Miksi raideliikennettä vastustetaan ?

Tuollaista.vastustetaan

Palautetta junaliikenteestä kiukkuisilta ihmisiltä. Junat myöhästelevät, lippujen ostaminen on tehty vaikeaksi, juna-asemia on suljettu, ja VR:n asiakaspalveluun soittaminen on vain maksullista jonotusmusiikin kuuntelua. VR:n työntekijät tekevät varmasti parhaansa, mutta tähän tarvitaan muutos. Me keskustassa haluamme palvella ihmisiä. Haluamme, että tulevaisuudessa nykyistä useampi ihminen voi matkustaa junalla. On aika laittaa junaoperaattorit vihdoinkin kilpailemaan asiakkaista paremmilla palveluilla ja hinnoilla.

Tällä vaalikaudella harjoitettu liikenne- ja viestintäpolitiikka on ollut vahvasti tulevaisuuteen katsovaa ja mahdollisuuksia luovaa. Teitä, ratoja ja siltoja on kunnostettu ennennäkemättömällä tavalla. Liikkuminen ja liikenteen palvelut ovat isossa murroksessa. Keskustan tavoite on vastata ihmisten, yritysten, ulkomaankaupan, Suomen maakuntien ja matkailun tarpeisiin. Meille keskustalaisille maistuu se, että jo lähitulevaisuudessa kännykällä voi ostaa kätevästi lipun, joka kelpaa junassa, busseissa, lentokoneessa ja laivassa. Lisäksi ilmaston suojeleminen suorastaan vaatii meitä uudistamaan joukkoliikennettä entistä houkuttelevammaksi. Liikenteen päästöjäkin on vähennettävä.

Tässä hallitus on käärinyt hihat, ja hyvä niin. Vaikka junaliikenteen matkustajamäärät ovat viime aikoina nousseet, ne olivat vuonna 2016 yhä 2 miljoonaa matkustajaa vähemmän kuin vuonna 2008. Junaliikenteen osuus kaikesta liikenteestä on jämähtänyt vain 5 prosenttiin.
Keskustan eduskuntaryhmä antaa täyden tukensa henkilöjunaliikenteen kilpailun avaamiselle. Kilpailun avaamiselle on luotu selkeät askelmerkit.

Onko vain, että väärin sammutettu, ei muuta tule mieleen. Kai nyt pitkässä maassa junat on tärkeitä, olleet jo keisarin ajoilta asti.

Vihreitä eniten ihmettelen miksi vastustivat. Sosialistit, persut ja vasurit nyt tuskin ymmärsi asian ydintä.

28

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luottamusäänestyksestä jäi pois peräti 5 vihreiden kansanedustajaa eli kolmannes koko eduskuntaryhmästä (15). RKP-läisistä jäi pois 4 eli lähes puolet koko eduskuntaryhmästä (10).

      Tuskinpa kysymys oli sattumasta, vaan suoranaisesta mielenosoituksesta. Molemmissa eduskuntaryhmissä merkittävä osa edustajista koki välikysymyksen loukkaavan oman puolueen perinteisiä arvoja. Vihreissä joukkoliikenteen suosimista ja ruotsalaisissa julkisen sektorin kilpailuttamista yksityisellä pääomalla.

      https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=1&istuntonro=98&vuosi=2017

      • Kun.se.tulee.kuitenkin

        Siltikin ihmettelen näitä molempia, ennen asian puolustajia, nyt vastaan jotka nyt oli äänestämässä. Heidän kannaltaan näkisin selvänä että olisivat olleet hallituksen mukana asiaa edistämässä. Vasemmistoliiton edustajat nyt tuskin edes oivalsi asian kulkua, eli periaatteessa vastaan kaikkea liikkuvaa, kuten näkyi sosialistitkin olevan pääosin.
        Antti Rinteellä näkyi olevan vähän pehmeämpi kannanotto. Persut myös ihmeellisiä, olen heistä luullut, että osaavat asioita, jotka maan parhaaksi? Nyt keikaroivat vasureitten vanavedessä. Sosialisteista monet sanoi, että viittaavat Antti Lindmanin puheenvuoroon, kuvastaa komento järjestystä puolueessa, johtaja määrää kulun.


      • Bernerin_itku_lähellä
        Kun.se.tulee.kuitenkin kirjoitti:

        Siltikin ihmettelen näitä molempia, ennen asian puolustajia, nyt vastaan jotka nyt oli äänestämässä. Heidän kannaltaan näkisin selvänä että olisivat olleet hallituksen mukana asiaa edistämässä. Vasemmistoliiton edustajat nyt tuskin edes oivalsi asian kulkua, eli periaatteessa vastaan kaikkea liikkuvaa, kuten näkyi sosialistitkin olevan pääosin.
        Antti Rinteellä näkyi olevan vähän pehmeämpi kannanotto. Persut myös ihmeellisiä, olen heistä luullut, että osaavat asioita, jotka maan parhaaksi? Nyt keikaroivat vasureitten vanavedessä. Sosialisteista monet sanoi, että viittaavat Antti Lindmanin puheenvuoroon, kuvastaa komento järjestystä puolueessa, johtaja määrää kulun.

        Kilpailun avaamisen jälkeen raideliikenne loppuu ensimmäisenä Itä- ja Pohjois-Suomen harvaanasutuilla alueilla.  Hallituksen esittämä malli yksityisistä monopoleista ja käytössä olevan kaluston jakamisesta eri yhtiöille tulee heikentämään kaluston ja henkilökunnan tehokasta käyttöä.

        Sen seurauksena kustannukset kasvavat, lipunhinnat nousevat ja tarjonta tulee supistumaan.

        Liikenneministeri Anne Bernerin ilmoitus rautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle on saanut aikaan ihan kummallisia näkemyksiä. Nyt väitetään, että työpaikat lisääntyvät, junavuorot tihenevät, liput halpenevat, liikennemäärät kasvavat, hiilidioksidipäästöt vähenevät ja palvelut paranevat. Onni odottaa nyt ihan oven takana, mutta veturinkuljettajat haluavat estää ilkeyttään koko kilpailutuksen. Lisäksi EU:n neljäs rautatiepaketti velvoittaa avaamaan kilpailun ja yhtiöittämään VR:n.

        Berner sanoi EU:n velvoittavan liikenteen kilpailuttamiseen. Hän jätti mainitsematta, että neljäs rautatiepaketti antaa mahdollisuuden olla kilpailuttamatta, mikäli rataverkko on laaja tai kilpailua on vaikea toteuttaa. 

        Tästä Berner kertoi muunnellun totuuden: ”Neljäs rautatiepaketti sisältää ehdotuksen kotimaan henkilöliikennemarkkinoiden avaamisesta uusille tulokkaille ja palveluille joulukuusta 2019 alkaen. Yritykset voisivat joko tarjota kilpailevia palveluja, kuten uutta raideliikennepalvelua tietyllä reitillä, tai tehdä tarjouskilpailussa tarjouksen julkisia raideliikenteen palveluja koskevista sopimuksista. Ehdotettujen muutosten myötä julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi.”

        Hallituksen suunnitelman mukaan VR:n kalusto siirretään uudelle kalustoyhtiölle, josta kuka tahansa voi sitä vuokrata. Todennäköisesti myös VR itse joutuu maksamaan vuokraa omasta kalustostaan. Yritys kuin yritys voi palkata vähän väkeä, vuokrata VR:n kaluston ja ilmoittaa olevansa junaoperaattori ilman sentinkään investointeja.

        Eihän vastaan äänestäneet vastusta kilpailutusta, mutta ei kilpailutusta pitäisi käydä valtion varoin. Käykö tässä niin, että sukulaisten pöytälaatikoissa on jo perustettuna yritykset, joille räätälöidään tämä Suomen mallin kilpailutus.  Nyt tässä luotetaan siihen, että markkinavoimien näkymätön taho hoitaa ongelmat. Tosiasiassa se taho on ihan näkyvästi veronmaksjien kukkarolla. Ja mikä tässä kepulaisessa mallissa on ihmeellisempää; maaseutu autioituu. Bernerhän lopetti jo junareittejä, joita tuettiin maaseudun asutuksen säilyttämiseksi. Kansan muisti on lyhyt ja kun sinne syötetään kaikkea soopaa illasta toiseen, jokuset hölmöt uskovat sen tuovan raiteillekin parempia palveluja.


      • Bernerin_itku_lähellä kirjoitti:

        Kilpailun avaamisen jälkeen raideliikenne loppuu ensimmäisenä Itä- ja Pohjois-Suomen harvaanasutuilla alueilla.  Hallituksen esittämä malli yksityisistä monopoleista ja käytössä olevan kaluston jakamisesta eri yhtiöille tulee heikentämään kaluston ja henkilökunnan tehokasta käyttöä.

        Sen seurauksena kustannukset kasvavat, lipunhinnat nousevat ja tarjonta tulee supistumaan.

        Liikenneministeri Anne Bernerin ilmoitus rautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle on saanut aikaan ihan kummallisia näkemyksiä. Nyt väitetään, että työpaikat lisääntyvät, junavuorot tihenevät, liput halpenevat, liikennemäärät kasvavat, hiilidioksidipäästöt vähenevät ja palvelut paranevat. Onni odottaa nyt ihan oven takana, mutta veturinkuljettajat haluavat estää ilkeyttään koko kilpailutuksen. Lisäksi EU:n neljäs rautatiepaketti velvoittaa avaamaan kilpailun ja yhtiöittämään VR:n.

        Berner sanoi EU:n velvoittavan liikenteen kilpailuttamiseen. Hän jätti mainitsematta, että neljäs rautatiepaketti antaa mahdollisuuden olla kilpailuttamatta, mikäli rataverkko on laaja tai kilpailua on vaikea toteuttaa. 

        Tästä Berner kertoi muunnellun totuuden: ”Neljäs rautatiepaketti sisältää ehdotuksen kotimaan henkilöliikennemarkkinoiden avaamisesta uusille tulokkaille ja palveluille joulukuusta 2019 alkaen. Yritykset voisivat joko tarjota kilpailevia palveluja, kuten uutta raideliikennepalvelua tietyllä reitillä, tai tehdä tarjouskilpailussa tarjouksen julkisia raideliikenteen palveluja koskevista sopimuksista. Ehdotettujen muutosten myötä julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi.”

        Hallituksen suunnitelman mukaan VR:n kalusto siirretään uudelle kalustoyhtiölle, josta kuka tahansa voi sitä vuokrata. Todennäköisesti myös VR itse joutuu maksamaan vuokraa omasta kalustostaan. Yritys kuin yritys voi palkata vähän väkeä, vuokrata VR:n kaluston ja ilmoittaa olevansa junaoperaattori ilman sentinkään investointeja.

        Eihän vastaan äänestäneet vastusta kilpailutusta, mutta ei kilpailutusta pitäisi käydä valtion varoin. Käykö tässä niin, että sukulaisten pöytälaatikoissa on jo perustettuna yritykset, joille räätälöidään tämä Suomen mallin kilpailutus.  Nyt tässä luotetaan siihen, että markkinavoimien näkymätön taho hoitaa ongelmat. Tosiasiassa se taho on ihan näkyvästi veronmaksjien kukkarolla. Ja mikä tässä kepulaisessa mallissa on ihmeellisempää; maaseutu autioituu. Bernerhän lopetti jo junareittejä, joita tuettiin maaseudun asutuksen säilyttämiseksi. Kansan muisti on lyhyt ja kun sinne syötetään kaikkea soopaa illasta toiseen, jokuset hölmöt uskovat sen tuovan raiteillekin parempia palveluja.

        Näin oN. Erittäin hyvä kirjoitus ja täyttä totta. Miten nämä elättisuomen jo syntymässä vähälle jääneet voivat käsittää , että palvelu parannee, hinnat laskevat ja päästöt vähenevät kun Sipilä ja Berner lähipiirinsä kautta kuorii kerman?
        Eivätkö nämä hullujen huoneen elätit käsitä, että heidän junavuoroja Berner poistaa kuten nytkin, mutta silloin paljon enemmän, koska omat ja läheisten rahat ovat kiinni tässä varsinaisessa Sammon ryöstössä.
        Tulisipa Maakuntamalli voimaan siten, että nämä elättikunnat ja -maakunnat saavat verotussoikeuden ja niillä rahoilla on elättisuomen tultava toimeen.
        Katsokaa paljonko Tolliskomaa saa jo nyt Verorahoja ja mitä tollerotolliskolt saavat sillä aikaan. Tolliskomaa pitää pystyssä koko Suomea ja Tolliskomaan upein taloustimantti Jalasjärvi tuottaa oikein "mukitolkulla".
        Miksi elättietsnat ja maatalousSYÖTTILÄÄT EIVÄT KATSO KOSKAAN TOTUUTTA SILMIIN?


      • Bernerin_itku_lähellä kirjoitti:

        Kilpailun avaamisen jälkeen raideliikenne loppuu ensimmäisenä Itä- ja Pohjois-Suomen harvaanasutuilla alueilla.  Hallituksen esittämä malli yksityisistä monopoleista ja käytössä olevan kaluston jakamisesta eri yhtiöille tulee heikentämään kaluston ja henkilökunnan tehokasta käyttöä.

        Sen seurauksena kustannukset kasvavat, lipunhinnat nousevat ja tarjonta tulee supistumaan.

        Liikenneministeri Anne Bernerin ilmoitus rautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle on saanut aikaan ihan kummallisia näkemyksiä. Nyt väitetään, että työpaikat lisääntyvät, junavuorot tihenevät, liput halpenevat, liikennemäärät kasvavat, hiilidioksidipäästöt vähenevät ja palvelut paranevat. Onni odottaa nyt ihan oven takana, mutta veturinkuljettajat haluavat estää ilkeyttään koko kilpailutuksen. Lisäksi EU:n neljäs rautatiepaketti velvoittaa avaamaan kilpailun ja yhtiöittämään VR:n.

        Berner sanoi EU:n velvoittavan liikenteen kilpailuttamiseen. Hän jätti mainitsematta, että neljäs rautatiepaketti antaa mahdollisuuden olla kilpailuttamatta, mikäli rataverkko on laaja tai kilpailua on vaikea toteuttaa. 

        Tästä Berner kertoi muunnellun totuuden: ”Neljäs rautatiepaketti sisältää ehdotuksen kotimaan henkilöliikennemarkkinoiden avaamisesta uusille tulokkaille ja palveluille joulukuusta 2019 alkaen. Yritykset voisivat joko tarjota kilpailevia palveluja, kuten uutta raideliikennepalvelua tietyllä reitillä, tai tehdä tarjouskilpailussa tarjouksen julkisia raideliikenteen palveluja koskevista sopimuksista. Ehdotettujen muutosten myötä julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi.”

        Hallituksen suunnitelman mukaan VR:n kalusto siirretään uudelle kalustoyhtiölle, josta kuka tahansa voi sitä vuokrata. Todennäköisesti myös VR itse joutuu maksamaan vuokraa omasta kalustostaan. Yritys kuin yritys voi palkata vähän väkeä, vuokrata VR:n kaluston ja ilmoittaa olevansa junaoperaattori ilman sentinkään investointeja.

        Eihän vastaan äänestäneet vastusta kilpailutusta, mutta ei kilpailutusta pitäisi käydä valtion varoin. Käykö tässä niin, että sukulaisten pöytälaatikoissa on jo perustettuna yritykset, joille räätälöidään tämä Suomen mallin kilpailutus.  Nyt tässä luotetaan siihen, että markkinavoimien näkymätön taho hoitaa ongelmat. Tosiasiassa se taho on ihan näkyvästi veronmaksjien kukkarolla. Ja mikä tässä kepulaisessa mallissa on ihmeellisempää; maaseutu autioituu. Bernerhän lopetti jo junareittejä, joita tuettiin maaseudun asutuksen säilyttämiseksi. Kansan muisti on lyhyt ja kun sinne syötetään kaikkea soopaa illasta toiseen, jokuset hölmöt uskovat sen tuovan raiteillekin parempia palveluja.

        Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, joten en lähde sen kummemmin tyrmäämään näkemiäsi uhkakuvia, mutta yksi kohta tuossa on täyttä soopaa eli tämä:

        "Ja mikä tässä kepulaisessa mallissa on ihmeellisempää; maaseutu autioituu. Bernerhän lopetti jo junareittejä, joita tuettiin maaseudun asutuksen säilyttämiseksi. "

        Rautatieliikenne ei kytköksissä maaseudun autioitumiseen muuten kuin sillä lailla, että junat ovat lakanneet pysähtymästä maaseudulla osittain siksi, että asukasluku maaseudulla on vähentynyt roimasti. Pitkälti pysähtymättömyys syy on johtuu kyllä ideologisista ja strategisistakin syistä. VR:n mukaan sen asiakkaiden enemmistö haluaa päästä junalla perille mahdollisimman nopeasti, eikä tiheitä pysähtymisiä kuulemma katsota hyvällä. Junien paras kilpailuvaltti henkilöautoja vastaan on niiden nopeus.

        Kerropa ne maaseutupaikkakunnat, joilla junat pysähtyvät. Et niitä monta löydä. Maaseudun asukkaat siis matkustavat henkilöautolla lähimpään suurempaan kaupunkiin, jossa juna vielä pysähtyy. Eikä junien pysähtyminen keskellä lehmilaitumia ratkaise ihmisten maaseudulla asumista suuntaan eikä toiseen. Henkilöauto ja siitä koituvien kustannusten suuruus ratkaisee, halutaanko maaseudulla asua vai ei.


      • osmium1 kirjoitti:

        Näin oN. Erittäin hyvä kirjoitus ja täyttä totta. Miten nämä elättisuomen jo syntymässä vähälle jääneet voivat käsittää , että palvelu parannee, hinnat laskevat ja päästöt vähenevät kun Sipilä ja Berner lähipiirinsä kautta kuorii kerman?
        Eivätkö nämä hullujen huoneen elätit käsitä, että heidän junavuoroja Berner poistaa kuten nytkin, mutta silloin paljon enemmän, koska omat ja läheisten rahat ovat kiinni tässä varsinaisessa Sammon ryöstössä.
        Tulisipa Maakuntamalli voimaan siten, että nämä elättikunnat ja -maakunnat saavat verotussoikeuden ja niillä rahoilla on elättisuomen tultava toimeen.
        Katsokaa paljonko Tolliskomaa saa jo nyt Verorahoja ja mitä tollerotolliskolt saavat sillä aikaan. Tolliskomaa pitää pystyssä koko Suomea ja Tolliskomaan upein taloustimantti Jalasjärvi tuottaa oikein "mukitolkulla".
        Miksi elättietsnat ja maatalousSYÖTTILÄÄT EIVÄT KATSO KOSKAAN TOTUUTTA SILMIIN?

        >>Eivätkö nämä hullujen huoneen elätit käsitä, että heidän junavuoroja Berner poistaa kuten nytkin, mutta silloin paljon enemmän, koska omat ja läheisten rahat ovat kiinni tässä varsinaisessa Sammon ryöstössä.<<

        Ole huoletta. Ei Berner ole liikenneministerinä enää vuonna 2026.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        >>Eivätkö nämä hullujen huoneen elätit käsitä, että heidän junavuoroja Berner poistaa kuten nytkin, mutta silloin paljon enemmän, koska omat ja läheisten rahat ovat kiinni tässä varsinaisessa Sammon ryöstössä.<<

        Ole huoletta. Ei Berner ole liikenneministerinä enää vuonna 2026.

        Mutta vahinko on jo tapahtunut. Miten kävi Englannissa ja Ruotsissa?
        >>>>>>Kannatatko yksityisiä monopoleja, sellaisia mitä nyt Hallitus rakentaa?
        "Vapaa kilpailu ja mulle monopoli.-" Näin sanoi kauppaneuvos Paukku Hyvissä herroissa.


      • vrtakaisinkansalle

        Mikä mättää? Se mättää, että VR:stä tehtiin liikelaitos. Kaikki toimi vielä 1980-luvulla. Eikä junalla matkustaminenkaan ollut kovin kallista.

        Uusliberalismin paska tunki tännekin. Sanokaa jo hyvästit tälle aatteelle. Kokoomus on sen kannattaja nro 1. Miksi työntekijä äänestää Kokoomusta? Onko se niin kuin Neuvostoliitossa Stalinin aikaan, että se käsi joka sinua kurittaa, sitä sinä kunnioitat. Näyttää olevan.

        VR on kansan kulkuneuvo. Ei eliitti junilla ajele. Se ei saa olla liikelaitos - ei missään nimessä. Sen ei tarvitse tuottaa voittoa. Vr voi pyöriä 0-katteella. Nythän VR:tä koetetaan saada myyntikuntoon. Jo se, että siitä on tehty liikelaitos, kertoo tästä. Kokoomuslaista paskaa! Heittäkää helvettiin kaikki yksityistämispuolueet eduskunnasta: etunenässä Kokoomus, Keskusta sekä SDP.

        Menkää Japaniin tutkimaan, miten rautatiet toimivat - säntillisesti - ei minuutin heittoja aikatauluissa. Pohjoisessa on lunta niinkuin Suomessakin. Se ei aiheuta mitään häiriöitä. Kaikki toimii kuin elokuvissa.

        Olette saamattomia nahjuksia koko sakki!


      • Bernerin_potkut_lähellä
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, joten en lähde sen kummemmin tyrmäämään näkemiäsi uhkakuvia, mutta yksi kohta tuossa on täyttä soopaa eli tämä:

        "Ja mikä tässä kepulaisessa mallissa on ihmeellisempää; maaseutu autioituu. Bernerhän lopetti jo junareittejä, joita tuettiin maaseudun asutuksen säilyttämiseksi. "

        Rautatieliikenne ei kytköksissä maaseudun autioitumiseen muuten kuin sillä lailla, että junat ovat lakanneet pysähtymästä maaseudulla osittain siksi, että asukasluku maaseudulla on vähentynyt roimasti. Pitkälti pysähtymättömyys syy on johtuu kyllä ideologisista ja strategisistakin syistä. VR:n mukaan sen asiakkaiden enemmistö haluaa päästä junalla perille mahdollisimman nopeasti, eikä tiheitä pysähtymisiä kuulemma katsota hyvällä. Junien paras kilpailuvaltti henkilöautoja vastaan on niiden nopeus.

        Kerropa ne maaseutupaikkakunnat, joilla junat pysähtyvät. Et niitä monta löydä. Maaseudun asukkaat siis matkustavat henkilöautolla lähimpään suurempaan kaupunkiin, jossa juna vielä pysähtyy. Eikä junien pysähtyminen keskellä lehmilaitumia ratkaise ihmisten maaseudulla asumista suuntaan eikä toiseen. Henkilöauto ja siitä koituvien kustannusten suuruus ratkaisee, halutaanko maaseudulla asua vai ei.

        Ministeri Bernerillä on vankka kokemus kaikenlaisesta kangaskaupasta ja niillä opeilla hän aikoo hoitaa maamme liikenneasiat kuntoon. Samoin ministerillä on vahva käsitys siitä, että yhtiöittäminen on avain tuottavuuteen. Ei ole, ministerin omalla hallinnonalalla on lukuisia esimerkkejä siitä, että pieleen ovat menneet yhtiöittämiset.

        Nyt ministeri on saanut päähänsä, että vuokraamalla VR:n vetureita yksityisille toimijoille junaliikenteen osuus joukkoliikenteestä saadaan kasvuun. Se ei tässä mallissa vaan riitä, veturin lisäksi on vuokrattava myös veturinkuljettaja. Berner on keksinytkin aloittavansa ”Valtion Henkilöstövuokrausyhtiön”. Eikä kenenkään tarvitse epäillä, kateellistenkaan, että jos ministerin ehdotus menisi läpi, Suomen kaikki veturinkuljettajat olisivat määräaikaisella työsopimuksella. Ministerin visiot ja innovaatiot joutavat romukoppaan.

        Ministeri Bernerin holtittomuudesta antaa viitteitä se, ettei hän keskustellut Finnavian hallituksen kanssa, vaan ohitti sen. VR:n hallituksenkaan kanssa ei ministeri ole ehtinyt visioinneistaan keskustella. Ihan tosiaan, Suomen kannalta olisi parasta, jos ministeri Berneri vaihdettaisi nyt kesken kaiken asiansa osaavaan henkilöön, siis asiantuntijalähtöiseen.


        https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_674,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-8347204.png

        Lakkautettavat kaukojunat:
        Tampere-Keuruu 
        Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki
        Joensuu-Nurmes
        Pääkaupunkiseudun lakkautettava lähiliikennevuoro:
        Y-vuoro (Karjaa-Siuntio)
        Muita merkittäviä muutoksia:
        Pieksämäki-Joensuu lyhenee reitiksi Pieksämäki-Varkaus
        Riihimäki-Lahti välin junavuoroista noin puolet lopetetaan, jolloin junat liikennöivät noin kahden tunnin välein suuntaansa
        Jyväskylästä matkustetaan jatkossa Seinäjoelle Tampereen kautta
        Näillä rataosuuksilla liikenne vähenee:
        Kouvola-Kotka, vähennetään yksi junapari päivässä. Jäljelle jää viisi junaparia päivässä.
        Hanko-Karjaa, vähennetään neljä vuoroa viikossa. Jäljelle jää 94 junavuoroa viikossa.
        Kajaani-Oulu, vähennetään yksi junapari päivässä. Jäljelle jää neljä junaparia päivässä.
        Seinäjoki-Rovaniemi: vähennetään yksi junapari päivässä Seinäjoki-Kokkola ja Kokkola-Oulu -välillä 
        Helsinki-Kouvola-Kuopio: vähennetään yksi juna Helsinki-Kuopio –välillä ja yksi juna Kuopio-Kouvola –välillä.

        Mutta on se hienoa, että kepun kannatus sen kuin laskee galluppi gallupilta, tänään julkaistussa 4. sija ja 15,8 %. Mitähän se kertoo kepun harjoittamasta politiikasta kun samanaikaisesti kokoomuksen kannatus vain nousee, nyt 21,6 % eroa lähes 6 %.


      • Bernerin_potkut_lähellä kirjoitti:

        Ministeri Bernerillä on vankka kokemus kaikenlaisesta kangaskaupasta ja niillä opeilla hän aikoo hoitaa maamme liikenneasiat kuntoon. Samoin ministerillä on vahva käsitys siitä, että yhtiöittäminen on avain tuottavuuteen. Ei ole, ministerin omalla hallinnonalalla on lukuisia esimerkkejä siitä, että pieleen ovat menneet yhtiöittämiset.

        Nyt ministeri on saanut päähänsä, että vuokraamalla VR:n vetureita yksityisille toimijoille junaliikenteen osuus joukkoliikenteestä saadaan kasvuun. Se ei tässä mallissa vaan riitä, veturin lisäksi on vuokrattava myös veturinkuljettaja. Berner on keksinytkin aloittavansa ”Valtion Henkilöstövuokrausyhtiön”. Eikä kenenkään tarvitse epäillä, kateellistenkaan, että jos ministerin ehdotus menisi läpi, Suomen kaikki veturinkuljettajat olisivat määräaikaisella työsopimuksella. Ministerin visiot ja innovaatiot joutavat romukoppaan.

        Ministeri Bernerin holtittomuudesta antaa viitteitä se, ettei hän keskustellut Finnavian hallituksen kanssa, vaan ohitti sen. VR:n hallituksenkaan kanssa ei ministeri ole ehtinyt visioinneistaan keskustella. Ihan tosiaan, Suomen kannalta olisi parasta, jos ministeri Berneri vaihdettaisi nyt kesken kaiken asiansa osaavaan henkilöön, siis asiantuntijalähtöiseen.


        https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_674,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-8347204.png

        Lakkautettavat kaukojunat:
        Tampere-Keuruu 
        Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki
        Joensuu-Nurmes
        Pääkaupunkiseudun lakkautettava lähiliikennevuoro:
        Y-vuoro (Karjaa-Siuntio)
        Muita merkittäviä muutoksia:
        Pieksämäki-Joensuu lyhenee reitiksi Pieksämäki-Varkaus
        Riihimäki-Lahti välin junavuoroista noin puolet lopetetaan, jolloin junat liikennöivät noin kahden tunnin välein suuntaansa
        Jyväskylästä matkustetaan jatkossa Seinäjoelle Tampereen kautta
        Näillä rataosuuksilla liikenne vähenee:
        Kouvola-Kotka, vähennetään yksi junapari päivässä. Jäljelle jää viisi junaparia päivässä.
        Hanko-Karjaa, vähennetään neljä vuoroa viikossa. Jäljelle jää 94 junavuoroa viikossa.
        Kajaani-Oulu, vähennetään yksi junapari päivässä. Jäljelle jää neljä junaparia päivässä.
        Seinäjoki-Rovaniemi: vähennetään yksi junapari päivässä Seinäjoki-Kokkola ja Kokkola-Oulu -välillä 
        Helsinki-Kouvola-Kuopio: vähennetään yksi juna Helsinki-Kuopio –välillä ja yksi juna Kuopio-Kouvola –välillä.

        Mutta on se hienoa, että kepun kannatus sen kuin laskee galluppi gallupilta, tänään julkaistussa 4. sija ja 15,8 %. Mitähän se kertoo kepun harjoittamasta politiikasta kun samanaikaisesti kokoomuksen kannatus vain nousee, nyt 21,6 % eroa lähes 6 %.

        Eipä noissa luettelemissasi paikkakunnissa ollut montakaan maaseutupaikkakuntaa. Hyvällä tahdolla sellaisiksi mieltäisin Keuruun, Haapamäen, Nurmeksen, Karjaan ja Siuntion. Toivottavasti joku yksityisyrittäjä saa noistakin maalaiskylistä uudelleen matkustajia junakyytiin.


      • Bernerin_potkut_lähellä
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Eipä noissa luettelemissasi paikkakunnissa ollut montakaan maaseutupaikkakuntaa. Hyvällä tahdolla sellaisiksi mieltäisin Keuruun, Haapamäen, Nurmeksen, Karjaan ja Siuntion. Toivottavasti joku yksityisyrittäjä saa noistakin maalaiskylistä uudelleen matkustajia junakyytiin.

        Ehkäpä sinä et eläkeläisenä tiedäkään mitä ongelmia mm. Länsi-Uudellamaalla on syntynyt Bernerin lopettaessa junavuorot tai muilta vastaavilta alueilta. Ettäkö junareittien lopettaminen saisi työpaikat lisääntyvät, junavuorot tihenemään, liput halpenemaan, liikennemäärät kasvamaan, hiilidioksidipäästöt vähenemään ja palvelut paranemaan. Suomessa rautateiden osuus koko henkilöliikenteestä on noin viisi prosenttia. Se on pienempi kuin EU:n keskiarvo, joten luulisi sitten tarjottavan palveluja sinun vähätteleville maaseutupaikkakunnillekin. Vai onko mielestäsi niin, että tässä toteutuu uusi "kepulainen unelma" autioitetaan maaseutupaikkakunat.

        Nyt pyyhälletään kohti työpaikka-alueita Espoota, Vantaata ja Helsinkiä omilla autoilla. Kyllä siinä hiilidioksiidipäästöt vain kasvavat ja todellakin, kumipyörillä liikennemäärät kasvavat.

        Kuka yksityisyrittäjä ottaisi vain maalaiskylät hoitaakseen. Ruotsissa kilpailutus on onnistunut ja se johtuu enemmän siitä, että infrastruktuuria on kehitetty ja kalustoon ovat satsanneet myös operaattorit.

        Tavaraliikenne avattiin kilpailulle vuonna 2007, mutta vain harva yhtiö on lähtenyt kilpailuun vahvan VR:n kanssa. Henkilöliikennettä on hallinnut VR. Ainoa poikkeus on pääkaupunkiseudun lähiliikenne, jonka HSL on kilpailuttanut. Myös tätä liikennettä operoi VR.
        Aika erikoista kun kilpailu ei kiinnosta.

        Vakaasti olen sitä mieltä, että olisit täysin eri mieltä kuin nyt esität, jos tämä olisi vaikkapa demareiden tai vihreiden ta rkp:n ehdotus tällaisenaan kun se nyt on esitetty.


      • Bernerin_potkut_lähellä kirjoitti:

        Ehkäpä sinä et eläkeläisenä tiedäkään mitä ongelmia mm. Länsi-Uudellamaalla on syntynyt Bernerin lopettaessa junavuorot tai muilta vastaavilta alueilta. Ettäkö junareittien lopettaminen saisi työpaikat lisääntyvät, junavuorot tihenemään, liput halpenemaan, liikennemäärät kasvamaan, hiilidioksidipäästöt vähenemään ja palvelut paranemaan. Suomessa rautateiden osuus koko henkilöliikenteestä on noin viisi prosenttia. Se on pienempi kuin EU:n keskiarvo, joten luulisi sitten tarjottavan palveluja sinun vähätteleville maaseutupaikkakunnillekin. Vai onko mielestäsi niin, että tässä toteutuu uusi "kepulainen unelma" autioitetaan maaseutupaikkakunat.

        Nyt pyyhälletään kohti työpaikka-alueita Espoota, Vantaata ja Helsinkiä omilla autoilla. Kyllä siinä hiilidioksiidipäästöt vain kasvavat ja todellakin, kumipyörillä liikennemäärät kasvavat.

        Kuka yksityisyrittäjä ottaisi vain maalaiskylät hoitaakseen. Ruotsissa kilpailutus on onnistunut ja se johtuu enemmän siitä, että infrastruktuuria on kehitetty ja kalustoon ovat satsanneet myös operaattorit.

        Tavaraliikenne avattiin kilpailulle vuonna 2007, mutta vain harva yhtiö on lähtenyt kilpailuun vahvan VR:n kanssa. Henkilöliikennettä on hallinnut VR. Ainoa poikkeus on pääkaupunkiseudun lähiliikenne, jonka HSL on kilpailuttanut. Myös tätä liikennettä operoi VR.
        Aika erikoista kun kilpailu ei kiinnosta.

        Vakaasti olen sitä mieltä, että olisit täysin eri mieltä kuin nyt esität, jos tämä olisi vaikkapa demareiden tai vihreiden ta rkp:n ehdotus tällaisenaan kun se nyt on esitetty.

        >>Kuka yksityisyrittäjä ottaisi vain maalaiskylät hoitaakseen. <<

        Ei tietenkään vain maalaiskylät, vaan pysähtymällä myös niissä samalla reissulla, kun ajetaan kaupungista toiseen. Raideliikenne kuten myös maantieliikenne on sillä lailla ongelmallista, että on vaikea siirtyä kaupungista toiseen ajamatta hieman myös maaseudulla.


      • Bernerin_potkut_lähellä
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        >>Kuka yksityisyrittäjä ottaisi vain maalaiskylät hoitaakseen. <<

        Ei tietenkään vain maalaiskylät, vaan pysähtymällä myös niissä samalla reissulla, kun ajetaan kaupungista toiseen. Raideliikenne kuten myös maantieliikenne on sillä lailla ongelmallista, että on vaikea siirtyä kaupungista toiseen ajamatta hieman myös maaseudulla.

        "Kerropa ne maaseutupaikkakunnat, joilla junat pysähtyvät (ja siis nytkö uuden mallin mukaan pysähtyisivät taas). Et niitä monta löydä. Maaseudun asukkaat siis matkustavat henkilöautolla lähimpään suurempaan kaupunkiin, jossa juna vielä pysähtyy. Eikä junien pysähtyminen k e s k e l l ä l e h m i l a i t u m i a ratkaise ihmisten maaseudulla asumista suuntaan eikä toiseen. Henkilöauto ja siitä koituvien kustannusten suuruus ratkaisee, halutaanko maaseudulla asua vai ei."

        "Raideliikenne kuten myös maantieliikenne on sillä lailla ongelmallista, että on vaikea siirtyä kaupungista toiseen ajamatta hieman myös maaseudulla."

        Mitä viisauksia...eipä ole kukaan muu tullut ajatelleeksi. Muuten maaseutua on ihan kolmenkymmenen kilometrin päässä Helsingin keskustasta ja sieltä on kuljetaan julkisilla töihin Helsingin keskustaan. Ja juna on suosituin julkinen kulkuväline. Mutta nythän on kyse siitä, että väitetään Bernerin mallilla työpaikkojen lisääntyvän, junavuorojen tihenevän, lippujen halpenevan, liikennemäärien kasvavan, hiilidioksidipäästöjen vähenevän ja palvelujen paranevan. Siis pelkkää positiivista vain odotettavissa. Unohtuu kyllä kertoa, että kilpailutus tehtäisi veronmaksajien piikkiin. On siis hyviä kilpailutusvaihtoehtoja ja huonoja, kuten tämä hallituksen esittämä malli, jossa investointeja operaattorin ei tarvitsisi tehdä, kun kaikki saa vuokrata aikaisemman toimijan "varastosta".

        Pysähtyy vai pyyhältää ohi maaseutuaseman tuhatta ja sataa. Kiemurrellen on kiva vältää ottamasta oikeasti kantaa, vastoin puolueen näkemystä. Saa muuten ihan ilman kepukin hyväksyntää muodostaa mielipiteen. Kun nyt on ihan sama, saako kukaan palveluja maaseudulla ja kun vielä ajavat lähimpään isompaan kaupunkiin omalla autolla, niin kaupat voi myös lopettaa samantein. Siitä se autioituminen alkaa.


      • Bernerin_potkut_lähellä kirjoitti:

        "Kerropa ne maaseutupaikkakunnat, joilla junat pysähtyvät (ja siis nytkö uuden mallin mukaan pysähtyisivät taas). Et niitä monta löydä. Maaseudun asukkaat siis matkustavat henkilöautolla lähimpään suurempaan kaupunkiin, jossa juna vielä pysähtyy. Eikä junien pysähtyminen k e s k e l l ä l e h m i l a i t u m i a ratkaise ihmisten maaseudulla asumista suuntaan eikä toiseen. Henkilöauto ja siitä koituvien kustannusten suuruus ratkaisee, halutaanko maaseudulla asua vai ei."

        "Raideliikenne kuten myös maantieliikenne on sillä lailla ongelmallista, että on vaikea siirtyä kaupungista toiseen ajamatta hieman myös maaseudulla."

        Mitä viisauksia...eipä ole kukaan muu tullut ajatelleeksi. Muuten maaseutua on ihan kolmenkymmenen kilometrin päässä Helsingin keskustasta ja sieltä on kuljetaan julkisilla töihin Helsingin keskustaan. Ja juna on suosituin julkinen kulkuväline. Mutta nythän on kyse siitä, että väitetään Bernerin mallilla työpaikkojen lisääntyvän, junavuorojen tihenevän, lippujen halpenevan, liikennemäärien kasvavan, hiilidioksidipäästöjen vähenevän ja palvelujen paranevan. Siis pelkkää positiivista vain odotettavissa. Unohtuu kyllä kertoa, että kilpailutus tehtäisi veronmaksajien piikkiin. On siis hyviä kilpailutusvaihtoehtoja ja huonoja, kuten tämä hallituksen esittämä malli, jossa investointeja operaattorin ei tarvitsisi tehdä, kun kaikki saa vuokrata aikaisemman toimijan "varastosta".

        Pysähtyy vai pyyhältää ohi maaseutuaseman tuhatta ja sataa. Kiemurrellen on kiva vältää ottamasta oikeasti kantaa, vastoin puolueen näkemystä. Saa muuten ihan ilman kepukin hyväksyntää muodostaa mielipiteen. Kun nyt on ihan sama, saako kukaan palveluja maaseudulla ja kun vielä ajavat lähimpään isompaan kaupunkiin omalla autolla, niin kaupat voi myös lopettaa samantein. Siitä se autioituminen alkaa.

        Väitit että maaseutu autioituu Bernerin mallilla ("Ja mikä tässä kepulaisessa mallissa on ihmeellisempää; maaseutu autioituu. Bernerhän lopetti jo junareittejä, joita tuettiin maaseudun asutuksen säilyttämiseksi. ). Naurettavaa! Autioituuko myös tuo mainitsemasi maaseutu 30 kilometrin päässä Helsingistä?

        Muita kohtia en teoriassasi tyrmännyt ("Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, joten en lähde sen kummemmin tyrmäämään näkemiäsi uhkakuvia"). En veikkaa edelleenkään, toteutuvatko Bernerin haaveillut, mutta en pidä myöskään mahdottomana, että ne osittain toteutuvat sekä mahdollisuus, että joku yksityinen VR:n kilpailija satsaisi pysähdyksiin maaseudulla enemmän kuin VR omassa strategiassaan. Senhän mukaan KAIKKI nykymatkustajat haluavat mahdollisimman nopeita junia, eivätkä halua kääriä eväsvoileipiä esiin voipaperista muutamaan kertaan kesken matkan.


      • Saivarteles_taas
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Väitit että maaseutu autioituu Bernerin mallilla ("Ja mikä tässä kepulaisessa mallissa on ihmeellisempää; maaseutu autioituu. Bernerhän lopetti jo junareittejä, joita tuettiin maaseudun asutuksen säilyttämiseksi. ). Naurettavaa! Autioituuko myös tuo mainitsemasi maaseutu 30 kilometrin päässä Helsingistä?

        Muita kohtia en teoriassasi tyrmännyt ("Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, joten en lähde sen kummemmin tyrmäämään näkemiäsi uhkakuvia"). En veikkaa edelleenkään, toteutuvatko Bernerin haaveillut, mutta en pidä myöskään mahdottomana, että ne osittain toteutuvat sekä mahdollisuus, että joku yksityinen VR:n kilpailija satsaisi pysähdyksiin maaseudulla enemmän kuin VR omassa strategiassaan. Senhän mukaan KAIKKI nykymatkustajat haluavat mahdollisimman nopeita junia, eivätkä halua kääriä eväsvoileipiä esiin voipaperista muutamaan kertaan kesken matkan.

        Vaikka tällä hetkellä yksinoikeudella liikennettä harjoittavan VR:n matkustajamäärät ovat olleet viime aikoina tuntuvassa nousussa, junaliikenne tarvitsee Suomessa edelleen paljon yhteiskunnan tukea.

        https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_2298,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-9778068.png

        Valtio pakottaa VR:n ajamaan tappiollisia junareittejä niin sanotulla velvoiteliikenteellä. Velvoiteliikennettä koskevaan sopimukseen kuuluu yli kymmenen reittiä. Velvoiteliikenteen piiriin kuuluu muun muassa säännöllinen yöjunaliikenne välillä Helsinki–Rovaniemi.

        Jotkut VR:n reiteistä ovat kannattavia, mutta liikenne- ja viestintäministeriö eli valtio maksaa VR:lle, jotta tämä pitää yllä taloudellisesti kannattamattomia yhteyksiä. (Onkin vaikea uskoa, että tällaiset reitit yksityisen hoitamana, ilman tukea, yhtäkkiä olisivat kannattavia)

        Liikenne- ja viestintäministeriö leikkasi junien ostoliikenteeltä. Leikkaukset lopettivat kaukojunaliikenteestä kolme reittiä ja pääkaupunkiseudun liikenteestä lakkautettiin Y -junien liikenne maaliskuun 2017 lopussa. Lisäksi vuoroja vähennetiin monin paikoin.

        Muutoksessa 28 aseman liikenne lakkasi, muun muassa Siuntio ja Inkoo Uudellamaalla. Valtion säästö vähentää yli puoli miljoonaa (500 000) matkaa junaliikenteestä. Ministeriön mukaan vuoroja pyritään vähentämään niin, että jäljelle jääneillä vuoroilla pystyisi matkustamaan mahdollisimman moni.

        Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ja hallitus ovat siirtämässä VR:n junat perustettavaan uuteen kalustoyhtiöön, josta valtio taas antaa ne yksityisten yritysten käyttöön. Tällaista toimintamallia ei ole käytössä missään muualla maailmassa. Kilpailutuksen voittanut yritys olisi pakotettu käyttämään liikennöinnissään valtion omistamia junia.

        Haja-asutusalueella asuvien kunnalliset palvelut toimivat monilta osin hankalammin kuin kasvukeskuksissa asuvien. Eroa tulisi pyrkiä kaventamaan, ei lisäämään. Kaikkea ei voida vain lopettaa ja samalla tuijottaa vain Ruuhka-Suomen elinvoimaisuuden kasvattamiseen.. On pyrittävä myös huomioimaan alueelliset palvelut ja liikenneratkaisuja suunniteltava sen mukaisesti. Suomalaisia moititaan usein liiasta yksityisautoilusta ja autoilun verotusta aiotaan nostaa tuntuvasti. Yhdessä muutokset uhkaavat autioittaa maaseutua. Onhan se itsestään selvyys, että hyvät liikenneyhteydet, varsinkin julkiset, tuovat asukkaita maaseudullekin ja junanvarsipaikkakunnille, jossa raideliikenne pelaa.


      • Saivarteles_taas kirjoitti:

        Vaikka tällä hetkellä yksinoikeudella liikennettä harjoittavan VR:n matkustajamäärät ovat olleet viime aikoina tuntuvassa nousussa, junaliikenne tarvitsee Suomessa edelleen paljon yhteiskunnan tukea.

        https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_2298,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-9778068.png

        Valtio pakottaa VR:n ajamaan tappiollisia junareittejä niin sanotulla velvoiteliikenteellä. Velvoiteliikennettä koskevaan sopimukseen kuuluu yli kymmenen reittiä. Velvoiteliikenteen piiriin kuuluu muun muassa säännöllinen yöjunaliikenne välillä Helsinki–Rovaniemi.

        Jotkut VR:n reiteistä ovat kannattavia, mutta liikenne- ja viestintäministeriö eli valtio maksaa VR:lle, jotta tämä pitää yllä taloudellisesti kannattamattomia yhteyksiä. (Onkin vaikea uskoa, että tällaiset reitit yksityisen hoitamana, ilman tukea, yhtäkkiä olisivat kannattavia)

        Liikenne- ja viestintäministeriö leikkasi junien ostoliikenteeltä. Leikkaukset lopettivat kaukojunaliikenteestä kolme reittiä ja pääkaupunkiseudun liikenteestä lakkautettiin Y -junien liikenne maaliskuun 2017 lopussa. Lisäksi vuoroja vähennetiin monin paikoin.

        Muutoksessa 28 aseman liikenne lakkasi, muun muassa Siuntio ja Inkoo Uudellamaalla. Valtion säästö vähentää yli puoli miljoonaa (500 000) matkaa junaliikenteestä. Ministeriön mukaan vuoroja pyritään vähentämään niin, että jäljelle jääneillä vuoroilla pystyisi matkustamaan mahdollisimman moni.

        Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ja hallitus ovat siirtämässä VR:n junat perustettavaan uuteen kalustoyhtiöön, josta valtio taas antaa ne yksityisten yritysten käyttöön. Tällaista toimintamallia ei ole käytössä missään muualla maailmassa. Kilpailutuksen voittanut yritys olisi pakotettu käyttämään liikennöinnissään valtion omistamia junia.

        Haja-asutusalueella asuvien kunnalliset palvelut toimivat monilta osin hankalammin kuin kasvukeskuksissa asuvien. Eroa tulisi pyrkiä kaventamaan, ei lisäämään. Kaikkea ei voida vain lopettaa ja samalla tuijottaa vain Ruuhka-Suomen elinvoimaisuuden kasvattamiseen.. On pyrittävä myös huomioimaan alueelliset palvelut ja liikenneratkaisuja suunniteltava sen mukaisesti. Suomalaisia moititaan usein liiasta yksityisautoilusta ja autoilun verotusta aiotaan nostaa tuntuvasti. Yhdessä muutokset uhkaavat autioittaa maaseutua. Onhan se itsestään selvyys, että hyvät liikenneyhteydet, varsinkin julkiset, tuovat asukkaita maaseudullekin ja junanvarsipaikkakunnille, jossa raideliikenne pelaa.

        Yksityisautoilua ei tapa mikään, eivät sen kummemmin verotus kuin papukaijamaisesti toistetut puheet ilmastonmuutoksestakaan. Jopa vihreät väittävät ymmärtävänsä yksityisautoilun tärkeyden maaseudulla. Autottomat ole hakeutumassa asukkaiksi maaseudulle, vaikka junat alkaisivat taas pysähtyä jokaisella maitolaiturilla.


      • Kepun_hienot_ideat
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Yksityisautoilua ei tapa mikään, eivät sen kummemmin verotus kuin papukaijamaisesti toistetut puheet ilmastonmuutoksestakaan. Jopa vihreät väittävät ymmärtävänsä yksityisautoilun tärkeyden maaseudulla. Autottomat ole hakeutumassa asukkaiksi maaseudulle, vaikka junat alkaisivat taas pysähtyä jokaisella maitolaiturilla.

        ”Keskustan johtama hallitus sijoitti 42 miljoonaa euroa Pieksämäki-Savonlinna-radan korjaukseen vajaat kymmenen vuotta sitten. Investoinnin perusteisiin laskettua junaliikennettä ei radalla kuitenkaan koskaan saatu kulkemaan.

        Nyt Savonlinnan eteläpuolella sijaitseva Laitaatsaaren syväväylän jättisiltatyömaa on haudannut alleen uusitut ratakiskot sekä romuttamassa entisen rautatiesillan.
        Siitä eivät junat enää kulje. Eivätkä ole kulkeneet yli vuoteen, kun rataa alettiin purkaa ja betonilaattoja panna pinoon.” 74 kilometriä pitkän Huutokoski-Savonlinna-osuuden lahonneet ratapölkyt vaihdettiin betonisiin, penkereet vahvistettiin ja turvalaitteet uusittiin. Osuudelle asennettiin automaattinen kulunvalvontajärjestelmä. Radan kunnostuksesta huolimatta henkilöliikennettä ei saatu enää koskaan käyntiin. Ja koska rata oli jätetty sähköistämättä, puutavaraliikennekin alkoi karttaa sitä. Sähkötöntä rataa pystyi ajamaan vain diesel-vetureilla. Niiden kalliit ratamaksut siirsivät kuljetukset maanteille ja kumipyörille.

        Savonlinnan kaupunginjohtaja Janne Laine elättelee yhä toiveita radan elvyttämisestä Ja jotta kaupunginjohtaja saisi sähköratansa junat kulkemaan, alkuperäiseen investointiin täytyisi lisätä tuo 40 miljoonan sähkölasku sekä 15 miljoonan erillissiltahanke. Kokonaissumma nousisi näin lähelle sataa miljoonaa euroa.

        Tässä siis esimerkki mahdottomasta veronmaksajien rahojen tuhlaamisesta.,

        Ehdottomasti tuettava maaseudun autoistamista. Ai niin sähköautoja vaan, niin kyllä päästöt vähenee. Jokaisen entisen aseman ja maitolaiturin kylkeen latauspisteet.


    • Mielisairaspankki

      Veturinkuljettajille on tarjottava suojatyöpaikkoa. Siksi ei muutoksille!

      • Osmiiumm

        Voi sitä vihan, kaunan ja kateuden määrää, mikä on kepulaisilla heidän elättäjiään kohtaan! Kepupamput ja -pamputtaret ovat hakanneet sellaisen määrän vihaa, kaunaa ja kateutta näiden hiukan jälkeen jääneitten päihin ettei sinne mitään muuta mahdukaan.
        Tässä tapauksessa on rosvopari Juha Sipilä Anne Berner haluavat päästää oikein emärosvot saalistamaan kansallisomaisuuttamme.
        VR pilkotaan ja lahjoitetaan joko sellaisenaan tai siten, että VR joutuu vuokraamaan kalustoaan näille emärosvoille.
        Tekeekö tukiaisissa rypeminen ihmisen noin tyhmäksi?


    • ja_ruuhka_jumittaa

      Kyllä siinä saa liikenteenharjoittajat kilpailla maantieliikenteen kanssa ja kerätä voittoja, kun elätettävänä on rypäs valtionyhtiöitä kallispalkkaisine herraportaineen. Ja itse ukkovaltio odottaa osinkoja jokaisesta yhtiöstä - liikkeenharjoittajayhtiöistä tosin osinkojen verotuksen muodossa. Ei se liikkuminen muutoinkaan ole halpaa täällä routivassa maassa. Milloin routa katkoo kiskoja, milloin helle vääristää niitä, milloin lumi ja jää, milloin puunlehdet liukastavat kiskoja jne.

      • kai_se_on_uskottava

        Eikös Sipilä eilen välikysymyskeskustelussa sanonut, että huokeita matkoja on tulossa asiakkaille?


    • epistä_edelleen

      Mikä estää esim. linja-autoliikennöijiä ajamasta paikallislinjoja "lättähatuilla", joilla ennenkin kansa kulki? Ovathan radat vielä olemassa? Kaukojunavuorojakin on vähennetty, esim. monet junat ajavat asemien ohi, kuten esim. Parkanossa.

      Jos VR ei pysty liikennettä ylläpitämään, miten joku yksityinen firma pystyisi, ellei valtio käytännössä rahoittaisi koko toiminnan. Radat, kaluston, kunnossapidon, tietotekniikan, asemat, lippuautomaatit, sähkön... Ei mitään järkeä. Firma saisi tulot ja valtio laskut.
      Verot suunniteltaisiin siten, että tulos näyttäisi joka vuosi tappiota.

      Ihmettelen kyllä, miten paikallisjunavuorot kannattaisivat, kun ne on nykyisin kaikki jouduttu lopettamaan. Liikenne kulkee busseilla, mutta niitäkin linjoja on jouduttu paljon vähentämään. Maalla ei pärjää ilman omaa autoa tai kahta. Työttömilläkin on autot, kyllä he töihin pääsisivät, jos niitä olisi.

      Onko kukaan huomannut, että maalla ei enää asu niin paljon ihmisiä kuin 50 -luvulla? Ei niitä käyttäjiä vain ole.

      Minusta VR:ää on vain huonosti hoidettu ja palveluja lakkautettu liikaa. Paljonkohan johtajat saavat bonuksia kiitokseksi taas?

    • valitettavasti

      Mihin raideliikeneettä tarvitaan.Autolla pääsee mutkattomasti paikasta toiseen.Kaupunkiajossa voitaisiin käyttää vaikka niitä tuktukkeja.Pääsee paikasta toiseen.Eikä tarvetta ja halua edes maaseuduille matkustaa.Tämä on sity keskustan loppu.
      Se unohti perinteisen tarkoituksen.Edustaa maaseudun ihmisiä.Nyt se on kaupunkien puolesta nyökkääjä.Sitä saa mitä tilaa.Miksi tuotiin liikennem.jostain ja kansalaisuus vasta nyt.Jotan käsittämätöntä näissä asetelmissa on.Ja tuo äänestys hehee.poissa -
      Oisko Sipilän nyt vedettävä johtopäätökset kun kannatus tippuu.Tietysti pallille uudetkaan tulijat puolueista riippumatta mitään muuttaisi.
      Juna kulkee ja kusti polkee vain malliksi

    • Kysymyksesi on aivan väärä! Emme vastusta raideliikennettä, vaan vastustamme tämän hallituksen ja sen pahimpien rosvojen saalistusta.
      Juha Sipilä ja veronkierron ja talousrikollisuuden ammattilainen Anne Berner suunnittelevat VR:n panemista lihoiksi siten, että heidän sukulaisensa ja roistoystävät saavat valtavat voitot ja veronmaksajat MAKSAVAT.

    • kiskotko.rullalle

      "Kilpailuttaminen" näkyy olevan vähän samanlainen sana-ihanuus kuin tasa-arvo, lähdesuoja, työväenpresidentti jne. jne.

      Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Tarkoittaako se VR:n osien pilkkomista myymällä niitä ´kiinalaisille sun muille ylikansallisille yhden yön rahastusfirmoille? Moinen meno ei ainakaan takaa henkilöliikenteen jatkumista harvemmin asutulla alueella.

      Kilpailuttamisen voisi tehdä toisinkin. Niin että henkilöliikenteen jatkuminen turvataan.

      • Emärosvot, Sipilä ja Berner, toimivat saman kaavan mukaisesti kuin autojen liikennevalvontalaitteiden hankinnan kanssa. Systeemin suunnitteluun Sipilä oli saanut oman kaverinsa mukaan ja kun laitteen piti olla
        osa verotusjärjestelmää, niin toimikunta päätti yksityyppiluokanlaitteeseen siten, että vain yksi valmistaja täyttää nämä vaatimukset.
        Tämä valmistaja oli ja on juuri tämä Juha Sipilän kaverin yritys!
        "Vapaa kilpailu, ja mulle monopoli" sanoi kauppaneuvos Paukku Hyvissä herroissa.
        Vain Rupla - Urho Kekkosen aikaan oli vastaavaa korruptiota.


    • Mielipuolipankki

      Jokainen työttöväksi jääväveturinkuljettaja on pilkkalaulun arvoinen. Painukoot Halosen kanssa ihanoimiinsa Neuvostoliittoon.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1725
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1345
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1212
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1147
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      191
      937
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      915
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      94
      867
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      829
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      778
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      138
      722
    Aihe