Koetteko te olevanne uskon vuoksi onnellisempia kuin ne ihmiset, jotka eivät ole uskovaisia?
Jos olette, miten uskonne näkyy elämässänne ja toimissanne? Jos vertaatte omia tekojanne ja oloanne muihin, arvelisitteko erottuvanne muista positiivisesti?
Kysymys palstan uskovaisille
36
207
Vastaukset
Entisenä uskovana olen kokenut olevani nyt tosi onnellinen, jota en silloin ollut. Näkeehän tuon pertsastakin: mies on kaikkea muuta kuin iloa huokuva.
Sama täällä. Tosiuskovat ajattelevat tietysti, ettei uskossa koskaan ole oltukaan, jos siitä kerta on luopunut.
"Koetteko te olevanne uskon vuoksi onnellisempia kuin ne ihmiset, jotka eivät ole uskovaisia?"
Aika vaikeaa on verrata omaa onnellisuutta toisten onnellisuuteen ja ei-uskovaisten kirjo on jo niin laaja, että ei sellaista vertailua mielestäni voi edes tehdä.
"Jos olette, miten uskonne näkyy elämässänne ja toimissanne?"
En voi sanoa olevani muita onnellisempi, mutta usko näkyy elämässäni ulospäin ehkä eniten valintoina. Tosin ei-uskova voi tehdä ihan samoja valintoja monissa asioissa kuin minäkin.
"Jos vertaatte omia tekojanne ja oloanne muihin, arvelisitteko erottuvanne muista positiivisesti?"
Tähän täytyy taas sanoa, että vaikea on verrata muihin, kun en muiden valinnoista ja tekemisistä niin tiedä. Toivon, että uskoni näkyisi jollain tavalla kohtaamisissa ihmisten kanssa. Se vaikuttaa ainakin niiden kohteiden valinnassa, joihin esim. annan lahjoituksia. Se vaikuttaa myös rehellisyydessä ja kielenkäytössä."Koetteko te olevanne uskon vuoksi onnellisempia kuin ne ihmiset, jotka eivät ole uskovaisia?
Jos olette, miten uskonne näkyy elämässänne ja toimissanne? Jos vertaatte omia tekojanne ja oloanne muihin, arvelisitteko erottuvanne muista positiivisesti?"
Miten sitä onnellisuutta voisi mitata? Jos joku sanoo olevansa onneton, olen silloin onnellisempi kuin hän, koska olen aika onnellinen tässä elämän tilanteessa ja tietysti usko vaikuttaa siihen onneen.
Toisin vertaaminen on aika ongelmallista. Usko näkyy elämässäni palveluna ja yhteisöön sitoutumisena, näkyykö se, että se lähtee uskosta ja siitä nousevasta ihmiskäsityksestä, sitä en tiedä, se pitää katsojien arvioida. Palvelevia ja yhteisöön sitoutuneita on kaikenlaisissa ihmisissä, arvoista riippumatta."Miten sitä onnellisuutta voisi mitata? Jos joku sanoo olevansa onneton, olen silloin onnellisempi kuin hän, koska olen aika onnellinen tässä elämän tilanteessa ja tietysti usko vaikuttaa siihen onneen."
Onnellisuus on suoraan verrannollinen ihmisen rehellisyyteen itseensä ja muihin nähden - monet uskottelevat olevansa onnellisia, vaikka eivät ole. Sitten on myös niitä, jotka väittävät olevansa onnettomia, vaikka sisimmässään ovat hyvinkin onnellisia tyyliin, kel onni on, se onnen kätkeköön.- olla.onneton
HärifrånTvättas kirjoitti:
"Miten sitä onnellisuutta voisi mitata? Jos joku sanoo olevansa onneton, olen silloin onnellisempi kuin hän, koska olen aika onnellinen tässä elämän tilanteessa ja tietysti usko vaikuttaa siihen onneen."
Onnellisuus on suoraan verrannollinen ihmisen rehellisyyteen itseensä ja muihin nähden - monet uskottelevat olevansa onnellisia, vaikka eivät ole. Sitten on myös niitä, jotka väittävät olevansa onnettomia, vaikka sisimmässään ovat hyvinkin onnellisia tyyliin, kel onni on, se onnen kätkeköön."Onnellisuus on suoraan verrannollinen ihmisen rehellisyyteen itseensä ja muihin nähden"
Tuohan on järjetön väite, että onnellisuus olisi suoraan verrannollinen rehellisyyteen. Onhan ihmisiä, jotka ovat onnettomia, ja rehellisesti myöntävät sen itselleen ja muille. Sinun väitteesi mukaan he muuttuvat sillä hetkellä onnellisiksi, kun myöntävät onnettomuutensa. olla.onneton kirjoitti:
"Onnellisuus on suoraan verrannollinen ihmisen rehellisyyteen itseensä ja muihin nähden"
Tuohan on järjetön väite, että onnellisuus olisi suoraan verrannollinen rehellisyyteen. Onhan ihmisiä, jotka ovat onnettomia, ja rehellisesti myöntävät sen itselleen ja muille. Sinun väitteesi mukaan he muuttuvat sillä hetkellä onnellisiksi, kun myöntävät onnettomuutensa."Tuohan on järjetön väite, että onnellisuus olisi suoraan verrannollinen rehellisyyteen. Onhan ihmisiä, jotka ovat onnettomia, ja rehellisesti myöntävät sen itselleen ja muille. Sinun väitteesi mukaan he muuttuvat sillä hetkellä onnellisiksi, kun myöntävät onnettomuutensa."
No ei todellakaan ole järjetöntä. Kannattais ensin miettiä, voiko asia olla niin, ennen suoraa teilaamista, niin voisit itsekin olla onnellisempi. Sillä noinhan se käytännössä usein menee: "Sinun väitteesi mukaan he muuttuvat sillä hetkellä onnellisiksi, kun myöntävät onnettomuutensa."
Olen kuullut useamman ihmisen sanoneen juuri noin. :D
Lisäksi onnettomimpia ihmisiä lähipiirissäni ovat juuri he, jotka aktiivisimmin tavoittelevat onnea esim. henkisen kasvun, kristinuskon tai muun self help -henkisen materiaalin kautta. Onnesta ja onnellisuudesta tulee silloin helposti pakko tai suoritus, vaikka se on elämän sivutuote, joka tulee tavoittelematta, itsekseen esim. suoraselkäisen rehellisyyden kautta.HärifrånTvättas kirjoitti:
"Miten sitä onnellisuutta voisi mitata? Jos joku sanoo olevansa onneton, olen silloin onnellisempi kuin hän, koska olen aika onnellinen tässä elämän tilanteessa ja tietysti usko vaikuttaa siihen onneen."
Onnellisuus on suoraan verrannollinen ihmisen rehellisyyteen itseensä ja muihin nähden - monet uskottelevat olevansa onnellisia, vaikka eivät ole. Sitten on myös niitä, jotka väittävät olevansa onnettomia, vaikka sisimmässään ovat hyvinkin onnellisia tyyliin, kel onni on, se onnen kätkeköön.Varmasti on niinkin, että oma asenne vaikuttaa.Mutta toisaalta, jos on onneton aseenteensa vuoksi, on silloin onneton. Kun on ollut hyvin, hyvin onneton, on aika helppo tunnistaa onnellisuus.
Onnellisuus ja onnettomuus ovat asioita, jotka ihminen määrittelee itse, niitä ei voi toinen toisen puolesta päättää. Jos kokee olevansa onneton, vaikka kaikki mahdolliset merkit ulospäin näyttäisivät muulta, on ihminen onneton. Ja taas päinvastoin. Ulkoisesti voi näyttää aika kamalaltakin oman mittapuun mukaan, mutta ihminen on hyvinkin onnellinen.
Ajattelin jo, ettei mulla ole enää mitään syytä kirjoittaa tänne, mutta aloittajan kysymys on erittäin osuva.
Olen kasvanut kristillisessä kodissa ja suhtautunut uskoon melko neutraalisti, kunnes tapasin erään helluntaikarismaatikon. Jouduin käymään läpi pitkän prosessin ko. uskomusjärjestelmään nähden ja lopulta hylkäämään sen kokonaan. Kävin jopa UUT:ssä, mutta silloin en ollut vielä täysin irrottautunut kristillisestä maailmankuvasta. Minulle sanottiinkin, etten tarvitse vertaistukea, sillä heidän mukaansa olin vielä uskossa. Oli vaikeaa käsittää, miten sinänsä hyvää tarkoittavat ihmiset voivat uskonnon nimissä saada niin paljon pahaa aikaiseksi ja ymmärsin vihdoinkin, että syy on itse järjestelmässä. Silloin kun ihminen luopuu yksilöllisyydestään jonkin tietyn uskonyhteisön hyväksi, hän luopuu myös omasta elämästään, tahdostaan ja henkilökohtaisesta vastuustaan. Itsellänikin oli ollut tunne siitä, etten elä omaa elämääni tai ole olemassa itseäni varten, vaan ainoastaan muita varten. Mietin jatkuvasti mitä muut minusta ajattelevat, että olen jotenkin vääränlainen, ulkopuolinen, teenkö kaiken oikein jne. Olin ahdistunut, hermostunut, pelokas ja jotenkin jäykkä / kireä. Tuntui kuin olisin esittänyt parempaa ihmistä, mutta sisimmässäni tiennyt olevani läpeensä paha. Tuon tajuaminen oli minulle todella pelottavaa. Silloin tavallaan itsenäistyin lopulta ja pääsin vihdoinkin kaikesta siitä turhasta syyllisyydestä, suorittamispaineesta, riittämättömyyden tunteista jne., jotka olivatkin johtuneet vain kristillisen maailmankuvan sisäistämisestä! Tosin jotkut läheiseni olivat ihmetelleet moralisointiani, idealismiani jne. Jälkeenpäin kun kysyin eräältä lapsuuden aikaiselta ystävältäni, olinko ollut uskonnon uhri, hänen mielestään olin.
Nyt olen vihdoinkin vapaa ja ennen kaikkea onnellinen juuri sellaisena kuin olen. Ymmärrän paremmin erilaisia maailmankatsomuksia, erilaisuutta, en paheksu muita, pidä itseäni parempana tai koe tarvetta erottautua muista / maailmasta. Olen myös ymmärtänyt hyvyyden ja pahuuden suhteellisuuden sekä sen, että molempia on meissä kaikissa ja se on ihan ok. Osaan ottaa rennosti tuntematta siitä syyllisyyttä, tulen toimeen tunteitteni kanssa niiden kieltämisen sijaan jne. Kaiken kaikkiaan maailma ja elämä on muuttunut valoisammaksi. Ja mikä merkillisintä, kun olen sisäistänyt oman epätäydellisyyteni, on myös helpompaa antaa anteeksi muille - ilman kristinuskon oppeja, ihan luonnostaan. :)- Miriam.lut
Kuvailit ihmisyhteisön toimintaa, siinä kokemiasi sosiaalisia paineita ja teeskentelyä, psykologisen ja sosiaalisen yhdenmukaisuuden painetta yms. Ketjun aihe huomioiden viestisi sisältö oli ihan ymmärrettävä.
Viestissäsi ei kuitenkaan ollut sanaakaan varsinaisesta kristinuskosta. En tiedä, miten paljon olet siitä perillä, mutta varmuuden vuoksi sanon seuraavan.
Kristinuskon keskushan ei ole ihmisyhteisö (vaikka he väittäisivät olevansa uskossa Jeesukseen tai olisivatkin), vaan Jeesus Kristus: Jumalan Poika, joka syntyi ihmiseksi, eli täällä maailmassa ainoana ihmisenä täydellisen elämän, kuoli syntiemme sovitukseksi Golgatan ristillä ja nousi kuolleista. Se joka uskoo Jeesukseen Kristukseen, perii Hänen kauttaan armosta ikuisen elämän Jumalan lapsena taivaassa.
Ts. me kaikki luodut ja langenneet ihmiset olemme syntisiä (epätäydellisiä, kuten muotoilit) emmekä voi päästä taivaaseen eli ikuiseen elämään Jumalan yhteyteen mitenkään muuten kuin Jumalan armosta, ja Jumala toteutti tämän armonsa Pojassaan Jeesuksessa.
Sillä, onko onnellinen, suosittu, yhteisön hyväksymä, sosiaalisesti "oikeanlainen", "parempaa väkeä" tms., ei ole mitään tekemistä Jumalan ja uskon kanssa.
Ehkä annoit liian suuren painoarvon ihmisyhteisölle? Miriam.lut kirjoitti:
Kuvailit ihmisyhteisön toimintaa, siinä kokemiasi sosiaalisia paineita ja teeskentelyä, psykologisen ja sosiaalisen yhdenmukaisuuden painetta yms. Ketjun aihe huomioiden viestisi sisältö oli ihan ymmärrettävä.
Viestissäsi ei kuitenkaan ollut sanaakaan varsinaisesta kristinuskosta. En tiedä, miten paljon olet siitä perillä, mutta varmuuden vuoksi sanon seuraavan.
Kristinuskon keskushan ei ole ihmisyhteisö (vaikka he väittäisivät olevansa uskossa Jeesukseen tai olisivatkin), vaan Jeesus Kristus: Jumalan Poika, joka syntyi ihmiseksi, eli täällä maailmassa ainoana ihmisenä täydellisen elämän, kuoli syntiemme sovitukseksi Golgatan ristillä ja nousi kuolleista. Se joka uskoo Jeesukseen Kristukseen, perii Hänen kauttaan armosta ikuisen elämän Jumalan lapsena taivaassa.
Ts. me kaikki luodut ja langenneet ihmiset olemme syntisiä (epätäydellisiä, kuten muotoilit) emmekä voi päästä taivaaseen eli ikuiseen elämään Jumalan yhteyteen mitenkään muuten kuin Jumalan armosta, ja Jumala toteutti tämän armonsa Pojassaan Jeesuksessa.
Sillä, onko onnellinen, suosittu, yhteisön hyväksymä, sosiaalisesti "oikeanlainen", "parempaa väkeä" tms., ei ole mitään tekemistä Jumalan ja uskon kanssa.
Ehkä annoit liian suuren painoarvon ihmisyhteisölle?Ja Jeesus sanoo taas niin, että ihmiset ovat keskiössä. Uskovan pitää parantaa sairaat ihmiset, pitää julistaa ihmisille Jumalan valtakuntaa, pitää auttaa puutteenalaisia ihmisiä.
Jos jätät ihmiset sivuun, niin Jeesus jättää sinut sivuun. Humanismia Jeesus vaatii.- RvaErkkilä
torre12 kirjoitti:
Ja Jeesus sanoo taas niin, että ihmiset ovat keskiössä. Uskovan pitää parantaa sairaat ihmiset, pitää julistaa ihmisille Jumalan valtakuntaa, pitää auttaa puutteenalaisia ihmisiä.
Jos jätät ihmiset sivuun, niin Jeesus jättää sinut sivuun. Humanismia Jeesus vaatii.Paransiko exvaimosi sairaat?
RvaErkkilä kirjoitti:
Paransiko exvaimosi sairaat?
Ei kukaan ole parantanut ketään. Eikä juonut kuolettavaa vahingoittumatta. Ei monikaan uskova käsittele paljain käsin käärmeitä.
Voimme todeta näitten vuosikymmenten jälkeen ateistien ja uskovien olevan yhtä kehnoja. Uskovat eivät täällä pahemmin edes julista Jumalan valtakuntaa. Heillä on muuta mielessä.Miriam.lut kirjoitti:
Kuvailit ihmisyhteisön toimintaa, siinä kokemiasi sosiaalisia paineita ja teeskentelyä, psykologisen ja sosiaalisen yhdenmukaisuuden painetta yms. Ketjun aihe huomioiden viestisi sisältö oli ihan ymmärrettävä.
Viestissäsi ei kuitenkaan ollut sanaakaan varsinaisesta kristinuskosta. En tiedä, miten paljon olet siitä perillä, mutta varmuuden vuoksi sanon seuraavan.
Kristinuskon keskushan ei ole ihmisyhteisö (vaikka he väittäisivät olevansa uskossa Jeesukseen tai olisivatkin), vaan Jeesus Kristus: Jumalan Poika, joka syntyi ihmiseksi, eli täällä maailmassa ainoana ihmisenä täydellisen elämän, kuoli syntiemme sovitukseksi Golgatan ristillä ja nousi kuolleista. Se joka uskoo Jeesukseen Kristukseen, perii Hänen kauttaan armosta ikuisen elämän Jumalan lapsena taivaassa.
Ts. me kaikki luodut ja langenneet ihmiset olemme syntisiä (epätäydellisiä, kuten muotoilit) emmekä voi päästä taivaaseen eli ikuiseen elämään Jumalan yhteyteen mitenkään muuten kuin Jumalan armosta, ja Jumala toteutti tämän armonsa Pojassaan Jeesuksessa.
Sillä, onko onnellinen, suosittu, yhteisön hyväksymä, sosiaalisesti "oikeanlainen", "parempaa väkeä" tms., ei ole mitään tekemistä Jumalan ja uskon kanssa.
Ehkä annoit liian suuren painoarvon ihmisyhteisölle?"Ehkä annoit liian suuren painoarvon ihmisyhteisölle?"
Hyvä yritys, mutta ihmisyhteisössähän ei ollut vikaa vaan itse opissa. Ja ihmiset sinänsä hyvää tarkoittavia, lämpimiä ja kaikin puolin muutenkin mukavia.
"Sillä, onko onnellinen, suosittu, yhteisön hyväksymä, sosiaalisesti "oikeanlainen", "parempaa väkeä" tms., ei ole mitään tekemistä Jumalan ja uskon kanssa."
Niin, uskossa ollessaanhan täytyy nimenomaan miellyttää Jumalaa ja mielen on oltava Kristuksen mielen mukainen. Siitähän ei tietenkään tule minkäänlaisia paineita. Tai jos tulee, niin ne ovat joko omaa tai saatanan syytä. ;)
Oletko koskaan ajatellut, mistä kristinusko kumpuaa? Sehän on vain ihmisyhteisön luoma myyttikokoelma, joka on olemassa vain jokaisen omassa mielessä.
Usko kristinuskon Jumalaan ja Jeesukseen historiallisena henkilönä, joka on ollut jo kauan aikaa kuolleena, tekee ihmisen pohjimmiltaan todella yksinäiseksi. Suuntaan rakkauteni mieluummin niihin läheisiin ihmisiin, jotka ovat oikeasti olemassa tässä ja nyt. He myös todella tarvitsevat minua.
Elämä on ainutlaatuinen ja jokaisen oma - ei minkään uskomusjärjestelmän monopolisoima.torre12 kirjoitti:
Ja Jeesus sanoo taas niin, että ihmiset ovat keskiössä. Uskovan pitää parantaa sairaat ihmiset, pitää julistaa ihmisille Jumalan valtakuntaa, pitää auttaa puutteenalaisia ihmisiä.
Jos jätät ihmiset sivuun, niin Jeesus jättää sinut sivuun. Humanismia Jeesus vaatii.Tuo on muuten aivan totta. Kristinusko on pohjimmiltaan hyvin ihmiskeskeistä ja mistä muuten kaikki ne loputtomat avioliittokurssit, Täyteen miehuuteen -seminaarit, kasvuillat ja monet muut ihmisen henkiseen kasvuun tähtäävät toimet. Monet kristityt ovat kiinnostuneita myös psykologiasta, kasvatustieteestä yms.
Olen itsekin ollut mukana ko. toiminnassa ja näin jälkeenpäin koen, että kaikki tuo teki ihmisenä olemisesta ja elämästä ylipäänsäkin jotain todella monimutkaista ja vaikeaa. Mulla oli jatkuvasti sellainen olo, että aina on jotain parannettavaa jne. Katse kääntyi liikaa sisäänpäin, vaikka oleellisempaa olis seurata mitä ympärillä tapahtuu.
Itsestäänselvistä ja yksinkertaisista jutuista tekemällä tehdään vaikeampia kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Nyt kun olen vapautunut tuosta, huomaan, että jaksan keskittyä oleellisimpiinkin asioihin. Kaiken muun mennessä ihan omalla painollaan.
Tarpeeton itsetarkkailu lähtee nimenomaan opista aina syntiinlankeemuksesta lähtien, jossa ikäänkuin annetaan ymmärtää, että ihminen sinällään on pilalla ja paha. Elämä ja työ pelkkää raatamista ja kärsimistä jne. Aivan turhaa ihmisen syyllistämistä. Ja avuksi sitten tarjotaan Kristuksen armoa. Vähän sama tilanne kuin joku ensin puhkoisi autosi renkaat ja tarjoaisi sen jälkeen kyytiä. :Dtorre12 kirjoitti:
Ei kukaan ole parantanut ketään. Eikä juonut kuolettavaa vahingoittumatta. Ei monikaan uskova käsittele paljain käsin käärmeitä.
Voimme todeta näitten vuosikymmenten jälkeen ateistien ja uskovien olevan yhtä kehnoja. Uskovat eivät täällä pahemmin edes julista Jumalan valtakuntaa. Heillä on muuta mielessä."Ei kukaan ole parantanut ketään."
Niinpä. Ihmeparantumisia on tutkittu vaikka kuinka paljon eikä yhtään todellista parantumista ole tapahtunut. Vaikka usko saa väliaikaisesti ihmeitä aikaan, niin sen vaikutus ei kauaa kestä ja on vain ihmisen oman mielen tuotosta. "Parantumista" tapahtuu siis lähinnä siinä mielessä, että "sairauskin" on alunperin ollut oman mielen tuotosta ts. jos luulee olevansa sairas, niin se paranee kun luulee olevansa terve mitä oikeasti jo alunperin on ollutkin. Melko näppärää kieltämättä.HärifrånTvättas kirjoitti:
"Ehkä annoit liian suuren painoarvon ihmisyhteisölle?"
Hyvä yritys, mutta ihmisyhteisössähän ei ollut vikaa vaan itse opissa. Ja ihmiset sinänsä hyvää tarkoittavia, lämpimiä ja kaikin puolin muutenkin mukavia.
"Sillä, onko onnellinen, suosittu, yhteisön hyväksymä, sosiaalisesti "oikeanlainen", "parempaa väkeä" tms., ei ole mitään tekemistä Jumalan ja uskon kanssa."
Niin, uskossa ollessaanhan täytyy nimenomaan miellyttää Jumalaa ja mielen on oltava Kristuksen mielen mukainen. Siitähän ei tietenkään tule minkäänlaisia paineita. Tai jos tulee, niin ne ovat joko omaa tai saatanan syytä. ;)
Oletko koskaan ajatellut, mistä kristinusko kumpuaa? Sehän on vain ihmisyhteisön luoma myyttikokoelma, joka on olemassa vain jokaisen omassa mielessä.
Usko kristinuskon Jumalaan ja Jeesukseen historiallisena henkilönä, joka on ollut jo kauan aikaa kuolleena, tekee ihmisen pohjimmiltaan todella yksinäiseksi. Suuntaan rakkauteni mieluummin niihin läheisiin ihmisiin, jotka ovat oikeasti olemassa tässä ja nyt. He myös todella tarvitsevat minua.
Elämä on ainutlaatuinen ja jokaisen oma - ei minkään uskomusjärjestelmän monopolisoima.Saanko kysyä sinulta, että olitko uskova jossain vaiheessa? Ja jos olit, niin kuinka se uskomisen lopettaminen tapahtui? Tämä on ihan vilpitön kysymys, en yritä provosoida, asia todella kiinnostaa minua.
Tässä Kalle Haatasen ohjelma aiheeseen liittyen:
"Onni on elämän sivutuote
Jos ihminen asettaa elämänsä päämääräksi onnellisuuden, hän ei todennäköisesti tavoita sitä, sanoo kirjailija Tommi Melender. Melenderin mielestä onni on väistämättä elämän sivutuote.
Melender näkee 1800-luvun teollisen murroksen kehitysoptimismissa yhtäläisyyksiä meidän aikaamme. Tekninen kehitys loi 1800-luvulla ennen näkemättömän edistyksen ja mammonan palvonnan. Mutta jo tuolloin edistysuskolla oli myös ankaria arvostelijoita. Ranskalainen kirjailija Flaubert kritikoi aikansa henkistä ilmapiiriä rajusti. Hän oli sitä mieltä, että porvarilla ei ole sielua.
Tommi Melender arvelee, että länsimainen onnellisuuden käsitys on edelleen kovin porvarillinen. Onnellisuuden edellytyksenä on ennen kaikkea menestys, sekä taloudellinen että sosiaalinen menestyminen. Ihanteiden onnellinen ihminen on ihanneporvari. Tämä näkyy muun muassa onnellisuusoppaissa. Melenderin mukaan länsimaissa voi puhua suorastaan onnellisuusteollisuudesta.
Esimerkiksi USA:ssa onnellisuusteollisuuden liikevaihto 10 miljardia dollaria vuodessa.
Onnellisuusteollisuus perustuu julmaan optimismiin. Ne jotka eivät pärjää, eivät ole osanneet vain kamppailla tarpeeksi. Onnettomuus on lopulta ihmisen oma vika. Onnellisuusteollisuuden ideologia on Melenderin mukaan selvän uskonnollista. Sen juuret ovat kalvinismissa."
Lähde: Yle AreenaOnnellisuutta voi myös "harjoitella" keskittymällä niihin asioihin, joista on kiitollinen. Sellaisia asioita on paljon, niitä vaan ei aina välttämättä huomaa.
- Huolestunut.kansalainen
Onkohan usko.vainen onnellinen?
- omaonongelmasi
torre12 kirjoitti:
On se. Hän on onnellinen saadessaan täällä ilkeillä ja jankata, Mikä Jumalan siunaus!
Älykkäät kirjoittajat ovat sinusta ilkeitä ja jankaajia, koska itse olet tyhmä.
omaonongelmasi kirjoitti:
Älykkäät kirjoittajat ovat sinusta ilkeitä ja jankaajia, koska itse olet tyhmä.
No en vaan näe ilkeilyssä ja jankkaamisessa mitään älykästä. On aika moukkamaista näin niin kuin tyhmän näkökulmasta.
- Lfmfm
torre12 kirjoitti:
No en vaan näe ilkeilyssä ja jankkaamisessa mitään älykästä. On aika moukkamaista näin niin kuin tyhmän näkökulmasta.
Hyvä kun myönnät olevasi tyhmä!
Usko.vainenhan ei ole oikeasti edes olemassa - hän on vain omien harhaluulojensa tuote. Uskoo mieluummin kuvajaiseen itsestään kuin itseensä ja on yksinäisin tietämäni hahmo. Nytkin hän on huolissaan, ellei hänestä puhuta täällä.
Harmi sinänsä, sillä hän olisi varmasti ollut mitä rakastettavin ihminen ellei olisi niin rakastunut uuteen, virheettömään identiteettiinsä Kristuksessa. Se on hyvä kilpi saatanan vallassa olevaa maailmaa ja ihmisiä vastaan.
Hyvää yötä pikkuinen! <3HärifrånTvättas kirjoitti:
Usko.vainenhan ei ole oikeasti edes olemassa - hän on vain omien harhaluulojensa tuote. Uskoo mieluummin kuvajaiseen itsestään kuin itseensä ja on yksinäisin tietämäni hahmo. Nytkin hän on huolissaan, ellei hänestä puhuta täällä.
Harmi sinänsä, sillä hän olisi varmasti ollut mitä rakastettavin ihminen ellei olisi niin rakastunut uuteen, virheettömään identiteettiinsä Kristuksessa. Se on hyvä kilpi saatanan vallassa olevaa maailmaa ja ihmisiä vastaan.
Hyvää yötä pikkuinen! <3Ts. nimimerkki "Huolestunut.kansalainen" ei ole muuta kuin nimimerkki "usko.vainen", mutta kuka noiden kaikkien loputtomien hahmojen takana on, ei tiedä edes hän itsekään.
omaonongelmasi kirjoitti:
Älykkäät kirjoittajat ovat sinusta ilkeitä ja jankaajia, koska itse olet tyhmä.
Vaikka omasta mielestäsi olisit "älykäs" eli nopea oppimaan ulkoa ja tottelemaan auktoriteetteja ilman ymmärrystä eli viisautta, niin sekin on vain tyhjää helinää ja kuminaa ilman rakkautta. :)
Toistaiseksi ei siis kai yhtään onnellista uskovaista ole ilmoittautunut?
- onnettomia.ovat
Ei niin.
Eihän täällä pyydetty ilmoittautumaan jos on onnellinen uskovainen. Kysymyshän oli, että koemmeko olevamme onnellisempia kuin ei uskovaiset.
Minä olen kyllä ihan onnellinen, mutta olenko onnellisempi kuin joku toinen...mistä sen voi tietää ? Ja mikä merkitys sillä on?
- Ldmddm
Eerikatässämoi kirjoitti:
Minä olen kyllä ihan onnellinen, mutta olenko onnellisempi kuin joku toinen...mistä sen voi tietää ? Ja mikä merkitys sillä on?
Miten ihminen joka on s24 palstalla 18/24 voi olla onnellinen????
Ldmddm kirjoitti:
Miten ihminen joka on s24 palstalla 18/24 voi olla onnellinen????
Oletko sinä onnellinen?
- älä.venkoa
Eerikatässämoi kirjoitti:
Oletko sinä onnellinen?
Miten ihminen joka on s24 palstalla 18/24 voi olla onnellinen???
- eteikusiitävaa
niin mikähä on tuomio kissanampujalla jumalalla.ku mä hänet tuomitsen.
- Onnikainen
Ps.127:5. Sananl.28:14.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau697274Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens425023- 913097
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat442204- 202061
- 341983
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil171747- 281641
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,131620- 181381