Ortodoksi ja lestadiolainen?

Luultavasti_en_ainoa

Onko muita, joka kokee olevansa lestadiolainen ja samalla ortodoksisen kirkon jäsen?

19 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

  • Joo.
    Vähän sinnepäin.

  • Mauri Kinnunen Lestadiolaisuus ja ortodoksinen kirkko:
    #Vahvin osuus ortodoksitaustaisella jäsenistöllä näyttää olleen
    Viinijärven ja Outokummun rauhanyhdistyksissä. Outokummun
    ja sen ympäristön Rauhanyhdistyksen jäsenistä huomattava osa
    kuului tai oli kuulunut ortodoksiseen kirkkoon. Perustamiskokouksen
    osanottajista sekä vuosien 1948–50 ja 1957 jäsenistä
    on 195 henkilön syntymäseurakunta pystytty selvittämään, ja
    heistä 47 oli syntyperältään ortodokseja. Lisäksi huomattavalla
    osalla luterilaisista lestadiolaisyhteisön jäsenistä aviopuoliso tai
    toinen vanhemmista oli ortodoksisen kirkon jäsen."

    Lapissa ja Karjalassa on vieläkin ortodokseja.
    Kerran olin ehtoollisella lapissa jossa eräs vieras
    teki ristinmerkin HPE.n Jälkeen.

  • ei ehkä niin maallistunut kuin Luterilainen.

  • Jeesus opetti Juutalaisessa synagogassa.
    Sydämen usko on merkitsevä.

  • Vanhoillislestadiolaisten Päivämieslehdessä näkee harvakseltaan ortodoksien ristillä varustettuja kuolinilmoituksia eli ortodoksi lestadiolaisia on ilmeisesti jonkun verran. Varmimmin kai Pohjois-Karjalan rauhanyhdistyksissä mutta en ihmettelisi vaikka olisi Pohjanmaallakin kun siellä muuten paljon lestadiolaisia. Olen ymmärtänyt että ainakin vanhoillislestadiolaisten puolelta se ok olla ortodoksikirkon jäsen mutta en tiedä, miten muilla lest. suunnilla ja miten ortodoksi kirkko suhtautuu siihen virallisesti.

    • Myös esikoislestadiolaisissa on joitain ortodoksisen kirkon jäseniä lähinnä Pohjois-Karjalassa, ja se hyväksytään esikoislestadiolaisten puolelta, joskin kai jonkinlaista painetta on ollut ainakin varhaisempina aikoina, koska on myös sellaisia, jotka ovat lestadiolaistuttuaan siirtyneet luterilaisen kirkon jäseniksi.. Ortodoksisen kirkon kannalta ei ole mahdollista olla yhtä aikaa ortodoksisen kirkon jäsen ja kuulua samalla hengellisesti johonkin toiseen uskonnolliseen suuntaukseen.


    • Sitten Päivämiehessä oli kuolinilmoituksessa ortodoksiristi.
      Muistelen, että aikoinaan kun lähetysseuroja alettiin pitämään
      naapurimaassa, ei ollut mitään kirkkokuntaan
      kohdistuvaa kriittisyyttä.


  • Tuonpuoleisiin siirtynyt äitini oli molempia. Äidin kuoltua olin kuuntelemassa rauhanyhdistyksellä kun äidin muistolle laulettiin ja hautajaiset oli ortodoksisessa kirkossa. Minusta tuli maallinen luterilainen isäni mukaan. Nyt vanhempana uskonto alkanut kiinnostamaan uudelleen. Iloista karjalaista äitiäni kaipaan vieläkin kovasti.

  • Teet varmaankin hienon löydön.
    Tutki onko sanoma Raamatun mukaista.
    Älä välitä uskovaisiin kohdistuneista
    pilkka puheista, sillä nekin ovat Jeesuksen
    sanojen mukaan tuleva.

  • Tuossa kinnusen tutkimuksessa käy ilmi.
    että on ollut muutamia ortodoksisia puhujiakin.

  • Yhtymäkohtia on.
    Molemmat sisäänpäin lämpiäviä. (sorry)

  • En ole, ihan itsenäisesti opiskelen ortodoksisuutta.

  • Olisi kiva tietää, mitä tarkoitat, että koet olevasi Ortodoksi mutta silti Lestadiolainen? No oletko? Käytkö aktiivisesti sekä Ortodoksisen kirkon Liturgiassa, että Lestadiolaisten seuroissa? Nautitko ehtoollisen Ortodoksisen kirkon Liturgiassa ja käyt synninpäästön sakramentilla Ortodoksisessa kirkossa, mutta otat myös vastaan Lestadiolaisen synninpäästön ja Luterilaisen ehtoollisen? Mielestäni ei voi kyllä olla rehellinen ja yhtäaikaa molemmissa porukoissa. Silloin jos on jommassakummassa, niin on sitten kunnolla, eikä pelleile.

    Itse olen Lestadiolainen ja ollut jo jonkin aikaa kiinostunut Ortodoksisesta kirkosta. Lähinnä häiritsee se, että Ortodoksisuus on myös samanlaista "Vain-me" -touhua moniltakin osin kuin lestadiolaisuus. Toinen mikä häiritsee on myös sama kuin Lestadiolaisilla: Lähetystyötä/katuevankeliointia tms. ei tehdä eikä näytä paljon kiinostavankaan. Ja onhan se totta, että aika vaikea on mitään katuevankeliointia tms. tehdä, jos kirkkoon liittymiseen menee pahimmillaan vuosi, jos päättää tammikuussa liittyä kirkkoon, niin seuraava katekumeenikurssi alkaa vasta syksyllä. Rehellisesti sanottuna Katolinen kirkko on kyllä tsempannu viime vuosina paljon enemmän em. kohdissa kuin Ortodoksinen, joten siihenkin voisin liittyä. Tosin tykkään enemmän Ortodoksisesta teologiasta, vaikka paljonhan noissa on samaa, mutta aika paljon myös eriä idän ja lännen välillä.

    Henkilökohtaisesti olisin valmis jättämään vl-liikkeen, jos löytäisin varteenotettavan vaihtoehdon Suomesta, mutta ei hyvältä näytä. Tykkään Ortodoksisesta teologiasta, siellä on paljon helmiä, mutta on siellä kyllä roskaakin. Tuntuu vain siltä, ettei viitsi siirtyä yhdestä sisäänpäinkääntyneestä porukasta toiseen, mielestäni VL-liikkeen mukanakin kyllä pelastuu.

    • Kysyn vaan että miten mun suhde kirkkooni eroaa luterilaisen lestadiolaisen suhteesta omaan kirkkoon.
      Yleensäkään ei ole jotain täydellistä suhdetta mihinkään kun syntisiä ja vajavaisia ollaan
      Ei ole mitään virheettömiä kirkon jäseniä .siksikin sanotaan Herra Armahda Herra Armahda.
      Niinkuin tossa sanottiin sydämen usko on tärkein.
      Ortodoksinen kirkko on kirkkoni. Voin yhtyä sen Jumalanpalveluksiin ja käyn siellä joskus.
      En käy luterilaisen kirkon jumalanpalveluksissa.
      En näe mitään syytä erota kirkostani. Enkä halua. tai saati liittyä luterilaiseen kirkkoon.
      Ortodoksinen kirkko on säilyttänyt monen hyvän, josta Suomen luterilainen kirkko on luopunut
      Ortodoksisen kirkon opetus on usein kuin seuroista kun tartkemmin ajattelee!


    • luultavasti_en_ainoa kirjoitti:

      Kysyn vaan että miten mun suhde kirkkooni eroaa luterilaisen lestadiolaisen suhteesta omaan kirkkoon.
      Yleensäkään ei ole jotain täydellistä suhdetta mihinkään kun syntisiä ja vajavaisia ollaan
      Ei ole mitään virheettömiä kirkon jäseniä .siksikin sanotaan Herra Armahda Herra Armahda.
      Niinkuin tossa sanottiin sydämen usko on tärkein.
      Ortodoksinen kirkko on kirkkoni. Voin yhtyä sen Jumalanpalveluksiin ja käyn siellä joskus.
      En käy luterilaisen kirkon jumalanpalveluksissa.
      En näe mitään syytä erota kirkostani. Enkä halua. tai saati liittyä luterilaiseen kirkkoon.
      Ortodoksinen kirkko on säilyttänyt monen hyvän, josta Suomen luterilainen kirkko on luopunut
      Ortodoksisen kirkon opetus on usein kuin seuroista kun tartkemmin ajattelee!

      Omassa kirkossa en käy kovin usein ja en koe saavani sieltä paljon.
      Naiskirkkoherra puhuu joskus armosta ja sosiaalisesta huomioimisesta.
      Taivaan tiestä ei puhuta ja synninpäästön evankeliumin saarnaa ei kuule.
      Seurat ovat tärkeitä


    • luultavasti_en_ainoa kirjoitti:

      Kysyn vaan että miten mun suhde kirkkooni eroaa luterilaisen lestadiolaisen suhteesta omaan kirkkoon.
      Yleensäkään ei ole jotain täydellistä suhdetta mihinkään kun syntisiä ja vajavaisia ollaan
      Ei ole mitään virheettömiä kirkon jäseniä .siksikin sanotaan Herra Armahda Herra Armahda.
      Niinkuin tossa sanottiin sydämen usko on tärkein.
      Ortodoksinen kirkko on kirkkoni. Voin yhtyä sen Jumalanpalveluksiin ja käyn siellä joskus.
      En käy luterilaisen kirkon jumalanpalveluksissa.
      En näe mitään syytä erota kirkostani. Enkä halua. tai saati liittyä luterilaiseen kirkkoon.
      Ortodoksinen kirkko on säilyttänyt monen hyvän, josta Suomen luterilainen kirkko on luopunut
      Ortodoksisen kirkon opetus on usein kuin seuroista kun tartkemmin ajattelee!

      Amerikoissa on täytynyt uskovaisten perustaa omia kirkkojaan
      Togossa on myös perustettu oma kirkko.
      Equadorin tilanteesta joku voisi tietää.
      Samoin Afrikan eri seutujen uskovaisista.
      Sydämen tila ratkaisee ei kirkkokunta tai kirkkorakennukset


  • Uskoa voi myös itsekseen,kuulumatta mihinkään yhteisöön.

  • Saarn 4:
    10 Jos he kaatuvat, toinen
    auttaa toista nousemaan,
    mutta voi yksinäistä, joka kaatuu -
    häntä auttamassa ei ole ketään

  • Onko vielä näitä ortodoksi lestadiolaisia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.