Yliopiston Apteekki

Lääkeriippuvainenko

Oli tänään viimeinen kerta kun kävin Yliopiston Apteekissa.
Lääkäri on määrännyt minulle särkylääkettä erääseen vaivaan, joka ilmenee aina silloin tällöin. Periaatteessa vaiva korjataan ja siitä on suunnitelma olemassa. Vaikka sairastan harvoin yskää ja nuhaa tms. tavanomaista pikkusairautta, niin ne ovat kuitenkin kahdesti siirtäneet leikkausta.
Sitten ne syyt, joiden vuoksi en enää ole asiakkaanne:
1. Apteekkivirkailija suoritti kiusallisen kuulustelun, miksi käytän särkylääkettä ja olisi syytä selvittää syy. Minulla oli lääkärin määräämä resepti, joten se luullakseni tarkoittaa, että lääkäri on syyn selvittänyt. Mainitsi vielä lopuksi, että painoa pitäisi pudottaa. Minulla on lievää ylipainoa, mutta olen kaikin puolin hyväkuntoinen ja juossut mm. marathonin viimeisen vuoden aikana kahdesti.
2. Lääkkeet saatuani alkoi myyntipuheet, miten minun pitäisi hankkia hyvinvointituotteita, kun ovat nyt 20 %:n alennuksessa. Ihminen hankkii hyvinvointituotteita tarpeeseen, eikä alennuksen vuoksi. Sitten siirryin kassalle ja maksamisen yhteydessä vielä muistutettiin, että josko ostaisin vielä käsirasvaa? En ostanut.
3. Olen huono asiakas, eli ette menetä mitään, koska en ostanut itsehoitotuotteita. Joskus olen ostanut puhdistettua vaseliinia, lähinnä juostessa tapahtuvien hiertymien estämiseen. Sitä on nyt muutamalle marathonille jäljellä.

22

4333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lörtsy7

      Nykyään apteekeissa farmaseutit puuttuvat kummallisesti ihmisen asioihin.
      Olen myös ollut "kuulustelussa" molemmilla kerroilla tänä vuonna, kun hain lääkkeen.
      Siis farmaseutti yritti "kävellä yli" lääkärin määräämän reseptin !!! Kysymys oli tavallisista antibiooteista. Jäin niin änkäksi, että katsoin paremmaksi olla hiljaa, ettei tule sanotuksi pahasti.

      Pelkääköhän ne, että osa (ainakin särky)lääkkeistä saa pian mennä vapaasti marketteihin
      ja tuputtavat nyt infoa että ihmiset alkaisivat luulla, että ilman apteekkia ei voi mitään lääkettä ostaa.
      Apteekit ottavat valtavan voiton lääkkeistä. Se on tupla verrattuna muiden alojen voittoihin.

    • lörtsy7

      Nykyään apteekeissa farmaseutit puuttuvat kummallisesti ihmisen asioihin.
      Olen myös ollut "kuulustelussa" molemmilla kerroilla tänä vuonna, kun hain lääkkeen.
      Siis farmaseutti yritti "kävellä yli" lääkärin määräämän reseptin !!! Kysymys oli tavallisista antibiooteista. Jäin niin änkäksi, että katsoin paremmaksi olla hiljaa, ettei tule sanotuksi pahasti.

      Pelkääköhän ne, että osa (ainakin särky)lääkkeistä saa pian mennä vapaasti marketteihin
      ja tuputtavat nyt infoa että ihmiset alkaisivat luulla, että ilman apteekkia ei voi mitään lääkettä ostaa.
      Apteekit ottavat valtavan voiton lääkkeistä. Se on tupla verrattuna muiden alojen voittoihin.

    • Seinään_katoavako

      Tämän vuoden aikana olen käynyt Yliopiston Apteekissa vain jonkun kerran, mutta enimmäkseen muissa apteekeissa ja vieläpä eri puolilla Suomea. Missään farmaseutit eivät ole markkinoineet mitään ylimääräistä eikä "kuulustelleet" lääkkeitteni käytöstä. Reseptilääkkeet on haettu tiskille mukisematta ja kerran olen joutunut tilaamaan lääkettä jota pienemmän kaupungin apteekissa ei ollut riittävästi. Reseptivapaita lääkkeitä ostaessani olen saanut neuvoja kun en ole löytänyt heti etsimääni lääkettä, nekin ilman ylimääräistä markkinointia. Enkö ole sitten tarpeeksi menevän näköinen hipsteri että farmaseutit ovat ajatelleet ettei tuollaisella mummolla ole varaa kuin näihin reseptilääkkeisiin, mitä sitä muuta tyrkyttämään.

    • mikäköhän

      Ei ne yleensä kysele, mutta kun huomaavat huumavia lääkkeitä hakevan saaneen reseptin monelta lääkäriltä ja liikaa mielestään(ne näkee kaikki tiedot koneelta) voivat soittaa lääkkeen määränneelle lääkärille oliko se tietoinen paljon jo olet popsinut niitä tässä kuussa. Lääkäri voi puhelimessa peruuttaa reseptin jonka apoteekkari naputtelee koneelle. Eli ei auta toinenkaan apteekki enään sitten eikä toinen lääkäri vaan joutuu menemään vain sen luo joka peruutti reseptin.Tietysti voi valitella hallintooikeuteen jne mutta pelkkä hakemus maksaa 250€ ennen kuin edes lukevat sitä. Näin saamme narkkarit poseen ja bentsoja käyttävien tiedot menee aina poliisille lääkärien toimesta eli voi mennä ajooikeuskin jos pikkasenkin pieleen popsii lääkettä eikä noudata pilkulla reseptiä.

      • Anonyymi

        Minulla on tietojen luovituskielto jonka voi tehdä oma kannassaan jolloin apteekit tai edes lääkärit eivät näe muiden lääkäreiden tekemiä hoito suunnitelmia ja tietosi eivät myöskään välity apteekkeihin. Näin sinua hoidetaan aina kuin olisit ensikertalainen.... käy oma kannassasi ja siellä voit kieltää tietojesi luovuttamisen .lääkärissä käyntikin on tehokkaampaa kun ei voida verrata toisen lääkärin diagnoosiin vaan lääkärinnpirää itse tutkia alusta loppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on tietojen luovituskielto jonka voi tehdä oma kannassaan jolloin apteekit tai edes lääkärit eivät näe muiden lääkäreiden tekemiä hoito suunnitelmia ja tietosi eivät myöskään välity apteekkeihin. Näin sinua hoidetaan aina kuin olisit ensikertalainen.... käy oma kannassasi ja siellä voit kieltää tietojesi luovuttamisen .lääkärissä käyntikin on tehokkaampaa kun ei voida verrata toisen lääkärin diagnoosiin vaan lääkärinnpirää itse tutkia alusta loppuun.

        Tietyt reseptitietosi voidaan näyttää, vaikka olisitkin asettanut niille kiellon. Reseptiin kohdistetusta kiellosta huolimatta näytetään

        tiedot kaikista sinulle määrätyistä pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttavista lääkkeistä (PKV) ja huumausainelääkkeistä sekä niiden toimitustiedoista, jos lääkäri on määräämässä sinulle tällaista lääkettä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on tietojen luovituskielto jonka voi tehdä oma kannassaan jolloin apteekit tai edes lääkärit eivät näe muiden lääkäreiden tekemiä hoito suunnitelmia ja tietosi eivät myöskään välity apteekkeihin. Näin sinua hoidetaan aina kuin olisit ensikertalainen.... käy oma kannassasi ja siellä voit kieltää tietojesi luovuttamisen .lääkärissä käyntikin on tehokkaampaa kun ei voida verrata toisen lääkärin diagnoosiin vaan lääkärinnpirää itse tutkia alusta loppuun.

        Kuulin apteekissa kuinka toista asiakasta neuvottiin ottamaan luovutuskielto pois päältä että näkevät mitä reseptejä asiakkaalla on reseptikeskuksessa.


    • Edullistakin

      Se vaan huomasin ,että Yliopiston apteekissa oli yleinen verenpainelääkkeeni candexetil yli 2 e halvempi,kui n eräässä yksit apteekissa.Siis huima hintaero.

      • ytfguyfutyg

        Jos olisit mennyt heti kysymään hintaa sieltä yksityisapteekista, niin sielläkin hinta olisi ollut saman yli 2 euroa halvempi. Reseptilääkkeiden hinta on SAMAAN AIKAAN kaikissa apteekeissa saman hintainen, koska HILA määrää hinnan. Hintaero voi syntyä siitä että käy ostoksilla eri aikaan. Hinta voi muuttua muutaman kuukauden välein kun uusi hinta vahvistetaan.

        Apteekki voi hinnoitella vapaasti vain reseptittömät tuotteet ja lääkkeet.


      • Anonyymi

        Viime aikoina olen paikkakuntani ainoasta apteekista saanut ihmeellistä kohtelua farmaseutista riippuen. Joku innostuu jopa kirurgiksi (valkka tuskin koulutus riittää), Jostakin syystä palvelu on sen laatuista, että tulee mieleen onko joku hoitohenkilökuntaan kuuluva puhunut vastoin salassapitovelvollisuutta olevia tietoja. Olen käyttänyt lääkkeitä lääkärin määräyksen mukaisesti, tarpeen mukaan. Aikaisemmin olen saanut asiallista kohtelua. Ihmettelen mistä muutos voi johtua. En ole lääkkeiden väärin käyttäjä, mutta huono asiakas näytän olevan. Valitettavasti. Muuttaisin apteekkia jos olisi mahdollista.


      • Anonyymi

        Iyse en säästä kun on kyse minun perheestäni ja en käyttäisi apteekkia vain sen takia että jokin lääke on 2€ edullisempi..... Hui kuinka raha on sinulle tärkeä


    • Viroon-viroon

      Noita sattuu, mutta odotellaan nyt sitä, että suomalainen e-resepti käy Virossa, kuten suunnitelmissa on. Sitten ostetaan kaikki lääkkeet sieltä. Näin ainakin itse olen ajatellut.

      • yihugyuyg

        Eipä siinä synny kovin paljon säästöjä. Reseptilääkkeet on Virossa lähes samanhintaisia ja matkakin maksaa, ellei sitten tuo kavereille viinaa tai tupakkaa.


      • Viroon-vain

        Eipä niin synny säästöjä, mutta ap. kirjottaja olikin suivaantunut farmaseuttien taholta täällä Suomessa kokemastaan "kuulustelusta". Ikään kuin lääkärin määräys ei muka riittäisi. Virossa tällaista en ole kohdannut koskaan. Siellä kaikki sujuu paremmin. Lääkäri määrää, farmaseutti toimittaa määrätyn lääkkeen potilaalle. Piste.


      • ffrrdfgyfttyuyg
        Viroon-vain kirjoitti:

        Eipä niin synny säästöjä, mutta ap. kirjottaja olikin suivaantunut farmaseuttien taholta täällä Suomessa kokemastaan "kuulustelusta". Ikään kuin lääkärin määräys ei muka riittäisi. Virossa tällaista en ole kohdannut koskaan. Siellä kaikki sujuu paremmin. Lääkäri määrää, farmaseutti toimittaa määrätyn lääkkeen potilaalle. Piste.

        Tässä ketjussahan ammuttiin jo alas tuo väite että kaikki farmaseutit "kuulustelisi" lääkkeen käytöstä. Minultakaan ei ole koskaan kuulusteltu jonkun lääkkeen käytöstä, usein kyllä kysytään että onko lääkkeen käyttö tuttua ja kun sanon että on, niin asia jää siihen. Nyt viime kerralla lähiapteekissa (ei YA) reseptilääkkeitä ostaessani, farmaseutti kysyi käytössä olevaa annostusta, koska reseptissä luki että erillisen ohjeen ohjeen mukaan. Kysymys johtui siitä ettei farmaseutti (uusi tässä apteekissa) uskonut kun pyysin samanlaista pakkausta kuin viimeksikin. Kun sitten kerroin annostuksen, laski taskulaskimellaan pakkauskoon ja pääsi samaan pakkauskokoon jonka olin jo pyytänyt. Jos reseptissä on annostusmäärät, toiminta apteekissa (Suomessa) on juuri tuollainen kuin viimeisessä lauseessa edellä oli kerrottu.


      • Dggfhjhgdgu

        Huomasin yllättäen että lupa e-reseptin katsomiseen Eu-msan apteekissa on annettava omakannassa.


      • Anonyymi
        ffrrdfgyfttyuyg kirjoitti:

        Tässä ketjussahan ammuttiin jo alas tuo väite että kaikki farmaseutit "kuulustelisi" lääkkeen käytöstä. Minultakaan ei ole koskaan kuulusteltu jonkun lääkkeen käytöstä, usein kyllä kysytään että onko lääkkeen käyttö tuttua ja kun sanon että on, niin asia jää siihen. Nyt viime kerralla lähiapteekissa (ei YA) reseptilääkkeitä ostaessani, farmaseutti kysyi käytössä olevaa annostusta, koska reseptissä luki että erillisen ohjeen ohjeen mukaan. Kysymys johtui siitä ettei farmaseutti (uusi tässä apteekissa) uskonut kun pyysin samanlaista pakkausta kuin viimeksikin. Kun sitten kerroin annostuksen, laski taskulaskimellaan pakkauskoon ja pääsi samaan pakkauskokoon jonka olin jo pyytänyt. Jos reseptissä on annostusmäärät, toiminta apteekissa (Suomessa) on juuri tuollainen kuin viimeisessä lauseessa edellä oli kerrottu.

        Tekevät itsestään muka tärkeitäkin.


    • Anonyymi

      Älkää nyt farmaseutteja mollatko. Petteri Orpokin meni apteekkiin hakemaan jotain närästyslääkettä, mutta farmaseutti passitti hänet saman tien Meilahteen sanoen, että sinulla on menossa sydänkohtaus.

    • Anonyymi

      Itse en olisi kertonut mitään syytä vaan olisin viitannut lääkärin kirjoittamaan reseptiin ja syy ei kuulu virkailijalle. Päätöksen on jo todennut sinua tutkiva lääkäri. Mitä kummaa yliopiston työntekijä voi lähteä kyselemään? Tässä on tapahtunut törkeä kunnian loukkaus sekä epäammattimaista toimintaa

      • Anonyymi

        Oulun YA:ssa on ihan kahjo akkaproviisori apteekkarina.


    • Anonyymi

      Minä tilasin yliopiston apteekin verkkosivuilta (ei resepti lääkkeitä) niin minulle lisäsivät ei tilattuja tuotteita tilaukseeni ja jouduin niistä myös maksamaan. Yliopiston Apteekki näköjään ovat todella tiukoilla kun asiakkaalle lisätään ei tilattuja tuotteita lähetykseen. Koen tämän eoäkunnioittavana käytöksenä.ja en usko että enään haluan heiltä kauheasti tilata enään.

    • Anonyymi

      Orimattilan apteekissa eräs nainen juoksee perässä kokoajan aivan kuin olisin tullut varastamaan jotain. Kerran tein källin ja juoksutin sitä ympyrää hyllyjen välissä enkä ostanut mitään vaan menin naapurikylän apteekkiin ja kukaan ei kytännyt. Loppu asiointi Orimattilassa.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe