Kunnia yhdelle rohkeimmista suomalaisista, Arndt Pekuriselle, aseistakieltäytyjälle, jonka rohkeus ja vakaumus oli aikanaan esimerkillistä.
Suomalaisen rauhanliikkeen johtaja ja edelläkävijä Arndt Pekurinen kieltäytyi aseista aikana, jolloin Suomella ei ollut vielä siviilipalveluslakia. Vuosina 1929-1931 hänet tuomittiin toistuvasti vankeuteen. Pekurinen oli valmis työskentelemään varusmiespalvelusta huomattavasti pidemmän aikaa siviilitehtävissä. Hän joutui vakaumuksensa takia Lapuan liikkeen muiluttamaksi ja istui vankilassa yhteensä yli neljä vuotta.
Pekurisen puolesta vedottiin kansainvälisestikin Suomen hallitukseen. Vuonna 1930 puolustusministeri Juho Niukkaselle jätettiin vetoomus, jonka olivat allekirjoittaneet kuusikymmentä brittiparlamentaarikkoa sekä muiden muassa tiedemies Albert Einstein. Osin tämän painostuksen ansioista säädettiin Suomen ensimmäinen siviilipalveluslaki, Lex Pekurinen, huhtikuussa 1931.
Laki oli kuitenkin voimassa vain rauhan aikana. Talvisodan sytyttyä Pekurinen ei luopunut vakaumuksestaan: hänet tuomittiin lähes kolmeksi vuodeksi kuritushuoneeseen. Syksyllä 1941 Pekurinen pääsi ehdonalaiseen vapauteen, mutta hänet lähetettiin rintamalle. Kun hän kieltäytyi ottamasta varusteita, hänet määrättiin teloitettavaksi Suomussalmella. Kaksi ensimmäistä käskyn saanutta sotilasta kieltäytyivät tehtävästä. Sodan jälkeen Pekurisen teloitusta tutkittiin, mutta selvitystyö keskeytettiin. Erno Paasilinna kirjoitti Pekurisen elämästä vuonna 1998 kirjan Rohkeus.
http://www.yle.fi/suuretsuomalaiset/100_suurinta/index.php?top100_id=54&nominee_id=0&place=0&gender=0&alive=0&province=0
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2001_02/pekurinen.html
Suomalainen kollektiivinen häpeä on ollut teloittaa rauhanaktivisti vain aatteensa vuoksi.
Arndt Pekurinen, pasifisti
36
2406
Vastaukset
- tuollainen
Pekurisen murhalla yrittivät parantaa joukkojen "taistelumoraalia". Kaikkea kanssa. Uskon, että tuolla törkeydellä saivat monet ikiajoiksi vihaamaan johtajiaan. Niinhän se oli, että vittumaiset johtajat (omien teloittajat, ym.) kuolivat taistelutilanteissa. Luoti tuli edestä tai takaa, kuka siitä selvän otti.
- -----
Ei ******** voi ihmistä teloittaa vain sen tähden että hän kieltäytyy tappamasta ja itseään tapattamasta. Sen kieltää sekä järki että sydän. Ja silti niin tapahtui. Yksittäistapauksena tuollaisen tuomittavuus on lähes samaa luokkaa kuin juutalaisen kohtalo natsien murhaamana. Ja näistä teloituksista ei paljon puhuta vieläkään.
- Aryan
Niskalaukas tuollaisille.
- onnellinen sivari
Arndt Pekurinen on minulle sankari - mies, joka uskoi aatteeseensa viimeiseen asti, kunnes Suomen valtion toimeenpanemana hänet verisesti teloitettiin.
Esitä vain mielipiteitäsi, mutta muista, että olet vähemmistössä. Sinunlaiset ihmiset - mistä ihmeestä teitä sikiääkin - olette Suomen syöpä, sinä olet pahalaatuinen etäpesaäke.
Sinulla ei ole mitään asiaa tänne palstalle, jollet voi puhua asioista asiallisemmin - lausuntosi ei ole enää kovin kaukana tappouhkauksesta.
Kyse ei ole säälistä, ja kaikkein viimeiseksi sinulta, säälittävältä räkänokalta sellaista kerjäisin. Halusin vain tuoda tämän Suomen historiassa tapahtuneen häikäilemättömän tapon esille, kaikki eivät siitä oikeasti varmasti tiedä.
Kyse on siitä, että Pekurinen teloitettiin vaikka hän edusti rauhanaatetta, hänet tapettiin MIELIPITEEN vuoksi. - realisti
onnellinen sivari kirjoitti:
Arndt Pekurinen on minulle sankari - mies, joka uskoi aatteeseensa viimeiseen asti, kunnes Suomen valtion toimeenpanemana hänet verisesti teloitettiin.
Esitä vain mielipiteitäsi, mutta muista, että olet vähemmistössä. Sinunlaiset ihmiset - mistä ihmeestä teitä sikiääkin - olette Suomen syöpä, sinä olet pahalaatuinen etäpesaäke.
Sinulla ei ole mitään asiaa tänne palstalle, jollet voi puhua asioista asiallisemmin - lausuntosi ei ole enää kovin kaukana tappouhkauksesta.
Kyse ei ole säälistä, ja kaikkein viimeiseksi sinulta, säälittävältä räkänokalta sellaista kerjäisin. Halusin vain tuoda tämän Suomen historiassa tapahtuneen häikäilemättömän tapon esille, kaikki eivät siitä oikeasti varmasti tiedä.
Kyse on siitä, että Pekurinen teloitettiin vaikka hän edusti rauhanaatetta, hänet tapettiin MIELIPITEEN vuoksi.Samaan aikaan muuten tapettiin mielipiteen vuoksi n. 85.000 suomalaista. Heidän mielipiteensä oli se, etteivät he halunneet asua Neuvostoliitossa.
- Jenni
Kyse on siitä, että Pekurinen teloitettiin vaikka hän edusti rauhanaatetta, hänet tapettiin MIELIPITEEN vuoksi."Esitä vain mielipiteitäsi, mutta muista, että olet vähemmistössä"
Tuskimpa vaan... Tässä maassa ei ikinä ole arvostettu siivellä eläjiä.
"Pekurinen teloitettiin ... MIELIPITEEN vuoksi"
Ja paskat, niskuroitsija ja rintamakarkuri hän oli. Jos sota nyt syttyisi ja joku tekisi saman tempun uudestaan, teloitettaisiin hänetkin, 2000-luvulla.
Tarkennuksena: Minulla ei ole rauhanaatetta mitään vastaan, päinvastoin, vaan sitä, että kun muut miehet joutuvat rintamalle tykin ruuaksi, joku hihhuli luulee, ettei hänen tarvitse puolustaa naisia, lapsia ja maataan.
Jos Neuvostoliitto olisi sodan voittanut, olisi ko. hihhuli teloitettu siinäkin tapauksessa, koska hän oli ilmeisen epäilyttävä tyyppi kun ei puolustanut omaa maataan, ja pelkät epäilyt riittikin Neuvostoliitossa kuolemantuomioon. - Reservin vänrikki
Jenni kirjoitti:
"Esitä vain mielipiteitäsi, mutta muista, että olet vähemmistössä"
Ja paskat, niskuroitsija ja rintamakarkuri hän oli. Jos sota nyt syttyisi ja joku tekisi saman tempun uudestaan, teloitettaisiin hänetkin, 2000-luvulla.
Tarkennuksena: Minulla ei ole rauhanaatetta mitään vastaan, päinvastoin, vaan sitä, että kun muut miehet joutuvat rintamalle tykin ruuaksi, joku hihhuli luulee, ettei hänen tarvitse puolustaa naisia, lapsia ja maataan.
Jos Neuvostoliitto olisi sodan voittanut, olisi ko. hihhuli teloitettu siinäkin tapauksessa, koska hän oli ilmeisen epäilyttävä tyyppi kun ei puolustanut omaa maataan, ja pelkät epäilyt riittikin Neuvostoliitossa kuolemantuomioon.Kuule nainen.
Sinä olet pahimman luokan vapaamatkustaja tässä yhteiskunnassa. Sinä leikit prinsessaleikkejäsi ja kuvittelet olevasi jokin etuoikeutettu vapaaherra jota eivät mitkään velvollisuudet koske ja jolle tasa-arvo merkitsee oikeutta noukkia rusinat pullasta.
Mene itse sinne rintamalle ja ota ase käteen ja mene itse kokemaan se sota. Puhu sitten.
Minä olen armeijan käynyt ja tiedän täsmälleen mistä sodassa on kyse. Sota voidaan tiivistää täsmälleen neljään sanaan, ja ne ovat kylmä, nälkä, väsymys ja pelko. Sinusta ei olisi kohtaamaan niitä, mutta silti sinusta on soittamaan suuta Pekurisen tapauksessa.
Niin paljon kun olen itse reservin upseeri, pidän Pekurista todella rohkeana ihmisenä. Hänellä oli selkärankaa puolustaa sitä, minkä hän koki oikeaksi. Puolustusvoimien vika oli siinä, etteivät ne kyenneet kohtelemaan Pekurista älykkäällä tavalla.
Minä olen itse sitä mieltä, ettei sotaan pidä lähettää ensimmäistäkään vastentahtoista eikä sinne pakotettua - sellaisista on vain haittaa, ja olen myös sitä mieltä, että asevelvollisuus on yksi orjuuden muoto. Sotahommat pitäisi hoitaa ammattilaisilla. Olen sitä mieltä, että Suomessa pitäisi olla palkka-armeija, jonne hakeutuvat menevät vapaaehtoisina ja saavat siitä rahaa palkakseen. - xxxxxx
Jenni kirjoitti:
Jos Neuvostoliitto olisi sodan voittanut, olisi ko. hihhuli teloitettu siinäkin tapauksessa, koska hän oli ilmeisen epäilyttävä tyyppi kun ei puolustanut omaa maataan, ja pelkät epäilyt riittikin Neuvostoliitossa kuolemantuomioon.Menee jo provoilukin vähän pitkälle. Nainen kuvittelee voivansa pokkana esittää tuollaisia mielipiteitä. "Tässä maassa ei ikinä ole arvostettu siivellä eläjiä." Mikä itse luulet olevasi? Onko sinulla itsesi tapattamis ja uhraamisvelvollisuus miesten ja lasten puolesta, no eipä ole kuten itsekin toteat. Pitääkö valtio sinun henkeä ja kehoa omaisuutenaan ja tykinruokareservinä, no ei pidä. Siivellä eläjä, loinen!
Miksi helvetissä naapurin miehen pitäisi sinuakin puolustaa? Eipä todellakaan taida olla ainoatakaan syytä... - Aryan
Kyse on siitä, että Pekurinen teloitettiin vaikka hän edusti rauhanaatetta, hänet tapettiin MIELIPITEEN vuoksi.tälle "marttyyrille"? Et vain minulta, mutta muilta? Tuo vain esille tämä "häikäilemätön tappo", kaikki vain eivät tule pitämään sitä "häkäilemättömänä tappona", vaan oikeutena! Jos Pekurinen tapettiin mielipiteidensä vuoksi, niin miten sitten SENSUURI eroaa tästä? Tappo on tietysti rajumpi teko, mutta sensuurilla on täysin sama tarkoitus. Eli kun ns. uusnatsisivuja ei saa linkittää tällekin palstalle, niin tässä tapauksessa tapahtuu myös MIELIPITEIDEN vuoksi sensuuria. Ja sinun tärkein pointtihan oli se, että Pekurinen tapettiin MIELIPITEIDENSÄ vuoksi eikä se, että Pekurinen tapettiin.
- Jenni
Reservin vänrikki kirjoitti:
Kuule nainen.
Sinä olet pahimman luokan vapaamatkustaja tässä yhteiskunnassa. Sinä leikit prinsessaleikkejäsi ja kuvittelet olevasi jokin etuoikeutettu vapaaherra jota eivät mitkään velvollisuudet koske ja jolle tasa-arvo merkitsee oikeutta noukkia rusinat pullasta.
Mene itse sinne rintamalle ja ota ase käteen ja mene itse kokemaan se sota. Puhu sitten.
Minä olen armeijan käynyt ja tiedän täsmälleen mistä sodassa on kyse. Sota voidaan tiivistää täsmälleen neljään sanaan, ja ne ovat kylmä, nälkä, väsymys ja pelko. Sinusta ei olisi kohtaamaan niitä, mutta silti sinusta on soittamaan suuta Pekurisen tapauksessa.
Niin paljon kun olen itse reservin upseeri, pidän Pekurista todella rohkeana ihmisenä. Hänellä oli selkärankaa puolustaa sitä, minkä hän koki oikeaksi. Puolustusvoimien vika oli siinä, etteivät ne kyenneet kohtelemaan Pekurista älykkäällä tavalla.
Minä olen itse sitä mieltä, ettei sotaan pidä lähettää ensimmäistäkään vastentahtoista eikä sinne pakotettua - sellaisista on vain haittaa, ja olen myös sitä mieltä, että asevelvollisuus on yksi orjuuden muoto. Sotahommat pitäisi hoitaa ammattilaisilla. Olen sitä mieltä, että Suomessa pitäisi olla palkka-armeija, jonne hakeutuvat menevät vapaaehtoisina ja saavat siitä rahaa palkakseen.Kuule mies.
Olen myös varusmiespalveluksen suorittanut ja resevin arvo on nykyään jo luutnatti. RUK:n kurssi
209 vuonna 1997. - Reservin vänrikki
xxxxxx kirjoitti:
Menee jo provoilukin vähän pitkälle. Nainen kuvittelee voivansa pokkana esittää tuollaisia mielipiteitä. "Tässä maassa ei ikinä ole arvostettu siivellä eläjiä." Mikä itse luulet olevasi? Onko sinulla itsesi tapattamis ja uhraamisvelvollisuus miesten ja lasten puolesta, no eipä ole kuten itsekin toteat. Pitääkö valtio sinun henkeä ja kehoa omaisuutenaan ja tykinruokareservinä, no ei pidä. Siivellä eläjä, loinen!
Miksi helvetissä naapurin miehen pitäisi sinuakin puolustaa? Eipä todellakaan taida olla ainoatakaan syytä...Se sanoo sitten olevansa Rouva Luutnantti. Että muista vetää luut kasaan ja rouvitella, kun kohtaat.
Sotahullua miestä vastenmielisempi olento on vain sotahullu nainen. - Aryan
Kuule nainen.
Minä olen itse sitä mieltä, ettei sotaan pidä lähettää ensimmäistäkään vastentahtoista eikä sinne pakotettua - sellaisista on vain haittaa, ja olen myös sitä mieltä, että asevelvollisuus on yksi orjuuden muoto. Sotahommat pitäisi hoitaa ammattilaisilla. Olen sitä mieltä, että Suomessa pitäisi olla palkka-armeija, jonne hakeutuvat menevät vapaaehtoisina ja saavat siitä rahaa palkakseen.Naisviha on sairasta. Ei kukaan todella naisia rakastava mies sanoisi noin naiselle. Taidat olla henkisesti sairas!!!
- onnellinen sivari
Aryan kirjoitti:
tälle "marttyyrille"? Et vain minulta, mutta muilta? Tuo vain esille tämä "häikäilemätön tappo", kaikki vain eivät tule pitämään sitä "häkäilemättömänä tappona", vaan oikeutena! Jos Pekurinen tapettiin mielipiteidensä vuoksi, niin miten sitten SENSUURI eroaa tästä? Tappo on tietysti rajumpi teko, mutta sensuurilla on täysin sama tarkoitus. Eli kun ns. uusnatsisivuja ei saa linkittää tällekin palstalle, niin tässä tapauksessa tapahtuu myös MIELIPITEIDEN vuoksi sensuuria. Ja sinun tärkein pointtihan oli se, että Pekurinen tapettiin MIELIPITEIDENSÄ vuoksi eikä se, että Pekurinen tapettiin.
Toivon, että et ole tosissasi.
Et voi selväjärkisenä ihmisenä rinnastaa pasifismia ja uusnatsismia.
Sananvapaus on toki Suomessa voimassa - se on perustuslaillinen oikeus.
Uusnatsismi on taas avoimen rasistinen liike - lue tämän foorumin säännöt, ja huomaat rasistisen tekstin levittämisen täällä olevan KIELLETTYÄ.
Perustuslaissa myös sanotaan selvästi:
"Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Lue nyt vain mielelläsi viestejäni kuin piru Raamattua, niin teet näköjään myös sanavapauden suhteen. Tosiasia on vain, että Pekurisen tappo oli häpeällinen teko Suomen historiassa.
Te Jennyt ja Aryanit olette sairaita yksilöitä, mikäli olette sydämessänne sitä mieltä, että oli oikein ja oikeus tappaa rauhanaatteen mies.
Minä uskon, että armeijan käyneet ihmiset täällä ovat suurimmilta osin samaa mieltä kanssani.
Aseistakieltäytyjille ja sivareille Arndt Pekurinen on esimerkillinen tapaus ihmisestä, jolla oli väkevä usko oikeaan aatteeseen. Rauhaan.
Eläköön Arndt Pekurinen! - keilamaha
Kuule nainen.
Minä olen itse sitä mieltä, ettei sotaan pidä lähettää ensimmäistäkään vastentahtoista eikä sinne pakotettua - sellaisista on vain haittaa, ja olen myös sitä mieltä, että asevelvollisuus on yksi orjuuden muoto. Sotahommat pitäisi hoitaa ammattilaisilla. Olen sitä mieltä, että Suomessa pitäisi olla palkka-armeija, jonne hakeutuvat menevät vapaaehtoisina ja saavat siitä rahaa palkakseen."Niin paljon kun olen itse reservin upseeri"
Valehtelet, koska siviilipalveluskeskuksesta ja vankilasta ei tule reservin upseereita. - Aryan
Toivon, että et ole tosissasi.
Et voi selväjärkisenä ihmisenä rinnastaa pasifismia ja uusnatsismia.
Sananvapaus on toki Suomessa voimassa - se on perustuslaillinen oikeus.
Uusnatsismi on taas avoimen rasistinen liike - lue tämän foorumin säännöt, ja huomaat rasistisen tekstin levittämisen täällä olevan KIELLETTYÄ.
Perustuslaissa myös sanotaan selvästi:
"Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Lue nyt vain mielelläsi viestejäni kuin piru Raamattua, niin teet näköjään myös sanavapauden suhteen. Tosiasia on vain, että Pekurisen tappo oli häpeällinen teko Suomen historiassa.
Te Jennyt ja Aryanit olette sairaita yksilöitä, mikäli olette sydämessänne sitä mieltä, että oli oikein ja oikeus tappaa rauhanaatteen mies.
Minä uskon, että armeijan käyneet ihmiset täällä ovat suurimmilta osin samaa mieltä kanssani.
Aseistakieltäytyjille ja sivareille Arndt Pekurinen on esimerkillinen tapaus ihmisestä, jolla oli väkevä usko oikeaan aatteeseen. Rauhaan.
Eläköön Arndt Pekurinen!Tämä käsite rasismi on jotain sellaista, jota ei sovelleta käytäntöön täysin loogisesti. Nimittäin useat rap-yhtyeet kirjoittavat sanoituksia, joissa lietsotaan vihaa valkoisia kohtaan. Tällaisia sanoituksia voidaan soittaa esim. MTV:llä ja niitä ei pidetä rasistisina. Joten avoin rasistisuus on tosiaan erikoinen käsite, jos perustuslakia voidaan tulkita aina vain mustien hyödyksi. Selkeästi tällaiset mustien rap-vihat pitäisi sensuroida perustuslain mukaan, mutta niin ei kuitenkaan tehdä. Mutta kaikki "uusnatsien" kirjoittelut joutuvat ankaran sensuurin ja vihan kohteiksi. Joten lakia tosiaan tulkitaan tiettyjen ryhmien eduksi. Teidän "hyvien" ihmisten oikeus ei ole kovinkaan johdonmukaista, "uusnatsit" taas eivät ole koskaan väittäneetkään, että olisi jotain muuta oikeutta kuin sitä oikeutta, jossa joku alistaa toisen valtansa alle. Kuten nyt vasemmistolaiset hyökkäävät "valkoisia rasisteja" vastaan, tajuamatta, että he itse ovat valkoisia.
Kuolihan Hitlerkin asiansa puolesta? Mutta et varmaan hirveästi arvosta Hitleriä? Tai niitä jotka liittoutuneet teloitti sodan jälkeen? - Reservin vänrikki
keilamaha kirjoitti:
"Niin paljon kun olen itse reservin upseeri"
Valehtelet, koska siviilipalveluskeskuksesta ja vankilasta ei tule reservin upseereita.Ei tulekaan. Niitä tulee Haminasta. Oli muuten ainoa paikka, jossa armeija todella toimi.
- Reservin vänrikki
Aryan kirjoitti:
Naisviha on sairasta. Ei kukaan todella naisia rakastava mies sanoisi noin naiselle. Taidat olla henkisesti sairas!!!
Tervetuloa vuoteen 2005 ja sukupuoltenväliseen tasa-arvoon. Jos naiset haluavat olla miesten kanssa tasa-arvoisia, niin sietäköön sitten kohtelemista miesten tavoin. Sen luulisi Rouva Luutnantinkin ymmärtävän. Eli joka alkaa mulkkuilemaan, kestäköön sitten myös sitä, että metsä vastaa kuten sinne huutaa.
- Kale
Jenni kirjoitti:
Jos Neuvostoliitto olisi sodan voittanut, olisi ko. hihhuli teloitettu siinäkin tapauksessa, koska hän oli ilmeisen epäilyttävä tyyppi kun ei puolustanut omaa maataan, ja pelkät epäilyt riittikin Neuvostoliitossa kuolemantuomioon.Minkälainen nainen olet jos et osaa kirjoittaa sanaa tuskinpa oikein.
Älä poika huolestu. Kyllä se pippeli kasvaa sieltä läskien alta pois joskus, kun täytät kymmenen. Sitten ehkä tajuat että olet Jere, etkä Jenni - onnellinen sivari
Kale kirjoitti:
Minkälainen nainen olet jos et osaa kirjoittaa sanaa tuskinpa oikein.
Älä poika huolestu. Kyllä se pippeli kasvaa sieltä läskien alta pois joskus, kun täytät kymmenen. Sitten ehkä tajuat että olet Jere, etkä JenniTurha on takertua PIENIIN kirjoitusvirheisiin. Itsekin teen niitä tämän tästä, - huolimattomuuttani - pyrin kyllä kirjoittamaan mahdollisimman oikeaoppista suomea. Täällä on vaikeaa sanoa feikkaako joku, minun on melkeinpä mahdotonta uskoa jotain vm75 -armeijan käynyttä, jos kolmenkymmenen vuoden ikään ehtineenä ei ole oppinut kunnolla kirjoittamaan suomen kieltä - on hyvät syyt epäillä, että kyseinen henkilö ei ole sitä mitä väittää olevansa.
Joku tässä puhuikin itsenäisyyden mittareista: oma kieli on yksi niistä.
Enemmän minua huolettaa nämä kielen raiskaajat, aikuisia ihmisiä jotka puhuvat isänmaasta, mutta tekevät esimerkiksi aivan yksinkertaisia yhdyssanavirheitä. Hävetkää, äidinkielemme on arvokas asia! - pelle
Kuule nainen.
Minä olen itse sitä mieltä, ettei sotaan pidä lähettää ensimmäistäkään vastentahtoista eikä sinne pakotettua - sellaisista on vain haittaa, ja olen myös sitä mieltä, että asevelvollisuus on yksi orjuuden muoto. Sotahommat pitäisi hoitaa ammattilaisilla. Olen sitä mieltä, että Suomessa pitäisi olla palkka-armeija, jonne hakeutuvat menevät vapaaehtoisina ja saavat siitä rahaa palkakseen.Vaikka viestissäsi oli muuten hyviäkin pointteja, tämä lause romutti kaiken uskottavuuden:
"Minä olen armeijan käynyt ja tiedän täsmälleen mistä sodassa on kyse"
Jos olisit ollu sodassa, niin sitten voisit täsmälleen tietää; ei RUK tee vielä kenestäkään kummoista sodan asiantuntijaa.
- kaikki on suhteellista.
Asiat tärkeysjärjestykseen, onnellinen sivari.
Suomi olisi kovin erilainen paikka ilman itsenäisyyttä. Yksikään tämän palstan sivareista ei ole sitä tosiasiaa kommentoinut. Arvostatteko te itsenäisyyttä? Merkitseekö oma kieli, kulttuuri tai oikeusjärjestelmä mitään? Oma valtio?
Mitä toisen maailmansodan taistelut meille jättivät? Rauhan, joka on kestänyt tähän päivään saakka. Puolustusvoimat, jotka takaavat sen meille tulevaisuudessakin.
Pekurinen kieltäytyi torjumasta uhkaa, joka kosketti jokaista suomalaista. Puhuit Pekurisen aatteista, ja kuinka hän kuoli niiden puolesta.
Hän oli pisara meressä. Sotavuosina rintamilla kuoli kymmeniä tuhansia suomalaisia aatteidensa puolesta - ehkä heidän aatteensa eivät olleet niin henkeviä kuin Pekurisen, mutta ei se niiden arvoa vähennä. He puolustivat perhettään, kotejaan, elämänmuotoaan. Pekurisen abstraktit aatteet rauhasta leijuivat jossain kaukana taistelukenttien yläpuolella, saavuttamattomissa.
Oliko oikein teloittaa hänet? Ei. Oliko oikein kieltäytyä aseista aikana, jolloin aseisiin tarttuminen oli ainoa vaihtoehto? Ei.
En usko, että itsenäisellä Suomella oli Pekuriselle suurtakaan merkitystä.
Ja taas joudumme toteamaan, että kaikki on suhteellista. Oliko oikeutettua taistella natseja vastaan, tai oliko oikein kieltäytyä - nyt puhun yleisellä tasolla? Kirjoittiko Einstein vetoomuksia natseja vastaan taistelevien venäläisten tai amerikkalaisten aseistakieltäytyjöiden puolesta?Minkä puolesta sotilas saa tappaa toisen sotilaan? Mikä on taistelemisen arvoista?- Reservin vänrikki
Pekuriselle olisi taatusti löytynyt armeijan tai siviilin organisaatiosta homma, jossa hänen ei olisi tarvinnut tarttua pyssyyn. Vaikkapa palomiehenä.
Pekurisen raahaaminen rintamalle ei ollut mitään muuta kuin puhdasta vittuilua ja natsittamista, eikä sillä ollut mitään muuta funktiota kuin se, että yhteiskunta osoitti olevansa yksilöä voimakkaampi ja liiskaavansa jokaisen yksilön, joka kyseenalaistaa sen arvot. Hänen teloittamisensa oli selkeä osoitus siitä, että valtio katsoo omistavansa oikeuden päättää yksilön elämästä ja kuolemasta ja osoitus siitä, että tositilanteessa ihmisen hengen arvo on sama kuin rotan.
Minä itse en halua joukkueeseeni ketään vastentahtoista enkä ketään tehtävään pakotettua. Sellaisista ei ole kuin haittaa. En halua joukkueeseeni ensimmäistäkään sotamies Riitaojaa, jota saa vain raahata mukana. Pekurisesta ei olisi muuta kuin riesaa. Siksi mieluimmin haluaisin, että tätä maata puolustaisivat ammattilaiset. Minun kaltaiseni amatööri ei tositilanteessa olisi mitään muuta kuin tykinruokaa.
USA teloitti toisen maailmansodan aikana täsmälleen yhden (1) sotilaan karkuruudesta. Hän oli sotamies Eddie Slovik. Hänenkaltaistaan ei olisi ikinä edes pitänyt laittaa armeijaan. - onnellinen sivari
"Suomi olisi kovin erilainen paikka ilman itsenäisyyttä."
Oikeassa olet. Kai sivarikin saa arvostaa heitä, jotka ovat verensä vuodattaneet Suomen hyväksi. Minä olen tämän jo tällä foorumilla ilmaissut ja kunnioitan sotiemme veteraaneja.
Mitä sitten on tämä itsenäisyys meille, mikä on ollut meillä puolustamisen arvoista?
Oma kieli - se meillä vielä on.
Olemme geneettisesti hyvin sisäsiittoinen kansa, meillä on oma kulttuuri, joka on meidän identiteettiämme muokannut. Meillä on ollut Gallen-Kallelat, Sibeliuksemme, Aaltomme.
Sen sijaan me olemme luopuneet omasta valuutasta, ulkomaiset omistavat jo osan joskus niin suomalaiseksi mielletyistä yrityksistä.
Lainsäädäntövaltaa olemme jo luovuttaneet Euroopan Unionille, sen lisäksi yleiseurooppalaista perustuslakia ollaan ajamassa läpi. Perustuslakia. Suomen valtion kulmakiveä.
Pitäisikin kysyä, mitä itsenäisyys on? Onko Suomi enää itsenäinen? Miten te, jotka joka käänteessä puhutte talvisodan ihmeestä, puolustustahdosta ja samassa hengenvedossa nykyajan sivariluusereista - te olette kuitenkin antaneet Suomen lipua kohti eurooppalaista liittovaltiota. Te ette ole juuri korottaneet ääntänne, ette ole nousseet barrikadeille, ja teiltä ollaan viemässä Suomea, jota niin monine arvoineen haluatte puolustaa. Eikö se ole juuri laiskuutta, pelkuruutta?
Voiko sellainen ihminen olla Suomen kansalainen, joka EI MISSÄÄN OLOSUHTEISSA tappaisi ketään? Monet täällä näyttävät olevan sillä kannalla, että jollei ole valmis puolustamaan isänmaataan (=tappamalla), ei ansaitse elää täällä.
Pasifismi idealismina sotien aikaan osoitti äärimmäistä rohkeutta. Ihmisillä pitää olla perusoikeus mielen ilmaisemiseensa. Maailmansodat eivät jättäneet Suomen kansalle paljoakaan valinnanvaraa - ymmärrän kyllä, oma suhtautuminen on hieman ambivalenttia tässä.
Turvallisuuspolitiikan luominen nykyään on muutakin kuin Pasien ja Hornetejen ostoa. Mitä on suomalaisille turvallisuus, ja mitä ovat siihen liittyvät turvallisuusuhat? Olen edelleen sitä mieltä, että suurempi turvallisuuspoliittinen uhka suomelle on ydinonnettomuus Venäjällä kuin suurmittainen vieraan vallan hyökkäys Suomen maaperälle.
Poliittinen ilmasto muuttuu, Euroopan intergroituminen on johtanut vastaliikkeisiin, ääri-ilmiöiden kasvuun, ainakin niistä on enemmän nykyään uutisoitu. Kansallismielisyys saa sairaita mittasuhteita, äärioikeistolaisuus, avoin rasismi on lisääntymässä.
Minusta jokaisella ihmisellä on vapaus omaan ideologiaan, joka ei rajoita toisen oikeuksia eikä alenna toisten ihmisarvoja, minulla on oikeus pasifistisiin näkemyksiin ja aseettomuuden puolustamiseen, minä arvostan niitä ihmisiä jotka ovat valmiita menemään 197 vuorokaudeksi vankilaan vain sen takia, että kieltäytyvät aseista.
"Mitä toisen maailmansodan taistelut meille jättivät? Rauhan, joka on kestänyt tähän päivään saakka. Puolustusvoimat, jotka takaavat sen meille tulevaisuudessakin."
Toinen maailmansota jätti hyvin haperon rauhantilanteen, joka sittemmin muuttui kylmäksi sodaksi ja sai aikaan asevarustelun - rauhaa ylläpidettiin kauhun tasapainolla.
Historiassa saavutettiin piste, jossa on tekniikan keinoin mahdollista tuhota planeetta ydinasein (ironisesti, Einstein oli mukana ydinaseen kehityksessä, peläten natsi-Saksan ehtivän ensin).
"Pekurinen kieltäytyi torjumasta uhkaa, joka kosketti jokaista suomalaista. Puhuit Pekurisen aatteista, ja kuinka hän kuoli niiden puolesta.
Hän oli pisara meressä. Sotavuosina rintamilla kuoli kymmeniä tuhansia suomalaisia aatteidensa puolesta - ehkä heidän aatteensa eivät olleet niin henkeviä kuin Pekurisen, mutta ei se niiden arvoa vähennä. He puolustivat perhettään, kotejaan, elämänmuotoaan. Pekurisen abstraktit aatteet rauhasta leijuivat jossain kaukana taistelukenttien yläpuolella, saavuttamattomissa."
En vähättele muiden aatteita - vaikka olen sivarin suorittanut, olen sitä mieltä, että Suomessa on ollut sellaisia arvoja, joita on tullut suojella, varsinkin kun Suomeen hyökättiin.
Mutta sittenkin, Pekurisen aate oli mitä KONKREETTISIN.
ÄLÄ TAPA.
Ja se aate oli jalo.
---
Pekurisen tapaus johti Suomessa ensimmäisen siviilipalveluslain perustamiseen, Lex Pekurinen, huhtikuussa 1931. - Sivarj
"Arvostatteko te itsenäisyyttä? Merkitseekö oma kieli, kulttuuri tai oikeusjärjestelmä mitään? Oma valtio?"
Itsenäisyys: Toki mutta siitä on enää jäljellä rippeet, päätökset tehdään muualla. Eikä suomettumisen aikakaan järin mahtavaa ollut itsenäisyydestä puhuttaessa.
Oma kieli: Valitettavasti tälläkin palstalla näkee että oma kieli ei ole näillä sankareille edes opettelemisen arvoinen. Itse pyrin kohentamaan ja pitämään kielitaitoni. Ja osaan toki montaa muutakin kieltä.
Kulttuuri: Uskoakseni sivareissa löytyy suhteessa enemmän kulturellia väkeä, taiteden yms alalta, kun perus isänmaallisessa vouhkaajajoukossa. Vastakkainasettelu, myönnän.
Oikeusjärjestelmä: On hyvinkin länsimainen mutta turhan lepsu ja välillä suorastaan lapsellinen. Ei ainakaan tasapuolinen. Nokian sanoin: vaatii kehitystä.
Oma valtio: Valtio muiden rinnalla, menossa kohti valtioliittoa, halusimme tai emme. Toivotaan että valtioliiton lopussa palaamme rauhanomaisesti itsenäiseksi, se vaatii työtä.
Ps. Pekurisen aatoksista voi lukea Paasilinnan kirjasta, löytyy kirjastoista. - Sivarj
Pekuriselle olisi taatusti löytynyt armeijan tai siviilin organisaatiosta homma, jossa hänen ei olisi tarvinnut tarttua pyssyyn. Vaikkapa palomiehenä.
Pekurisen raahaaminen rintamalle ei ollut mitään muuta kuin puhdasta vittuilua ja natsittamista, eikä sillä ollut mitään muuta funktiota kuin se, että yhteiskunta osoitti olevansa yksilöä voimakkaampi ja liiskaavansa jokaisen yksilön, joka kyseenalaistaa sen arvot. Hänen teloittamisensa oli selkeä osoitus siitä, että valtio katsoo omistavansa oikeuden päättää yksilön elämästä ja kuolemasta ja osoitus siitä, että tositilanteessa ihmisen hengen arvo on sama kuin rotan.
Minä itse en halua joukkueeseeni ketään vastentahtoista enkä ketään tehtävään pakotettua. Sellaisista ei ole kuin haittaa. En halua joukkueeseeni ensimmäistäkään sotamies Riitaojaa, jota saa vain raahata mukana. Pekurisesta ei olisi muuta kuin riesaa. Siksi mieluimmin haluaisin, että tätä maata puolustaisivat ammattilaiset. Minun kaltaiseni amatööri ei tositilanteessa olisi mitään muuta kuin tykinruokaa.
USA teloitti toisen maailmansodan aikana täsmälleen yhden (1) sotilaan karkuruudesta. Hän oli sotamies Eddie Slovik. Hänenkaltaistaan ei olisi ikinä edes pitänyt laittaa armeijaan.Olen ollut aina sitä mieltä että reserviupseerikouluun hakeutuu fiksu ja ajatteleva porukka. Heidän kanssaan tulee hyvin toimeen vaikka itse onkin valinnut siviilipalveluksen.
Tämä vahvisti käsitystäni edelleen. - metsähän mennään
En tiedä millä aseilla kolmas maailmasota käydään, mutta tiedän että neljäs käydään tikuilla ja kivillä.
- Albert Einstein
- Reserviläinen
Armeijan käyneenä nostan hattua tuolle Pekuriselle. Mies seisoi asiansa puolesta loppuun saakka.
Olisiko sinusta siihen hyvä sivari ? Lopuksi tämä mies tietysti sai ansionsa mukaan, mikä oikein onkin mutta rohkea oli kaveri ! - Serpico
Suomalainen väärin ymmärretty sankari...Kaikella kunnioituksella RIP!
- Sancta simplicitas
Pekurinen tapatti itsensä ihan tyhmyyttään, olisihan hän voinut linjassa ollessaan ampua iivanasta ohi jos omatunto ei salli ampua kohti vihollissotilasta.
- onnellinen sivari
Et siis lukenut tarkkaan. Perkurisen sankarillisuus ei ollut turhaa, koska hänestä juuri tänäkin päivänä puhumme. Hän sai osaltaan aikaan liikkeen, josta syntyi nykyinen Suomen siviilipalveluslaki.
Sanahelinäsi osoittavat, ettei sinulla ole pienintäkään käsitystä, mitä oli Pekurisen tapauksessa omatunto ja sen äänen viimeiseen asti toteuttaminen. - onnellinen muuten vaan
Et siis lukenut tarkkaan. Perkurisen sankarillisuus ei ollut turhaa, koska hänestä juuri tänäkin päivänä puhumme. Hän sai osaltaan aikaan liikkeen, josta syntyi nykyinen Suomen siviilipalveluslaki.
Sanahelinäsi osoittavat, ettei sinulla ole pienintäkään käsitystä, mitä oli Pekurisen tapauksessa omatunto ja sen äänen viimeiseen asti toteuttaminen."Perkurisen sankarillisuus ei ollut turhaa, koska hänestä juuri tänäkin päivänä puhumme"
Sinä enää hänestä puhut, muut lopettivat jo päiviä sitten. Pekurinen oli turhanpäiväinen hihhuli ja kuoli omantunnonongelmiensa takia, aika paskan hailee hänen kohtalonsa.
- Aleksandra
Asiaan perehtyneinä varmaan tunnettekin Pekurisen moton: 'Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaakkaan.'
Puhutte täällä isänmaallisuudesta ja kodin ja perheen puolustamisesta. Näkeekö kukaan asiaa niin kaukaa, että voisi ihailla Pekurisen tavoitetta väkivallattomasta maailmasta, jossa ihminen voisi olla toiselle muutakin kuin susi? Vai onko kaikessa vain kyse siitä että ei tarvitse mennä armeijaan? Entä voisiko olla mahdollista, että Pekurinen, taistellessaan rauhan puolesta, taisteli myös perheensä paremman tulevaisuuden puolesta?
On ehkä totta että sodan aikana olisi saattanut olla 'tärkeämpää' taistella isänmaan puolesta, mutta en saata ymmärtää mikä hyöty on ollut viedä rintamalle kouluttamaton mies joka ei koskaan ole aseeseen koskenut? Uskon että Pekurisesta olisi ollut enemmän hyötyä esim. väestönsuojelutyössä, johon hän sodan aikana tarjoutuikin.
No, jossittelu ei asiaa miksikään muuta, mutta ehkä toisinaan itse kullakin voisi olla aihetta säätää vastaanotintaan ja lähetintään hieman inhimillisempään, ystävällisempään ja suvaitsevampaan suuntaan.- onnellinen sivari
Monet ihmiset täällä ovat kykenemättömiä nähdä asioita laajemmasta perspektiivistä: rauhanaate on kategorisesti korkeammalla kuin maanpuolustus.
Maanpuolustus on asia, joka ideaalitilanteessa on tarpeeton. Tässä tilanteessa ei nähdä metsää puilta.
Ei sivarin käyminen ole mitään hihhulia. Se on kuitenkin päätös olla tukematta väkivaltakoneistoa, ja jos oikein ajatellaan, niin mitä väärää siinä on?
Sivarius on oman ideologian konkretiaa - ÄLÄ TAPA.
Se on jalo aate, ja minua loukkaa se että te teette sivareista pettureita. Meillä on uskallusta uskoa parempaan.
Nämä asiat täällä tuppaavat olemaan enemmän emotionaalisia kuin rationaalisia. Heti kun sivari 'aukoo päätään' täällä niin ollaan tarjoamassa niskalaukausta. - putkiaivo
Monet ihmiset täällä ovat kykenemättömiä nähdä asioita laajemmasta perspektiivistä: rauhanaate on kategorisesti korkeammalla kuin maanpuolustus.
Maanpuolustus on asia, joka ideaalitilanteessa on tarpeeton. Tässä tilanteessa ei nähdä metsää puilta.
Ei sivarin käyminen ole mitään hihhulia. Se on kuitenkin päätös olla tukematta väkivaltakoneistoa, ja jos oikein ajatellaan, niin mitä väärää siinä on?
Se on jalo aate, ja minua loukkaa se että te teette sivareista pettureita. Meillä on uskallusta uskoa parempaan.
Nämä asiat täällä tuppaavat olemaan enemmän emotionaalisia kuin rationaalisia. Heti kun sivari 'aukoo päätään' täällä niin ollaan tarjoamassa niskalaukausta."Maanpuolustus on asia, joka ideaalitilanteessa on tarpeeton"
Ideaalitilanteessa raha, ruoka, liikennevalot, internet jne. ovat turhia. Milloinkas luulet, että pääset ideaalitilanteeseen, hihhuli? - onnellinen sivari
putkiaivo kirjoitti:
"Maanpuolustus on asia, joka ideaalitilanteessa on tarpeeton"
Ideaalitilanteessa raha, ruoka, liikennevalot, internet jne. ovat turhia. Milloinkas luulet, että pääset ideaalitilanteeseen, hihhuli?Jossain vaiheessa sinunkin vatsasi alkaa kurnia, putkiaivo.
Ideaalitilannetta lähemmäksi päästään, kun luovutaan väkivaltakoneiston tukemisesta. Armeijaan menevät miehet (ja Luoja varjelkoon, naiset) eivät monesti mieti, mitä he syvimmässään haluavat. Suurin osa menee sinnä vain, koska armeijaan mennään, yhteisön paine on kova. Ikään kuin se olisi jonkinlainen jatkumo: koti - koulu - armeija.
Mitä helvettiä täällä puhutaan armeijasta elämän kouluna? Siellä opitaan sotimaan, tappamaan. Minun ei tarvitse sitä hyväksyä. Pelkästään tämän pitäisi olla suurimmalle osalle syy olla menemättä armeijaan. Rauhanaatteen puolesta toimiminen on yksilötasolla suuri panos Suomen turvallisuuden hyväksi.
Minusta on ihan turha tulla selittämään jostain 'velvollisuudentunnosta', minä olen sivarini tehnyt vuonna 2002, minä olen tehnyt mitä minulle on laissa määrätty. Kuka teidän vakaumustanne on mitannut? Olette vain tehneet sen mitä on määrätty ja mitä teidät on uskottu ajattelemaan - ette olisi muuten armeijassa. - Aleksandra
Nämä asiat täällä tuppaavat olemaan enemmän emotionaalisia kuin rationaalisia. Heti kun sivari 'aukoo päätään' täällä niin ollaan tarjoamassa niskalaukausta.Elämän surullisimpia tosiasioita on, että viisaat taipuu typeryyden edessä. Tästä johtuu tyhmyyden maailmanherruus.
- (tuntematon)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532464Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖312124Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt821723Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3071594Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle181486- 1421343
- 701157
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231028Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu111013Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.131000