En kyllä ymmärrä miksi lappajärviset tuhoaa oman järvensä! Vesi on ruskeaa ja pohjaa ei enää näy. Annatte sen mennä pilalle ja kun se on kerran pilattu ei sitä kirkkaaksi enää saa. Onko metsänomistajien ahneus noin pohjaton että se menee yli luontoarvojen? Pilaatte oman matkailuvalttinne! Tehkää ny jo jotain!!!!!!
lappajärven ruskea vesi
27
374
Vastaukset
- Tiedon
Kyllä se on jo vuosikymmeniä sitten tuhottu! Nyt se on puhistumassa pikku hiljaa!
- Valvontaaeiole
Lietelantaa levitetään surutta järvenrantapelloille miljoonia litroja ja säiliöt vuotaa. myös Savonjoesta tulee kuravettä
- jcjugkuhkufuyyrhf
Vesi on mennyt ruskeaksi viimeisen kuluneen kymmenen vuoden aikana. Maatilojen ja navettojen määrä on romahtanut. Samaan aikaan isoja metsäalueita on ojitettu. Rannoilla näkyy ihan selvää humusta. Vesi on kuin coca colaa. Voi ku lappajärviset pitäisi tästä yhtä isoa ääntä kuin jo lähteneistä turvapaikanhakijoista.
- hempppavvn
"järvenrantapelloille miljoonia litroja ja säiliöt vuotaa."
Todista puheesi! - kesäasukas-70
jcjugkuhkufuyyrhf kirjoitti:
Vesi on mennyt ruskeaksi viimeisen kuluneen kymmenen vuoden aikana. Maatilojen ja navettojen määrä on romahtanut. Samaan aikaan isoja metsäalueita on ojitettu. Rannoilla näkyy ihan selvää humusta. Vesi on kuin coca colaa. Voi ku lappajärviset pitäisi tästä yhtä isoa ääntä kuin jo lähteneistä turvapaikanhakijoista.
lisäisin kyllä vuosia 30 vuoteen,eiköhän suurin syy ryskeuteen ole metsäojitus ja turvesuot 70-80 luvuilla aloitettu runsas lannoitus
- peräs-mies
Mä paskansin järveen, anteeksi!
- sielläsyy
Vimpeliläiset saastutti järven jo kymmeniä vuosia sitten ja vieläkin sieltä paskaa tuloo.
- dfafagehh
Metsäojitus pahimpia sotkijoita. Ilmaston lämpeneminen ja sateiden lisääntyminen ei ainakaan helpota tilannetta. Yläpuolella olevat vesistöt laitettava myös kuntoon. Alajärvestä tulee tavaraa joen täydeltä..siellä onneksi on kunnostukset aloitettu.
- nvmm
Kotitalouksien jätevedet ovat menneet järveen ennen ja vielä nykyäänkin osittain.
- lavesta
Turvesoilta vimpelistä on valunut kymmeniä vuosia vedet jokeen,sekä ennen jokivarressa ollut teollisuus päästi kaikki jätteet jokeen. Vimpelissä se suurin syntipukki on.
- Asko751t
" jokivarressa ollut teollisuus "
Mikä teollisuus se oli?
Eikö järki sanonut että' vesistö pilaantuu?
Kumma ett edelleen saa vesistön pilaaminen jatkua.
- jätevedetjärveen
Ainakin Lappajärvellä ja varmasti muuallakin satojen kiinteistöjen jätevedet menevät haisevina ja erittäin ravinnepitoisina kolmen saostuskaivon jälkeen sellaisenaan järveen.
Myös kaikki turkistarhat päästävät lantakerroksen läpi suodatetut sadevetensä käytännössä sellaisenaan suoraan järveen, koska luvat sallivat senkin, ilman puhdistusvaatimusta.
Välillä voi olla jokin karkea hiekkakerros hidastamassa jätevesien vauhtia hieman ilman merkittävää puhdistustehoa.
Uskomatonta puuhastelua pikkuasioiden kanssa, kun suuret saastuttajat ohjaavat likavesien putkenpäät suoraan järveen.- hempppavvn
jätevedetjärveen !
Todista sanasi, jos kerran pokkaa noin väittää!!!!!!!!!!!!
pitää pystyä syytöksensä todistamaan, eikä vain päästellä jos mitä. - lietejahumuspoisvedestä
ChPuhumalla em. väitteitä ei kukaan voikaan todistaa. Sanoisinpa, että puheiden ja väitteiden esittämisen aika on jo ohi, mikäli järvi halutaan hyvään kuntoon.
Jos ajattelee, että on tekojen aika, niin ihan ensiksi pitää asiantilan todentamiseksi lähteä maastoon ottamaan asioista selvää.mikäli epäilee väitteen todenperäisyyttä.
Itse olen asiantilan todennut monesti, kun erilaisissa maastoissa olen liikkunut, joten tiedän ongelman olevan totta, en vain väitä niin olevan.
Kaikissa järveen laskevissa isommissa laskuojissa tulisi olla myös laskeutusaltaat, joilla teho-ojitettujen peltojen ja metsien humuskuormitusta saataisiin pienemmäksi varsinkin sadekesinä. Ne toimisivat myös lisäksi likavesien esibiopuhdistamoina ennen järveen laskemista. - luonnonystävät
lietejahumuspoisvedestä kirjoitti:
ChPuhumalla em. väitteitä ei kukaan voikaan todistaa. Sanoisinpa, että puheiden ja väitteiden esittämisen aika on jo ohi, mikäli järvi halutaan hyvään kuntoon.
Jos ajattelee, että on tekojen aika, niin ihan ensiksi pitää asiantilan todentamiseksi lähteä maastoon ottamaan asioista selvää.mikäli epäilee väitteen todenperäisyyttä.
Itse olen asiantilan todennut monesti, kun erilaisissa maastoissa olen liikkunut, joten tiedän ongelman olevan totta, en vain väitä niin olevan.
Kaikissa järveen laskevissa isommissa laskuojissa tulisi olla myös laskeutusaltaat, joilla teho-ojitettujen peltojen ja metsien humuskuormitusta saataisiin pienemmäksi varsinkin sadekesinä. Ne toimisivat myös lisäksi likavesien esibiopuhdistamoina ennen järveen laskemista.Lain suojissa Vapo valuttaa humusta järveen, lain sallismissa rajoissa. Vaposta myönnetään kaikki nämä asiat. Ja ihminen ei välitä, jos laki sallii, ihminen pilaa vaikka oman ympäristönsä, ja lakihan sallii sen. Eli lainsäädännöstä se lähtisi, mutta sitä ei ole muutettu. Terv. luonnonystävä.
- lavesta
Turvenevojen kuivatusvedet, jokivarressa ollut teollisuuslaitos, maatalouden päästöt,ja jokivarren asutus,sieltä ne paskat aikoinaan tuli suoraan järveen,siis vimpelistä. Onneksi tilanne on tänä päivänä jo parempi.
- luonnonystävätt
Mutta Vapo päästää tänäkin päivänä jätöksiään luonnonvesiin. Muita en pysty varmuudella sanomaan, Vapon tiedän.
- Millaistavettä
Mäkelän aluehtaan ympäristövaikutusten arviointiasiakirjan 2017 mukaan sieltä päästetään 80 kuutiota vrk jätevesiä Savonjoen kautta Lappajärveen?
- hempppavvn
"Mäkelän aluehtaan ympäristövaikutusten arviointiasiakirjan 2017 mukaan sieltä päästetään 80 kuutiota vrk jätevesiä Savonjoen kautta Lappajärveen? "
Jos rikos ja totta, ilmoita poliisille kun kerran tiedät asian. - Hyvätietääkinasia
Lie totta mutta tuskinpa silti rikos...hehheh
- peräs-mies
Kävin taas paskantamassa järveen ja tyhjäsin ulohuusin sammionkin järveen. Saa kalat ruokaa! :)
- kyykkypaska
Minäkin käyn tänään vääntämässä karvalan rantaan oikeen kunnon ribulit!
- eirannalla
Justiin kävin kusella ja kusin järveenpäin.
- 2hätä
Suosittelen, että väännät myös kakkoshädän järveen!
- Anonyymi
2hätä kirjoitti:
Suosittelen, että väännät myös kakkoshädän järveen!
Näin teen, kiitos vinkistä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin teen, kiitos vinkistä!
Ole hyvä, tervetuloa uudestaan.
- Anonyymi
Olen nähnyt siellä kalanraatoja ja suolia jäällä. Kuka helvetti sotkee??
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456