Marian rukoilu

Sain ystävältä tuliaisena ulkomailta katolisen ruusukon, rukousnauhan. Tietääkseni sillä rukoillaan katolilaista ns. ruusukkorukousta joka löytyy netistäkin, sekä latinaksi että suomeksi. Miten mielestänne sopii luterilaiselle, siinä kun rukoillaan Terve, Maria-rukousta, vaikka kai kaikki rukous lopulta Isälle Jumalalle on suunnattua.

47

505

Vastaukset 47

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sain vahvan tunteen sinusta että olet vakaa ja järkevä, syvästi ja oikein sekä raittiisti uskova ihminen. Nyt vaikuttaisi että olet harhaoppeihin taipuvainen puolipakana.

• No anteeksi jos tuotin pettymyksen.

• näinoletan

Uskoisin kuitenkin että hän on vain kokematon ja siksi on vaarassa sortua marian-palvontaan.

Rukoukset Jumalalle tulisi mennä Jeesuksen kautta - ei kenenkään ihmisen kautta. Ei Marian kuin ei myöskään Joosefin kautta.

• näinoletan kirjoitti:

Uskoisin kuitenkin että hän on vain kokematon ja siksi on vaarassa sortua marian-palvontaan.

Rukoukset Jumalalle tulisi mennä Jeesuksen kautta - ei kenenkään ihmisen kautta. Ei Marian kuin ei myöskään Joosefin kautta.

Iloitsen koska luulenpa että jotakin teen oikein koska sielunvihollista harmittaa ja hän koettelee minua.

• Obadja151cm

Minä seuraan varsinkin naista kauemman aikaa ennen kuin kuvaa alan muodostamaan. "Marialle rukoilu on kai Jumalallle rukoilua" - kommentti ei yllättänyt minua.Kiinnitin huomiota keneltä taskuttäynnäkiviäkö sai kehuja, hymiöiden muodossa. En edelleenkään ylläty siitäkään jos liberaaliksi tmv. kerettiläiseksi paljastuu. Olen näitä iloisia rakkauden lähettiläitä tavannut, jotka muuttuvat yhdestä pinnan painamisesta / raapaisusta , tämä huomiota herättää nyt että " sielunvihollista harmittaa ja koettelee." eli kehen, keihin hän viittaa sielunvihollisenharmituksen tunteiden ilmaisijana/ilmaisijoina.

• Obadja151cm kirjoitti:

Minä seuraan varsinkin naista kauemman aikaa ennen kuin kuvaa alan muodostamaan. "Marialle rukoilu on kai Jumalallle rukoilua" - kommentti ei yllättänyt minua.Kiinnitin huomiota keneltä taskuttäynnäkiviäkö sai kehuja, hymiöiden muodossa. En edelleenkään ylläty siitäkään jos liberaaliksi tmv. kerettiläiseksi paljastuu. Olen näitä iloisia rakkauden lähettiläitä tavannut, jotka muuttuvat yhdestä pinnan painamisesta / raapaisusta , tämä huomiota herättää nyt että " sielunvihollista harmittaa ja koettelee." eli kehen, keihin hän viittaa sielunvihollisenharmituksen tunteiden ilmaisijana/ilmaisijoina.

Liberaaliksi ei kai minua olekaan ennen tituleerattu, kai enempi tiukkapipoksi :)

Kukako on sielunvihollinen? Paholainen ja tietysti kätyrinsä saastaiset henget.

• Obadja151cm
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

Liberaaliksi ei kai minua olekaan ennen tituleerattu, kai enempi tiukkapipoksi :)

Kukako on sielunvihollinen? Paholainen ja tietysti kätyrinsä saastaiset henget.

Kehen, keihin ihmisiin, palstakirjoittajaan/kirjoittajiin viittaus kun mainitset sielunvihollisen olevan harmissaan? En kysynyt sielunvihollisen synonyymia.Tarkennan , koska naisilla on joskus luetun ymmärtämiseen oma muuntologiikkansa tai jokin muu ominaisuus minkä takia viestin sisältö muuttuu naisen aivoissa. ,täsmennys siis tähän etten minäkään ole sinua liberaaliksi havainnut tai sellaiseksi nimittänyt.Keihin viittaat sielunvihollisenharmituksen kanavina, sitä pohdin, en sitä mikä on sielunvihollisen synonyymi.

• Obadja151cm kirjoitti:

Kehen, keihin ihmisiin, palstakirjoittajaan/kirjoittajiin viittaus kun mainitset sielunvihollisen olevan harmissaan? En kysynyt sielunvihollisen synonyymia.Tarkennan , koska naisilla on joskus luetun ymmärtämiseen oma muuntologiikkansa tai jokin muu ominaisuus minkä takia viestin sisältö muuttuu naisen aivoissa. ,täsmennys siis tähän etten minäkään ole sinua liberaaliksi havainnut tai sellaiseksi nimittänyt.Keihin viittaat sielunvihollisenharmituksen kanavina, sitä pohdin, en sitä mikä on sielunvihollisen synonyymi.

Mistä päättelet että olisin nainen? En ole viitannut keihinkään sielunvihollisen kanavina. Mitenköhän siis on luetunymmärrys ja logiikka ja kenellä ;)

• kerropakerro

Mistä päättelet että olisin nainen? En ole viitannut keihinkään sielunvihollisen kanavina. Mitenköhän siis on luetunymmärrys ja logiikka ja kenellä ;)

Oletko nainen? Eikö olisi kätsää jos nimimerkissä ilmenisi sukupuoli?

• kerropakerro kirjoitti:

Oletko nainen? Eikö olisi kätsää jos nimimerkissä ilmenisi sukupuoli?

Kätsääpä hyvinkin. Mutta mitä sinä sillä tiedolla tekisit? Ajatuksia täällä vaihdetaan, ei puhelinnumeroita treffejä ajatellen ;)

• Obadja151cm

Mistä tiedät sielunvihollisen harmistuneen tehtyäsi jotain oikein? Miten ja missä se näkyy eli mistähän sen tiedät ?

• Obadja151cm kirjoitti:

Mistä tiedät sielunvihollisen harmistuneen tehtyäsi jotain oikein? Miten ja missä se näkyy eli mistähän sen tiedät ?

Tahtooko sielunvihollinen muka pelastustamme ja meidän olevan sille vievällä polulla?

• Rukousnauha on esineenä kaunis.
      En tiedä kuinka katoliset rukoilevat, itse en rukoukseen käytä "välineitä" ja rukouksen osoitan Jumalalle. Ajattelen, että Jumalan ja ihmisen välissä on vain välimies , Jeesus Kristus ja muita "välittäjiä" ei tarvita.
      Miten sinä itse asian näet? Voisitko ajatella rukoilevasi Mariaa?

• taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

Taitaa jäädä koristeeksi. Melko monimutkainen tuo ruusukkorukous. Kaunis nauha silti.
        http://katolinen.fi/wp-content/uploads/2014/05/Ruusukko_A5_nettiin.pdf

Jumala salli tämän koetellakseen uskoasi. Rukousnauha on epäilemättä kaunis, ja saattaa olla houkutteleva ajatus lähellä että "onko Jumala todella sanonut ettei pyhiä saa avuksihuutaa?"

Sinua ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus ja viettelys. Jos se nosti sydämeesi ajatuksen että ehkä pyhiä voisi rukoilla, ajatellen että "kaikki pyhille osoitetut rukoukset menevät lopulta Jumalalle" -oletko varma ettei rukousnauha ala takanreunallasi myöhemmin saarnata samaa ja kutsua huutamaan Mariaa avuksi?

• EvLut kirjoitti:

Jumala salli tämän koetellakseen uskoasi. Rukousnauha on epäilemättä kaunis, ja saattaa olla houkutteleva ajatus lähellä että "onko Jumala todella sanonut ettei pyhiä saa avuksihuutaa?"

Sinua ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus ja viettelys. Jos se nosti sydämeesi ajatuksen että ehkä pyhiä voisi rukoilla, ajatellen että "kaikki pyhille osoitetut rukoukset menevät lopulta Jumalalle" -oletko varma ettei rukousnauha ala takanreunallasi myöhemmin saarnata samaa ja kutsua huutamaan Mariaa avuksi?

Takka olisi oikeampi paikka kuin takanreuna.

• Esine on ihan vaan esine...

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Esine on ihan vaan esine...

Se on ihan totta, mutta vain hengessään vahvalle. Kyllä esinekin voi olla heikolle kiusaukseksi ja lankeemukseksi, vaan varmaan aloittaja osaa arvioida itse tilansa.

• EvLut kirjoitti:

Se on ihan totta, mutta vain hengessään vahvalle. Kyllä esinekin voi olla heikolle kiusaukseksi ja lankeemukseksi, vaan varmaan aloittaja osaa arvioida itse tilansa.

Epäilemättä osaa paremmin arvioida oman tilansa kuin me täällä osaamme hänen tilaansa arvioida.

• EvLut kirjoitti:

Eipä ala nauha minulle saarnaamaan. Kiinnosti aihe kun tuon nauhan äkettäin sain. Kun nyt katselin netistä tuon ruusukkorukouksen niin todellakin, melko loitsuja ovat. Mutta itse nauha, eihän se ole kuin helminauha jossa on krusifiksi. Kaunis nauha Kristuksen kuva.

Eipä ala nauha minulle saarnaamaan. Kiinnosti aihe kun tuon nauhan äkettäin sain. Kun nyt katselin netistä tuon ruusukkorukouksen niin todellakin, melko loitsuja ovat. Mutta itse nauha, eihän se ole kuin helminauha jossa on krusifiksi. Kaunis nauha Kristuksen kuva.

Kaunis nauha tosiaan. Olen kyllä ollut huomaavinani, ettei sinun uskosi ihan vähällä horju, joten en ollut huolissani, että alat palvoa Mariaa :)

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Kaunis nauha tosiaan. Olen kyllä ollut huomaavinani, ettei sinun uskosi ihan vähällä horju, joten en ollut huolissani, että alat palvoa Mariaa :)

Ajattelen että ehkäpä todellakin olen ikuisen elämän tiellä koskapa sielunvihollinen yrittää heittää kapuloita rattaisiin :)
        Turha toivo! Kristuksen kanssa ei harhaudu polulta! :)
        Muta nauhan pidän. Paitsi että se on kuten todetua kaunis, muistelen samalla erävoittoa sielunvihollista vastaan.

Ajattelen että ehkäpä todellakin olen ikuisen elämän tiellä koskapa sielunvihollinen yrittää heittää kapuloita rattaisiin :)
        Turha toivo! Kristuksen kanssa ei harhaudu polulta! :)
        Muta nauhan pidän. Paitsi että se on kuten todetua kaunis, muistelen samalla erävoittoa sielunvihollista vastaan.

Tähän sanon Amen

• Kuvainpalvelukielto koskee myös Mariaa eikä yksin pyhimyksiä.

http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=24&t=29

Munkki ja erakko, jonka nimi on Youssef Antoun Makhlouf (1828-1898) – St Charbel, kuoli kirkon kirous päällänsä, koska hän sanoi, ettei saa rukoilla pyhimyksiä vaan Jeesusta.Katso linkki!!
      Muutoin tuo sivusto ei vaikuta kovin terveeltä.

Tuossa kuitenkin profetian ydin :

Munkki ja erakko, jonka nimi on Youssef Antoun Makhlouf (1828-1898) – St Charbel, kuoli kirkon kirous päällänsä, koska hän sanoi, ettei saa rukoilla pyhimyksiä vaan Jeesusta. Kun hän kuoli, hänen muistonsa haluttiin pyyhkiä Libanonin maaperällä ihmisten mielistä. Mutta hän on jättänyt jälkeensä merkillisen profetian. Hän sanoo näin:” Jos on totta, että pyhimysten ansiot ja rukoukset eivät pelasta ketään, vaan Jeesuksen Kristuksen veri, niin minun ruumiini tulee vuotamaan ja valumaan vettä, verta ja öljyä.”

Kun Charbel kuoli, hänet haudattiin. Kolme kuukautta hautaamisen jälkeen, hänen hautavaatteittensa lävitse valui öljyä. Huhtikuussa 1899 tuo ruumis nostettiin monien kirkollisten, korkea-arvoisten katolisten asiantuntijoiden silmien alla haudasta ylös ja huomattiin, että ruumis on itsessänsä aivan kuiva, mutta jostakin välittömästi pinnan luota lähtee liikkeeseen yliluonnollisia öljyvanoja. Katolisen kirkon tutkija, joka tutki asiaa, päätti ettei ilmiö voi olla Jumalasta, koska Charbel oli kerettiläisenä julistanut, että vain Jeesuksen Kristuksen veren kautta pelastutaan. Siksi Charbelin ruumis laitettiin metalliseen laatikkoon ja kirkollisella vaatimuksella hänen ruumiinsa vietiin kellariin.

Seuraavassa vaiheessa sieltä laatikon sisältä alkoi valua öljyn lisäksi myös verta. Sitten kului aikaa ja 1925 Rooman Vatikaani alkoi tutkia ilmiötä ja vainaja otettiin uudestaan sieltä kellarista esille ja arkku avattiin ja ruumis pistettiin auringon kuivatettavaksi siinä toivossa, että tuo öljyn ja veren valuminen loppuisi. Kaksi vuotta Charbelin ruumis oli paavin vaatimuksesta auringon kuivatettavana ja sen kahden vuoden aikana alkoi vielä valua vettä öljyn ja veren lisäksi.

Nyt vuosien mittaan on tapahtunut näin. Vuonna 1927 Charbelin ruumis pistettiin arkkuun. Arkku pistettiin hautaan. Hauta oli tavanmukaisesti kallioluolassa. Vuosia kului. 1948 arkku alkoi valua yli äyräitten. Vettä, verta ja öljyä sekoittui toisiinsa. Joku muisti, että Charbelin testamentissa oli vanha sana, joka puhuu siitä, että tulee tilanne, jolloin kaikki nämä kolme alkavat valua ulos. Kun etsittiin tämä vanha Charbelin testamentti esille, niin siinä luki näin: ” Kun minun veteni, öljyni ja vereni sekoittuvat toisiinsa ja valuvat virtana ulos, on syntynyt se sukupolvi, joka ei kuole ennen kuin Jeesus tulee.”

• Tuo olisi jopa voinut ollakin oikea, Jumalalta tullut profetia kun se todisti ainoastaan Jeesuksen sijaishyvityksestä, mutta viimeinen kappale menee taas hurmahenkien hommiksi ja osoittaa että kyse on väärästä profetiasta.

Sitä päivää ja hetkeä ei tiedä yksikään, paitsi Jumala yksin. Eivät edes enkelit taivaassa. Äläkä ala viisastelemaan päivien ja sukupolvien eroista!

• EvLut kirjoitti:

Tuo olisi jopa voinut ollakin oikea, Jumalalta tullut profetia kun se todisti ainoastaan Jeesuksen sijaishyvityksestä, mutta viimeinen kappale menee taas hurmahenkien hommiksi ja osoittaa että kyse on väärästä profetiasta.

Sitä päivää ja hetkeä ei tiedä yksikään, paitsi Jumala yksin. Eivät edes enkelit taivaassa. Äläkä ala viisastelemaan päivien ja sukupolvien eroista!

Itse asiassa tuossa profetiassa ei ilmoitettu mitään tarkkaa aikaa.

• Luterilainen, eikä varmasti kukaan muukaan kristitty voi rukoilla Mariaa. Jumalaa yksin tulee rukoilla, kolmiyhteistä Jumalaa Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä.

Vaikka pyhien avuksihuutamiset usein esitetään "viattomana" ja "kauniina" tapoina, ne eivät sitä kuitenkaan ole. 1. Käsky sanoo: "Minä olen herra sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia!"

Mitä se on? Se on että ainoastaan Jumalalta pyydetään ja toivotaan sekä rukoillaan kaikkea siunausta, hyvää ja armoa elämäämme, sitä tarkoittaa 1. käsky. Ainoastaan Hänelle osoitetaan palvontaa ja ainoastaan Hänen kauttaan toivotaan siunausta, armoa ja kaikkea mitä tarvitsemme sillä Jumalan palveleminen on juuri sitä että Hän yksi saa olla meidän apumme ja turvamme, jokapäiväisen leivän ja kaiken muun antaja ja vain Häneen yksin me turvaamme kaikissa tarpeissamme.

Osoittaa jumalallisia ominaisuuksia, so. toivoa jotain hyvää, odottaa siunauksia, avuksihuutaa tms. joltain muulta kuin Jumalalta itseltään, on syntiä ja ensimmäistä käskyä vastaan. Tähän asiaan ei tule kysellä vastausta tunteiltaan, ei toisilta ihmisiltä vaan ainoastaan Pyhästä Raamatusta!

Ketään muuta ei kristityn pidä avuksi huutaman maan päällä eikä taivaissa kuin ainoaa Herraa Jumalaa! Varo rukoilemasta edes Herranpyhiä sillä herran enkelikin sanoi:

" Ja minä lankesin hänen (=enkelin) jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. " (Ilm. 19:10)

• muistaMuistaa

Kyllä Marialtakin sopii pyytää esirukouksia, siinä missä keneltä muultakin. Toki siinä täytyy omalla kohdalla miettiä, mitä on mieltä elämästä kuoleman jälkeen, esirukouksien pyytämisestä, jne.. Äärimmäisen tärkeää siis on -- ja ilmeisesti aiheesta on epäselvyyttä -- ettei Mariaa tai ketään muutakaan pyhää tule rukoilla, mutta esirukousten pyytäminen häneltä/heiltä on ihan yhtä perusteltua kuin esirukousten pyytäminen jolta kulta jonka tunnet muutenkin. Esirukoushan tarkoittaa sitä, että joku rukoilee sinun puolestasi, eikä sellaisen pyytämisessä ole mitään pahaa.

Rukousnauha on oivallinen väline, mutta sen kanssa täytyy kans rukoilla vähän eri tavalla. Tarkoitan, et jos on tottunut että rukoilu on pyytämistä tai ylimalkaan tajunnanvirtaa, niin sellaiseen se ei niin sovellu. Mutta sitten taas jos osaat arvostaa Jumalan muistamista, keskittymistä Jumaluuteen ja Jumalalle alistumista, niin sellaisiin rukouksiin se on hyvä kapine. Ihan objektiivisesti voi arvioida että mitä tapahtuu, jos istuu paikallaan ja käy nauhan läpi kymmenenkin kertaa jokaisen helmen kohdalla lausuen yhden rukouksen.. ja vuosien mittaan rukous tulee toistettua tuhansia ja taas tuhansia kertoja. Toisto on tehokeino ja kertaus opintojen äiti -- rukousnauha on oivallinen väline rukouksen sisäistämiseen.

• varosanojas

Mitäs höpötät? Ei kuolleille puhuta. Maria on kuollut.

• muistaMuistaa

Maria on taivaassa. Taivaassa olevat enkelit ja pyhät rukoilevat puolestamme ja toimivat välittäjinämme, huolimatta siitä mitä "uskonpuhdistajat" asiasta opettavat.

--

Ilmestyskirja 8 : Ja tuli eräs muu enkeli ja asettui alttarin ääreen pitäen kultaista suitsutusastiaa, ja hänelle annettiin paljon suitsukkeita pantavaksi kaikkien pyhien rukouksiin kultaiselle alttarille, joka oli valtaistuimen edessä. Ja suitsukkeiden savu nousi pyhien rukousten kanssa enkelin kädestä Jumalan eteen.

Matteus 18: Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.

1. kirje Timoteukselle 2: Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa. Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

--

Toki jos kieltää taivaan ja elämän kuoleman jälkeen ja pitää muiden puolesta rukoilua turhuutena, voi samaan syssyyn myös kieltää Marian, pyhät ja enkelit.

• kerubim

Eihän tuossa ruusukkorukouksessa Marialta pyydetäkään kuin esirukousta mikä on kristitylle täysin soveliasta:

Ruusukon rukoukset
        Apostolinen uskontunnustus
        Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi Neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Ja Pyhään Henkeen, pyhän katolisen kirkon, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.

Isä meidän
        Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille anteeksi velkamme, niin kuin mekin annamme anteeksi velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Aamen.

Terve Maria
        Terve Maria, armoitettu, Herra sinun kanssasi. Siunattu sinä naisten joukossa ja siunattu kohtusi hedelmä Jeesus. Pyhä Maria, Jumalanäiti, rukoile meidän syntisten puolesta nyt ja kuolemamme hetkenä. Aamen.

Kunnia Isälle
        Kunnia Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle, niin kuin oli alussa, nyt on ja aina, iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
        http://henrik.katolinen.fi/ruusukko.html

• äläsörssää
        muistaMuistaa kirjoitti:

Maria on taivaassa. Taivaassa olevat enkelit ja pyhät rukoilevat puolestamme ja toimivat välittäjinämme, huolimatta siitä mitä "uskonpuhdistajat" asiasta opettavat.

--

Ilmestyskirja 8 : Ja tuli eräs muu enkeli ja asettui alttarin ääreen pitäen kultaista suitsutusastiaa, ja hänelle annettiin paljon suitsukkeita pantavaksi kaikkien pyhien rukouksiin kultaiselle alttarille, joka oli valtaistuimen edessä. Ja suitsukkeiden savu nousi pyhien rukousten kanssa enkelin kädestä Jumalan eteen.

Matteus 18: Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.

1. kirje Timoteukselle 2: Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa. Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

--

Toki jos kieltää taivaan ja elämän kuoleman jälkeen ja pitää muiden puolesta rukoilua turhuutena, voi samaan syssyyn myös kieltää Marian, pyhät ja enkelit.

Sörssäät yhteen jakeita joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Ilm. 8 on profetia taivaasta. Matt. 18 ja Tim. 1 kohdissa ei taas puhuta taivaassa olevista (eli heistä jotka ovat kuoleman kautta poistuneet keskuudestamme = kuolleet-verbi) esirukousten kohteina. Onko Maria yhä keskuudessamme? Ei. Onko hän kuollut (verbi)? Kyllä. Saako heihin, jotka ovat kuolleet (verbi) olla yhteydessä? Ei.

On ainoastaan yksi ihminen, kuoleman voittaja, ikuinen Poika Jeesus Kristus, joka on välimiehemme ja johon saamme olla yhteydessä.

• muistaMuistaa

Tai sitten niillä on laajempi merkitys tässä yhteydessä, kuin ymmärrätkään.

Jeesuksen sanat Matteuksen evankeliumissa kertovat, kuten lukuisat profeetatkin, että taivaassa on väkeä katsomassa meidän peräämme. Tuossa Ilmestykirjan jakeessa mainitaan erikseen vielä pyhien rukousten tuleminen suoraan Herralle. Kirjeessä Timoteukselle taas tulee selväksi, että kaikkien puolesta on hyvä rukoilla. Ja miksipä ei pyydettäisi esirukousta siltä, jolla varmasti on läheinen suhden Kristukseen? Niin tavanomaista kuin onkin pyytää ihmisiä rukoilemaan milloin kenenkin puolesta, niin varmasti Marian esirukoukset ovat sellaisia, että ne tulee kuulluksi. Muista, ettei kristitylle ole kuolemaa.

Ja kuten jo toivottavasti tulee selväksi, Mariaa ei tule rukoilla, muttei hän myöskään tarvitse meidän esirukouksiamme.

Jos ajatus Mariasta aiheuttaa jonkinlaista hengenahdistusta, niin rukousnauhaan liittyen vielä todettakoon, että sitä voi käyttää myös muunlaisiin rukouksiin. Aivan kuten tuossa yllä lainataankin tuota katolilaista lähdettä, jossa on muitakin rukouksia, ylistyslauseita, uskontunnustus. Näiden kertaaminen ja hengellisen elämän keskiöön asettaminen ovat kiistatta hyväksi jokaiselle. Vaikka Paavalin kehoitus alituiseen rukoukseen onkin oivallinen, niin erikseen rukoukseen pyhitetty aika on myös perusteltua (sen sijaan että rukoillaan kun siltä tuntuu). Viidenkymmenen helmen läpikäymisessä on osaksi tästäkin kyse, oman ajan, tämän elämän, pyhittämisestä.

• Tuossa on toinen käsky jonka Luther unohti pois käskyistään ja siinä on asia esitetty kokolailla tyhjentävästi.

5. MOOSEKSEN KIRJA
        1. Käsky
        5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

• totuus.esiin.mariasta

Uusi Testamentti ei esitä Mariaa mitenkään hyvässä valossa, noin enimmäkseen. Hän piti poikaansa mieleltään järkkyneenä ja häpesi tämän käytöstä. Toisaalla Jeesus toruu äitiään kun tämä pyytää auttamaan hääväkeä viinin loputtua, jos kohta toteuttaa äitinsä toiveen. Läpi evankeliumien on aistittavissa jännite joka liittyy Jeesuksen epäilyttävään syntyperään, koska Maria mitä ilmeisimmin oli synnyttänyt aviottoman lapsen, ehkä useammankn. Jeesus Nasaretilaisen siittäjä saattoi olla pakan, evankeliumissahan tämän tiimoilta painotetaan pakanain Galileaa. Maria-kultti on siis täysin vailla pohjaa, ainakaan Raamatullista pohjaa.

• katsoEsimerkkiä

Jumalan synnyttäminen on silti sen verran kova juttu, että vaikka palvonta onkin perusteetonta, niin kunnioittaminen on silti paikallaan -- tai ainakin vähättelemisen välttäminen.

• katoton

"Uusi Testamentti ei esitä Mariaa mitenkään hyvässä valossa, noin enimmäkseen. Hän piti poikaansa mieleltään järkkyneenä ja häpesi tämän käytöstä. Toisaalla Jeesus toruu äitiään kun tämä pyytää auttamaan hääväkeä viinin loputtua, jos kohta toteuttaa äitinsä toiveen. Läpi evankeliumien on aistittavissa jännite joka liittyy Jeesuksen epäilyttävään syntyperään, koska Maria mitä ilmeisimmin oli synnyttänyt aviottoman lapsen, ehkä useammankn. Jeesus Nasaretilaisen siittäjä saattoi olla pakan, evankeliumissahan tämän tiimoilta painotetaan pakanain Galileaa. Maria-kultti on siis täysin vailla pohjaa, ainakaan Raamatullista pohjaa."

Mainitsemasi jännite osoittaa vain sen että Maria oli tavallinen ihminen. Hän oli vain saanut erikoisen tehtävän ja lahjan Jumalalta. Jeesus on Jumalan Poika eikä kenenkään pakanan. Katollisilla ja ateisteilla on molemmilla väärä kuva Mariasta.

• avoiminssilmin
        katoton kirjoitti:

"Uusi Testamentti ei esitä Mariaa mitenkään hyvässä valossa, noin enimmäkseen. Hän piti poikaansa mieleltään järkkyneenä ja häpesi tämän käytöstä. Toisaalla Jeesus toruu äitiään kun tämä pyytää auttamaan hääväkeä viinin loputtua, jos kohta toteuttaa äitinsä toiveen. Läpi evankeliumien on aistittavissa jännite joka liittyy Jeesuksen epäilyttävään syntyperään, koska Maria mitä ilmeisimmin oli synnyttänyt aviottoman lapsen, ehkä useammankn. Jeesus Nasaretilaisen siittäjä saattoi olla pakan, evankeliumissahan tämän tiimoilta painotetaan pakanain Galileaa. Maria-kultti on siis täysin vailla pohjaa, ainakaan Raamatullista pohjaa."

Mainitsemasi jännite osoittaa vain sen että Maria oli tavallinen ihminen. Hän oli vain saanut erikoisen tehtävän ja lahjan Jumalalta. Jeesus on Jumalan Poika eikä kenenkään pakanan. Katollisilla ja ateisteilla on molemmilla väärä kuva Mariasta.

Jeesuksesta väännettiin väenväkisin jumala vasta sukupolvia hänen kuolemansa jälkeen. Jeesus Nasaretilainen oli tavallinen ihminen, ja tavallisena ihmisenä hänen varhaiset seuraajansakin häntä pitivät. Tosin Jumala korotti hänet Herraksi ylösnousemuksessa, mutta maanpäällinen Jeesus oli tavallinen ihminen. Tavallisella ihisellä on tavalliset vanhemmat. Jeesuksen isä ei ollut tiedossa, mutta vielä evankeliumeissa on vahva muisto, epämiellyttävä sellainen, etä Jeesus oli pakanan juutalaiselle naiselle siittämä äpärä.

• Spiritismistäyms

Jumalan puheesta Israelille, kuin olisi yhdestä henkilöstä kyse:

5.Mooseksen kirja:
      18:9 Kun tulet siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, niin älä opettele jäljittelemään niiden kansojen kauhistavia tekoja.
      18:10 Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, tahi joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta tai velhoutta,
      18:11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen.
      18:12 Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi.

Saarnaaja:
      9:5 Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu.
      http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=saarn 9&kirjat=kr

Daniel:
      12:1 Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
      12:2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
      12:3 Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.

• GoogIskeeValherauhas

Eli Jaakobin ahdistuksen, Israelin ahdistuksen , aikana tapahtuu ylösnousemusruumiin saamiseni, joko ylöstempauksen tai ylösnousemukseni yhteydessä , silmänräpäyksessä . Olenko ymmärtänyt oikein? Onko Jaakobin ahdistuksen alku missä? USA kääntää selkänsä Israelille tai asettuu muiden maiden kanssa esittämään ryöstövaatimuksia rikkaalle Israelille ?

• UlkopuolellaLahkon
        GoogIskeeValherauhas kirjoitti:

Eli Jaakobin ahdistuksen, Israelin ahdistuksen , aikana tapahtuu ylösnousemusruumiin saamiseni, joko ylöstempauksen tai ylösnousemukseni yhteydessä , silmänräpäyksessä . Olenko ymmärtänyt oikein? Onko Jaakobin ahdistuksen alku missä? USA kääntää selkänsä Israelille tai asettuu muiden maiden kanssa esittämään ryöstövaatimuksia rikkaalle Israelille ?

En voi mitään kovin varmaa näistä lopunajan tapahtumien järjestyksistä esittää omasta puolestani. Ehkä arvailuja ja kysymyksiä mieluummin.

Sakarjan kirjassa selitellään, että muut maat kääntyvät Israelia vastaan. Periaatteessa on jo tämäntyyppisiä asenteita YK:ssa nähty, mutta ei vielä mistään ilmisodasta ole kyse.
        http://www.koivuniemi.com/raamattu/?tila=pikahaku&kokoluku=1&hakuehto=sak 12

Omasta mielestäni kummallista nykyajassa on se, että Venäjä lähti taistelemaan Syyrian suunnalle, kuin olisi Israelille siinä hyödyksi (IS:ää vastaan). Vaikka aiemmin esim. Neuvostoliitto oli enemmän pikemminkin Israelin vastainen. Toki onhan tapahtunut itänaapurissa suuri mullistus, kuin olisi siirrytty kommunismista kapitalismiin ja ateismista kristinuskoon (tai ortodoksisuuteen). Onko nyt Venäjä amerikkalaisempi kuin Amerikka koskaan ollut on? USA on perinteisesti ollut suuri Israelin tukija, mutta Obaman kaudella tilanteeseen tuli muutosta, kun Venäjä lähti Syyriaan päin sotimaan, ja Obama yritti veljeillä Iranin ja muiden muslimien kanssa. Turkki joutui jossain vaiheessa huonompiin väleihin, sekä USA:n että Venäjän kanssa, eli melko huono tilanne oli heillä.

Mutta en tiedä, mitä sopimuksia tai opportunismia tähän tilanteeseen sisältyy. En tiedä, olisiko Dan 11 kuvailemassa Venäjän toimintaa, kun siellä puhutaan Ihanaa maata kohti käymisestä ja vielä etelämmäksi:
        11:41 Hän hyökkää myös Ihanaan maahan, ja monta kaatuu
        http://www.koivuniemi.com/raamattu/?tila=pikahaku&kokoluku=1&hakuehto=dan 11

En tiedä, onko tuolla mitään tekemistä Venäjän kanssa, tai Turkin kanssa, tai onko jo toteutunut jollain tavalla. Esim. kuten Amplified Bible selittää.

11:45 Hän pystyttää hovitelttansa meren ja pyhäkön ihanan vuoren välille

- Puhutaanko tässä kohdassa, että joku asettuu nykyisten palestiinalaispakolaisten alueelle, Jerusalemin temppelivuoren ja rannikon väliin? Eikö tämä kuulosta islamin touhulta tai turkkilaiselta, mieluummin kuin venäläiseltä?

En nyt lueskellut mainitsemiani Raamatun kohtia tästä viestistä, kun en ole aiheesta kiinnostunut, mutta näitä kohtia muistui mieleen. Että liittyvätkö asiaan. En tiedä, onko Venäjän ortodoksisuudessa yhtä suuri Marian palvonta kuin roomalaiskatolisuudessa, jossa palvovat kuin haluaisivat kolminaisuusopin asemesta nelinäisyysopin muodostaa. Kai tämä sivupolku liittyy keskustelun aiheeseen sillä tavalla. Mariaan.

• kristitylle.parempi

Kannattaa ehkä mieluummin kuin ruusukkoa rukoilla Jeesuksen rukousta joka kuuluuu

Herra, Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua, syntistä.

Tähänkin voi käyttää rukousnauhaa, josta sanotaan mm. seuraavaa:

"Rukousnauha on hyvä apuväline Jeesuksen rukouksen lukemiseen. Rukousnauha antaa rukoukseen konkretiaa ja sen vuoksi rukous on koko ajan käsissäsi. Muistat sen helpommin, kun ajatus karkaa ja mieli lähtee vaeltelemaan. Usein näissä rukousnauhoissa on 33, 50 tai 100 solmua/helmeä ja jokaisen kohdalla lausutaan kerran rukouslauselma. Tarkoitus ei ole niinkään laskea rukouksia vaan rytmittää rukoussarjan alkua ja päätöstä. Kun rukousta lausuu rukousnauhan kanssa, ajatus ei harhaile niin helposti ja keskittyminen on helpompaa. Toki jos kyse on varsinaisen rukouspalveluksen toimittamisesta, myös laskemisella on oma sijansa."
      http://ortodoksina.blogspot.fi/2014/06/jeesuksen-rukous-osa-1.html

• 1.Timoteuksen kirje:
      2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

Pyhimykset ja Maria ovat lisäksi vainajia ja vainajien puoleen kääntyminen on
      ankarasti kiellettyä.

• muttamutta

Jeesuskin keskusteli Mooseksen ja Elian kanssa kirkastusvuorella. Kuolleitahan he jo olivat.

• niiinnhäh
        muttamutta kirjoitti:

Jeesuskin keskusteli Mooseksen ja Elian kanssa kirkastusvuorella. Kuolleitahan he jo olivat.

Oletko sinä Jeesus?

• UlkopuolellaLahkon

Luuk:
      20:37 Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
      20:38 Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät.

1.Timoteuksen kirje:
      6:13 Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee.....

(- Siis ihmiset eivät nosta itseään Tuonelasta, eivätkä toisiaan.)

Job:
      7:9 Pilvi häipyy ja menee menojaan; niin myös tuonelaan vaipunut ei sieltä nouse.

(- Ei nouse itsekseen. Jumala saattoi tilapäisesti tehdä ilmestyksen, että Jeesuksen kanssa puhuivat Mooses ja Elia. Tai Saulin kanssa Samuel. Mutta ei sitä Saulille miksikään hyväksi teoksi laskettu.)

1.Aikakirja:
      10:13 Niin kuoli Saul, koska hän oli ollut uskoton Herraa kohtaan eikä ollut ottanut vaaria Herran sanasta, ja myös sentähden, että hän oli kysynyt vainajahengeltä neuvoa,
      10:14 mutta ei ollut kysynyt neuvoa Herralta. Sentähden Herra surmasi hänet ja siirsi kuninkuuden Daavidille, Iisain pojalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      109
      1461
    2. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      91
      817
    3. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      54
      716
    4. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      35
      711
    5. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      141
      680
    6. Lidilikö Suomussalmelle

Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat
      Suomussalmi
      37
      581
    7. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      40
      551
    8. Upeaa Google!

Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö
      Kajaani
      203
      551
    9. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      61
      540
    10. Ei makeat pimut sytytä

sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol
      Ikävä
      32
      536
    Aihe