Bussikuskiksi:kurssi vai oppisopimus?

Bussihommii

Heips!!!!
Kuljetustöissä on tehty toistakymmentä vuotta jakeluauto ja taksipuolella ja nälkä kasvaa syödessä :)

Kumpaa suositte 6kk kurssii vai oppisopimuksella bussikuskiksi?

Mikä saa innostumaan bussikuskin työstä: asiakaspalvelu työ:tykkään asiakaspalvelu työstä olla erillaisten ihmisten kanssa tekemisissä,nautin siitä että saan kohdata erillaisia ihmisiä.

Erityisesti kiinnostaa tilausajot ja pitkät matkat.
Asun uudellamaalla jossa tyl tilanne hyvä.

Kumpaa koulutusmuotoa suositte?
Miten oppisopimus menee?
Eikö siitä saa koko 2v. Aikana täyttäpalkkaa?
Saako poissaoloja olla?mulla vuidenvaihteesee sovittu 7 arkipäivän reissu ni sotkeekoha se koulutuksia?

21

1095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alavaihdettu

      Ei saa mitään olla muuta elämää. ei sairas, eikä muitakaan poissaoloja. Lomaa vain omiin hautajaisiin ja sekin mielellään puoli vuotta etukäteen anottuna. Palkkaa saat kiitokset.
      Lisäpisteitä saat virolaisuudesta ja 24/7 käyttövalmiudesta. Palkatta tietenkin päivystyksen osalta.

    • Hommiii7777

      Olen kanta suomalainen.
      Kuljetusala taustani johdosta olen tottunut asumaan töissä joten se ei liene ongelma.

      • Alavaihdettu

        Sit se on sun homma. Ei ihmisen.


    • Paraskuski

      Pidät asiakaspalvelua. Vuoden päästä asiakaspalvelu loppu ja sinusta tulee tavallinen ilkeä kuski:) Alussa työ tuntuu mielenkintoista, mutta sitten väsymys lisäntuu. Ei tavallinen ihminen voi kestää pitkiä vuoroja, kiireät aikataulut.

      Asiakaspalvelu esim. kaupassa ja bussissa on ihan eri.

    • Hommiiii

      Kiitos täältä foorumilta saa positiivistä kannustusta.
      En ymmärrä miten saisin ajan kulumaan jos vaa oisin joute ku aina tottunu tekemää paljon töitä.

      • ajottaja

        >Yeaah.
        Hieman on busakokemusta. Enempi kylläkin moduliyhdistelmistä, siis täällä.
        Kannattaa valita kurssi 6kk. Siellä oppii alansa ammattilaiseksi joka takaa myöhemmin vakaan yhteiskunnallisen aseman. Siellä saa näkemystä, niin ei tarvi opetella kantapään kautta kaikkea. Töppäykset alussa maksaa työpaikan, koeaikakain on pitkä.
        Kurssien huono puoli on että kouluttajia on monenlaisia. On huonoja ja hyviä. Yleensä niiltä puuttuu kokemus. Yritä saada vanha parta kouluttajaksi ja kuuntele ja ime kaikki opit, niin kyllä hyvä tulee.

        Palkasta. Rahtipuolella on 50000 - 75000 € vuodessa ahkeralle kaverille. Jos on laiska niin kanattaa valita kiitolinja tms, jolloin palkka on vajaa puolet.
        Busapuolen palkat hieman heikkoa.


    • Busakuski

      Oppisopparrista ei kokemusta mut jos sul juoksee liitonrahat ni koulutus ihan hyvä.
      Asenne taitaa olla oikea, se tosiaan eriasia onko vuoden päästä. Ei voi verrata taxi/ jakeluajoa tähän. Toki on helppojakin päiviä mut kilpailutus tekee sen että niitä on harvassa. Joka minuutti laskettu.
      Harjoituspaikaks kannattaa sit valita lafka millä pitkää matkaa. Jos pääset kurssille, täs asiassa syrjitään suomalaisia vaikka ajatus kaunis.
      Liksa semmonen 36t vuodessa ilman viikonloppuja. Ylitöitä ei hsl alueella tehdä vaan pitkää päivää tehdään työn ohessa, vastapainoks on 5t urakkapäiviä ilman taukoja.
      Norjassa ne tekee sillee että viikossa 3pitkää päivää (joskus 4) ja loppu vapaata. Mut ei kuulemma toimi suomessa, en tiedä miksei.
      Itse vaihtamas alaa mut vinkkinä on että kannattaa kokeilla erilaisia ni näkee mikä sopii itselle. Hsl ja pitkät matkat aika erijuttu, tilausajot sit asia erikseen.
      Harrastukset ja perhe jää aika vähälle

      • Alavaihdettu

        Miettiä kannattaa kolme kertaa ja ajatella asioita loppuun saakka. Tyhjän saa nimittäin raatamattakin ja edellämainitut 50000-75000 e on paskapuhetta ja toiveajattelua. Miksei jos asuu autossa eikä syö eikä nuku, mutta käytännössä mahdoton yhdistelmä. Töitä on muitakin ja jos se niin hyvä hanke olisi, niin isännät ja omistajat itse lähipiireineen pentuineen vävyineen ja rollaattorilla kulkeviin isovanhempiakin myöten tekisivät ne hommat ihan itte.


      • UusiKuski2015

        Avainsanat:

        -Itse vaihtamas alaa mut vinkkinä on että kannattaa kokeilla erilaisia ni näkee mikä sopii itselle.
        -Harrastukset ja perhe jää aika vähälle.

        HSL-bussikuskin työ on sellaista paskaa ettei toista. Se ei ole todellista asiakaspalvelua nähnytkään. Sinua kohdellaan aivan eri tavalla kuin vaikkapa Gigantin myyjää, taksikuskia tai edes kaupan kassaa. Sinä et ole asiakkaille yhtään mitään muuta kuin kohde johon voi purkaa kaiken mikä ärsyttää, oli ärsytys sinun toimiesi syytä tai ei.

        Alkuinnostuksen jälkeen (ihmisestä riippuen 3-6-9kk) huomaat kuinka olet kokoajan väsynyt tai uupunut. Energiaa ei ole juuri mihinkään. Tuntuu ettei mitään ehdi tehdä, kavereita ei ehdi näkemään ja aina kun olisi jotain (harrastuksia, tapahtumia, kavereiden merkkipäiviä ym.) sinä olet töissä. Tai olet rättiväsynyt 3 x 10-12h työpäivistä, lyhennetyistä vuorokausilevoista jne.

        Tässä on hyvä muistuttaa, että HSL-bussikuskin 10-12h työpäivä on aivan jotain muuta kuin 10-12h työpäivä taksin tai runkoliikenteen rekan ratin takana. Puhumattakaan jostain 10-12h työpäivistä jossain sisätöissä, vartijana tms. Paljon, paljon raskaampaa työtä.

        HSL-alueen bussikuskin duuni sopii sellaiselle, jolla ei ole perhettä, ei oikein sosiaalisia kontaktejakaan (kavereita ym.) ja joka ei oikein harrastakaan mitään. Tällöin voit olla ns. naimissa työsi kanssa, ja tätä HSL-bussikuskilta vaaditaan. Koska muuta et ehdi tehdä tai et jaksa tehdä. Suurin osa vapaa-ajasta menee edellisestä työrupeamasta toipumiseen, piristymiseen, energian ja levon keräämiseen. Sitten voit taas mennä töihin vain ollaksesi lopen väsynyt seuraavana vapaapäivänäsi.

        Liksaa HSL-alueella saa 0-4v kokemuksella n.40ke vuodessa, jos tekee joka toisen viikonlopun töitä ja viikon aamua, viikon iltaa. Päälle tulee lomarahat & lomaltapaluurahat, yhteensä jotain 1,5ke. Useimmille kuullostaa suurelta summalta, mutta se ei edes etäisesti korvaa sitä väsymystä sekä jatkuvaa poissaoloa kotoolta jota arki tässä työssä on.

        Minä kouluttauduin alalle 2015 ja jo loppuvuodesta 2016 kelasin ettei tälläistä jaksa yhtään pidempään. Nyt etsin aktiivisesti uutta ammattia ja olen valmis tinkimään palkkatasosta tuhansia euroja vain, että pääsisin fiksumpaan 37,5h/viikossa duuniin.


      • UusiKuski2015
        UusiKuski2015 kirjoitti:

        Avainsanat:

        -Itse vaihtamas alaa mut vinkkinä on että kannattaa kokeilla erilaisia ni näkee mikä sopii itselle.
        -Harrastukset ja perhe jää aika vähälle.

        HSL-bussikuskin työ on sellaista paskaa ettei toista. Se ei ole todellista asiakaspalvelua nähnytkään. Sinua kohdellaan aivan eri tavalla kuin vaikkapa Gigantin myyjää, taksikuskia tai edes kaupan kassaa. Sinä et ole asiakkaille yhtään mitään muuta kuin kohde johon voi purkaa kaiken mikä ärsyttää, oli ärsytys sinun toimiesi syytä tai ei.

        Alkuinnostuksen jälkeen (ihmisestä riippuen 3-6-9kk) huomaat kuinka olet kokoajan väsynyt tai uupunut. Energiaa ei ole juuri mihinkään. Tuntuu ettei mitään ehdi tehdä, kavereita ei ehdi näkemään ja aina kun olisi jotain (harrastuksia, tapahtumia, kavereiden merkkipäiviä ym.) sinä olet töissä. Tai olet rättiväsynyt 3 x 10-12h työpäivistä, lyhennetyistä vuorokausilevoista jne.

        Tässä on hyvä muistuttaa, että HSL-bussikuskin 10-12h työpäivä on aivan jotain muuta kuin 10-12h työpäivä taksin tai runkoliikenteen rekan ratin takana. Puhumattakaan jostain 10-12h työpäivistä jossain sisätöissä, vartijana tms. Paljon, paljon raskaampaa työtä.

        HSL-alueen bussikuskin duuni sopii sellaiselle, jolla ei ole perhettä, ei oikein sosiaalisia kontaktejakaan (kavereita ym.) ja joka ei oikein harrastakaan mitään. Tällöin voit olla ns. naimissa työsi kanssa, ja tätä HSL-bussikuskilta vaaditaan. Koska muuta et ehdi tehdä tai et jaksa tehdä. Suurin osa vapaa-ajasta menee edellisestä työrupeamasta toipumiseen, piristymiseen, energian ja levon keräämiseen. Sitten voit taas mennä töihin vain ollaksesi lopen väsynyt seuraavana vapaapäivänäsi.

        Liksaa HSL-alueella saa 0-4v kokemuksella n.40ke vuodessa, jos tekee joka toisen viikonlopun töitä ja viikon aamua, viikon iltaa. Päälle tulee lomarahat & lomaltapaluurahat, yhteensä jotain 1,5ke. Useimmille kuullostaa suurelta summalta, mutta se ei edes etäisesti korvaa sitä väsymystä sekä jatkuvaa poissaoloa kotoolta jota arki tässä työssä on.

        Minä kouluttauduin alalle 2015 ja jo loppuvuodesta 2016 kelasin ettei tälläistä jaksa yhtään pidempään. Nyt etsin aktiivisesti uutta ammattia ja olen valmis tinkimään palkkatasosta tuhansia euroja vain, että pääsisin fiksumpaan 37,5h/viikossa duuniin.

        Unohtui mainita, että omalta 7kk bussikuskikurssilta valmistui 14 tyyppiä, joista mun lisäksi enää 5 on tällä alalla. Eli 1,5 vuoden aikana yli 50% on lopettanut, palannut ajamaan taksia / jakeluautoa jne. Kertoo omalla tavallaan tarpeeksi tästä bussialasta.


        "Tilausajot ja pitkät matkat" - palkka on paljon huonompi ja työhönsidonnaisuusajat paljon pidempiä. Työkin on kevyempää, mutta lisät paljon huonompia. Esimerkiksi mitään lauantailisää ei ole.

        0-4v kokemuksella "pitkää matkaa" ajaessa saa tyytyä n.30ke vuosiansioihin.


      • Busakuski
        UusiKuski2015 kirjoitti:

        Avainsanat:

        -Itse vaihtamas alaa mut vinkkinä on että kannattaa kokeilla erilaisia ni näkee mikä sopii itselle.
        -Harrastukset ja perhe jää aika vähälle.

        HSL-bussikuskin työ on sellaista paskaa ettei toista. Se ei ole todellista asiakaspalvelua nähnytkään. Sinua kohdellaan aivan eri tavalla kuin vaikkapa Gigantin myyjää, taksikuskia tai edes kaupan kassaa. Sinä et ole asiakkaille yhtään mitään muuta kuin kohde johon voi purkaa kaiken mikä ärsyttää, oli ärsytys sinun toimiesi syytä tai ei.

        Alkuinnostuksen jälkeen (ihmisestä riippuen 3-6-9kk) huomaat kuinka olet kokoajan väsynyt tai uupunut. Energiaa ei ole juuri mihinkään. Tuntuu ettei mitään ehdi tehdä, kavereita ei ehdi näkemään ja aina kun olisi jotain (harrastuksia, tapahtumia, kavereiden merkkipäiviä ym.) sinä olet töissä. Tai olet rättiväsynyt 3 x 10-12h työpäivistä, lyhennetyistä vuorokausilevoista jne.

        Tässä on hyvä muistuttaa, että HSL-bussikuskin 10-12h työpäivä on aivan jotain muuta kuin 10-12h työpäivä taksin tai runkoliikenteen rekan ratin takana. Puhumattakaan jostain 10-12h työpäivistä jossain sisätöissä, vartijana tms. Paljon, paljon raskaampaa työtä.

        HSL-alueen bussikuskin duuni sopii sellaiselle, jolla ei ole perhettä, ei oikein sosiaalisia kontaktejakaan (kavereita ym.) ja joka ei oikein harrastakaan mitään. Tällöin voit olla ns. naimissa työsi kanssa, ja tätä HSL-bussikuskilta vaaditaan. Koska muuta et ehdi tehdä tai et jaksa tehdä. Suurin osa vapaa-ajasta menee edellisestä työrupeamasta toipumiseen, piristymiseen, energian ja levon keräämiseen. Sitten voit taas mennä töihin vain ollaksesi lopen väsynyt seuraavana vapaapäivänäsi.

        Liksaa HSL-alueella saa 0-4v kokemuksella n.40ke vuodessa, jos tekee joka toisen viikonlopun töitä ja viikon aamua, viikon iltaa. Päälle tulee lomarahat & lomaltapaluurahat, yhteensä jotain 1,5ke. Useimmille kuullostaa suurelta summalta, mutta se ei edes etäisesti korvaa sitä väsymystä sekä jatkuvaa poissaoloa kotoolta jota arki tässä työssä on.

        Minä kouluttauduin alalle 2015 ja jo loppuvuodesta 2016 kelasin ettei tälläistä jaksa yhtään pidempään. Nyt etsin aktiivisesti uutta ammattia ja olen valmis tinkimään palkkatasosta tuhansia euroja vain, että pääsisin fiksumpaan 37,5h/viikossa duuniin.

        Täytyy sanoo että allekirjotan ton kaiken ja voisin olla itse kirjoittanut saman.
        Tos vaan se että hsl ajoissakin eroa. Ne jotka ajaa normivuoroja(pieni osa) ni ihan ok. Tai sanotaan normaalia.
        Pahimmillaan mitä moni tekee ni ihan eri duuni.


      • UusiKuski2015
        Busakuski kirjoitti:

        Täytyy sanoo että allekirjotan ton kaiken ja voisin olla itse kirjoittanut saman.
        Tos vaan se että hsl ajoissakin eroa. Ne jotka ajaa normivuoroja(pieni osa) ni ihan ok. Tai sanotaan normaalia.
        Pahimmillaan mitä moni tekee ni ihan eri duuni.

        Jeps.

        Huomenna perjantaina tiedossa jälleen 10min vajaa 12h työpäivä. Josta vain 10h 10min lasketaan 2vk/80 -työkertymään. Loput on ruokataukoa ja ns. odotusta perustuntiliksalla.

        Lauantaina 9h 45min työpäivä jossa ei odotuksia, ihme ja kumma.

        Sunnuntaina onkin sitten "lyhennetyn vuorokausilevon" jälkeen tiedossa vain vähän päälle 10h työpäivä. Kun lauantaina päättyy duunit 23.15 niin sunnuntaina on oltava töissä 8.45. Aikaa työmatkoille, kotona olemiselle ja lepäämiselle jää siis ruhtinaalliset 9h 30min. Älytöntä.

        Sitten HSL:n sosiaalisissa medioissa (FB ym.) ihmetellään miksi kuskit ei jaksa hymyillä, miksi ne on aina naama norsunvitulla, äkäisiä, tympeitä ym. Tää ala on niin täynnä hevonpaskaa ettei mitään järkeä.


      • VelmuKuljettaja
        UusiKuski2015 kirjoitti:

        Jeps.

        Huomenna perjantaina tiedossa jälleen 10min vajaa 12h työpäivä. Josta vain 10h 10min lasketaan 2vk/80 -työkertymään. Loput on ruokataukoa ja ns. odotusta perustuntiliksalla.

        Lauantaina 9h 45min työpäivä jossa ei odotuksia, ihme ja kumma.

        Sunnuntaina onkin sitten "lyhennetyn vuorokausilevon" jälkeen tiedossa vain vähän päälle 10h työpäivä. Kun lauantaina päättyy duunit 23.15 niin sunnuntaina on oltava töissä 8.45. Aikaa työmatkoille, kotona olemiselle ja lepäämiselle jää siis ruhtinaalliset 9h 30min. Älytöntä.

        Sitten HSL:n sosiaalisissa medioissa (FB ym.) ihmetellään miksi kuskit ei jaksa hymyillä, miksi ne on aina naama norsunvitulla, äkäisiä, tympeitä ym. Tää ala on niin täynnä hevonpaskaa ettei mitään järkeä.

        Onhan toi naurettavaa, pahimmillaan ei mitään vapaa aikaa tai mahdollisuutta harrastaa mitään. Ja sit vastapainoks 5 tunnin urakkapäiviä.
        Ja kaikki tää parin tonnin nettopalkalla.
        Sit tää HSL toiminta: pitäis nyökkäillä jokaiselle matkustajalle ja sitku ne kysyy ni pitäis soittaa HSL palvelu nroon koska olet asiakaspalvelija. Kyllä herra prkl.
        Pitäis myös pysähtyä pysäkillä vaikkei merkkiä näytetä.
        Näin sanottiin HSL:n koulutuspäivillä.
        Pelkästään jos nyökkäilet sen 1000 kertaa viikossa oikealla katsoen tekis varmaa hyvää niskalle.

        Mikä täs asiassa Oikeasti jeesaa 15v kokemuksella ni ajaa pysäkkien ohi jos ei käsi nouse välil muutenkin, juoksijoita venataan että voidaan laittaa ovi naaman edessä kiinni, nyökkäys korkeintaan uhkeille naisille, HSL:lle itse lähettää kehuviestejä että ompas kohtelias kuski ja kahvihuoneissa jättää kahvit maksamatta hähähäää
        Ainii sit jos se HSL kouluttaja tyyppi tulee pysäkillä vastaan ni ajaa ohi.
        Ei nähny...


    • Hayskaa

      Mitä menetät jos kurssille/oppisopimukseen?
      Jos tiukat aikataulut kiristää...
      Aja tilausajoja niissä ei ole aikatauluja....
      Silloin asiakkat on lomalla ja hyvällä tuulella.

      • Alavaihdettu

        Menettää elämän. Siis oman elämän. Asiakkailla kyllä hauskaa. Aikatauluja ei tilausajossa...? Ei ole kun olet koko aika kiinni siinä 24 /7 Jos et osaa / uskalla pitää puoliasi. Asiakkaat lomalla, mutta sinä et saa lomaa kuin korkeintaan omiin hautajaisiisi ja sekin 2-3 vkoa pitäis anoa etukäteen. Mua on kysytty, mutta vastannut olen vetäkäät käteen !!!


    • Bussino

      Vaikutat asiakaspalvelu sopivalta energiseltä kaverilta.
      Bussikuskin homma on nykypäivänä kovaa hommaa.
      Kummasta tykkäät enemmän ajaminen vai asiakaspalvelu? Vai molemmista.

      Jos asiakaspalvelu ni ootko miettiny myyntityötä (ei puhelin ja kaupan kassaa) vaan kiertävää myyjää jossa siinäkin reissataan paljon,jos tykkäät ajaa.

      Tokiha muitaki myyntitöitä on paljon.
      Kannattaa funtsata mikä miellyttää eniten.
      Bussihommaa ei ehkä kannata valita siksi että tykkää asiakaspalvelusta.

      • Alavaihdettu

        Asiakspalvelutöitä ja ammatteja on muitakin kuin myyntityö bussikuskin työn lisäksi.


      • Talkoo-Taavetti

        Mihin vaan ja kuka vaan, mutta muistettava on että ensisijaisen tärkeää on liittyä heti AKT.n jäseneksi. Senjälkeen ei teille ryttyillä.


      • Karjuheinolasta

        Nimenomaan ja kuljettava työmatkat autolla, koska satsattu parkkipaikkoihin, eikä millään fillarilla,sillä muutoin saattavat muuttaa parkkipaikat polkupyörien säilytysalueiksi jonne rakentavat sukkahousuille kuivatustelineetkin !


    • UusiKuski2015

      Ala vaihdettu, vihdoin ja viimein. 2,5v jaksoin HSL-alueen aivan älytöntä kiirettä. Pari kertaa loppuunpalaminen oli aika lähellä, mitään ei jaksanut vapaa-ajalla tehdä tai harrastaa. Kaikki "yhden päivän" välivapaat menivät himassa maatessa ja sitä rataa.

      Viikko aamua 6.00-14.30, viikko iltaa 14.00-22.30. Käytännössä työpäivästä 1h menee taukoihin (safkatauko 30min, kahvitauot 2 x 15min) eli teen varsinaista työtä päivässä 7h 30min. Kun bussikuskina vastaava määrä oli aivan sairaalloinen, jatkuvia 9-12h päiviä ja yhteen putkeen 5,5h työtä. Bussikuskina jokin 7h 30min työpäivä olisi järkyttävän lyhyt, täällä siis aivan normaali.

      Pääasiassa tuosta johtuen voin nykyään sekä fyysisesti että henkisesti paljon, paljon paremmin. Kaikki viikonloput, juhlapyhät, lasten ja tuttavien synttärit, häät, ym ym ym vapaat. Ei minkäänlaista väsymystä tai uupumusta. Jokaikisen työvuoron jälkeen ehtii ja jaksaa tehdä muutakin kuin vain syödä ruuan ja painua nukkumaan.

      Liksaa tulee nykyisessä työssä ("operaattorina" eräässä kokoonpanotehtaassa, ei kuitenkaan ns. liukuhihnalla istumista vaan monipuolista eri työvaiheiden tekoa, tarkastamista ym.) laskennallisesti bruttona vähän päälle 5ke vähemmän (bussikuskina 40ke, täällä ~34ke). Nettona tuokin ero kutistuu pienemmästä veroprosentista johtuen ja kokemus"lisä" kertyy täällä paljon nopeammin kuin AKT TES:n 0-4v, 5-8v jne.

      Elämäni paras päätös lähteä alalta vaikka 3kk karenssin aikana meinasi itku tulla kun ainoa tuki mitä yhteiskunnalta sai oli onneton asumistuki.

      Voin rehellsiesti sanoa ettei ainakaan pk-seudun bussikuskin palkka todellakaan vastaa tai korvaa sitä millaista kokonaisvaltaisesti paskaa (työajat, työvuorot, pitkät päivät, kipeät jäsenet, stressi, muu liikenne, yleisesti ongelmat) se duuni on.

      Tienaan vähemmän, mutta elämänlaatuni on 10 kertaa parempi kuin bussin ratin takana.

      • Alavaihdettu

        Oikean ratkaisun teit. Miksi tappaa itseään työllä, kun elämää on muuallakin kuin työn merkeissä.
        Mitenkään ei edes tieteellisesti ole todistettu että ainainen työnteko lisäisi elinpäivien määrää. Laadusta nyt puhumattakaan.
        Ei nuo virolaiset työnarkomaanit sen rikkaampia ole kuin toisetkaan jotka vähemmän tekevät.
        Nykyään ovat jo alkaneet tuntea rahan ja kellon hekin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe