Olen ollut jo kaksi ja puoli vuotta työtön opinnoista valmistumisen jälkeen. Asun jo nyt valmiiksi kunnan halvin vuokra-asunta ja olen jo vuode elänyt pelkällä kerran kuussa saatavalla haettavalla ruokakassilla. Sitä usemmin kun kassia ei saakkaan ja sillä on siis tultava toimeen kuukauden ajan. Autoa minulla ei ole eikä ajokorttia, kelakorttia eikä henkkareita - - sellaisiin ei ole koskaan ollut varaa.
Melko pian joudun aloittamaan opintolainan poismaksamisen, noin 300 euroa joka kuukausi, lyhennystä olenkin siitä jo joutunut kaksi vuotta maksamaankin eli joudun karsimaan nykyisiä menoha. Tuon opintolainan jouduin ottamaan, jotta minulla olisi ollut varaa opiskella peruskoulua pidemmälle ja sain sen avulla suoritettua merkonomin perustutkinnon. Alaani siis on myynti, asiakaspalvelu, markkinointi, talouslaskenta ja yrittäjyys. Neuropsykiatrini mukaan en kuitenkaan kykene säännölliseen työhön, sillä sellainen työ polttaisi minun laiseni ihmisen parissa viikossa loppuun. Eikä työn hakuun ole muutenkaan ylimääräistä rahaa tai voimia.
No, nyt siis kuitenkin pitäisi vielä nykyisiä menoja karsia, jotta saan maksettua lainan lyhennysmaksuja. Ensiksi voisin kertoa hyvin, että koska en harrasta mitää, en käy ulkona, enkä edes juo alkoholia tai polta, niin niistä en pysty karsimaan. Siksipä siis joudun katsomaan pakollisten monojen puoleen ja joudun todennäköisesti luopumaan käyttämästäni netti- ja puhelinliittymästä joka on säästö syistä vain yhdellä simkortilla yhdellä laitteella. Ja jos se ei riitä pitää ehkä pahimmillaan vielä katkaista sähköt ja vesi siihen päälle. Vaan ei se mitään, elämä on muutenkin ollut kurjaa, kylmää ja yksinäistä.
Mutta siis vielä otsikon asiaan palatakseni, miten on, voiko Suomessa tulla toimeen tänäpäivänä ilman nettiä ja puhelinta?
Pärjääkö vielä nykyään ilman nettiä ja puhelinta?
62
2099
Vastaukset
- säästämistä
Jos sinulla on erillinen nettiliittymä ja puhelinliittymä niin voit säästää jo luopumalla netistä. Tämän päivän älypuhelimet toimivat myös wifi tuki asemina jotka saa yhdistettyä tietokoneeseen. Säästyy tuplamaksut.
- ElämänNurjallaPuolella
En omista tietokonetta, käytän ainostaan vanhaa älypuhelinta. Kyse on siis tämän puhelimen simkortilla olevista puhelin- ja nettiliittymistä. Jos siis luovun liittymästä, niin joudun luopumaan sekä puhelimesta että netistä samalla kertaa.
- eitosiaanpärjää
Ei pärjää nykyään ilman nettiä ja puhelinta! Ja jos jotenkin haluat hyödyntää koulutustasi, niin suorastaan välttämätön senkin puoleen.
Oletko harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä? Kirjanpidot ja veroilmoitukset voisivat olla sinun juttusi.- ElämänNurjallaPuolella
En saisi lainaa yritykseen, en edes ylimääräistä rahaa jotya voisi hankkia tietokoneen. Tietokoneen pitäminenkin olisi liian kallista. Yrittäjäksi ryhtyminen minun näkökulmasta liian kallista ja minulle täysin taivoittamattomissa. Kiitoksia kuitenkin ehdotuksesta, jätän kuitenkin riskinoton sikseen kun tyhjästä on paha nyhjästä.
- sdgsgh
Eikö tossa tullu selväksi jo se että lainaakaan ei saa. Alkaisitkos muuten itse niin etpä varmaan.
- gftrf
Aloittajana lähettäisin kaikki velat ulosottoon ja maksaisin asumiseen liittyvät niin jäisi käteen muutakin. Niin ja hakeutuisin velkajärjestelyyn. Ei niitä lainoja millää sossu rahoilla maksele kukaan -prkl
- ElämänNurjallaPuolella
Opintolainaa ei voi siirtää ulosottoon. Kaikki muu velka jo onkin ulosotossa, jopa sekin mitä olen velkaa ulosotolle. Mutta sinne ulosottookin pitää maksaa se mitä sieltä peritään kirjeitse. Jokaisesta kirjeestä, summa nousee vähintään kympillä - - plus korot päälle.
- Heikki_Sinsemilla
Ei voi siirtää ulosottoon? Kyllä se nyt vaan sinne siirretään jos vaan jätät yksinkertaisesti maksamatta. Sitten sieltä tulee postissa lappuja, lipukkeita ja laskuja, jotka sitten heität roskiin. Hyvin yksinkertaista. Muista mitä sanoit edellisessä, tyhjästä on paha nyhjästä. Eivät saa perittyä mitään varattomalta, ja luottoahan sinulla ei tulottomana muutenkaan ole.
- äläruokitrolliaa
Heikki_Sinsemilla kirjoitti:
Ei voi siirtää ulosottoon? Kyllä se nyt vaan sinne siirretään jos vaan jätät yksinkertaisesti maksamatta. Sitten sieltä tulee postissa lappuja, lipukkeita ja laskuja, jotka sitten heität roskiin. Hyvin yksinkertaista. Muista mitä sanoit edellisessä, tyhjästä on paha nyhjästä. Eivät saa perittyä mitään varattomalta, ja luottoahan sinulla ei tulottomana muutenkaan ole.
Tuo viestiketjun aloittaja on kyllä provotrollaaja, jolla ei välttis edes ole opintolainaa. Muutenkin jutut niin ristiriitaisia, asuu muka 20km päässä palveluista jossain kunnan vuokra-asunnossa. Kunnat purkavat vuokrakerrostaloja kirkonkylien keskustoissakin, kun vapaisiin vuokra-asuntoihin ei löydy asukkaita. On aika absurdia alkaa väittämään, että joku kunta pitäisi vuokra-asuntoja jossain 20km päässä palveluista, josta asukkaat eivät pääsisi palveluiden ääreen muuten, kuin kävelemällä. Yleensä on kunnilla kutsutakseja ja koulukyytejä, joilla pääsee syrjäkyliltä OMISTAKIN asunnoista palveluita käyttämään.
Ja opintolaina menee todella ulosottoon, jos sitä ei hoideta. Se on toinen juttu, että saako sitten ulosotto mitään tyhjästä irti, mutta tulevia perintöjä ja lottovoittoja jaksaa hyvin voutikin odotella. - Heikki_Sinsemilla
Itsekin asun kuntaliitoskaupungissa, jonka pääkatu on nykyään 100 kilometriä pitkä. Sinne maalle niihin entisiin kuntakeskuksiin ne kaikki juopot ja sen sellaiset nykyän ghettouttaa. Sieltä on vielä pitempi matka kuin tuo mainittu 20 km. Täysin uskottava aloitus, vaikka eihän netissä eikä muutenkaan elämässä toki koskaan tiedä kuka puhuu totta ja kuka ei.
- syrjäseudunasukki
Heikki_Sinsemilla kirjoitti:
Itsekin asun kuntaliitoskaupungissa, jonka pääkatu on nykyään 100 kilometriä pitkä. Sinne maalle niihin entisiin kuntakeskuksiin ne kaikki juopot ja sen sellaiset nykyän ghettouttaa. Sieltä on vielä pitempi matka kuin tuo mainittu 20 km. Täysin uskottava aloitus, vaikka eihän netissä eikä muutenkaan elämässä toki koskaan tiedä kuka puhuu totta ja kuka ei.
Asun minäkin täällä "huitin kuusessa", tosin juuri meidän kuntamme ei liitetty mihinkään, kun taloutemme oli niin rapakunnossa, että naapurit eivät huolineet ja koko kuntaliitos jäi toistaiseksi tekemättä. Täällä on näitä kuntaliitoksia tehty, mutta entiset kuntakeskukset ovat jäänneet palveluineen lähes ennalleen, ainoastaan hallintoa on keskitetty. Kunnan tai kaupungin vuokra-asuntoja on edelleen näissä entisissä kuntakeskuksissa, mutta mitään mahdottomia matkoja ei ole kenenkään kävellä, käytännössä kaikki palvelut edelleen muutamien satojen metrien päässä, mitkä tuo viestiketjun aloittaja luetteli olevan mukamas 20km päässä.
Itse asun perheeni kanssa ihan tietoisesti omassa vanhassa omakotitalossa n. 20km päässä kahden kuntakeskuksen palveluista. Meillä on kuitenkin käytettävissä kirjastoauton palvelut lähellä, jossa on nettiyhteys ja siellä voi käydä myös äänestämässä. En ole edes tutustunut kaikkeen palveluun, mitä kirastoautosta on mahdollista saada. Koulukuljetus on hoidettu, että lapsemme pääsivät 60 metrin päästä kodistamme naapurikunnan peruskouluun. Samaisella koulukuljetuksella oli myös mahdollista kulkea muidenkin asukkaiden kuntakeskukseen asioimaan, koska kunta oli tehnyt sopimuksen taksiyrittäjän kanssa. Samaisella 60 metrin etäisyydellä on myös postilaatikkomme, josta lähtee posti niinä päivinä, kun postia jaetaan. Verkkokaupoista tilatut lähetykset tulevat lisäksi suoraan kotiin.
Tämän seudun kunnilla OLI toki vuokra-asuntoja joskus syrjäkylilläkin, kun oli jonkinlainen buumi rakentaa rivitaloja vanhuksille ja muillekin asunnon tarpeessa oleville . Oli myös yksityisiä hankkeita, joihin sitten kuntaa huudettiin apuun ostamaan muutamia huoneistoja. Tälläisiä hankkeita toteutettiin monissa kunnissa eri tavoin mm. Valtimossa Puukarin kylässä (laita hakusanaksi googleen vaikka; rivitalo Puukari). Monissa kunnissa ne perustuivat jotenkin toimivaan kyläkauppaan, mutta kyläkauppojen lopetettua hiljenivät myös nuo rivitalohankkeet ja jo rakennetut rivitalot hiljenivät. Osa on siirtynyt erilaisten kauppojen seurauksina yksityisille. - tiedämistäpuhun
äläruokitrolliaa kirjoitti:
Tuo viestiketjun aloittaja on kyllä provotrollaaja, jolla ei välttis edes ole opintolainaa. Muutenkin jutut niin ristiriitaisia, asuu muka 20km päässä palveluista jossain kunnan vuokra-asunnossa. Kunnat purkavat vuokrakerrostaloja kirkonkylien keskustoissakin, kun vapaisiin vuokra-asuntoihin ei löydy asukkaita. On aika absurdia alkaa väittämään, että joku kunta pitäisi vuokra-asuntoja jossain 20km päässä palveluista, josta asukkaat eivät pääsisi palveluiden ääreen muuten, kuin kävelemällä. Yleensä on kunnilla kutsutakseja ja koulukyytejä, joilla pääsee syrjäkyliltä OMISTAKIN asunnoista palveluita käyttämään.
Ja opintolaina menee todella ulosottoon, jos sitä ei hoideta. Se on toinen juttu, että saako sitten ulosotto mitään tyhjästä irti, mutta tulevia perintöjä ja lottovoittoja jaksaa hyvin voutikin odotella.Kunnan vuokra-asunnoissa asuu aivan tavallisia, työssäkäyviä auton omaavia ihmisiä. Kaikki eivät ole yhteiskunnan tukien varassa .
Ja tuo 20km ei ole matka eikä mikään taajamasta kunnan vuokra-asuntoon. Niitä on kauempanakin. Oletkos nyt varmasti tarkastunut kaikkien Suomen kuntien tilanteet :)? Useat jopa haluavat asua kauempana taajamasta!
Terveiset kunnan vuokra ok-talosta 22km keskustaan !!
- nuukuuskunniaan
Jokainen suomalainen on saanut automaattisesti ja ilmaiseksi Kela-kortin. Jos olet hukannut sen, saat maksutta uuden soittamalla Kelan puhelinpalveluun 020 692 203. Voit myös käydä Kelassa henkilökohtaisesti.
Nettiä saat käyttää ilmaiseksi esim. kirjastossa, eli omaa nettiyhteyttä et välttämättä tarvitse. Puhelinsen sijaan on hyvä olla olemassa.
Sinun kannattaisi hakeutua työvoimapoliittiselle työnhakukurssille TE-toimiston kautta.- shher
300.000 työtöntä niin hakeudupa siinä mihinkään saatana. Eikö se mene jo perille että niitä todellakin on niin paljon ?????
- ElämänNurjallaPuolella
Kelakortti vanheni samana vuonna kun täytin 18, kelakortin uusimiseen ei ole ollut varaa. Minulla siis ei ole mitään, mikä kelpaisi henkilöllisyys todistusta, ei ajokorttia eikä henkkareita. Ja tiettyhän kirjastossa voi käyttää sen 15 minuuttia nettiä ilmaiseksi, pidemmästä ajasta joutuu jo maksamaan. Lähimpään kirjaastoon ja Kelaan vain täältä on asuin paikaltani parinkymmenen kilometrin käveltmatka. Kiitos silti hyvistä ehdotuksista.
- Pitkäaikatyötön
ElämänNurjallaPuolella kirjoitti:
Kelakortti vanheni samana vuonna kun täytin 18, kelakortin uusimiseen ei ole ollut varaa. Minulla siis ei ole mitään, mikä kelpaisi henkilöllisyys todistusta, ei ajokorttia eikä henkkareita. Ja tiettyhän kirjastossa voi käyttää sen 15 minuuttia nettiä ilmaiseksi, pidemmästä ajasta joutuu jo maksamaan. Lähimpään kirjaastoon ja Kelaan vain täältä on asuin paikaltani parinkymmenen kilometrin käveltmatka. Kiitos silti hyvistä ehdotuksista.
"Ja tiettyhän kirjastossa voi käyttää sen 15 minuuttia nettiä ilmaiseksi, pidemmästä ajasta joutuu jo maksamaan."
Tuo oli outoa. Kotikaupungissani kirjaston tietokoneen käyttö ei maksa mitään, käytti sitten 15 minuuttia tai maksimin neljä tuntia. Niistä langattomista yhteyksistä en sitten tiedä, kun ei ole koskaan nettipuhelinta ollut.
"Lähimpään kirjaastoon ja Kelaan vain täältä on asuin paikaltani parinkymmenen kilometrin käveltmatka."
Ja silti asut kunnan vuokrakämpässä? Luulisi edes kirjastoauton käväisevän lähempänä, kun kuntalaisille pitäisi peruspalveluja jotenkin järjestää. Sellaisessa voisi olla nettikin. - nuukuuskunniaan
Ei Kela-kortin uusiminen maksa mitään. Ota ihmeessä huomispäivänä yhteyttä Kelan toimistoon tai palvelunumeroon, kerro tilanteesi ja tilaa uusi kortti.
- nuukuuskunniaan
shher kirjoitti:
300.000 työtöntä niin hakeudupa siinä mihinkään saatana. Eikö se mene jo perille että niitä todellakin on niin paljon ?????
Oletko koskaan yrittänyt hakeutua työvoimapoliittiselle kurssille? Kokeilepa onneasi! Sivustolta mol.fi löytyvät haussa olevat kurssit.
- Epätasa-arvoa
nuukuuskunniaan kirjoitti:
Oletko koskaan yrittänyt hakeutua työvoimapoliittiselle kurssille? Kokeilepa onneasi! Sivustolta mol.fi löytyvät haussa olevat kurssit.
Paikallisen työkkärin sivuilla lukee suurimmassa osassa kurreista "vain maahan muuttajille". Mutta maassa jo asuville tarjotaan ainoastaan jonninjoutavia CV:n näpräys pajoja, eikä se cv siitä parane vaikka kuinka ramppaa sitä kursseilla ehostamassa. Kuudennen CV-kurssin jälkeen alkoi riittää, edes saatavat korvaukset eivät korvanneet matka ja ruokakuluja vaan yli puolet piti pulittaa omasta pussista ja menot kasvoi vain entisestään.
- fulaataas
Epätasa-arvoa kirjoitti:
Paikallisen työkkärin sivuilla lukee suurimmassa osassa kurreista "vain maahan muuttajille". Mutta maassa jo asuville tarjotaan ainoastaan jonninjoutavia CV:n näpräys pajoja, eikä se cv siitä parane vaikka kuinka ramppaa sitä kursseilla ehostamassa. Kuudennen CV-kurssin jälkeen alkoi riittää, edes saatavat korvaukset eivät korvanneet matka ja ruokakuluja vaan yli puolet piti pulittaa omasta pussista ja menot kasvoi vain entisestään.
Matka ja ruokakulut saa vähentää verotuksessa, jos työtön käy kursseilla.
- Epätasa-arvoa
fulaataas kirjoitti:
Matka ja ruokakulut saa vähentää verotuksessa, jos työtön käy kursseilla.
"Matka ja ruokakulut saa vähentää verotuksessa,"
En ole koskaan tehnyt, enkä edes usko että niin saa tehdä. Verovähennykset on työssäkäyvien etuoikeus. - nuukuuskunniaan
Epätasa-arvoa kirjoitti:
Ei nyt sentään yli puolta kursseista ole suunnattu maahanmuuttajille. mollin sivuja kannattaa tutkia esim. viikoittain, niille tulee koko ajan uusia koulutuksia. Tässä tietoa kulukorvauksista ym.: http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/palvelut_ja_kulukorvaus/index.html
- hssdg
Minnekäs sitä muuten itse hakleudutaan saati muutetaan saati mitään. AIVAN. Vittu toi on perseestä.
- ElämänNurjallaPuolella
Sohsoh, ei kiroilu ole hyvästä eikä auta, vaikka ei tämä elämä mitään leppoisaa olekkaan. Saan paljon huomata, ettei kukaan muu välitä kuin ainoastaan viranomaiset ja hekin välittävät vain työnsä takia. Sukulaisiakaan ei tippaakaan kiinnosta, käskevät vain ilkkuvasti pärjäämään itse. Aivan kuin yhteiskunta haluaisi tietämättään työntää minut väkin syrjään ja unohtaa sinne vaikka kuinka kappailisi vastaan kunnes voimat loppuu ja taas jälleen iskee uupumus. Onkohan syrjäytymis efekti ehkä vain sittenkin liian iso vastustaja päihitettäväksi tälläiselle erityisherkälle, neuroottiselle ja eksovertille elämän janoiselle perfektionistille. Harmittaa, hävettää tai kaduttaa, niin paljon.
- hhsge
Mutta minä välitän. Olen myös syrjäytynyt mutta olen huomannut että ei kannata miettiä mitä muut sulle sanoo kun kaikki näkee vain oman navan. Mitään yhteiskuntaa kun ei ole.
- MallitVanhemmiltas
No, oppivelvollisuus, koulu ammattikoulu valmistaa nuorta elämää varten.
Siis siihen että itse, siis SINÄ tekisit töitä, tekisit töitä sen eteen mitä rahaa tarvitset.
Nyt uhriudut, selität sairauksia, stressiä, milloin mitäkin ettei tarvitsisi tehdä rahan eteen mitään.
Tuo asenne on rikollista, vahingollista ja sen energia seuraamuksena vaivutkin vitutukseen ja masennukseen koska haet vikaa ulkopuolelta. Hei, tee elämälles itse jotain! älä vaivaudu syytteleen siitä jotakin toista tahoa.!!! - sgreg
Älä sinä latele mitä jonkun pitäs tehdä vai vanhempienko siinäkin pitäisi vielä auttaa ???? Sehän tossa vituttaakin kun sitä vaan ei tajuta että apu kotoakin on vain rajallinen.
- joseioooonieiooo
Itel o puhelin palasina sim irti , kun tarttee soittaa otan käyttöön koska suoramarkkinoijat häiritsevät.
Kirjastossa pääsee lukeen emailin, ottamaan yhteyttä kelaan yms asiointiin.
Laskut voi maksaa automaatilla. (ite harrastan molempia, julkista netin käyttöä ja kotona)
Tosin toistaiseksi pidän 2 internet liittymää on mulla kaksi tietokonetta , yksi tabletti ja kaksi älypuhelinta.
Eli jos kirjasto ja automaatit sun muut ovat lähellä, tulee toimeen erinomaisesti ilman puhelinta.
Jos ne ovat kaukana ja mahdollista käyttää mobiilinettiä, se kannattaa hankkia koska helpottaa pankkiasiointia.
Tietty kannattaa ilmoittaa kelaan yms tahoille henkilötiedoissaan ettei omista puhelinta tai nettiä tai pc.tä niin ei tule yllätyksiä.- ElämänNurjallaPuolella
Minulla on vain tämä yksi vanha älypuhelin. Sillä olen olen sitkutellut. Tietokpneesta ja tabletista olen voinuta vain haaveilla. Hirveän ulkopuoliselta tuntuu muutenkin. Minulle kyllä naurettiin, kun väen väkisin halusin ostaa käytetyn älypuhelimen, enkä tavallista peruspuhelinta. Mutta kiitos sinullekkin, se ei kuitenkaan lyhenne parinkytä kilsan kävelymatkaa lähimpään kirjastoon ja Kelaan. Lähimmälle pankkiautomaatille on vielä siitä puoli kilsaa pidempi matka. Enkä pikeastaan ole hirveästi ollut Kelankanssa yhteydessä, jotta saldoa ei kulu tuhottomasti, joten en tiedä lainkaan mitä siellä Kelassa minusta tietävät. Vuokra-asunto on sentää kunnan edullisin.
- syrjäseudunasukki
Minulla on vain tämä yksi vanha älypuhelin. Sillä olen olen sitkutellut. Tietokpneesta ja tabletista olen voinuta vain haaveilla. Hirveän ulkopuoliselta tuntuu muutenkin. Minulle kyllä naurettiin, kun väen väkisin halusin ostaa käytetyn älypuhelimen, enkä tavallista peruspuhelinta. Mutta kiitos sinullekkin, se ei kuitenkaan lyhenne parinkytä kilsan kävelymatkaa lähimpään kirjastoon ja Kelaan. Lähimmälle pankkiautomaatille on vielä siitä puoli kilsaa pidempi matka. Enkä pikeastaan ole hirveästi ollut Kelankanssa yhteydessä, jotta saldoa ei kulu tuhottomasti, joten en tiedä lainkaan mitä siellä Kelassa minusta tietävät. Vuokra-asunto on sentää kunnan edullisin.
Heheeeeeeeeee, että kunnan vuokra-asunto 20km päässä kaikesta ja vielä kävelymatkan päässä ;D Siis missä muka Suomessa on sellainen paikka, jossa kunnalla on vuokra-asuntoja 20km päässä palveluista??
Satun itse asumaan aivan "huitin kuusessa" ja täältäkin pääsee koulukyydillä (taksi) linja-auton taksalla ihmisten ilmoille palveluiden ääreen. Ja kaikki KUNNAN vuokratalot sijaitsee taajamissa palveluiden äärellä mitkä tiedän täällä lähiseuduilla.
Siis kerro nyt se kunta, missä sijaitsee KUNNAN vuokra-asunto 20km päässä palveluista, eikä edes mahdollisuutta kulkea palveluihin esim. kunnan järjestämällä kutsutaksilla tai koulukyydityksellä. - tyhmätjatietämättömät
syrjäseudunasukki kirjoitti:
Heheeeeeeeeee, että kunnan vuokra-asunto 20km päässä kaikesta ja vielä kävelymatkan päässä ;D Siis missä muka Suomessa on sellainen paikka, jossa kunnalla on vuokra-asuntoja 20km päässä palveluista??
Satun itse asumaan aivan "huitin kuusessa" ja täältäkin pääsee koulukyydillä (taksi) linja-auton taksalla ihmisten ilmoille palveluiden ääreen. Ja kaikki KUNNAN vuokratalot sijaitsee taajamissa palveluiden äärellä mitkä tiedän täällä lähiseuduilla.
Siis kerro nyt se kunta, missä sijaitsee KUNNAN vuokra-asunto 20km päässä palveluista, eikä edes mahdollisuutta kulkea palveluihin esim. kunnan järjestämällä kutsutaksilla tai koulukyydityksellä.Aivan varmasti pienillä paikkakunnalla on vuokra-asuntoja kauempanakin taajamasta kuin 20 km.! Itselleni on sellaista aikoinaan ehdotettu. Jopa rivitaloja on kunnilla aivan keksellä maaseutua!!
Joten laajenappa syrjäseudunasukki yleissivistystäsi! Jos sinun paikkakunnallasi ei ole kunnan vuokra-asuntoja kuin taajama-alueella , se ei tarkoita etteikö muulla voisi olla.! Täällä on jopa kunnan vuokra ok-taloja 30km päässä keskustasta!!
Voisin mainita useitakin Pohjois-Suomen , ja savon kuntia joissa vuokra-asuntoja on kunnalla pitkin pitäjää, ja en ole aloittaja! - syrjäseudunasukki
tyhmätjatietämättömät kirjoitti:
Aivan varmasti pienillä paikkakunnalla on vuokra-asuntoja kauempanakin taajamasta kuin 20 km.! Itselleni on sellaista aikoinaan ehdotettu. Jopa rivitaloja on kunnilla aivan keksellä maaseutua!!
Joten laajenappa syrjäseudunasukki yleissivistystäsi! Jos sinun paikkakunnallasi ei ole kunnan vuokra-asuntoja kuin taajama-alueella , se ei tarkoita etteikö muulla voisi olla.! Täällä on jopa kunnan vuokra ok-taloja 30km päässä keskustasta!!
Voisin mainita useitakin Pohjois-Suomen , ja savon kuntia joissa vuokra-asuntoja on kunnalla pitkin pitäjää, ja en ole aloittaja!Heitäpä linkkiä, että missä kunnassa vielä on!
Nyt on niin, että kunnat on purkaneet kerrostalojakin keskustoistaankin syrjäseuduilla ja jopa ihan rintamaillakin, kun ei ole asukkaita.
Olihan niitä rivitaloja jossain vaiheessa, joista rakentajat myivät kunnille (hyväveli-systeemillä, eli kunta rahoitti pers'aukisen gryndausta) asuntoja, mutta nekin on menneet aikaa sitten kiville. Joissakin kunnissa kyllä rakennettiin ihan omakotitalojakin 70-luvulla kunnan toimesta etniseen vähemmistöön kuuluville kauemmaksi (pois silmistä), mutta siinäkin tuli vastaan tietty lainsäädäntö.
Meidän oma kuntakin asutti spurguja parakissa 5km päässä keskustasta, mutta sekin loppui yleisen mielipiteen saadessa lehdistössä varsin näyttävän aseman.
- sergtr
Että sinä tekisit....ja olisitkin kohta jopa asunnotonkin kenties. Just joo vittu. Nähty ja koettu toikin. Ota maksuhäiriö vuokrasta ja teepä sit enää mitään. Tolvana.
- drtjyjrj
Mihinkäs noi työt on tähän mennessäkään muuta kun loppunut? Toivottavasti sinäkin siellä jossain saat kenkää niin valita sitten että tee jotain kun rahat loppuvat niin et sä tee enää oikeestaa yhtää mitää. Menkää hakee työttömänä lainaa niin se totuus valkenee. Et saa edes kämästä pikavippiäkää.
- shsht
Menkää asunnottomien yöhön kyselee niiltä että miks et tee elämälles jotain. Sitä mieltä minä oon tätä paskasta.
- egrre
Mitä sillä rahalla jos kaikki palaiskin vaan asumiseen...sehä on ihan tyhmää.
- rairairaii
Tehdään kaikki velaks ja jätetään maksamatta. Tehdäänkö niin tehdään kuule pois vaan kuule mulle ihan sama :D Menen heti aamulla pankkiin kysyy lainaa jota ei anneta.
- rairairaiii
Se on ihan sama mitä joku täällä piipittää kun ei se minihkään auta. Työtön ei saa lainaa edes takaajalla.
- dfdfhdf
Miten töitä voi saada jos ei ole työkokemusta tarpeeksi ? Niin no ei mitenkään eikä siinä auta mitä joku muu sanoo sitten...nykyään pitäs ajokorttiakin olla ja vaikka mitä niin toi koko homma on menny ihan läskiksi. Mikäs siinä jos joku saa jostain rahat asioihin mutta kun kaikki vaan ei saa. Sit on turha oletella mitään muuta. Sit tulee vaan näitä no kun me maksetaan paska juttuja mutta minkäs sillekää voit. Niitä mulkkuja on joka paikassa.
- dsfhhh
En kyl nyt ihmettelekää miks joillain ei ole edes pankkitiliäkään. Ei pidä olla tyhmä.
- kokoketjuuuuu
Heh koko ketju saman henkilön kirjoittama, keskustelee itsensä kanssa.
- ffgj
Ai kato kakolasta karannut saapui kommentoimaan omia tyhmyyksiään. Painukaa vittuun näiltä palstoilta jos ette tajua ettei tänne kirjottelut vaikuta kenenkää teklemisiin millään muotoaan.
- haiskahtaatrollilta
Ei nyt oikein natsaa taas nämä jutut... Kunnan vuokrakämppä ja silti matkaa 20km... Kirjastossa netti ei maksa... http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Tyoskentele_ja_viihdy/Asiakastietokoneet(679)
http://www.lappeenranta.fi/fi/Palvelut/Kulttuuri-ja-liikunta/Kirjasto/Palvelut-A-O/Tietokoneet
Muutenkaan kenelläkään ei Suomessa ole niin huonosti, etteikö rahaa jäisi käyttöön enempi mitä väität. Kela-kortti... http://www.kela.fi/kela-kortti
Eli taas täyttä vedätystä!- äläruokitrollia
Niitä koko netti on täynnä. Trolleja siis joten siksi näitä ei kenenkään pitäisi lukea.
- rolliprovoa
Täyttä puppua koko ap:n kirjoitukset, mikään ei natsaa. Kunnan vuokra-asunto ja 20km matkaa palveluihin. Ja mikä kunnan kirjasto muka maksattaa netin käytöstä, johan kirjastolaki sen kieltää.
- köyhäkaupunkilainen
Hyvin pärjää ilman puhelinta. Minä en tarvii puhelinta kun ehkä kerran parisssa kuukaudessa. Puheaikaa ostan noin 20 eurolla vuodessa. Minulla ei ole sosiaalista elämää, ei kavereita, ei vanhempia eikä tyttöystävä koska naiset ei halua köyhää miestä.
Tässä viimeisen 3 kk aikana olen soittanut yhden puhelun ja sekin oli työkkäriin koska ne käski soittaa 3 kk välein. Muuten en ole puhelinta tarvinnut. Pystyn säästää satasen kuukaudessa ja käytän niitä yleensä vaatteisiin kun olen säästänyt tarpeeksi. En osta lehtiä ja kuljen aina fillarilla niin siinä säätää jok kymppejä kuukaudessa. Harrastukseen menee rahaa jonkin verran eli kalastukseen ja otan veneen kohta ylös niin ei talvellakaan mene siihen rahaa.- köyhä-kelalainen
Myy venees ja polkupyöräs mulle, niin saat rahaa.
Käteismaksu.
- Faktanäinon
Opintolainallahan on valtion takaus. Jos ei ole tuloja, ei tarvitse maksaa takaisin. Jos ei saa töitä kun valmistuu, niin opintolainan takia ei joudu ulosottoon.
- Heikki_Sinsemilla
Luuletko ettei Kelan perintä karhua sitä takaustaan pois? Ja jos ei saa perittyä, siirrä ulosottoon. Ainahan on maksettava, eikös juu.
- rhrfg
Tyhmiähän riittää aina eikös juu ?
- valtiopitäähuolen
Valtion takaus tarkoittaa (korkotuki), että rahalaitos, joka myöntää tuon lainan, saa kyllä rahansa, mutta valtio perii saatavansa velalliselta ulosoton kautta. Minullakin on ollut opintolainaa, jonka tosin maksoin pois valmistumiseni jälkeen. Lyhennykset alkoivat 2 vuotta valmistumisen jälkeen ja maksamista riitti useamman vuoden.
Minulla on ollut myöhemmin myös valtion korkotukilainoja, joissa pankki on saannut valtiolta korkotuen, mutta minä olen ollut vastuussa lainaehtojen noudattamisesta. Lainaehtojen noudattamatta jättämisestä olis ollut seurausta, että olisin joutunut korvaamaan tuon korkotuen valtiolle takaisin ja siinäkin olisi suoritettu ulosmittausta. Kyllä valtio pitää huolen omistaan!
Kannattaa lukea huolella kaikki pienellä kirjoitettu teksti lainaehdoissa!
- täyttäfulaataas
Jo on taas joku palstan vakihörhö keksinyt trollin.
Vaan aika vaikea nykyään tulla toimeen ilman nettiä ja puhelinta, vaikka netit on tarjolla ilmaiseksi kirjastoissa, kun enään ei ole missään yleisöpuhelimia. Joten joku kännykkä ainakin pitää olla.
Tuota aloittajan tilannetta ei voi oikeastaan olla Suomessa, joten veikkaan, että sama häirikkö, joka vänkää täällä näitä aloituksia milloin useamman lapsen yh-äitinä tai sitten se gradua vaille oleva pötköönkirjoittava, varmaan taas ilmaantuu vänkäämään tätäkin kommenttia. - meikä_poika
Minulla ei ole puhelinta, enkä keksi mihin ihmisen olisi muka pakko soitella. Netissä vain kirjoittelen mitä sattuu, vaikka nyt tällaista. Ei löydy siis sähköpostia tai mitään. Kelan rahat saa haettua paperillakin, eikä netti helpota asiaa millään lailla, kun alkeellinen tietojärjestelmä ei kelpuuta png-pääteisiä kuvatiedostoja (tiliotehärdelli ja liiterumba). Joutuu muuntamaan jpg-muotoon ja menee vaikeaksi ilmaisen ja bugisen Linuxin kanssa.
Tokihan siis olen asennoitunut niin että elämä menee työttömänä, se pitää ottaa huomioon. Ne jotka haluaa töitä tai opiskelua toki tarvitsee vaikka mitä.- äläpäsatuile
Aika vaikeaksi menee ilman puhelinta ja nettiä elämä nykyään, joten älä mossota potaskaa, että pärjäisit ilman.
Puhelimella hoituu yhteydenpito, ei tarvitse lähteä kulkemaan virastoihin. Samoin netin avulla verkossa voi hoitaa lähes kaiken, veroilmoitukset, verotilit, verokortit, Kela, lääkereseptit, passit, pankkiasiat, viisumit ym. ym. Jo pelkästään tuossa edellä luettelemani asioiden hoitamisessa menee monta päivää, jos niitä alkaa muuten hoitamaan virastoaikana. Netin avulla ne voi verkossa hoitaa kotona hyvinkin pienessä ajassa. - meikä_poika
Ota nyt huomioon että kirjoitat henkilölle joka ei ole nähnyt verokorttia 15 vuoteen eikä koskaan täyttänyt veroilmoitusta. Verotilistä hän ei ole kuullutkaan. Viisumimaihin hän ei matkusta, eikä muuallekaan.
Reseptejä hän ei ole ottanut lääkärissä vastaan yli vuosikymmeneen, ja silloin kun otti, kokeili yhtä nappia siitä liuskasta ja heitti loput menemään, koska masensi entistä enemmän. Pankkiasioita hänellä ei ole, käteistä automaatista ja sillä ostetaan kaikki. Ei koskaan senttiäkään lainaa.
Miksi virastoihin pitäisi soitella? Sinun ehkä pitää, mutta ei sitä voi yleistää niin etteikö olisi ihmisiä joiden ei tarvitse. - sgsgfh
Minun verokortissa näkyi prosentit 3 %. Tekisinkö tuolla sitten töitä...aahahahahhaha.
- äläpäsatuile
meikä_poika kirjoitti:
Ota nyt huomioon että kirjoitat henkilölle joka ei ole nähnyt verokorttia 15 vuoteen eikä koskaan täyttänyt veroilmoitusta. Verotilistä hän ei ole kuullutkaan. Viisumimaihin hän ei matkusta, eikä muuallekaan.
Reseptejä hän ei ole ottanut lääkärissä vastaan yli vuosikymmeneen, ja silloin kun otti, kokeili yhtä nappia siitä liuskasta ja heitti loput menemään, koska masensi entistä enemmän. Pankkiasioita hänellä ei ole, käteistä automaatista ja sillä ostetaan kaikki. Ei koskaan senttiäkään lainaa.
Miksi virastoihin pitäisi soitella? Sinun ehkä pitää, mutta ei sitä voi yleistää niin etteikö olisi ihmisiä joiden ei tarvitse.Mihin hän muka on hukannut verokorttinsa, jonka verottaja lähettää jokaiselle verovelvolliselle?
Kelakortin saa ilmaiseksi Kelasta ja onhan hän osannut hankkia kuitenkin pankkikortin...
- yksvälttämätön
Miten olet selvinnyt tähän asti ilman kela-korttia ja henkkareita. Niitähän tarvitaan aina apteekissa asioidessa, lääkärissä, ja ties missä. Tiewtääkseni kela-kortti on käytässä jo neuvolassa,. joten kysy äidiltäsi, missä korttisi on, ellei se ole omassa taskussasi
- kjgk
Näin niitä asioita hoidellaan.
- demukka.expertti
Duuniin meno auttaa kummasti.
- meneittejamaksa
Ei sitä voi mennä kun se maksaa. Huijari.
- OnneaVaikeuksissa
Rohkaistakseni aloittajaa haluaisin kannustaa häntä ja kaikkia vastaavassa ekonomisesti tiukassa tilanteessa keskittymään omaan terveydenhoitoon. Aluksi vaikka kävelyt auttavat haihduttamaan masennusta ja helpottaa ajatustoimintaa - ehkä ratkaisun löytämisessä.
Lääkkeissä on pahemmat sivuvaikutukset kuin toivottu apu.
Itse olen käyttänyt kirjastoja löytääkseni uutta, tarpeellista opittavaa monelta alalta.
Pelkästään kielen opiskelu auttaa keskittymään johonkin myönteiseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538373- 664664
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404343Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353483Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423470Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422861- 492634