Uskovat projisoivat rakkautensa Jeesukseen ja pahuutensa Saatanaan. Heistä itsestään tulee tunnekylmiä empatiakyvyttömiä narsisteja. Tämän on osoittanut palstan homokeskustelu jota ovat johtaneet uskoviksi itseään mainostavat kirjoittajat.
Uskovat narsisteja?
14
99
Vastaukset
Osa saattaa olla narsistejakin, mutta minä ihmettelen eniten yhä sitä, että monet uskovat keskittävät "rakkautensa" Jeesukseen uhrin ominaisuudessa mutta eivät koskaan kohdista rakkauttaan Jeesuksen sanomisiin. Kirjailija Samuli Parosta mukaillen voi hyvin sanoa, että "mikään ei raivostuta oikeauskoista niin kuin se mitä Jeesus opetti ihmisenä elämisestä".
- rakkaus.tärkeintä
Ilman kykyä empatiaan eli asettumaan lähimmäisensä asemaan ei ole rakkauttakaan. Rakkaus oli kuitenkin Jeesuksen tärkeinpiä opetuksia. Tämä näyttää monelta fundikselta puuttuvan tykkänään.
- oipoi
Uskovainen ulkoistaa vastuun ja moraalin ylipapeille ja muille vedättäjille.
- kyllä.vain
Tämän ole minäkin huomannut. Vastuu ulkoistetaan. Itse eivät ota mitään vastuuta.
- luterilainen_
Edesmennyt Kalevi Lehtinen oli oikea narsistin perikuva. Hänen ei tarvinnut enää ratkaisunsa jälkeen pyytää Jumalalta anteeksi mitään. Hän puhui mielellään itsestään ja vain itsestään. Minä -sana toistui usein hänen puheissaan.
Aloituksessa on kyllä pointti, mutta se on samalla myös yleistys. Eivät kaikki uskovat ole narsistisia, vaikka jotkut ehdottomasti ovatkin. Nämä molemmat piirteet näkyvät kyllä palstalla.
- Miriam.lut
Minä taas uskovaisena olen pistänyt merkille, että monesti ei-uskovainen ei edes tunnusta pahuuttaan, vaan loukkaantuen kiistää olevansa syntinen. Monet ei-uskovaiset eivät siis "projisoi pahuuttaan Saatanaan", koska heillä omasta mielestään ei ole pahuutta. Tämä ei päde kaikkiin ei-uskovaisiin, mutta huomattavan moneen kyllä.
Sen sijaan olisi virheellistä olettaa, että uskovainen "projisoisi pahuutensa Saatanaan". Uskovaisena tunnustan olevani syntinen omana itsenäni, nimenomaan omassa itsessäni on se paha!
Uskon persoonallisen Saatana-enkelin olemassaoloon, mutta ei hän mikään syntipukki minun (ja esim. muiden uskovaisten) pahuudelleni ole. Saatana houkutteli ensimmäiset ihmiset, Adamin ja Eevan, syntiinlankeemukseen, on langenneen maailman ruhtinas sekä kiusaaja tänäkin päivänä.
Viaton ja vanhurskas Jeesus on se, joka on kantanut minun syntini ristillä. Jeesuksen viattomuus ja vanhurskaus oikein alleviivaa minun syntisyyttäni.
Ihminen ei yksiselitteisesti voi olla kristitty muuten kuin kohtaamalla oman syntisyytensä, ja tämän kohtaamisen aikaansaa Jumala.
Myöskään se ei pidä paikkaansa, että "uskova projisoisi rakkautensa Jeesukseen", kuten aloittaja väitti. Ikuinen, pyhä rakkaus on lähtöisin Jumalasta – Hän on se rakkaus; se ei siis ole ihmisten projisoitavissa.
"Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. " (1 Joh. 4:10)"monesti ei-uskovainen ei edes tunnusta pahuuttaan, vaan loukkaantuen kiistää olevansa syntinen. "
Miten ei-uskova voi kiistää olevansa syntinen, kun ei edes usko synnin olemassa oloon?- Miriam.lut
Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:
"monesti ei-uskovainen ei edes tunnusta pahuuttaan, vaan loukkaantuen kiistää olevansa syntinen. "
Miten ei-uskova voi kiistää olevansa syntinen, kun ei edes usko synnin olemassa oloon?Juuri siten oikeastaan... Ei-uskovaisellekin on Jumalan sanassa ilmoitettu, mikä on syntiä. Kun hän katsoo omaa elämäänsä, hän huomaa tehneensä niitä asioita, jotka Jumalan sanan mukaan ovat syntiä. Syntisyytensä kohtaamisen (eli käytännössä tunnustamisen) sijaan hän saattaa ruveta oikeuttamaan tekojaan.
Kuten edellä kirjoitin, eivät kuitenkaan kaikki ei-uskovaiset kiistä ja oikeuta kaikkia syntejään, vaan ainoastaan osan. Tunnen ei-uskovaisia, jotka myöntävät _joidenkin_ väärien tekojensa kohdalla rehellisesti, että ovat tehneet väärin. Jotkut heistä sitten taas eivät usko, että mitään hyvää ja pahaa on edes olemassa, vaan ovat täysin moraalirelativisteja.
Synti ei ole vain joukko yksittäisiä tekoja (mutta sitäkin se on), vaan keskeistä on, että me ihmiset olemme omina itsenämme syntisiä. Jumalakaan ei ole vain joukko vanhurskaita tekoja, vaan Hän on vanhurskas, elävä persoona. Miriam.lut kirjoitti:
Juuri siten oikeastaan... Ei-uskovaisellekin on Jumalan sanassa ilmoitettu, mikä on syntiä. Kun hän katsoo omaa elämäänsä, hän huomaa tehneensä niitä asioita, jotka Jumalan sanan mukaan ovat syntiä. Syntisyytensä kohtaamisen (eli käytännössä tunnustamisen) sijaan hän saattaa ruveta oikeuttamaan tekojaan.
Kuten edellä kirjoitin, eivät kuitenkaan kaikki ei-uskovaiset kiistä ja oikeuta kaikkia syntejään, vaan ainoastaan osan. Tunnen ei-uskovaisia, jotka myöntävät _joidenkin_ väärien tekojensa kohdalla rehellisesti, että ovat tehneet väärin. Jotkut heistä sitten taas eivät usko, että mitään hyvää ja pahaa on edes olemassa, vaan ovat täysin moraalirelativisteja.
Synti ei ole vain joukko yksittäisiä tekoja (mutta sitäkin se on), vaan keskeistä on, että me ihmiset olemme omina itsenämme syntisiä. Jumalakaan ei ole vain joukko vanhurskaita tekoja, vaan Hän on vanhurskas, elävä persoona."Ei-uskovaisellekin on Jumalan sanassa ilmoitettu, mikä on syntiä. Kun hän katsoo omaa elämäänsä,"
Ei välttämättä. On paljon ei-uskovia joilla ei ole hajuakaan Jumalan sanasta.
- DualismiakoVaikoEikö
Uskovat projisoivat rakkautensa Jeesukseen ja pahuutensa Saatanaan? - Niinkö? Mitä eroa siinä sitten?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15006774/kristus-perkele-kolminaisuuden-perkeleet
Vertaus intialaisesta filosofiasta: atman. Voitaisiin verrata sieluun, egoon. Onko "vanha Aatami" Isä Jumalan hönkäilyä, kuten luomiskertomuksessa sanottiin, että Jumala puhalsi ihmiseen elämän henkäyksen ja näin ihmisestä tuli elävä sielu. Ja onko uskovan uusi luomus Kristusta, kun UT selostaa uskovien olemista "Kristuksessa".
Onko Isä Jumala sama kuin Raamatun mainitsema "tämän maailman ruhtinas". Mutta Poika uskovien Herra. - Miksi erotella näitä. Jeesushan sanoi, että Isä ja minä olemme yhtä! - Se.siitä
Ei tarvitse olla uskovainen ymmärtääkseen oikean ja väärän, jokaisella on moraali.
Ihminen voi olla hyväihminen ilman uskoa vaikka eräs uskova väitti toisin, naurettavaa häneltä.- näin.on
Olen samaa mieltä. Kyllä normaali ihmisellä on omatunto joka ilmoittaa väärät teot. Ei siinä mitään tuhansia vuosia vanhat paimentolaisheimon lakikokoelmat mitään auta. Omatuntokin voi toki vääristyä voimakkaan painostuksen takia niin kuin monessa uskonlahkossa tapahtuu.
Rajaisin uskonnollisen narsismin fundamentalisteihin ja niihin, jotka kokee olevansa aina oikeassa, eivätkä koskaan väärässä. Siitä porukasta löytyy itserakkaita narsisteja.
Valtaosa ns. fundamentalisteista ei toki kuulu tuohon porukkaan, mutta osa kuuluu, ne itserakkaimmat.
ps löytyy niitä toki muualtakin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2277570
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455020- 594782
- 753438
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162015Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗301890- 311829
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441677- 371619
- 1481357