Stadilaiset (hesalaiset) maalle menossa

voisiko.olettaa

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710132200459685_u0.shtml

Jälki taas sen mukaista, nyt on ilmeisesti ollut liian pienet turvavälit.

42

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E.ennustaja

      Sitten kun talven ensimmäinen pyrypäivä osuu pääkaupunkiseudulle on jälki aina sen mukaista, eli 80-100 eriasteista peltikolaria vähintään tiedossa.

    • perässä.tullaan

      Eipä uutinen kerro mitä letkassa ensimmäinen autoilija on tehnyt että saanut moisen ketjureaktion aikaan.

      • eka.on.syytön

        Ei se ensimmäinen ole törmännyt mihinkään. Ne takana olleet on. Mitä he ovat tehneet sen sijaan, että olisivat katsoneet eteensä?


      • toka.ensin.sitten.loput
        eka.on.syytön kirjoitti:

        Ei se ensimmäinen ole törmännyt mihinkään. Ne takana olleet on. Mitä he ovat tehneet sen sijaan, että olisivat katsoneet eteensä?

        Kyllä se letkan ensimmäinen on tehnyt jotain outoa, ei siihen pienelläkään turvavälillä kukaan törmää.


      • eka.on.syytön
        toka.ensin.sitten.loput kirjoitti:

        Kyllä se letkan ensimmäinen on tehnyt jotain outoa, ei siihen pienelläkään turvavälillä kukaan törmää.

        Onhan se outoa, jos joku hidastaa vauhtia. Siihen kyllä pystyy jo ennakolta varautumaan. Tosin kaikki ei näköjään osaa.


      • sokea.kanakin
        eka.on.syytön kirjoitti:

        Onhan se outoa, jos joku hidastaa vauhtia. Siihen kyllä pystyy jo ennakolta varautumaan. Tosin kaikki ei näköjään osaa.

        Pienelläkin turvavälillä hallitaan normaalihidastukset, nyt on ollut jotain erikoisempaa. Kyllä se näkee jo kauempaa jos jotain isompaa on edessä. Kuka sen tietää miksi ensimmäinen teki minkä teki.


      • eka.on.syytön
        sokea.kanakin kirjoitti:

        Pienelläkin turvavälillä hallitaan normaalihidastukset, nyt on ollut jotain erikoisempaa. Kyllä se näkee jo kauempaa jos jotain isompaa on edessä. Kuka sen tietää miksi ensimmäinen teki minkä teki.

        Nimenomaan. Ensimmäisen on pitänyt tehdä jotain, mihin takana oleva ei ole osannut varautua riittävällä turvavälillä. Kolari tapahtui, koska takana ajaneet ovat melko huonoja kuskeja.


      • eka.on.syytön kirjoitti:

        Nimenomaan. Ensimmäisen on pitänyt tehdä jotain, mihin takana oleva ei ole osannut varautua riittävällä turvavälillä. Kolari tapahtui, koska takana ajaneet ovat melko huonoja kuskeja.

        Ensimmäinen on voinut myös tehdä äkillisen kaistanvaihdon merkittävän hitaasti. Tällöin ainut syytön olisi toisena tuossa rytäkässä ollut.

        Itsehän olen jo vuosia täälläkin peräänkuuluttanut turvavälien pidentämistä. Näin käy, kun ajellaan ruotsalaistuntumalla.


      • eikä.olekaan
        TheRat kirjoitti:

        Ensimmäinen on voinut myös tehdä äkillisen kaistanvaihdon merkittävän hitaasti. Tällöin ainut syytön olisi toisena tuossa rytäkässä ollut.

        Itsehän olen jo vuosia täälläkin peräänkuuluttanut turvavälien pidentämistä. Näin käy, kun ajellaan ruotsalaistuntumalla.

        Sinun peränkuuluttamiset puolen sekunnin turvaväleistä ei oikein ole järjellisiä.


      • eikä.olekaan kirjoitti:

        Sinun peränkuuluttamiset puolen sekunnin turvaväleistä ei oikein ole järjellisiä.

        Sinä olet varmaankin ymmärtänyt jotain väärin? Minusta puoli sekuntia on ehdoton minimi, mutta minä peräänkuulutan sekunnin, jopa kahden turvavälejä.

        Joo, kyllähän puolen sekunnin turvavälillä pärjää, mutta siinä saa pomppia jarrulle aina kun jotain tapahtuu. Sekunnin turvavälillä voi ajella jonon mukana koskematta jarruun, mikä on paljon rentouttavampaa. Ja turvallisempaa, kun voi välillä vilkaista peilejäkin.


      • ei.rotan.sukua
        TheRat kirjoitti:

        Ensimmäinen on voinut myös tehdä äkillisen kaistanvaihdon merkittävän hitaasti. Tällöin ainut syytön olisi toisena tuossa rytäkässä ollut.

        Itsehän olen jo vuosia täälläkin peräänkuuluttanut turvavälien pidentämistä. Näin käy, kun ajellaan ruotsalaistuntumalla.

        Mahtaako rotta tietää montako metriä auto kulkee sekunnissa kun nopeus on 100km/h, helpotetaan sen päänraapimista ja kerrotaan että 27 metriä sekunnissa, eli sen puolen sekunnin turvaväli olisi vajaa 14 metriä, ei oikein hyvä. Mieluummin neljä sekuntia niin päästään sinne sataan metriin, eli nopeuskilometrit metreiksi.
        Muilla nopeuksilla tietenkin esimerkin mukaan, 80km/h >>>80 metriä, 60km/>>>60 metriä, jne...


      • salamannopea
        ei.rotan.sukua kirjoitti:

        Mahtaako rotta tietää montako metriä auto kulkee sekunnissa kun nopeus on 100km/h, helpotetaan sen päänraapimista ja kerrotaan että 27 metriä sekunnissa, eli sen puolen sekunnin turvaväli olisi vajaa 14 metriä, ei oikein hyvä. Mieluummin neljä sekuntia niin päästään sinne sataan metriin, eli nopeuskilometrit metreiksi.
        Muilla nopeuksilla tietenkin esimerkin mukaan, 80km/h >>>80 metriä, 60km/>>>60 metriä, jne...

        Rotalla nyt vaan on valoakin nopemmat refleksit, sille riittä se puoli sekuntia oli nopeus mikä tahansa. :D


      • eka.on.syytön
        TheRat kirjoitti:

        Ensimmäinen on voinut myös tehdä äkillisen kaistanvaihdon merkittävän hitaasti. Tällöin ainut syytön olisi toisena tuossa rytäkässä ollut.

        Itsehän olen jo vuosia täälläkin peräänkuuluttanut turvavälien pidentämistä. Näin käy, kun ajellaan ruotsalaistuntumalla.

        Äkillisen kaistanvaihdon merkittävän hitaasti?
        :D


      • ei.rotan.sukua kirjoitti:

        Mahtaako rotta tietää montako metriä auto kulkee sekunnissa kun nopeus on 100km/h, helpotetaan sen päänraapimista ja kerrotaan että 27 metriä sekunnissa, eli sen puolen sekunnin turvaväli olisi vajaa 14 metriä, ei oikein hyvä. Mieluummin neljä sekuntia niin päästään sinne sataan metriin, eli nopeuskilometrit metreiksi.
        Muilla nopeuksilla tietenkin esimerkin mukaan, 80km/h >>>80 metriä, 60km/>>>60 metriä, jne...

        Mitäs metreillä on merkitystä? Meillä normaaleilla ihmisillä kun on reaktioNOPEUS, eli aikaan sidottu tuo reagointi. Metrit vaikuttavat käytettävään nopeuteen, auto kun on syytä saada tarvittaessa pysähtymään näkyvissä olevalla tieosuudella...

        Normaalin ihmisen reaktionopeus on puolen sekunnin luokkaa, siitä tuo ehdottamani puolen sekunnin minimi. Toki jos reaktiot ovat hitaat vaikkapa iän tai yleisen tyhmyyyden johdosta, on turvaväliä syytä pitää pidempänä. Samoin jos ajaa autolla jossa ei ole jarruja. Tai... Noh, normaaleihin tilanteisiin minä ohjeita annan. Aina ei vain jaksa mainita sitä, että erikoistapaukset on syytä huomioida erikseen.


      • eka.on.syytön kirjoitti:

        Äkillisen kaistanvaihdon merkittävän hitaasti?
        :D

        Jesh. Äkillinen siinä mielessä, että takaatulija ei ehdi väistämään. Hidas siinä mielessä, että takaatulija tulee nopeammin. Noita näkee usein ruuhkassa. Nyt sitten kolahti (tästä tai muusta syystä johtuen).


      • lonsteria.tutkii
        salamannopea kirjoitti:

        Rotalla nyt vaan on valoakin nopemmat refleksit, sille riittä se puoli sekuntia oli nopeus mikä tahansa. :D

        Juurikin niin, jos nyt kuitenkin palataan maanpinnalle ja kerrotaan miten rotalle käy kun se satasen vauhdissa pitää puolen sekunnin turvaliä (13.88 metriä), kun edellä oleva syystä tai toisesta lyö rompsit pohjaan niin kýllä rotta siinä tutkii edelläajaneen perälonsteria aika tarkkaan. Sanokoot rotta mitä hyvänsä.


      • lonsteria.tutkii kirjoitti:

        Juurikin niin, jos nyt kuitenkin palataan maanpinnalle ja kerrotaan miten rotalle käy kun se satasen vauhdissa pitää puolen sekunnin turvaliä (13.88 metriä), kun edellä oleva syystä tai toisesta lyö rompsit pohjaan niin kýllä rotta siinä tutkii edelläajaneen perälonsteria aika tarkkaan. Sanokoot rotta mitä hyvänsä.

        Jos noin käy (kerran käynytkin, kun joku vaihtoi kaistaa eteen ja yritti aikaansaada peräänajon), niin Rotta "lyö rompsit pohjaan" ja sitten hidastetaan suurin piirtein samaa vauhtia.

        Se satasen vauhti ei edelleenkään liity asiaan, eikä turvaväliä mitata metreissä.


      • älä.sönkötä
        TheRat kirjoitti:

        Jos noin käy (kerran käynytkin, kun joku vaihtoi kaistaa eteen ja yritti aikaansaada peräänajon), niin Rotta "lyö rompsit pohjaan" ja sitten hidastetaan suurin piirtein samaa vauhtia.

        Se satasen vauhti ei edelleenkään liity asiaan, eikä turvaväliä mitata metreissä.

        Älä rotta sönkötä kun et ymmärrä tästäkään yhtään mitään.


      • metrit.merkitsee
        TheRat kirjoitti:

        Mitäs metreillä on merkitystä? Meillä normaaleilla ihmisillä kun on reaktioNOPEUS, eli aikaan sidottu tuo reagointi. Metrit vaikuttavat käytettävään nopeuteen, auto kun on syytä saada tarvittaessa pysähtymään näkyvissä olevalla tieosuudella...

        Normaalin ihmisen reaktionopeus on puolen sekunnin luokkaa, siitä tuo ehdottamani puolen sekunnin minimi. Toki jos reaktiot ovat hitaat vaikkapa iän tai yleisen tyhmyyyden johdosta, on turvaväliä syytä pitää pidempänä. Samoin jos ajaa autolla jossa ei ole jarruja. Tai... Noh, normaaleihin tilanteisiin minä ohjeita annan. Aina ei vain jaksa mainita sitä, että erikoistapaukset on syytä huomioida erikseen.

        Kyllä metrit ovat erittäin merkittäviä, se on nääs sillätavalla että kun poliisisetä tulee paikalle niin se ottaa mitan ja mittaa niitä jarrutusjälkiä, ei se ota sekuntikelloa käteen.


      • metrit.merkitsee kirjoitti:

        Kyllä metrit ovat erittäin merkittäviä, se on nääs sillätavalla että kun poliisisetä tulee paikalle niin se ottaa mitan ja mittaa niitä jarrutusjälkiä, ei se ota sekuntikelloa käteen.

        Miksi ihmeessä poliisisetä tulisi paikalle? Eikä muuten jarrutusjälkiä mittailemalla selviä tasan tarkkaan mitään turvavälistä. Hyvällä tuurilla se, missä kohtaa autot ovat alkaneet jarruttamaan...


      • siksi.se.tulee
        TheRat kirjoitti:

        Miksi ihmeessä poliisisetä tulisi paikalle? Eikä muuten jarrutusjälkiä mittailemalla selviä tasan tarkkaan mitään turvavälistä. Hyvällä tuurilla se, missä kohtaa autot ovat alkaneet jarruttamaan...

        Siksi se tulee paikalle kun sinä tupsautat satasen vauhtia edelläajaneen perälonsteriin 14 metrin turvavälillä, et nimittäin ehdi edes ajatella mitään kun tutkit edellä ajaneen vararengasta.


      • siksi.se.tulee kirjoitti:

        Siksi se tulee paikalle kun sinä tupsautat satasen vauhtia edelläajaneen perälonsteriin 14 metrin turvavälillä, et nimittäin ehdi edes ajatella mitään kun tutkit edellä ajaneen vararengasta.

        Ei liikenteessä tarvitse ajatella, kuin korkeintaan valittavaa reittiä. Jarrun painaminen on automaattinen reaktio yllättäviin tilanteisiin. Samoin kuin esimerkiksi väistäminen. Siinä vaiheessa kun reaktioita liikenteen tapahtumiin pitää vielä ajatella, istuu siinä oikealla puolella autokoulun setä tai täti.

        Minä en pidä muuten minkään metrimäärän turvaväliä (ihmiset eivät osaa arvioida etäisyyksiä kovinkaan hyvin, mutta aikojen arviointi on huomattavasti helpompaa). Puoli sekuntia riittää turvaväliksi, mutta se on hemmetin nihkeä. Ei tarvitse paljoa vilkaista peruutuspeiliin kun ollaan jo lirissä jos jotain tapahtuu. Siksi suosinkin vähintään puolet pidempää 1-2 sekunnin turvaväliä. Opi jo se.

        Millaiset renkaat ja jarrut siinä minun edelläni ajavassa muuten on alla, kun se hidsataa 100 -> 0 km/h instantisti? Noinhan sen täytyy nimittäin olla, jos minä hurautan satasta perään (jos tuollaisia välineitä olisi saatavilla, niin olisi kyllä paikat kovilla siinä edellämenevässä ihan riippumatta siitä, tuleeko joku perään vai ei).


      • siksi.se.tulee
        TheRat kirjoitti:

        Ei liikenteessä tarvitse ajatella, kuin korkeintaan valittavaa reittiä. Jarrun painaminen on automaattinen reaktio yllättäviin tilanteisiin. Samoin kuin esimerkiksi väistäminen. Siinä vaiheessa kun reaktioita liikenteen tapahtumiin pitää vielä ajatella, istuu siinä oikealla puolella autokoulun setä tai täti.

        Minä en pidä muuten minkään metrimäärän turvaväliä (ihmiset eivät osaa arvioida etäisyyksiä kovinkaan hyvin, mutta aikojen arviointi on huomattavasti helpompaa). Puoli sekuntia riittää turvaväliksi, mutta se on hemmetin nihkeä. Ei tarvitse paljoa vilkaista peruutuspeiliin kun ollaan jo lirissä jos jotain tapahtuu. Siksi suosinkin vähintään puolet pidempää 1-2 sekunnin turvaväliä. Opi jo se.

        Millaiset renkaat ja jarrut siinä minun edelläni ajavassa muuten on alla, kun se hidsataa 100 -> 0 km/h instantisti? Noinhan sen täytyy nimittäin olla, jos minä hurautan satasta perään (jos tuollaisia välineitä olisi saatavilla, niin olisi kyllä paikat kovilla siinä edellämenevässä ihan riippumatta siitä, tuleeko joku perään vai ei).

        Eli et ajattele yhtään mitään kun ajat, vai ajatko olleenkaan. No jos kuvitellaan että ajat niin silloin kyllä pitää olla ajatuksetkin toiminnassa.

        Turvavälit edelleenkin määritellään metreissä verrattuna kulloinkin olevaan nopeuteen, ymmärrätkö.

        Ja sitten kun sinun puolen sekunnin turvaväliin lisätään puolet niin eikös se ole vasta reilusti vajaa sekunti (0,75s) ainakin minun laskuopin mukaan, eikä sekään riitä mihinkään, mutta turvavälihän määritellän aina välimatkan (metrien) mukaan, ei ajan. Opi jo.

        Edellä ajava voi pysähtyä kiinteään esteeseen jolloin vauhti satasesta nollaan on heti eikä kohta, ja tuohan on sinulle täysin mahdollista kun ajat 14 metrin turvavälillä.

        Myönnä jo että olet ulkona kuin lintulauta.


      • eka.on.syytön
        TheRat kirjoitti:

        Jesh. Äkillinen siinä mielessä, että takaatulija ei ehdi väistämään. Hidas siinä mielessä, että takaatulija tulee nopeammin. Noita näkee usein ruuhkassa. Nyt sitten kolahti (tästä tai muusta syystä johtuen).

        Eli näet usein tuollaisia peräänajoja ruuhkassa?
        :D
        :D


    • parkkitalon.meininkiä

      Kuvassa oikein näkyy autoja kahdessa kerroksessa

    • treenataan.nyt

      Olisipa siinä ollu mukana vielä kaapunkilaisia.

    • vajakit.laitokseen

      Tuokin kolari olisi vältetty, jos porukka olisi vaihtanut nastarenkaat ajoissa alle.

      • ruuhkakyrpå

        Imemunaa, helsinkin vallanneet juntti maisterit menossa mukana.,.,.


    • kotikonnuilemenossa

      Maalaisjuntithan siellä törmäili.. Siltatyö hidastaa...

      • mikä.oli.syy

        Ei siinä kehä 3:n kohdilla mitään siltatyötä ollut.


      • liikenneseisoousein
        mikä.oli.syy kirjoitti:

        Ei siinä kehä 3:n kohdilla mitään siltatyötä ollut.

        Voi mölli! Lahdenmotarilla on Koivukylänkohdalla!


      • mikä.oli.syy
        liikenneseisoousein kirjoitti:

        Voi mölli! Lahdenmotarilla on Koivukylänkohdalla!

        "Onnettomuuspaikalle moottoritiellä Kehä III:n kohdalle"

        Eli noin 4 kilometriä Koivukylän kohdalle, ei siis todellakaan.


      • mekatsoon

        Seisee jo siinä ja käelyvauhtia ruhka-aikaan..


      • mikä.oli.syy
        mekatsoon kirjoitti:

        Seisee jo siinä ja käelyvauhtia ruhka-aikaan..

        Ei ollut edes ruuhka-aika, iltapäivällä kun liikenne on vielä melko hiljaista. Vai meinaatko että on jo neljän kilometrin kävelyvauhtijono, älä unta nää.


      • näänpäivittäin
        mikä.oli.syy kirjoitti:

        Ei ollut edes ruuhka-aika, iltapäivällä kun liikenne on vielä melko hiljaista. Vai meinaatko että on jo neljän kilometrin kävelyvauhtijono, älä unta nää.

        On jo hesasta asti ,maalaistollo?


      • mikä.oli.syy
        näänpäivittäin kirjoitti:

        On jo hesasta asti ,maalaistollo?

        Siis unta näät päivittäin. Se on kyllä hyvä.


      • rintamaaterikseen
        mikä.oli.syy kirjoitti:

        Siis unta näät päivittäin. Se on kyllä hyvä.

        Takahikijällä sinusta vaikea käsittää.. Raitilla vain sinun ruosteinen fillari.


    • Tuo artikkelissa esitetty 120 metrin turvaväli moottoritienopeuksissa on Suomenkin kaltaisessa erämaassa utopiaa, mutta se ei tarkoita sitä, että turvaväliksi riittäisi 12 metriä.

      Yksi käytännön vinkki nopeassa jonoajossa on se, että pitää pitemmän välimatkan edellä ajavaan, kuin mitä tämä pitää välimatkaa edellään ajavaan. Onpahan itse sitten käytännössä se, jonka perään ajetaan, eikä se perään ajava.

      • toimii-joka-kerta

        Ihan hyvin voi pitää 3-4 sekunnin turvaväli edelläajavaan.


      • toimii-joka-kerta kirjoitti:

        Ihan hyvin voi pitää 3-4 sekunnin turvaväli edelläajavaan.

        Pääkaupunkiseudun liikenteessä silloin valuu jonossa taaksepäin aika haipakkaa, kun eteen väliin kiilaavien takia joutuu ajamaan alinopeutta.

        Matkakaan ei oikein edisty.


    • tsadissa.ei.osata

      Jos ei ole turvaväli kunnossa, niin voi voi.

    • selvä.juttu

      Asuvatko stadilaiset maalla? Maalaisethan ne palaavat joka ilta takaisin maalle. Perjantaina on vielä kiireempi korkkaamaan ne perjantaipullot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe