Liikkeet lähtevät

liikkeet.nurin

Tampereen Hämenkadun läsipäässä toimiva K-kauppias Tapani Oijusluoma kertoi Aamulehdessä, että myynti putosi 40 % yhdessä yössä kun ratikkaa alettiin tekemään. Sama ongelma on myös alueen muilla yrittäjillä. Tämän vuoksi jopa 9 yrittäjää on lähdössä sieltä muualle.

Kyllä se ratiukan rakennusvaihe vaan suurta hallaa aiheuttaa yrittäjille vaikka sitä vähätelläänkin. Eivät nämä yrittäjät enää takaisin tule 5 vuoden päästä.

58

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mennyttä.on

      Jos jokin liike palaa, vie vuosia, ennen kuin asiakkaat löytävät sen uudestaan. Poislukien tietysti naapurit

    • viher.kaljaa

      Nyt vapautuu uutta liiketilaa kaljakuppiloille. Kuinkahan monta niitä vielä keskustaan tuleekaan?

      • Arvo.Pohja

        Joo, räkälöitten määrä kasvaa, ehkä saadaan jotin pub-loordinkin tasoisia takaisin keskustaan ettei niitten keskustassa pörräävien juoppojen tarvitsisi etsiä koko ajan sitä oikeaa alan paikkaa.


    • larithorne

      uusia yrittäjiä tulee, ratikkaan on voinut varautua jo vuosia, ei ole voinut yllättää ketään rakennustyöt (jos on lukutaitoinen)
      toisaalta kaupunki voisi jotenkin subventoida rakennnusajan kuluja, vuokria yms

      • Ääh-käh-käh

        Lähtö tuli suunnitellusti tai yllättäen. Mitä eroa?


    • valikoima.vaihtoon

      Ottaisi myyntiin ratakiskoa ja muuta ratikan rakennustarviketta, niin takuulla kävisi kauppa. Ja kaffeautomaatti sitten raksaukkoja varten. Kysyntään pitää vastata tarjonnalla. Perusjuttuja liiketalouden alalla.

      • Joopa_joo_ne

        rakennustarvikkeet on jo varmaan Virosta hankittu ja se puolalainen rakentaja juo kahvinsa termospullosta. Ja siis yhdeksän kuppilaa tarvittaisiin mielestäsi lisää ????


    • Keskusta.menetetty

      Uppoava laiva kannattaa jättää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

      • Olut.kusettaa

        Noin on, ja moni niin tekeekin, keskusta voi sitten slummiutua rauhassa.


      • Ääägh
        Olut.kusettaa kirjoitti:

        Noin on, ja moni niin tekeekin, keskusta voi sitten slummiutua rauhassa.

        Kusta, kusta


      • ota.paempaa
        Ääägh kirjoitti:

        Kusta, kusta

        Niin se on, kepu kusettaa, ei kannata sitä...


    • kusenainaaa

      Kusen aina keskustassa ja olen valmis lähteen vaikka linnaan sen takia, rikesakot ei haitta ni olen mies joka tekee mitä vaan.

      • vai.mies

        Tyhmähän sinä olet, jo noi puheesii kertoo sen kaikille, sää mikään mies ole, vaan hölmö räkänokka. Tosin sen tajuamiseen sinulla saattaa mennä koko loppuelämäsi etkä onnistu siinäkään.


    • Monia vuosia jatkunut henkiöauto dominanssi on aikaansaanut sen, että muut maksavat asiakasryhmät eivät ole päässeet keskustan liikkeisiin. Tällöin on ollut selvää, että osa potentiaalisista asiakkaista on joutunut jättämään asioinnin väliin. Kun munat laitetaan samaan koriin, ei niitä ole hajautettu.
      Kaikenkaikkiaan on ikävää, että keskustan kauppa on kärsinyt turhan henkilöautoliikenteen tähden, kun kaikki ovat menneet laatikkomarketeihin. Ja on syntynyt aivan turhaa logistiikkaa, jolla on merkittävä rooli mm. kaupungin hiilijalanjäljen kasvamiseen. Yleiseurooppalaiset sopimukset ja terve järki ovat kuitenkin voittaneet. Ja uusi kaupungin keskusta rakennetaan ihmisten, luonnon ja ympäristön ehdoilla. Jolloin kaikki pääsevät mukaan.
      Toinen kysymys on toki se, että monet kestokulutushyödykkeistä on muutettu siihen suuntaan, että niiden elinkaari toimivina yksiköinä on lyhentynyt. Ja kun perinteinen teollisuus on osoittanut kilpailukyvyttömyytensä kulutushysterian markkinoilla. Ei kansalaisille ole jäänyt mahdollisuutta ostaa pitempiaikaista kestävää tuotekantaa. Joka on osaltaan ollut lisäämässä ihmisten pahoinvointia.
      Asiat voidaan tuottaa vähäisemmin ympäristönormein sielä, missä hiilijalanjälki on muutenkin pienempi. Tätä ikävää kehitystä vastaan ei ihmisillä ole muuta vaihtoehtoa kuin vaatia sellaisia hyödykkeitä, joiden valmistustapa on ympäristöeettinen ja kestävällä pohjalla .
      Tämä voi olla yksi uuden ympäristötietoisen ja paremman Tampereen mahdollisuuksista.

      • Sviduddaako

        Höpö höpö. Vilkas bussipysäkki takasi ohikulkija-asiakkaat. 4-5 vuotta on turhan pitkä aika odottaa heitä takaisin.
        Katsoppas kun se liiketilan vuokra ei katkea ratikan nysväämisen ajaksi.
        Itse en välitä käydä Hämeenkadulla, jos vain suinkin voin sen välttää ja asioinkin nykyään mielummin esim Ideaparkin liikkeissä, joihin on tietenkin pidemmän matkan takia kuljettava omalla autolla. Että näin se tampere kannustaa yksityisautoiluun.


      • ViharaTIKKA
        Sviduddaako kirjoitti:

        Höpö höpö. Vilkas bussipysäkki takasi ohikulkija-asiakkaat. 4-5 vuotta on turhan pitkä aika odottaa heitä takaisin.
        Katsoppas kun se liiketilan vuokra ei katkea ratikan nysväämisen ajaksi.
        Itse en välitä käydä Hämeenkadulla, jos vain suinkin voin sen välttää ja asioinkin nykyään mielummin esim Ideaparkin liikkeissä, joihin on tietenkin pidemmän matkan takia kuljettava omalla autolla. Että näin se tampere kannustaa yksityisautoiluun.

        "Vilkas bussipysäkki takasi ohikulkija-asiakkaat. "

        No ei takaa, se on parkkipaikat ja talouskaistat joissa lastata ostokset autoon, ne takaa asiakkaat. Bussilla ostoksille kulkee hyvin harva, turhan shoppailijat on sitten eri asia, mutta iso osa niistäkin kulkee omalla autolla, jopa kirpputoreile tavarat kuskataan sillä omalla autolla ei bussilla tai tulevalla ratikalla, niissä kun ei ole tavaratilojakaan, vaan niissä saa kuulla päänaukomista jos jotain isoa niissä yrittää kuskata.


      • Nukkumalähiökeskusta
        ViharaTIKKA kirjoitti:

        "Vilkas bussipysäkki takasi ohikulkija-asiakkaat. "

        No ei takaa, se on parkkipaikat ja talouskaistat joissa lastata ostokset autoon, ne takaa asiakkaat. Bussilla ostoksille kulkee hyvin harva, turhan shoppailijat on sitten eri asia, mutta iso osa niistäkin kulkee omalla autolla, jopa kirpputoreile tavarat kuskataan sillä omalla autolla ei bussilla tai tulevalla ratikalla, niissä kun ei ole tavaratilojakaan, vaan niissä saa kuulla päänaukomista jos jotain isoa niissä yrittää kuskata.

        => se on parkkipaikat ja talouskaistat joissa lastata ostokset autoon, ne takaa asiakkaat.

        Se taas on asia jota monikaan ei tajua.


      • Faktat.häiritsee.lobbya
        Nukkumalähiökeskusta kirjoitti:

        => se on parkkipaikat ja talouskaistat joissa lastata ostokset autoon, ne takaa asiakkaat.

        Se taas on asia jota monikaan ei tajua.

        Tosiasiat eivät saa häiritä mielipidekeskusteluja, siksi tuollaisia pikku yksityiskohtia ei ole huomioitu.


      • toisinkinvoisiolla
        Faktat.häiritsee.lobbya kirjoitti:

        Tosiasiat eivät saa häiritä mielipidekeskusteluja, siksi tuollaisia pikku yksityiskohtia ei ole huomioitu.

        Tuota periaatetta jokaisen hankkeen vastustajat noudattavat lähes orjallisesti. En tiedä, miksi.


    • kuseekintttt

      Nythän alkaa kuseen kintuille kiinteistöjen vuokraus eikä kukaan osta, paskaset naurut heh heh eikö enään tulekkaan vuokratuloja.

      • Ääh-käh-käh

        Tekee gutaa sijoituksille


    • Hengessä-mukana

      Aamulehden mielipide-palstalla männäviikolla sattu silmään parikin ko. ratikkatyömaaongelmaa vähättelevää kirjoitusta.
      >>
      28.9. Ratikasta ei kannata turhaan kiihtyä
      Tässä syyksi asiakaskatoon ehdotetaan mm: Ala vain ei yksinkertaisesti vedä, johtamisessa saattaa olla ammattitaidottomuutta, kun rakennetaan tuppaa tulla vähän pölyä...
      Kehuja: Ratikan rakentaminen on luonut paljon uutta työtä, se antaa leivän työntekijälle ja perheelle, sekä myös verotuloja.
      >>
      29.9. Ratikka ei ole syypää kauppakatoon
      Tässä asiakaskadon ja yritysten poismuutton syitä: Syynä on kaupan keskittyminen ostoskeskuksiin ja marketteihin.
      >>
      Osaan vain ajatella kuinka otattaa sitä kivijalkakauppiasta, jonka myynti on notkahtanut heti ratikkarempan alettua. Turha siinä on syitä sen kauempaa hakea. Itse en ole yrittäjä eli en kirjoita omasta puolestani mutta mielestäni kaupungin pitäis kyllä edes yrittää ratkoa näitä ongelmia jos ei muuten niin vaikka jonkinlaisella siirtymäajan rahallisella tuella. Kyllähän yrityksiä Suomessa tuetaan koko ajan vastaavantyyppisissä tilanteissa.

      • Valtaamedia

        Kukapa enää ottaa valtamedian jutut vakavasti...nekin niiden jutut joihin meinaa uskoa kannattaa aina tarkistaa muista lähteistä.


    • talous.ennuste

      Vastaavasti keskustan ratikkapysäkkien kortteleista tulee vielä Tampereen parhaat liikepaikat.

      • Hengessä-mukana

        Ihan varmaan tulee mutta ei se taida paljon lämmittää yrittäjiä, jotka valtaosin on vuokralaisia ja jos bisnekset menee nurin. Niille jotka jaksaa sinnitellä rempan yli, bisnes on varmasti entistä parempaa, mene ja tiedä. Tuoko ratikka lisää asiakkaita? Sama porukkahan on tähän asti kulkenut busseilla.


      • talous.ennuste

        Tampereen joukkoliikenteellä on kunniakkaat perinteet. Epäilemättä tarkoituksena on nostaa joukkoliikennematkojen osuutta entisestään. Näinhän yleensä tapahtuu, kun rakennetaan laadukasta raideliikennettä.


      • ratikkamarketti
        talous.ennuste kirjoitti:

        Tampereen joukkoliikenteellä on kunniakkaat perinteet. Epäilemättä tarkoituksena on nostaa joukkoliikennematkojen osuutta entisestään. Näinhän yleensä tapahtuu, kun rakennetaan laadukasta raideliikennettä.

        Joukkoliikenteen käyttäjien määrä laskee laskemistaan, ja vauhti sen kuin kiihtyy, kun keskustaa autioitetaan ratikkahölmöilyn vuoksi. Ei keskustaan ole enää mitään syytä lähteä, kun kaiken saa kätevämmin automarketeista.

        Ratikkakiskot pitäisikin vetää keskustan sijaan automarkettien pihaan, jos laitteelle haluttaisiin käyttäjiä. Sen jälkeen voitaisiin lanseerata termi ratikkamarketti, joka kuulostaa viherhipin korvaankin paremmalta.


      • Jhyggfr

        Kaikki kolme pysäkkiä poikii vaurautta ja hyvinvointia lähelleen


      • laskuharjoitus
        Jhyggfr kirjoitti:

        Kaikki kolme pysäkkiä poikii vaurautta ja hyvinvointia lähelleen

        kolme?


      • Jhyggfr
        laskuharjoitus kirjoitti:

        kolme?

        Koskipuisto, Keskustori ja Tuulensuu. Tekee kolme pysäkkiä. Revi siitä huumoria


      • eikö.keskustaa
        Jhyggfr kirjoitti:

        Koskipuisto, Keskustori ja Tuulensuu. Tekee kolme pysäkkiä. Revi siitä huumoria

        Rautatieasema?

        Tammela? monenlaista kauppaa ja ravintolaa silläkin suunnalla


      • Jhyggdwq
        eikö.keskustaa kirjoitti:

        Rautatieasema?

        Tammela? monenlaista kauppaa ja ravintolaa silläkin suunnalla

        Kosken ja aseman välille tulee yksi pysäkki, ei tarkasti Koskipuistossa


      • Delfoin.Oraakkeli
        talous.ennuste kirjoitti:

        Tampereen joukkoliikenteellä on kunniakkaat perinteet. Epäilemättä tarkoituksena on nostaa joukkoliikennematkojen osuutta entisestään. Näinhän yleensä tapahtuu, kun rakennetaan laadukasta raideliikennettä.

        Huomio 1. : Joukkoliikennettä käyttävät ne, joilla ei ole varaa henkilöautoon.

        Huomio 2 : Uusi joukkoliikenneratkaisu, ratikka, koituu niin kalliiksi, että uudeksi matkan hinnaksi on kaavailtu 5e/kerta (nyt 3e/kerta)

        Osaatko aukaista tämän Gordionin solmun minulle, miten ratikan käyttäjämäärät nousevat? Laadulla?

        Ymmärrätkö sinä, että matkustajat maksavat siitä, että pääsevät paikasta A paikkaan B mahdollisimman nopeasti ja halvalla, kuten työpaikalle aamuisin, eikä mistään muodikkaan pinkistä maalista ratikan seinissä? Sekään ei onnistu enää kaiken maailman liityntäparkkien kanssa.

        Ei käsitystä arjesta eikä ratikasta. Mikä voisi mennä vikaan???


      • asuntobisneskeskusta
        ratikkamarketti kirjoitti:

        Joukkoliikenteen käyttäjien määrä laskee laskemistaan, ja vauhti sen kuin kiihtyy, kun keskustaa autioitetaan ratikkahölmöilyn vuoksi. Ei keskustaan ole enää mitään syytä lähteä, kun kaiken saa kätevämmin automarketeista.

        Ratikkakiskot pitäisikin vetää keskustan sijaan automarkettien pihaan, jos laitteelle haluttaisiin käyttäjiä. Sen jälkeen voitaisiin lanseerata termi ratikkamarketti, joka kuulostaa viherhipin korvaankin paremmalta.

        > Ei keskustaan ole enää mitään syytä lähteä, kun kaiken saa kätevämmin automarketeista.>

        No sitähän varten se ratikka rakennetaan, että keskustassa asuvat pääsevät töihin pois keskustasta, liikket kun lähtee sieltä ympäristökuntiin ja kaupingin reunoille, teollisuus lähti jo.


      • Sviduddaako

        Ja eiköhän niille paikoille pääsevät "sopivat" yrittäjät jo odottele käsiään hieroskellen viiden vuoden aikana autioituneihin tiloihin pääsyään. Sopivin hinnoin tietysti.


      • Yrittäjäkatoa
        Sviduddaako kirjoitti:

        Ja eiköhän niille paikoille pääsevät "sopivat" yrittäjät jo odottele käsiään hieroskellen viiden vuoden aikana autioituneihin tiloihin pääsyään. Sopivin hinnoin tietysti.

        Toiveajattelua, asiakkaat kun menee jo muualle, keskustasta ei ole oikein enää aikoihin saanut sellaisia asioita joita esim.itse käyn ostamassa. Vuokrat taas, nekin ovat karkottaneet sieltä jokusen yrittäjän, niitä kun ovat taloyhtiöt ahneuksissaan menneet liikaa nostelemaan.

        En usko että keskusta tuosta enää elävöityy juurikaan, luultavasti enemmänkin slummiutuu, alueen asukkaita häiritsevät konsertit ja tapahtumat oikeastaan vain pilaavat nekin lisää keskustaa, kusen ja oksennuksen määrän samalla niiden ohessa lisääntyen.


    • järkeväkeskt

      Järkevä ihminen keskustaan menee bussilla eikä omalla sompaileen, ei sitten yhtään haittaa ratikkatyömaa kun istuu nyssessä.

      • Lietsu.nääs

        Järkevä ihminen ei mene keskustaan. -ainakaan Lielahdesta


      • puolestanisaalakkauttaa
        Lietsu.nääs kirjoitti:

        Järkevä ihminen ei mene keskustaan. -ainakaan Lielahdesta

        Lietsusta karauttaa Ideaparkiin omalla autolla alle puolessa tunnissa. Bussilla menee tunnista puoleentoista, hieman tuurista riippuen. Kyllä oma auto on vaan paras tapa liikkua Tampereella, vaikka ituhipit muuta itkevätkin. Nääs kun ne ostokset pitäisi myös roudata kotio.


      • Hylopelmää

        Köyhää,perunamaketti ja lähiö. Siinäpä Tamperetta totta tosiaan.


      • Kuljetus_ratkaisee

        Perunamarketeilla ei tarvii maksaa pysäköinnistä ja saa kuljetettua omalla autollaan ostamansa tavaratkin ilman taksia tai muuta erillistä kuljetusta, jopa ne isot perunasäkit. Ennen oli lähikauppoja joka kaupunginosassa josta sai monen moista, mutta niitä ei ole enää ne palvelut siirtyivät kaupungin laidoille niihin perunamarketteihin suurelta osin, samalla niistä tai alueen muista myymälöistä saa myös päivittäistavarat.


    • LipsLindströmmi

      Moniongelmaiset yrittäjät työnantajina saakin lähteä.

      • Kuspäitälöytyy

        Kyllä tää on totaalista alas-ajoo.tunneli kansi ratikka siinä on lopun ainekset.


    • AlluHuhHuh

      Hyvä että Hämeenkadun liiketiloja vapautuu moskeijoiden käyttöön. AllahFuckBar eli Allun naimabaari.

    • käy.tutustumassa

      Kyllä tuo Hämeenkadun läsipää on aivan sekaisin.
      Ei siellä kannattavaa liiketoimintaa voi nyt harjoittaa.

      • ihmettelyä.vaan

        Käykö niissä enää asiakkaita? Ainoastaanko ratikkafanit kun ovi ei enää käy?


      • HalpaaRahaa
        ihmettelyä.vaan kirjoitti:

        Käykö niissä enää asiakkaita? Ainoastaanko ratikkafanit kun ovi ei enää käy?

        Ratikkafaneilla on joko 300 000 euron sijoitusasunto keskustasta (odottavat arvonnousua) eikä rahaa ostaa mitään muuta, kun kaikki holahtaa lainanlyhennyksiin ...

        ... tai sitten ideologinen vihreiden äänestäjä, joka kierrättää teepussitkin ja linkuttaa linttaanpoljetuilla vanhoilla SPR:n tossuilla, koska maailman pitää pelastua, ja inhoaa marketteja ja kuluttamista.

        Kummatkaan edellisistä eivät omaa sellaista kulutuspotentiaalia, jolla "uusi keskusta" voisi jatkaa sellaisessa muodossa, kun se nykyisellään on. Keskustasta tulee aikanaan yksi nukkumalähiö muiden joukossa, kun kaikki muu sieltä katoaa.

        Tämä ilmiö on jo havaittavissa Helsingissäkin, eli mm. työpaikat radanvarrella. Keskustasta saa parhaiten manit irti, kun kaikki neliöt rempataan 500 000 - 2 000 000 huusholleiksi. Siinä on se Suomen talouskasvu pähkinänkuoressa. Lainaa, lainaa, halpaa eurolainaa, mitä kierrätetään paikasta toiseen.


      • halvan.rahan.päivät
        HalpaaRahaa kirjoitti:

        Ratikkafaneilla on joko 300 000 euron sijoitusasunto keskustasta (odottavat arvonnousua) eikä rahaa ostaa mitään muuta, kun kaikki holahtaa lainanlyhennyksiin ...

        ... tai sitten ideologinen vihreiden äänestäjä, joka kierrättää teepussitkin ja linkuttaa linttaanpoljetuilla vanhoilla SPR:n tossuilla, koska maailman pitää pelastua, ja inhoaa marketteja ja kuluttamista.

        Kummatkaan edellisistä eivät omaa sellaista kulutuspotentiaalia, jolla "uusi keskusta" voisi jatkaa sellaisessa muodossa, kun se nykyisellään on. Keskustasta tulee aikanaan yksi nukkumalähiö muiden joukossa, kun kaikki muu sieltä katoaa.

        Tämä ilmiö on jo havaittavissa Helsingissäkin, eli mm. työpaikat radanvarrella. Keskustasta saa parhaiten manit irti, kun kaikki neliöt rempataan 500 000 - 2 000 000 huusholleiksi. Siinä on se Suomen talouskasvu pähkinänkuoressa. Lainaa, lainaa, halpaa eurolainaa, mitä kierrätetään paikasta toiseen.

        Näin edetään tiivistysrakentamisessa.

        "Tältä näyttää 15 neliön pikkukoti Vantaalla... Vantaan Martinlaaksossa muutetaan syksyllä 2017 koteihin, joissa neliöitä on vain 15,5."

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15011335/tietulleilla-tukea-sahkofillarin-hankintaan#comment-91510524


      • Toi.on

      • nyt.niitä.saa

      • Rahavaltaa
        nyt.niitä.saa kirjoitti:

        Vihreiden unelma.

        Normaalin ihmisen kauhuskenaario, tulee mieleen jonkinlainen vankilakompleksi jossa köyhemmät lusii rikostaan nimeltä köyhyys.


      • Häkkikanala
        Rahavaltaa kirjoitti:

        Normaalin ihmisen kauhuskenaario, tulee mieleen jonkinlainen vankilakompleksi jossa köyhemmät lusii rikostaan nimeltä köyhyys.

        Häkkikanala.


    • Kaljoopaaljo

      Ssille paokalle avataa PUB LOrdi. Laöja virtaa taas ja keskusta elävöityy arkälä

      • alan.meininkiä

        Bub Lordi oli kyllä varsinainen huomiomagneetti, örvellys, melu ja huuto kuului kauas, oksennuksia oven edusta täynnä, tietysti keskustaan tarvitaan alkuasukkaille samanlaisia paikkoja ja paljon enemmän, ovat tottunet niihin.


    • hevosmiesies

      Onko näkynyt läsipäähevosia Hämeenkadulla?

      • teitäkin.on

        Ei oo näkyny, mutta hullu olis kysmyksesikin, taidat nähdä muutenkin asioita joita muut eivät näe ja kyselet niistä sitten tyhmänä.


      • Näkyjen.näkijöitä
        teitäkin.on kirjoitti:

        Ei oo näkyny, mutta hullu olis kysmyksesikin, taidat nähdä muutenkin asioita joita muut eivät näe ja kyselet niistä sitten tyhmänä.

        >nähdä muutenkin asioita joita muut eivät näe ja kyselet niistä sitten tyhmänä.>

        Semmottii on paljon vapaana keskustassa pyörimässä, väliin juttelee kovan ääneen näkymättämien ystäviensä kanssa ja ihan ilman älypuhelintakin. Ei keskustaan kannata mennä niitä häiritseen.


      • pirtu.on.liuotin
        teitäkin.on kirjoitti:

        Ei oo näkyny, mutta hullu olis kysmyksesikin, taidat nähdä muutenkin asioita joita muut eivät näe ja kyselet niistä sitten tyhmänä.

        Jos se kävi muutaman kerran liikaa Lordissa ja aivot liukeni pahasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1573
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      69
      1263
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1198
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      998
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      862
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe