Järkyttävän kallista hammashoitoa!

Uusavuton59

Minulla on oireillut viisaudenhammas jo vuosia. Tänä kesänä tilanne paheni ja hammas tulehtui todella pahasti. Sain paikalliseen terveyskeskukseen ajan heti kun soitin. Sain antiobiootit ym. ja lähetteen hammasröntgeniin. Viisaudenhampaani täytyy poistaa kirurgisesti, mutta sitä ei voi tehdä oman kuntani hammashoitolassa vaan laittoivat lähetteen keskussairaalaan. Sain ajan keskussairaalaan melko nopeasti (muutama viikko). Siispä matkusti bussilla sairaalaan, joka sijaitsee hieman yli 100 km päässä paikkakunnaltani. Pääsin keskussairaalan hammaskirurgin vastaanotolle, joka katsoi pikaisesti suuhuni ja sanoi, että laitetaan leikkausaika kolmen viikon päähän. Oletin, että minulta olisi poistettu hammas jo tuolla käynnillä, mutta keskussairaalan systeemi on kuulemma sellainen (en tiennyt tätä), että lääkärin täytyy nähdä potilas ensin ja sitten vasta määrätä leikkausaika. Onko tämä yleinen käytäntö joka paikassa?

Eihän tämä muuten olisi ongelma, mutta olen työtön ja jo pelkkä edestakaisin matka keskussairaalaan maksoi yli 50 euroa ja jouduin maksamaan tuosta lääkärikäynnistä yli 40 euroa. Outoa rahastusta minun mielestäni, koska aivan hyvin hampaan olisi voinut poistaa tuolla käynnillä kun heillä oli kuitenkin käytettävissä röntgenkuvani ym. tiedot.

Ja toinen asia. Koska kyseessä oli leikkaus, keskussairaalan lääkäri sanoi, että minulla pitäisi olla saattaja mukana. Minulla kun ei satu olemaan ainoatakaan läheistä ystävävää, jota voisin pyytää saattajaksi. Itselläni ei ole autoa eikä ajokorttia. Ja Kela-taksia ei tietenkään anneta hampaan kirurgisen poiston takia (kysyin sen varmistaakseni vaikka asian jo arvasin olevan niin) Kyllä siinä paniikki iski kun yritin miettiä miten ihmeessä selviän tästä tilanteesta niin taloudellisesti kuin muutenkin.

Mietin vaan sitä, että onkohan yksityisellä hammaslääkärillä sama systeemi, vai tekevätkö he kirurgisia toimenpiteitä jo ensimmäisellä käynnillä. Saattaisi tulla minulle halvemmaksi? Vai mitä luulette? Yksityinen lääkäri on vain 50 km päässä.

En sitten kuitenkaan päässyt keskussairaalaan, koska hampaani ehti tulehtua uudelleen ja tulehtunutta hammasta ei voi poistaa.

7

932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan_normaalia

      Yksityisellä hinnat ovat moninkertaiset ja samat saattajasäännöt ovat voimassa sielläkin kirurgisen toimenpiteen jälkeen. Kyllähän yksityinenkin hammaskirurgi haluaa ensin tutkia tapauksen ja suunnitella leikkauksen, joskin leikkausajan saanee nopeammin. Parhaimmillaan leikkaus voidaan tehdä heti jos hammaskirurgilla on kaikki dokumentit käytettävissään eikä tarvita lisätutkimuksia. Onkohan tuolla 50 km päässä myös hammaskirurgi?

      Julkisen puolen käytäntö on tuollainen kaikissa kirurgisissa toimenpiteissä, ensimmäinen aika on polikliininen aika, eikä silloin vielä leikata. Mikäli et saa saattajaksi edes naapuria (saattajan pitäisi seurata potilaan olotilaa vielä yön yli mahdollisten komplikaatioiden vuoksi) voidaan varata sairaalapaikka seurantaa varten. Yleensä hammasoperaatioiden takia tällaiseen ei tarvitse mennä, joten sairaalaan pääsy näin vähäpätöisen leikkauksen vuoksi lienee mahdotonta.

      • Uusavuton59

        Yksityisen hinnat moninkertaiset?

        50:n kilometrin päässä on yksityinen hammaslääkäri, joka tekee myös kirurgisia toimenpiteitä. Mietin vaan, että jos selviäisi yhdellä käynnillä niin tulisi kai halvemmaksi. Matkakustannukset 100 km päähän ovat aika paljon isommat kuin 50 km päähän.

        Jostain luin, että julkisen puolen hammaslääkärimaksut ovat nousseet vuoden aikana 30 % ja ovat lähellä yksitysisen hoidon tasoa.

        Ja kun siihen lisätään saattajan kulut niin 100 km päähän (matka ja aika mukaan laskien) saattaminen tulee kaksi kertaa kalliimmaksi.

        Naapureita en tohdi pyytää kun en tunne heitä sen enempää kuin mitä tervehditään. Olen sitä ikäluokkaa oleva ihminen, että koen kiusalliseksi pyytää vierailta ihmisiltä apua. Pitänee kysyä kunnasta. Luulisi, että yksinäisille ihmisillekin järjestyy kunnan puolesta saattaja maksua vastaan. En varmaan ole maailman ainoa yksinäinen ihminen.


    • Uusavuton59

      Ap tässä vielä kirjoittelee samast asiasta.

      Eli tässä minun tapauksessani saattaja tarvitaan sen takia mukaan, koska annetaan jokin rauhoittava esilääkitys. Jos sitä esilääkitystä ei anneta, niin sitten ei tarvitse saattajaa mukaan.

      Mietin vaan, että onkohan tuo esilääkitys tarpeellinen? Ennen leikkaustahan joka tapauksessa puudutetaan (no totta kai), mutta eikö siinä riittäisi esilääkitykseksi ibusal ja antibiootti, joka otetaan siis tuntia paria ennen leikkausta. Miksi tarvitaan erikseen rauhoittava esilääkitys? En ole tähän ikään saakka syönyt koskaan "rauhoittavia" lääkkeitä. Kertokaa minulle ovatko nuo välttämättömiä ja miksi? Siis te, joilla on kokemusta asiasta.

    • Uwjglh

      Oli sitten mikä tahansa leikkaus kyseessä ja tarjotaan "rauhoittava esilääkitys" , niin kyllä itse otan koska muuten tilanne (ahdistaa , paniikkia) liikaa, joten muuten siitä ei tulisi mitään.

    • saksanpolkka

      voisit varmaankin kysyä sairaalasta minkälainen operaatio on tulossa eli onko esilääkitys välttämätön. Yksityisellä hammaskirurgilla toimenpiteen hinta on kallis, vähintään 350 eur, voi olla enemminkin.

      • Kannattaa_vertailla

        Koska aloittaja on saanut lähetteen sairaalaan, hänet hoidetaan poliklinikkamaksulla, joka on hiukan alle 40 euron luokkaa ja kattaa kaikki toimenpidekulut. Kyllähän hintaerolla maksaa vaikka taksimatkan hintaeron ellei saa kelakorvausta.

        Uskoisin että jos ei ole mahdollista saada saattajaa, poliklinikka mahdollisesti muuttaa lääkitystä ja todennäköisesti järjestetään muutaman tunnin viipyminen poliklinikalla seurannassa operaation jälkeen.


    • wyw4y45wyt54

      Kallista on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe