Kokeillaanpa uudestaan ku yllapitö pöisti edellisen aloituksen.
Minkälaista autoa suosittelisille opiskelijalla? Tahtoisin halvan,luotettavan ja edullisen auton. Tulee ajettua pitempää matkaa. Auton ulkonäöllä tai merkillä ei ole väliä.
Tässä esimerkkejä mitä olen aikomassa ostaa:
https://www.nettiauto.com/renault/scenic/9160474
https://www.nettiauto.com/lada/111/9111175
https://www.nettiauto.com/citroen/xsara/9147539
https://www.nettiauto.com/peugeot/306/9065287
https://www.nettiauto.com/volkswagen/bora/9178136
Taloudellinen auto opiskelijalle
33
3999
Vastaukset
- EtsiYksilö
Itse lähtisin katsomaan noista tuota Citroen Xsaraa.
Vasta paikan päällä ja pienellä koeajolla sekä kuulemalla moottorin käyntiäänen voi tehdä johtopäätöksiä, kuvat ja kuvakulmat voivat piilottaa paljonkin virheitä.
Siisti, hyvinpidetyn oloinen ulkoasu kolleroi yleensä hyvin muunkin autonhoidon huolellisuuden kanssa, joten se on positiivinen merkki.
Huoltokirja, lohkolämmitin ja kahdet renkaat (huomioi riittävä urasyvyys) on löydyttävä.
Jotain korjattavaa alle 2teur hintaluokan autoissa tulee ihan varmasti eteen, siitä et pääse yli etkä ympäri millään merkillä/mallilla. Tuon hintaluokan autoissa keskittyisin hyvän yksilön etsintään merkistä/mallista riippumatta. Pommeja löytyy joka merkiltä.
Kovin pientä autoa en ostaisi, kerta pidempiä matkoja ajat. Jokin 90-luvun lopun tai 2000-luvun alun pikkukippo ei kyllä ole mieltä ylentävä ajaa isoilla teillä talven liukkailla.
Katsele siis vähintään alemman keskiluokan kokoisia autoja vähintään 1.4-moottorilla, mieluummin kyllä vähintään 1.6.
Jos haluat pelata varman päälle, tarkista auton historiatiedot, yli 3 omistajaa (autoliikkeitä ei lasketa) tai kolarihistoria eivät kuulosta hyvältä: https://www.autorekisteri.fi/
Suosittelen myös auton käyttöä Autotohtorilla http://www.autotohtori.fi/
joita löytyy katsastusasemien yhteydestä. Et ainakaan täyttä pommia mene ostamaan, vaikket autoista mitään itse ymmärtäisikään:)
Tässä muutama alle 2teur ehdokas , joita itse voisin harkita tuosta hintaluokasta.
https://www.nettiauto.com/opel/meriva/9106627
https://www.nettiauto.com/opel/astra/9165300
https://www.nettiauto.com/peugeot/406/9060912
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/9173108
https://www.nettiauto.com/nissan/almera/9165872
https://www.nettiauto.com/nissan/primera/9182337 - DGC
Noista alkuperäisistä ehdokkaista hylkäisin Ladan vähän turhan harvinaisena täälläpäin, saattaa tulla yllättäviä pitovaikeuksia. 306 taas on aika paljon vanhempi kuin muut. Noilla ranskalaisilla on aika hyvä hinta-laatusuhde, johtuen lähinnä mielikuviin perustuvasta aliarvostuksesta.
Jos kuljetustarpeella ei ole väliä, valitsisin ehkä porrasperäisen auton. Ne kun menevät yleensä nykypäivänä huonommin kaupaksi, eli niitä saa halvemmalla ja ovat vanhemman väen suosiossa, voisi löytää sen vanhan liiton malliin pidetyn helmen. Tosin, sitten kun pitää saada jotain isompaa kyytiin, voi tulla ikävä viistoperää tai farkkua. Eikä valikoima ole iso.
2000€ hintaluokasta minä yrittäisin etsiä kakkoskoppaisen Meganen. Mutta niitä ei taida olla Oulun seudulla tarjolla ihan samalla tavalla kuin täällä Helsingissä. Yleisestikin autot ovat etelärannikolla halvempia kuin muualla Suomessa, pidä mielessä jos on asiaa tännepäin. - Komiatykkäämainostaa
Eix ny kukaan linkitä sen vantaalaisen menestyjän myynnissä olevia autoja?
- NaurettavaLiike
Ai sen mäystin?
- 46565745
Tuo "luotettava" karsi vaihtoehdot lähinnä japanilaisiin. Joku tonnin mazda tai toyota varmasti luotettava, tarkista vain perusteellisesti ettei ole paljoa ruostetta alustassa.
Ostin aikoinaan mazda 626 tonnilla kun olin opiskelija, 11 vuotta kesti ennen kuin möin pois, tekniikassa ei juuri mitään vikaa ja aina pääsi perille.- eikauppoja
Tämä karsi vaihtoehdot NOLLAAN:
"Tahtoisin halvan,luotettavan ja edullisen auton."
Yhtälönä lähes lottovoittoon verrattavissa oleva mahdottomuus; tonnin auto kun ei ole koskaan kategoriassa luotettava. Halpa se on, luotettavuus on ihan herran kädessä. - UnohdaKliseet
Yksilöä minäkin kehottaisin etsimään jonkin tietyn merkin/mallin sijaan. Entiset omistajat ja heidän tapansa kohdella autooa vaikuttavat tuollaisessa alle 3-4 teur hintaluokassa paljon enemmän, kuin merkin tai mallin yleinen kestävyys.
Unohda myös puheet japanilaisten ylivertaisesta kestävyydestä. Kyllä niihinkin vikaa tulee ja käyttöosat kuluvat myös niissä kuten muissakin autoissa. Lisänä vielä taipumus herkkään ruostumiseen, joiden korjaaminen huollossa on hyvin kallista. Bonuksena voisi mainita vielä kokoluokkansa heikoimmat ajo-ominaisuudet lähes järjestään.
Se on kyllä totta, että esimerkiksi Toyotan ja Nissanin tapauksessa jostakin syystä wanhan ikäluokan ihmiset ovat olleet niihin kovin mieltyneitä. Tällaiset 5-10tkm taajama-ajoa köröttelevät papat ja mummut tuntuvat niitä pääosin omistavankin ainakin täällä päin missä itse asun. Eikä siinä mitään, varmaankin ihan kelpo autoja tuollaiseen 2-5km kauppaköröttelyyn, pidempään matka-ajoon en itse noita kelpuuttaisi.
Juuri tästä syyystä niitä huolella pidettyjä, vähän ajettuja ja hyvin huollettuja "helmiä" tuntuu löytyvän japanilaisista merkeistä eniten, tosin ruosteelta ei tuokaa käyttö pelasta niitä.
BMW:t todennäköisesti unohtaisin juuri päinvastaisesta syystä.
- Ttyyaa
Minä annan varman vinkin. Kestävä, luja, ketjukoneinen, ei ruostu, 300 000 km saa ajaa kuin tyhjää, erittäin hyvä ajettava, polttoaine kulutus 7-8 l luokkaa ja 1000e saa jo huipun kun autoja tuntee. Saab 9-3 98-02 tai Saab 900 95-97 ilman turboa, on lujaa tekoa ja vielä kun katsoo että on vakionopeudensäädin, ajotietokone, ilmastointi niin halpaa ja varmaa ajoa.
- edesvastuuton_ehdotus
Tuo ketjukone on juurikin se ongelma. Eipä ne yleensä kestä kuin sen 200-250tkm, jonka jälkeen onkin täydellisen jakopäähuollon aika. Se taas tuohon ketjukoneeseen maksaa enemmän kuin aloittajan koko auton osto budjetti, mikäli siis korjaamolla meinaa sen teettää (ja harva kykenee siihen omatoimisesti).
Aika kalliita autoja ovat Saabit muutenkin ylläpitää, ellei sitten ole omasta takaa tiloja rempata ja muutenkin aikamoinen rasvanäppi.
Ilman turboa ovat nuhaisia ja silti kuluttavat tehoihin nähden ronskisti. Taajamassa/kaupungissa 9l/100km on minimi 9-3:lle ja 11-13l/100km 9-5:lle. Turboissa taas huomattavasti enemmän hajoavaa tekniikkaa (joka myös hajoaa iän myötä).
Harraste pelejähän nuo alkavat jo pääosin olla, eivätkä todellakaan sieltä viattomimmasta päästä tai edullisimmasta päästä ylläpito kustannuksia ajatellen.
Eikä varsinkaan autoja pienen budjetin omaavalle opiskelijalle.
Lue tuolta, jos et kirjoittamaani itse usko:
https://foorumi.saabclub.fi/ - Ttyyaa
Tuota jakoketju ongelmaa ei tarvi huolehtia, ne kestää sen 350 tkm ja jos ostat auton jolla 200 tkm mittarissa, ei huolta tuosta.
Mitä tulee Saabin tekniikkaan hyvinkin kestävää.
Kulutus nyt saattaa olla litran enemmän kuin pikkuautoilla, mutta onhan auto ihan eri.
Kulkupuolella nuo 100 hv Focukset ja Nissanit, kyllä Saabin tehot riittävät helposti noiden lukemiin. - Omistanut
Valitettavasti kokemusta löytyy. Saab 9-5 aero ja jakopää poks jo 183tkm, kaikkiineen korjaus teetti aikanaan 2,7 teur!!
Saab-fanaatikot ovat asia erikseen, tarkastelevat kylmiä faktoja SAAB-lasit silmillään.
Eikä siinä mitään, ihan hyviä autojahan ne ovat toimiessaan. Ei noita silti vähävaraiselle opiskelijalle kukaan täysijärkinen suosittele paitsi kenties itsekkäistä syistä:) - Ttyyaa
T7 koneista Saabia nyt ei saakaan ostaa. Puhunkin nyt vanhemmasta koneesta ilman turboa joka 900 94-97 ja 9-3 98-00.
- Chevyrristi
Noista vaihtoehdoista minultakin ääni Xsaralle, miinusääni Scenicille, mikä on epämukavampi pitkällä matkalla ja kuluttaa enemmän. Etuna siinä on tietenkin eniten tilaa, jos uskoo sitä tarvitsevansa.
Toyotalla varmaan ajaisi keskimäärin vähimmällä huolella, jos samanikäisiä samoilla kilometreillä vertaillaan. Vaan koska Toyotat ovat kestävyydestään tunnettuja, niin samanhintaisten vertailussa saattaakin joutua ottamaan 5v ja 100tkm enemmän ajetun Toyotan, jolloin sen parempi kesto ei enää olekaan niin selvää. Ominaisuudet ainakin todennäköisesti huonommat 5v vanhemmassa.
Esimerkiksi tuohon Xsaraan verrattuna halvimmat saman vuoden 2004 alle 200tkm ajetut Corollat maksavat nelinkertaisesti Xsaran verran. Eli Xsaraan jää remonttirahaa 3000e ennen kuin tasoissa Corollan kanssa hinnaltaan ja ominaisuudet saattavat edelleen olla paremmat. Valitsisin ranskiksen, niin epäluotettavia kuin ovatkin ja maineensa ansainneet. Mutta ranskikset eivät ole kauhean ruosteherkkiä, mikä tuossa iässä jo ehkä tekniikan kestoakin tärkeämpää. Aika modernin näköinenkin tuo Xsara.
Ladat on harvinaisia, mutta eiköhän ne ole niin perustekniikkaa, että aina löytyy joku nyrkkipaja huoltamaan. Muuten ei mielipidettä Ladoista, paskoja varmaan, mutta halpojakin.
Vaihtoehdoiksi tarjoaisin myös Chevroleteja. Ne vasta aliarvostettuja tuntuvat olevankin, kun Chevy ja GM vetäytyivät Euroopasta. Sillä ei kuitenkaan tuollaisten tonnin-parin autojen kohdalla ole mitään väliä. Eivät varmasti ole parhaita, mutta kun katsoo minkä ikäistä ja millä kilometreillä saa, niin itse olen ollut tyytyväinen vähän uudempaan. Kuitenkin vuosikymmeniä maailman suurimman autovalmistajan titteliä pitäneen firman tuotteita ja ainakin omani nimenomaan pitkään matka-ajoon huikean hyvä, varmaan paras luokassaan. Kaupunkipyörittelyyn ei niin erinomainen, eikä loista katsastustilastoissa, mutta jos valitsee yksinkertaisella vaparilla ja manuaalilla varustetun, niin viat ovat toivottavasti pieniä ja halpoja. - Chevyrristi
Tuota Volkkaria ei olekaan juuri kommentoitu. Liki 400tkm mittarissa, peräkoukku ja takapenkkikin loppuunkulunut eli raskasta lastia on kuskattu pitkään ja hartaasti,
Volkkareissa ei sitten talvisin toimi etuovet kuin arvalla, takaovet lantinheitolla, mutta peräkontista useimmiten pääsee ryömimään sisään. Toki jos ajat oiiikein pitkää siivua, niin ovet saattavat ehtiä sulamaan. Mikä parasta, saatat päästä sisään, mutta ovi jää joko raolleen tai sitten lukitsee sinut sisään, niin ettet pääse ulos kuin takaovesta. Tai sitten jäät odottelemaan auton lämpeämistä.- ExVagisti
Täältä myös isoin miinus tuolle Volkkarille, älä vaan hyvä ihminen erehdy...!
Parhailta vaikuttivat aloittajan autoista Xsara ja toisen postauksen kaikki vaihtoehdot, Nissanit ehkä pienin varauksin.
- Vieläpä.liikkeestä
Todella hyvän VW Touranin voi saada 1000 eurolla. FSi-ketjukoneella, ei lainkaan kalliita jakohihnan vaihtoja.
- hehhehhee
Mutta miksi ne ovatkaan niin halpoja..? Nytkö löytyi se halpa ja laadukas peli, josta kukaan ei ole kuullutkaan..?
Lue http://www.vagarena.fi/ ja tiedät kyllä miksi! - SepeteusSepe
No just toi ketju on sen ongelma ja ota nyt vielä DSG:llä niin onnellisuus on taattu :)
- KasipätkäVolvo
Älkää nyt ainakaan mitään ranskalaisia tarjotko luotettaviksi autoiksi. Joku vielä kehui Renault Meganea... huh huh. Paskempaa autoa saa hakemalla hakea.
Osta aloittaja Volvo 850 2.4 20V koneella. Yleensä ilmastointi jo löytyy jokaisesta ja muutahan et varmaan kaipaakkaan? Siinä on luotettava auto ja joka pajalla osaavat korjata jos vaikka sattuu jokin nivel vanhuuttaan kulua.- Ajoin850_150-330tkm
Tämä voisi olla ihan hyvä ja turvallinen ostos, kunhan ostaa manuaalina ja ilman turbokonetta.
Tosin mikään täysin viaton ihmelaite ei tuokaan ole, mutta melko hyvin ruostetta kestävä ja moottori melko pitkäikäinen. Kaikenlaista muuta korjattavaa toki on näissäkin. - Sanonpahanvaan
Aloittaja kirjoitti että taloudellinen auto ja sinä tarjoat volvoa :DDDDDDDDD
- KaikkiAlle20LOnVähän
Sanonpahanvaan kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti että taloudellinen auto ja sinä tarjoat volvoa :DDDDDDDDD
Niin? Mikä on mielesi taloudellinen auto?
Onko väliä, syökö jokin auto pari litraa enemmän bensaa kuin toinen?
Volvon 2.4 litrainen bensakone vie matka-ajossa alle 8 litraa, kaupungissa 12-14 litraa riippuen kaasujalasta. Ei ole mielestäni paljon. - Sanonpahanvaan
KaikkiAlle20LOnVähän kirjoitti:
Niin? Mikä on mielesi taloudellinen auto?
Onko väliä, syökö jokin auto pari litraa enemmän bensaa kuin toinen?
Volvon 2.4 litrainen bensakone vie matka-ajossa alle 8 litraa, kaupungissa 12-14 litraa riippuen kaasujalasta. Ei ole mielestäni paljon.Taloudellinen auto on se, jolla kyyti maksaa kilometriä kohden vähiten, jollakin odotetulla mukavuustasolla.
Vanhan auton suurin menoerä on polttoaineenkulutus, joka ei ole volvon vahvuus.
Itse omistan ranskalaisvalmisteisen auton, jonka ympärivuotinen keskikulutus on merkittävästi pienempi kuin volvon matka.ajon kulutus, ja kyyti on parempaa.
Joten pikkasen vaatisi parempia perusteluita volvon kohdalla että saataisiin siitä voittaja. - liiankallista
KaikkiAlle20LOnVähän kirjoitti:
Niin? Mikä on mielesi taloudellinen auto?
Onko väliä, syökö jokin auto pari litraa enemmän bensaa kuin toinen?
Volvon 2.4 litrainen bensakone vie matka-ajossa alle 8 litraa, kaupungissa 12-14 litraa riippuen kaasujalasta. Ei ole mielestäni paljon.No kyllä sillä muuten on väliä aika paljonkin, etenkin budjettiluokassa.
Jos lasketaan ajokilometreiksi 15 000 km/vuosi ja verrataan sekalaisen ajon polttoainekuluja Volvolle 10l/100km tai alemman keskiluokan 1.4/1.6/1.8 kulkineelle 6,5/100km.
Volvon suurempi kulutus tulee maksamaan polttoainekuluina vuositasolla 500-1000 euroa enemmän kuin alemman keskiluokan perusmallin vastaavat kulut.
Aika merkittävä ero mielestäni.
- grgrgerg
Tässä hintaluokassa autot ovat yksilöitä ja merkin tai mallin mukaan ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä mikä on hyvä. Tonnin-kahden autoissa on ehkä se yksi hyvä tusinan romun seassa ja ostajan taito ratkaisee ostaako sen hyvän vai jonkun niistä romuista.
Noista ottaisin Xsaran. Hyvä ajaa pitkääkin matkaa, eikä enää tuotantonsa loppuvaiheilla kärsi lastentaudeista. VTR on myös aika hyvän näköinen ja alustaltaan tavallista Xsaraa jämäkämpi.
Jos huollettu, niin myös jakohihna on vaihdettu 100 000 km kohdalla, mutta tuo pitää tarkastaa.
Vanhat autot kuitenkin ovat yksilöitä, joten aina on muistettava, ettei se oma budjetti saa loppua siihen auton ostohintaan, vaan puskurirahastoa pitää olla reilusti. Kahden tonnin budjetilla tonnin Xsara kaksilla renkailla on O.K.- RanskalaisetItalianotEi
Ranskalainen luotettavaksi autoksi? Hahahahahaaa! Älä nyt paskaa puhu hyvä ihminen!
RanskalaisetItalianotEi kirjoitti:
Ranskalainen luotettavaksi autoksi? Hahahahahaaa! Älä nyt paskaa puhu hyvä ihminen!
Maailma muuttuu, Eskoseni.
Sinä et.- PientäEpätarkkuutta
RanskalaisetItalianotEi kirjoitti:
Ranskalainen luotettavaksi autoksi? Hahahahahaaa! Älä nyt paskaa puhu hyvä ihminen!
ja paskan puhumisen perusteeksi jotakin näyttöä?
- fwefeefe
On ne samat riesat noissa loppupään Xsaroissakin, esim. johtosarjat katkeilee ovien välistä samoin kuin konehuoneestakin, muovi-osat heppoisia, takatukivarsien laakerit hajoaa jne. jne. Pakoputket kulutustavaraa kuten muissakin ikäluokkansa ranskiksissa.
Tietysti yksilöitä ovat nämäkin kuten moneen kertaan jankattu eli siinä missä jossain on nuo kaikki viat, niin toisessa ei mitään. Ostajan pitää tietää mitä ostaa.
Tee-se-itse miehelle ei sen kummempi korjattava kuin muutkaan autot, toki. - Glkgfdhh
Kollimaattori kirjoitti:
Maailma muuttuu, Eskoseni.
Sinä et.No ranskikset eivät kyllä myöskään ole muuttuneet, vaan ovat tuoreimmissakin katsastus- ja muissa luotettavuustilastoissa viimeisiä.
Silti tonnin Xsara voi olla parempi ostos kuin neljän Corolla. Glkgfdhh kirjoitti:
No ranskikset eivät kyllä myöskään ole muuttuneet, vaan ovat tuoreimmissakin katsastus- ja muissa luotettavuustilastoissa viimeisiä.
Silti tonnin Xsara voi olla parempi ostos kuin neljän Corolla.Kyse on hinta/laatusuhteesta, eikä absoluuttisesta laadusta.
12-vuotias Corolla on tuplasti enemmän ajettu vastaavan hintaista Xsaraa, joten rupeaa jo vaikuttamaan.
Kalliit asiat ovat myös Xsarassa kunnossa: moottori, voimansiirto ja korin ruosteenkesto.
Jos ajaa paljon, ei vanhan romun ylläpito ole halpaa millään merkillä.- hehehhe
RanskalaisetItalianotEi kirjoitti:
Ranskalainen luotettavaksi autoksi? Hahahahahaaa! Älä nyt paskaa puhu hyvä ihminen!
Tuosta listasta ranskalaiset on kaikista luotettavimpia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1186229Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631593992Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503325Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4762812Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2761823Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341486- 871416
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1631327Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141283