Kamuttaja katovuosista.

Tästä vuodesta näyttää tulevan melkoinen katovuosi, kun katselee peltoja.
Puimatta on paikoin suurin osa viljasta, ja se mitä on saatu myöhään puitua on rehulaatua, osa ei kelpaa rehuksikaan.
Miten on Lieksan suunnalla?

Onhan Suomessa ollut aikoinaan koviakin katoja kuten 1860- luvulla, silloin oli pahimmat vuodet 1867 - 1868, myös vuodet 1862, 1865 ja 1866 olivat pahoja.
Myöhäinen kesä oli syynä pahimpiin vuosiin.
Silloin kuoli noin 1/7 osa Pielisjärven asukkaista.

Melkein koko vuosikymmen oli katovuosia.

108

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiramontie

      Kamuttajalla kysymyksen asettelu heittää ja pahasti. Täällä päin on viljaa jäänyt peltoon ja paljon, mutta siellä MISSÄ KAMUTTAJA KERTOO ASUVANSA, on viljat puitu jo. Kamuttaja se kyyläilee Lieksan peltoja. Jokos Riikolanpellot on puitu ja vieläkö hanhet siinä asustaa.
      Keksihän URPO taas joku uusi aihe.

      SYYSVILJAT LÄHES PUITU ETELÄ-SUOMESSA
      Ruis on saatu puitua Kymenlaaksossa ja muuallakin Etelä-Suomessa puinnit ovat loppusuoralla (puitu 70-95 %) lukuun ottamatta Satakuntaa, jossa rukiin ja myös syysvehnän puinnit ovat vasta alussa. Pohjois-Savossa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla rukiista on puitu noin puolet, mutta Keski-Suomessa rukiin puinnit ovat vasta alussa. Syysvehnän puinnit ovat edenneet hieman ruista hitaammin. Ainoastaan Kymenlaaksossa syysvehnä on saatu puitua. Pirkanmaalla, Hämeessä ja Etelä-Karjalassa syysvehnästä on puitu noin puolet ja Etelä-Pohjanmaalla reilu kolmannes. Syysviljojen puintikosteudet ovat vaihdelleet 14-30 %. Sateista huolimatta syysviljat ovat pysyneet pääosin hyvin pystyssä.

      • Kuriiri.kuski

        Kertoisitko lähteen mistä lukemat otit? Googletin hieman ja sieltä löytyi aivan eri lukemat kuten myös korjatun viljan laadusta oltiin epätoivoisia ja jos puintikosteus on 30 % niin ei ole todellakaan hyvä. Asun Turussa ja työni takia ajan päivittäin paljon lähinnä Etelä-Suomessa ja näkymät ovat enemmänkin Kamuttajan kuvaaman kaltaisia.


      • elä.vottuu

        Kiramontielle sanon votu votu sinä vaen vottuut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • himpulatt

        Unohtuiko linkki vai eikö sitä ole Kiramontie?


    • 2900Ha

      Täällä etelä Suomessa kyllä viljat puitiin pariviikkoa myöhässä, muttei mitään ihmeellistä ollut. Kaikki peltoalat on puitu. Mitäs se aloittaja oikein hourailee.

      • painu.optikolle

        Et näköjään asu etelä Suomessa tai sinulla on paha likinäkö kun et nää puimattomia peltoja.


    • Kiramontie

      Sattunen asumaan ja tälle kamuttajan kumipäälle laitetaan linkkä Pro Agrian tilastosta 2017.
      KEVÄTVILJOISTA KESKIMÄÄRIN 75 % PUITU
      Kevätviljoista pisimmällä ovat ohran puinnit. Rannikkoalueilla ohrista on puitu 95 % ja muualla Etelä-Suomessa 70-85 %. Pirkanmaalla, osassa Savoa, Keski-Suomessa ja Kainuussa ohrasta on puitu 50-60 %. Ohrasadosta arvioidaan jäävän puimatta hitaan tuleentumisen tai kasvustojen tuhoutumisen vuoksi monilla alueilla 5-15 %, Etelä-Savossa jopa 20 %. Ohrasato arvioidaan määrältään hyväksi Lounais- ja Kaakkois-Suomessa sekä Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Muualla sato on määrältään tyydyttävä lukuun ottamatta osassa Pohjois-Savoa, jossa sato arvioidaan välttäväksi. Syyskuun lopulla puidun ohrasadon laatu vaihtelee suuresti alueittain. Kymenlaaksossa ohrasato arvioidaan laadultaan hyväksi, mutta Etelä-Karjalassa huonoksi. Muualla sadon laatuarviot vaihtelevat välttävästä tyydyttävään. Puintikosteudet ovat vaihdelleet suuresti (18-35 %). Hehtolitrapainot ovat vaihdelleet 60-70 kg/hl (normaali 62-68). Rehuviljakelpoisuus vaihtelee 70-90 %.
      Minkäs takia kamuttaja vaihtoi taas nikeään tyylilleen uskollisesti.

      • herää.räkänokka

        Sinulla ei siis ole linkkiä kukkopoika vai etkö tiedä mitä linkki tarkoittaa. Jos et osaa laittaa niin kerro kyllä me aikuiset autetaan sinua. Kai minäkin olen mielestäsi Kamuttaja tai Tanhio tai joku muu peloistasi.


      • Vai näet minut taas kaikissa kirjoittajissa.
        Sääliksi käy, kyllä elämäsi on raskasta.


      • Hei Kiramontie!
        Minäkin jäin kaipaamaan linkkiä.
        Minä olen sitten Kamuttaja, ja kirjoitan rekisteröitynä.


      • proagria
        kamuttaja kirjoitti:

        Hei Kiramontie!
        Minäkin jäin kaipaamaan linkkiä.
        Minä olen sitten Kamuttaja, ja kirjoitan rekisteröitynä.

        Juttu linkistä on täyttä soopaa tarkistin ProAgrian kaikki asiasta kertovat jutut ja varmistui että Kiramontie valehtelee,


    • vakuutus.ei.korvaa

      Tämän vuoden katokorvauksia on myönnetty keskimäärin 500 euroa yhtä tilaa kohti kymmenien, jopa satojen tuhansien arvoisesta kadon menetyksestä. Oikean suuruinen korvaus olisi pitänyt olla tuhatkertainen vahinkoihin nähden.

    • miksi.taas

      Eikö se ole käsitelty jo kerran että Suomessa ei ole ollut mitään nälänhätää 1800 luvulla

      • Ei käsitelty, mutta kylläkin väitettiin noin.
        Se väite ei perustunut minkäänlaiseen tietoon, olen tarkistanut asian useista eri lähteistä, ja todennut kadon koskettaneen koko Suomea.


    • Aurinko.ja.sade

      Nälänhätä yleensä on siellä, missä ei aurinko paista tarpeeksi, eikä ole lämpöä. Siitä huolimatta joku sivistysvaltio saa aikaan sosiaaliturvan. Näin se on. Lämpimissä maissa on helppoa, kun ei tartte muuta kui banaania laittaa poskeen. On se ihme, että pitää toisten kehittämälle turvalle tulla ronkkimaan. Kun ei itse pysty mihinkään. Saamattomuutta kautta historian kulun.
      Hävettäs ainakin minua. Jos huomaatte koko kommentin moninkertaisen ristiriidan, niin kommentoikaa ristiriidattomasti.

      Kohta pakkasukko;)

    • kiramontie

      Palataan Kamuttajan aloitukseen eikä mennä ohjatusti sivuraiteelle,
      Kamuttaja kyselee Lieksan suunnan suunnan katovahinkoja, jotka hän voi todeta aamulenkillään. Mikäli kykenee liikkeelle.
      Tuolla etelä suomessa ei ole ollut, jossa kamuttaja väittää asuvansa, ei ole ollut aloituksessa mainittua ongelmaa.
      Aloitus kamuttajan osalta on varsinaista sekopään hoohoilua.
      Ota kamuttaja lisää Lidlin olutta ja mene vaikka kyttäämään sittarin parkkipaikoitusta.

      • Voi sinua reppanaa.

        Mitäs mieltä olet, onko nuo 1860- luvun nälänhädät totta vai tarua?
        Sinulla on varmaan jotain tietoakin, vai muutenko vain mökyät?

        Kuinkas kirjoitat noin "etelä suomessa" jos olet maisterisihminen.

        Ei sieltä Lieksasta tosiaankaan näe näitä viljapeltoja, joita paikoin on paljonkin puimatta, paikoin on puitu kaikki.


      • talon.jussi
        kamuttaja kirjoitti:

        Voi sinua reppanaa.

        Mitäs mieltä olet, onko nuo 1860- luvun nälänhädät totta vai tarua?
        Sinulla on varmaan jotain tietoakin, vai muutenko vain mökyät?

        Kuinkas kirjoitat noin "etelä suomessa" jos olet maisterisihminen.

        Ei sieltä Lieksasta tosiaankaan näe näitä viljapeltoja, joita paikoin on paljonkin puimatta, paikoin on puitu kaikki.

        Täällä Pirkanmaalla ainakin on paljon puimatonta paikoin suuret alueet aivan koskematta. Joillain pelloilla näkyy vesikinseisovan joten ainakin täällä on kato selvä. Myös hyvin epätasaista tuleentumista. Kyllä akaikki syys ja lokakuussa puitu eteniin ruis ja lähes kaikki vehnä menee rehuksi ei niistä sakoa löydy.


    • ruuperr

      Sanokaapa se, mistä johtuivat 1800 luvun nälänhädät ja kylmät kesät? Nyt viisaat kehiin.
      Ihminen kun mukamas on maailman kunkku, ei voi sille mitään, kun luontoäiti suuttuu. No niin antaa tulla mielipiteitä. Minä kyllä tiedän.

      • tutkittu.on

        Ne johtuivat tulivuorten syöksemästä tuhkasta, joka viilensi ilmaston Euroopassa auringon estyttyä näkymästä moneen vuoteen.


      • tulivuoria.muka.buahaha

        Syöksy sedmenttiin tulivuorinesi vai oli suomessa< niin paljon tulivuorenpurkauksia.


      • nykyään.tiedetään
        tulivuoria.muka.buahaha kirjoitti:

        Syöksy sedmenttiin tulivuorinesi vai oli suomessa< niin paljon tulivuorenpurkauksia.

        Taas yksi lukihäiriöinen hörhö palstalla. Missä on kerrottu, että Suomessa on ollut tulivuorenpurkauksia?

        Tulivuorten osuutta tunnettuihin ilmastonmuutoksiin on tutkittu paljon. 1860 luvulla tulivuorten tuhka aiheutti Euroopassa useiden vuosien kestävän kylmän jakson. Tämän jälkeen ilmasto on yleisesti ottaen lämmennyt.


    • Nemet

      Kyllä se tuo tulivuoriteoria on hyvin pitkälle oikein. Ei niitä Suomessa tarvii ollakkaan, riittää kun esim. Islannissa on.

      • Täällä etelässä näkyi mennä viikolla punainen aurinko Saharan hiekkamyrskyjen ja Portugalin metsäpalojen takia.


      • sääämies
        rotestimökinpoika kirjoitti:

        Täällä etelässä näkyi mennä viikolla punainen aurinko Saharan hiekkamyrskyjen ja Portugalin metsäpalojen takia.

        ei iltarusko ole mkään punainen aurinko vai noinko huonosti käsitteet on hansakkassa


      • sääämies kirjoitti:

        ei iltarusko ole mkään punainen aurinko vai noinko huonosti käsitteet on hansakkassa

        Höpö höpö sulle sääämies. Aurinko muuttuu maanpinnalta katsottuna punertavaksi kun ilmakehässä on hiukkasia ja epäpuhtauksia. Tahallasiko et ymmärtänyt rotestin tarkoittamaa seikkaa? Savu ja tuhka ilmakehässä aiheuttavat juuri edellä mainitun ilmiön. Muistan kun oli rajan takana muutamia vuosia sitten suuria metsäpaloja. Silloin havaittiin täällä Lieksassakin tuo ilmiö. Myös iltailtarusko oli tavallista värikkäämpi ja punertavampi. Painu sinä käsitteinesi pehkuihin käsittelemään mitä lystää.


      • sääämies kirjoitti:

        ei iltarusko ole mkään punainen aurinko vai noinko huonosti käsitteet on hansakkassa

        Nyt on säämies aivan metsässä, eikä tunnu olevan mikään hanskassa.


    • Arvioni mukaan täällä Lieksassa on yli puolet puimatta. Parin viime päivän aikana on ollut selvästi viime hetken yrityksiä puida viljat pois pellolta, edes rehuksi. Viime yö oli ”kuiva” pakkasyö, ja sitäkin eräät puimamiehet käyttivät hyväkseen. Aamulla tuli parikin Valtraa Tuhteineen vastaan viljalastissa.

      Se, miten tämä kuitenkin liian kostea, puitu vilja, käyttäytyy kuivaamossa, onkin sitten taas toinen juttu. Uskon että on ongelmia senkin kanssa. Ne kuivurit kun eivät ole suunniteltuja kuivaamaan märkää mössöä.

      • nuiva.jätkä

        noo nut sinä' komuuttaja tunnustat asuvasi lieksazssa ja katselet riikolan peltoja


      • nuiva.jätkä kirjoitti:

        noo nut sinä' komuuttaja tunnustat asuvasi lieksazssa ja katselet riikolan peltoja

        Minä asun Lieksassa. Kamuttajan en usko asuvan Lieksassa. Nuiva on nuiva, ja niukkakin, tekemään järkeviä johtopäätöksiä.


      • on.se.höperö
        Katuvankka kirjoitti:

        Minä asun Lieksassa. Kamuttajan en usko asuvan Lieksassa. Nuiva on nuiva, ja niukkakin, tekemään järkeviä johtopäätöksiä.

        Nuiva jätkä taitaa olla hissanmaikk. Tyyli ja hourailu on sama.


      • Nyt puidussa on suuret kuivatuskustannukset, kun on saatava alle 14 % kosteus.
        Laatu tulee olemaan rehuviljan vehnälläkin, ja voi mennä niin ettei kelpaa siihenkään, varsinkin jos home on iskenyt.


      • Katuvankka olet aivan oikeassa, ei märän mössön kuivaus oikein onnistu.
        Kuivatuksessa ei saisi viljankosteusprosentti ja kuivauslämmön summa olla yli 80 astetta.

        Leipäviljalla se on erityisen tärkeä, koska se muuten paistuu lievästi, ja leipoutumisominaisuudet katoaa.
        Eräällä kuivurityypillä summan voi ylittää, mutta ne kuivurit ei ole yleisiä, ja ovat kalliimpia.


      • Katuvankka kirjoitti:

        Minä asun Lieksassa. Kamuttajan en usko asuvan Lieksassa. Nuiva on nuiva, ja niukkakin, tekemään järkeviä johtopäätöksiä.

        Olet aivan oikeassa, en asu Lieksassa.
        Siitä on jo reilusti yli puoli vuosisataa, kun asuin siellä suunnalla.

        Tarkemmin sanottuna en koskaan ole asunut Lieksassa, vaan Pielisjärvellä.


      • vissivankka
        kamuttaja kirjoitti:

        Katuvankka olet aivan oikeassa, ei märän mössön kuivaus oikein onnistu.
        Kuivatuksessa ei saisi viljankosteusprosentti ja kuivauslämmön summa olla yli 80 astetta.

        Leipäviljalla se on erityisen tärkeä, koska se muuten paistuu lievästi, ja leipoutumisominaisuudet katoaa.
        Eräällä kuivurityypillä summan voi ylittää, mutta ne kuivurit ei ole yleisiä, ja ovat kalliimpia.

        Miten voitkaan olla noin ”agronomimainen”. Tiedä en, en utele. Lyhyesti sanottuna, teksti sopivan sävyinen, kasvoja kohtaamatta, on tarpeeksi luotettavaa. Kiitos tästä hetkestä.

        Jatkakaa. Minä löydän nyt sopivan vaaka-asennon, eli menen nukkumaan. Huomenna on vastuuta. Toivottavasti kanto ei ole liian raskas;)

        Tyylikokeilu Veskulta seuraavassa ei ole mieleeni. Mutta menköön nyt tällä kertaa. Olen täysin sanojen takana. Kaikki ei kaikkea miellytä täydellisesti. Vesku kuitenkin, yksi parhaista. Mielestäni.

        https://www.youtube.com/watch?v=gUqgBrgSBYc

        Ja näin minä menen nukkumaan.
        https://www.youtube.com/watch?v=uDtoWU3zaLw

        Ps. Vissi vankka olen. Nyt en viitsi enää kirjautua, joskus katson sen turhaksi vaateeksi.


      • viljelijän.poika
        vissivankka kirjoitti:

        Miten voitkaan olla noin ”agronomimainen”. Tiedä en, en utele. Lyhyesti sanottuna, teksti sopivan sävyinen, kasvoja kohtaamatta, on tarpeeksi luotettavaa. Kiitos tästä hetkestä.

        Jatkakaa. Minä löydän nyt sopivan vaaka-asennon, eli menen nukkumaan. Huomenna on vastuuta. Toivottavasti kanto ei ole liian raskas;)

        Tyylikokeilu Veskulta seuraavassa ei ole mieleeni. Mutta menköön nyt tällä kertaa. Olen täysin sanojen takana. Kaikki ei kaikkea miellytä täydellisesti. Vesku kuitenkin, yksi parhaista. Mielestäni.

        https://www.youtube.com/watch?v=gUqgBrgSBYc

        Ja näin minä menen nukkumaan.
        https://www.youtube.com/watch?v=uDtoWU3zaLw

        Ps. Vissi vankka olen. Nyt en viitsi enää kirjautua, joskus katson sen turhaksi vaateeksi.

        Voisko se olla sittenkin agronomi. Kun meinaan noi tiedot ei ole joka jätkällä hanskassa. On meinatten tosi syvällistä ja yksityiskohtasta. Tai sitten joku maa- ja metsätieteen tohtori tai proffa. En kyllä usko ei täältä Lieksasta sellaisia ole lähtenyt. Kaikki arviot on tehtävä uusiksi jotain on pahasti pielessä. Se kerto olleensa tai lukeneensa alan laborantiksikin mut eihän siellä ole laborantteja.


      • vissivankka kirjoitti:

        Miten voitkaan olla noin ”agronomimainen”. Tiedä en, en utele. Lyhyesti sanottuna, teksti sopivan sävyinen, kasvoja kohtaamatta, on tarpeeksi luotettavaa. Kiitos tästä hetkestä.

        Jatkakaa. Minä löydän nyt sopivan vaaka-asennon, eli menen nukkumaan. Huomenna on vastuuta. Toivottavasti kanto ei ole liian raskas;)

        Tyylikokeilu Veskulta seuraavassa ei ole mieleeni. Mutta menköön nyt tällä kertaa. Olen täysin sanojen takana. Kaikki ei kaikkea miellytä täydellisesti. Vesku kuitenkin, yksi parhaista. Mielestäni.

        https://www.youtube.com/watch?v=gUqgBrgSBYc

        Ja näin minä menen nukkumaan.
        https://www.youtube.com/watch?v=uDtoWU3zaLw

        Ps. Vissi vankka olen. Nyt en viitsi enää kirjautua, joskus katson sen turhaksi vaateeksi.

        Onhan tuota maatalouspuolen tietoakin tullut hankittua, ja viljaa kuivattua.
        Kymmeniä öitä ole valvonut kuivureilla monen eri viljalajin kanssa.

        Sen voin tunnustaa etten ole agronomi enkä agrobaatti.
        Jotain sitäkin alaa sivuavaa olen kyllä yliopistoissa lukenut, esim. dna:han liittyvää, mutta se ei ollut pääaineeni, mutta tarvitsin niitäkin tietoja.


    • Vastakohtaisesti sinun, hissanmaikka, kielenkäyttösi ja lauserakenteittesi tyylittely on lauseen ja virkkeen loppua kohti edetessään jopa hämmästyttävän kuvitteellista ja salakirjoituksen omaista ihmeellistä. Siksi onkin jo eri yhteyksissä tulkittu huvittuneena niukan ja nuivan yhdistelmää puolinerokkaan vaiheen mielenilmasuksisiesi koukeroissa. On sinulla taito ainakin salaiset ajatuksesi peittää jotakuinkin sekasotkuisiksi kielenilmauksiksesi. Joskus harvoin aloitat ihan ymmärrettävin sanarakentein, mutta sitten ei ota selvää edes hieroglyfien tutkijakaan, joistakin loppulauseistasi. Pikku pierussa minäkin muutun vaikeaselkoiseksi, mutta jään kyllä sinulle auttamattomasti ko. asiassa häviölle. Sitä nyt en kovin kadehdi.

      Sitten sekin, että ei ole sinussa ollut miestä kirjautumaan rekisteröidyksi. Vai pitäisikö sanoa sukupuolineutraalia, tämän hullun maailman myötävaikutuksella;) Ottaisit sinäkin joskus sarvesta härkää.

      http://www.imatralainen.fi/artikkeli/222411-sanansa-mittainen-mies

      Mutta katovuosi se nyt on, ja sillä sipuli. 1800-luvulla jos elettäisiin, nälänhätä edessä.

      • väkee.kuolisi

        Kyllä olisi katovuosi ja nälänhätä jos elettäs sitä aikaa.


    • polttaako.yhtään.vai.ei

      Nyt kyllä Kamuttaja pistit pahan koko porukalle. Sinun tietopiirisi todella laaja ja käsittää aivan odottamattomia aloja. Nyt uutena tuli esiin tietoutesi maataloudesta. Se kuva mikä sinusta on täällä muodostunut sai taas aivan uuden värin. En nyt kuitenkaan usko sinun olevan mikään maajussi vaikkakin agronomi.
      Soittelin serkkupojalle joka on oikea agronomi, ja hän varmisti tietosi oikeaksi. mutta arveli ammattisi sivuavan jotenkin elintarvikealaa, tai sitten olet paljon kuivannut viljaa. Olet ehkä maatalosta kotoisin. Oletko ehkä Riikosia.

      • Vastaan joihinkin kysymyksiin.
        En ole Riikosia.
        En ole agronomi.
        En ole maatalosta kotoisin.
        Minulla on kolmen eri alan koulutus, ja yksi niistä todellakin sivuaa elintarviketeollisuutta, mutta en toiminut siinä, jäädessäni eläkkeelle.


    • Täytyy sanoa, että kamu on alansa mestari. Siitä ei enempää.

      Hyviä on sanontoja monta elon viidakossa. Eikä siitäkään enempää.

      Yllättävä uutinen tänään työmatkallani radiota kuunnellessani oli se, että ruissato on parempi kuin vuosiin. Siis mitä uutinen relevoi ja mitä se tarkoitti. Minäkin jotain ymmärrän, mutta tuota en ”rukin” rukiinlaista näkkileipääkään purressani heti ymmärrä?
      Onko teillä tunne, että ei voi kohta luottaa siihen, mihin ennen luotettiin?

      Pro Ruis? Vaatii tarkempaa tutkimusta. Onko takana vakuuttavaa uskottavuutta. Tietenkin voin skeptisenä olla väärässä. Silloin olen anteeksipyynnön velkaa.

      • Oikein kuulit, että rukiista tuli ennätyssato n. 116 milj. kg.
        Siinnä puhutaan määrästä, mutta se ei ole kuin osa totuutta.

        Vuosikulutus on hieman yli 100 milj. kg. joten määrällisesti hieman yli vuosikulutuksen.
        Nythän osa rukiista on tuotu ulkomailta.

        Laatu on kuitenkin se mikä tulee ilmeisesti aiheuttamaan tuontia.
        Jos sako on liian matala, siitä ei voi leipoa leipää.
        Leipään vaaditaan 90 sako, mutta luulen suuren osan sadosta jäävän tuon alle.
        Rukiin sako = leivontakelpoisuus laskee nopeasti sen jälkeen kun se on tuleentunut jos on kostea ilma.
        Huonosta rukiista voi tehdä lähinnä mämmiä tai hapankorppuja,

        Luulen niin, että ruista on tuotava tulevana vuotena.


      • kirjaviisas.nuori
        kamuttaja kirjoitti:

        Oikein kuulit, että rukiista tuli ennätyssato n. 116 milj. kg.
        Siinnä puhutaan määrästä, mutta se ei ole kuin osa totuutta.

        Vuosikulutus on hieman yli 100 milj. kg. joten määrällisesti hieman yli vuosikulutuksen.
        Nythän osa rukiista on tuotu ulkomailta.

        Laatu on kuitenkin se mikä tulee ilmeisesti aiheuttamaan tuontia.
        Jos sako on liian matala, siitä ei voi leipoa leipää.
        Leipään vaaditaan 90 sako, mutta luulen suuren osan sadosta jäävän tuon alle.
        Rukiin sako = leivontakelpoisuus laskee nopeasti sen jälkeen kun se on tuleentunut jos on kostea ilma.
        Huonosta rukiista voi tehdä lähinnä mämmiä tai hapankorppuja,

        Luulen niin, että ruista on tuotava tulevana vuotena.

        Mistä ihmeestä sinulla on tuollainen asiantuntemus. Mikä sinun todellinen ammattisi sitten lieneekin niin varmaan olet siinäkin melko kamu. Täällä on monta jotka ovat alallaan varmasti hyvin päteviä, mutta osaatte kirjoitella melkein vaikka mistä.
        Tällainen uransa alussa oleva nuori ei voi kuin ihailla teitä konkareita, joita on useita. Harmi kun niin monta on lopettanut täällä kirjoittelun.


    • Minä.joka.uskallan

      Jumalat olkoot kiroamatta, sentään. Upposin peltoon totaalisesti, puimurillani, vain ajatukseni siivin. Ei ole helppoa pehmo sateen pellolla puida. Viljankuivaamot rykien kohta lepäävät talven ylikin. Puhaltaen puhalluksettomia. Jyviä. Lennellen mennään vuosien päähän.
      Sampo kymppi. Aikoinaan oli taitoni heinään, ja sen siemeniin. Nyt vain sakoilukuja kehiin;) luvuin;)
      Teistä tulee kohta viljan leipureita.

    • RomahtanutLieksa

      Ei ole näkynyt lieksan pelloilla satoa korjaamassa somaleita mutta keskustassa on olleet notkumassa....on se kiva kun muut tekee sen rahan sinne taikaseinään,,,,,

      • leikkimielikö.totta

        Teistä tulee kohta viljan leipureita.
        Kaikki tuo totta, kuin kaikenlain hyvä kohottaminen. Tiedän.


    • paras.myrsky

      Halaattekos niin pahaa, tai partiolaisen hyvää, Että kaiken sopivan kautta, pennut, ymmärtämään tätä.
      Potentiaali on aina. Niin taito, ymmärrys. Kaikki jota osaamme.
      https://www.youtube.com/watch?v=heJ4E1xHPbY

    • arvatta.paras
      • Minun hyvä kaveri oli Hornettien kouluttaja, ja iso pomo sillä puolella (everstiluutnantti) joka olisi lennättänyt jos olisin sopinut ohjaamoon kunnolla.
        Pienempikokoisia vei joskus.


    • kiven.loristelija

      No. katovuosita tulee hyvän tattoinen ymmärrys . < Täälä? Kuka osaisi keskustella kanssani Vaasan palosta?
      Oliko siellä?

      • Vaasan.kajo

        Suutarin tyttö? Rannalla virran?


    • sir.totuudenetsijä

      Hei onko täällä ketään joka voisi kertoa faktaa onko Kamuttajan tiedot validia kompetenssia vai pelkkää fulaa? Kiramontiekin hiljeni mutta miksi. Mikä on totuus ja mikä on ammatiltaan sir Kamuttaja.

      • Voi sanoa, että faktaa on.
        Ammatista en sano mitään, pitäisi jo jotain arvata aika lähelle, koska olen vihjeitä tiputellut pitkin matkaa.
        Kaiken lisäksi ne kaikki ovat olleet totta.


    • Ammateistaan hän on antanut moniakin vihjeitä, henkilöllisyys jäänee selvittämättä.
      Sen verran uskon että hän asuu tuossa naapurikaupungissa.

      • Mitä mieltä ole, pitäisikö meidän kaivaa lumikengät esille aamuksi?


      • sama.olette
        kamuttaja kirjoitti:

        Mitä mieltä ole, pitäisikö meidän kaivaa lumikengät esille aamuksi?

        No kerro markku paljonko Lieksassa tuli lunta vai vastaako protesti tai wanha.


      • sama.olette kirjoitti:

        No kerro markku paljonko Lieksassa tuli lunta vai vastaako protesti tai wanha.

        Lieksassa ei ole satanut lunta vielä montakaan hiutaletta. Nyt perjantaiaamuna on pari astetta pakkasta ja hyvä pihan siistimispäivä edessä. Viikonloppuna saattaa ennusteen mukaan ensilunta olla tiedossa.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Lieksassa ei ole satanut lunta vielä montakaan hiutaletta. Nyt perjantaiaamuna on pari astetta pakkasta ja hyvä pihan siistimispäivä edessä. Viikonloppuna saattaa ennusteen mukaan ensilunta olla tiedossa.

        Vai ollaan me edellä teitä siellä pohjosessa.

        Tänne tuli kyllä hirmusesti, ja se oli hyvin märkää raskasta lunta.
        Minäkin oli eilen suvun varhaisnuorille tekemässä lumilinnaa, ja liukumäkeä tontilta viereiselle pellolle (entiselle pellolle).

        Kävin myös katsomassa miten liikenne moottoritiellä sujuu, no sujuihan se nopeudella 50 - 60 km/h.
        Onneksi vaihdoin sunnuntaina talvirenkaat, kunnon nastat.
        Tänne taitaa viikonloppuna tulla kunnon vesisade, joten lumet, Hei sitten - tavataan talvempana!


    • Täällä Vantaalla kolasin pihamaani kaksi kertaa eilen. Espoossa on kuulemma lunta vielä enemmän.

      • Kyllä sitä varmaan tuli Vantaallakin ihan enemmän kuin tarpeeksi.


    • Ylä-Karjalassa oli juttu jonka mukaan noin puolet sadosta on menetetty. Osa viljasta on joutanut suoraan polttouuniin ja osa on litistetty tuorerehuksi. Lieksan Lehti ei ole mielestäni paljon asiasta kirjoitellut.

      Huomenaamu on ilmeisesti se ensilumiaamu Lieksassakin. Lunta tuskin on niin paljon vielä, että Surpeenvaaralta Kankaalan kautta ja takaisin hiihtämällä pääsisi;)

      Tuon Hornet kouluttajan uskon tietäväni. Porosaari sai joskus tietynlaista huomiota ko. lennoilla.

      • Kyllä täälläkin näkyy olevan vielä melkoisesti puimatta, eikä enää kannata, se on menetetty.

        Täällä hiihdetään täyttä päätä, mutta ei kauan, sillä vesisade on tulossa.

        Kyllä olisi ollut mukava olla Hornetin kyydissä, mutta on tuo ruho eri mieltä (koko).


      • kamuttaja kirjoitti:

        Kyllä täälläkin näkyy olevan vielä melkoisesti puimatta, eikä enää kannata, se on menetetty.

        Täällä hiihdetään täyttä päätä, mutta ei kauan, sillä vesisade on tulossa.

        Kyllä olisi ollut mukava olla Hornetin kyydissä, mutta on tuo ruho eri mieltä (koko).

        Niinpä. Eräs metsästyskaverini pui viljaa viime yön. Saadakseen jotain, näin tehden pelastettua. Joksikin rehuksi.

        Saapas nähdä, missä hiihdetään ennen joulua aidosti oikeilla suksilla ensin. Siellä syvässä etelässäkö hiihdellään, vai Lieksassa.
        Everstiluutnantti Siilinjärveltä on nykyisin mielestäni edelleen toiminnassa mukana.

        Harvinainen sattuma yhdisti huomiseksi työpäivän minulle. Hyviä lentoja. Viljavainioita katsellen. Ne ovat vihreitä kesällä. Näen unia myös Horneteista, en ainoastaan FM170: Hyvää kaksin aluksilla lentoa keskenänne;)
        Kauhava mielessäkin. Ja PP.

        https://www.youtube.com/watch?v=It_MrUxVa9A


    • kuiskaaja.takaa
      • Myönnän, hän se on.
        Ei muisti pettänyt, mutta käytän hänestä aina nimitystä everstiluutnantti, vaikka tiedän hänen oikean arvonsa.


      • rupuliukko.olet
        kamuttaja kirjoitti:

        Myönnän, hän se on.
        Ei muisti pettänyt, mutta käytän hänestä aina nimitystä everstiluutnantti, vaikka tiedän hänen oikean arvonsa.

        Sinä siis olet sittenkin entinen armeijan mies kuten on arveltukin.


      • rupuliukko.olet kirjoitti:

        Sinä siis olet sittenkin entinen armeijan mies kuten on arveltukin.

        Sinä se vasta olet oikein päättelyn Holmes. Doyleakin parempi. Turhaa on tuonkaltaiselta nimimerkkipohjalta olettaa yhtään mitään. Mielestäni armeijan miehissä ei ole mitään vikaa. Sen verran ymmärrän jo sivareitakin, että en heistä ihmisinä vikaa löydä, mutta heidän katsontakantansa ja tapansa parantaa maailmaa on pääsääntöisesti erilainen kuin minulla. Siitä tietty syntyisi loputon väittely, mutta nyt en siihen ryhdy.

        Asiaan ja teemaan palataksemme, Lieksan Lehtikin tämän päivän numerossaan heräsi oikein etusivun jutulla toteamaan sadon noin puoliksi menetetyksi. Korvaukset riittämättömiä. Hallitus on monessa suhteessa kykenemätön hoitamaan todellisia ongelmia. Omien asioiden hoito ja kulissien pito jotenkuten pystyssä tuntuu olevan pääasia, keinolla millä hyvänsä. Poliitikkojen ammattitaidon (jos se nyt mikään ammatti on, paremmin veronmaksajien kalliita lemmikkejä ja hupiukkoja/akkoja taitavat olla;) olen ajat sitten kyseenalaistanut, saati heidän eettiset arvonsa.

        Tuosta lentämisestä sen verran vielä, että onko sana pulja kovin tuttu, ja missä yhteydessä sitä olette kuulleet käytettävän? Ensi kerran kuulin sanaa käytettävän Joensuun lentonäytöksessä noin 20 vuotta sitten.

        PS. En oikein tiedä, itkisinkö vai nauraisinko koko globaalin maailman asioiden hoitajille. Kaikkialla tuntuu olevan saamattomuutta, eripuraa ja terveen kokeman puutetta. Emme me, ihmissuku, tunnu millään oppivan tehdyistä virheistämme. Ilmeisesti on parempi vain hymähtää yksilötasolla koko touhulle. Siksi, koska en ole mikään maailmantietäjä. Taitaa joillakuilla jäädä ajoittain historian ja kokemuksen satokin korjaamatta.


      • kip.kop.kengät
        Katuvankka kirjoitti:

        Sinä se vasta olet oikein päättelyn Holmes. Doyleakin parempi. Turhaa on tuonkaltaiselta nimimerkkipohjalta olettaa yhtään mitään. Mielestäni armeijan miehissä ei ole mitään vikaa. Sen verran ymmärrän jo sivareitakin, että en heistä ihmisinä vikaa löydä, mutta heidän katsontakantansa ja tapansa parantaa maailmaa on pääsääntöisesti erilainen kuin minulla. Siitä tietty syntyisi loputon väittely, mutta nyt en siihen ryhdy.

        Asiaan ja teemaan palataksemme, Lieksan Lehtikin tämän päivän numerossaan heräsi oikein etusivun jutulla toteamaan sadon noin puoliksi menetetyksi. Korvaukset riittämättömiä. Hallitus on monessa suhteessa kykenemätön hoitamaan todellisia ongelmia. Omien asioiden hoito ja kulissien pito jotenkuten pystyssä tuntuu olevan pääasia, keinolla millä hyvänsä. Poliitikkojen ammattitaidon (jos se nyt mikään ammatti on, paremmin veronmaksajien kalliita lemmikkejä ja hupiukkoja/akkoja taitavat olla;) olen ajat sitten kyseenalaistanut, saati heidän eettiset arvonsa.

        Tuosta lentämisestä sen verran vielä, että onko sana pulja kovin tuttu, ja missä yhteydessä sitä olette kuulleet käytettävän? Ensi kerran kuulin sanaa käytettävän Joensuun lentonäytöksessä noin 20 vuotta sitten.

        PS. En oikein tiedä, itkisinkö vai nauraisinko koko globaalin maailman asioiden hoitajille. Kaikkialla tuntuu olevan saamattomuutta, eripuraa ja terveen kokeman puutetta. Emme me, ihmissuku, tunnu millään oppivan tehdyistä virheistämme. Ilmeisesti on parempi vain hymähtää yksilötasolla koko touhulle. Siksi, koska en ole mikään maailmantietäjä. Taitaa joillakuilla jäädä ajoittain historian ja kokemuksen satokin korjaamatta.

        Hyvä kirjoitus!!!!!!!!!!


      • rupuliukko.olet kirjoitti:

        Sinä siis olet sittenkin entinen armeijan mies kuten on arveltukin.

        Rupuliukolle hieman lissä pääteltävää.

        Minulla on tuttavia ja ystäviä kansanedustajista, ja entisistä pääministereistä, eri alojen professoreista Suomen pahimpiin rikollisiin (moninkertaisiin murhaajiin) asti, ja kaikkea siltä väliltä.
        Presidentti Niinistönkin kanssa olen ollut hieman tekemisissä (toimitin hänelle pyydettäessä erään tekemäni tutkimuksen tulokset, ei julkisen).

        Armeijasta miettimistä sinulle lisää siitä, että olin joskus virassa olevan puolustusministerin kanssa seuraamassa taistelunäytöstä, toisen kerran entisen puolustusministerin kanssa (kumpikin eri henkilöitä).


      • hissanmaikk
        kamuttaja kirjoitti:

        Rupuliukolle hieman lissä pääteltävää.

        Minulla on tuttavia ja ystäviä kansanedustajista, ja entisistä pääministereistä, eri alojen professoreista Suomen pahimpiin rikollisiin (moninkertaisiin murhaajiin) asti, ja kaikkea siltä väliltä.
        Presidentti Niinistönkin kanssa olen ollut hieman tekemisissä (toimitin hänelle pyydettäessä erään tekemäni tutkimuksen tulokset, ei julkisen).

        Armeijasta miettimistä sinulle lisää siitä, että olin joskus virassa olevan puolustusministerin kanssa seuraamassa taistelunäytöstä, toisen kerran entisen puolustusministerin kanssa (kumpikin eri henkilöitä).

        Kamuttajas on niiitä joootkasxa< pitäää viieeddcaä saunnnaanana taaksxedde ja azszampöpöuuvaaa


      • hissanmaikk kirjoitti:

        Kamuttajas on niiitä joootkasxa< pitäää viieeddcaä saunnnaanana taaksxedde ja azszampöpöuuvaaa

        Saisko suomennoksen kun selviät?


    • Eikös se Tuura ollut puolustusministeri?Eli olet Uuno Turhapuro ; )

      • No voi sinua ketaletta, kun paljastit kaikille kuka olen ;-))
        Muutenkin tuon fanipostin kanssa on hötäkässä.

        Sitkeä ihailijani hissanmaikk on myös herännyt entistä runollisempana kun julkaisit sen kuka olen.
        Minä puolestani paljastan "kostoksi" sinut, olet Härs.. Hartikainen.


      • Sinä Ruskisoldat olet näköjään liittynyt siihen ryhmään, joiden on tarkoitus tukehduttaa minut nauruun.
        Ei tuollaista huumorin potentiaalia voi olla muilla kuin lieksalaisilla.
        Älä anna sen sammua.


    • Hissanmaikk vaihtoi taas kieltään ja tyylitajuaan.

      Elämässä on asioita. Meillä ihmisillä. Viljaa on joskus korjattavana. Joskus sen korjuu on vaikeaa. Luova lapsikin osaa joskus ajatella paremmin, kuin aikuinen, josta ei luovuutta saa enää irti syvästä kyntämälläkään. Meille jokaiselle on annettu jotakin. Minulle, koska olen Suomeen syntynyt, suomen kieli.

      En täällä ole korjaamassa, en, olen täällä kylvämässä kulminaatioita. Kulminaatiot ovat ikuisen elon ajatuksen käännöksen ja erkanevan ajan poistuman vieroitus pisteitä. Mitä vieroitusta, tai ymmärryksen sadon korjuu sitten onkaan siinä? Ei tarvitse vastata.

      Sama se on, kuin uudestaan tehdyssä. Vaikkapa sadossa. Talvenkin jälkeen on kevät, jos ei kaikkea suurempi aika voita, tai säädä.
      Karhu menee talviunille Suomessa. Leijona jossakin metsästää. Varsinkin naaras;)

      Minullakin oli joskus aivan erikoisia kissoja;)

      Hyväntahtoinenhan tuo hissanmaikk loppujen lopuksi on. Ikuinen on, kuin pontikkasaaviin pudonnut.
      Itselleen pitäisi kohteliaisuussäännösten mukaan ensikäännöskerta antaa. Mutta olen joskus kohtelias etuilija;)

      Hän kirjoitteli edellisessään tässä: ”Kamuttajas on niiitä joootkasxa< pitäää viieeddcaä saunnnaanana taaksxedde ja azszampöpöuuvaaa”

      Suomen kielelle käännettynä: Kamuttajassa on niitä hoksaavia piirteitä, joiden suhteen on hyvin tarkkana oltava löylyn suhteen, ettei ihoa kuumottaisi niin paljon, ettei lähtisi vilvoittelemaan saunan taakse tosimaikan kera lampeen.

      Ei. Käännös ei ollut suoraan mistään kielestä, eli on hieman syytä valaista.
      taaksxedde= olalle vie! Tai iho ja kuuma;)
      azszampöpöuuvaaa= epäjärjestyksestä, ojennus, lepo! Tai, lammen aava ja vilennys;)

      Varsinkin tuo uuvaaa voisi kielitieteellisesti viitata suomen kielen sanaan uupumus? Mutta eihän ojennus voi koskaan olla uupumusta?

      Ei noin hissanmaikk! Kerro se sanakirja mitä käytät;)

      • Tuo kohta "pontikkasaaviin pudonnut" nauratti, niin että oli henki loppua.


      • Muutenkin käännöksesi oli mahtava.


    • Toisaalta. Ajatuksissamme. Onko hyvä vai paha jos paljastumme. Sinä, tai minä toteen näyttäisimme asioita oikein. Sinä suuri, minä pieni, tai ainakin joku välissämme sopivan keskinkertainen tutkija. Osallistuja. Edes aikeissaan olkoon hyvä. Aie on. Meillä ei ole enempää kannettavaa kuin on annettu. Vastaajat sitten vastaavat. Täällä.

      • No, ei tietenkään sitten täällä.;)


    • nuori.lieksalainen

      Lisää tällaisia asiallisia aloituksia keneltä vaan, näitä on mukava lukea.

    • onneksi.on.nykyaika

      Kyllä olisi nälänhätä maassa jos olisi ennenaika. Oli niin huonosato määrältä ja laadulta.

      • rysseli

        Jos Suomen tulisi pula elintarvikkeista niin kyllä EU antaisi ilmaista ruokaa.


      • näläkäkurki
        rysseli kirjoitti:

        Jos Suomen tulisi pula elintarvikkeista niin kyllä EU antaisi ilmaista ruokaa.

        Ne rosvot ei anna muruakaan ilmaiseksi se on saletti.


    • pullonkorki

      Mistä katuvankka ensi talvena kiljunsa tekee kun ohrat meni vai siirtyykö jo lasooliin

      • Pieninkään

        Naama kiinni senkin hukkapätkä.


      • Pieninkään kirjoitti:

        Naama kiinni senkin hukkapätkä.

        No ei ole kohteliasta hukkapätkäksi haukkua, vaikka pullonkorkki on hieman tietämätön.
        Kerrotaanpa hänelle, miten asian laita on.

        Eihän kiljun tekoon ohraa tarvita. Vesi sokeri ja hiiva siihen riittävät. Ja sopiva lämpö tarvitaan. Kannattaa sekaan heittää myös hieman marjoja, että juomasta saadaan lain kirjaimen täyttämä. Että aivan turhaan olet huolissasi hukkapät.. eikun pullonkorkki.

        https://www.youtube.com/watch?v=wrYzkxiHSfo


      • pullonkorki
        Katuvankka kirjoitti:

        No ei ole kohteliasta hukkapätkäksi haukkua, vaikka pullonkorkki on hieman tietämätön.
        Kerrotaanpa hänelle, miten asian laita on.

        Eihän kiljun tekoon ohraa tarvita. Vesi sokeri ja hiiva siihen riittävät. Ja sopiva lämpö tarvitaan. Kannattaa sekaan heittää myös hieman marjoja, että juomasta saadaan lain kirjaimen täyttämä. Että aivan turhaan olet huolissasi hukkapät.. eikun pullonkorkki.

        https://www.youtube.com/watch?v=wrYzkxiHSfo

        oletko kokeillut minnesota hoitoa se on auttnut mjonelle


      • pullonkorki kirjoitti:

        oletko kokeillut minnesota hoitoa se on auttnut mjonelle

        Pidähän sinä pullonkorkki huolta vain omista asioistasi ja hoidoista.


    • kollonpurkki

      Mikä ihmeen järkä tuo kumuuttajaa onn onko se emuka jokuj palssstakingi

      • Oletko tuo vanha ystäväni joka välillä kirjoitta azerin kieltä, tai paremminkin Potakkavuaran pohjoisrinteen murretta.
        Olet tainnut suuttua Katuvankkaan, koska hän on usein suomentanut runouttasi.


    • Noh, ilman nöffiä;) Kerron sinulle hyvä pullonkorkki seuraavaa. Toki olen ajatellut. Tunnen nuo ja varsinkin tuon parantolan aika hyvin. Tutustuin siihen jo Pohjanmaa-aikoinani.

      Ja edelleen. Niin hyvää konjakkia ei maapallolta löydy, että haluaisin olla, epärehellinen.
      Kysymyksiä saa tulla. Aivan eri asia vastaanko. Jos vastaan, vastaan omantuntoni mukaan.
      Olen valmis heti. Aikani psykologiaa heti käsittelen noin viikossa. Minä nauran sinulle. Toisaalta toivon, että on sallittua nauraa myös minulle, itselleni. Kestän sen kyllä.. Olkaa vahvoja. Heikot sortuu elon tiellä.

      Minä olen minä. Joskus juoppo olen hieman, liika ajatteleva. Turha on epäillä minua Wanhaksi tai kamuttajaksi. En ole kumpikaan. Minulla on omat kampeni. Höljäkän pojat ja muut ei uusia ole. Ei Lonkkakaan kivistä linnavan suuresti. Kamuttajan tiedän, melkein.

      Kerran kirjoitin tällä palstalla, että en ilman lupaansa edes vihjaa yhtään lisää hänestä.
      Hän on joko Musta naamio, tai Wix Teller;)

      Uteliaisuus on luova hyve. Liika uteliaisuus tietyissä asioissa, pahe.

    • Niinhän sitä olen joskus kuullut sanottavan, että kertaus on opintojen äiti. Senkin, että historia toistaa itseään. On tietty, monta muutakin mielissämme. Siitä kuitenkin tulisi niin pitkä luettelo, että antaa olla. Kyllästyisitte ennen kuin ehtisitte edes aloittaa. Alku on sellainen juuri, että ei kaikki siitä loppuun kasva. Säät sallisivat jotain kasvuakin. On myös olemassa kasvua, johon ei säätä tarvita. Henkistä katovuotta en kenellekään toivo. Oi satavuotias Suomi, sinulta Suomi sallitko, kysyn, missä on metsien reilu humina ja muu?

      https://www.youtube.com/watch?v=k0v2i3d5z-U
      https://www.youtube.com/watch?v=nz3D42GAwbU

      Hyvää tätä päivää kaikille lieksalaisille.

      • Älä välitä katuvankka tuosta häiriköstä, joka nyt on iskenyt sinun m
        kimppuun, on tainnut suuttua, kun olet tulkannut hänen proosaansa.

        Vielä sekin, että kyllä kaikki täysijärkiset huomaa, että me rekisteröidyt olemme täysin eri ihmisiä, mutta ei sitä näköjään kaikilta voi vaatia (ymmärrystä).


      • tsupukkala

        Hyvä kun puutuit asiaan tuo hissanmaikk tuntuu olevan kostoretkellä sillä se tuo häirikkö on. On ehkä vähän vähemmän pillereissä kuin tavallista.


    • pullonkorki

      Katuvasnnkka tule tännääään shikmoohurrrtaazn niikikn minää tarjjooanza<n

      • Näköjään pullonkorkki = hissanmaikk.


      • Vihreä.lanka
        kamuttaja kirjoitti:

        Näköjään pullonkorkki = hissanmaikk.

        Näköjään Kamuttaja = Wanhalieksalainen = Protestimökinpoika = Katuvankka = Markku Korpinen muutama muu. Nyppiikö kun on tunnistettu?


      • Vihreä.lanka kirjoitti:

        Näköjään Kamuttaja = Wanhalieksalainen = Protestimökinpoika = Katuvankka = Markku Korpinen muutama muu. Nyppiikö kun on tunnistettu?

        Taisi jäädä tarjoamatta, taisi jäädä tulematta. Kyseinen ”ristorantte” on ajat sitten lopettanut toimintansa. Ei taida hissanmaikkalla olla historia ensinkään hanskassa, saati nämä nimimerkit.

        Ja en todellakaan välitä hänen kommenteistaa. Kevyen huumorin kera koitan mahdolllisimman kohteliasti hänen kommenteihinsa vastailla. Tosin kohta tuntuu, että on turhaa. Menetetty tapaus taitaa olla ymmärryksen suhteen.


      • Katuvankka kirjoitti:

        Taisi jäädä tarjoamatta, taisi jäädä tulematta. Kyseinen ”ristorantte” on ajat sitten lopettanut toimintansa. Ei taida hissanmaikkalla olla historia ensinkään hanskassa, saati nämä nimimerkit.

        Ja en todellakaan välitä hänen kommenteistaa. Kevyen huumorin kera koitan mahdolllisimman kohteliasti hänen kommenteihinsa vastailla. Tosin kohta tuntuu, että on turhaa. Menetetty tapaus taitaa olla ymmärryksen suhteen.

        Samaa mieltä.


    • Elä höpäjä, minä en ole noiden nimimerkkien takana.

      • minä.merkillinen

        Vihreällä langalla ei ole ollut punaista lankaa. Edes luettavana.
        Toki joku saattaa ymmärtää, mistä kyse;)


    • 1892myös

      "Silloin kuoli noin 1/7 osa Pielisjärven asukkaista"

      Mainitset aika monta katovuotta eli milloin silloin kuoli tuo 1/7 ? Vuosina 1867-68 kuoli 20 % eli 1/5. Eli puhut jostain muusta kuin tuosta ajasta.

      Myös vuosi 1892 oli katovuosi ja paha nälkä.

      • Näköjään laitoin vähän huolimattomasti nuo luvut.

        Käyttämieni lähteiden mukaan oli pahin 1867-68, jolloin noiden lähteiden mukaan kuoli 1/7 osa Pielisjärven asukkaista.
        En väittele tästä koska luku voi olla eri lähteissä erilainen, eikä voi sanoa mikä lähde on luotettavampi..


      • Pielisen.poeka
        kamuttaja kirjoitti:

        Näköjään laitoin vähän huolimattomasti nuo luvut.

        Käyttämieni lähteiden mukaan oli pahin 1867-68, jolloin noiden lähteiden mukaan kuoli 1/7 osa Pielisjärven asukkaista.
        En väittele tästä koska luku voi olla eri lähteissä erilainen, eikä voi sanoa mikä lähde on luotettavampi..

        Onko sinulla tietoa kuinka paljon kuli nälkää pula-aikana?


      • Pielisen.poeka kirjoitti:

        Onko sinulla tietoa kuinka paljon kuli nälkää pula-aikana?

        Anteeksi kun en ole vastannut asialliseen kysymykseesi aikaisemmin, mutta silti vastaukseni on "en tiedä", koska eri lähteissä on eri tavalla.


    • Katuvankka

      Taitaa kato tulla minullekin hetkeksi.

      Itsenäisyyspäiväkin lähestyy. Mielenkiinnolla odotellen kaikenmoisia kommentteja, kaikkialta;).
      Tieteellinen tutkimustyökin asetetaan kohta kyseenalaiseksi? Vai olenko täysin ”ulalla” Yle ykkösellä?

      No, en sentään. Uskokoon uskossaan kukin mihin uskoo. Omatuntonne, kuin minun, on mitä on. Saa olla.

      Helpointa on usein olla rehellinen. Ei siitä kuliksi tule eikä kuolo sen takia nouda;)

      Edessäni on työ haasteita kadon. Joudun poistumaan seurastanne kotvaksi. Palataan asiaan.

      PS. Ja voi Puu, jos et Kunnasta osaa.
      https://www.youtube.com/watch?v=XFmbJKTyZzg

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      325
      7455
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2234
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1631
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1479
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1196
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1155
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1046
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      915
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      913
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      277
      813
    Aihe