien muidenkin uskontojen katoavan Kristus-uskon tieltä. "

      Mielenkiintoista KTS, yksi Faris Odeh oli palestiinalaispoika joka pääsi hengestään kivittäessään panssarivaunuja vuonna 2000.

    • Jeesus_Raamatussa

      Jeesus Raamatussa opettaa sen suurimman rakkauden Isää Jumalaa kohtaan ja samoin kaikkia ihmisiä kohtaan ja Juutalaisten Kuninkaaksi syntyi tähän maailmaan Daavidin Juurivesana ja Aabrahamin luvattuna siemenä, joka voittaa maailman ja Saatanan tekemällä Isän Jumalan tahdon ja tämä on hyvää juutalaisuutta Jumalassa, sitä parasta ja tärkeintä Pyhässä Hengessä, kuten Jeesus oli siinnyt Isästä ja Pyhästä Hengestä vaikka syntyi Eevan tyttärestä eli juutalaisesta nuoresta naisesta, joka ei vielä ollut yhtynyt mieheen Immanuelin synnyttäessään Beetlehemissä, ja Raamatun profetiat Israelin Messias-Kuningas-Papista täyttyivät tässä ja monissa muissakin Jeesuksen elämänvaiheissa, kuten Jerusalemissa ristiinnaulittuna Uhrilampaana ja Jesaja sen esittää luvussa 53 ja autuaat ihmiset panevat kaiken toivonsa tähän syntiensä anteeksiantamukseksi, eikä muuta voikkaan olla todellisuudessa, sillä sielu sielun puolesta ja sielu on veressä ja Jeesuksen veri pyhä ja puhdas vailla syntiä ja perisyntiä myös Aadamista.

      • Jeesuksen_opetus

        Jeesuksen opetus on ristinsä kantamisen tie seuraajilleen tässä maailmassa ja näin maailman voittaminen, kuten itse voitti maailman tehden Isän Jumalan tahdon eikä omaansa etsinyt.


    • TavallinenRukous

      Isä meidän on on juutalainen messiaaninen rukous jossa pyhitetään ensin Jumalan nimi ja sitten pyydetään valtakuntaa, huolenpitoa sekä armoa. Jeesuksen opettama rukous alkuperäisimmässä muodossaan lienee ollut kutakuinkin tällainen:

      Isä! Abba! Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi.
      Anna meille tänä päivänä, jokapäiväinen leipämme.
      Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.
      Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen.
      (Aamen)

      Jeesus ei tullut tullut tuhoamaan farisealaisia, noita muista eronneita, vaan palauttamaan halakhan ja ottamaan pois mishnan. Jeesus ei haukkunut, ei torunut, eikä kuvannut farisealaisia, vaan opetti miten farisealaisten ei tule käyttäytyä.

      • Olemmeko me Abbakselle velkaa?

        Eikö Abbas rakenna linnansa ihan kansalle tarkoitetuilla avustusvaroilla?


      • TavallinenRukous
        fari.g kirjoitti:

        Olemmeko me Abbakselle velkaa?

        Eikö Abbas rakenna linnansa ihan kansalle tarkoitetuilla avustusvaroilla?

        Abba on nimi, jolla juutalaiset yleisesti kutsuivat Jahvea ensimmäisellä vuososadalla Adonai- ja HaShem- nimien rinnalla. Tämä on huomattavaa varhaisissa synagoga rukouksissa. Abba siis tarkoittaa aramean kielellä isää, kuten varmaan ymmärsit, ymmärsitkö? Velka taas on synnin seuraus joka täytyi lunastaa uhrilla, temppelille sovitusuhriksi kelpasi kyyhkys pari, vuohi, lammas tai härkä.


      • TavallinenRukous kirjoitti:

        Abba on nimi, jolla juutalaiset yleisesti kutsuivat Jahvea ensimmäisellä vuososadalla Adonai- ja HaShem- nimien rinnalla. Tämä on huomattavaa varhaisissa synagoga rukouksissa. Abba siis tarkoittaa aramean kielellä isää, kuten varmaan ymmärsit, ymmärsitkö? Velka taas on synnin seuraus joka täytyi lunastaa uhrilla, temppelille sovitusuhriksi kelpasi kyyhkys pari, vuohi, lammas tai härkä.

        Herää lähinnä kysymys, että oliko heprea kielletty? Jos oli, niin miksi. Johtuiko se valtasuhteista ?

        " Velka taas on synnin seuraus joka täytyi lunastaa uhrilla...... "

        Jos velasta selvisi uhraamalla temppelille joku elukka, niin se on aika erikoista. Rooman lain mukaan, jos velallinen ei maksanut velkaansa, velkoja vei hänet oikeuteen. Oikeus määräsi tietyn ajan, jonka sisällä velka oli maksettava. Jos määräaikaan mennessä suoritusta ei kuulunut, velkoja sai tehdä velalliselle mitä halusi, pistää vaikka kahleisiin orjaksi.


      • TavallinenRukous
        fari.g kirjoitti:

        Herää lähinnä kysymys, että oliko heprea kielletty? Jos oli, niin miksi. Johtuiko se valtasuhteista ?

        " Velka taas on synnin seuraus joka täytyi lunastaa uhrilla...... "

        Jos velasta selvisi uhraamalla temppelille joku elukka, niin se on aika erikoista. Rooman lain mukaan, jos velallinen ei maksanut velkaansa, velkoja vei hänet oikeuteen. Oikeus määräsi tietyn ajan, jonka sisällä velka oli maksettava. Jos määräaikaan mennessä suoritusta ei kuulunut, velkoja sai tehdä velalliselle mitä halusi, pistää vaikka kahleisiin orjaksi.

        Oletko oikeasti noin tyhmä vai trollaatko tahallasi ymmärtämällä väärin? Ei heprea tietenkään ollut kiellettyä, mutta sitä helpommasta arameasta tuli yleinen kieli koko Lähi-Idässä muinaisen Persian otettuaan sen valtion pääkieleksi. Ja tuossa velasta ei nyt ole kyse kahden ihmisen rahallisesta velasta, vaan ihmisen ja Junalan välisestä velasta joka syntyi jos rikkoi Jumalan antamia käskyjä vastaan. Suosittelen menemään kirjastoon, lukemaan mahdollisimman paljon ja toivonmukaan sivistymään. Huokaus...


      • TavallinenRukous kirjoitti:

        Oletko oikeasti noin tyhmä vai trollaatko tahallasi ymmärtämällä väärin? Ei heprea tietenkään ollut kiellettyä, mutta sitä helpommasta arameasta tuli yleinen kieli koko Lähi-Idässä muinaisen Persian otettuaan sen valtion pääkieleksi. Ja tuossa velasta ei nyt ole kyse kahden ihmisen rahallisesta velasta, vaan ihmisen ja Junalan välisestä velasta joka syntyi jos rikkoi Jumalan antamia käskyjä vastaan. Suosittelen menemään kirjastoon, lukemaan mahdollisimman paljon ja toivonmukaan sivistymään. Huokaus...

        " Ihmisen ja jumalan välisestä velasta "
        Onko joku ottanut jumalalta lainaa .
        Elämä on lainaa sanoi joku viisas ja se pitää maksaa takaisin. Mutta minä en ole pyytänyt sitäkään lainaa, joku muu tyri ja minun pitäisi maksaa.


    • Juutalainen_rukous

      "Tule Herra Jeesus!"

    • määvaannantaasen

      Jeesus silti rukoili arameaksi ELI Eli...miksi minut hylkäsit.Eli tarkoitti Jumalani.
      Hän rukoili EL nimistä Jumalaa.
      Mooses väitti kansansa olevan vaeltavia aramealaisia joten aramea oli luonnollinen kieli heille heprean ollessa vain eliitin ja uskonnon kieli.

      • Aramea on asiallisesti joukko eri aikoina ja eri paikoissa puhuttuja sukulaiskieliä, jotka eivät ole läheskään keskenään ymmärrettäviä. Aramean kirjakielestä on useita eri kausina ja eri alueilla syntyneitä versioita.

        Eräitä aramean muotoja ovat:

        muinainen aramea, aramean vanhin kirjallinen muoto, jota käytettiin Syyrian kaupunkivaltioissa sekä Assyrian ja Babylonian valtakunnissa
        valtakunnan aramea, joka kehittyi Persian valtakunnassa
        syyrian kieli, jota on käytetty manikealaisten ja itäisten kristittyjen parissa
        mandealainen aramea, joka on mandealaisten uskonnollinen kieli

        Wikipedia


    • Aramealaiset asettuivat nykyisen Syyrian, Irakin ja Itä-Turkin alueelle n. 1100-luvulla eaa. 900-luvulta eaa. alkaen Syyrian alueella omaksuttiin foinikialaiseen kirjaimistoon perustuva kirjoitusjärjestelmä ja ensimmäinen yhtenäinen aramean kirjakieli, jota käytettiin aramealaisissa kaupunkivaltioissa. Assyrian valtakunnan alistettua aramealaiset valtansa alle arameasta tuli Assyrian valtakunnan käyttämä virallinen kieli 740-luvulla eaa. Persian valtakunnan hallitsija Darius I julisti aramean valtakunnan läntisen osan viralliseksi kieleksi n. 500 eaa. Ajanlaskun alun tienoilla aramea oli myös juutalaisten yleisimmin puhuma kieli.

      600-luvulta alkaen arabia syrjäytti aramean Lähi-idän valtakielenä.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Aramean_kieli

    • Paavali sanoo olevansa fariseus, mutta oliko hän juutalainen ?

      Farikset kai olivat turkkilaisia, kreikkalaisia, syyrialaisia, egyptiläisä ja arabialaisia palkkasotureita, ratsumiehiä, ja Juudeassa ollessaan yrittivät olla enempi juutalaisia, kuin juutalaiset itse.
      Farikset menivät aina sen palvelukseen joka eniten maksoi.

      Näin kai voisi ajatella, ehkä.

      Minä olen nyt vähän sekaisin fariseuksista evankeliumin antaman kuvan tähden.


      Paavali sanoo olleensa Gamalielin opissa, mutta eikö Gamal ja Jamal olekkin enempi arabinimiä.

      • PelkkääOmaTeoriaasi

        Höpöhöpöä, farisealaisuus oli yksi juutalaisuuden uskonnollisista puoluista ja kansanparissa vaikuttanut herätysliike. Nyt tulee sellaista soopaa ja hevonkukkua ettei se mene läpi kriittisestä historian tutkimuksesta, vaan luokitellaan ikäväkyllä ihan pseudotieteilyksi.


      • PelkkääOmaaTeoriaasi

        Näin sanoo Helsingin yliopisto farisealaisuudesta jpka perustuu kriittiseen historian tutkimukseen eikä mihinkään höpöhöpö pseudotieteeseen kuten sinun päätelmäsi:

        Fariseukset

        Uuden testamentin evankeliumeissa fariseukset esiintyvät usein Jeesuksen vaikutusvaltaisina arkkivihollisina. Väsymättä he valvovat, miten juutalainen kansa noudattaa puhtaus- ja pyhyyssäädöksiä. Tämän myötä sanasta 'fariseus' on arkikielessä tullut tekopyhän ihmisen synonyymi.

        Tällainen kuva fariseuksista on kuitenkin yksioikoinen. Tosiasiassa fariseukset olivat vain yksi juutalaisuuden ryhmittymä monien joukossa - maallikkoliike, joka korosti Tooran(Mooseksen lain ja sen tulkinnan) ja erityisesti sen puhtaussäädösten tärkeyttä arkielämän pyhittämisessä.

        Fariseuksia oli myös monenlaisia. Jotkut heistä vaikuttavat olleen ajatuksineen suhteellisen lähellä Jeesusta. Jeesuksen opetusta muistuttavia lausumia löytyy esimerkiksi rabbi Hillelin lausumista, ja Hillel vaikutti nimenomaan fariseusten piirissä. Fariseusten parista oli lähtöisin myös apostoli Paavali.

        Fariseusten mielestä pyhyys ei kuulunut vain papeille ja temppeliin. Puhtaussäädöksiä noudattamalla jokainen Jumalan kansan jäsen saattoi päästä osalliseksi Jumalan pyhyydestä. Kirjoitetun lain tulkinnassa fariseuksilla oli apunaan ns. 'suullinen laki', so. lain selityksistä koostunut suullinen perimätieto, jonka ajateltiin juontavan juurensa aina Moosekseen saakka.

        Ristiriidat fariseusten ja Jeesuksen seuraajien välillä kärjistyivät Jeesuksen kuoleman jälkeen, kun Jeesus-liike alkoi hyväksyä jäsenikseen myös pakanoita eikä edellyttänyt näiltä ympärileikkausta eikä puhtaussäädösten noudattamista. Nämä kiistat heijastuvat siihen, miten fariseuksia kuvataan Uudessa testamentissa.

        Toinen ryhmä, jonka Uusi testamentti usein mainitsee fariseusten yhteydessä on lainopettajat. Tällöin kysymys on kuitenkin hyvin erityyppisestä ihmisryhmästä. Siinä missä fariseukset olivat eräänlainen herätysliike, lainopettaja on ammattitermi. Lainopettajat olivat arvovaltaisia Tooran tulkinnan ammattilaisia.


      • PelkkääOmaTeoriaasi kirjoitti:

        Höpöhöpöä, farisealaisuus oli yksi juutalaisuuden uskonnollisista puoluista ja kansanparissa vaikuttanut herätysliike. Nyt tulee sellaista soopaa ja hevonkukkua ettei se mene läpi kriittisestä historian tutkimuksesta, vaan luokitellaan ikäväkyllä ihan pseudotieteilyksi.

        Minä olen aina sanonut, ettei jaksa kuunnella ainaista fariseusten haukkumista joka saarnassa, on vain hyvä että yliopistoväkikin on tullut samalle kannalle.
        Mitä sitä sitten saarnataan, kun evankeliumi ei kestä kriittistä historian tutkimusta.


    • Kristinuskon mukaan fariseukset olivat tiukkoja lain suhteen , asettivat raskaita taakkoja ihmisten kannettavaksi, mutta eivät itse niitä noudattaneet.

      Toisen tiedon mukaan kuten Josefus, joka kerrotun mukaan oli fariseus, sanoo, että fariseukset olivat lepsumpia kuin esim. essealaiset, erämaayhteisö, köyhät, nöyrät. Josefus antaa essealaisista hyvin ankaran ja askeettisen kuvan .

      Kristinusko rakensi luostareita ja Vatikaanin, joissa on hyvin ankarat säännöt kuten selibaatti ja sanoi, että vapauteen Kristus vapautti, emme ole enää lain alla. Vaikka oli Rooman laki ja Paavin laki ja luostarilaki.
      Perusti myös omat farikset, eli ristiritarit ( ratsumies= faris ) ja lähti vapauttamaan Pyhää maata vääräuskoisista fariksista, jotka asettivat raskaita taakkoja...........

      • PelkkääOmaaTeoriaasi

        Flavius Josefus oli kuule ihan oman kertomansa mukaan fariseus ja kerran jopa yrittänyt päästä essealaiseksi. Juutalaisten muinaisajat, Juutalaissota ja Josefuksen elämänketa on Josefus Flaviuksen, omalta nimeltään Josef ben Mathitjahu, itsensä kirjoittamia. Mutta kuten jo edellä osoitin, olet itse omine teorioinesi vain pahainen epäuskottava pseudotieteilijä ja osoitit sen yllä todella hyvin.


      • PelkkääOmaaTeoriaasi kirjoitti:

        Flavius Josefus oli kuule ihan oman kertomansa mukaan fariseus ja kerran jopa yrittänyt päästä essealaiseksi. Juutalaisten muinaisajat, Juutalaissota ja Josefuksen elämänketa on Josefus Flaviuksen, omalta nimeltään Josef ben Mathitjahu, itsensä kirjoittamia. Mutta kuten jo edellä osoitin, olet itse omine teorioinesi vain pahainen epäuskottava pseudotieteilijä ja osoitit sen yllä todella hyvin.

        Oletko lukenut kirjan ?

        Minä olen.. suomennoksen. Josefus loikkasi Rooman puolelle ja oli Tituksen kanssa hävittämässä Jerusalemia. Sellainen fariseus.


      • TapahtuiJerusalemissa
        fari.g kirjoitti:

        Oletko lukenut kirjan ?

        Minä olen.. suomennoksen. Josefus loikkasi Rooman puolelle ja oli Tituksen kanssa hävittämässä Jerusalemia. Sellainen fariseus.

        Oletkos lukenut, että kun Pompeius piiritti Jerusalemia monta päivää, niin kiltteinä miehinä farisealaiset päättivät avata Jerusalemin portit roomalaisille sotilaille. Arvaappa mitä Pompeius sitten teki. No vaikka farisealaiset antautuivat, Pompeius surmautti kaikki palvellusvuorossa olleet papit, ratsasti hevosellaan temppelin kaikkein pyhimpään, havaitsi sen tyhjäksi kirjakääröjä lukuunottamatta, keräsi sieltä mukaansa kaikki lain kirjat ja poltti ne alttarilla ylipapin silmien edessä. Siinä meni fariseusten hyvä työ hukkaan, vaikka ajatus antautumisesta monen päivän piirityksen ja piinallisen nälän jälkeen tuntui hyvältä ajatukselta.


    • Juudan_Raamatussa

      Raamatussa on hyvää tietoa Jeesuksesta ja aikansa juutalaisuudesta ja myös pakanakansoista nimenomaan Eurooppaan päin leviävänä juutalaisena evankeliumina, ja Pietari ja Paavali Raamatussa ennenkaikkea Jeesuksen valitsemina apostoleina esitetty, ja tietysti myös muut toimivat kuka missäkin päin Jerusalemista alkaen.

      Raamatussa esitetään erilaisia juutalaisia Jumalan käytössä liittyen Jeesuksen aikaan ja vain vähän tietysti näistä esitetty ja pirstalaisesti. Jeesuksen valitsemat apostolit olivat selvästi Jumalaan uskovia ja Messiasta odottavia ja myös useat kouluja käymättömiä mutta silti Jumalan tahtoa kunnioittavia ja lähimmäisilleen ymmärtäväisiä.

      Kansan johtajissa oli sekä uskonnollisia fariseuksia ja enemmän sekulaareja saddukeuksia, ja molemmat myös juutalaisia tietysti. Ulkokultaisuus oli uskonnollisten fariseusten ongelma suhteessa Jumalaan ja lähimmäisiinsä ja itsensä korottaminen tästä johtuen. Saddukeukset sen sijaan eivät juurikaan tainneet uskoa Jumalan toimintaan ihmeiden suhteen eivätkä uskoneet enkeleihin vaan ihmisten toimintaan yhteiskunnallisesti ja riitti heille. Penseys suhteessa Jumalaan oli saddukeuksien ongelma ja vaikea parannukseen tulla tästä lähtökohdasta ilman että Jumala vetäisi voimakkaasti, mutta kun ihminen lähestyy Jumalaa, niin myös Jumala häntä lähestyy.

      Jeesusta oli kuuntelemassa ihan tavallisia juutalaisia, jotka olivat kiinnostuneita Jumalasta ja ihmisten suhteesta Jumalaan ja Jeesuksen sanat olivat erityisiä, sillä opetti siten kuin Juutalaisten Kuningas vallan omaavana opetti ja samoin ihmeet ja merkit seurasivat opetustaan, kun ihmiset uskossa vain tahtoivat hyvää Jumalalta eivätkä langenneet epäuskoon, kuten Nasaretissa, sillä kukaan ihminen ei ole profeetta omassa kotikaupungissaan.

      Tässäkin ajassa jokainen ihminen joka vilpittömästä tahtoo Jeesuksen oppia tuntemaan elävänä Juutalaisten Kuninkaana ja Jumalan Valtakunnan Herrana, tulee sen totuuden tässä asiassa tuntemaan, kun vain uskossa ja vilpittömyydessä lähestyy tätä asiaa Raamatun ja Jeesuksen sanojen ja opetuksen mukaan. Tietysti on tärkeää myös ymmärtää todellisuus henkimaailmassa, että myös Jeesuksen vastustaja toimii maailmassa ja pyrkii estämään ihmisen pyhittymistä ja Jumalan tahdon toteutumista jokaisen ihmisen kohdalla ja tässä vaikeassa ajassa erityisen voimakasta on pimeys näissä asioissa moninaisissa yhteyksissä ajassamme.

    • Itsensä korottaminen.

      Minä olen enempi kuin temppeli, minä olen enempi kuin Salomo, katso, tässä on enempi kuin Joona,
      kaikki ennen minua tulleet ovat varkaita ja ryöväreitä.

      • Totuudellisesti

        Totuuden kertominen ei ole itsensä korottamista, mutta ristin kantaminen on itsensä alentamista ja kieltämistä ja tapahtui Isän tahdon mukaan, ja samoin jalkojen pesu ja sen opettaminen omalla esimerkillä on suurta Jumalan viisautta.


      • Hyvä_tietää

        Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä, ja ihmiset saavat häntä lähestyä ja ottaa vastaan hyvää ja samoin voivat olla välittämättä hänestä tai jopa sotia häntä vastaan. Jumala on esittänyt Raamatussa, mikä on viisautta ihmiselle suhteessa Jumalan valtakunnan Herraan ja Kuninkaaseen.


    • faris, Usama bin Munqidh. Ristiretkiajalta


      "Usama bin Munqidh oli niitä jokapuolelle ehtiviä pelureita, jotka tunsivat kaikki aikansa merkittävät henkilöt ja hakeutuivat aina tapahtumien keskiöön. Pitkän uransa aikana tämä Zeligin veroinen hovimies, soturi ja kirjailija onnistui palvelemaan kaikkia vuosisatansa suuria islamilaisia johtajia, Zengistä ja fatimidikalifeista Saladiniin, ja tutustumaan ainakin kehteen Jerusalemin kuninkaaseen.

      Syyrialaista Shaizarin linnaketta hallinneen dynastian jäsen Usama menetti vallanperimyksensä ja hänen sukunsa joutui sitten tuhoon maanjäristyksessä. Näiden iskujen jälkeen hänestä tuli - faris- joka oli valmis palvelemaan hänelle parhaat mahdollisuudet tarjoavaa hallitsijaa ja nyt 45-vuotiaana hän oli Damaskoksen Unurin palveluksessa.
      Usaman elämän täyttivät taistelut, metsästys ja kirjallisuus.

      Jerusalemiin tekemillään matkoilla Usama nautti saadessaan tehdä havaintoja ristiritarien huonommuudesta. Nämä olivat hänestä " pelkkiä petoja, joilla ei ollut muuta kuin rohkeus ja taistelutahto" - joskin hänen teoksensa paljastavt, että monet muslimiperinteet olivat yhtä raakoja ja alkeellisia.

      Jokaisen hyvän reportterin tavoin hän merkitsi muistiin vastakohtaisuuksia - molempien osapuolten avuja ja puutteita. "


      Jerusalem, kaupungin elämäkerta

    • "Muslimien mielestä ristiretkeläiset olivat raakoja ryöstelijöitä. Mutta ei ole syytä liioitella kliseetä, jonka mukaan ristiretkeläiset olivat barbaareja ja muslimit esteetikkoja.

      Usama oli ollut sadistisen Zengin palveluksessa ja hänen koko tuotantonsa valossa hänen kirjoituksensa esittävät islamilaisesta väkivallasta kuvan, joka on omiaan järkyttämään aivan samassa mitassa nykyihmisen mieltä: oli kristittyjen päiden keräilyä, omien sotilaiden ja kerettiläisten rstiinnaulitsemisia ja silpomisia, Islamin sharian ankaria rangaistuksia - sekä kertomus siitä, kuinka hänen isänsä leikkasi raivoissaan paashiltaan irti käsivarren.


      Väkivaltaa ja yhtä julmia lakeja esiintyi molemmin puolin. Frankkiritareilla ja islamilaisilla fareilla oli paljon yhteistä, heidän johdossaan oli Balduinien ja Zengin tapaisia oma-aloitteisia seikkailjoita, jotka perustivat soturidynastioita. Kumpikin järjestelmä oli riippuvainen läänitysten antamisesta johtoon nousseiden sotapäälliköiden omaisuudeksi ja tulonlähteeksi.

      Arabit käyttivät runoutta kykyjensä osoittamiseen, viihdyttämiseen ja probagandan levittämiseen. Ollessaan damaskolaisen atabegin palveluksessa Usama neuvotteli egyptiläisten kanssa runosäkein, kun taas ristiritarit riimittelivät hovirakkauksista kertovia runoja
      Sekä ritarit että farit elivät yhtäläisten, jaloa käytöstä edellyttävien koodien mukaan ja heillä oli samat intohimot ja harrastukset, - uskonto, sota ja hevoset. "

    • jatkuu.....

      " Vain harvat sotilaat, harvat romaanikirjailijat ovat tavoittaneet sodan innostuksen ja huvin Usaman lailla. Kun lukee häntä , on kuin ratsastaisi mukana pyhän sodan kahakoissa Jerusalemin kuningaskunnassa.

      Hän ylisti omalla taistelukentällään, urheista, rämäpäisistä ratsumiehistä, ihmepelastumisista ja karmeista kuolemista kertovia tarinoita ja hurjien hyökkäysten, säihkyvän teräksen, hikeen ajettujen hevosten ja pulppuavan veren tuomaa iloa.

      Mutta hän oli myös filosofi kohtalon ja jumalan armosta. " Pienimmätkin ja merkityksettömimmät seikat voivat johtaa tuhoon" Ennenkaikkea kummallakin puolella uskottiin Usaman sanoin, että " voitto on vain jumalan ansiota " Uskonto merkitsi kaikkea. Usaman suurin ystävästään esittämä ylistys kuului , " aito tiedemies, aito ratsumies ja totisesti antaumuksellinen muslimi " .


      Jerusalem, kaupungin historia
      Simon Sebag Montefiore

    • Herran_nimessä

      Tiedäthän Raamatussa esitetyn Israelin Herran nimen ja Juutalaisten Kuninkaana hänet myös tunnetaan, kuten syntyi Beetlehemissä Immanuelina ja kuoli ristillä Jerusalemissa ja nimensä oli kirjoitettu ristin puuhun kolmella eri kielellä ja myös syy kuolemaansa. Jeesus nousi kuolleista kalliohaudasta ja vain tyhjät käärinliinat jäivät hautaan ylösnousemisensa jälkeen. Todella suurta ihmetystä tästä syystä juutalaisten apostolien keskuudessa ja vieläpä eräät naiset kertoivat kohdanneensa ylösnousseen Herran itse.

    • Montefioren kertomana

      Usaman kuvaukset lääkareistä ja heidän menetelmistään on myös mielenkiintoisia.

      " Kun itämainen lääkäri hoiti erään frankin jalkaan tullutta paisetta hauteilla, ryntäsi frankkien lääkäri paikalle kirveen kanssa ja hakkasi jalan irti esittäen potilaalle kuolemattoman kysymyksen; eläisikö tämä mieluummin jalkapuolena vai kuolisiko molempien jalkojen kanssa. Potilas kuoli jalkapuolena.

      Itämainen lääkäsi määräsi " ruumiinnesteiden kuivumisesta " kärsivälle naiselle erityisdieetin, kun taas frankkilääkäri diagnosoi " naisen päänsisäisen demonin" kaiversi potilaan kalloon ristin surmaten tämän. "

    • Jeesus_paransi_kaikki

      Jeesus paransi kaikki sairaat jotka luokseen tulivat ja uskossa pyysivät parantumista. Jeesus myös ajoi sanallaan ulos riivajahenget ihmisistä, jotka olivat niiden valtaan joutuneet. Erittäin paljon hyvää Jeesus teki ja on tehnyt ja tekee edelleen, sillä on sama edelleen, ja tietysti uskossa on hyvä lähestyä Herraa ja usko syntyy Raamatun luotettavan sanan kautta ja anovat saavat ja etsivät löytävät ja Herraa Jeesusta on hyvä kiittää ja kunnioittaa ja ottaa vastaan kaikki se hyvä mitä nimessään annetaan ja kehotettu on anomaan ja uudistumaan hyvään totuudelliseen ja hyvän hedelmän tuottamiseen ja myös palvelemiseen.

    • Johansson3233
      • Maailmassa on tapahtunut hyvin paljon asioita, jo ennen Jeesusta ja Jeesuksen jälkeen.

        Minä en tajua teidän takertumista kolmen vuoden ajanjaksoon kaksituhatta vuotta sitten.
        Sillä ei ole mitään merkitystä tässä ajassa, eikä muutenkaan.


      • Raamatussa_kerrotaan

        Pyhä Henki todistaa hyvin Jeesuksesta jokaiselle ihmiselle kun anoo elävää vettä ja Hengen voitelua Jeesuksen nimessä. Tässä on hyvä kaita tie jokaiselle ihmiselle varmuudella, eikä tarvita ihmisten korottamista tämän rinnalla, amen, halleluja!


      • Raamatussa_totuus
        fari.g kirjoitti:

        Maailmassa on tapahtunut hyvin paljon asioita, jo ennen Jeesusta ja Jeesuksen jälkeen.

        Minä en tajua teidän takertumista kolmen vuoden ajanjaksoon kaksituhatta vuotta sitten.
        Sillä ei ole mitään merkitystä tässä ajassa, eikä muutenkaan.

        Jeesus on totuus ihmisille tärkeimmässä asiassa ihan koko ajan ja luomisesta lähtien myös sillä on luomisessa mainittu miekka Jeesuksen suussa ja Jeesus Kuningas Jumalan valtakunnan valtaistuimella. Hyvä ymmärtää tämä aina jokaisen ihmisen. Saatana on Jeesuksen vastustajana valheen ja vihan ja murhan isä ja tahtoo kadotukseen jokaisen ihmisen joutuvan.


      • Raamatussa_totuus kirjoitti:

        Jeesus on totuus ihmisille tärkeimmässä asiassa ihan koko ajan ja luomisesta lähtien myös sillä on luomisessa mainittu miekka Jeesuksen suussa ja Jeesus Kuningas Jumalan valtakunnan valtaistuimella. Hyvä ymmärtää tämä aina jokaisen ihmisen. Saatana on Jeesuksen vastustajana valheen ja vihan ja murhan isä ja tahtoo kadotukseen jokaisen ihmisen joutuvan.

        Minä henkäsen ja hönkäsen sen talon nurin.


    • Palaan vielä mystisiin fariseuksiin.

      Ennen Herodesten ja Jeesuksen aikaa, julman kuninkaan Aleksanteri ( Jannaios) kuoltua alkoholismiin, hän jätti vaimolleen Salome Aleksandralle juutalaisen suurvallan, johon kuului osia nyky-Israelista, Palestiinasta, Jordaniasta, Syyriasta ja Libanonista. Hän neuvoi vaimoaan hallitsemaan yhdessä fariseusten kanssa.

      " Uusi kuningatar oli Jerusalemin hallitsijana ensimmäinen nainen Isebelin tyttären jälkeen. Mutta dynastian henki oli hiipumassa. Kahden kuninkaan neuvokas leski hallitsi pientä suurvaltaa fariseusten avulla yli 60-vuotiaaksi, mutta hän joutui kamppailemaan kahden poikansa pitämiseksi kurissa, ylipappi Johannes Hyrkanos II ei ollut kyllin tarmokas, kun taas nuorempi Aristobulos oli liiankin energinen. "

      En väitä, että nämä fariseukset olivat arabi-sotureita, he varmaan olivatkin uskonnollinen ja rauhanomainen ryhmä koska tuosta ajasta en ole lukenut mitään negatiivista.

      Mutta jos tämä sana ' fariseukset,' on hepreaksi ' perushim' ja arameaksi ' perishaja' niin eikö sana fariseus ole päälleliimaus .

    • Edelliseen liittyen.

      Kun julma Aleksanteri toimi lehtimajajuhlassa pappina, kansa alkoi pommittaa häntä hedelmillä.

      Uskonnollismielisempien fariseusten kannustamina he esittivät syytöksen, että hän ei sopinut ylipapiksi, koska hänen äitinsä oli ollut vangittuna.

      Aleksanterin vastauksena oli päästää kreikkalaiset palkkasoturinsa riehumaan. Nämä teurastivat kaduilla 6000 henkeä.


      Seleukkidit saivat kapinasta syyn hyökätä Juudeaan, Aleksanteri pakeni vuorille.

      Hän odotteli parempaa ajankohtaa ja suunnitteli kostoaan. Palattuaan Jerusalemiin hän teurasti 50 000 henkeä omasta kansastaan. Hän juhli voittoaan remuamalla pidoissa sivuvaimojensa kanssa ja seurasi samalla, kun 800 kapinallista ristiinnaulittiin ympäröiville kukkuloille. ( varmaan fariseuksia myös, koska olivat kannustaneet kansaa häntä vastaan )
      Vaimot ja lapset surmattiin heidän edessään.

      Kuollessaan Aleksanteri kuitenkin kehoittaa vaimoaan Salome Aleksandraa hallitsemaan yhteistyössä fariseusten kanssa. ???????

      Tarina ei kerro mikä aiheutti mielenmuutoksen loppupeleissä. Ehkä se oli yritys sovittaa jotakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1771
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1112
    Aihe