Parodoniitti

Marju55

Onko täällä ketään jolla todettu parodoniitti. Kävin päivystyksessä. Mulla on viimesen hampaan takana ikenessä reikä josta nousee jokin kova reuna. Luulin et rikkinäinen visuri puhjennut. Lekuri sanoi parodoniitiks. Ei tehny mitään koska mulla on 4 viikon päästä oikea hammaslääkäri. Pelkään hirveästi mitä sille tehdään. Joutuuko jotenkin leikkaamaan. Sydän tykytti jo tässä käynnillä vaikkei tehny mitään. Sanoi äidiltä peritty luusto. Pesen hampaita erittäin huolellisesti ja apteekin suuvedellä purskuttelen. Voikohan se enää estä parodoniitin etenemistä.

11

1521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piipatti

      En lähde arvailemaan mitään, mutta älä hätäänny, hammaslääkäri osaa asian hoitaa oli miten oli.
      Hammaslääkäriä odotellessa osta apteekista Paroex-suuvettä ja purskuttele ohjeen mukaan, jos sinulla ei ole juuri sitä nyt jo käytössä. Se on lyhytaikaiseen käyttöön, ohjeen mukaan voi purskutella yhtäjaksoisesti neljä viikkoa muistaakseni.
      Lue ohje tarkkaan, saat muutakin tietoa kuin käyttöohjeen.
      Paroex on nimenomaan suuvesi parondontiittiin, mutta sitä voi käyttää tietysti kuka vain suuhygieniaan.
      Ota rauhallisesti !

    • uyrfthsdtrydgrhd
    • Marju55

      Meridiol ja paroex punainen ja vihreä ollut käytössä. Ton ikenen takia kävin itse hakemassa, tietysti netistä luin kaikkea. Äitini sai tekohampaat 30 vuotiaana. Mulla ei heilu yksikään hammas. Tuo takaien vaan outo ja sen vieressä hammas arka kun koputtaa. Pesen nyt tosi tarkkaan hampaat. Aina kyllä pessyt. Paha maku suussa koko ajan. Täytyy varmaan hammaslääkärissä vaan kertoa pelosta. Ihmetyttää vaan se terävä. On myös kuin oisi jäänyt popkornin se kova siihen. Siltä tuntuu. Ei ollu popkornia.

    • piipatti

      Aika kauan saat odottaa hammaslääkäriä ! Liian kauan jos sulla on vaikka tulehdus suussa.
      Siitä kertoo jo viereinen hammas, joka on arka koputtaessa.
      Saisitkohan akuuttiajan hammaslääkäriltä ?

    • Redu2017

      Mä jouduin menemään kunnalliseen päivystykseen, kun oli pitkään jatkunut kipu yhdessä hampaassa ja hammasvälissä... Hammaslääkäri tutki ja totesi, että on parodontiitti. Siinä sitten puudutti ja poisti hammaskiven useista syventyneistä ientaskuista. Kertoi, että hampaani heiluvat jo hieman. Olin juuri kuukausi ennen tuota käyntiä käynyt suuhygienistillä hammaskivenpoistossa, joka ei ollut huomannut asiaa. Hoito-ohjeeksi sain kotiin putsata hammavälit hammasväliharjalla Corsodyl-geelillä 2xvrk:ssa kahden viikon ajan. Marraskuun alussa minulla on kontrollikäynti, jossa tehdään jatkohoitosuunnitelma.

      Kyllä suoraan sanoen järkytyin koko jutusta, minulla on kamala hammaslääkärikammo ja joudun ottamaan rauhoittavaa lääkettä ennen hammaslääkärikäyntiä..

      Luulin, että hoihan hampaitani erittäin hyvin. Minä nimittäin pesen hampaani säännöllisesti 2x vrk ja samalla puhdistan hammasvälit. Käyn myös hammalääkärillä tarkastuksissa ja suuhygienistillä säännöllisesti.

      • Redu2017

        Ihmettelen, että ne ei tehneet siellä päivystyksesä sulle mitään.


    • ei_osaa

      Hammaslääkärit eivät viitsi julkisilla hoitaa. Ainoa asia, mitä he sanovat, että täytyy poistaa.

      • yutgygtyutg

        Kyllä julkisillakin hoidetaan, mutta siellä tehdään tarkempaa laskentaa kustannusvastaavuudesta. Jos hampaan "pelastaminen" vaikkpa pitkällä juurihoidolla maksaa hyvin paljon, lääkäri voi tarjota hampaan poistoa. Juurihoidetun hampaan kesto on kuitenkin melko rajoittunut, se voidaan joutua kuitenkin poistamaan melko pian ja hoitorahat ovat menneet hukkaan. Yksityispuolella tehdään helpommin vaikeitakin juurihoitoja koska lääkäri saa siitä tulonsa (kunnallisessa lääkäri on kuukausipalkalla).


    • Marju55

      Terävä reuna ikenessä on reikäinen visuri. Pitää leikata pois, johon tilattava eri aika. Eilen sitä käytiin lekurilla. Röngtenit otettiin. Nyt rohkeutta tilata aika toimenpiteeseen. Hammaskiven poistoon aika vasta tammikuun lopulle. Jonoa on. Parondoniitti todettu. Nyt vain hyvää hammashoitoa kotona. Harkitsen jos pääsis yksityiselle kiven poistoon aikaisemmin. Se on ehdoton hoito parondoniitissä. Ulospäin hampaat näyttää ihan ok ja tuntuvat puhtaiilta.Yllätti että on paljon hammaskiveä. Nyt tietysti alkaa panikoiminen siitä rikkoutuneesta visurista. Leikkaus. Oon 52 vuotias, Ihmeellistä nuo viisaudenhampaat. Että vielä vaan puskee.

    • fluorippm

      Listerine professional gum therapy, paras suuvesi paroon.

      • Puhdistettava_silti

        Suuvesi ei poista hammaskiveä (parodontiitin syy), mutta säännöllinen käyttö voi vähentää kertymistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe