Sekularismin saavutuksia

en.maallistu

Alkoholisairauksien määrä on kasvussa.

Lapsia otetaan huostaan järkyttäviä määriä.

Sukupuolitaudit jyllää ja hinkuyskäkin on tulossa takaisin.

Näin se sekularismi vaan etenee!!

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä jos se onkin Allahin kosto kun Suomessa uskotaan väärään jumalaan?

    • Alkoholikuolemien määrä on laskussa ja raittiiden nuorten osuus kasvaa. Ks. esim. http://findikaattori.fi/fi/65

      Sijoitettujen lasten määrä vähän väheni 2015, ja ennenkaikkea: onko aiemmin ollut vähemmän syitä huostaanottoon, vai vähemmän huostaanottoja vaikka olisi ollut syytä? http://findikaattori.fi/fi/68

      Seksitautien määrä tosiaan kasvoi viime tilaston mukaan, mutta tämän voi selittää kotitestauksen tuleminen mahdolliseksi, ja sellainen testihän on hyvä asia.

      Hinkuyskän yms. pahin ongelma tuskin on tiedemyönteinen vapaa-ajattelu, vaan tiedevastainen "rokotekriittisyys".

      • onhan.niitä.syitä

        "Alkoholikuolemien määrä on laskussa ja raittiiden nuorten osuus kasvaa. Ks. esim. http://findikaattori.fi/fi/65"

        Niin, yhä useampi nuori tulee perheestä, jossa noudatetaan tiettyjä uskonnollisia normeja, vaikka oltaisiinkin (päällepäin) suht sekulaareja. Osaatko arvata, minkä uskonnon normeista mahtaa olla kysymys?

        "onko aiemmin ollut vähemmän syitä huostaanottoon,"

        On, kunnille ei ennen automaattisesti maksettu sitä enemmän, mitä enemmän ottaa huostaan. Sen sijaan jopa kunnilta sai kodinhoitoapua, jota ei nykyisin ole tarjolla ollenkaan.

        "Seksitautien määrä tosiaan kasvoi viime tilaston mukaan, mutta tämän voi selittää kotitestauksen tuleminen mahdolliseksi, ja sellainen testihän on hyvä asia."

        Voi toki. Voi kyllä muistella sellaistakin, että sota-aikaan maassa oli paitsi paljon seksitauteja, myös paljon nuoria sotilaita liikenteessä. Melkoisia veitikoita nuo veteraanit, olivatpa minkä sodan veteraaneja tahansa.

        "Hinkuyskän yms. pahin ongelma tuskin on tiedemyönteinen vapaa-ajattelu, vaan tiedevastainen "rokotekriittisyys".""

        Rokotteiden ottaminen on paikoitellen laskenut alle laskennallisen laumasuojarajan. Se nyt ei kuitenkaan ole mikään on-off-kytkin. Käsittääkseni tähän astiset tautitapaukset ovat yleensä tarttuneet rokotemyönteisistä vanhemmista vauvoihin, jotka ovat liian nuoria rokotettaviksi rokotteella, jonka sivuvaikutukset ovat joskus melko tuntuvia.

        Itseasiassa laumasuojan käsite on hieman huono hinkuyskän tapauksessa, koska suurin osa väestöstä on joka tapauksessa jatuvasti ilman rokotesuojaa sitä vastaan.

        Ei ole sattumaa, että iltaulosteet ja niiden vanavedessä Hesari ja SK repivät likinäköisimille tarkoitetut otsikkonsa juurikin hinkuyskään kuolleista vauvoista.


      • onhan.niitä.syitä kirjoitti:

        "Alkoholikuolemien määrä on laskussa ja raittiiden nuorten osuus kasvaa. Ks. esim. http://findikaattori.fi/fi/65"

        Niin, yhä useampi nuori tulee perheestä, jossa noudatetaan tiettyjä uskonnollisia normeja, vaikka oltaisiinkin (päällepäin) suht sekulaareja. Osaatko arvata, minkä uskonnon normeista mahtaa olla kysymys?

        "onko aiemmin ollut vähemmän syitä huostaanottoon,"

        On, kunnille ei ennen automaattisesti maksettu sitä enemmän, mitä enemmän ottaa huostaan. Sen sijaan jopa kunnilta sai kodinhoitoapua, jota ei nykyisin ole tarjolla ollenkaan.

        "Seksitautien määrä tosiaan kasvoi viime tilaston mukaan, mutta tämän voi selittää kotitestauksen tuleminen mahdolliseksi, ja sellainen testihän on hyvä asia."

        Voi toki. Voi kyllä muistella sellaistakin, että sota-aikaan maassa oli paitsi paljon seksitauteja, myös paljon nuoria sotilaita liikenteessä. Melkoisia veitikoita nuo veteraanit, olivatpa minkä sodan veteraaneja tahansa.

        "Hinkuyskän yms. pahin ongelma tuskin on tiedemyönteinen vapaa-ajattelu, vaan tiedevastainen "rokotekriittisyys".""

        Rokotteiden ottaminen on paikoitellen laskenut alle laskennallisen laumasuojarajan. Se nyt ei kuitenkaan ole mikään on-off-kytkin. Käsittääkseni tähän astiset tautitapaukset ovat yleensä tarttuneet rokotemyönteisistä vanhemmista vauvoihin, jotka ovat liian nuoria rokotettaviksi rokotteella, jonka sivuvaikutukset ovat joskus melko tuntuvia.

        Itseasiassa laumasuojan käsite on hieman huono hinkuyskän tapauksessa, koska suurin osa väestöstä on joka tapauksessa jatuvasti ilman rokotesuojaa sitä vastaan.

        Ei ole sattumaa, että iltaulosteet ja niiden vanavedessä Hesari ja SK repivät likinäköisimille tarkoitetut otsikkonsa juurikin hinkuyskään kuolleista vauvoista.

        Muslimien, lestadiolaisten ja mormonien määrä ei riitä selttäjäksi. Nuoriso aidosti raitistuu.


    • Kysynp

      Sekularin lainsäädännöllisiä uudistuksia? Jorin lista?

    • Tämmöinen

      Maallistumisen historiaa 1995 -2015

      Lakien muuttuminen tuntuu hitaalta, usein tuskastuttavalta matelulta. Tästä huolimatta vapaa-ajattelijoiden tavoitteet ovat viimeisen neljännesvuosisadan aikana edistyneet selvästi. Suomen valtio on maallistunut, lait ja niiden tulkinta suosivat entistä vähemmän uskontoja ja erityisesti valtiokirkkoja.

      Valtionkirkkojen rahoitus on muuttunut selvästi. Yhteisöjen kirkollisverosta siirryttiin yhteisövero-osuuteen vuonna 1993. Sitä voi pitää hyvänä tai huonona, mutta tulevaa muutosta pidän ilman muuta hyvänä: vuoden 2016 alusta siirrytään suoraan valtionrahoitukseen. Se tarkoittaa, että myös Evankelis-luterilaisen kirkon saama summa näkyy suoraan budjetissa. Samalla rahan tarkoitetut käyttökohteet on lueteltu.
      Aiemmin valtio myös maksoi suoraan ”piispan palkan”, siis tuomiokapitulien menot. Vuodesta 1996 lähtien Evankelis-luterilainen kirkko maksaa itse piispojensa palkan. Ortodoksien osalta palkanmaksu loppui vuonna 2006, mutta vastaava summa annetaan suorana tukena. Tämä summa on nyt noin 2,5 miljoonaa euroa.
      Suora rahansiirto on heikompi ja helpommin purettava linkki valtion ja valtionkirkkojen välillä. Se on pienempi paha kuin aiemmat järjestelyt.
      Valtionkirkkojen lainsäädäntö on jaettu kahtia, eikä eduskunta enää päätä sellaisia yksityiskohtia kuin esimerkiksi kuka kelpaa kristilliseksi kummiksi. Muutos kirkkolakiin ja -järjestykseen tapahtui isommalla valtionkirkolla vuonna 1994, pienemmällä vuonna 2006. Edelleen kuitenkin Evankelis-luterilaisen kirkon kirkkolaki mainitaan suoraan perustuslaissa; vuoden 2000 muutoksessa sitä ehdotettiin poistettavaksi, mutta tämä jäi luonnoksen asteelle.
      Uuden perustuslain myötä kuitenkin poistui Tasavallan presidentin tehtävistä piispojen nimittäminen. Vaikka side oli lopulta vain symbolinen kirkon ja valtion ylimmän johdon liitto, on symboleillakin oma merkityksensä.
      Sen sijaan Tasavallan presidentin antama rukouspäiväjulistus jatkui hieman kauemmin, mutta sekin loppui 2004. Yksityishenkilönä presidentit ovat edelleen julistuksen allekirjoittaneet, ja siihen heillä on tietysti vapaus. Säädöskokoelmassa ei enää kehoteta kaikkia rukoilemaan.
      Korkein oikeus ja Korkein hallinto-oikeus eivät enää lähetä edustajaa kirkolliskokoukseen. Tämä käytäntö loppui näiden tuomioistuinten aloitteesta vuonna 1997.
      Oikeus on maallistunut muutenkin. Aikanaan käräjähartaudet mainittiin suoraan laissa, mutta siitä on jo kauan. Joissakin paikoin tapa kuitenkin jatkui, mutta vuonna 2010 viimeinenkin, Seinäjoen käräjäoikeus, lopetti tavan. Oikeuslaitos on nyt uskonnollisesti sitoutumaton.
      Tuomioistuimet toki tuomitsevat lain mukaan, myös jumalanpilkkalain. Sen muodollinen enimmäisrangaistus putosi vuonna 1999. Toisaalta samalla pykälä tosiasiallisesti nousi kuolleista, aivan kuten Jeesuksen väitetään tehneen. On ehkä makuasia, pitääkö lopputulosta muutoksena parempaan vai huonompaan.

      Lain ja todellisuuden risteymät
      Negatiivisen uskonnonvapauden kehitys on kuvaava. Käsitteenä se syntyi jo aiemmin, erityisesti perustuslakivaliokunnan tulkinnassa 1980-luvulla, mutta kirjattiin perustuslakiin vasta vuonna 2000. Toisaalta lain tulkinta on vakiintunut koskemaan myös kirkkojen jäseniä vasta aivan viime vuosina. Enää ei katsota valtion asiaksi pakottaa esimerkiksi kenttähartauteen edes luterilaiseen kirkkoon kuuluvia varusmiehiä. Näin siis laki ja todellisuus ovat käyneet eräänlaista vuorotahtia.
      Eduskunta aloittaa edelleen istuntokautensa jumalanpalveluksella. Ei kuitenkaan enää valtiopäiväjärjestyksen määräämänä, vaan vuodesta 1999 pelkän tavan ohjaamana. Ehkä vuorotahtinen käynti jatkuu, ja tässä poistuu myös tapa.
      Evankelis-luterilaisen kirkon monopoli kaikkien hautaajana betonoitiin vuodesta 2004 alkaen. Toisaalta tämä hautaustoimilaki määrää, ettei kirkon jäsenyys saa vaikuttaa hautapaikan hintaan. Lisäksi on oltava tarjolla myös tunnustukseton hauta-alue.
      Peruskouluissa ja lukioissa on uskontokuntiin kuulumattomat tullut ohjata automaattisesti elämänkatsomustiedon opetukseen syksystä 2003. Käytäntö takkuaa osin vieläkin, ja erityisesti jo koulunsa aloittaneille tuli käytännössä kahdeksan vuoden siirtymäaika. Parempaan päin ollaan kuitenkin menty – tulevaisuuden arvaaminen tässä on vaikeaa.
      Peruskoulujen uskonnolliset tilaisuudet ovat käymistilassa. Muutosta parempaan on tapahtunut Opetushallituksen ohjeiden, perustuslakivaliokunnan mietintöjen ja laillisuusvalvojien ratkaisujen kautta. Suoraan lakitekstissä ainoa muutos on se, että vuonna 1999 poistui määräys aamunavausten liittymisestä ”myönteisellä tavalla” uskontoon.
      Vuodesta 2007 on saanut kuulua useampaan rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan. Se on hyvä, sillä valtion asia ei ole tällaista rajoittaa. Eri asia tietysti on se, että yhdistyslain tulisi riittää myös uskonnollisen toiminnan organisointiin. Samassa yhteydessä löyheni ”virallisen uskonnon” määritelmä, ja kirjanpitovelvollisuus tuli myös uskontokunnille.

      • Tämmöinen

        Yksittäin vähäisiä muutoksia on useita muitakin. Esimerkiksi uusi siviilipalveluslaki ei enää suoraan rinnasta valtionkirkkojen seurakuntia kuntiin (2007), eikä valtioneuvosto päätä seurakuntien sineteistä (2009), ja tuomiokapitulit liputtavat kauppalipulla valtiolipun sijaan (2012).
        Uskonnollinen vala poistui kalastuksenvalvojilta 2012 ja oikeuden todistajalta poistuu vuoden 2016 alusta. Tuomarinvalan osalta muutos on vireillä. Jäljellä ovat vielä ministerinvala, virkavala ja sotilasvala. Näistä meidän kannattaa mielestäni keskittyä viimeksi mainittuun.
        Viimeisin jo tapahtunut muutos on päivähoitolaki, jossa ei enää 1.8.2015 lähtien ole ollut tavoitteena uskontokasvatuksen tukeminen.

        Lait muuttuvat – joskin hitaasti
        Muutoksissa voi nähdä kaksi yleisempää kaavaa.
        Ensimmäinen on käytännön ja lain vuorotahti. Esimerkiksi hallituksen esitys vuodelta 2002 totesi uskonnon opetuksesta: ”- – korvattaisiin tunnustuksellisen uskonnonopetuksen käsite oman uskonnon opetuksen käsitteellä. Esitys ei edellytä muutoksia uskonnon opetuksen nykyisiin sisältöihin.”
        Hallitus siis totesi käytännön muuttuneen. Lakia muutettiin samalla, ja siinä yhteydessä mm. ev.lut. uskonnon opettajan velvollisuus kuulua ev.lut. kirkkoon poistui. Tämä on omiaan muuttamaan opetusta hieman edelleen.
        Lakien muuttuminen näkyy taitepisteinä, laki tulee aina voimaan tiettynä hetkenä. Käytäntö sen sijaan elää hiljalleen, eri tahdissa eri puolilla maata. Näiden väliin osuvat viranomaisten ohjeet, laillisuusvalvojien ratkaisut ja vastaavat. Nekin toisaalta kertovat tapahtuneesta muutoksesta, toisaalta ohjaavat edelleen muuttamaan jotain käytäntöä.
        Tästä seuraa, että toimintamme kannattaa kohdistua moneen kerrokseen. Pitää muistaa kansanedustajia, mutta yhtä tärkeätä on pyrkiä muutoksiin kouluissa, varuskunnissa, virastoissa ja ylipäänsä kaikessa julkisen vallan toiminnassa.
        Toinen asia on muutosten linkittyminen laajempiin kokonaisuuksiin. Esimerkiksi tasa-arvoisen avioliittolain myötä lapsella voi jatkossa olla kaksi äitiä. Tämän vuoksi uskonnonvapauslaista poistetaan äidin etuoikeus kastattaa vauva isän mielipiteestä riippumatta. Tahdon-kampanjan vetäjät tuskin osasivat odottaa tätä.
        Vastaavia esimerkkejä on muitakin. Aluehallintovirastojen perustamisen yhteydessä säädettiin monia lakeja, mm. poistettiin valtiolipun käyttöoikeus tuomiokapituleilta. Asioilla ei ollut mitään varsinaista yhteyttä keskenään. Piispojen nimitystä ei poistettu presidentin tehtävistä erillisenä asiana, vaan perustuslain muutenkin muuttuessa.
        Tämä kannustaa olemaan hereillä ja seuraamaan lainsäädäntöä. Milloin vain sopivaa lakia aiotaan muuttaa, kannattaa kertoa oma kantamme. Esimerkiksi alkoholilain muutos on vireillä – olisiko aika poistaa siitä samalla kertaa ehtoollisviinin verovapautta koskeva poikkeus?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe