Niinä vuosikymmeninä, jolloin olin kirkon palveluksessa ennen eläkkeelle pääsyäni en tavannut kertaakaan pappia, joka olisi käsitellyt millään tavalla kadotusta ja mahdollisuutta joutua sinne. Olin ainoa joka kertoi tästä seurakunnalle, ehkä joku muukin, mutta siitä en tiennyt.
Joissakin kirjoituksissa luin tästä aiheesta, mutta ne harvat kirjoittajat olivat, vaikka pappeja, harhauskon vallassa kuvitellen amerikkalaisen evankelikaalisuuden mukaan, että uudestisyntyminen tapahtuu "uskoontulossa". Eivät siis ojentuneet luterilaisen opin mukaan niin kuin pappien enemmistö. Kävin usein kuulemassa muiden pappien saarnoja, mutta he vaikenivat tästä asiasta kuin muuri.
Miksi näin?
Kun kastamme, emme kasta itse, vaan toimimme Jumalan kätenä. Jumala uudestisynnyttää kirkkoon otettavan ja tekee hänet kristityksi. Jokainen kirkon jäsen on uudestisyntynyt kristitty, aivan poikkeuksetta. Ei ole meidän tehtävä ruveta pelottelemaan kristittyjä, vaan opetettava heitä iloitsemaan siitä, että jo ovat. Ulkopuolisiin taas tehoaa paljon enemmän, kun kerromme, mitä hyvää Kristuksella on tarjolla, kuin että pelottelisimme heitä ja saisimme heidät aivan inhoamaan kristinuskoa. Eivät kirkon lähetitkään mene ulkomaille pelottelemaan helvetin tulella, vaan kertomaan, mitä iloa on saatavilla, miten Kristus tarjoaa ilmaista armoaan.
Kuitenkin kaikki papit tietävät, että on myös kadotuksen mahdollisuus. Ihminen voi paatua niin syvästi ja lopullisesti, ettei enää ole tietä takaisin. Puhuin tästäkin mahdollisuudesta, vaikka muut luterilaiset papit vaikenivat aiheesta. Mutta puhuin aiheesta siksi, ettei kukaan kristitty vain luulisi olevansa menossa kadotukseen. Kerroin, että syvä paatumus on sellainen tila, jossa ihminen on aivan välinpitämätön. Jos tuntee pienintäkin kiinnostusta hengellisiin asioihin, ihminen on kasteen armon varassa, hän on pelastettu. Kristityllä ei tule olla vähäisintäkään pelkoa kadotuksesta. Jos kuitenkin on, se varmin merkki siitä, että on pelastettu.
Kerroin myös useasti ja taas useasti, että vain Jumala tuntee sydämet. On suuri ja hirvittävä synti, aivan kauhea, edes epäillä jonkun kristillisyyttä. Naapurikirkossamme, ortodoksisessa, ollaan tästä asiasta hyvin tietoisia. Henkilö, joka epäilee toisen kristillisyyttä, olisi kirkon silmissä aivan syvälle vajonnut. En ole ikinä, en koskaan, kuullut kenenkään ortodoksin tällaista epäilevän.
Taas protestanttisiksi "uskoviksi" itsensä korottavat epäilevät tällaista jatkuvasti, jotkut jopa suoraan sanovat toiselle kristitylle: sinä menet helvettiin. Jumalan aseman ottaminen, sydänten tuntijan rinnalle asettuminen, on valtava synti. Sitä täytyy tehdä totinen parannus. On syytä huutaa ja parkua Kristuksen ristin juuressa: anna minulle itsenikorottajalle raskas syntini anteeksi pyhässä nimessäsi ja kalliissa sovintoveressäsi.
Palstan teko-oppiset eivät selvästikään ole käyneet useasti kirkon sanankuulossa. Niin virheellisiä käsityksiä heillä on kirkon sananjulistuksesta. Ei näköjaan tiedetä, mitä saarnataan ja mitä ei. Kirkko opettaa armoa ja pelastusta.
Myös maamme kauneus on kuva taivaan ihanuudesta:
Oi taivahan pyhä Herra, sä isäimme armias!
Ah, kuink' on sun maasi kaunis, kuink' ihana taivahas!
Sä järveimme säikkyellä suo lempemme tulta vaan!
Oi Herra, intoa anna ain' maatamme rakastamaan!
Oi Herra, intoa anna ain' maatamme rakastamaan!
Zachris Topelius, Kesäpäivä Kangasalla
Kadotuksesta
11
101
Vastaukset 11
"Älkää kadotustuomiota lausuko". Kadotuksesta asiana kyllä voi puhua ja pitääkin puhua ja voroittaa ihmisiä sinne joutumasta.
Mikä se kadotus sitten on? Onko se paikka, mistä "rikas mies ja Lasaruskin puhutaa, vai onko se vain olotila, missä ihminen vain lakkaa olemasta? Itse en ainakaan uskaltaisi jättää sitä arvailujen varaan, vaan ottaisin sen todesta niinkuin Jumalan Sanassa on kirjoitettu.Palautetaanpa mieliin tämä "Rikas mies ja Lasarus" vertaus, josta Jeesus puhui.
Siinä se kyllä ilmoitetaan paikkana, eikä pelkästään että ihmisen tietoisuus vain lakkaa olemasta.
"Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'. Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'." »
- sivusta
Ei ole olemassa mitään "kasteen armoa". Lue Raamattua.
>> papit tietävät, että on myös kadotuksen mahdollisuus
Kerroin, että syvä paatumus on sellainen tila, jossa ihminen on aivan välinpitämätön. <<
Onko se kadotus vain tietoisuuden tyhjiin raukeaminen, eli se joka meitä kaikkia minun mielestäni odottaa? Vain jotain konkreettisempaa, kuten tulimerta tms?Kuten pidämme kuvauksia taivaasta kielikuvina, jotka jollakin tavoin yrittävät ihmiskielin kertoa jotakin uudesta taivaasta ja uudesta maasta, samoin ymmärrämme myös kadotuksesta puhuttavan kielikuvin.
Niin kuin emme usko, että taivas on helmiportteja ja kultakaupunkeja tai vihreitä niittyjä, emme myöskään usko, että kadotus on tunkion, Hinnomin laakson, Gehennan, kaltainen, jossa palaa ikuinen tuli. Kirkko uskoo ja opettaa, että kyse on olemisesta Jumalan luona, tai ilman Jumalaa. Muuta emme tiedä, emmekä tule tämän elämän aikana tietämäänkään. Emme edes tiedä, kiinnostaako kysymys meitä lainkaan, kun olemme Jumalan luona.
Jeesuksen ajan ihmiset tarvitsivat konkreettisempia kielikuvia ymmärtääkseen jotakin. Osa meistä nykyihmisistä on taipuvaisia abstraktimpaan ajatteluun. Kielikuvat voivat johtaa meitä luulemaan väärin, uskomaan tietävämme enemmän, kuin tiedämme.
Siis, emme tiedä.dogmatikos- kirjoitti:
Kuten pidämme kuvauksia taivaasta kielikuvina, jotka jollakin tavoin yrittävät ihmiskielin kertoa jotakin uudesta taivaasta ja uudesta maasta, samoin ymmärrämme myös kadotuksesta puhuttavan kielikuvin.
Niin kuin emme usko, että taivas on helmiportteja ja kultakaupunkeja tai vihreitä niittyjä, emme myöskään usko, että kadotus on tunkion, Hinnomin laakson, Gehennan, kaltainen, jossa palaa ikuinen tuli. Kirkko uskoo ja opettaa, että kyse on olemisesta Jumalan luona, tai ilman Jumalaa. Muuta emme tiedä, emmekä tule tämän elämän aikana tietämäänkään. Emme edes tiedä, kiinnostaako kysymys meitä lainkaan, kun olemme Jumalan luona.
Jeesuksen ajan ihmiset tarvitsivat konkreettisempia kielikuvia ymmärtääkseen jotakin. Osa meistä nykyihmisistä on taipuvaisia abstraktimpaan ajatteluun. Kielikuvat voivat johtaa meitä luulemaan väärin, uskomaan tietävämme enemmän, kuin tiedämme.
Siis, emme tiedä.>> Emme edes tiedä, kiinnostaako kysymys meitä lainkaan, kun olemme Jumalan luona. <<
No pitäkää lystiä.
>> Siis, emme tiedä. <<
Eli kristinusko on sairaasta hanurista. Kiitos!
- jamitäsitte
Vain rahat on kadonnut.
Jos ajatellaan Kristuksen kirkkoa, uskovien yhteisöä, siihen kuulu lapsena kastettuja, ja siihen kuuluu uskovien kasteella kastettuja,saattaapa siihen kuulua kastamattomiakin, näin ainakin itse asian ymmärrän.
En tiedä onko meidän suomalaisten, kantasuomalaisten joukossa ketään, joka ei periaatteessa tietäisi taivaasta ja kadotuksesta. Missä määrin kadotusta on sarnattava on sitten jokaisen saarnaaja mietittävä tykönäsnä, samoin myös muiden Raamatun asioiden kohdalla on mietittävä. Mikä on itselle se luontevin tapa julistaa ja mihin kokee Jumalan kutsuneen, sitä varmaankin julistaa.- mieti.sitä
Lopeta nyt nämä valheet joita täällä jatkuvasti viljelet, ensinnä et ole minkäänasteinen pappi ja toisekseen kirjoitat puutaheinää ja sotket siihen joukkoon joitakin fraasejasi ja loppuun jonkun virrenpätkän.
Etköhän ole valehdellut jo ihan tarpeeksi, yhtään kristittyä et ole pystynyt palstalla vakuuttamaan näistä sekavista horinoistasi, etkä pysty vakuuttamaan.- el.ha
Ainakin minut hän on saanut vakuutettua olevansa Evankeliumin asialla. Mikset sinäkin liittyisi julistamaan Evankeliumia ilosanomana katkerien ja vähättelevien sanojesi sijaan.
Matteuksen evankeliumi:
7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haapaveden upea kurvikuningatar
No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga1091471Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää
WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️91817- 54716
Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin
Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.35711Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja141680Lidilikö Suomussalmelle
Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat37581Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔40561Upeaa Google!
Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö203551Ei makeat pimut sytytä
sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol32546- 61540