Todisteita "jumalan" olemassa olosta?

kysynpähvaan

Mitkäs ovat tämän hetkiset todisteet jumalan olemassaolosta?

16

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeauskoakyllä

      sinä

      • juupas_eipäs

        Olenko minä fanaattinen ateisti todiste jumalasta.


      • vaikeauskoakyllä
        juupas_eipäs kirjoitti:

        Olenko minä fanaattinen ateisti todiste jumalasta.

        juuri se varmuus että olet varma asiastasi kertoo sinun jumaluudestasi


      • uskottava_se_on
        vaikeauskoakyllä kirjoitti:

        juuri se varmuus että olet varma asiastasi kertoo sinun jumaluudestasi

        Se jumalasi taitaa olla vähän retardi.


      • vaikeuskoakyllä
        uskottava_se_on kirjoitti:

        Se jumalasi taitaa olla vähän retardi.

        Niinpä joudut tekemään minun jumalaani ominaisuuksia. Onko silloin helpompi pysyä omassa väitteessään.
        Ajatusten lukua yleensä pidetään mahdottomana. Näissä piireissä kyllä tiedetään mitä varsinkin uskovaisen mielessä liikkuu.


    • 12___13

      Minulle Raamattu ja maailman olemassaolo niin kuin Raamattu kertoo, on todiste Jumalasta. Ihmiset ovat liian pahoja kehittääkseen raamattua ilman Jumalaa.

      • raamatunsatu

        Vanhempiasi saat olemassaolostasi syyttää, niitä henkiä ei ole, kun sinun päässäsi.


    • 12___13

      "Vanhempiasi saat olemassaolostasi syyttää, niitä henkiä ei ole, kun sinun päässäsi. "

      Jos hyväksyisi tuon, seuraava askel olisi "ketä syytän vanhempien olemassaolosta" ja tämä ketju jatkuisi sitten niin pitkälle kunnes todellinen alku syy löytyisi. Mutta ymmärrän, että ateistit ovat laiskoja ja jäävät läkähtyneenä ensimmäiselle askeleelle, kunhan se ei vain ole ikävä totuus.

      • tapanvarkaat

        Jos olet varas, joka saa varastamisesta tyydytystä, olet perinyt ominaisuuden.
        Minä en varasta, koska se olisi hulluutta, en saa siitä palkkiota vaan pelon.


    • Ilmeisestikin tuhansien vuosien kokemus osoittaa, että objektiivisia, vastaansanomattomia kaikille näkyviä todisteita jumaluuden olemassaolosta ei ole - ainakaan rationalistisen varovaisen skeptikon näkökulmasta. Korkeintaan todellisuus viittaisi jonkinlaiseen panteismiin/panenteismiin, jos määritellään, että Jumala isolla J:lla on sama kuin olemassaolon kokonaisuus.

      Siksi onkin turvauduttava omiin kokemuksiin hengellisyyden saralla. Omia hengellisyyteen liittyviä kokemuksiani olen koonnut muun muassa seuraaviin linkkeihin:

      http://jarmomanninen.blogspot.fi/2014/12/45-vanha-miksi-uskon-teksti.html
      Tuolta blogistani löytyy myös yhteensattumaelämyksiäni, jotka koen jonkinmoisena "evidenssinä" 'korkeamman' Voiman / voimien olemassaoloa tukeviksi. Yhteensattumalistat löytyvät (nyt ainakin lokakuun alussa 2017) myös kotisivultani:
      http://www.iki.fi/manninen/

      Edellä mainittujen linkkien osoittamaan "subjektiivisiin edividensseihin" kuuluvat siis yhteensattumaelämysten (synkronisiteetti) kokeminen, yhden ihmeen kokeminen ja yhden näyn näkeminen (sairaalassa koettuna näin tulkintani mukaan henkisiä "näkökulmia" - ehkä jumalia ja/tai enkeleitä tjsp).

      Mainittakoon, että "kaikki vaikuttaa tulevaisuuteen" ajattelun kehittäminen _tuntuu_ myös aivan subjektiiviselta ikään kuin siunaukselta ja myös "evidenssiltä". Tästä on ehkä paras tekstini:
      http://jarmomanninen.blogspot.fi/2014/08/42-elamanfilosofiani-kaikki-vaikuttaa.html

      Myös Youtuben videoblogistani löytyy mielestäni keskeisimmät tekstini;
      https://www.youtube.com/channel/UCAhVC5hXfjsTSJCeaszC9vw

      t. varaväkevä

    • Jäi edellä mainittuun tekstiini harmittava virhe. Hengellisen näyn kokemisesta/näkemisestä ei muistaakseni löydy blogistani eikä kotisivultani. Siis sairaalassa olessa näin "jumalaisia" näkökulmia - ehkä jumalia ja/tai enkeleitä. Saatan ehkä palaan tähän juttuun tarkemmin joskus myöhemmin.

      • vahvakipulääkitys

        Moniko on nähnyt lääketokkurassa olemattomia.


      • vahvakipulääkitys kirjoitti:

        Moniko on nähnyt lääketokkurassa olemattomia.

        Yksittäisen "sairaalassa koetun hengellisen näyn" objektiivinen todistusarvo on aika olematon. Sen sijaan henkilökohtaisesti koettuna voi tuntua suureltakin evidenssiltä.


    • velho3

      Jumalasta ei ole todisteta, mutta ajattomasta yhdestä elämästä on

      Kaikki elävät olennot maailmankaikkeudessa on tuo yhtä elää, jokaa ajaton ääretön elävä tietoisuus, , on aina ollut ja tulee aina olemaan.

      Mekin olemme tuota elämää, jota me olemme ilmentämässä ajassa ja aineessa
      .MAAILMANKAIKKEUS, on sytynyt sitä varten, että tuo ajaton voi ilmentää itseään ajassa ja aineessa
      Fyysinen elämä on kuitenkin rajallista, joten ilmenee fyysisten elämien ketjuna,alkaen esiasteelta ja kehittyen syyn ja seurauksen lain alaisena ,täydellisyyttä kohti.

      Joskus elämältä saattaa loppua edellytykset ja seuraukena on sukupuutto

      Ihminen on jo sillä kehitysasteella ,ett. hän pystyy itse vaikuttamaan, omaan kehitykseensä
      sitä se on toki tehnytkin, ja seurauksena on tämä kaaosmainen väkivallan ja kärsimysten täyttämä maailma
      Syyn ja seurauksen laki on luonnonlaki joka on korkein voima ajassa ja aineessa, ja se luo seurakset kaikille teoilleeme, joten tämä olisi otettava huomioon kakessa toiminnassamme.

      Stä ihminen ei kuitenkaan tee vaan on keksinyt uskonnot ja aatteet, jolla saisivat oikeutuksen tekemisilleen hyvässä ja pahassa

      • ihminenkehittyy

        Kun hallitsee syy ja seuraus suhteet, jumaluus katoaa ihmisten keskuudesta.


    • kuhanväkäämistärittää

      eräänä päivänä joku huomaa kysyä mitä jumalan olemassaololla tarkoitetaan. Mitä silloin on kun jumala on tai ei ole
      Toistaiseksi riittää että jokainen tietää itse asian oikean totuuden

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe