Kaksoiskonsonantit

ärsyttää

En tiedä, olenko pilkkuiivari, mutta minua ärsyttää kaksoiskonsonanttien virheellinen käyttö.

Sen tulee havainneeksi näissä chattailuissa ja melkein säännöllisesti näissä viesteissä kirjoitetaan puhuttaessa lausutut konsonantit kahtena.

Oletteko tehneet samoja havaintoja? En tiedä, onko asiaa käsitelty, mutta ihan fiksuina ja suomen kieltä hyvin puhuvat ihmiset kirjoittavat väärin!
-Apua, laittakaa kommentteja ja esimerkkejä, minä menen nukkumaan.

14

1110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keplox

Olen valitettavasti samaa mieltä. Kaksoiskonsonantti
      näyttää vulgaarilta ja tuo mieleen eräänkin
      peruskoulujärjestelmän suomenkielenopetuksen
      saavutukset.

Tässä lättäpääkoulussa noudatetaan
      sitä periaatetta, että hyvä kieli on elitistinen juttu
      ja heikentää toisten mahdollisuuksia vaikuttaa
      maailmaan. Esim. Englannissahan puhetapa
      paljastaa puhujan aseman. Suomessa totisesti ei!

Pari hallitusta sitten kemiläinen
      opetusministeri 'alkoi kannattamaan'
      jotakuta asiaa. Se todisti että demokratia
      toteutuu, kun kuka tahansa pääsee ministeriksi.

• pilkkuiivari

Olen aivan otettu tuosta sinun otsikostasi. En tuskin tänä yönä nuku. Kiitos sinulle.

• Angstinen
        pilkkuiivari kirjoitti:

Olen aivan otettu tuosta sinun otsikostasi. En tuskin tänä yönä nuku. Kiitos sinulle.

>En tuskin tänä yönä nuku

Minä olen käyttänyt tuota tuskin-sanaa lähinnä myöntölauseissa. "Tuskin edes nukun tänä yönä" tjsp.

Mitenkähän tuollainen kieltolause sitten pitäisi ymmärtää?

• Takametsien Mies
        Angstinen kirjoitti:

Minä olen käyttänyt tuota tuskin-sanaa lähinnä myöntölauseissa. "Tuskin edes nukun tänä yönä" tjsp.

>Mitenkähän tuollainen kieltolause sitten pitäisi ymmärtää?

en tuskin nuku > eng. 'I don't sleep with pains'

Eikös "tuskin" ole monikon instruktiivi "tuska" sanasta? Eikös sen voi kääntää englanniksi myös "painstakingly"

--
        Tuskin -sanaa voi muuten tutkaella seuraavan mallivirkkeen avulla:

"Lehmät ovat ylettömän viisaita eläimiä."

Ohje: sijoita "tuskin" ylläolevaan virkeeseen eri paikkoihin ja mieti miten virkkeen merkitys muuttuu...

• Iwar van der Pilkku
        Angstinen kirjoitti:

Hädin tuskin nukkuneena sanoisi ruåtsalainen tähän tapaan: "Nöden studerar inte juridik" -Tarkoittaen tietysti, että "hätä ei lue lakia".

"Sielussani tumma laulu helää,
        prkl, Rannanjärvi elää..."

• Et kero, mitä tarkoitat "kaksoiskonsonantien virheelisellä käytöllä". Niinpä jää epäselväksi, miksi halusit päästelä höyryjä.

"Sen tulee havaineeksi näissä chatailuisa ja melkein säännölisesti näissä viesteisä kirjoitetaan puhutaessa lausutut konsonantit kahtena."

Tuosa ei ole mitään tolkua. Luuletko olevasi nyt sätäilemäsä?

Lienetkö selainen, mitä sanotaan troliksi?

Täsä viestisäni en käytänyt yhtään kaksoiskonsonantia, eten vain ärsytäisi sinua. En siis niitäkään kaksoiskonsonanteja, joita käytetään puheesa - selaistahan tunut paheksuvan aivan erityisesti!

• se oli ärsytys

Ja tehosi ainakin sinuun. -Täydellisesti...

• Tõppõ

Eli on väärin että »viesteissä kirjoitetaan puhuttaessa lausutut konsonantit kahtena»

En todella tiedä mitä sanoja tarkoitat mutta meillä ainakin kerrottiin koulussa moneen kertaan
      että suomenkieltä kirjoitetaan kuten puhutaan ja puhutaan kuten kirjoitetaan. Eihän tuo opetus tietenkään pidä ihan paikkansa mutta ehkä joku toteuttaa tätä opetusta käytännössä.

• ja näyttää

En millekkään kirjoitusvirheelle suutu niin paljon, kuin noille virheellisille kaksoiskonsonanteille:

"lueppa" - "ei jääkkään" - "kuullostaa" (muualla kuin keittiössä) - "käyppä" - "tuleppa" ja se pahin: "itsekkin".

Kumpi kampi:
        "en rääkkääkään" vrt. "en rääkkääkkään"?

• Kynsilaukkaaja
        ja näyttää kirjoitti:

En millekkään kirjoitusvirheelle suutu niin paljon, kuin noille virheellisille kaksoiskonsonanteille:

"lueppa" - "ei jääkkään" - "kuullostaa" (muualla kuin keittiössä) - "käyppä" - "tuleppa" ja se pahin: "itsekkin".

Kumpi kampi:
        "en rääkkääkään" vrt. "en rääkkääkkään"?

Vähän samaan kategoriaan kuuluvat keskustelupalstoilta tutut ompa, empä ja kumpa-viritelmät.

• miten väärin

kirjoitetaan. Puhe on tärkeempää.

Cmabrigden yilopitson tuktimusken muakan, ei ole vailä msisä jäjretsyksessä sanan kijraimet ovat, ainoa takreä aisa on, että esnimmäinen ja viimienen kijrain ovat oikelila piakiolla. Loput voiavt olla missä jäjretsyskessä tahasna ja imhinen voi sitli lukea tesktin ongemlitta, koksa aiovt eiävt lue jokaitsa kijraitna eriskeen, vain sanan kokoniasuuetna. Hevletin ällitsyttävää.

• sanotaan

luki-häiriöksi.

• perspektitperseellää

kuinka ihminen voi ärsyyntyä tuollaisista asioista, turhaan aikaas täällä tollasesta jankutat.

• Ärsyyntynyt

Eikö sinulla todellakaan ollut mitään muuta tekemistä kuin kaivaa esille ikivanha, joutava ketju? Täytyy ihmisen olla silloin pitkästynyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe