Myö vanahat höppänät

pylykerö

Kun luen lehtijuttuja meistä ikääntyneistä, joskus huvittaa tyyli. Puhutaan miten kyynel nousi sen ja sen kasvoille koskettavaa musiikkia kuunnellessa. No, eihän siinä mitään, nousee kyynel nuoremmallakin, mutta ehkä herkemmin meikä jo ajattelee kerronnasta, että "noita vanhoja käppyröitä saatiin hetkeksi herkistymään".

Vuan asiasta toiseen, huastetaanko tuas millon mistäe ? Murteela tai ilman.

Politiikkajutut tuntuvat olevan arka aihe. Ne eivät esim. lehtien vapailla kommenttipalstoilla mene läpi vaikka olisi ns. kiltti kommentti. Jokin paljon räävittömämpi kelpaa kyllä jos ei jotakuta kustantajaa loukkaa.
Vuan eehän myö, tokkiisa millonkkaa...

31

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pylykerötuas

Surullinen uutinen tuo kun Esko Riihelä on kuollut.
      Radion äänet ovat ainakin itselleni jotenkin "lupsakoita" jos ovat. Usein äänen perusteella ihmisen ulkonäköä ei osaa arvailla. Katsoin luonto-ohjelmien juantajia ja yllätyin taas.

• maissiiii

Hei pylykerö ...kiva juttu löytää vanaha tuttu.

Aamulla pyöri mielessä semmoinen hassu sana kun pälkähtää.
      Voiko johonkin muuhun joskus jokin muu pälkähtää kuin päähän.

Ei sille edes vastineita suomen kielessä tahtonut löytää,
      mutta englannissa sen voi ainakin neljällä eri tavalla ilmaista.
      Me suomalaiset niin vakaata porukkaa,
      että jos päähän pälkäntää, niin ei siihen vivahteita tarvita.

• pylykerö

Piähän pölläättää millon mittäi vuan välillä on hommia.

Lehdet tippuu hitaasti maahan kuten myös marjatkin kypsyvät milloin kypsyvät. Osa ei ehdi ollenkaan. Illalla vois kuunnella Luontosuomee mikäli on kiinnostava.
      Mukavaa iltaa teille jokaiselle !

• mie.vuan

Piähän pälkähti, jotta näihi satteijen jäläkeen pittää lähtii kerreemään sienii. Pittää vuan par päivee hoitoo pientä vatsatautista joten jiäp viikonlopulle.
        Joutaapihan tuota hoitelemmaa ku tälläset kelit pitelöö sisätilloissa.

• pylykerö

Vieläköhän nuita sieniä ois ? Ainakaan ei nouse ennee pihamualla, viileys varmaan estää vaikka vettä on tullunna.

Politiikasta en malta olla sanomata sen verran, että kun nyt nuita galluppia kuuntelin, Kepu on painunna alas. Eppäilen yks suurin syy olovan ylimielisyys. Esim. Bernerillä on aina ylimielinen hymy kun muihen puolueihen immeiset puhhuu. Suomalainen on sen verran tasa-arvonen, että ivvoo ja ylimielisyyttä ei suvaita. Satavuotiasta Suomee pitäs rakentoo niin että kaikki ovat mukana.

Englantilaislehti männä arvostelemmaa Suomussalamen Hiljasta kansoo. Hyi sentää. Suurin osa meistä samaistuu tuohon kansaan. Tosin meikäkii tiällä räpyttellöö.

• mie.vuan

Suppilovahveroita tulee vielä.
        Tuosta Berneristä en minäkään tykkää. Ne piilossa tehnyt kähminnät Finnairin asioissa taannoin. Samoin lastensairaalan yhteydessä.
        Kyllä Suomessa on ihana asua ja suomalaisuus on hienoa.
        En vaihtais vapaaehtoisesti mihinkään toiseen kulttuuriin.

Ei sada tällä hetkellä.

• karjalankielo

Mitä murretta yrität raiskata?

• pylykerö
        karjalankielo kirjoitti:

Mitä murretta yrität raiskata?

Pyydän oikein kauniisti, älä tule tänne ilkeilemään ! Sinulla on varmasti muita ketjuja jotka ottavat kirjoitustyylisi ilomielin.

Nyt voi eläkeläinen alkaa paikallisuutisia seuraamaan kun kotihommat hoidin. Mikähän tuonkin uutisfriikkiyden on minulle tehnyt ?

• kukkua
        pylykerö kirjoitti:

Pyydän oikein kauniisti, älä tule tänne ilkeilemään ! Sinulla on varmasti muita ketjuja jotka ottavat kirjoitustyylisi ilomielin.

Nyt voi eläkeläinen alkaa paikallisuutisia seuraamaan kun kotihommat hoidin. Mikähän tuonkin uutisfriikkiyden on minulle tehnyt ?

Pyydä miten miten kauniisti tahansa, mutta häivy ennemmin itse, kuin että alat tuuppimaan täältä muita siitä hyvästä, että jonkun kirjoitus ei satu miellyttämään.

• pylykerö kirjoitti:

Minäkin sekaannun vaikka tiedän en saisi, mutta kiinnitin myös huomioni murteella kirjoitettuihin viesteihisi. Mainitsit hiljaisen kansan, joka on kainuulaisen taiteilijan näkemys korven kansasta, mutta tekstisi ei ole kainuun murretta. Murteesi lie sekoitus, mutta mistä se jäi epäselväksi. Voisitko ystävällisesti kertoa mitä murretta kirjoitit?.

• pylykerö
        korpikirjailija kirjoitti:

Minäkin sekaannun vaikka tiedän en saisi, mutta kiinnitin myös huomioni murteella kirjoitettuihin viesteihisi. Mainitsit hiljaisen kansan, joka on kainuulaisen taiteilijan näkemys korven kansasta, mutta tekstisi ei ole kainuun murretta. Murteesi lie sekoitus, mutta mistä se jäi epäselväksi. Voisitko ystävällisesti kertoa mitä murretta kirjoitit?.

No sehän on lapsuuteni murre, Savo. Tuota Hiljaista kansaa pysähdymme aina ohikulkiessa katsomaan. Viime vuonna olivat puettu hienommiksi kuin tänä syksynä. Taisivat olla lenkki- & kotivaatteissa.

Katson telkkarista paikallisuutisia milloin ehdin, myös pohjoismaisen Oddasatin.

• maissiiii

Pikkasen vain uutisfriikki, täällä on hitusen hankalampaa, kun ei ole sitä tuttua paikallislehteä, johon olen tottunut, areenasta vain haravoin, kait sieltä iltapäivän eduskunta kuitenkin tänään tulee.

Olen myös muistikirjafriikki, ollut pienen ikäni.

Nyt siihen on keksitty hieno sanakin bujoilu, journal bullet juttu lanseerattiin joksikin uudeksi ihmeelliseksi ideaksi, kuitenkin kaikki, jotka ovat pitäneet muistikirjaa, listanneet asioita ja pitäneet päiväkirjaa ovat harrastaneet bujoilua jo pitkään.
      Journal bullet on liitetty joksikin uudeksi ideaksi ajanhallintaan ja elämän hallintaan. Kaikki muistilistat ja tapahtumat löytyy nykyään kännykästä, ehkä tässä on yksi vastareaktio moiselle asialle.

Muistikirjoja on varastoihini kertynyt vaikka mimmoisia, ostelen aina matkoiltani, nytkin on ihka uusi. Ystäväni tietävät, että ilahdun muistikirjasta, ja eritoten jos ensi sivuille on jotain hauskaa kirjoitettu tai piirretty.

Eipä muuta kuin bujoilemaan tässä lapsenlikotuksen ohessa, onneksi hänellä on vain nuha, syksyn ensi nuha vaivaa, silloin voi laatikollisen leegoja kaivaa ja...

• pylykerö

Hallitus ei lupaa mitään helpotusta pienellä työeläkkeellä oleville. Orpo & kumpp. vetäisevät aina takuueläkkeen noston esiin kun otetaan eläkeläisten asia puheeksi. Pienellä työeläkkeellä oleva ei saata saada mitään muuta tukea, joten sillä on pärjättävä.
      Politiikka on nykyään aika puuduttavaa saman toistamista.

En valita omaa oloani kun ei ole hätä pienistä tuloista huolimatta, mutta meitä pienituloisia on paljon.

• "pylykerö"

Olet turhan sini-silmäinen.
        Eläke on ansaittu ansaitsemalla.
        Mitä parenpi koulutus, sen parenpi eläke.
        Suomessa on paljon muitakin idiootteja jotka haluavat verotuksella saada ansitsemattomia etuuksia itselleen, tai toiselle(viher-vas.).
        -
        Vero-rahat eivät ole palkkaa.
        Varsinkaan jos on valtion-virka.
        Hassu yksityis-kohta on se että vero-palkasta maksetaan veroa takaisin valtiolle.
        Kulut pienenisivät huomattavasti, jos valtion-viroissa ei maksettaisi veroja.
        Laskettaisiin vaan brutto-palkkaa sen verran.

H.

• hunksz kirjoitti:

"pylykerö"

Olet turhan sini-silmäinen.
        Eläke on ansaittu ansaitsemalla.
        Mitä parenpi koulutus, sen parenpi eläke.
        Suomessa on paljon muitakin idiootteja jotka haluavat verotuksella saada ansitsemattomia etuuksia itselleen, tai toiselle(viher-vas.).
        -
        Vero-rahat eivät ole palkkaa.
        Varsinkaan jos on valtion-virka.
        Hassu yksityis-kohta on se että vero-palkasta maksetaan veroa takaisin valtiolle.
        Kulut pienenisivät huomattavasti, jos valtion-viroissa ei maksettaisi veroja.
        Laskettaisiin vaan brutto-palkkaa sen verran.

H.

Ja joo.
        Katselin tuon kysely-tunnin.
        Sievä Decoltee siinä.

H.

• oppositioo

eiköhä tuo orpo oo toivonmukaan orpo oppositiossa.

• pirremiinapa

Voijjaan huastella murtteellakkii, käyp se.mulle tai multa.
      Vuan on pahan kuulosta televisiossa ja ratiossa tämä savo-karjalan viäntämininen, ei paljo kehtois kuunnella.

Meillä tiällä on ollu mahottoman kaunis kellii, meinnoo silimät aina jiähä tuohon järvenselekkään kiinni, tulloo niin hyvä olo syvämmeen, että ihan pittää kiitellä käit kainaloita myöten ristissä tuostai ikkunasta avvautuvasta taulusta.

Outko misteepäin Savvoo, mie oun kotosi Ohtaansalamen tältä puolen pikkusen, Pohjois-Savolainen syntyjjään, isän mukkaan.

• mie.vuan

Hellisen ennusteijen mukkaa vettä viskoo ja tuuloo koko loppuviiko. Mieko olin uatellu jotta mie lähen ongelle oikein isojen evväijen kanssa. Jiäp nähtäväks, ehän mie näi kohhookaa jos kovasti tuuloo ja vihmoo vettä.
      Ei tiällä näläkää kuolla vua suattaa olla jotta kaikkija tarvihtemia ravinteita jiäp puuttummaa ykspuolisen ruuvan takkii. Sitte tulloo lenssu ja heittä ketarat ojolleen.
      Muate se on mäntävä. Kiitoksii vua Pylykerölle jotta suap kirjottoo mite halluu ja mistä halluu.

• maissiiii

Murteita on niin huaskoo huastella, enhän mie ossoo kun olen niin sekalaenen eläjä tässäi suomenmuassa.
      Sisä-savossa sain vähäsen laella sitäe kielikylpyvä, kun vanhoja ukkoloieta ja muitakii huastattelin. Oikein vasiten yritin olla samalla ualtopittuuvella näissäi kielkiemuroissai, vuan en minnäe pärjänny heijän kanssaan. Aena hävisin kymmenen nolla, vua ei tu haitanna.

Kerran uattelin oikein värssyn kirjottoo,ja mie hölömö mänin ja lukeeluttootin sen kerran ihan julikisesti, ja vaekka olin sen oekein oekoluetuttannu nuapurin emännälläe, Niin ei mitäe, yks viäräleuka ukonkupes tulla löntystel ja sano. "Ettäe sitä nuin sanota, ihan män viärin". Kyllähän vuan naaratti moenen kommentointi, oli olovenas joku komentoora vissiin.
      Aena myö naaretaa makkeesti ku n nähhää, hölömöys on oekeastaan aeka lysti juttu.

Murteet ku on jo nuapurpitäjissä ihan erlaesia.

Sen voen sannoo, jotta savon kielen kommein sana on mielestäin tämä
      Naenen ja isolla kirjuutettuna.

• pylykerö

Viimennii vähä aarinko vilikuiloo mustiin piliviin lomassa.
      Oisko kellään ehotusta hyväks piähineeks ulukohommii ? Aena kun pyllistellöö niin piähine valluu silimille, oljpa huivi tai mikä. Sittä niä mittää ja nostaminen on vaekeeta märkämultasilla käsillä.
      Hommia riittää vielä pitkää kun syksy verkkasesti männöö.

• New-age

Juur äske mää suojasin ittein Ikean kassil. Meinas kutrit mennä, ku olin hiukset tällänny ja rusikassu lakat. Ei se ny ihan patapata ol, sellast klassist mallaa. Sinine väri näkyy maar kaus. Melkiäst suamalainen olo. Kyl shit jonku turpaaninki sais, eikä olis nii alamais. Muute sää olet yltäpäält mullas ja märäs semmoses. Kyl ain kokeilla kannattais.

• maissiiii

Semmonen ohtapanta on aeka hyvä,
        levvee ja riittävän tiukka, sinne alle saa kutrejakin piiloon.

semmosen voip vaekka ite värkätä,
        joko neulomalla korreesta langasta, vaekka angoraa, niin tulloo vähä pörröö,
        yks oikein ja yks viärin, tai vaekka kaks oikein ja kaks nurin, niin kun sukanvartta kutoa kupsuttaisi.
        tai sitten voi jostain resorista viäntää, parin kerroin kiännellä ja ommella yhteen, helppoo ku heinän teko...
        käytetyt tahtoo olla niin viruvii ja vanuneita,
        mut ei semmonen pakkatavarakkaa kovin kallista oo, mitä eurokankaasta vcoi pienen palasen ostoo, ihan piän mittojen mukkaa.

• Tuohon katsomoon kirjauduin, kovin kiittelivät sähköpostilla, vaan kun ei videot toimi.
      Areenassa ei ole mitään obgelmia, siellä saa hetkessä videot päälle.
      Nyt nuo jälkeläiset sai hööpötettyä minutkin siihen älykännykkään, poika tilasi sen kortin, saa pojanpoika sen jossain vaiheessa laittaa kuntoon,

Puolukoita oon haeskellut, vaan harmittaa tuo aronia, ennen on aina saanut jo elokuun puolenvälin tienoilta alkaen noukkia pois. Nyt ei näytä kypsyvän ollenkaan.

Poika ja koira lähti eilen, viikon päästä suurinpiirtein aattelin muuttaa kaupunkiasuntoon, kissa kainalossa tietenkin.
      En tiedä vieläkö tänne joitakuita porhaltaa ennen sitä.

• pylykerö

Kiitos muistuksesta siitä pannasta maissii! Oha mulla semmonen kun kerran pohjosen reissulla ostin. Jospa ne kirput takaraivoon ossois.
      Aronioita ois tiälläi, jottii oksat iha paenuu marjain paljouvvesta vuan eevät kypsy. Joitain kypsempiä vähin erin kerreen. Kasvimuassakii on vielä kylymän kestäviä jonnii verran. Säylyyvät siellä paremmin jopa.
      Minen tykkee puhelimessa mittää nettiä pittee. Läppäri riittää kun en nuamakirjassakkaa oo.

• maissiiii

En minäkään puhelimessä nettiä pitele, siinä ne tekstiruutuset tuntuu niin pieniltä, aina ei ole tikkua lähellä, kun sormin tökkii, niin teksti tulee mitä sattuu.
      vattsappia tuleekäytettyä, siihen voi kuviakin laitella. Mulla on yksi kaveri, jonka kanssa vaihdellaan kuvia sillai, että jos käydään jossain ravintelissa syömässä tai kupilassa kaffeella otetaan kuva ja lähetetään toisillemme, ihan hassua mutta mukavaa.
      naamakirjan olen unohtanut kokonaan, ei jaksa, pitääpä käydä kurkkaamassa, mitä ihmettä ne siellä touhuaa, sähköpostiin tulee, jos joku tuttu laittaa, niin siitä vain jutut vilkaisen.

• mie.vuan

Miulla o lyhhyyt hivukset. Lippalakki viärin päin. Sil viisii lippa vinossa. Jos oikii paljo vettä sattaa kiännän sen lipan oikiin päin ku miulla o silmälasit.
      Laps pirskules lykkäs miulle suppilovahveroita yhen korillisen, siivoomattomii. En millää viittihe tännäin siivota niitä. Aronioita ei oo. Jos ei sai haittoo viikonloppuna nii mie mään harjulle kahtomaan variksenmarjoloita. Mustikat ja puolukat mie oo jo säilönynnä.

Miten lie mie oon suannu känsän vasemman jalan ulkosyrjälle siihe pienen varpaan viereen. Hirviän kippee jos sitä hieroo tai puristelloo.

Hikpanta, se ol nii moternii ja sattiini sortsit, voi mahoton.

• pylykerö

Tuossa juur Sipiläkin huasto politiikan mielikuvista. Oiskohan Kulmunin avulla Bernerin jättämee kolokkoo mielkuvvoo pehmentee ? Kulmuni ol A-studiossa pehmee, vaalee ja kokonaan vaaleenpunasissa vuatteissa. Berner ol tuas vähä ylmielinen rautatie-välikysymyksen käsittelyssä.

• lacucaracha

Noh, tuosta alkuperäisestä aiheesta: en ole huomannut herkistyväni entistä useammin. Lähinnä pelkään kyynistyväni näiden kovien arvojen edessä. Miten niin politiikka on arka aihe palstalla? Tietysti, jos yhtä ja ainoaa suuntaa aina viäntää, se kyllästyttää, mutta kiellettyä sekään ei ole. Ihan kiva on nähdä, johtaako kaikkien poliitikkojen suuri "huoli" ikääntyneiden hoidosta taaskaan mihinkään toimenlpiteisiin. Yleensähän tämä "huoli" kulminoituu siihen, että vanhusten hoitoon suunniteltuja toimenpiteitä entisestään supistetaan.

Olen yhtä vakuuttuneempi siitä, että ainakin minä, jolla ei ole omaisia pitämässä puoliani, saan kuolla ja mädäntyä ilman hoitoa kämppääni. Kannattaa olla realisti eikä tämä edes ole luultavasi se lopullisin kauhuskenaario, todellisuus saattaa olla paljon kamalampaa. Toisaalta, nuorisolle kannattaisi markkinoida hautausurakoitsijoiden toimea, sillä he tahkoavat rahaa seuraavina vuosikymmeninä. Asioissa on aina vähintään kaksi puolta.

• maissiiii

Joskus voi tuoda muille ihmisille iloa ihan pyyteettömästi.

iltalehdestä oli hauskaa lukea joitakin aikoja sitten juttu raahelais miehestä, joka keräsi puolukoita vapaaehtoisesti kymmeniä ämpäreitä vanhusten taloon.

Monen monituista iloa niistä puolukoista tulevana talvena on, kun mummot ja papparaiset syövät pulukkapuuroa ja popsivat piirakkaa tai juovat mehua.
      Ja mikä ilo se on jo ollut tälle poimijalle itselleen, ensin raittiissa ilmassa poimia marjoja ja sitten viedä niitä keittiölle.

Syksy on juuri herkullista aikaa laittaa ilo kiertämään, usein hyötypuutarhureille kertyy kaikkea yli oman tarpeen, sen mielellään antaa eteenpäin...
      Joskus jo kauniilla kukkakimpullakin voi ilahduttaa, viedä pieni kehäkukkapelto kaverin pöydälle kukkimaan...

• maissiiii

Tasku on kyllä metka juttu, enpä ilman sitä veijaria toimeen tulisi.
      Joka vaate melkein jonkin moisen taskun kätkee, on sitten koriste tai iso ja tosi tarpeellinen.
      Olen joskus värkännyt essuja isoilla taskuilla, tai oikeastaan ne ovat kietaisuja , jotden kanssa vain teepaitaa käytän, ne kietaisut ja taskut kätkevät tai ovat kätkemättä vaikka mitä sisäänsä.
      Jos me suomalaiset ei muuta taskuun keksitä laittaa niin laitetaan kädet, kuljetaan kädet taskussa.

Nyt olen huomannut, että yhtä taskua en osaa. Ja se on taskupysäköinti, kotona ajan aina etuperin ja peruutan, mutta täällä maassa kaikki ajavat taskuun ja kaikilla se käy niin näppärästi. Olenkohan sen joskus autokouluaikaan osannut ja sitten se on käyttämättömänä taitona unohtunut, vai miten lie...
      Nyt alkaa uusi opettelu ja peruutustutkat on ihan omiaan siihen hommaan.

• pylykerö

Vuosia sitten tarjosin paikalliselle laitokselle puutarhamarjojamme kun oli ylituotantoa, ei kelvannut ilmaiseksi. Kopea vastaus, heillä on omat marjantuottajat.
      Vai olisikohan ollut jokin ikivanha sukuviha kyseessä, ei itseni aiheuttama ? Niin hullua kuin semmoinen onkin, sukujahruamisia voi kulkea sata vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      32
      11263
    2. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      7467
    3. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      81
      3848
    4. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      106
      3799
    5. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      42
      3298
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      611
      3227
    7. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      45
      3106
    8. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      91
      3088
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      2033
    10. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      25
      1785
    Aihe